انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 56 از 60:  « پیشین  1  ...  55  56  57  58  59  60  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)



 
باندی که خودش عفونت را تشخیص می دهد و درمان هم می کند

اگر عفونت زخم، خصوصا زخم های ناشی از سوختگی به موقع تشخیص داده شوند، بسیاری از افراد آسیب دیده از مرگ رهایی خواهند یافت.

به گفته محققین، ۵۰ درصد افرادی که بر اثر سوختگی می میرند، در حقیقت به دلیل عفونت زخم هایشان جان خود را از دست می دهند. باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، با سم خود، غشای سلول را از بین می برند.

اما باکتری هایی هم وجود دارند که دوست انسان محسوب می شوند و به بدن کمک می کنند که فعالیت های خود را انجام دهد و این سم را ندارند. خب، خبر جالبی که دیروز نیوساینتیست منتشر کرده، نشان می دهد که یک باند جدید ساخته شده که خودش عفونت را تشخیص می دهد و آن را درمان می کند.

در حقیقت باند جدید از همین خصوصیت باکتری های عفونت زا استفاده می کند.

در صورت پدیدار شدن عفونت، رنگ عوض می کند و به پزشکان نشان می دهد که زخم در معرض عفونت قرار گرفته است.

همچنین با رسیدن عنصر آزاد شده توسط باکتری های سم ساز به باند، باند آنتی بیوتیک آزاد می کند. خب اگر این باند جدید واقعا همان طور که گفته شده کار کند، شاید جان افراد بسیاری را بتواند نجات بدهد.

=====================

کودکان را به استخر بزرگسالان نبرید



رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با تاکید بر این‌که کودکان نباید به استخر بزرگسالان بروند ، گفت: میزان کلر موجود در استخر بزرگسالان باعث آسیب مخاطی و عوارض طولانی مدت در کودکان می‌شود.


دکتر خسرونیا در گفتگو با ایسنا افزود: آب برخی استخرها کلر بسیار زیادی دارد که منجر به آسیب‌های پوستی ، چشمی و مخاطی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که از بردن کودکان به استخرهای بزرگسالان باید پرهیز کرد، افزود: در بعضی استخرها نیز تاخیر در تعویض آب و ضدعفونی نکردن ، منجر به ایجاد بیماری‌های قارچی می‌شود. همچنین بیماری‌های قارچی از افراد بزرگسال به کودکان نیز منتقل می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران خاطرنشان کرد: افراد باید از استخرهایی که توسط وزارت بهداشت بازرسی شده و مورد تایید قرار گرفته است، استفاده کنند.

==============================

میزان کلر موجود در استخر بزرگسالان باعث آسیب چشمی و مخاطی کودکان می شود

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران با تاکید بر اینکه کودکان نباید به استخر بزرگسالان بروند، گفت: میزان کلر موجود در استخر بزرگسالان باعث آسیب مخاطی و عوارض طولانی مدت در کودکان می شود.

دکتر خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا – واحد علوم پزشکی ایران، افزود: آب برخی استخرها سطح کلر بسیار بالایی دارد که منجر به آسیب پوستی، چشمی و مخاطی می شود.

وی با تاکید بر اینکه از بردن کودکان به استخرهای بزرگسالان باید پرهیز کرد، افزود: در بعضی استخرها نیز به دلیل تاخیر در تعویض آب و ضدعفونی نکردن، منجر به ایجاد بیماری‌های قارچی می شود. همچنین بیماری های قارچی از افراد بزرگسال به کودکان نیز منتقل می شود.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران در پایان خاطر نشان کرد: افراد باید از استخرهایی که توسط وزارت بهداشت بازرسی شده و مورد تایید قرار گرفته ، استفاده کنند.
hi dr!
     
  

 
مسواک زدن از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

محققان می گویند افرادی که دندانهایشان را دو بار در روز مسواک نمی زنند، خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می دهند.

به گزارش ایرنا از بی بی سی، این مطالعه پژوهشگران اسکاتلندی بر روی بیش از یازده هزار فرد بزرگسال، تحقیقات پیشین در مورد ارتباط بیماری لثه با مشکلات قلبی را تایید کرد.
این دانشمندان می گویند باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد که نشان دهد آیا بهداشت پایین دهان و دندان بطور مستقیم موجب بروز بیماری قلبی می شود و یا یک عامل خطر در بروز این بیماری است.
محققان می گویند: بهداشت دهانی فقط یک عامل در حفظ سلامت قلب است.

التهاب در بدن از جمله در دهان و لثه ها نقش مهمی در انسداد عروق دارد که منجر به سکته قلبی می شود.
این نخستین بار است که محققان تاثیر تکرار مسواک زدن را در خطر ابتلا به بیماری قلبی مورد بررسی قرار دادند.

در این بررسی رفتارهای فرد از جمله سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و عادات بهداشت دهانی، تعداد مراجعه به دندانپزشک در سال و تعداد مسواک زدن در روز مورد مطالعه قرار گرفته است.
همچنین پیشینه خانوادگی و پزشکی افراد در مورد بیمار قلبی، فشار خون و نمونه های خونی آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در حالت کلی از هر ۱۰ نفر، شش نفر هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه می کردند و از هر ۱۰ نفر، هفت نفر دندانهای خود را دو بار در روز مسواک می زدند.
پس از این مطالعه هشت ساله ۵۵۵ ناراحتی قلبی عروقی از جمله سکته قلبی برای این افراد اتفاق افتاد که ۱۷۰ مورد آن کشنده بود.
محققان دریافتند علاوه بر عواملی که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد مانند طبقه اجتماعی، چاقی، سیگار کشیدن و پیشینه خانوادگی، افرادی که بهداشت دهانی مناسبی ندارند ۷۰ درصد بیش از آنهایی که دو بار در روز مسواک می زنند در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

نتایج این تحقیقات در نشریه پزشکی انگلیس منتشر شده است.
hi dr!
     
  

 
ناگفته‌های «سـیـاسـت تـنـظـیـم خـانـواده»

دکتر سیدعلیرضا مرندی وزیر بهداشت دوران دفاع مقدس، ناگفته‌هایی از چالش‌های تصویب قانون سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را در گفت‌وگو با ایسنا بازگو کرد.

وی که در حال حاضر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است، گفت:« مساله کنترل جمعیت نخستین بار پیش از انقلاب مطرح شد، اما نگرانی متدینین را به دنبال داشت، چراکه آنها معتقد بودند تنظیم خانواده‌ کاری خلاف شرع است، بنابراین از جانب مردم خیلی استقبال نشد و به همین علت رشد جمعیت در زمان طاغوت آن‌چنان تغییری نکرد، اما بعد از انقلاب هم برداشت همگان این بود که چون حکومت اسلامی است بنابراین حتما تنظیم خانواده‌ کار حرامی است و لذا نه تنها پیشرفتی در برنامه نبود، بلکه آنچه که از طریق وزارت بهداری برای پیشگیری از بارداری در اختیار مردم قرار می گرفت نیز منحل شد و عملا دیگر فعالیتی صورت نمی‌گرفت.»

وی ادامه داد:« به تدریج جمعیت افزایش پیدا کرد و جنگ تحمیلی هم بوقوع پیوست، وضعیت اقتصادی کشور بسیار بد شد، چراکه به دلیل موشک‌باران هر روزه عراق، بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی‌توانستیم از پایانه‌های خارک استخراج کنیم، آن یک میلیون بشکه را هم به دلیل تبانی میان آمریکا، بلوک غرب و شرق بیشتر از هفت ــ هشت دلار نمی توانستیم بفروشیم، دولت‌های همسایه هم می‌خواستند جمهوری اسلامی را در این جنگ نابود کنند، بنابراین علاوه بر همدستی بر قیمت نفت، تبانی کردند که قیمت نفت را پایین نگهدارند تا به ایران ضربه بزنند، نفت را هفت و هشت دلار می‌فروختیم که ۵/۱ دلار آن هم صرف استخراج می‌شد، بنابراین چیزی باقی نمی‌ماند، عمده آن چیزی هم که باقی می‌ماند باید خرج دفاع مقدس می‌شد که وضعیت اقتصادی نابسامانی را برای کشور رقم زده بود.»

دکتر مرندی افزود:« بهداشت و درمان هم عمدتا باید در خدمت خط مقدم جبهه و شهرهای نیمه غربی کشور که زیرموشک‌باران و بمباران عراق مرتبا آسیب می‌دیدند قرار می‌گرفت، بنابراین وضعیت اعتبارات و امکانات بسیار محدود بود و مدارس آموزش و پرورش به چهار و پنج و حتی شش شیفت رسیده بودند، وضعیت غذا هم بسیار بد و جیره بندی شده بود و وضعیت بهداشتی مناسبی نداشت، شانه‌های تخم مرغی که با هزار مصیبت تهیه می‌شد نصفش شکسته بود، اما مردم بیچاره مجبور بودند بخورند با این که کاملا غیرسالم بود، خیلی از اقلام در بازار مطلقا وجود نداشت، کارخانه‌های محدودی داشتیم که آنها نیز عمدتا تعطیل و نیمه تعطیل بودند، بیکاری زیاد و تورم بالا، با همه این احوال عدم توجه به تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، نرخ رشد جمعیت را به ۹/۳ رسانده بود.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:« در آن زمان معاون وزیربهداشت بودم و به استان‌های مختلف سفر می‌کردم، لذا با درک شرایط و مشاهده مشکلات با وزیر محترم وقت در زمینه‌ کنترل جمعیت مذاکره و مکاتبه کردم، حتی وقتی دیدم این مذاکرات و مکاتبات به جایی نمی‌رسد با این که خلاف قوانین اداری بود، مستقیم به عنوان معاون بهداشت وزارتخانه به نخست وزیر وقت نامه نوشتم و کنترل جمعیت و مشکلاتی که عدم کنترل جمعیت برای کشور ایجاد می‌کرد را مطرح کردم، با توجه به این که این پیگیری‌ها به جایی نرسید وقتی وزیر شدم مکاتبات را ادامه دادم، باز هم به جایی نرسید و مورد توجه دولت قرار نگرفت.»

دکتر مرندی خاطرنشان کرد:« روزی آقای زنجانی که آن زمان وزیر برنامه و بودجه بود در دولت مشکلات اقتصادی را مطرح کرد و گفت؛ با این وضعیت نمی‌توان کشور را اداره کرد رشد جمعیت بسیار زیاد است، زمانی چون وضعیت بهداشت مناسب نبود میزان مرگ و میر بالا بود و رشد جمعیت را پایین نگه می‌داشت اما از وقتی که مرندی مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده گرفته شاخص‌ها بهبود و مرگ و میر کاهش یافته است، لذا رشد جمعیت بسیار سرسام آور است.»

نماینده مردم تهران ادامه داد:« در آن جلسه هیات دولت از فرصت استفاده کرده و مساله کنترل جمعیت و سیاست تنظیم خانواده‌ و نامه‌هایی که نوشته بودم را مطرح کردم و گفتم الان زمان این بحث است، بالاخره با اصرار زیاد بحث را ادامه دادم،‌ دوستانی که حرفم را قبول داشتند، ساکت بودند و کسی از من در جلسه هیات دولت دفاع نکرد، اما عده‌ای که نظر مخالف داشتند، نظرات‌شان را ارایه کردند، زمانی که می‌خواستند بحث را خاتمه دهند اصرار زیادی کردم تا رای گیری شود که بالاخره نخست وزیر وقت با بی‌میلی رای گرفت و با کمال تعجب نصف به اضافه یک به نفع کنترل جمعیت و تنظیم خانواده‌ رای دادند و سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دولت تصویب شد، اما پس از آن هر چه پیگیری کردم مصوبه‌ای به من به عنوان وزیر بهداشت ابلاغ نشد.»

طراح سیاست تنظیم خانواده هم‌چنین تصریح کرد:« با پیگیری‌های بسیار زیاد این مصوبه به صورت خیلی محرمانه ابلاغ شد، اما مصوبه دولت که نباید محرمانه باشد، من این نامه را به سران سه قوه در آن زمان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهور، آقای موسوی اردبیلی رییس قوه قضاییه و آقای هاشمی رفسنجانی رییس مجلس شورای اسلامی بودند ارسال و تقاضای ارشاد کردم. همچنین رفتم پیش قائم مقام رهبری و ایشان بعد از بحث زیاد پذیرفتند که در ارتباط با افزایش جمعیت تبلیغ نکنند، چراکه ایشان و رییس قوه قضاییه وقت در خطبه‌های نماز جمعه برای افزایش جمعیت تبلیغ می‌کردند که در آنجا قائم مقام رهبری قول داد دیگر در این زمینه صحبتی نکند، اما گفت هیچ حرفی در ارتباط با کنترل جمعیت نیز نخواهد زد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت:« بالاخره در کمال ناامیدی از این که هیچ راهی نبود، خدمت حضرت امام خمینی (ره) نامه نوشتم و دغدغه‌هایی که از عدم اجرای سیاست تنظیم و خانواده و کنترل جمعیت داشتم را خدمت ایشان مطرح کردم، ‌عادت ایشان این بود که چند موضوع را در یک نامه به یک نفر منعکس می‌کرد، فکر می‌کنم آن زمان جواب نامه را به آقای انصاری که در دفتر ایشان کار می‌کرد، نوشتند و به مسایل مختلفی اشاره کردند از جمله مساله کنترل جمعیت، در کمال تعجب من، ایشان فرموده بودند” رشد جمعیت و تنظیم خانواده‌ مساله بسیار مهمی است که باید در محافل علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد” از این فرصت استفاده و موضوع را مطرح کردم، در آن زمان به ندرت مورد مخالفت قرار گرفت کسانی که نظر موافق نسبت به موضوع تنظیم خانواده‌ نداشتند، اقلیت کوچکی بودند، اما اکثریت موافق اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ بودند، این موضوع در تمام محافل مورد بحث قرار گرفت، به همین منظور لایحه‌ای از سوی وزارت بهداشت به هیات دولت نوشتم که مورد تصویب قرار گرفت و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد در آنجا هم با تصویب مجلس تبدیل به قانونی شد که هم اکنون هم وجود دارد. این قانون این گونه است که اگر فرزند چهارم در خانواده‌ به دنیا بیاید هیچ‌گونه حمایت مالی و بهداشتی و درمانی از جانب دولت صورت نمی‌گیرد.»

دکترمرندی گفت:« با اجرای این قانون موضوع به نفع تنظیم خانواده‌ شد و دولت اعتبارات زیادی صرف اجرای این قانون کرد و نرخ رشد جمعیت از ۹/۳ درصد ظرف ۱۰ سال به ۴۱/۱ درصد و پس از آن پایین‌تر به حدود ۲/۱ درصد رسید، اما در سال‌های اخیر کمی افزایش یافته و به ۶/۱ رسیده است، بنابراین سیاست تنظیم خانواده قانونی است که اگر روزی خواستیم می‌توانیم آن را تغییر دهیم، مثلا می‌توانیم بگوییم دولت از این پس به جای سه فرزند یک یا دو یا ۱۰ فرزند را تحت پوشش‌های بهداشتی و درمانی قرار می‌دهد اما این مساله‌ای است که حتما باید توسط مجلس تبدیل به قانون شود.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس با بیان این‌که قوانین را می‌توان براساس صلاح کشور تغییر داد، اظهار کرد:« اما این که صلاح کنونی کشور چیست، قطعا نیاز به کار کارشناسی دارد، الان اگر می‌توانیم براحتی دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دهیم به این دلیل است که بیست و چند میلیون دانش‌آموز با اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ به ۱۳ میلیون کاهش یافته و نزدیک به نصف شده است، کاهش جمعیت هم‌چنین تعداد مراجعین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را کاهش داده، ضمن این که سبب کاهش بیماری‌ها هم شده و شغل و مسکن و امکاناتی از این دست بهبود یافته است، در نتیجه کشور توانسته نفسی بکشد.»

وزیر اسبق بهداشت هم‌چنین در ادامه گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد:« آن زمان کشورهای اروپایی رشد جمعیت بسیار کمی داشتند، مثلا ایتالیا آن زمان ۷۰۰ سال یکبار جمعیتش دو برابر می‌شد اما جمهوری اسلامی هر ۱۷ ــ ۱۸ سال یکبار جمعیتش دو برابر می‌شد آن هم با وضعیت اسف‌باری که تشریح کردم مانند مدارس شش شیفته، اگر قرار بود همان وضعیت ادامه یابد مدارس آموزش و پرورش باید از شش شیفت به دوازده شیفت افزایش می‌یافتند.»

مرندی با تاکید بر این‌که مشکلات مسکن، اشتغال و ازدواج امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد، گفت:« لذا اگر هم اکنون وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور بهتر شده به دلیل اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ طی سال‌های گذشته است، هر چند هم‌اکنون هم تورم و بیکاری بالا داریم و مردم شکایت‌های زیادی مطرح می‌کنند، اگر الان دولت می‌تواند نفس بکشد به این دلیل است که امکان سیاست تنظیم خانواده‌ برایش فراهم شده، حال اگر احیانا خواستیم این سیاست را تغییر دهیم قطعا باید کار کارشناسی انجام دهیم که مشخص شود که جوابگوی چه تعداد جمعیت می‌توانیم باشیم تا مطابق با آن قوانین را تغییر دهیم، پیش از هر چیز لازمه تغییر سیاست تنظیم خانواده این است که ببینیم چطور کشوری می‌خواهیم داشته باشیم، آیا می‌خواهیم کشوری توسعه یافته داشته باشیم و به اهداف چشم‌انداز که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده برسیم یا نه؟ آیا می‌خواهیم یک کشور فقیر داشته باشیم که فقر را میان خودمان تقسیم کنیم یا می‌خواهیم یک کشور پیشرو باشیم؟ آیا می‌خواهیم افراد کشور تحصیل کرده باشند یا بیسواد؟ اگر این موارد را در نظر نگیریم و ناپخته رشد جمعیت را افزایش دهیم، این افزایش رشد جمعیت میان طبقات تحصیل کرده و متمکن اتفاق نمی‌افتد، چرا که آنان برای یک میلیون تومان بچه به دنیا نمی‌آورند، آنها الان یک میلیون که هیچی صد میلیون دارند اما می‌خواهند فرزندان محدود اما تحصیل کرده و با تربیت داشته باشند، لذا هر چقدر به آنها بدهیم تعداد فرزندان را افزایش نمی‌دهند.»

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد:« افرادی تعداد فرزندان را افزایش می‌دهند که از طبقات پایین اقتصادی و اجتماعی هستند و یک میلیون برایشان با اهمیت است، اما اگر آنها هم متوجه شوند که این پول ۱۸ ـ ۲۰ سال دیگر به دست‌شان می‌رسد اقدام به افزایش فرزندان نخواهند کرد، چون می‌دانند براساس سیاست تنظیم خانواده اگر فرزند چهارم متولد شود باید پول بیمارستان، دکتر و دارو را خودشان پرداخت کنند و هیچ کس دیناری به آنها کمک نمی‌کند.»

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد:« به لطف خدا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سوء تغذیه در کشور وجود نداشته و از میان رفته که این هم به خاطر اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ است، اگر دوباره جمعیت را افزایش دهیم خانواده‌های کم تمکن که به دنبال افزایش تعداد فرزندان می‌روند نمی‌توانند تغذیه مناسبی برای فرزندان‌شان تامین کنند، بنابراین سوء تغذیه شدت پیدا می‌کند، یا در مورد تحصیلات در حال حاضر هم صد در صد فرزندان کشور ثبت‌نام نمی‌کنند اگر هم ثبت‌نام کنند نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند، چون کفش و کلاه و روپوش و …ندارند، بنابراین افراد باز مانده از تحصیل هم افزایش می‌یابد و دوباره سطح تحصیلات از آنچه که در حال حاضر است و خوب هم نیست بدتر می‌شود و فرزندان کسانی که در طبقات پایین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارند از تحصیل باز می‌مانند، و الا افراد متمکن تحصیل کرده فرزندان کمتری دارند که مدارج عالیه دانشگاهی هم طی می‌کنند، آنها که از تحصیل باز می‌مانند و در حلقه فقر تا ابد گرفتار می‌شوند خانواده‌های طبقات پایین اقتصادی و اجتماعی هستند، بنابراین با تغییر چنین سیاست‌هایی فقط فقر را در بین خانواده‌ها گسترش می‌دهیم که معضلاتی دیگر نظیر بیکاری، تورم، عدم آموزش را به دنبال دارد و وابستگی کشور را به خارج بیشتر می‌کند.»

مرندی تاکید کرد: « اگر پیش از هرگونه تغییری این پیش‌بینی‌ها را نکنیم، دوباره به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و آموزشی اوایل و قبل از انقلاب باز می‌گردیم، فرق جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها این است که ما مدعی اسلام هستیم، لذا نباید در حق اسلام جفا کنیم، باید اسلام را خوب معرفی کنیم، اسلام نگفته است که مردم باید بدبخت و بیچاره باشند، دنیا مزرعه آخرت است، اگر مردم فقر داشته باشند کشور توسعه یافته نمی‌شویم، جمهوری اسلامی باید الهام بخش کشورهای اسلامی و دیگر کشورها باشد، اگر اسلام را بد معرفی کنیم که اسلام فقر، فقیر، بیسوادی و گرسنگی است بهترین تبلیغ برای آمریکا است که بگوید اگر جمهوری اسلامی خواستید یک مشت فقیر و بدبخت و بیچاره و بیسواد و عقب مانده است به همین دلیل برای تغییر سیاست تنظیم خانواده‌ جهت افزایش یا کاهش جمعیت باید این موارد را مد نظر قرار دهیم.»

نماینده تهران گفت:« اگر دولت و وزرای کابینه این کارهای کارشناسی را انجام داده‌اند به ما هم ارائه کنند، ما که عاشق یک عدد یا قانون نیستیم، قانون برای رفاه مردم مملکت است، اگر ثابت شود ما می‌توانیم ۱۵ بچه داشته باشیم من خودم زیر آن پرچم سینه خواهم زد، چرا که سعادت و صلاح جمهوری اسلامی ایران را خواهانم، اصلا سیاست تنظیم خانواده‌ چیزی نیست که بخواهیم عاشق آن بشویم، لذا هر کار کارشناسی که نشان دهد می‌توانیم جمعیت را افزایش دهیم، قابل قبول است اما اگر همین طور بدون کار کارشناسی و عدله بگوییم می‌توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم قابل قبول نیست، از رییس دولت و وزرا بعید است که بدون شواهد و مدارک کارشناسی در این خصوص اظهار نظر کنند.»

مرندی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که موضوع تغییر سیاست تنظیم خانواده در کمیسیون بهداشت و درمان چندین بار مورد اعتراض واقع شده، گفت:« اعضای کمیسیون بیان می‌کنند که وزیر رفاه بر اساس کدام کار کارشناسی چنین مساله‌ای را مطرح می‌کند، لذا قرار است در اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس وزیر رفاه در کمیسیون حاضر و توضیحاتی در این خصوص ارائه دهند.»

وی ادامه داد:« من از علما تعجب می‌کنم که چرا ساکت نشسته‌اند، علما خودشان قسمتی از این تصمیم‌گیری بودند، وقتی امام خمینی (ره) در قید حیات بودند این سیاست به اجرا در آمد اگر چراغ سبز ایشان نبود، سران سه قوه، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی این سیاست را تصویب نمی‌کردند، بعد از ایشان هم مقام معظم رهبری نظر مخالف نسبت به اجرای این سیاست نداشتند چراکه در روند اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ مرتب خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدم و ایشان حمایت می‌کردند، ضمن این‌که هیچ کدام از مراجع تقلید در اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ اعتراضی نداشتند، روحانیت با اجرای این قانون موافق بودند و آن را در راستای سلامت و سعادت مردم می‌دانستند.»

مرندی در خاتمه تاکید کرد:« به محض اعلام نظر مثبت امام خمینی (ره) هیچ کدام از سران سه قوه و مراجع تقلید با اجرای این سیاست مخالفت نکردند، البته معدود روحانیونی اظهار نظرهایی کردند، هم‌اکنون هم عدم مخالفت علما با تغییر سیاست تنظیم خانواده‌ نشان می‌دهد همه هنوز هم به اجرای این قانون معتقدند، باید مواظب باشیم کاری نکنیم که کشوری که تازه می‌خواهد سر بلند کند و جلوی آمریکا و غرب بایستد دوباره فقیر شود، اگر کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شده خوشحال می‌شویم که ببینیم،‌ تمام تلاش‌ها برای صلاح اسلام و جمهوری اسلامی است برای این که مردم سلامت و مرفه باشند، با این که سیاست تنظیم خانواده‌ را با تلاش فراوان به تصویب رساندم، اما آنچه به صلاح و نفع نظام است با جان و دل می‌پذیرم.»
hi dr!
     
  

 
درمانهای طبیعی موجب افزایش سلامت عمومی می شود

درمانهای طبیعی موجب افزایش سلامت عمومی می شود

مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشگاه تربیت معلم تهران گفت: چون روشهای درمان طبیعی مراجعه محور و جامعه محور است موجب افزایش سلامت عمومی می شود.

دکتر فریدون یاریاری روز شنبه در حاشیه کارگاه کاربردی آموزش درمانهای طبیعی در درمان اضطراب و افسردگی در کرج در گفت وگو با ایرنا افزود: درمانهای طبیعی شیوه های درمانی موثری هستند که با استفاده از عوامل طبیعی ازجمله نرمش و ورزش با هدف سلامتی، اعمال می شوند.
وی اظهار داشت: درمانهای طبیعی، درمانهای غیرتهاجمی کم هزینه و مراجعه محور هستند یعنی این درمانها را خود فرد انجام داده و نیازی به مراجعه مکرر به پزشک، روانشناس و مشاور ندارد و از این جهت صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه بیمار می شود.
یاریاری خاطرنشان کرد: در روشهای درمان طبیعی چون روشهایی غیرتهاجمی است، عوارض جانبی نیز به حداقل می رسد.
مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشگاه تربیت معلم تهران گفت: روشهای درمان طبیعی اگر به عنوان روشهای مکمل در سایر درمانها به کار گرفته شوند در درازمدت در هزینه، وقت، ترافیک و رضایت اجتماعی موفقیت بزرگی به دست خواهد آمد.
یاریاری یادآور شد: این درمانها موجب ارتقای سلامتی عمومی می شود زیرا در این روشها مردم می توانند درمانهای طبیعی را به یکدیگر آموزش دهند.
این استاد دانشگاه افزود: اضطراب و استرس به عنوان ویروس بیماریهای روانی به شمار می رود و با توجه به اینکه جامعه ایرانی به شادی و امید زیادی نیاز دارد لازم است توجه ویژه به مقوله درمانهای طبیعی شود.
وی گفت: در کارگاه کاربردی آموزش درمانهای طبیعی در درمان اضطراب و افسردگی که در کرج برگزار شد، ۱۷ نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی و مشاوره شرکت داشتند و با مبانی نظری درمانهای طبیعی و مکمل و آموزش عملی تکنیکهای نوعی ماساژ چینی در درمان اضطراب و افسردگی آشنا شدند.
یاریاری افزود: به شرکت کنندگان در این کارگاه، گواهینامه معتبر ازسوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت معلم تهران اعطا شد.
کارگاه “کاربردی آموزش درمانهای طبیعی در درمان اضطراب و افسردگی” در سالن آمفی تئاتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران واقع در کرج برگزار شد.
hi dr!
     
  

 
پاندمی آنفلوآنزا همچنان ادامه دارد

پاندمی آنفلوآنزا همچنان ادامه دارد

دکتر گویا اعلام کرد، پاندمی آنفلوآنزای نوع آ در حال حاضر فروکش کرده است ولی این به معنای پایان دوره پاندمی نیست.

به گزارش سلامتیران دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر گفت: «در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای نوع A در کشور کنترل شده و آمار آن در سطح جهان نیز کاهش یافته است و این مساله به معنای پایان یافتن دوره پاندمی نیست و امکان بروز موج‌های جدید این بیماری وجود دارد.»

دکتر گویا افزود: «آنچه مسلم است این است که آمار ابتلا و مرگ و میر درمورد این بیماری تاکنون کمتر از حد پیش‌بینی‌های جهانی بوده است ولی دوره پاندمی بیماری آنفلوآنزا دو ساله است و در حال حاضر نمی‌توان به طور قطعی در مورد آن اظهارنظر کرد.»
hi dr!
     
  

 
مرد هندی با اندام داخلی جابجا شده یا برعکس

مرد هندی با اندام داخلی آینه ای

پزشکان هندی موفق به شناسایی یک مرد هندی به نام «آشوک شیوانی» شدند که تمام اعضای داخلی بدن او برعکس است.


به گزارش راشیا تودی، پزشکان بر این باورند این مرد ۶۴ ساله تنها مورد زنده از بیماری موسوم به سیتوس اینورسوس (Situs inversus) است که در آن اندام داخلی او خلاف جهت معمول هستند؛ درست مانند اینکه در آینه تماشا شوند.

این پدیده وقتی کشف شد که پزشکان قصد جراحی توموری در کلیه آشوک شیوانی در بمبئی را داشتند و متوجه شدند همه اعضای داخلی قفسه سینه وشکم و رگهای خونی او در خلاف جهت بدنش قرار دارند و این در حالی است که جای رگهای وارد کننده خون تصفیه نشده و تصفیه شده در بدن او عوض شده و وی دارای ۲ کبد است.





همچنین تیم جراحی اعلام کرده است که آقای شیوانی روده کوچک ندارد و سه رگ مهم خون رسان به کلیه نیز در بدن وی مشاهده نشده است. گفتنی است آقای شیوانی از دو عمل جراحی فتق جان سالم به در برده و بارها نیز مورد آزمایش بیماری مزمن ریوی قرار گرفته است اما تاکنون هیچ پزشکی به وضعیت منحصر به فرد بدن این مرد خارق العاده پی نبرده بود.
hi dr!
     
  

 
تاثیر سوء صدا بر سلامت انسان

تاثیر سوء صدا بر سلامت انسان


سردرد، خستگی، بیماری های قلبی، اختلالات گوارشی، سقط جنین، سرطان و اختلال خواب از جمله مهم ترین تاثیرات سوء صدا بر سلامت انسان است.

به گزارش «اعتماد» «خسرو گورابی» ادیولوژیست و دبیر علمی دومین کنگره شنوایی شناسی و آلودگی صوتی ایران با بیان خبر فوق اظهار داشت؛ «کم شنوایی تنها چیزی است که ما به عنوان تاثیر مخرب صدای بلند بر سلامت شنوایی با آن آشناییم.

در حالی که در جامعه صنعتی امروز که در آن معیار صدای مجاز و غیرمجاز تعریف درستی نداشته و محدودیتی برای صداهای بلند در محیط زندگی و کار رعایت نمی شود، تاثیرهای روانشناختی و ارتباطی شامل افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، کاهش مهارت های اجتماعی، ناتوانی یادگیری، کاهش حافظه و همچنین کاهش مهارت های زبانی و گفتاری در کودکان همواره سلامت ما را تهدید می کنند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد؛ «متاسفانه صدا به عنوان دومین آلوده کننده محیط زیست پس از آلودگی هوا، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد در حالی که برخی تاثیرهای مخرب صدای بلند به صورت پایدار و برای همیشه با فرد بیمار باقی خواهند ماند.»

وی افزود؛ «جهت جلوگیری از ابتلا به معلولیت های ناشی از صدای بلند لازم است صداهای موجود در محیط زندگی و کار مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد و در مرحله دوم راهکارهای مناسب برای کاهش صدا مورد توجه قرار داده شده و در نهایت با استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی به پیشگیری از تاثیر مخرب صدای بلند بپردازیم چرا که عموماً فرد را دچار کم شنوایی های پایدار می کنند.»

«گورابی» آموزش عمومی توسط رسانه ها، سازمان های آموزشی و بهداشتی و اجرای طرح های غربالگری برای کودکان در بدو ورود به مدارس و همچنین نوزادان در بدو تولد را از جمله مهم ترین راه های پیشگیری از این گونه معلولیت های شنوایی برشمرد.

وی در پایان یادآور شد؛ «در دومین کنگره ملی شنوایی شناسی و آلودگی صوتی ایران که از اول اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به مدت سه روز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می شود، نتایج جدیدترین دستاوردها در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان کم شنوایی ها مورد بحث و تبادل نظر علمی قرار خواهد گرفت.»
hi dr!
     
  

 
کلیه‌هایی که سنگ می‌سازند

کلیه‌هایی که سنگ می‌سازند


درد امانش را بریده بود. به زمین و زمان چنگ می‌زد و صدای فریادهایش به آسمان بلند شده است.
هرگز گریه او را ندیده بودم اما این بار از درد به خود می‌پیچید و گریه می‌کرد. دکتر بیماریش را سنگ کلیه تشخیص داده بود و لیزر را یکی از شیوه‌های درمانی مورد نظر.
با دیدن وضعیت او بیش از پیش گفته یکی از دوستان پزشکم را که می‌گفت درد ناشی از دفع سنگ کلیه جزو شدیدترین دردها در انسان است باور کردم.
دستگاه ادراری از دو کلیه که وظیفه تصفیه مواد زائد از بدن را برعهده دارند تشکیل شده است. حالب‌ها (لوله‌های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کنند) که مواد زائد دفع‌شده را منتقل می‌کنند، مثانه به عنوان نگه‌دارنده و سپس دفع‌کننده ادرار و مجاری ادراری به عنوان مسیر دفع ادرار.دکتر محمد نوروزی متخصص اورولوژی در مورد سنگ کلیه می‌گوید: اگر در مسیر دفع ادرار اختلالی به وجود آید. خواه ناخواه جریان دفع متوقف می‌شود. به‌ویژه اگر این امر ناشی از انسداد یا سنگ باشد. ادرار در پشت محل مسدود جمع می‌شود و فشار منفی به سمت بالا ایجاد می‌کند که در نتیجه آن درد ناشی از کشیدگی کپسول کلیه به صورت درد کلیه بروز می‌کند.
وی می‌افزاید: این دردها معمولا یک فاز حمله شدید دارند و با تهوع و استفراغ همراه است. همچنین در نواحی دستگاه تناسلی منتشر می‌شوند و به‌تدریج که سنگ کلیه از بالا به پایین حرکت می‌کند ممکن است ناحیه درد از سمت پهلو به زیر شکم گسترش پیدا کند و زمانی که به نزدیکی مثانه می‌رسد با سوزش و تکرر ادرار همراه می‌شود. محل اتصال حالب به مثانه تنگ‌ترین جایی است که سنگ باید از آن عبور کند و در بسیاری موارد سنگ‌های پنج میلی‌متر و بزرگ تر در آن مکان گیر کرده و شانس کمتری برای دفع دارند.
هنگامی که مواد معدنی و پروتئین‌ها در ادرار شروع به کریستال شدن می‌کنند به مرور سنگ کلیه ایجاد می‌شود. این سنگ‌های کوچک سخت ممکن است در هر دو کلیه یا یکی از آنها دیده شوند. اندازه این سنگ‌ها معمولا از یک دانه شن تا یک مروارید متفاوت است. این سنگ‌ها معمولا به رنگ قهوه‌ای یا زردند و گاهی دارای سطحی صیقلی یا زمخت هستند.
سنگ‌های کلیوی دارای انواع مختلفی هستند اما بیشتر آنها از اگزالات کلسیم ایجاد شده‌اند. سنگ‌های کوچک ممکن است بدون ایجاد علامت عبور کنند و بدون اینکه فرد متوجه شود دفع شوند. این در حالی است که سنگ‌های بزرگ‌تر از پنج میلی‌متر آن‌قدر بزرگ هستند که نمی‌توانند از حالب عبور کنند و به تدریج با گذشت چند سال رشد می‌کنند. در واقع سنگ‌های دستگاه ادراری در ابتدا به صورت کریستال‌های کوچک قابل دفع هستند که اگر حجم مایع ادراری زیاد باشد این کریستال‌ها به راحتی دفع می‌شوند اما اگر کریستال‌ها در حد فوق‌اشباع قرار گیرند به‌ویژه زمانی که آب بدن کم است به یکدیگر متصل شده و هسته‌ای را تشکیل می‌دهند که با اضافه شدن مواد دیگری سنگ را می‌سازند.
رشد زیاد این سنگ‌ها ممکن است باعث انسداد و تورم‌شده، جریان ادرار را کند کرده و حتی باعث خونریزی داخل ادرار، عفونت و گاه ازکارافتادگی کلیه شود.
● علائم سنگ کلیه
درد ناشی از سنگ کلیه که به قولنج کلیوی معروف است به صورت متناوب و خنجری از پشت شروع شده و در حین عبور سنگ به طرف پایین حالب به‌تدریج به لگن و کشاله ران انتقال پیدا می‌کند. این درد با هیچ نوع تغییر وضعیتی در نشستن، ایستادن و خوابیدن تسکین پیدا نمی‌کند. در این مواقع ممکن است فرد دچار تهوع یا‌ استفراغ شده و ادرار خونی داشته باشد. احساس مکرر نیاز به ادرار کردن یا درد یا سوزش هنگام ادرار از دیگر نشانه‌های سنگ کلیه هستند. تب و لرز هم می‌تواند از دیگر علائم سنگ کلیه محسوب شود که معمولا نشانه ایجاد عفونت است که نیازمند درمان طبی است.
● ساکنان مناطق گرم و مرطوب بیشتر مراقب باشند
با توجه به محل سکونت افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌توان ادعا کرد معمولا این بیماری در بین ساکنان مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر از مناطق سرد دیده می‌شود.اختلالات متابولیسمی و مواد معدنی هم در این زمینه بی‌تاثیر نیستند. تحرک هم به نوعی می‌تواند عامل کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه محسوب شود.
نتایج یک تحقیق حاکی از کمتر بودن سن بروز سنگ کلیه بیماران دارای سابقه فامیلی است. دکتر یدالله احمدی عصربدر طی تحقیقی که روی ۳۰۰ بیمار انجام داد به این نتیجه رسید که ارث در ابتلا به سنگ کلیه موثر است.
نتایج این تحقیق نشان داد ۲۷ درصد بیماران مورد بررسی دارای سنگ کلیه و سابقه فامیلی سنگ کلیه بودند.میانگین سن بروز سنگ کلیه در بیماران دارای سابقه فامیلی ۷/۴۰ سال و میانگین سن بروز سنگ کلیه در بیماران فاقد سابقه فامیلی ۴/۴۳ سال بود. در این مطالعه هیچ ارتباطی بین جنس، محل سکونت، محل سنگ، تعداد سنگ، اندازه سنگ و گروه خونی بیماران با وجود سابقه فامیلی ابتلا به سنگ کلیه در بیماران یافت نشد.
جالب است بدانید در بریتانیا از هر ۲۰ مرد ۳ نفر و از هر ۲۰ زن یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شوند. این بیماری بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند.
● تا می‌توانید آب بنوشید
همیشه برای پیشگیری از هر دردی راه‌هایی وجود دارد. به‌خصوص اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید و خودتان یا یکی از اعضای فامیلتان قبلاً به این بیماری مبتلا شده است حتماً توصیه‌های ما را جدی بگیرید. قدم اول نوشیدن آب است؛ سعی کنید روزانه در حدود ۸ لیوان آب بنوشید. ورزش و تحرک را فراموش نکنید. ورزش سدی است در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سنگ کلیه. لازم نیست خیلی سخت بگیرید و منتظر شوید تا حقوقتان افزایش پیدا کند و بعد به یک سالن ورزشی بروید، می‌توانید خیلی ساده از پیاده‌روی در یک پارک، حیاط منزل و حتی کوچه‌های اطراف محل کار و سکونتتان شروع کنید. کمتر فلفل و غذاهای تند و پر چاشنی و حاوی کالری بخورید.
زیاد قهوه نخورید، کافئین موجود در قهوه باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار می‌شود و وجود کلسیم زیاد در ادرار باعث تشکیل سنگ می‌شود. غذاهای حاوی اگزالات مانند شکلات، اسفناج و نوشابه‌های گازدار، سبوس گندم و توت‌فرنگی هم می‌تواند در افراد مستعد زمینه ایجاد سنگ باشد.اگر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستید رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر برایتان بسیار مناسب است.تا قبل از سال ۱۹۸۰ برای برداشتن سنگ کلیه از عمل‌های جراحی ماژور استفاده می‌شد اما با پیشرفت‌های پزشکی در چند سال اخیر دیگر از این روش استفاده نمی‌شود.
درمان از طریق اشعه‌های آلتراسونیک (فراصوتی) این امکان را فراهم می‌کند که با کمی شکاف سنگ کلیه از طریق اشعه‌های فراصوتی، از بین برود. امواج اکستر اکورپوریل هم برای شکستن سنگ کلیه استفاده می‌شوند که در این روش نیازی به جراحی و بریدگی وجود ندارد.
دکتر نوروزی در این مورد می‌گوید: امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید دیگر نیازی به عمل جراحی نیست و بسیاری از سنگ‌ها را می‌توان با استفاده از دستگاه سنگ‌شکن از بین برد. استفاده از دستگاه سنگ‌شکن که پایه اصلی آن امواج التراسون است با تمرکز بر یک نقطه سنگ‌ها را به قطعات بسیار ریز تبدیل می‌کند و امکان دفع آنها مهیا می‌شود البته سنگ‌های بسیار بزرگ را نمی‌توان سنگ‌شکن کرد و ممکن است نیاز به استفاده از سنگ‌شکن‌های داخل بدنی و یا عمل جراحی باشد.
این متخصص اورولوژیست در ادامه می‌گوید: اگر سرویس‌های مناسبی برای این دستگاه‌ها انجام شود و به‌طور مرتب قطعاتی که تولیدکننده انرژی هستند تعویض شود دستگاه‌ها قادر خواهند بود ۸۰ درصد سنگ‌هایی را که قابلیت سنگ‌شکن دارند از بین ببرند.این درحالی است که متاسفانه به علت محدودیت امکانات در بسیاری از مراکز میزان موفقیت دستگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

شهرزاد عبدیه

تهران امروز
hi dr!
     
  

 
اسکناس بیماری می آورد

تندرستی، نشاط و کارایی هر فردی بستگی به کارکرد خوب دستگاه گوارش او دارد. شما که هر روز از دل درد، سوءهاضمه، خستگی، بی حالی و… شکایت دارید آیا می دانید که این مشکلات از کجا نشات می گیرند؟



علت بیشتر بیماری های دستگاه گوارش مداومت در مصرف مواد غذایی مضر، تاریخ گذشته و از همه مهم تر غیربهداشتی است. معمولا مواد غذایی ناسالم بیشتر در اغذیه فروشی های غیربهداشتی عرضه می شوند.

امروزه اکثر افراد به دلیل مشغله کاری ممکن است در هفته چندین بار به این اغذیه فروشی ها مراجعه کنند. معمولا زمان مراجعه به این جور مکان ها وقتی است که فرد بشدت گرسنه بوده و کمتر به نکات بهداشتی توجه دارد.

بنابراین فرد بدون توجه به این مسائل غذای خود را خورده و پس از مدتی احساس سوزش معده، سنگینی، بی حالی، خستگی مفرط و گاها شکم درد، اسهال یا استفراغ می کند.

در این مواقع برخی افراد به این مشکلات توجهی نکرده و آن را امری طبیعی تلقی می کنند، ولی در مقابل، برخی افراد هم هستند که موشکافانه این مشکلات را بررسی کرده و به دنبال علت آن می گردند.

حال این پرسش مطرح می شود. چه عواملی می تواند منجر به بروز این مشکلات شود؟

در نگاه اول برخی از تهیه کنندگان ساندویچ، مستقیما با دست خود ماده غذایی یا سبزیجات و امثال آن را که باید به تمیزی آنها نیز شک کرد، لای نان گذاشته و با همان دست پول دریافت می کند و در صندوق گذاشته و باقی آن را می پردازد.

در این مرحله باید دانست اسکناس آلوده ترین جسمی است که در دست هر شخص سالم و بیمار در گردش است و باکتری و ویروس های زیادی آن را آلوده کرده اند.

طبیعی است که تهیه ماده غذایی در چنین شرایطی، آلوده و پر از میکروب و ویروس شد و به احتمال زیاد موجب بروز عوارض و ناراحتی های گوارشی در مصرف کننده می شود.

در نگاه دوم گاهی برخی تهیه کنندگان مواد غذایی با دستی که در هنگام عطسه، سرفه، گرفتن بینی یا هنگام خشک کردن عرق صورت و گردن آلوده شده است غذای شما را آماده می کنند در این زمان ویروس هپاتیت، سرماخوردگی و هزاران میکروب بیماریزای دیگر می تواند براحتی به غذای شما منتقل شوند.

در نگاه سوم در کل ماده غذایی از ترکیبات مضر و چربی های ناسالمی تشکیل شده است که بدن براحتی قادر به هضم و جذب آنها نیست.

بدن در مواجهه با ورود مواد غذایی ناسالم

هر ماده غذایی پس از ورود به بدن بعد از آن که در مدت زمانی معین، به شیره معده آغشته و هضم شد برای جذب وارد روده می شود. حال اگر این ماده غذایی دارای ترکیبات مضر یا غیربهداشتی باشد و از لحاظ دستگاه گوارش هضم شدنی نباشد، کار معده و روده زیاد می شود.

وقتی که معده به دلیل ترکیبات مضر نتواند به سرعت ماده غذایی را هضم و وارد روده کند، ماده غذایی به مدت طولانی تری در معده باقی مانده، تخمیر شده و در نتیجه تولید گاز، دردشکم، سوزش معده، سنگینی و کسالت در مصرف کننده عارض می شود.

این ناراحتی ها گذشته از فشاری که به قلب وارد می آورد، اثری نامطلوب در روحیه و قیافه شخص داشته و حالت پژمردگی و خستگی که نشانه عدم تندرستی است ایجاد می شود.

البته شدت ناراحتی و عوارض حاصله بستگی به میزان مواد مضر و ناسالم ماده غذایی دارد.

وقتی این غذا به صورتی وارد روده و جذب گشت، چون در خون تولید سم و عوارض گوناگون می کند، کار کبد نیز زیاد شده و برای دفع این سم با تولید و ترشح ماده ضدسم می کوشد تا از اثر نامطلوب آن در خون و سایر ارگان های بدن جلوگیری کند.

واضح است چنانچه چند بار مصرف این گونه مواد در غذای روزمره تکرار شود، عوارض نامطلوب آن دائما در فعالیت، هضم، جذب و تنظیم دستگاه گوارش اختلال ایجاد کرده و بتدریج موجب تخریب سلول های جدار معده، روده، اثنی عشر شده و تورم، زخم، انواع کولیت ها، شکم درد، استفراغ، اسهال و یبوست مزمن عارض می گردد.

معمولا این نوع ناراحتی ها سال های سال موجب درد و رنج در بیمار گشته و به دلیل فشاری که به کبد می آید، زمینه تورم و بزرگی این عضو را نیز فراهم می آورد.

بنابراین اگر هنگام غذا خوردن در مصرف هر نوع غذایی که در سلامت و بهداشت آن تردید دارید، دقت کنید، مطمئنا تندرستی و آسایش خود را حفظ خواهید کرد.
فاخره بهبهانی


jamejamonline
hi dr!
     
  

 
با بوی بد چاه چه باید کرد؟

بوی بد چاه دست‌شویی و ظرف‌شویی و حمام از آن‌ چیزهایی است که ممکن است هر از گاه برود روی اعصاب اهل منزل. خیلی اوقات، آدم نمی‌داند چه‌طوری باید از شر این بوهای مزاحم خلاص شود؛ بویی که اگر دوام‌اش در خانه طولانی بشود، قطعا تمام اعضای خانواده را آزار می‌دهد. در «خانه سالم» این هفته گفتگویی داشته‌ایم با دکتر محمد منشوری، دکترای تخصصی مهندسی محیط زیست (گرایش آب و فاضلاب) درباره زوایای پیدا و پنهان همین مساله….
سلامت: آقای دکتر! علت بوی نامطلوبی که گاهی ممکن است از چاه دست‌شویی استشمام ‌شود، چیست؟
وقتی فاضلاب وارد چاه می‌شود، بعد از گذشت مدتی، میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی موجود در چاه شروع به تجزیه آن می‌کنند و در نتیجه این فرآیند، گازهایی مثل آمونیاک، متان و هیدروژن سولفوره که به گازهای سپتیک معروف هستند تولید می‌شوند. این گازها کم‌کم از چاه بالا می‌آیند و بوهای نامطلوبی مانند بوی تخم‌مرغ گندیده در فضای توالت پخش می‌کنند. حالا اگر مانعی در کف سنگ توالت قرار داده نشود، این گازهای نامطبوع به سادگی باعث بدبو شدن محیط می‌شوند.
سلامت: منظورتان از مانع، همین چاه‌بست‌هایی است که توی سوراخ سنگ توالت می‌گذارند؟
نه؛ این چاه‌بست‌ها کارایی چندانی در جلوگیری از انتشار بو ندارند.
سلامت: یعنی استفاده از آنها بی‌فایده است؟
برای جلوگیری از پخش بوی نامطلوب چاه، بله؛ اما به خاطر یک‌طرفه بودن دریچه، می‌توان از آنها به منظور جلوگیری از ورود و خروج حشراتی مثل سوسک، مگس یا پشه استفاده کرد؛ مخصوصاً در فصل گرما که چاه توالت بهترین مکان برای زندگی و تکثیر سوسک‏ها و سایر حشرات موذی است. از طرفی، اگر جسم سبکی از دست ما رها شود، با وجود چاه‏بست، دیگر به سرعت به درون چاه نمی‏افتد و باعث دردسرهای بعدی نمی‏‌شود.
سلامت: خب، اگر منظورتان از مانع عبور بو، چاه‌بست نیست؛ پس چه چیزی می‌تواند جلوی انتشار بوی نامطلوب چاه را بگیرد؟
شترگلو یا همان سیفون. البته خیلی‏ها به اشتباه به فلاش‌تانک دست‌شویی می‌گویند سیفون. اما سیفون یا همان شترگلو، لوله‌ای خمیده شبیه مد یا کلاهِ «آ» است که زیر سنگ توالت کار گذاشته می‌شود و همیشه هم مثل یک کاسه پر از آب است.
سلامت: حالا این شترگلو چگونه می‌تواند جلوی بوی فاضلاب را بگیرد؟
ببینید؛ گازهای سپتیکی که توضیح دادم، بوی ناخوشایندی دارند و پس از تولید شدن در عمق چاه به سمت بالا حرکت می‌کنند. وقتی این گازها به آب درون شترگلو می‌رسند، درون آن حل می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به سمت فضای اتاقک توالت راه پیدا کنند. اگر سیفونی وجود نداشته باشد که این گازها در آب آن حل شوند، مسلماً محیط دست‌شویی غیر قابل تحمل می‌شود.
سلامت: حالا نقش آن فلاش‌تانکی که گفتید بعضی‎ها به اشتباه نام سیفون را روی آن گذاشته‌اند، چیست؟
وقتی حجم گازهای حل‌شده در آب شترگلو بالا می‌رود، آن آب هم به یک آب بدبو تبدیل می‌شود و می‌تواند آزارمان بدهد. حالا اگر با هر بار استفاده از توالت، چند بار در طول روز فلاش‌تانک دست‌شویی کشیده و آب درون سیفون تازه شود، دیگر جای نگرانی برای وجود بوهای نامناسب در فضای دست‌شویی نیست.
سلامت: آقای دکتر! خیلی‌ها برای از بین بردن سوسک، حشرات یا حتی بوی بد چاه توالت، توی چاه، نفت می‌ریزند. این کار، درست است؟
نه، به هیچ عنوان! چون برخی باکتری‌های بی‌هوازی و هوازی توی چاه وجود دارند که وظیفه‌شان تجزیه مواد آلی مثل مدفوع است و اگر ما توی چاه نفت بریزیم، این میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌بریم و نتیجه این می‌شود که مواد آلی راه یافته به درون چاه تجزیه نمی‌شوند.
سلامت: و اگر تجزیه نشوند، چه می‌شود؟
معمولاً آبی که توی چاه می‌رود، در خاک اطراف چاه جذب می‌شود ولی جامدات تا به وسیله باکتری‌ها تجزیه نشوند، نمی‌پوسند و از بین نمی‌روند. حالا اگر مواد آلی برای مدتی وارد چاه شوند و نپوسند، ‌نتیجه‌اش این می‌شود که چشمه‌ها و منافذ چاه می‌گیرد و چاه‌ها زودتر از آنچه که باید، پر می‌شوند و دردسرهای پر شدن چاه و خالی کردن آن دنبال‌اش می‌آید. همچنین در مناطقی که فاضلاب از طریق لوله و شبکه جمع‌آوری یا همان سیستم اِگو به تصفیه‌خانه فاضلاب برده می‏شود، ریختن نفت و سایر مواد‏ شیمیایی‏‏ باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های تجزیه‌کننده فاضلاب و ایجاد اختلال در امر تصفیه فاضلاب می‏شود.
سلامت: حالا که بحث پر شدن چاه پیش آمد، بگذارید این سوال را بپرسم که به نظر شما روش‌های فیزیکی و مکانیکی برای تخلیه چاه مناسب‌ترند یا استفاده از مواد شیمیایی؟
استفاده از مواد شیمیایی برای باز کردن راه چاه‌های پرشده چندان کارساز نیست. ضمن اینکه بخار متصاعدشده از این مواد می‌تواند خطری جدی برای محیط زیست باشد. چاره یک چاه پرشده، فقط استفاده از پمپ‌های لجن‌کش است. گاهی هم اگر گرفتگی چاه به علت گیر کردن یک جسم خارجی در مسیر انتقال فاضلاب به چاه باشد، می‌توان از روش فنر انداختن برای از بین بردن مانع، استفاده کرد.
سلامت: خب، برویم سراغ چاه ظرف‌شویی و آشپزخانه. می‌گویند سیل (Seal) کردن دریچه خروجی آب ظرف‌شویی و ماشین لباس‌شویی می‌تواند سدی باشد در مقابل بوی نامطلوبی که گاهی در آشپزخانه می‌پیچد. درست است؟
بله؛ این کار یعنی درزگیری یا آب‌بندی کردن دورتادور دریچه خروجی آب ظرف‌شویی یا ماشین لباس‌شویی. اگر شما بخواهید بوی گازهای متصاعدشده از فاضلاب ظرف‌شویی یا لباس‌شویی به فضای درونی آشپزخانه‌تان نفوذ نکند یا اگر بخواهید جلوی ورود سوسک‌ها را به داخل آشپزخانه بگیرید، باید بین لوله خرطومی خروجی آب و دریچه چاه‌ را به وسیله چسبی مانند چسب آکواریوم یا خمیر درزگیر، کاملاً بپوشانید تا علاوه بر جلوگیری از ورود بوی نامطلوب، جلوی ورود و خروج حشرات را هم از این درزهای دور از چشم بگیرید و از نشت آب پیشگیری کنید.
سلامت: اگر مسیر چاه ظرف‌شویی‌گرفت، چه؟
خب، در لوله‌هایی مثل لوله ظرف‌شویی یا حمام که قطرشان کم است، می‌توان از مواد اسیدی مایع یا جامد بازکننده راه لوله استفاده کرد. این مواد می‌توانند با حل کردن مو، چربی یا سایر مواد زاید در خود، گرفتگی لوله را از بین ببرند. البته وقتی شما این مواد را توی لوله‌ها می‌ریزید، نباید تا مدتی، آب را باز کنید تا اجازه بدهید که این مواد، کارشان را به خوبی انجام دهند.
سلامت: استفاده از این قبیل مواد اسیدی آسیبی به لوله‌ها نمی‌رساند؟
چرا، مسلماً می‌رساند. نه تنها ممکن است باعث خوردگی لوله‌های فلزی یا حتی پلاستیکی بشود، بلکه می‌تواند برای محیط زیست هم تهدیدی جدی باشد. به همین خاطر، پیشنهاد من به کارگیری راه‌های فیزیکی برای مبارزه با گرفتگی چاه است؛ را‌ه‏هایی مثل قرار دادن توری روی سوراخ چاه ظرف‌شویی و خالی کردن تفاله چای و باقی‌مانده مواد غذایی در سبدهای کوچک مخصوص زباله در ظرف‌شویی.
سلامت: استفاده از ونتیلاتور هم می‌تواند در تخفیف بوی نامطلوب چاه‌های خانه مؤثر باشد؟
البته! ونتیلاتور یا هواکش‌ می‌تواند گازهایی را که در چاه تولید می‌شوند و از آن بالا می‌آیند و به محیط خارجی می‌رسند، بمکد و از فضای داخل به بیرون خارج کند و از این طریق در جابه‌جایی هوا نقش مؤثری ایفا نماید. البته هواکش‌ها قادرند از خطرات گازگرفتگی در محیط‌های بسته‌ای مثل دست‌شویی یا حمام نیز پیشگیری کنند.
سلامت: مگر در حمام و دست‌شویی هم ممکن است گازگرفتگی اتفاق بیفتد؟
بله؛ خیلی‌ها برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی‌شان، مقدار زیادی مواد سفیدکننده استفاده می‌کنند که بخار حاصله از این مواد می‌تواند به ریه‌های آنها آسیب جدی برساند و حتی به خفگی و مرگ‌شان منجر شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هنگام نظافت با مواد شیمیایی، از ماسک مخصوص استفاده شود، هواکش روشن باشد و در صورت امکان در و پنجره‌ها هم باز باشد.
salamatiran
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 56 از 60:  « پیشین  1  ...  55  56  57  58  59  60  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره دو)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA