انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 54 از 60:  « پیشین  1  ...  53  54  55  ...  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
راز چگونگی تولید گلبول قرمز فاش شد

محققان در مطالعات حیوانی گام مهمی را در کشف راز چگونگی خلق گلبول های قرمز خون برداشتند.

دانشمندان مرکز پزشکی جنوب غرب دانشگاه تگزاس دریافتند بخش کوچکی از آر ان آ، سلول های بنیادی را به سمت تمایز یافتن به گلبول های قرمز خون هدایت می کند.

پژوهشگران همچنین بازدارنده مصنوعی آر ان آ برای متوقف سازی این فرایند تولید کرده اند.

دانشمندان معتقدند اگر چنین مداخلاتی در بدن انسان مفید واقع شود، می تواند علیه برخی سرطان ها و بیماری ها مانند پلیسیتمی ورا که طی آن بدن میزان زیادی گلبول قرمز تولید می کند سودمند باشد.

از سوی دیگر این یافته می تواند به تولید دارویی منجر شود که ساخت گلبول های قرمز را در مبارزه با کم خونی، خون ریزی و یا بیماری ارتفاع افزایش دهد.

دکتر اریک اولسون رییس بخش زیست شناسی مولکولی این دانشگاه و مجری این طرح می گوید: در این بین یافته مهم این است که این میکرو آر ان آ موسوم به miR-۴۵۱ تنظیم کننده طبیعی قدرتمند تولید گلبول های قرمز است.

آنها همچنین نشان دادند که بازدارنده مصنوعی miR-۴۵۱ می تواند سطح miR-۴۵۱ را در بدن موش کاهش داده و مانع از تولید گلبول قرمز شود.

دانشمندان امیدوارند این بازدارنده و مولکول هایی که عملکرد مشابه دارند بتوانند به ارائه داروهای جدی علیه بیماریهای کشنده منجر شوند که در حال حاضر درمانی برای آنها وجود ندارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه ژن و رشد منتشر شده است.
irna
hi dr!
     
  

 
بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین روزه نگیرند

آن دسته از بیماران دیابتی که تحت درمان با انسولین هستند و به دفعات باید در طول روز غذا میل کنند نمی توانند روزه بگیرند .

دکتر مجتبی ملک در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به دسته بندی بیماران دیابتی افزود: تیپ یک بیماران دیابتی که از بدو تشخیص بیماری خود بیش از یکبار در طول روز انسولین تزریق می کنند توصیه می شود از گرفتن روزه امتناع کنند.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی با مشورت و تحت نظر پزشک معالج خود اقدام به ادای فریضه دینی نمایند خاطر نشان کرد: گروه دوم بیمارانی دیابتی ،افرادی هستند که پزشک برای درمان بیماری آنان تزریق انسولین به همراه قرص و دارو و رژیم غذایی مناسب تجویز کرده است که

این بیماران به شرط آنکه دچار نوسانات قند خون نشوند می توانند اقدام به روزه گرفتن نمایند.

ملک یاد آور شد : این بیماران درصورت تمایل زیاد به روزه داری، با توجه به شرایط جسمانی و سلامت خود مانند نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت (عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی- عروقی) با دستور پزشک معالج می توانند روزه بگیرند.

وی گفت : روزه گرفتن برای افرادی که تحت درمان با داروهای خوراکی (قرص) هستند و توانسته اند قند خون خود را به طور دائمی در حد طبیعی حفظ و کنترل کنند با حفظ شرایط زیر، از نظر پزشکی روزه داری بلامانع است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت : این دسته از افراد می توانند قرص یا داروی خود را با توجه به توصیه های پزشک معالج و مقدار مصرف آن را در زمان افطار و هنگام سحر مصرف نمایند .

ملک ادامه داد: مهمترین اقدامی که هر فرد دیابتی که می خواهد در فریضه روزه همگام سایرین باشد، این است که تجهیزات لازم برای اندازه گیری قند خون، یا حداقل ادرار را در منزل داشته باشد.

وی با بیان اینکه این افراد طی روزه داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد به طوری که یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود افزود: وعده اصلی غذا باید در هنگام افطار صرف شود و این افراد از رژیم پرنمک و غذاهای چرب جدا خوداری کنند و مصرف سبزیجات و سالاد و میوه به همراه مایعات فراوان را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند.

وی گفت :بدون پایش مداوم قند خون، نمی توان از ایمن بودن روزه داری اطمینان کافی داشت به طوری که میزان قند خون بیماران دیابتی روزه دار باید قبل از سحر حداکثر ۱۲۰ میلی گرم درصد، ۲ساعت بعد از سحر حداکثر ۱۶۰ میلی گرم درصد، بین ساعت یک تا ۳ بعدازظهر حداقل ۷۰ میلی گرم درصد، قبل از افطار حداکثر ۱۲۰ میلی گرم درصد و ۲ساعت بعد از افطار حداکثر ۱۶۰ میلی گرم درصد باشد.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: در مورد بیماران تحت درمان با انسولین وضعیت فرق می کند استفاده از این دارو با احتمال بالای افت قند خون همراه است، بنابراین لازم است این بیماران در فواصل نزدیک به هم غذا میل کنند، به همین دلیل، روزه داری به هیچ عنوان برای آنها توصیه نمی شود.

ملک با اشاره به اینکه شرایط جسمانی هر بیمار منحصر به فرد است افزود: اگر قند خون افراد دیابتی در حین روزه داری زیر ۷۰ برسد و علایم چون بی حالی ، تعریق سرد ، اختلال در هوشیاری ، در فرد بروز کند یا اطرافیان متوجه چنین علایمی شوند فرد روزه دار باید روزه خود را افطار نماید.

وی ادامه داد: غذای افطار در بیمار دیابتی باید به چند وعده تقسیم شود، زیرا مصرف مواد غذایی به صورت وعده کامل با افزایش قند همراه خواهد بود.
hi dr!
     
  

 
نگذارید دندان هایتان جرم بگیرد

یکی از ویژگی های خنده زیبا، دندان های تمیز و براق است که با درخشندگی خود، باعث جلا و هرچه زیباتر شدن آن می شود، به همین دلیل، برخی به خاطر داشتن دندان های جرم گرفته و نازیبا، از خندیدن در جمع پرهیز و سعی می کنند به این وسیله دندان های خود را از نظرها پنهان کنند.

دکتر علیرضا کریمی مجرد، جراح دندانپزشک و متخصص بیماری های دهان و دندان در این باره به «جام جم »می گوید: پروتئین های موجود در غذا، بزاق و لاشه سلول های مرده بافت های مختلف دهان همراه با باکتری های موجود در دهان، به طور معمول پلاک هایی را روی دندان ها تشکیل می دهند که اگر روزانه از سطح دندان ها تمیز نشوند، املاح موجود در بزاق و مواد غذایی بر روی آنها رسوب کرده و منجر به ایجاد جرم دندانی آهکی و سخت می شود.

به گفته این دندانپزشک، پلاک ها براحتی با مسواک و نخ دندان تمیز می شوند، اما جرم با مسواک از بین نمی رود و برخی از نواحی دندان ها که معمولا کمتر مسواک می شوند و در مجاورت دهانه مجرای غدد بزاقی هستند، بیشتر جرم می گیرند.

کریمی مجرد با اشاره به این که عادات غذایی، روش مسواک زدن و نحوه قرار گرفتن دندان ها در تشکیل سریع تر جرم تاثیر بسزایی دارد، می گوید: بخشی از جرم بر روی سطح دندان و قسمتی بین دندان و لثه در شیار لثه ای قرار دارد که براحتی قابل مشاهده نیست.

وی خاطرنشان می کند: جرمی که روی دندان تشکیل می شود، به مرور زمان سبب التهاب و تورم لثه ها شده و از آنجا که حاوی مقادیر بسیار بالایی از باکتری های بیماری زاست، عفونت لثه ها و پوسیدگی های دندانی را درپی دارد.

طبق بررسی های صورت گرفته، اثرات التهابی لثه ها اغلب بدون درد است و فرد متوجه اثر تخریبی جرم روی لثه ها نمی شود، ولی با شروع التهاب و عفونت، لثه ها و متعاقب آن استخوان نگه دارنده ریشه تحلیل رفته و در نتیجه لقی دندان را ایجاد می کند.

● آیا جرم گیری، دندان را خراب می کند؟!

دکتر کریمی مجرد در این باره اظهار می کند: متاسفانه باورهای غلطی میان مردم کشور ما نسبت به جرم گیری وجود دارد که مثلا جرم گیری باعث نازک شدن مینا، لقی دندان، فاصله بین دندان ها و … می شود که همگی ناشی از تلقی های غلط عامیانه است.

وی می افزاید: اساس کار دستگاه جرم گیری براساس لرزش هایی است که با نوساناتی ضربه هایی کوتاه به جرم وارد کرده و باعث خرد شدن این رسوبات آهکی و شستشوی آن با فشار آب می شود.

این متخصص بیماری های دهان و دندان می گوید: درواقع هنگامی که جرم روی دندان هاست، مثل لایه ای روی دندان را پوشش داده و از زیر باعث تحلیل لثه ها و عریان شدن ریشه می شود و وقتی فرد جرم گیری می کند، این لایه آسیب زا برداشته می شود و آن وقت تخریب ها آشکار می شود و ریشه عریان شده در اثر تحریکات سرما و گرما، حساسیت خود را برای مدتی کوتاه نشان می دهد و این باور غلط را به وجود می آورد که دندان ها در اثر جرم گیری تراشیده و خالی شده اند، در حالی که اساسا دستگاه جرم گیری قادر به تراش دندان نیست.

به گفته این جراح دندانپزشک، جرم ها به مرور و طی سال ها باعث تخریب لثه و استخوان نگه دارنده ریشه و سرانجام جایگزین آنها می شود که در اثر عقب نشینی لثه ها، بین دندان ها فضاهای خالی ایجاد می شود که این فضا توسط جرم پر می شود و در نهایت لقی دندان را در پی دارد.

دکتر کریمی مجرد با بیان این که ضرورت انجام جرم گیری با توجه به مضرات تجمع میکروب ها در آن (حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم را میکروب ها تشکیل می دهند) و تخریب نسوج نگه دارنده دندان ها، اجتناب ناپذیر است، می گوید: استفاده از خمیر دندان های ضد جرم مفید نیستند، چراکه جرم با آنها از بین نرفته و فقط رنگ موجود بر روی آن را از بین می برد و از سویی دیگر این خمیر دندان ها به علت داشتن مواد ساینده با مقادیر بالا، باعث ایجاد خراش بر روی سطح دندان ها شده و خود تجمع باکتری ها روی سطح دندان را تسهیل می کند.

● چند توصیه

روش صحیح مسواک زدن تنها راه پیشگیری از تشکیل جرم است، این دندانپزشک در این خصوص تصریح می کند: جرم گیری سالی یک مرتبه توصیه می شود.

بنابراین اگر حین مسواک زدن متوجه شدید از لثه ها خون می آید، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

وی می افزاید: به ناحیه ای که خون می آید بیشتر مسواک بزنید و از خونریزی نترسید و اگر پس از جرم گیری به سرما و گرما حساس شدید، نگران نباشید، چرا که به مرور زمان رفع خواهد شد و برای رفع سریع آن می توان از خمیردندان های ضدحساسیت که پزشک توصیه کرده است، استفاده کنید.

کریمی مجرد تصریح می کند: استفاده از دهان شویه ها نیز تاثیری در پیشگیری از تشکیل جرم ندارند، بلکه فقط اثرات ضدمیکروبی دارند که آن هم استفاده مکرر آن توصیه نمی شود.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
رژیم غذایی مناسب برای سیگاری ها

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که در هر ۸ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد و براساس همین نتایج چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند ـ که بیش از ۷۰ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می افتد ـ و به مدت ۲۰ سال یا بیشتر به این عمل ادامه دهند، بین ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ وجه در زندگی سیگار نکشیده اند، خواهند مرد.

آمارها همچنین می گویند دست کم ۱۴ نوع سرطان در بدن بر اثر استعمال دخانیات ایجاد می شود که هر فرد با مصرف یک بسته سیگار روزانه ۲۰۰ پک و ماهانه ۷۰ هزار پک به سیگار می زند. با هر پک سیگار هم ۸۰ ماده سرطان زا وارد بدن می شود.

با این وجود فارغ از این آمار ها و ارتباط تنگاتنگ کشیدن سیگار و ابتلا به سرطان، پزشکان معتقدند رابطه معناداری بین استعمال سیگار و تغذیه وجود دارد.

دکتر منصور رضایی در گفتگو با «جام جم» می گوید: بین استعمال دخانیات و تغذیه ارتباط متقابل وجود دارد.

افراد سیگاری عمدتا بر اثر استعمال دخانیات کم اشتها می شوند.

به همین دلیل است که اغلب آنها ضعیف و لاغر هستند و از سوی دیگر تمایلی هم به مصرف میوه و سبزیجات ندارند.

در حالی که این گروه از افراد جامعه به علت افزایش استرس اکسیداتیو در بدن و فلزات سنگین موجود در سیگار نیاز به میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

● نقش تغذیه در کاهش تمایل به مصرف سیگار

تحقیقات نشان می دهد برخی از ترکیبات بویژه سبزیجات به دلیل قلیایی کردن محیط خون سبب کاهش دفع نیکوتین بدن می شود.

بنابراین میل به استعمال سیگار را کاهش می دهند و عکس این قضیه نیز صادق است.

به گفته رضایی، مصرف چای و گوشت بویژه گوشت قرمز به علت ادرارآور بودن و اسیدی کردن محیط خون باعث افزایش دفع نیکوتین می شوند و تمایل به مصرف سیگار در این افراد افزایش می یابد.

احتمالا در بین خانواده، دوستان و آشنایان افراد سیگاری زندگی می کنند که با مشکلات متعددی مواجه هستند و عادات خاصی نسبت به دیگران از خود بروز می دهند.

افراد سیگاری عمدتا نامنظم غذا می خورند و میان وعده هم ندارند. تنوع غذایی آنها کم است و گاهی مواقع بعضی از گروه های غذایی را اصلا مصرف نمی کنند و حتی اکثر آنها تمایل به غذای چرب دارند.

این متخصص تغذیه معتقد است مصرف چای و قهوه در سیگاری ها زیاد است و مصرف میوه و سبزی در این افراد کمتر از افراد غیرسیگاری است. بعضی از آنها سیگار را با معده خالی حتی قبل از صبحانه استعمال می کنند.

● ویتامین C، E و سلنیوم

دکتر رضایی درباره نیازهای تغذیه ای در افراد سیگاری می افزاید: در افراد سیگاری استعمال دخانیات میزان استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در بدن را بالا می برد که برای کاهش میزان این مواد در بدن نیاز به مواد آنتی اکسیدان نظیر ویتامین C و E و سلنیوم است و این ترکیبات به وفور در میوه و سبزیجات یافت شده و باید در وعده های غذایی افراد سیگاری بیشتر باشد.

همچنین لبنیات (شیر، ماست، کشک، دوغ و…) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود که باز هم توصیه می شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

داشتن الگوی غذایی صحیح شامل میوه و سبزیجات، حبوبات، گوشت سفید (ماهی و مرغ)، لبنیات کم چرب، مغز گردو، بادام، پسته و فندق تازه و بی نمک و همچنین استفاده از میان وعده های مناسب در کنار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام از عوارض کشیدن سیگار می کاهد.

به گفته دکتر رضایی داشتن تنوع غذایی، استفاده کافی از مایعات (به صورت منظم هر ساعت یک استکان)، کاهش مصرف افراطی چای و قهوه جهت کاهش اضطراب پس از ترک سیگار و جایگزین کردن آن با لبنیات کم چرب همواره با مواد نشاسته ای نظیر نان و ماست و یا نان و پنیر، شیر و عسل یا شیر و خرما و افزایش فعالیت فیزیکی روزانه همراه با نفس عمیق در کاهش عوارض سیگار بسیار موثر است.

● تغذیه در شرایط ترک سیگار

در این میان، افرادی هم هستند که توانسته اند سیگار را ترک کنند و حتما باید توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از چاقی پس از ترک سیگار را رعایت کنند.

این متخصص تغذیه اعتقاد دارد با توجه به این که پس از ترک سیگار، اشتهای فرد افزایش و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد، طبیعتا کالری دریافتی بدن زیاد می شود، بنابراین افراد اضافه وزن پیدا می کنند و دچار چاقی می شوند که این مساله بویژه در خانم ها خوشایند نیست.

وی پیشنهاد می کند در شرایط ترک و پس از آن مصرف گروه های میوه جات و سبزیجات و لبنیات کم چرب و حبوبات افزایش یابد و خانواده ها این ترکیبات را در وعده های غذایی خود بگنجانند.

چرا که استفاده از این مواد غذایی تمایل به مصرف سیگار را کاهش می دهند و از طرفی کم کالری بوده و در نهایت باعث جلوگیری از اضافه وزن و چاقی ناشی از ترک سیگار می شوند.

در کنار آن افزایش فعالیت های روزانه مثل پیاده روی تند همراه با تنفس عمیق بسیار موثر است.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
گرما، عامل شیوع اسهال در کودکان و شیرخواران

افزایش دما و درجه حرارت محیط، رشد و تکثیر ارگانیسم های مولد اسهال را تسریع می کند و در صورتی که مواد غذایی یا آب با این میکرو ارگانیسم ها برخورد کنند با انتقال ارگانیسم ها و سموم تولید شده توسط آنها به بدن اسهال ایجاد می شود.

شیرین سیاح فر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: میکروارگانیسم های مولد اسهال اغلب بسیار مسری هستند و می توانند از طریق دست های آلوده، آب و غذای آلوده، حیوانات خانگی مثل جوجه و لاک پشت، تماس مستقیم با مدفوع از طریق تعویض پوشک شیرخوار، تماس با اشیا یا سطوح آلوده به عوامل عفونی مثل اسباب بازی یا سطوح آشپزخانه که با گوشت یا سبزی آلوده در تماس هستند، انتقال یابند.

وی افزود: ۳ عامل ویروس ها، باکتری ها و عوامل انگلی می توانند مولد اسهال در شیرخواران و کودکان باشند.

به گفته وی عفونت های ویروسی در کودکان بسیار مسری بوده و براحتی در مهدهای کودک و مدارس و محیط های بازی قابل انتقال است. ویروس های مولد اسهال معمولا اسهال های حجیم و آبکی ایجاد می کنند و می توانند در سنین پایین تر بسرعت سبب کم آبی بدن شوند.

وی افزود: از راه های مهم انتقال عفونت های باکتریایی استفاده از غذای کاملا پخته نشده و آلوده نظیر همبرگر، مرغ، تخم مرغ، مصرف میوه نشسته، استفاده از استخرهای آلوده و بازی با حیوانات خانگی هستند.

اسهال های باکتریایی معمولا با تب و دل درد و دل پیچه همراه است و ممکن است در مدفوع بیمار خون و بلغم مشاهده شود.

jamejamonline
hi dr!
     
  

 
چند توصیه مهم برای کسانی که ساعات طولانی از رایانه استفاده می کنند

اگر بیش از دو ساعت در روز از رایانه استفاده می کنید، احتمال دارد که به «سندرم بینایی رایانه ای» مبتلا باشید.

دکتر جنیفر آشتون پژوهشگر و متخصص کانادایی در این باره گفت: سندرم بینایی رایانه ای یا«CVS» شامل علائمی است که در پی استفاده طولانی مدت از رایانه و ابزار الکترونیکی دستی، iphoneها و ipodforها در طول روز و به طور مکرر بروز می کنند.

به گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، مهمترین علائم این سندرم عبارت از خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرر هستند.

در این مقاله، دکتر آشتون چند راه کار مفید برای بهبود و کاهش خستگی چشمی در مبتلایان به این سندرم ارائه کرده است.

وی توصیه می کند؛ کسانی که ساعات طولانی جلوی رایانه می نشینند باید پلک بزنند با این کار اشکها در چشم جریان پیدا می کنند و نه تنها از خشکی چشم جلوگیری می کند بلکه اشکها به طور طبیعی خاصیت درمانی دارند.

توصیه دوم؛ استفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ است. به این معنی که هر ۲۰ دقیقه ۲۰ ثانیه به نقطه ای در مسافت ۲۰ فوتی خیره شوید تا چشهمایتان استراحت کنند.

نکته سوم؛ اطمینان از وجود نور مناسب در محیط است. بهتر است نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مونیتور را طوری قرار دهید که نور پنجره یا چراغ از آن منعکس نشود.

در پایان نیز تاکید می شود که موقعیت مناسب قرار دادن مونتیور، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین تر از سطح چشمهاست که ۲۰ تا ۲۸ اینچ هم باید از چشم ها فاصله داشته باشد.

isna
hi dr!
     
  

 
قارچ های دکمه ای سفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند

قارچ ها از جمله مواد غذایی مهمی هستند که همواره تصور می شده نقش مفید و جدی در سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

این بار دانشمندان مرکز خدمات پژوهشی کشاورزی در آمریکا با انجام مطالعاتی روی مدل های جانوری و کشت های سلولی تاکید کردند که قارچ های دکمه ای سفید فعالیت سلولهای حیاتی و مهم را در سیستم ایمنی بدن تقویت می کنند.

شرح این پژوهش حاصل تحقیقات دکتر سیمین میدانی رییس مرکز تحقیقات تغذیه انسانی جین مایر در دانشگاه توفتز آمریکا در مجله تغذیه منتشر شده است.

محققان دریافته اند که قارچ های دکمه ای سفید با افزایش تولید پروتئین های ضد ویروسی و سایر پروتئین های موجود در سلولهای محافظ و ترمیم کننده، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

به گزارش سایت علمی ساینس دیلی، محققان می گویند؛ قارچ های دکمه ای سفید، سلولهای بالغ سیستم ایمنی موسوم به سلولهای دنوریتیک را تقویت می کنند.

این سلولها در مغز استخوان هستند و مانند سلولهای T شکل در دستگاه ایمنی بدن، مهم و حیاتی هستند.

دکتر میدانی تصریح کرد: انسانها برای برخورداری از توان ایجاد سیستم دفاعی قوی در برابر عوامل بیماری زا باید ذخیره تغذیه ای مناسبی داشته باشند و قارچ ها یکی از مهمترین منابع تغذیه ای از این حیث هستند.

isna
hi dr!
     
  

 
استفاده طولانی مدت از آب آلوده می تواند باعث بیماری های کلیوی شود



سیستم رایج اهدای کلیه در ایران به تازگی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته و در حال بررسی این شیوه به منظور اجرایی کردن آن هستند.

دکتر پیروز داعی حق، متخصص دیالیز و کلیه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: تعداد پیوند کلیه و کیفیت انجام آن در ایران قابل توجه است. علاوه بر آن، سیستم اهدایی ایران- که آن را خرید و فروش کلیه نمی دانم- جوابگوی نیاز بیماران دیالیزی است.

البته پیش از این کشورهای پیشرفته دید منفی به این روش داشتند اما اکنون این کشورها به شیوه اهدایی به عنوان یک راه حل برای تامین کلیه موردنیاز بیماران دیالیزی نیازمند پیوند کلیه می اندیشند.

این متخصص کلیه و دیالیز تاکید کرد: ایران در زمینه پیوند کلیه عملکرد خیلی خوبی دارد و بیماران ایرانی نسبت به کشورهای پیشرفته رفاه بسیار بیشتری پس از این عمل دارند.

وی درباره تفاوت حمایت دولت و سازمانهای بیمه گر ایران از بیماران کلیوی با کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا اظهار کرد: در آمریکا بیماران کلیوی برای عمل پیوند کلیه هزینه ای نمی پردازند.

علاوه بر آن بیش از ۹۵ درصد هزینه های بیمارستان و داروی بیماران دیالیزی پرداخته می شود.

این متخصص دیالیز و کلیه گفت: ایران با محدودیت هایی در زمینه دارو و تجهیزات مواجه است.

از سوی دیگر بیمار در آمریکا در طول ۲۴ ساعت به پزشک یا همکار او و یا پرستار مطب یا بیمارستان دسترسی دارد اما در ایران، بیمار با پزشک یا همکار او در هر ساعت و در هر روز نمی تواند به راحتی ارتباط برقرار کند.

وی درباره مصرف آب آلوده بر سلامت کلیه ها اظهار کرد: آلودگی های آب در غلظتهای بسیار کم معمولا عامل رایج و مهمی در بروز بیماری کلیِه نیست ولی استفاده طولانی از آبی که بدرستی تصفیه نشده است، می تواند باعث بروز این نوع بیماریها شود.

داعی حق درباره جدیدترین روشها برای تشخیص و درمان بیماریهای کلیوی گفت: این روش ها شامل شناخته شدن ژن ام- وای- اچ- ۹ است که عامل انتقال بیماری کلیه در خانواده هاست.

استفاده از سلول های بنیادین در ترمیم بافت های کلیوی و پیوند کلیه بِین گروه خونی متفاوت یکی دیگراز جدیدترین روش های درمان بیماری های کلیوی است.

این متخصص کلیه و دیالیز در زمینه راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیه اظهار کرد: کنترل فشار خون و میزان قند خون در دیابت و استفاده از داروهای مانند «کاپتوپریل میتاواند» تا حد زیادی از پیشروی بیماری جلوگیری می کند.

داعی حق در پایان با اشاره به اقدامات انجمن حمایت از بیماران کلیوی اظهار کرد: این انجمن در خاورمیانه بی همتاست چون خدمات زیادی را بدون وابستگی به دولت و بیمه به بیماران کلیوی ارایه می کند که از جمله آن ها در اختیار قرار دادن خدمات پزشکی رایگان پیوند کلیه و دیالیز و تهیه بلیت برای سفر به مناطق مختلف کشور برای درمان می توان اشاره کرد.

این در حالی است که انجمن های خیریه در کشورهای دیگر از جمله آمریکا خدمات محدودی را به بیماران ارایه می دهند.

isna
hi dr!
     
  

 
مصرف مکمل های کلیه خطر حمله قلبی را تشدید می کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که مصرف مکمل های کلسیم، احتمال بروز حمله قلبی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

پژوهشگران دانشگاه های اوکلند و آبردین پس از بازبینی اطلاعات حاصل از ۱۱ تحقیق مختلف که روی ۱۲ هزار داوطلب انجام گرفته بود، به این ارتباط مهم دست پیدا کردند.

گفتنی است، برخی از این شرکت کنندگان از ترکیبات مکمل حاوی ۵۰۰ میلی گرم کلیسم یا بیشتر استفاده می کردند.

این مکمل ها اغلب برای زنان مسن تر به منظور پیشگیری یا کمک به درمان پوکی استخوان تجویز می شوند، اما دانشمند ان معتقدند که این کلسیم مکمل می تواند سبب افزایش سطح سرم کلیسم در خون مصرف کنندگان شود که حاصل آن تصلب و سخت شدن سرخگ ها است.

محققان با انتشار این مطلب در مجله پزشکی بریتیش به این نتیجه رسیدند که افزایش میزان سرم کلیه در خون سبب افزایش خطر بروز حمله قلبی می شود.

محققان می گویند؛ اگر این دوز کلسیم از طریق مواد غذایی طبیعی به ویژه لبنیات حاوی کلسیم به بدن برسد، این خطر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

آژانس استانداردهای غذایی در انگلیس اعلام کرده است که نیاز روزانه هر فرد بالغ به کلسیم ۷۰۰ میلی گرم در روز است.

isna
hi dr!
     
  

 
تلاش ایالت نیویورک برای مقابله با گسترش ساس ها

سال گذشته یکی از ۱۵ نیویورکی با مشکل هجوم ساس ها مواجه بودند، به همین دلیل مقامات این ایالت تصمیم گرفتند؛ برای مقابله با این رویداد که احتمال دارد امسال نیز گریبانگیر سکنه شود، تلاش هایی را برای مقابله با گسترش و هجوم این حشرات موذی به کار بگیرند.

این حشرات که خونخوار هستند، به شدت بر بدن میزبان که می تواند حیوان و یا انسان باشد، اثر مخرب بگذارد و طی سال های اخیر در اکثر ایالات متحده آمریکا به ویژه نیویورک گسترش یافته است.

این در حالیست که مقامات دپارتمان بهداشت و کنترل حشرات موذی به صورت گسترده گزارشاتی را در مورد گزش، رشد و وجود ساس ها دریافت کرده است.

گفتنی است، آژانس حفاظت محیط زیست ـ EPA ـ نیز سال گذشته اولین نشست ساس و حشرات موذی را برگزار کرد تا روش های مقابله با این جانوران را مطرح کرده و اعمال کند.

در نیویورک این جانوران موذی در تئاترها، فروشگاه های لباس، ساختمان های اداری، پروژه های ساختمانی و آپارتمان ها یافت شدند.

کارشناسان حشره شناس گفته بودند که نشانه های وجود ساس در محلی که فرد زندگی می کند، وجود جوش های قرمز رنگ و دارای سوزش بر روی بدن است.

البته این محققان اعلام کرده بودند که این مساله غیر ممکن است که بتوان محل دقیق رشد و زندگی این حشرات را یافت، اما در سال ۲۰۰۹ میلادی، اداره شهرداری نیویورک طی بیانیه ای که برگرفته از نتایج نظر سنجی شهروندان این ایالت بود، اعلام کرد: بیش از شش درصد از سکنه این ایالت سال گذشته تلاش هایی را برای مقابله با ساس ها انجام داده بودند؛ به طوری که بر اساس اعلام دپارتمان بهداشت این شهر، ۴۰۰ هزار نفر بزرگسال با مشکل گزیدگی ساس ها مواجه بودند.

این در حالیست که در سال ۲۰۰۴ میلادی تعداد شکایات ناشی از وجود ساس ها تنها ۵۳۷ مورد بود، اما در سال گذشته میلادی این آمار به ۱۱ هزار نفر افزایش یافت که این موضوع گسترش رشد و حیات این جانوران موذی را در این ایالت نشان می دهد.

«دانیل کالس» ـ معاون کمیسیونر شهری در امور بهداشت محیطی ـ در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، عنوان کرد: این رویداد به صورت جهانی رخ می دهد و هنوز کسی نمی داند چرا ساس ها به مردم و حیوانات خانگی حمله ور می شوند، اما مساله مهم و حائز اهمیت آن است که بتوان راه های مقابله با گسترش این جانور را بیابیم و از بیمار شدن افراد جلوگیری به عمل بیاوریم.

البته باید انتظار داشته باشیم که در برخی از مواقع این حشرات با ما زندگی می کنند و نمی توان راهی برای مقابله با آن ها یافت.

ساس ها به اندازه دانه سیب بوده و اکثرا در رختخواب زندگی می کنند. این موجودات توانایی این کار را دارند که به داخل شکاف کف فرو رفته و یا در جرز دیوار، قاب عکس ها و لامپ ها و یا هر منفذ ریز دیگری داخل شده و باقی بمانند.

اکثر مواقع هم نمی توان آن ها را دید. با این حال، مهمترین علایم و نشانه های وجود این حشرات، گزش و وجود خون بر روی ملحفه است. این حشرات حتی می توانند یک سال بدون غذا زنده بمانند.

گفتنی است، در گذشته برای مقابله و از بین بردن این حشرات از آفت کش های D.D.T استفاده می شد، اما پس از این که منابع بهداشتی اعلام کردند که این آفت کش ها باعث تخریب محیط زیست می شوند، استفاده از آن ها منع شده و همزمان با این کار، رشد این حشرات افزایش یافت.

«کریستین کویین» ـ سخنگوی مشاور شهری نیویورک ـ در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، خاطرنشان کرد: هنگامی که یک موش ببینید، می دانید که چگونه با حیوان مقابله کنید، اما برای مقابله با ساس های خون خوار تاکنون راهکار اساسی اعمال نشده است.

بهترین روش برای مقابله و کشتن این حشرات موذی این است که فرش ها، پرده ها، رختخواب و لباس ها را در آب داغ و جوش بشوییم.

مبلمان و کف را هم با جارو برقی تمیز کنیم و برای پاکسازی کامل کمدها و کیف های مسافرتی آن ها را وکیوم کرده و در نهایت درون کیسه های پلاستیکی در خلاء نگهداری کنیم تا به این وسیله رشد این ساس ها متوقف شود.

isna
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 54 از 60:  « پیشین  1  ...  53  54  55  ...  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA