انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 40 از 60:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
موفقیت محققان در رشد سلولهای استخوان ساز با مواد زیست سازگار

گروهی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به سنتز نانوبیوسرامیکی زیست سازگار و غیرسمی شدند که سلولهای استخوان ساز می توانند به راحتی روی سطح این نانوسرامیک رشد کنند.

مهشید خرازیها مجری طرح “فورستریت” نانومتری را بیوسرامیکی جدید دانست و گفت: این ماده با توجه به دارا بودن خواص مکانیکی و رفتار زیستی مناسب می تواند در بخش ارتوپدی و مهندسی بافت کاربرد داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که فورستریت نانومتری برخلاف فورستریت میکرونی قابلیت زیست فعالی دارد افزود: آزاد شدن بیش از حد یونهای منیزیم و سیلیسیم از این ترکیب در شرایط بیولوژیکی می تواند اثرات منفی بر کارکرد آن داشته باشد. به همین منظور در این پژوهش زیست سازگاری فورستریت نانومتری از طریق بررسی رفتار سمیت آن بر سلولهای استخوان ساز و همچنین توانایی رشد و چسبندگی این سلولها در سطح نانوسرامیک بررسی شده است.

خرازیها با اشاره به نحوه اجرای این پژوهش یادآور شد: ابتدا نانوپودر به روش سل – ژل تهیه و در ادامه قطعه چگال فورستریت نانومتری تولید شد. سپس سلولهای استخوان ساز در سطح نانوسرامیک فورستریت کشت داده شد که به این ترتیب چسبندگی، رشد و تکثیر سلولهای استخوان ساز در سطح این نانوسرامیک بررسی شد.

این محقق با اشاره به نتایج این پژوهش اظهار داشت: بر اساس نتایج، خواص مکانیکی بهبود یافته ای نسبت به سرامیک فورستریت در این نانوسرامیک مشاهده شده است.

همچنین آزمونهای کشت سلول حاکی از آن است که فورستریت نانومتری می تواند سبب ترویج رشد سلولهای استخوان ساز شود.

وی تاکید مرد: سلولهای استخوان ساز به خوبی به سطح این سرامیک چسبیده و رشد کرده اند که این خود نشان دهنده زیست سازگاری و عدم سمیت فورستریت نانومتری است.
mehrnews
hi dr!
     
  

 
بایدها و نبایدهای سوختگی

آمارها نشان می دهد به طور کلی ۱۰ درصد از کل سوختگی ها به مراقبت های پزشکی و بیمارستانی نیاز دارد و در میان این ۱۰ درصد سوختگی های بدن بیش از نیمی از آنها بسیار شدید است و شانس زنده ماندن فرد را بسیار کم می کند.

دکتر طیب قدیمی، فوق تخصص جراحی ترمیمی پوست در گفتگو با جام جم می گوید: پوست به عنوان یک سد در برابر نفوذ عوامل بیماری زا و اجسام خارجی عمل می کند و مانع از خارج شدن مایعات بدن می شود، ولی زمانی که سوختگی روی می دهد، به دلیل وارد شدن آسیب به پوست، مخاط یا بافت های زیر پوست، این اعمال بدرستی انجام نگرفته و مشکلاتی به وجود می آید.

آسیب های پوست معمولا در دمای کمتر از ۴۲ درجه سانتیگراد ایجاد نمی شود و درجه حرارت های بین ۴۳ تا ۵۵ درجه آسیب قابل ملاحظه ای به بافت ها وارد می آورد.

دکتر قدیمی در این باره می گوید: به طور معمول سوختگی در اثر ۴ عامل اصلی حرارت، تماس مواد شیمیایی با پوست یا مخاط، برق گرفتگی و سوختگی در اثر تابش اشعه خورشید و اشعه رادیواکتیو به بدن ایجاد می شود و شرایط آسیب، علت سوختگی، محل و شکل سوختگی، وسعت، سن مصدوم و وجود ضایعات همراه از جمله معیارهایی هستند که در تعیین شدت سوختگی به کار می روند.

به گفته وی، اغلب سوختگی های پوست، سطحی بوده و با کمی مراقبت قابل درمان هستند اما برخی سوختگی ها بخصوص در نواحی صورت، دست، پا، سوختگی در نزدیکی مفاصل یا سوختگی های عمیق، نیازمند بررسی پزشکی هستند، بخصوص اگر قربانی کودک کمتر از ۱۰ سال یا فرد مسن تر از ۵۵ سال باشد که احتمال وقوع شوک و از دست رفتن سریع مایعات بدن به دنبال سوختگی بیشتر می شود.

● انواع سوختگی

دکتر قدیمی در ارتباط با انواع سوختگی ها می افزاید: در یک نوع دسته بندی سوختگی ها به انواع درجه یک، ۲ و ۳ تقسیم می شوند که در سوختگی درجه یک یا سطحی فقط لایه خارجی پوست (اپیدرم) درگیر می شود و اغلب ناشی از شعله ملایم است و پوست در محل سوختگی گرم، قرمز و دردناک و حساس به لمس است و می تواند کمی متورم باشد. سوختگی درجه ۲ فقط اپیدرم و قسمتی از درم (پوست) را درگیر می کند و به بافت های زیرین آسیبی نمی رساند، علت آن ریختن مایعات داغ روی پوست، شعله آتش، آفتاب سوختگی شدید و غیره بوده و در این نوع سوختگی محل سوختگی دارای قرمزی قابل توجه، تاول و ظاهری توری مانند یا شبکه ای شکل است و مشخصه آن درد بسیار شدید و عمیق است، به طوری که فرد دچار سوختگی، بی نهایت به لمس حساس است و حتی برخورد باد یا جریان هوا با محل سوختگی باعث درد سوزاننده ای می شود.

وی می گوید: در سوختگی درجه ۳ مانند سوختگی های شیمیایی و برق گرفتگی، تمام ضخامت پوست (اپیدرم و درم) تخریب می شود و حتی ممکن است آسیب عمیق تر شده و تخریب بافت های زیرپوستی (چربی، ماهیچه و استخوان) صورت گیرد. به گفته دکتر قدیمی، عفونت، مساله عمده ای در ارتباط با این نوع سوختگی است و به علت از بین رفتن اعصاب زیر جلدی، در این نوع سوختگی معمولا بیمار دردی احساس نمی کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که براساس تحقیقات هیچ عارضه ای به اندازه سوختگی برای بیمار و سیستم بهداشت و درمان کشور هزینه بر نیست، می گوید: در سوختگی های متوسط و شدید قبل از هر چیز فرد دچار سوختگی را باید از نظر بیماری های قلبی ـ عروقی، تنفسی، دیابت و… بررسی کرد ، زیرا سوختگی در این بیماران باعث تشدید مشکل آنان خواهد شد و از طرفی وجود بیماری زمینه ای باعث تأثیر منفی بر مسیر درمان سوختگی خواهد شد.

● لباس چسبیده به بدن بیمار را بیرون نیاورید

دکتر قدیمی می افزاید: در برخورد اولیه باید از جدا کردن لباس هایی که سوخته و به پوست مصدوم چسبیده خودداری شود و فراموش نکنید که دادن اکسیژن کمک بسیار زیادی به مصدوم می کند. همچنین باید محل سوختگی را بلافاصله تمیز کرده و با آب فراوان خنک شستشو داد و درد را نیز به کمک مسکن ها کنترل کرد. محل سوختگی را می توان با ملایمت با آب خنک و تمیز شست و نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل یا بتادین نیست؛ سوختگی های کوچک را می توان پانسمان و بانداژ کرد و بخصوص در مواردی که سطح پوست تاول زده است به هیچ عنوان نباید تاول را چه با سوزن و چه با دست ترکاند، زیرا این کار خطر ایجاد عفونت را افزایش می دهد و در صورت لزوم حتما به پزشک مراجعه شود.

دکتر قدیمی توصیه می کند افراد دچار سوختگی برای کنترل درد، باید محل سوخته شده را در سطحی بالاتر از سطح قلب قرار دهند تا ورم و درد کمتری داشته باشند، همچنین از خاراندن محل سوخته شده اجتناب کرده و در این حالت فقط با استفاده از یک کرم مرطوب کننده به کاهش خارش کمک کنند.

jamejamonline
hi dr!
     
  

 
جستجوی تفاوت های زنان و مردان در مغز

تفاوت های رفتاری، شناختی و احساسی میان زنان و مردان برکسی پوشیده نیست.

یک روانشناس آمریکایی در کتابی که به تازگی منتشر کرده در تلاش است تا ریشه بسیاری از این تفاوتها را در ابعاد مغز که اسرارآمیزترین عضو بدن است جستجو کند.

چرا زن ها نمی توانند نقشه بخوانند؟

چون در مغز خود یک «جی.پی.اس» ذاتی دارند و بنابراین نیازی به خواندن نقشه پیدا نمی کنند.

چرا مردان نمی توانند به طور همزمان چند عملکرد را انجام دهند؟

چون انجام همزمان چند کار نیازمند برنامه ریزی و ارائه نوعی استراتژی خاص است که مردان در آن ضعیف هستند.

از سویی دیگر، آیا به نظر شما زنان باید از این واقعیت که مغز مردان ۹ درصد بزرگتر از مغز آنها است برآشفته شوند؟

و یا به خاطر اینکه حجم ماده خاکستری مغز مردان ۶ برابر بیشتر از ماده خاکستری مغز زنان است از حسادت بمیرند؟

آیا تا اینجای این رقابت، دو بر یک صفر به نفع مردان است؟

شاید بتوان گفت که چالش درباره مردان و زنان یکی از خطرناکترین بازی هایی است که دانشمندان تمام دنیا از سال ها قبل درگیر آن هستند. یکی از تازه ترین این چالش ها کتابی با عنوان «هذیان های جنسیتی» نوشته «کوردلیا فاین» است که تاکنون مورد تحسین تحلیلگران نیوزویک، یو.اس.ای تودی، نیوساینتیست و نیویورک تایمز قرار گرفته است.

کوردلیا فاین با مقایسه تئوری های علمی جدید، تمام نتایجی را که در دو کتاب «مغز مردان» و «مغز زنان» تالیف «لوان برایزندین» و «مردان مریخی، زنان ونوسی» اثر «جان گری» عرضه شده اند به چالش کشیده است.

این روانشناس با ارائه حداقل ۵، ۶ تفاوت میان زنان و مردان نشان داده است که این تفاوت ها به ویژه به دلیل نقش بادامه مغز ایجاد می شوند.

بادامه در مرکز مغز واقع شده و در آن تصمیمات مربوط به انجام یک عمل اتخاذ می شود و از آنجا که این بادامه در مردان بزرگتر است جنس به اصطلاح قوی با آمادگی و خشونت بیشتری در مواجهه با حوادث غیرعادی از خود واکنش نشان می دهد.

این روانشناس در کتاب خود به این سئوال پاسخ می دهد که آیا حقیقت دارد که مردان برای مثال ماده خاکستری بیشتری دارند؟

و این محقق در پاسخ به این پرسش می نویسد: بله. این واقعیت دارد. همچنین این حقیقت دارد که زنان ماده سفید بزرگتری دارند.

ماده سفید اجازه می دهد که بخش های مختلف مغز به هم متصل شوند و به همین دلیل انجام همزمان چند کار در زنان به ظهور می رسد. معجزه ای که در بسیاری از مادران به صورت فعال تری وجود دارد.

به طوریکه مادران از توانایی شگفت انگیزی برای انجام چندین کار به طور همزمان برخوردارند. از غذا دادن به بچه تا آماده کردن قهوه.

اما بازی به همینجا ختم نمی شود. برگ برنده دیگری که در دست زنان است «نورون های آینه» نام دارد که به ما اجازه می دهد دیگران را «حس» کنیم، احساسات را احیا کنیم و به زبانی ساده به طور موثری عمل کنیم.

همچنین نورون های آینه مسئول «شم و حساسیت» بسیار بالای زنانه است. احساسی که برای بسیاری از مردان یک معمای حل نشدنی است.

به هر حال، حتی کوردیلا فاین هم به وجود تفاوتهایی میان زنان و مردان اشاره می کند که بیشتر جنبه فرهنگی دارند و بنابراین، انتظارات از پیش نوشته شده ای را برای برخی رفتارهای مشخص در نظر می گیرند.

برای مثال این تفاوتهای با ریشه های فرهنگی از مردان توانایی واکنش های فیزیکی قویتر و از زنان توانایی اتخاذ تصمیمات خردمندانه را انتظار دارند.

با وجود این مولف در ادامه کتاب خود همچنان خاطرنشان می کند که هم زنان و هم مردان براساس یک الگوی مغزی رفتار می کنند که به اعتقاد «آن فائوستو- استرلینگ» از دانشگاه بروان در رود آیلند، علیرغم کشفیات گسترده اخیر، بخش اعظم این عضو مهم بدن (مغز) همچنان ناشناخته باقی مانده است.

jamejamonline
hi dr!
     
  

 
ظرف مناسب برای پخت غذا

ظروف مختلفی که برای پخت و پز استفاده می کنید تاثیراتی روی مواد غذایی می گذارد که در برخی موارد این تاثیرات نتیجه مثبتی ندارد.



مثلا ظروف تفلون یا نچسب با توجه به راحتی شستشو برای پخت و پز مناسب است اما اگر در نگهداری این ظروف دقت نکنید، نتیجه عکس است.

ظروف تفلونی که با استفاده نادرست خش دار شده اند، سبب ترکیب مواد شیمیایی ساخته شده در این ظروف با ترکیبات غذا شده و سرطان زا محسوب می شوند.

دکتر سیدضیاء الدین مظهری، رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه در همین خصوص به «جام جم» می گوید: در ظروف تفلون از فلزی به نام کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است.

به گفته او، در ظروف تفلونی که دچار خراش هایی در اثر شستشو یا کشیدن قاشق یا غیره شده اند، فلز کادمیوم وارد غذا شده و عوارضی احتمالی مانند سرطان را پدید می آورد.

دکتر مظهری تاکید می کند از ظروف تفلون آسیب دیده استفاده نشود و هرگز این ظروف را مورد ترمیم قرار ندهند چون آسیب بیشتری به بدن می رساند.

بین ظروف شیشه ای یا همان پیرکس و ظروف تفلون از این جهت که به راحتی قابل شستشو هستند شباهت زیادی وجود دارد.اما حسن ظروف پیرکس به نسبت ظروف تفلون سلامت همیشگی آنهاست.

دکتر مظهری معتقد است: چون مواد اسیدی یا بازی روی ظروف شیشه ای تاثیری نمی گذارد و از طرفی با حرارت و دمای بالا هم یونی از شیشه آزاد نمی شود، برای پخت و پز بسیار مفید هستند.

● ظرف رویی مناسب اگر…

به اعتقاد رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه اگر ظرفی واقعا از جنس روی باشد می تواند باعث خروج یون های روی از ظرف و ورود آن به غذا شود که مفید است و باعث جبران کمبود روی در بدن می شود.

اما ظاهرا اغلب ظروفی که به عنوان رویی در بازار وجود دارند از آلومینیوم ساخته می شوند.

این در حالی است که آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا، سبب انتقال این یون ها به بدن می شوند و در درازمدت می تواند عوارضی از جمله کم خونی را در بدن به وجود آورد. اگر از طرفداران استفاده از ظروف رویی برای پخت و پز غذا هستید حتما سعی کنید ظروف رویی اصل را بخرید.

● ظرف های لعاب دار و سفالی

ظروف سفالی از این جهت که سطح صافی ندارند و ممکن است باعث باقی ماندن غذا در منافذ ریز داخل ظرف شوند برای پخت و پز پیشنهاد نمی شوند اما در حال حاضر این ظروف را رنگ کرده و وارد بازار می کنند.

به اعتقاد دکتر مظهری، این ظروف سفالی رنگ شده هم بی ضرر نیستند، از این جهت که رنگ های استفاده شده در این ظروف معمولا فلزات سنگینی مانند سرب دارند که عوارضی نظیر کندذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت های درازمدت دیگر دارد.

او ادامه می دهد: اما ظروف لعابی زردرنگ قدیمی که در ایام گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذاست.

درمورد ظروف ملامین هم لعابی که برای محافظت روی آن پوشانده می شود، بسیار نازک و آسیب پذیر است. بنابراین اگر این لایه لعابی با خش و خطوط از بین برود نفوذ میکروب در این ظروف را سبب می شود.

● ظرف خوب، ظرف مسی

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه ، ظروف مسی را با شرط و شروطی بهترین نوع ظروف برای پخت غذا می داند.

اگر ظروف مسی به شکل مناسبی قلع اندود نشده باشند یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می تواند پس از ورود به غذا، در درازمدت سبب ایجاد مسمومیت شود.

دکتر مظهری می گوید: اگر ظروف مسی، قلع اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در درازمدت، تاثیر نامطلوبی بر بدن می گذارد.

به گفته او ذخیره شدن یون مس در کبد به مرور به این عضو آسیب می رساند. به همین دلیل ظروف مسی را قلع اندود می کنند.

دکتر مظهری توصیه می کند: هنگام شستشوی این ظروف باید دقت کنید تا لایه قلع اندود شده از بین نرود یا خش بر ندارد.

همچنین مواد اسیدی یا غذاهای ترش، سبب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می شود که بر این اساس هر چند وقت یکبار باید این ظروف، قلع اندود شود.



jamejamonline
hi dr!
     
  

 
سیب – گلابی هم به بازار آمد

رسانه های نیوزیلند یک نوع میوه جدید که ترکیبی از سیب و گلابی است را با پیشینه شرقی به دنیا معرفی کردند.

نوع جدید گلابی پیوندی توسط موسسه تحقیقات سلطنتی گیاهان و مواد غذایی نیوزیلند معرفی شده است که «پرم پی ۱۰۹» نام دارد که در آمریکا به سیب – گلابی شهرت دارد.

این میوه از نوع میوه هایی است که مابین گلابی چینی و ژاپنی قرار می گیرد و انتظار می رود در بازار جهانی میوه از آن استقبال شود.

یکی از محققان موسسه تحقیقات گیاهان و مواد غذایی گفت: برنامه تولید گلابی در نیوزیلند کمتر از تولید سیب است. برداشت محصولات میوه ای در نیوزلند برای سیب ۳۰۰ هزار تن و برای گلابی ۱ تا ۲ درصد سیب است.

دکتر انیس افزود: فرصت های صادراتی بسیاری برای این محصول جدید وجود دارد و بخشی از محصولات برداشت شده امسال به بازار آمریکا راه پیدا کرده است.

وی گفت: همانطور که آمریکایی ها به این میوه جدید «سیب – گلابی» می گویند بسیاری از آسیاییهای قدیمی دوست دارند نام آن «نشی گلابی» باشد.

نام این میوه از کنار هم قرار دادن واژه سیب و گلابی است و به همین دلیل به آن «سیب – گلابی» می گویند.

mehrnews
hi dr!
     
  

 
چرا فکر نکردن ما را خسته می کند؟

وقتی می خواهیم فکری را متوقف کنیم، آرام باشیم، آهنگی که دائم به ذهنمان می آید را فراموش کنیم و ….. چه اتفاقی در مغز می افتد؟ چرا این قدر از این کار خسته می شویم و چرا گاهی حتی موفق هم نمی شویم؟

تا به حال شده تصمیم بگیرید به سفر بروید یا ساعاتی را با دوستانتان بگذرانید، اما تمام وقت نتوانید دست از فکر کردن به کار و دل مشغولی های مربوط به آن بردارید؟

تا به حال تجربه کرده اید که بخواهید از دست آهنگی که دائم به ذهنتان می آید خلاص شوید، اما نتوانید و باز آن آهنگ را زمزمه کنید؟

چرا ما گاهی موفق نمی شویم افکارمان را متوقف کنیم و اصلا به چیزی فکر نکنیم؟

محققین با استفاده از مدل های رایانه ای به این نتیجه رسیده اند که توقف افکار، درست مانند خود فکر کردن نیاز به مصرف انرژی دارد.

اگر بخواهیم فرایند زیستی آن را به طور مختصر شرح بدهیم، باید به سراغ سلول های عصبی مغز برویم.

وقتی ما می خواهیم فکر را متوقف کنیم، باید از سلول های عصبی بازدارنده استفاده کنیم. این سلول ها جلوی انتقال پیام ها توسط سلول های عصبی برانگیخته شده را می گیرند.

آن ها مثل واعظینی می شوند که به سلول های فعال می گویند: این کار را نکن، این کار را نکن!

به زبان عصب شناسی، سلول های بازدارنده، نوعی ناقل شیمیایی به نام گابا آمینوبوتیریک اسید آزاد می کنند که به مقابله با ناقل شیمیایی آزاد شده توسط سلول های عصبی فعال، یعنی گلوتامیت می رود.

در مغز سلول هایی به نام آستروسیت وجود دارند که وظیفه رساندن مواد غذایی و اکسیژن به سلول های عصبی بر عهده آن ها است.

مدل ها نشان می دهند که در چرخه تقابل گابا و گلوتامیت، آستروسیت ها اکسیژن فراوانی مصرف می کنند.

مصرف اکسیژن بالا به معنای نیاز به جریان خون بالا است که خود به فعالیت مغزی برای کنترل فعالیت بافت های خون رسان نیاز دارد.

در مجموع، تلاش برای بازداری فعالیت سلول های عصبی مغز و در واقع تلاش برای توقف فکری که جریان دارد، انرژی زیادی می برد. به اعتقاد محققین به همین دلیل آرام کردن خود و تلاش برای به چیزی فکر نکردن ما را خسته می کند.
بهنوش خرم روز

khabaronline
hi dr!
     
  

 
زنان چاق برای جلوگیری از سرطان اندومتر، ویتامین D مصرف کنند

یافته های جدید به دست آمده از مرکز سرطان جورج توان لومباردی، زنان چاق برای کاهش خطر ابتلا به سرطان اندومتر (قسمت داخلی رحم) از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

به نقل از WebMD ، محققان یافته های خود را روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند و نتایج به دست آمده نشان داد که ۲۵ درصد از موش های چاقی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کردند دچار سرطان اندومتر شدند و این در حالی است که شمار موش های چاقی که از این مکمل ها استفاده نکردند، به ۶۷ درصد می رسید.

تحقیقات ولی نشان می دهد که مکمل ویتامین D هیچ اثری روی موش هایی که وزن طبیعی داشتند، ندارد و حدود ۶۰ درصد از این گروه از موش ها مبتلا به سرطان اندومتر شدند.

تمام موش های تحت آزمایش به دلیل نداشتن دو ژن خنثی کننده تومور سرطانی، مستعد ابتلا به سرطان اندومتر بودند و علاوه بر این، چاقی هم نقش عمده ای در بروز این سرطان ایفا می کند.

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که ویتامین D در بسیاری از سرطان ها نقش مؤثری ایفا می کند ولی در خصوص سرطان اندومتر، تنها در زنان چاق مستعد این بیماری می تواند مؤثر باشد. و علاوه بر این، روشی کم هزینه و ساده برای کاهش مبتلایان به این سرطان محسوب می شود که آن را می توان از طریق مکمل ها و نیز قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غذاهای حاوی ویتامین D تأمین کرد.

البته استفاده از پروژسترون هم در کاهش سرطان اندومتر مفید است ولی به مرور باعث بروز سرطان سینه می شود که ویتامین D در مقایسه با آن، از ایمنی بیشتری برخوردار است.

به طور کلی، چاقی در زنان، خطر بروز سرطان اندومتر را تا ۲ برابر و عود بیماری را تا ۶ برابر افزایش می دهد. پس بهتر است تا دیر نشده برای اضافه وزن خود کاری بکنید.
iscanews
hi dr!
     
  

 
منگنز در آب شرب، روی ضریب هوشی کودکان اثر منفی دارد

متخصصان در آمریکای شمالی نشان داده اند که تماس کودکان با غلظت های بالای منگنز موجود در آب شرب روی ضریب هوشی آنها اثر می گذارد و سبب می شود این کودکان عملکرد نامطلوب و ضعیف تری در تست های مربوط به ارزیابی ضریب هوشی داشته باشند.

کارشناسان می گویند: این فلز به طور طبیعی در خاک بوجود می آید و در شرایط خاص وارد آب های زیرزمینی نیز می شود.

بررسی ها نشان می دهد که در چندین منطقه از ایالت کبک و مناطق دیگری در کانادا و نیز سایر نقاط جهان آب های زیرزمین حاوی غلظت های بالایی از فلز منگنز به طور طبیعی هستند.

این اولین مطالعه ای است که روی خطرات بالقوه تماس با منگنز از طریق آب شرب در آمریکای شمالی متمرکز شده است.

به گزارش روزنامه گلوب اندمیل چاپ کانادا، متخصصان در این آزمایشات روی ۳۶۲ کودک ساکن ایالت کبک در کانادا مطالعه کردند که بین ۶ تا ۱۳ سال داشتند و در خانه هایی زندگی می کردند که آب شرب آنها از آبهای زیرزمینی تامین می شد.

محققان در بدن هر کودک مقدار غلظت عناصر مختلف شامل منگنز، آهن، مس، سرب، روی، آرسنیک، منیزیم، کلسیم را اندازه گیری کردند و به نتایج زیر دست یافتند


==============================

قرص های ضد روان پریشی و خطر بروز لخته خونی

به گفته محققان، مصرف داروهای ضد روان پریشی بخصوص نسل جدید این داروها، خطر برزو لخته های خونی را در عروق افزایش می دهد.

پژوهشگران انگلیسی در مطالعات خود دریافتند که مصرف داروهایی که برای درمان روان پریشی استفاده می شوند، خطر بروز لخته های خونی در عروق عمقی خون و یا آمبولی ریوی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

افرادی که از این داروها استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که مصرف کننده این داورها نیستند، ۷۰ درصد بیشتر مستعد برزو لخته خونی هستند.

داروهای ضد روان پریشی به طور گسترده در موارد بیماری های روانی و روان پزشکی و بیماری های غیر روانی مانند تهوع و سرگیجه تجویز می شوند.

از این دارو در درمان حالت بی قراری در افراد مبتلا به آلزایمر و انواع مختلف زوال عقل نیز استفاده می شود با این حال، سازمان غذا و داروی جهانی هشدار داده است که مصرف این داروها در بیماران مبتلا به آلزایمر، خطر مرگ آن ها را افزایش می دهد.

iscanews
hi dr!
     
  

 
التهاب عصبی دلیل بیماری های عصبی پس از جراحی

تحقیقات جدیدی که در مایو کلینیک صورت گرفته حاکی از این دارد که التهاب های عصبی علت بروز درد، بی حسی و ضعف پس از فرآیندهای جراحی محسوب می شوند که با نام بیماری های عصبی پس از جراحی شناخته شده اند.

به نقل از Science Daily ، بیماری های عصبی که پس از اعمال جراحی به سراغ برخی بیماران می آید، معمولاً منجر به فشردگی و کشش سلسله اعصاب در طول عمل می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که این بیماری های عصبی یکی از عارضه های غیر معمول پس از عمل جراحی به شمار می رود که از حمله سیستم ایمنی به اعصاب ایجاد می شود که با داروهای خنثی کننده سیستم ایمنی قابل درمان هستند.

اعصاب محیطی شبکه گسترده ای از اعصاب هستند که مغز و نخاع را به سایر اندام های بدن مرتبط می کنند و زمانی که با کشش، فشردگی یا التهاب آسیب می بینند، صدمه اعصاب محیطی با ارتباط میان مغز و سایر بخش های بدن مداخله می کند.

افرادی که دچار بیماری عصبی پس از عمل جراحی می شوند، حواس خود را از دست داده، و دچار درد و ضعف عضلانی می شوند و باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرند.

شناخت نقش التهاب در بروز این بیماری می تواند در انتخاب درمان سیستم ایمنی مناسب و بهبود علائم کمک کننده باشد.

jamejamonline
hi dr!
     
  

 
گوشت چرخ کرده بیشتر از ۳ ماه در فریزر نگهداری نشود

گوشت چرخ کرده نباید بیش از ۲ تا ۳ ماه در فریزر نگه داشته شود زیرا بخش مهمی از املاح و ویتامین های آن از بین می رود.

زهرا عبداللهی در گفتگو با فارس، افزود: بهترین نحوه مصرف گوشت های فریز شده این است که آن را از فریزر خارج کرده و داخل یخچال بگذاریم تا کم کم از حالت انجماد خارج شود.

وی گفت: البته می توان آن را در مایکروویو نیز قرار داد به شرطی که بلافاصله پخته و مصرف شود.

گوشت پس از خروج از حالت انجماد خونابه ای دارد که در واقع مواد مغذی، املاح و ویتامین هاست و بهتر است آن را دور نریزیم و در پخت غذا استفاده شود.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: هنگام انجماد گوشت هم لازم است به اندازه هر وعده گوشت را بسته بندی کنیم و دقت کنیم که هوای داخل نایلون مخصوص فریز کردن مواد غذایی کاملا خارج شده باشد.

عبداللهی گفت: گوشت چرخ کرده بهتر است بیش از ۲ تا ۳ ماه در فریزر نگه داشته نشود و زودتر مصرف شود و بهتر است روی تمام بسته های گوشتی تاریخ ورود به فریزر را بنویسیم تا گوشت های قبلی در فریزر زودتر مصرف شوند.

وی افزود: خرید گوشت های منجمد شده اصولا به هنگام فریز شدن ارزش غذایی خود را از دست نمی دهند اما ممکن است به هنگام تکه شدن یا احیانا چرخ شدن خونابه خود را از دست بدهند. این خونابه حاوی ویتامین ها و املاح است.
farsnews
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 40 از 60:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA