انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 41 از 60:  « پیشین  1  ...  40  41  42  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
پیوند موفقیت آمیز سلولهای مخروطی شبکیه به چشم نابینا

متخصصان در دانشگاه کالج لندن توانستند سلولهای مخروطی شبکیه چشم را که برای بینایی رنگی بسیار ضروری به شمار می روند با موفقیت به چشمان موشی نابینا پیوند بزنند.

دانشمندان امیدوارند با دست یافتن به توانایی در انجام چنین پیوندهایی و جدا کردن سلولهای قابل پیوند مخروطی و میله ای شبکیه چشم از سلولهای بنیادین، سلولهایی که توانایی تبدیل شدن به هر عضو و اندامی را دارند، بتوانند به زودی برای نابینایی، درمانی ارائه کنند.

به گفته “جین سودن” از دانشگاه کالج لندن، تقریبا تمامی نابینایی ها در اثر از بین رفتن سلولهای مخروطی به وجود می آیند وی به همراه همکارانش سلولهای قابل پیوند زدنی جنین و نوزاد موش را به دست آورده و بر اساس فعالیتهای ژنتیکی سلولها، آنهایی که در نهایت به سلولهای میله ای و مخروطی تبدیل می شدند را جدا کردند.

این سلولها سپس به موشی که با تغییرات ژنتیکی از دوران کودکی نابینا شده بود پیوند زده شد به این شکل که متخصصان در لایه میان سلولهای حساس به نور در پشت شبکیه و لایه سلولی مخاطی هر یک از چشمهای این موش در حدود ۲۰۰ هزار سلول تزریق کردند.

طی ۲۱ روز این سلولهای جدید در لایه جاذب نور مستقر شده و به شکل سلولهای مخروطی و میله ای رشد کردند به گفته محققان نتیجه به دست آمده بسیار امیدوار کننده بوده و می تواند کشفی پزشکی به شمار رود که قادر خواهد بود در آینده گیرنده های تخریب شده نوری را در چشم افراد نابینا احیا کند با این همه متخصصان این مطالعات را در مرحله ای بسیار ابتدایی اعلام کرده و پیوند خوردن سلولها به شبکیه چشم موش را به معنی عملیاتی بودن آنها نمی دانند.

mehrnews
hi dr!
     
  

 
درمان سرطان پروستات با داروی کلسترول

یک تحقیق جدید نشان داده است که داروی مورد استفاده برای درمان بیماران مبتلا به کلسترول بالا می تواند برای درمان سرطان پروستات هم مفید باشد.

محققان دریافته اند: این داروی استاتینی موسوم به «روسوواستاتین-آ» با نام تجاری کریستور، رشد سلولهای سرطانی پروستات را که از انسان به موشهای آزمایشگاهی پیوند زده شده بودند، سرکوب و متوقف می کند.

دکتر زیائو – یان ون و دستیاران وی در بیمارستان سنت مایکل ۲۰۰۰ مولکول کوچک را در جنین های زبراماهی ها مورد معاینه قرار دادند.

تحقیقات نشان داد: هفت ترکیب که چهارتای آنها استاتین ها هستند، رشد عروق خونی در جنین ها را کند یا متوقف می سازند.

محققان سپس متوجه شدند که یکی از این استاتین ها که همان روسوواستاتین است رشد سرطان پروستات را در موشها بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی سرکوب می کند، پس از انجام آزمایشات موفق روی نمونه های انسانی در آینده داروهای استاتین را می توان خوشبینانه برای مقابله با سرطان پروستات تجویز کرد.

این تحقیق در نشریه اروپایی «اورولوژی» منتشر شده است.

=============================================

چرا اضطراب، مغز را به اشتباه می اندازد؟

محققان در مدتها پیش، این سوال را در ذهن داشتند که چرا افراد مضطرب، هنگام تصمیم گیری واقعا ناتوان می شوند.

یوکو موناکاتا، پروفسور روانشناسی در دانشگاه کلورادوی آمریکا معتقد است که در اشخاص مضطرب، بازدارندگی عصبی کاهش پیدا می کند که همین امر تصمیم گیری را دشوار می سازد.

بازدارندگی عصبی فرآیندی است که طی آن یک سلول عصبی، فعالیت سلول دیگر را سرکوب می کند و این فرآیند جنبه ای حیاتی در توانایی انسان در انتخاب کردن است.

به گزارش مجله علمی نیچر، هانا سیندر محقق روانشناس و دانشجوی موناکاتا در این باره خاطرنشان کرد: ما دریافتیم اگر میزان پدیده بازدارندگی را در یک مغز تحریک شده افزایش دهیم سپس سیستم مغزی می تواند تصمیمات دشوارتری را اتخاذ کند و بالعکس اگر از میزان بازدارندگی کاسته شود تصمیم گیری برای فرد دشوارتر می شود.

پژوهشگران می گویند: با این یافته می توان به روش های مفید برای بهبود اضطراب دست پیدا کرد.

شرح این یافته در مجله پیشرفتهای آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

isna
hi dr!
     
  

 
شیردهی، روزانه ۵۰۰ کالری از وزن مادر می کاهد

شیردهی، سبب می شود که روزانه ۵۰۰ کالری انرژی در بدن مادر سوخته شود.

این تحقیق که در مجله آمریکایی «طب» به چاپ رسیده تاکید می کند که این کاهش وزن می تواند تعبیری از سایر مزایای شیردهی برای سلامت مادر از جمله کاهش خطر بروز دیابت نوع دوم باشد.

به گزارش روزنامه نیویورک دیلی نیوز، این دپارتمان یک برنامه آموزش بهداشت عمومی ۶/۱ میلیون دلاری را راه اندازی کرده است تا مادران جوان را از مزایای شیردادن به فرزندانشان هم برای خود آنها و هم برای نوزادشان آگاه سازند.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، در حالی که به مادران توصیه می شود تا یک سال و حتی بیشتر به نوزاد خود شیر دهند اما اغلب تا شش ماهگی این مسوولیت را به عهده می گیرند و توصیه پزشکان را نادیده می گیرند.

======================================

سفیده تخم مرغ را با احتیاط به کودکان زیر یک سال بدهید


اغلب مادران به کودکان بالای شش یا هفت ماهه خود تخم مرغ آب پز می دهند که گاهی به روزی ۲ وعده هم می رسد.

این در حالی است که توصیه می شود به کودکان زیر یک سال با احتیاط سفیده تخم مرغ داده شود.

دکتر کشاورز در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران گفت: به طور کلی رابطه مستقیمی میان مصرف تخم مرغ و بیماری دیابت وجود ندارد اما زرده تخم مرغ غنی از چربی های اشباع است و کسانی که کلسترول بالا دارند از آنجا که بیشتر چربی تخم مرغ جامد است، مصرف زیاد آن به این افراد توصیه نمی شود اما در افراد عادی و سنین بالای یک سال روزی یک عدد تخم مرغ مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: به کرات دیده می شود مادران به نوزادان بالای شش ماهه خود روزانه تخم مرغ می دهند که زرده آن منعی ندارد اما بهتر است سفیده تخم مرغ با احتیاط به کودک داده شود چرا که در سفیده تخم مرغ احتمال ایجاد حساسیت بالا وجود دارد و بهتر است با مشورت پزشک و یا به میزان کمتر سفیده تخم مرغ به کودک داده شود. ضمن این که بهتر است مصرف تخم مرغ از ۸ ماهگی و به اندازه یک نخود کوچک آغاز شود و در ۹- ۱۰ماهگی به یک تخم مرغ کامل برسد. بنابراین مصرف بیش از حد تخم مرغ به کودکان زیر یک سال نیز توصیه نمی شود.
hi dr!
     
  

 
پیش بینی دیابت۱۰ سال قبل از بروز بیماری

دانشمندان موفق شدند با کمک یک آزمایش خون جدید خطر احتمالی ابتلا به بیماری دیابت را ۱۰ سال قبل از بروز آن پیش بینی کنند.

پژوهشگران در فستیوال علم انگلیس در بیرمنگهام متذکر شدند که این تست می تواند حدود نیمی از افرادی را که به دیابت نوع دوم مبتلا خواهند شد، شناسایی کند.

قسمت جدید بر اساس شناسایی مقدار یک مولکول ژنتیک در خون بیماران عمل می کند.

همین مولکول که میکروآر آن آ یا MiR نام دارد می تواند افرادی را که در معرض خطر شدید ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی هستند، شناسایی کند.

دکتر منوئل مایر، دانشمند برجسته کالج کینگ لندن در این پژوهش می گوید: هزینه این آزمایش حدود دو پوند خواهد بود.

پزشکان می گویند: بزرگترین مزیت این آزمایش این بوده که به طور مستقیم آسیبی را که دیابت به عروق خونی وارد می سازد، ارزیابی می کند.

دکتر مایر تصریح کرد: برای پزشکان بسیار مهم است که بتوانند بیماران دیابتی را که بیشتر در معرض مشکلات قلبی – عروقی هستند، شناسایی کنند و به نظر می رسد این گروه جدید از نشانگرهای خونی می توانند این امکان را برای محققان فراهم سازند.

isna
hi dr!
     
  

 
ترسی که به گرسنگی مردم افزوده است

بسیاری تصور می کنند که راه گریز از گرسنگی، افزایش تولید محصولات غذایی با دستکاری ژنتیکی است.

اما ظاهرا این کافی نیست، چراکه بسیاری از مردم کشورهای گرسنه از مصرف مواد دستکاری شده ژنتیکی وحشت دارند.

آفریقای جنوبی ذرت زیادی تولید می کند که بیش از اندازه مصرف مردم خودش است، در حالی که اغلب کشورهای همسایه آن با کمبود این محصول مواجهند.با این وضع آفریقای جنوبی می تواند همسایگان خود را تامین کند، اما ظاهرا قرار است که ذرت اضافی به مرغ و خروس های چینی برسد!

آفریقای جنوبی سالانه ۱۳ میلیون تن ذرت تولید می کند که ۴ میلیون تن آن مازاد بر مصرف خودش است. اما این مازاد تولید، قیمت ذرت را پایین آورده و ۱۰هزار کشاورز را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

به نظر می رسد که تولید بالا نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه به مشکلات موجود اضافه هم کرده است. با این که کشورهایی مانند زیمبابوه، موزامبیک و مالاوی به شدت از فقر غذایی رنج می برند، اما هیچ کدام حاضر نیستند از آفریقای جنوبی ذرت وارد کنند، چراکه آن ها از ذرت هایی که به روشهای ژنتیکی تغییر یافته اند، می ترسند.

آفریقای جنوبی از دو دهه قبل تولید ذرت دستکاری شده ژنتیکی را شروع کرده و حالا ۵۷ درصد ذرت تولیدی این کشور، از نوع تراریخته یا همان دستکاری شده ژنتیکی است.

حالا آفریقای جنوبی باید به دنبال مشتریان دورتری بگردد و ظاهرا چین داوطلب است. به نظر می رسد که چین می خواهد این ذرت را برای تغذیه پرندگان استفاده کند.

هنوز هیچ جزییاتی از این قرارداد منتشر نشده و مزرعه داران نگرانند که مجبور بشوند به قیمت خیلی کم راضی بشوند. آن ها می دانند که چین به خوبی آگاه است که آفریقای جنوبی نتوانسته پیشنهاد خرید بهتری بگیرد.

در سرزمینی که بسیاری از مردم از کمبود غذا رنج می برند، ترس از مواد تراریخته باعث به وجود آمدن تناقضی عجیب شده است. میلیون ها تن ماده غذایی بدون استفاده در همسایگی میلیون ها انسان گرسنه، روی زمین مانده است.

به نظر می رسد تنها برنامه های اصلاح ژنتیک مواد غذایی، برای سیر کردن گرسنگان زمین کافی نیست.
khabaronline
hi dr!
     
  

 
القای مرگ در سلول های سرطانی

کمی پس از پایه گذاری علم ایمونولوژی توسط لویی پاستور، مشخص شد فاکتور حفاظتی بسیاری از پاسخ های ایمنی در سرم خون وجود دارد.



این فاکتور حفاظتی که انواع مختلفی دارد آنتی بادی (ایمونوگلوبولین) نامیده می شود و غیر از خون در بسیاری از مایعات دیگر بدن از جمله اشک، ترشحات دستگاه تنفس، غده بزاق دهان، محتویات روده، ادرار و… وجود دارد.

آنتی بادی های منوکلونال از جمله انواع این فاکتور حیاتی هستند که در واقع نوعی پروتئین محسوب می شوند که توسط برخی سلول های سیستم دفاعی بدن به نام لنفوسیت B تولید شده و وظیفه جلوگیری از بیمار شدن انسان از طریق اتصال به عوامل خارجی بیماری زا و کمک به سیستم دفاعی بدن برای از بین بردن این عوامل خارجی را به عهده دارند.

به این ترتیب بخشی از پاسخ سیستم دفاعی بدن به عوامل بیگانه بیماری زا، تولید آنتی بادی است که از طریق وارد شدن عامل خارجی (آنتی ژن) به بدن، ساخته شده و در نهایت باعث از بین رفتن آنتی ژن و جلوگیری از بیمار شدن انسان می شود.

نکته جالب این است که آنتی بادی خاصیت اتصال اختصاصی به آنتی ژن خودش را دارد.

به این صورت که آنتی بادی سم میکروب وبا (که بیماری زایی این بیماری از طریق سم آن ایجاد می شود) تنها به سم وبا متصل می شود و علیه دیگر باکتری ها کار نمی کند.

از اختصاصی بودن این آنتی بادی ها استفاده های زیادی مانند استفاده به عنوان دارو برای درمان سرطان می شود؛ چراکه سلول های سرطانی در سطح خودشان پروتئین هایی را عرضه می کنند که می توان به وسیله هدف گرفتن این پروتئین های اختصاصی روی سلول های سرطانی موجب مرگ این سلول شده و از این طریق راه درمانی برای آن نوع خاص سرطان ارائه کرد.

در همین خصوص محققان پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی ابن سینا جهاد دانشگاهی موفق به تولید آنتی بادی منوکلونال بر ضدمولکول Her۲ (نوع مثبت پروتئینی است که در تومورهای سینه وجود دارد) شده اند.

این نوع آنتی بادی قادر است مولکول Her۲ در بیشتر یا حتی تمامی سلول های سرطانی سینه را شناسایی کند و تولید آن در واقع از دستاوردهای جدید محققان جهاد دانشگاهی است که در مرحله موشی با موفقیت به نتیجه رسیده و مرحله انسانی سازی آن نیز آغاز شده که با توجه به توانمندی محققان پژوهشگاه ابن سینا در تبدیل آنتی بادی منوکلونال موشی به انسانی، به نظر می رسد طی یک سال آینده تولید نمونه انسانی این آنتی بادی آغاز شود.

● شناسایی و درمان سلول های سرطانی

آنتی بادی منوکلونال این توانایی را دارد که پس از تزریق در بدن سلول های سرطانی را بشناسد و آنها را از بین ببرند.

پیش از این دکتر محمدمهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا درباره روند کاری پروژه بزرگی که در این پژوهشگاه آغاز شده، گفت: آنتی بادی که در حال حاضر روی آن فعالیت می کنیم، مخصوص درمان سرطان سینه است که خوشبختانه روند تحقیقات آن بخوبی در حال پیشرفت است.

این آنتی بادی پس از ساخته شدن به طور عملی وارد پروتکل درمانی می شود و هدف این است که این امکان فراهم شود که دوز درمانی آن در کشور ارائه شود.

وی در عین حال درمان سرطان سینه به کمک روش های پیشرفته را یکی از اولویت های درمانی کشور برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر یک دوز درمانی این نوع آنتی بادی بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به شیوع بالای سرطان سینه در میان زنان، میزان مصرف آن نیز بالاست.

دکتر محمدصادق حاجی تاروردی، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی هم همزمان با سی امین سالگرد جهاد دانشگاهی با بیان این که این آنتی بادی قادر به القای مرگ سلولی در سلول های سرطانی است، خاطرنشان کرد: مطالعات حاضر نشان می دهد که این آنتی بادی در مرگ سلول های غیرسرطانی و طبیعی بدن که دارای پروتئین Her۲ در سطح خود می باشند، تاثیری ندارد.

این مشخصه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باعث کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پستان به وسیله آنتی بادی های ضد Her۲ در مقایسه با آنتی بادی های درمانی موجود در بازار خواهد بود.

این در حالی است که آنتی بادی های درمانی موجود برای درمان سرطان پستان صرفا قادر به القای مرگ سلولی در حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پستان (Her۲+) می باشند، همین موضوع نشانگر برتری آنتی بادی تولید شده در پژوهشگاه ابن سینا نسبت به نمونه های مشابه است.

● اولویت درمانی

آنتی بادی های درمانی که شامل آنتی بادی های کایمریک (ناهمسان) و انسانی شده است، در زمره داروهای بیوتکنولوژیک بسیار گران و اختصاصی هستند، به صورتی که آنتی بادی تجاری موجود (ضد ۲-Her ) که هم اکنون از خارج خریداری شده و برای درمان برخی بیماران سرطان پستان استفاده می شود، برای هر تزریق حدود ۳ میلیون تومان هزینه در بر داشته و درمان هر بیمار نیاز به ۱۰ تزریق یا بیشتر از این حد دارد که جمعا برای هر بیمار بیش از ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

این در حالی است که نمونه داخلی این دارو با هزینه های بسیار پایین تری در اختیار بیماران قرار می گیرد، به طوری که تولید دارو تنها برای این آنتی بادی خاص (ضد ۲-Her) ده ها میلیارد تومان در سال صرفه جویی ارزی به همراه داشته و از آنجا که در حال حاضر مجوز استفاده درمانی بیش از ۲۰ نوع از این آنتی بادی ها در دنیا صادر شده، ساخت داخلی این داروها حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال صرفه جویی در پی خواهد داشت.

دکتر محمود جدی تهرانی، رئیس پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا با اشاره به موفقیت محققان پژوهشکده در تولید مدل کایمریک آنتی بادی منوکلونال اختصاصی ضدمولکول ۲-Her سرطان پستان اظهار کرد: در این پروژه ابتدا آنتی بادی موشی اختصاصی ضدمولکول ۲-Her سرطان پستان را تولید کرده و فعالیت های عمده ای از طریق مهندسی ژنتیک برای انسانی سازی این آنتی بادی انجام دادیم، به طوری که در حال حاضر مدل کایمریک این آنتی بادی و در واقع کارخانه تولید آن است را ساخته ایم.

وی با اشاره به این که با تولید سلول تولیدکننده این آنتی بادی و تکثیر آن می توان مقدار زیادی آنتی بادی تولید کرد، درباره مرحله کایمریک این پروژه افزود: مرحله اولیه انسانی سازی این آنتی بادی ها را پشت سر گذاشته ایم، به این معنی که ۷۵ درصد ساختار پروتئینی این آنتی بادی انسانی شده و در حال انسانی سازی دیگر قسمت های آنتی بادی مورد نظر هستیم.

به طور کلی آنتی بادی های منوکلونال عمدتاً در سلول های موشی ساخته می شوند. این آنتی بادی ها نوعی پروتئین موشی هستند که اگر آن را به انسان تزریق کنیم، از آنجا که برای بدن انسان غریبه است، به عنوان آنتی ژن عمل کرده و باعث می شود که در بدن بیمار علیه آن آنتی بادی موشی (آنتی ژن) آنتی بادی انسانی ساخته شود و نهایتا می توانیم با تبدیل آنتی بادی موشی به انسانی از طریق مهندسی ژنتیک جلوی این عمل را گرفته و از آن به عنوان دارویی علیه سلول های سرطانی استفاده کنیم.

جدی تهرانی، درباره دیگر پروژه های پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال پژوهشگاه ابن ایسنا خاطرنشان کرد: آنتی بادی های دیگری نیز علاوه بر آنتی بادی های در حال تولید (ضد Her۲) در پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال علیه پروتئین های اختصاصی سلول های سرطانی تولید شده که خواص آنها تحت بررسی بوده که در برخی از این آنتی بادی ها موفق شده ایم با استفاده از آنها در محیط آزمایشگاهی سلول های سرطانی خون انسان را از بین برده و در ادامه کار این آنتی بادی ها توانستند سلول های سرطانی را که به موش تزریق شده از بین ببرند.

پس از مرحله حیوانی آزمون این آنتی بادی ها، هم اکنون در حال تهیه مقدمات کارآزمایی بالینی این آنتی بادی ها در بیماران داوطلب در پروژه ای که مجوز آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ خواهد شد، هستیم که به موازات این فعالیت ها آنتی بادی های موشی یادشده نیز در حال انسانی سازی در آزمایشگاه های پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا می باشند.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
بررسی تاثیر روغن ماهی بر قدرت حافظه

بررسی های انجام گرفته روی مکمل های روغن ماهی نشان می دهد که احتمالا این مکمل ها مزایا و اثر خاصی روی عملکرد شناختی افراد مسن ندارد.

طی پروژه ای با عنوان OPAL که ۲ سال به طول انجامید محققان اثرات امگا ۳، مکمل های اسید چرب اشباع نشده را بر عملکرد ادراکی و شناختی شرکت کنندگانی که بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن داشتند مورد بررسی قرار دادند.

هم اکنون تعداد افرادی که در جهان دچار اختلالات شناختی می شوند رو به افزایش گذاشته و برآورد می شود که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۸۱ میلیون نفر در جهان دچار زوال عقل شوند.

تحقیقات پیش از این حاکی از آن بود که مصرف بالای اسیدهای چرب امگا ۳ که معمولا در روغن ماهی یافت می شود نقش مهمی در سالم ماندن عملکرد شناختی و ادراکی انسان در دوران پیری دارند.

OPAL یک آزمایش کنترل شده بود که در آن ۸۶۷ نفر با سن ۷۰ تا ۸۰ سال در کلینیک های عمومی انگلستان و ولز ثبت نام کردند.

در آغاز آزمایش همه شرکت کنندگان از سلامت شناختی و ادراکی خوبی برخوردار بودند. این افراد به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از کپسول های روغن ماهی استفاده می کردند در حالی که به گروه دوم یک سری دارو نمای بدون خاصیت داده می شد. این کار به مدت ۲سال ادامه داشت.

عملکرد شناختی افراد در آغاز و پایان آزمایش به وسیله آزمایش هایی مورد ارزیابی قرار گرفت تا میزان حافظه و تمرکز افراد را محک بزند.

پس از ۲ سال مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در نمونه خونی گروه اول که کپسول روغن ماهی مصرف می کردند بسیار بیشتر از افرادی بودکه داروی بی اثر مصرف کرده بودند.

این در حالی بود که در طول مدت آزمایش، عملکرد شناختی هر دو گروه تغییر نکرده و هیچ مدرکی دال بر سودمند بودن مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و تاثیر آن برعملکرد شناختی افراد مسن یافت نشد.

البته محققان معتقدند که این نتایج باید بسیار محتاطانه مورد توجه قرار بگیرد چرا که این دوره آزمایش طولانی ترین مدت در نوع خود می باشد.

البته باید به خاطر داشت که فقر عملکرد شناختی ممکن است پس از گذشت سال های زیادی خود را بروز دهد و نتوان پس از آزمایش در یک دوره ۲ساله قطعا و با اطمینان از نتایج به دست آمده دفاع کرد.شاید این دوره ۲ ساله برای کشف اثرات مثبت اسیدهای چرب امگا ۳ در این گروه افراد سالم مدت زمان کوتاهی باشد.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
با مصرف انواع کلم به جنگ سرطان پستان برویم!
عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، تومورهای پستان را شایع ترین علت مرگ زنان ۲۰ تا ۵۹ ساله با علت سرطان برشمرد و افزود: تماس طولانی مدت بافت پستان با هورمون استروژن شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

دکتر حسین ناصر شایق در آستانه برگزاری کنگره، شروع زودهنگام اولین قاعدگی دختران نوجوان (منارک)، یائسگی دیرهنگام، عدم بارداری و شیردهی و بارداری در سنین بالا، افزایش وزن براثر مصرف غذاهای پرچرب به همراه عدم تحرک و نیز استفاده از الکل و سیگار را از عوامل افزایش شانس ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد.

وی از شایع ترین علایم بالینی سرطان پستان را وجود توده و بزرگ شدن نامتقارن پستان، ترشحات و به ویژه وجود خونابه در نوک پستان، کشیدگی و تغییرات نوک پستان، زخم، قرمزی و یا فرورفتگی پوست این ناحیه از بدن و در نهایت وجود توده در زیربغل برشمرد و یادآورشد: افراد در صورت مشاهده هر یک از این علایم برای تشخیص و درمان موثر باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در تشریح انواع تست های تشخیصی سرطان پستان به وجود تست های تشخیصی آزمایشگاهی برای تعیین میزان افزایش شانس ابتلا به تومورهای پستانی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در یک تست آزمایشگاهی نسبت ماده شیمیایی” ۲ هیدروکسی استروژن” به” ۱۶ آلفا هیدروکسی استروژن” موجود در ادرار زنان سنجیده می شود و چنانچه این نسبت کمتر از ۲ باشد شانس ابتلا به سرطان پستان بیشتر است.

دکتر ناصرشایق در ادامه توضیح داد: اگر میزان این نسبت بیش از ۲ محاسبه شود شانس ابتلا به سرطان کمتر است که البته می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب، استفاده از برخی از غذاها نظیر کلم بروکلی، کلم معمولی، گل کلم، کلم پیچ، اسیدهای چرب امگا ۳ ، دانه های کتان و کاهش نوشیدن قهوه، ترک استعمال دخانیات و عدم مصرف الکل و نیز افزایش فعالیت روزانه و کاهش وزن می توان این نسبت را بالا برده و شانس ابتلا به سرطان را کاهش داد.

وی گفت: تست های دیگری که در روش درمان موثراست، تعیین کیفی رسپتورهای(گیرنده های) استروژن و پروژسترون پس از برداشتن ضایعه سرطانی به روش جراحی و ارسال آن به پاتولوژی (آسیب شناسی) از آن جمله است.

عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران به وجود آزمایش دیگری به نام “مامو پرینت” اشاره کرد و افزود: در این نوع آزمایش از میان ۲۵ هزار ژن، ۷۰ ژن موثر در پیش بینی عود مجدد بیماری شناسایی می شود.

دکتر ناصر شایق با بیان اینکه با انجام این تست افراد پرخطر و کم خطر (به لحاظ عود بیماری) شناسایی می شوند، افزود: پس از شناسایی در افراد کم خطر از درمان های پرهزینه و پرعارضه ای نظیر شیمی درمانی خودداری و فقط به تجویز داروهای ضد استروژنی( تاموکسی فن) بسنده می شود.

این در حالی است که در موارد پرخطر شیمی درمانی و پی گیری جدی تر توصیه می شود.

وی با اشاره به انجام تست «تارگت پرینت» (اندازه گیری کمی رسپتورهای استروژن و پروژسترون) این روش را هم در تصمیم گیری در تعیین نوع روش درمانی ارزشمند برشمرد و افزود: تست «بولو پرینت» تومورهای سرطان پستان را به لحاظ مولکولی به ۳ دسته کلی تقسیم می کند که هر یک روش درمانی خاص خود را دارد.

به گفته وی، در این روش حدود ۸۰ ژن کشف و شناسایی شده و بر این اساس روش درمانی موثر تعیین و به کار گرفته می شود.

عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران مراجعه زودهنگام را از علل افزایش شانس زنده ماندن دانست و یادآورشد: شانس زنده ماندن درافرادی که تومورهای سرطانی آنها به روش ماموگرافی تشخیص داده شده است تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

دکتر ناصرشایق با تاکید بر ضرورت انجام ماموگرافی پایه در سن ۳۵ سالگی و سپس انجام سالیانه آن بعد از ۴۰ سالگی، گفت: البته با توجه به شرایط بیمار می توان ماموگرافی را هر ۲ تا ۳ سال یکبار تکرار کرد.

وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع شانس زنده ماندن به طور چشمگیری افزایش می یابد، افزود: شانس زنده ماندن ۵ ساله در صورت تشخیص و درمان به هنگام (در مرحله نخست بیماری) ۹۵ درصد، در مرحله چهارم سرطان ۱۸ درصد و در مرحله این سایتو(درجا) یعنی هنوز بیماری به سایر نقاط بدن نفوذ نکرده حدود صد درصد است.

عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه توده سرطانی در مراحل پیشرفته بیماری برای فرد قابل لمس است در ادامه بر ضرورت انجام ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام و درمان موثر(پیش از پیشرفته شدن بیماری) تاکید کرد.

دکتر ناصرشایق گفت: در کتب مرجع برای تعیین میزان عوامل خطر در میزان بروز سرطان پستان از مدل های متعددی استفاده می شود که از آن جمله می توان به مدل Gail اشاره کرد.

وی یادآورشد: در این مدل به هریک از موارد از جمله سن شروع اولین قاعدگی، تعداد نمونه برداری ها از پستان، سن اولین بارداری، بروز سرطان پستان در وابستگان درجه یک (مادر، خواهر و دختر) امتیاز ویژه ای داده می شود و با حاصل ضرب این اعداد میزان خطر بروز سرطان پستان نسبت به جمعیت عمومی محاسبه می شود.

گفتنی است، پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ۱۹ تا ۲۱ آبان با موضوع شایع ترین سرطان ها در ایران (سرطان های دستگاه گوارش، پستان، کولون و رکتوم و…..) در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

isna
hi dr!
     
  

 
شیوع هپاتیت های غیرویروسی در کشور افزایش یافته است

رییس سومین کنگره بین المللی هپاتیت تهران با اشاره به گسترش پدیده شهرنشینی و رشد فزاینده چاقی و دیابت، کبد چرب را از عوارض چاقی و بیماری دیابت برشمرد و افزود: هم اکنون شیوع هپاتیت های غیرویروسی (التهاب کبد) به دلیل ابتلا به کبد چرب افزایش یافته است.

دکتر سید موید علویان شایعترین علت کبد چرب را چاقی و اختلال در چربی های خون عنوان و اظهار کرد: امروزه با صنعتی شدن شهرها و کم تحرکی، استفاده از تغذیه نامناسب نظیر فست فودها، روغن های غیراستاندارد، کاهش مصرف میوه و سبزیجات، افزایش مصرف شکر، قند، شیرینی و نوشابه های گازدار همگی سبب شده با رشد فزاینده چاقی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه با رشد هپاتیت های ناشی از کبد چرب در شرایط کنونی شاهد سیر کاهنده انواع هپاتیت های ویروسی نسبت به ۱۸ سال پیش هستیم، گفت: ورود واکسن هپاتیت B به برنامه واکسیناسیون کشوری و واکسینه شدن نوزادان و افراد پرخطر علیه این بیماری، آموزش همگانی از طریق رسانه ها برای آشنایی و دوری از عوامل خطر میزان بروز هپاتیت C و B را در سال های اخیر کاهش داده است.

رییس سومین کنگره بین المللی هپاتیت تهران، عمده ترین راه انتقال هپاتیت C را پیش از این، اعتیاد تزریقی عنوان کرد و افزود: اما هم اکنون با اجرای برنامه کاهش آسیب و درمان معتادان پرخطر راه انتقال هپاتیت از اعتیاد تزریقی به انتقال جنسی تغییر کرده است.

دکتر علویان با بیان اینکه در گذشته سربازخانه ها و زندان ها، محلی برای استفاده از سر سوزن مشترک و کانونی برای انتشار هپاتیت C به شمار می رفت، گفت: هپاتیت به معنای التهاب سلول های کبدی است که عوامل متعدد ویروسی نظیر (A,B,C,D,E) و عوامل غیرویروسی نظیر کبد چرب، مصرف الکل و چاقی آن را سبب می شود. اما متاسفانه هم اکنون شیوع هپاتیت های غیرویروسی بر اثر کبد چرب ناشی از چاقی و دیابت در کشور هستیم.

سومین کنگره بین المللی هپاتیت تهران با همکاری مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعظم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه توریلو ایتالیا با حضور سخنرانان برجسته و شرکت کنندگان خارجی به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ مهر ماه در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سپس به مدت یک روز (۱۷ مهرماه ۸۹) با موضوع سرطان و پیوند کبد در تالار سینا و صدرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.

isna
hi dr!
     
  

 
پنیر ضد کلسترول تولید شد

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی نوعی پنیر گوسفندی را تولید کردند که طعم و ظاهر آن شبیه به پنیر معمولی است اما خاصیت ضد کلسترول دارد.

محققان دانشگاه پیزا این پنیر را که “کلادیس” نام دارد و با شیر گوسفند تولید شده است ایجاد کردند.

این پنیر که طعم و ظاهری شبیه به پنیر معمولی دارد غنی از اسید لینولیک مزدوج (Cla) است. Cla نوعی اسید چرب اشباع نشده است که می تواند از بدن در برابر بیماریهای قلبی عروقی محافظت کند.

این دانشمندان برای بررسی اثر محافظتی این پنیر گوسفندی قصد دارند آن را بر روی ۱۰۰ بیمار زن بالای ۶۰ سال متاثر از سندروم متابولیکی آزمایش کنند.

این “ابر پنیر” می تواند عملکردهای محافظتی در مقابل بیماریهای قلبی عروقی، کلسترول بالا و پوکی استخوان داشته باشد.

در صورتی که این فرضیه تائید شود در یک دامپروی به تولید انبوه می رسد. این پنیر ضد کلسترول از شیر گوسفند تغذیه شده با یک علوفه ویژه غنی از دانه های بذرک به دست آمده است.

این دانه ها یک منبع طبیعی برای تولید اسید لینولئیک مزدوج به شمار می روند. آزمایشات نشان داد که شیر این گوسفند سرشار از این اسید است.

به طور معمول، پنیر یک منبع طبیعی کلسیم است که مصرف مداوم آن می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند اما از آنجا که پنیر از چربیهای اشباع شده تشکیل شده است می تواند برای بیماران قلبی مشکلات جدی ایجاد کند. به همین دلیل این بیماران نمی توانند از منبع کلسیم با درصد بالای ۵۰ درصد آن استفاده کنند.

این در حالی است که این پنیر جدید از چربیهای اشباع نشده تشکیل شده خانواده امگا- ۳ تشکیل شده است بنابراین می تواند علاوه بر متعادل کردن سطح کلسترول خوب (Hdl) و پایین نگه داشتن سطح کلسترول بد(Ldl) در خون از بروز مشکلات پوکی استخوان نیز جلوگیری کند.

mehrnews
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 41 از 60:  « پیشین  1  ...  40  41  42  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA