انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 5 از 57:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
هنگام گرفتگی گوش در هواپیما، آدامـس بجوید

فایده جویدن آدامس هنگام گرفتگی گوش در هواپیما
گرفتگی گوش در هواپیما به علت وارد شدن فشار به پرده صماخ و بافت‌های دیگر گوش میانی است و زمانی روی می‌دهد که هواپیما سرعت ارتفاع خود را تغییر داده است.



بیشتر افراد در سفرهای هوایی، گرفتن گوش را هنگام برخاستن هواپیما از زمین یا هنگام فرود تجربه کرده‌اند.

در این میان گرچه بیشتر اوقات روش‌هایی مانند خمیازه کشیدن، آدامس جویدن یا عمل بلعیدن می‌تواند این حالت را اصلاح کند، اما موارد شدید گرفتگی گوش در هواپیما ممکن است به درمان‌های پزشکی نیاز داشته باشد.

گرفتگی گوش در هواپیما، می‌تواند در یک یا هر دو گوش ایجاد شود
و نشانه های آن، با احساس ناراحتی مختصر یا درد گوش، احساس پُری گوش و کاهش مختصر شنوایی یا با مبهم شدن صداهای محیط همراه است.

گرفتگی گوش در هواپیما، اگر بیشتر طول بکشد با نشانه هایی
مانند درد شدید، احساس فشار در گوش، زنگ زدن گوش، سرگیجه، استفراغ و خونریزی از گوش، همراه است.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت توصیه می کند برای جلوگیری از گرفتگی گوش می‌توان هنگام بلند شدن یا به زمین نشستن هواپیما، خمیازه بکشید یا چیزی ببلعید.

این راهکارها، ماهیچه‌های مجرای «استاش» را فعال می‌کند و موجب بازشدن این مجرا می‌شود که افراد برای این کار می‌توانند آب نبات بمکند یا آدامس بجوند.

بهتر است افراد تا حد امکان هنگام سرماخوردگی، سینوزیت، احتقان بینی یا عفونت گوش با هواپیما سفر نکنند و در صورتی که به‌تازگی گوش خود را جراحی کرده‌اند، پیش از پرواز با پزشک خود مشورت کنند.

افراد همچنین هنگام بلند شدن یا نشستن هواپیما نخوابند.

اگر در این مواقع بیدار باشند می‌توانند با احساس فشار روی گوش از روش‌های پیشگیری کننده استفاده کنند.

مصرف آب کافی نیز از تحریک مجراهای بینی و گلو جلوگیری، و به عملکرد بهتر مجرای استاش کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین هم می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شوند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین عروق خونی را تنگ می کنند و موجب افزایش خطر پارگی مویرگ‌ها می شوند.

والدین باید برای کمک به کودکان برای جلوگیری از گرفتن گوش‌شان هنگام پرواز یا نشستن هواپیما، به آنها نوشیدنی بدهند تا عمل بلع، پی در پی انجام شود.

کودکان بزرگ تر از چهار سال می‌توانند آدامس بجوند یا با نـی مایعات بنوشند و اگر این روش‌ها موثر نبود، پزشک می‌تواند قطره گوش، برای کودک تجویز کند که حاوی ضد درد و مواد بی‌حسی، و مخصوص پرواز است.
hi dr!
     
  

 
نقش تغذیه دربیماریهای استخوان ومفاصل

تغذیه در تمام بیماریهای ارتوپدی نقش مؤثر دارد. حتی در این بیماریها به لحاظ اهمیتی که در استحکام استخوانها و قوام و دوام عضلات دارد جایگاه مهمتری دارد.



یعنی اگر بتوانیم مریضی را زودتر راه بیندازیم تا به زندگی عادی خود بپدازید ، هم به خود بیمار و هم به خانواده او کمک زیادی کرده ایم به عبارت دیگر اگر تغذیه بتواند این نقش را ایفا کند که می کند،قدم خیلی مهمی در درمان بیماریها برداشته ایم و مهمتر این که اگر از این طریق بتوانیم کاری کنیم که افراد کمتر بیمار شوند و کمتر بیکاریهای عضلانی و استخوانی پیدا کنند مسلما کمک زیادی به اجتماع کرده ایم. به همین لحاظ تمام انجمن های پزشکی که با استخوان و عضلات سر و کار دارند مثل انجمن های ارتوپدی و روماتولژی، و انجمن هایی که با غدد داخلی ارتباط دارند و احیانا با افراد مسن و درمان بیماریهای خاص این سنین سر و کار دارند کوشش می کنند به راه کارهایی برسند که استخوان ها و عضلات بیشتر کار کنند و دیرتر از کار بیفتند و عارضه پیری، ناتوانی و از کار افتادگی و زمین گیر شدن و در خانه ماندن عقب بیفتد.
تغذیه ای که بتواند این نقش مهم را ایفا کند چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟
برای یک فرد عادی سالم یک پایه معمولی در تغذیه کافی است. البته عواملی که باعث می شود بدن انسان سلامت بماند و مسیرعادی حیات را طی کند فقط تغذیه نیست بلکه عوامل دیگری به این روند کمک می کند ولی از نظر تغذیه آنچه در راس قرار می گیرد، غذاهایی است که کالری مورد نیاز را تامین نماید و هر چه بیشتر پروتئین و کلسیم داشته باشد و در مقابل مواد قندی، نشاسته ای و چربی کمتر داشته باشد. یعنی اساس کار را بر این می گذاریم که به مقدار کافی ویتامین و کلسیم به فرد برسد تا آنچه در اثر فعالیت تحلیل می رود جبران گردد.

دربیماریهایی مثل پوکی استخوان و نرمی عضلات و مشکلاتی که در مفاصل وجود دارد آیا تغذیه و برنامه غذایی مناسب هر بیماری لازم است ؟
اگر کسی بیمار باشد. یعنی از نظر استخوانی و عضلانی مشکلاتی داشته باشد معمولا اشکالات طبقه بندی می شوند. مسلما رژیم غذایی هم با توجه به آن مشکلات متفاوت خواهد بود. واقعیت این است که هر چه سن بالاتر می رود احتمال تحلیل روی و پوک شدن استخوان ها بیشتر می شود که البته ما نمی توانیم از این رخ داد کاملا جلوگیری کنیم اما می توانیم از طریق مواد غذایی که کلسیم فراوان دارند مثل مواد لبنی و میوه و سبزیها روند آن را کندتر کنیم و بازسازی استخوان ها را تا حدی سریع تر کنیم. البته فعالیت در کنار این تغذیه می تواند کمک مؤثری باشد. یعنی کلسیمی که وارد بدن می شود، جذب و تمرکز آن در استخوان یک دوره یا گردش خاص دارد و انجام این گردش به فعالیت فردی بستگی دارد در خیلی از کشورهای غربی دیده می شود که آدم هایی به خاطر موقعیت آب و هوایی و موقعیت اجتماعی در گوشه ای نشسته اند و هر ساعت انواع قرص های ویتامین و کلسیم را مصرف می کنند اما چون حرکت و فعالیت ندارند تاثیری را که می خواهند نمی گیرند. پس علاوه بر مواد غذایی حرکت و فعالیت هم یک فاکتور مؤثر در تامین سلامت است. یک عامل دیگر نور آفتاب است یعنی کسانی که در محیط باز و در معرض تابش مستقیم نور آفتاب هستند به طرز چشم گیری نسبت به کسانی که در محیط بسته و بدون آفتاب زندگی یا کار می کنند از نظر تحلیل رفتن استخوان ها و مشکلات عضلانی و استخوانی و پیری زودرس تفاوت دارند. به عبارت دیگر راز جوان ماندن و حفظ سلامت استخوانها و عضلات و مفاصل در سه کلمه است فعالیت، کلسیم به صورت مواد غذایی و نور آفتاب.
کدام یک از مواد غذایی کلسیم بیشتری دارند؟
سر دسته مواد غذایی کلسیم دار لبنیات است . مثل انواع مختلف پنیر، جالب است بدانید پنیرهای مختلف مقدار کلسیم متفاوت دارند. مثلا مقدار کلسیم موجود در پنیر لیقوان با مقدار کلسیم یک پنیر معمولی فرق می کند. انواع شیر و ماست نیز کلسیم فراوان دارند. در میوه جات، مرکبات کلسیم زیادی دارند. معولا پرتقال را به خاطر وجود ویتامین ث می خوردند در حالی که کلسیم آن به مراتب بیشتر است. نارنگی و گریپ فروت هردو کلسیم زیادی دارند. گلابی کلسیم کمی دارد. سیب کالری دارد، ویتامین دارد ولی کلسیم آن کم است. در سبزیجات، کاهو، اسفناج، نخود فرنگی و هویج کلسیم زیادی دارند هویج بیشتر از ویتامین ، کلسیم دارد. البته آن قدرها هم لازم نیست آدم ها دائما دنبال آن باشند که چه چیزی کلسیم دارد و چه چیزی کلسیم ندارد. هدف شناخت است و اینکه آدم نیازش را بشناسد. این نکته راهم یادآوری کنم که مصرف زیادی کلسیم هم می تواند عوارضی مثل سنگ کلیه را به دنبال داشته باشد.
نیازهای غذایی از نظر جنسیت هم تفاوت دارد؟
مسلما تفاوت زیادی دارد اختلاف هورمونی که بین آقایان و خانم ها وجود دارد و مسئله یائسگی در خانم ها و تغییراتی که از نظر هورمونی و ترشحات و این که مقدار تحلیل رفتن استخوان ها در آنها بیشتر می شود. دلایل این تفاوت از نظر جنسیت است. عده ای از پزشکان در این مواقع هورمون تراپی را پیشنهاد می کنند و یا کلسیم خوراکی تجویز می کنند و عده ای دیگر به خصوص پزشکان گروه ارتوپدی معتقدند اگر این افراد فعالیت زیاد داشته باشند و کلسیم را به صورت مواد غذایی و اگر لازم باشد به صورت دارو مصرف کنند و البته از نور آفتاب هم بهره گیرند عوارض یائسگی و مشکلات استخوانی ناشی از سن پیری را کمتر می بینند . یک مسئله بسیار مهم میزان وزن است. یعنی هر چه وزن بیشتر باشد، فعالیت کمتر می شود و هر چه فعالیت کمتر شود سیکل معیوب تری در ساخت استخوان به وجود می آید بنا براین افراد به طرف سن پیری می روند حتما باید وزنشان را متعادل نگه دارند و فعال تر باشند تا از نظر ساخت استخوانها و مفاصل جوان تر بمانند و دیرتر به پیری برسند.

تغذیه در روند رشد کودکان و نوجوانان تا چه حد تاثیر گذار است؟
بدون شک هم تغذیه ، خاصه ویتامین و کلسیم و هم نور آفتاب در رشد نوزاد و در سنین اولیه کودکان مؤثر است عوارضی که در اثر سوء تغذیه پیش می آید در مرحله نخست مربوط به کمبود کلسیم است که هم در رشد طولی و هم در کیفیت ساخت استخوان تاثیر بسیار دارد و متاسفانه اگر چنین پایه ای گذاشته شود و استخوان ها دچار عوارضی شود تا آخر عمر همراه فرد خواهد ماند. بنا براین در دو مرحله سنی کلسیم و ویتامین D و تغذیه خوب در نگهداری از استخوان و مفاصل بسیار مهم است یکی مرحله قبل از بلوغ و یکی سنینی که فرد به طرف یائسگی و پیری می رود.
بد نیست بدانید مردها هم دچار یائسگی می شوند اما یائسگی در زنان چشم گیر تر است. یعنی همان دورانی که خانم ها می گذرانند برای مردها هم پیش می آید ولی چون مردها معمولا فعال تر از خانم ها هستند کمتر به چشم می آید و به نظر می رسد که خانم ها بیشتر در خطر هستند و بایستی بیشتر به سلامت خود توجه داشته باشند مخصوصا از جهت افزایش وزن بایستی جداً مراقبت نمایند چون ساختمان بدن خانم ها، زانو، کمر، لگن و مچ پای آنها برای وزن زیاد ساخته نشده و آسیب پذیر تر است.
برنامه غذایی در طول درمان
البته توجه به برنامه غذایی مرحله اول درمان است و ما ارتوپد ها معمولا حتی برای درمان پوکی استخوان و نگه داشتن استخوان در حد مطلوب کمتر دارو می دهیم و بیشتر تذکرات ما روی غذا و فعالیت های فیزیکی، نرمش و ورزش است. البته گاهی دارو هم تجویز می کنیم ولی دارو کافی نیست هم چنان که پای بخاری نشستن و دارو خوردن هم هیچ کمکی نمی کند.

توصیه برای خانواده
توصیه ای که می توان به بیماران و همه خانوده ها کرد معمولا دو کلمه است که اگر به همین دو کلمه توجه کافی بشود شاید خیلی ها نیاز به مراجعه به پزشک را نداشته باشند. این دو کلمه وزن و ورزش است که توجه به آن بسیار ساده است. به نظر من مسائلی مثل گرفتاری، بچه داری، کار بیش از اندازه، بهانه ای بیش نیست. و در هر شرایطی هم از نظر اقتصادی، هم از نظر اجتماعی می توان به این نکته توجه داشت و ضمن رعایت اصل تغذیه سالم از ورزش هم خودداری نکرد. منظور از ورزش، ورزش سنگین باشگاهی نیست راه رفتن ساده و داشتن یک دمبل ساده در خانه و هفته یکی دو روز به کوه و استخر رفتن هم می تواند کار ساز باشد.
hi dr!
     
  

 
رژیم غذایی مخصوص کاهش کلسترول


رفتن دنبال رژیم های غذایی لاغری، عضله سازی، جلوگیری از پوکی استخوان، پیش گیرنده از سرطان، و از این قبیل خیلی خوب است،

اما یک رژیم غذایی خیلی مهم دیگر هم وجود دارد که خیلی از افراد باید حتماً در نظر داشته باشند: رژیم غذایی مخصوص پایین آوردن کلسترول. این روزها که مصرف غذاهای فست فود در کشور ما خیلی زیاد شده است، به دنبال آن سطح کلسترول بد خون در بدن بالا می رود و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می شود. اگر می خواهید بدنی سالم داشته باشید، باید حتماً رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول را رعایت کنیدرفتن دنبال رژیم های غذایی لاغری، عضله سازی، جلوگیری از پوکی استخوان، پیش گیرنده از سرطان، و از این قبیل خیلی خوب است، اما یک رژیم غذایی خیلی مهم دیگر هم وجود دارد که خیلی از افراد باید حتماً در نظر داشته باشند: رژیم غذایی مخصوص پایین آوردن کلسترول. این روزها که مصرف غذاهای فست فود در کشور ما خیلی زیاد شده است، به دنبال آن سطح کلسترول بد خون در بدن بالا می رود و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می شود. اگر می خواهید بدنی سالم داشته باشید، باید حتماً رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول را رعایت کنید. برای کسی که رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول را دنبال می کند، مصرف چربی های اشباع باید در پایین ترین حد باشد. این چربی ها در انواع مختلفی از موادغذایی، چه فراورده ای و چه غیرفراورده ای، یافت می کود. مسئله دیگری که اکثر مردم آنرا نادیده می گیرند، نقش مصرف کربوهیدرات بر سطح کلسترول شماست. البته مصرف کربوهیدرات برای بدن شما ضروری است، چون در نبود آن مشکلات دیگری برای بدن پیش می آید. کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده، مثل قند و شکر، شهد ذرت، شکلات و آبنبات، شیرینی، و سیریال های فراورده ای، با تاثیری که بر انسولین خون می گذارند، سطح کلسترول خون را دچار مشکل می کنند. کربوهیدرات های پیچیده از طرف دیگر، به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می کنند. دلیل آن این است که این نوع کربوهیدرات ها منبع بسیار خوبی از فیبر هستند که به خارج کردن کلسترول از بدن از طریق جریان خون کمک می کنند و همچنین از خوردن سایر مواد غذایی که حاوی چربی اشباع بالایی است، جلوگیری به عمل می آورد. ببینیم سطح کلسترول سالم چیست و در رژیم های پایین آورنده کلسترول از چه غذاهایی باید استفاده کنید.
● سطح کلسترول سالم در بدن انجام چک آپ های مرتب و آزمایش کلسترول برای حفظ سلامت آن در بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سطح کلسترول شما در حد ناسالمی باشد، باید فوراً برای پایین آوردن آن اقدام کنید. اگر هیچ سابقه خانوادگی از این مشکل نداشته باشید، باید هر ۵ سال یکبار سطح کلسترول خونتان را آزمایش کنید. داشتن سابقه خانوادگی یا اضافه وزن زیاد به این معناست که باید بیشتر آزمایش کلسترول را انجام دهید. در بهترین حالت، سطح کلسترول خونتان باید پایین تر از ۱۸۰ باشد، که بین ۱۸۰ تا ۱۹۹ قابل قبول است. اگر این مقدار به ۲۰۰ تا ۲۱۹ برسد، سطح کلسترول خون شما در مرز بالا قرار دارد و اگر بالاتر از ۲۲۰ باشد حتماً باید سریعاً رژیم های غذایی پایین آورنده کلسترول را آغاز کنید. اگر بخواهیم به هر یک از انواع کلسترول جداگانه نگاه کنیم، لیپـوپروتئین بــا چگالی بالا (HDL) نوعی از کلسترول خوب است و اگر پایین تر از ۳۵ باشد، مقدار آن خیلی پایین بوده و اگر بین ۳۶ تا ۵۰ باشد، قابل قبول و اگر بالاتر از ۵۰ باشد عالی است. لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) نوع بد کلسترول است که اگر پایین تر از ۱۳۰ باشد، عالی، اگر بین ۱۳۱ تا ۱۵۹ باشد در مرز بالا و اگر بالاتر از ۱۶۰ باشد بسیار بالا خواهد بود. شناختن این دو نوع کلسترول اهمیت زیادی دارد چون به طرز قابل توجهی بر وضعیت سلامتی شما تاثیر می گذارد. کلسترول HDL از حملات قلبی جلوگیری می کند و کلسترول را از طریق رگ های خونی به کبد می رساند که در آنجا دفع می شود. کلسترول LDL در بدن می چرخد و می تواند در دیواره داخلی رگ های خونی جمع شود. این مسئله ایجاد پلاک می کند که باعث می شود قابلیت انعطاف رگ ها کمتر شود. اگر این مسئله به همین شیوه ادامه یابد، شما در معرض حملات قلبی یا سکته قرار خواهید گرفت.
● مواد غذایی مفید برای پایین آوردن سطح کلسترول اولین مسئله مهم در رژیم های پایین آورنده کلسترول این است که تمرکز اصلی شما باید بر مصرف میوه ها، سبزیجات و حبوبات کامل باشد. این مواد، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های لازم را برای شما فراهم می آورد و مقدار چربی و کالری هم در آنها کمتر است که به کنترل وزنتان کمک می کند. وزن مسئله مهم دیگری است که با بالا بودن کلسترول مشکل ساز می شود؛ پایین آوردن وزن یا جلوگیری از اضافه شدن وزن نیز در وضعیت کلسترول خونتان اهمیت زیادی دارد.
● انتخاب کربوهیدرات ها وقتی نوبت به انتخاب کربوهیدرات می رسد، جو دوسر از جمله موادی است که باید حتماً در رژیم غذایی خود بگنجانید چون حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که کلسترولی که مصرف می کنید را در روده جذب می کند. انتخاب های خوب دیگر می تواند لوبیا قرمز، کلم بروکسل یا کلم فندقی، سیب، گلابی، جو و آلو باشد. به میوه هایی که در این رژیم شما قید شما توجه داشته باشید و هر بیشتر ا آنها در رژیم خود بگنجانید. مثلاً زغال اخته حاوی آنتی اکسیدانی پایین آورنده کلسترول است که باید به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد.
● انتخاب پروتئین در انتخاب منبع پروتئینی که می خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید، باید حتماً مراقب میزان مصرف گوشت قرمز خود باشید. گوشت قرمز حاوی مقدار بالایی چربی اشباع است و درنتیجه باید از کم چرب ترین قسمت های آن استفاده کنید. بعلاوه، برای پایین آوردن مقدار کلسترول خون، باید اسید چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود داشته باشید. مصرف ۳ تا ۶ گرم در روز برای شما کافی است و بهترین منابع آن بذر کتان، گردو، ماهی سالمون، روغن کانولا و سویا، ماهی اسقومری، شاه ماهی، و ساردین می باشد. در صحبت از کلسترول، مصرف تخم مرغ کمی بحث انگیز است. یک عدد تخم مرغ بزرگ چیزی در حدود ۲۱۳ میلیگرم کلسترول در خود دارد و برای آندسته از افرادیکه مراقب مصرف کلسترول خود هستند، توصیه می شود که مقدار کلسترول مصرفی روزانه خود را ۳۰۰ میلیگرم یا پایینتر نگه دارند. اگر در سایر قسمت های رژیم غذاییتان می توانید مصرف کلسترول را در حد صفر یا پایینترین حد نگه دارید، می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید اما باید به دقت مراقب سایر چیزهایی که مصرف می کنید باشید.
● انتخاب چربی آخرین جنبه رژیم غذایی شما انتخاب چربی های مصرفیتان است. همانطور که در مقدمه این مقاله ذکر کردیم، چربی های اشباع از جمله موادی هستند که باید به دقت مراقب مصرف آن باشید، همچنین محصولاتی که حاوی چربی ترنس هستند. از جمله موادغذایی که حاوی این نوع چربی هستند می توان به روغن های گیاهی، موادغذایی سرخ شده، کره، جگر، شیرینیجات، بیسکویت و سایر موادغذایی فزودنی. اشاره کرد. درعوض می توانید از منابع چربی های غیراشباع مونو یا پلی استفاده کنید که بهترین منبع آنها روغن کافشه، کنجد، سویا، ذرت و آفتابگردان و همچنین همه انواع آجیل و دانه ها، روغن زیتون، روغن بادام زمینی و آوکادو می باشد. بعلاوه، در مصرف آجیل سعی کنید از انواعی انتخاب کنید هنوز پوستشان رویشان است چون خواصی دارند که به پایین آوردن کلسترول کمک میکند. ● محدوده خطر کلسترول همیشه با ترافیک مقایسه می شود که البته بی دلیل هم نیست. همه ما می دانیم که سیستم عروقی بدن ما شبیه به شبکه ای از جاده ها است و وقتی تصادفی رخ می دهد یا اتومبیلی خراب می شود، تراکم و ترافیکی که پشت آن پدید می آید روز همه را خراب می کند. این مسئله در بدن هم مصداق دارد، فقط اگر اتومبیلی که راه بندان ایجاد کرده است، برداشته نشود، سیستم جاده ها بسته می شود. چه رقم کلسترول شما در حوزه ناسالم باشد یا نباشد، خیلی خوب است که همیشه احتیاط کنید و انتخاب های سالمی در رژیم غذاییتان داشته باشید تا سطح کلسترول شما هیچوقت به مرحله خطرناک نرسد.
hi dr!
     
  

 
تغذیه سالم برای بیماران قلبی

قبل از آشنایی با این انتخاب درست، باید بدانید که ۲ عامل خطر مستقل در ایجاد بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون و بالا بودن کلسترول خون است به طوری که دیده شده با کاهش مؤثر فشار خون می توان میزان حمله قلبی را تا ۲۱درصد، سکته مغزی را تا ۳۷درصد و مرگ در اثر این بیماری را تا ۲۵درصد کاهش داد.

با کاهش ۱۰درصد از میزان کلسترول خون نیز میزان بروز بیماری عروق کرونر تا ۳۰درصد کاهش می یابد. ضمن اینکه تغذیه غلط، اضافه وزن و چاقی نیز باید از طریق ایجاد تغییر در شیوه زندگی و با استفاده ازداروهای مناسب تحت کنترل قرار گیرند.

برای کنترل بیماری های قلبی- عروقی ابتدا باید عوامل خطر را شناخت و سپس مشخص کرد که کدامیک از عوامل را می توان تغییر داد و از میان عوامل قابل تغییر کدامیک را باید در اولویت قرار داد.

فشار خون بالا :فشار خون بالا میزان بار قلب را افزایش داده و از این طریق موجب ضخیم شدن و سخت شدن قلب می شود. علاوه براین احتمال سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه و نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. با وجود عوامل خطر دیگر، احتمال حمله قلبی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون چندین برابر خواهد شد.

کم تحرکی:زندگی بدون فعالیت یک عامل خطر برای بروز بیماری عروق کرونر است. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید به صورت منظم از بیماری عروق خونی و قلب جلوگیری می کند.

چاقی و اضافه وزن:کسانی که چربی اضافه به خصوص در ناحیه شکمی دارند، بیش از دیگران به بیماری های قلبی دچار می شوند. افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب، افزایش کلسترول خون و بالارفتن فشار خون از یک طرف و کاهش HDL از طرف دیگر می شود. این عامل، خطر بروز دیابت را نیز در افراد افزایش می دهد. با کاهش حتی چندکیلو میزان خطر حمله قلبی در افراد چاق کاهش می یابد.

دیابت:دیابت به طور جدی احتمال بروز بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد. حتی با وجود کنترل قند خون، دیابت احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد ولی درصورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.

دیگر عوامل خطر: واکنش افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشته باشد. به طور مثال بعضی از افراد در اثر استرس های روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماری های قلبی- عروقی قرار می دهند.

رژیم غذایی:۲۵ میلی گرم افزایش در کلسترول رژیم غذایی، کلسترول خون را یک واحد بالا می برد و افزایش کلسترول خون منجر به بروز بیماری های قلبی- عروقی می شود. مواد غذایی حاوی کلسترول بالا، کلسترول خون و LDL را بالا می برند اما به مقدار کمتر از چربی اشباع به طوری که غذاهای پر از چربی اشباع ۴ برابر غذاهای پر از کلسترول، چربی خون را بالا می برند.

منابع غذایی کلسترول

زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ غنی از کلسترول است و در افرادی که ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی را دارند باید به ۳ عدد در هفته محدود شود. ضمن اینکه حاوی لسیتین است که چربی خون را پایین می آورد. سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین (با امتیاز ۱۰۰) است و نباید محدود شود.

کره:کره حیوانی، چربی اشباع است و حاوی کلسترول هم هست و دو فاکتور خطر دارد.کره گیاهی (مارگارین)چربی اشباع است و کلسترول ندارد، ولی حاوی اسیدهای چرب ترانس است که فاکتور خطر بیماری های قلبی و سرطان است. در کل کره های گیاهی نرم که کمترین اسیدهای چرب ترانس را دارا هستند نسبت به کره های حیوانی ارجحیت دارند.

روغن حیوانی:این نوع روغن هم چربی اشباع و هم کلسترول بالایی دارد و در بیماران قلبی توصیه نمی شود.

گوشت و امعا و احشا

جگر: پروتئین آن بالاتر ولی چربی آن پایین تر از گوشت قرمز است. با این حال جگر ۳ برابر گوشت قرمز آهن دارد و غنی از ویتامینA و ویتامین B12 است.

دل و قلوه(قلب و کلیه): پروتئین و چربی شبیه به گوشت دارد، کلسترول قلوه بالاتر از دل و گوشت و شبیه به جگر است. آهن آن بیشتر از گوشت است.

سیرابی و شیردان:چربی آن در مقایسه با گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند کمتر و مشابه گوشت کم چرب است. پروتئین آن برابر با گوشت قرمز و سفید است. کلسترول آن از دل و قلوه و جگر پایین تر است. علاوه بر اینکه مصرف آن ۴-۳ بار در ماه همراه با نان یا برنج اشکال ندارد.در این میان کارشناسان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیماری قلبی از خوردن سوسیس و کالباس، شیرینی های پرچرب، سس ها و کباب های کوبیده پرچرب پرهیز کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و نان سبوس دار که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B بوده ، باعث کاهش چربی خون این بیماران می شود. بهترین روغن برای مصرف به خصوص در افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق، روغن مایع ذرت و آفتابگردان است.

مهم ترین علت مصرف زیاد روغن جامد ناآگاهی مصرف کنندگان از مضرات آن، اقتصادی بودن و بهره مندی روغن های نباتی و جامد از یارانه های دولتی است. همچنین علت عمده جامد کردن و هیدروژنه کردن روغن های مایع، گرایش مصرف کنندگان به استفاده از روغن جامد، پایداری این نوع روغن در مقابل عوامل محیطی و سهولت در حمل ونقل آن است.با این حال در سال های اخیر تمام کارخانه های تولیدکننده مواد غذایی موظف شده اند مواد تشکیل دهنده و میزان انرژی و کالری هر ماده را روی آن حک کنند تا افرادی که دچار مشکل چربی خون یا بیماری قلبی هستند، از ترکیبات آن آگاه باشند.

در فرایند جامدکردن روغن، اسیدهای چرب با هیدروژن اشباع می شود که این اسیدها برای سلامتی مضر بوده و همچنین در این فرایند ترکیب های غیرعادی دیگری به نام اسیدهای چرب ترانس به وجود می آید که آن هم مضر است. چربی ترانس موجود در روغن جامد باعث افزایش چربی بدخون و کاهش چربی خوب خون شده و کلسترول خون را بالا می برد که افزایش آن برای قلب بسیار مضر است.

روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است بر روغن جامد برتری دارد چرا که روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بالا بوده و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از۱۰ درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی- عروقی را افزایش می دهد.مصرف ماهی، زیتون و مغز گردو، بادام، حاوی روغن با کیفیت مطلوب هستند و روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و روغن زیتون و روغن دانه انگور و گردو به دلیل دارا بودن اسید اولئیک فراوان باعث کاهش کلسترول بد می شود و برای سلامت قلب و عروق مفید است.
hi dr!
     
  

 
نوزادان می توانند زودتر از ۶ ماهگی غذای جامد بخورند

هم اکنون به مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند توصیه می شود که تا ۶ ماهگی به نوزاد خود فقط شیر مادر بدهند تا از بروز آلرژی ها، غذا گریزی و حتی چاقی در کودک جلوگیری شود اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که حداقل از هفته هشتم پس از تولد نوزادان می توانند غذای جامد مصرف کنند و خطری برای آنها ندارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان در این مطالعه دستورالعمل فعلی سازمان جهانی بهداشت را که به مادران توصیه می کند تا ۶ ماهگی به فرزند خود غذای جامد نخورانند، زیر سوال برده اند.

طبق توصیه های جهانی این سازمان، هدف از رعایت این مطلب کمک به کودکان سراسر دنیا و پیشگیری از بروز حساسیت ها و مشکلات گوارشی در آنها است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، اما به تازگی گروهی از کارشناسان طب کودکان به سرپرستی یک متخصص اطفال انستیتو سلامت کودک در دانشگاه کالج لندن ادعا کرده اند که این شیوه در واقع خطر ابتلا به آلرژی ها و مواجهه با کمبود آهن را در کودک افزایش می دهد.

بعلاوه روش فوق می تواند کودکان را از خوردن غذاهایی که طعم تلخ تری دارند اما برای آنها مفید هستند، بیزار کند که حاصل آن افزایش روند چاقی است.

این یافته در مجله «طب انگلیس» به چاپ رسیده است.
isna
hi dr!
     
  

 
خوراکی های فوق العاده برای سلامتی قلب

محققان معتقند،مصرف خوراکی‌هایی مثل انواع توت‌ها، ماهی آزاد،بلغور،پروتئین سویا و اسفناج برای داشتن قلبی سالم لازم است.

۱- انواع توت ها:

محققان معتقدند که آنتی اکسیدانهای موجود درانواع توت باعث از بین رفتن کلسترول ldl(چربی بد) می شود. همان طور که می دانید این نوع کلسترول در دیواره رگهای خونی رسوب کرده و باعث بروز بیماری های قلبی و سکته می شود. همچنین ثابت شده که این نوع میوه از نظر میزان آنتی اکسیدان موجود در مقایسه با ۴۰ نوع میوه و سبزی دیگر رتبه اول را دارد. آنتی اکسیدان ها باعث خنثی شدن تولیدات فرعی ناشی از متابولیسم (رادیکال های آزاد) می شود که این مواد نقش موثری در بروز سرطان و بیماری های مرتبط با افزایش سن دارد. آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان است که میزان فراوان در توت سیاه، تمشک سیاه، انگور فرنگی(مویز) و انگور قرمز وجود دارد و نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.
بنابر این توصیه می شود که هر روز ۱ فنجان از انواع توت ها مصرف شود.

۲- ماهی آزاد:

ماهی آزاد سرشار از اسید چرب امگا ۳ است که چربی مفید برای بدن می باشد. سایر ماهی های چربی همچون ماهی آزاد، ماهی ماکرل، شاه ماهی و ساردین نیز به مقدار کافی از این اسید چربی مفید بهره مند هستند. این نوع چربی باعث خطر ابتلا به بیمار های قلبی و کاهش تری گلیسیرید خون می شود.( چربی خون نقش موثری در بیماری های قلبی و دیابت دارد.)
بعلاوه اسید چرب امگا۳ مانع لخته شدن خون بوسیله پلاکت خونی یا بلوکه شدن پلاکت ها در دیواره رگ ها می گردد.

بنابر این توصیه می شود که در وعده غذای هفتگی خود حداقل دو وعده خوراک ماهی را بگنجانید.

۳- پروتئین سویا:

این منبع غذایی نیز حاوی اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز می باشد، با این تفاوت که حاوی فیبر بیشتر و چربی کمتر است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این ماده ، به همراه پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب کمک موثری به کاهش کلسترول خونی می کند. در واقع افرادی که از انواع غذاهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می کنند دقیقا مانند افرادی که به مدد داروها برای رسیدن به این هدف بهر ه مند می شوند ، موفق خواهند بود.
بنابراین توصیه می شود که روزانه حداقل ۱ انس(۲۸ گرم)از این ماده پروتئینی بهره مند شوید.
۴- اسفناج:

این سبزی برگی شکل تیره و سبزیجاتی مشابه آن مثل کلم برگ، چغندر برگی و کلم بروکلی حاوی مقدار فراوان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که نقش موثری در عدم بروز بیماری های قلبی دارد.همچنین منبعی مناسب از اسید چرب امگا ۳ و استر فولیک اسید می باشد که باعث کاهش میزان آمینو اسید همو سیستئین (فاکتوری موثر در بروز بیماری های قلبی )می شود.

بنابر این توصیه می شود که روزانه یک فنجان از این نوع سبزیجات استفاده گردد.
۵- بلغور یا حریره جودوسر:
خوردن نیم فنجان از این خوراک روزانه نقش موثری در کاهش کلسترول و کنترل وزن بدن در حد ایده آل دارد. زیرا این ماده غذایی حاوی ۱۳۰ کالری انرژی و ۵ گرم فیبر می باشد. که این فیبر نقش موثری در کاهش کلسترول خون ایفا می کند. از دیگر مزایای این ماده غذایی این است که فرد را تا مدت زمان زیادی سیر نگه می دارد.
حریره جو دو سر و سایر حبوبات خالص مثل گندم، جو، ارزن و کوینولا و برنج غیر کشاورزی نیز باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود که خود فاکتوری خطر زا برای بیماری های قلبی است.
مقدار مصرف پیشنهادی برای این ماده غذایی، ۲۱ تا ۲۸ گرم در روز است
hi dr!
     
  

 
رژیم مدیترانه ای ذهن را هوشیارتر نگه می دارد

تحقیقات جدید صورت گرفته حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، روغن زیتون و ماهی، ذهن را هوشیارتر نگه داشته و اثرات کاهش حافظه را با بالا رفتن سن کم می کند.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”، به نقل از WebMD ، رژیم غذایی مدیترانه ای که معمولاً در کشورهای ایتالیا، یونان و سایر کشورهای مدیترانه مصرف می شود خطر بروز بیماری های قلبی، دیابت و برخی انواع سرطان ها را کاهش می دهد ولی این بار محققان اثرات آن را روی ذهن یافتند.

رژیم مدیترانه ای حاوی میوه ها و سبزیجات فراوان، ماهی، بنشن، غلات تصفیه نشده و روغن زیتون است.

تحقیقات نشان می دهد سالمندانی که زیاد از این غذاها مصرف می کنند، کم تر از سایر سالمندان دچار کاهش حافظه می شوند در واقع هر چه بیشتر از این گونه مواد غذایی مفید مصرف کنیم، برای مغز و ذهن ما بهتر است.

محققان شیکاگو مطالعات خود را روی ۳۷۵۹ فرد ۶۵ سال به بالا مورد بررسی قرار دادند و هر ۳ سال از آن ها تست حافظه و مهارت ریاضیاتی می گرفتند و رژیم غذایی مصرفی آن ها را مورد بررسی قرار می دادند. این روند تحقیقاتی حدود ۷ سال طول کشید.

بررسی ها نشان داد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کرده بودند با بالا رفتن سن کم تر دچار کاهش حافظه شدند.
iscanews
hi dr!
     
  

 
زیره سبز ، هضم کننده غذا است

زیره سبز مقوی معده ، ضد اسپاسم ، افزایش دهنده شیر مادران شیرده و هضم کننده غذا است.

مرتضی صفوی در گفت وگو با فارس، افزود: زیره سبز گیاهی بوته ای و علفی به ارتفاع ۰،۵ متر است که خاصیت های زیادی دارد.

وی گفت: از خواص زیره سبز می توان به بادشکن ، مقوی معده ، ضد اسپاسم ، افزایش دهنده شیر مادران شیرده اشاره کرد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: زیره سبز ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، و عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور است.

===========================

رژیم غذایی مدیترانه ای برای تقویت ذهن مفید است

متخصصان تغذیه در آمریکا تاکید کردند کسانی که در رژیم غذایی مدیترانه ای الگو می گیرند علاوه بر این که به سلامت جسمی خود کمک می کنند، ذهن تواناتری نیز دارند و این نوع رژیم غذایی برای سلامت مغز و ذهن نیز مفید است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این نوع رژیم غذایی که شامل مصرف زیاد میوه ها و سبزی ها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی و مصرف بسیار اندک گوشت قرمز است از بروز بیماریهای مختلف مثل امراض قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر کریستین تانگنی، استاد مرکز پزشکی دانشگاه «روش» در شیکاگو در این باره خاطرنشان کرد: برای بررسی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای روی فعالیت مغز، ما عادات تغذیه ای و عملکردهای ذهنی را در ۴۰۰۰ داوطلب ۶۵ ساله و مسن تر بررسی کردیم.

وی افزود: این بررسی ها تایید کرد که غذاهای سنتی مدیترانه ای استرس اکسیدیته و التهاب در مغز را که در بروز بیماری آلزایمر نقش دارند، کاهش می دهد.

شرح این مطالعات در مجله «تغذیه بالینی » منتشر شده است.
isna
hi dr!
     
  

 
گردو غذای مغز و درمان بی خوابی است

گردو نه تنها خوشمزه است بلکه برای سلامت قلب و پوست بسیار مفید و پرفایده است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، گردو یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی و منبع سرشار از چربی های امگا ۳ و اسید آلفا لینولئیک است که تاثیر مفید هر دو در عملکرد مناسب عروق شناخته شده هستند.

گردو هم چنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی قوی برای پیشگیری از سرطان است. چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای موجود در گردو برای مقابله با کلسترول بد خون و کاهش آن در بدن و نیز برای کاهش لیپو پروتئین که عامل تصلب شرایین است، بسیار سودمند می باشد.

گردو در عین حال حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال آرمبینین است که به جریان بهتر خون در عروق کمک می کند.

به گزارش شبکه خبری سی بی سی، کارشناسان تغذیه می گویند گردو غذای مغز است و نقش مهمی در بهبود عملکرد سلولهای مغزی ایفا می کند تا جایی که حتی شما را به مرور زمان و با مصرف روزانه باهوش تر می کند.

ملاتونین یکی دیگر از مواد مفید موجود در گردو است که به بهبود خواب کمک می کند و بنابراین در کاهش بی خوابی و رفع سایر اختلالات خواب موثر است.

isna
hi dr!
     
  

 
مصرف گوشت قرمز زیاد برای زنان خطر سکته به همراه دارد

زنانی که گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند در معرض خطر سکته مغزی قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تحقیقات انجام شده روی بیش از ۳۰ هزار زن سوئدی نشان می دهد که زنانی که گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند خودشان را در معرض خطر سکته قرار می دهند.

افرادی که حداقل به طور روزانه ۱۰۲ گرم گوشت قرمز مصرف می کنند، ۴۲ درصد بیشتر از افرادی که در طی روز کمتر از ۲۵ گرم گوشت قرمز مصرف می کنند، مبتلا به بیماری های انسداد عروق در مغز می شوند.

رژیم غذایی که در آن گوشت قرمز به وفور استفاده شود با ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا ارتباط دارد.

اما هم اکنون ۳ مطالعه در مورد مصرف گوشت قرمز و ارتباط آن با سکته مغزی انجام شده که یکی از این تحقیقات این ارتباط را اثبات کرده است.

سوزانا لارسون از مؤسسه استکهلم به همراه همکارانش مطالعات خود را روی ۳۴ هزار و ۶۷۰ زن بین ۳۷ تا ۳۹ سال انجام داده اند که این افراد تا قبل از شروع این تحقیقات یعنی در سال ۱۹۹۷ هیچ گونه بیماری عروقی و سرطانی نداشتند.

در طی ۱۰ سال حدود یک هزار و ۶۸۰ نفر (حدود ۴ درصد) از این افراد دچار سکته شدند.

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ و شریان مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز است.

سکته مغزی به علتی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ های خون رسان مغز ایجاد می شود.

این محققان در طی مطالعات خود این زنان را از لحاظ تغذیه کردن گوشت قرمز به ۵ گروه تقسیم کردند و زنانی که در گروه های بیشترین مصرف کنندگان گوشت قرمز قرار داشتند و حداقل ۸۶ گرم گوشت در روز مصرف می کردند ۲۱ درصد از زنانی که در روز ۳۶.۵ گرم گوشت مصرف می کردند، به سکته مغزی دچار شدند.

زنانی که به طور روزانه ۴۱.۳ گرم گوشت قرمز در روز مصرف می کردند ۲۴ درصد بیشتر از زنانی که ۱۲.۱ گرم گوشت مصرف می کردند در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
farsnews
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 5 از 57:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA