انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 13 از 57:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
سیب‌زمینی پوست‌کنده و خرد شده را در آب نیاندازید

درباره این عادت باید گفت که باعث می‌شود پتاسیم سیب‌زمینی از آن خارج شود.البته این کار برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند خوب است و حتی به آنها توصیه می‌شود که سیب‌زمینی را یک شب قبل پوست کنده و آن را خرد کنند و شب تا صبح در آب بگذارند تا پتاسیم

آن کاملا خارج شود اما به افراد سالم توصیه نمی‌شود؛ چون در عین حال که در آب ریختن سیب‌زمینی سبب خارج شدن پتاسیم آن می‌شود، بر ویتامین‌های گروه B هم تاثیر گذاشته و سبب کاهش میزان آنها می‌شود.

سیب‌زمینی منبع بسیار خوب ویتامین C نیز هست و گرچه در حین پخت مقدار قابل‌توجهی از این ویتامین از بین می‌رود، با این حال مقداری از آن باقی می‌ماند. بنابراین ریختن سیب‌زمینی خرد شده در آب حتی سبب از دست رفتن مقدار قابل‌توجهی از این ماده مغذی می‌شود. به عبارت ساده‌تر ریختن سیب‌زمینی در آب به افراد سالم توصیه نمی‌شود زیرا ارزش تغذیه‌ای این ماده غذایی را پایین می‌آورد ولی همان‌طور که گفتم برای کسانی که به نارسایی کلیه دچارند، یکی از عادات غذایی مناسب است.

در رابطه با نحوه پخت سیب‌زمینی نیز باید گفت این موضوع بستگی به هدف ما از مصرف سیب‌زمینی دارد. برای یک فرد میانسال یا سالمند توصیه می‌کنیم سیب‌زمینی را به شکل آب‌پز مصرف کند. برای کودکان کم‌سن و سال مصرف آن به شکل پوره همراه با شیر و کره توصیه می‌شود. به طور معمول شیوه سرخ کردن آن به دلیل جذب روغن بالایی که دارد خیلی توصیٌزمینی نیز منبع فیبر و ویتامین است. به همین دلیل مصرف آن توصیه می‌شود اما باید توجه داشت در این حالت حتما پوست سیب‌زمینی باید کاملا شسته �C خواهد شد. نحوه پخت دیگر سیب‌زمینی، تنوری کردن است که برای انجام آن سیب‌زمینی را لای فویل در فر می‌گذارند.
فراموش نکنید که پوست سیب‌زمینی نیز منبع فیبر و ویتامین است. به همین دلیل مصرف آن توصیه می‌شود اما باید توجه داشت در این حالت حتما پوست سیب‌زمینی باید کاملا شسته شود زیرا خطر آلودگی با کودهای شیمیایی وجود دارد. در ضمن، اگر سیب‌زمینی جوانه زده باشد، حتما باید جوانه همراه با پوست سبز سیب‌زمینی تا جایی که خود سیب‌زمینی سبز رنگ شده است را جدا کرد و باقی را به مصرف رساند. یادتان باشد که این جوانه‌ها و قسمت‌های سبز رنگ سیب‌زمینی حاوی مواد سمی هستند که مصرف‌شان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
www.porbazde.com
hi dr!
     
  

 
نکات بهداشتی تغذیه کنکوری ها

با توجه به نقش ثابت شده تغذیه بر تمرکز ذهن و افزایش قدرت یادگیری همه ساله در آستانه کنکور سراسری، کارشناسان برای بهبود عملکردمغز، توصیه‌های تغذیه‌ای را برای دانش آموختگان و داوطلبان کنکور ارائه می‌کنند.



با توجه به زمان کوتاه باقی مانده به آزمون کنکور سراسری، مصرف شکلات‌های کاکائویی یا مصرف روزانه یک لیوان شیر به همراه خرما در این ایام مفید است و از سوی دیگر، بی خوابی وکم خوابی موجب از هم پاشیدگی سیکل‌های ارتباطی سلول های ارتباطی مغز یا تجزیه و تحلیل غلط ذهنی می‌شود و در دراز مدت افزون بر افت کارآیی دستگاه ایمنی بدن و ابتلای فرد به عفونت‌های متعدد ویروسی سبب افت کیفیت حافظه هم می‌شود که این امر اشتباهات فاحش ذهنی در جلسه آزمون را به همراه دارد.

کارشناسان معتقدند، تغذیه مناسب، استفاده از ماهی، سفیده تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه و آب میوه در وعده‌های غذایی، هشت ساعت خواب شبانه، پیاده‌روی برای کنکوری‌ها الزامی است.

به گفته متخصصان تغذیه، مصرف غذاهای آرام‌بخشی چون شیر، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ در شب قبل از امتحان توصیه می شود و رعایت تنوع، تعادل و تناسب تغذیه‌ای در طول سال حائز اهمیت است.

داوطلبان کنکور هم ضمن رعایت تنوع غذایی باید از افراط و تفریط در تغذیه شب امتحان پرهیز کنند، پرخوری سبب اختلال تمرکز در یادگیری و کم خوری هم سبب کاهش توان فکری می‌شود.

داوطلبان نباید در ایام آماده‌سازی خود برای کنکور وعده‌ غذایی را حذف کنند، و مصرف سه وعده صبحانه، ناهار و شام برای این افراد ضروری است؛ این در حالیست که افزون بر سه وعده غذا، کارشناسان تغذیه، گنجاندن دو میان وعده در برنامه غذایی را نیز توصیه می‌کنند.

عصرانه‌ای با منشاء گیاهی ، حیوانی تلفیقی از سبزیجات، میوه‌جات، غلات و حبوبات میان وعده مناسبی است.

وجود غذاهای سنتی نظیر نان، پنیر، گردو، کره، عسل، مربا، شیر و گاهی عدسی یا هلیم‌های خانگی در وعده صبحانه مناسب است و نخوردن صبحانه در ایام امتحان بازدهی جسمی و فکری را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر ، قند های ساده و مواد قندی تصفیه شده نظیر انواع شیرینی و نوشیدنی های مصنوعی نه تنها اثر مفیدی بر کارایی مغز نداشته بلکه با افزایش سطح خونی قند، انسولین خون را افزایش داده و سبب هدایت قند به درون سلول می‌شود که نتیجه آن احساس خستگی و بی‌حالی برای فرد است.

مصرف سبزیجات و میوه‌ های تازه می‌تواند ضمن تامین ویتامین ث و آنتی اکسیدان بدن، مغز را از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان نگهدارد.

داوطلبان کنکور ، شب قبل از آزمون باید از مصرف غذاهای حجیم، چرب و شور بپرهیزند و مصرف غذاهایی چون سوسیس،‌ کالباس،‌ پیتزا، سیب‌زمینی سرخ کرده به علت وجود ترکیبات مضر و تاثیرگذار برتوان ذهنی توصیه نمی‌شود.

کم خونی و دسترسی نداشتن به مواد معدنی با ارزش نظیر روی، آهن باید با استفاده از گوشت‌های قرمز کبابی یا آب پز رفع شود و همچنین مصرف آبزیان برای تامین امگا ۳، ویتامین‌های گروه ب و ید به رفع این کمبودها کمک می‌کند.

انرژی لازم برای فعالیت مغز از طریق مصرف غذاهای مختلف به خصوص حبوبات، غلات که حاوی قندهای مرکب با آزادسازی تدریجی قند هستند بهتر تامین می‌شود تا قند‌های ساده‌ای نظیرنان‌های خامه‌ای، بستنی‌ها و شربت‌ها.

استفاده متعارف از مغزها و آجیل‌ به خصوص بادام زمینی در افزایش توان مغزی سودمند است.

داوطلبان کنکور از مصرف تخم مرغ، جگر و انواع لوبیاها نیز نباید غافل نشوند و سبزیجاتی نظیر برگ نعناع، خون رسانی به مغز را تسهیل می کند
hi dr!
     
  

 
مصرف روزانه ۶۰ تا ۷۰ گرم گوشت قرمز مانع از فقر آهن می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : مصرف روزانه ۶۰ تا ۷۰ گرم گوشت قرمز مانع از فقرآهن در افراد می شود ..

دکتر ” مسعود وکیلی”‌ روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: یکی از مهمترین علل کم خونی فقر آهن در ایرانیان ،‌ انتخاب نادرست مواد غذایی و تغذیه غیر اصولی است
وی افزود :گوشت قرمز دارای فرمول هموگلوبین است که آهن موجود در آن قابل جذب تر نسبت به آهن گیاهی است به طوری که استفاده از مواد غذایی گیاهی مانند عدس و اسفناج هرگز جایگزین مصرف گوشت قرمز را نخواهد بود .
وی با بیان این که مصرف هر قرص آهن معادل ۴کیلو گرم گوشت قرمز آهن است ، اظهار داشت : منظور از کم خونی های تغذیه ای ، کم خونی هایی است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می شود که عمدتا کم خونی ناشی ازفقر آهن با افزایش سن همراه است و افزایش سن باعث پایین آمدن ذخیره اهن در بدن می شود .
این متخصص هماتولوژی تاکید کرد : افراد به خصوص بانوان که دچار فقر آهن هستند، باید قرص آهن مصرف کنند و برای درمان کم خونی بهترین و کم خطرترین راه استفاده از مکمل های خوراکی همچون قرص اهن است .
وی ادامه داد: درمان با نمک های ساده آهن همچون سولفات فرو خوراکی کاملا موثر است و این مکمل به شکل قرص ، کپسول یا مایع وجود دارد که مصرف آن ها باید تا چند ماه ادامه یابد.
وکیلی بااشاره به نحوه مصرف این قرص ها خاطر نشان کرد:چنانچه این قرص ها با معده خالی مصرف شوند ، جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می گیرد ولی در این حالت می توانند موجب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی شوند.
وی گفت : عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع ، دل پیچه ، سوزش قلب واسهال یا یبوست را می توان به حداقل رساند به شرطی که آهن را به میزان کم مصرف کنیم و به تدریج به میزان آن افزود تا به حد مورد نیاز بدن برسد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بهتر است قرص آهن ، آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد. همچنین مادرانی که قبل از بارداری دچار کم خونی نیستند، باید مصرف اهن را در طول بارداری در برنامه غذایی دارویی خود جای دهند.
وی مهمترین علل ایجادکننده کم‌خونی را کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های دارویی نام برد.
این متخصص هماتولوژی گفت::کم خونی ناشی از فقر اهن در مناطق شمالی کشور به دلیل وجود یک نوع انگل که به انگل خونخوار معروف است ، شیوع بیشتری دارد.
وکیلی یاداور شد که کودکان زیر دوسالگی به دلیل این که در معرض رشد قرار دارندو به طور معمول گوشت قرمز مصرف نمی کنند و نیازهای بدنشان به خوبی تامین نمی شود، دچار کم خونی های حاد می شوند.
وی افزود: کودکان و دانش آموزانی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، همیشه احساس خستگی و ضعف می کنند . این افراد اغلب از ورزش و فعالیت های بدنی دوری می کنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند.
این متخصص یادآور شد: در کودکان دارای مشکل فقر آهن، تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می شود. همچنین فقر آهن به علت تاثیر بر قدرت یادگیری و کاهش آن موجب افت تحصیلی دانش آموزان می شود که این دانش اموزان باید از سنین ۱۲ سالگی به بعد هفته ای ۴الی ۵ وعده از گوشت در رژیم غذایی خود استفاده کنند.
وکیلی خاطرنشان کرد : مادران شیرده باید تا سن یک سالگی کودکانشان ، قرص اهن مصرف کنند زیرا کودک از مادر تغذیه می کند و اگر او دچار کمبود اهن باشد ، کودک نیز به این عارضه دچار خواهد شد.
وی به مادران باردار توصیه کرد که از ماه چهارم بارداری خود تا سن یک سالگی کودکانشان برای پیشگیری از کم خونی ، مصرف این قرص ها را در کنار قرص اسید فولیک ترک نکنند.
hi dr!
     
  

 
مصرف اسید‌های چرب امگا۳ برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است و این افراد مواد غذایی مانند گوشت قرمز، فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و جگر را کمتر مصرف کنند.

\

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دکتر سید ضیاءالدین مظهری افزود: افراد مبتلا به آرتروز از غذاهایی که اسیدهای چرب امگا۳ دارند (ماهی‌ها، روغن گردو، کتان و سویا) بیشتر و غذاهایی که اسید آراشیدونیک دارند (پیه گاو، گوشت قرمز، فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و جگر) کمتر مصرف کنند.

وی تصریح کرد: استفاده کافی از منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین‌های E ، C ، بتا کاروتن، ویتامین D ، ریزمغذی‌هایی مثل سلنیوم، روی و منیزیم و سایر مواد معدنی که در ساختمان استخوان‌ها وجود دارد، مثل کلسیم و فسفر که در دانه‌ها و مغزها به فراوانی یافت می‌شود و همچنین شیر و لبنیات کم چربی، سبزی و میوه به ویژه آنهایی که دارای ترکیبات اگزالات و فیتات نیست، نیز مفید است.
این متخصص تغذیه یادآور شد: جایگزین کردن غذاهای سرشار از انواع گوشت‌های قرمز و سفید بجز آبزیان و رژیم‌های تهیه شده از منابع گیاهی می‌تواند بسیار مفید باشد.
مظهری خاطر نشان کرد: از جمله غذاهای دیگری که مورد تاکید متخصصان تغذیه است، منابع حاوی گلوکزآمین و کندورایتین است که از غذاهای حاوی کلاژن مثل استخوان‌ها و غضروف‌های حاوی ژلاتین فراهم می‌شود و مواد غذایی نظیر پاچه، پای مرغ و قلم که در حال حاضر در کشور ما سوپ‌های تهیه شده از آنها به عنوان یک غذای سنتی و مناسب به مصرف می رسد.
وی اضافه کرد: در هر سنی کاهش تدریجی اصولی و علمی‌ اضافه وزن با رعایت یک رژیم غذایی متعادل، متناسب و متنوع (با توجه به مقدار انرژی مورد نیازفرد) با در نظر گرفتن سن، جنس، وضعیت فیزیولوژیکی، قد، وزن، فعالیت‌های بدنی و زمینه‌های ژنتیکی می‌توان با کاهش میزان کالری دریافتی از شدت بیماری کم کرد.
hi dr!
     
  

 
ترس از افزایش وزن موجب بی اشتهایی عصبی می شود

عضو انجمن تغذیه ایران تاکید کرد که ترس شدید از افزایش وزن به ویژه در میان دختران نوجوان به مرور زمان موجب بی اشتهایی عصبی می شود و به سلامتی آنها آسیب می زند .

“ناهید شوقی” کارشناس تغذیه و رژیم های درمانی انجمن تغذیه ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa) حالتی است که به صورت ترس شدید از خوردن به طور اختصاصی در زنان و به ویژه در دختران نوجوان دیده می شود. که مهمترین علت آن انتظار غیر واقعی از شکل بدن است.
وی گفت : نوجوانانی که دارای رژیم های کاهش وزن بوده اند برای پیشگیری از بازگشتت چاقی خود به صورت افراطی از خوردن مواد غذایی پرهیز می کنند.
شوقی یاداور شد : ادامه این روند به مرور زمان به بی اشتهایی و علایمی همچون کاهش فشار خون، کاهش قند خون، افزایش ضربان قلب ، کم خونی و اختلالات عصبی و مغزی منجر می شود .
عضو انجمن تغذیه ایران یادآور شد: برای رفع این مشکل کار گروهی از متخصصان روانشناسی و کارشناسان تغذیه باید تشکیل شود تا با تغییر الگوی غذایی و چگونگی استفاده صحیح از مواد غذایی و با تجویز مکمل های غذایی و مصرف مواد غذایی در دفعات بیشتر با حجم کمتر از عوارض کم خوری عصبی پیشگیری شود .
عضو انجمن تغذیه ایران همچنین “پرخوری احساسی ” را از دیگر مشکلات تغذیه ای جامعه دانست و گفت: نقطه مقابل بی اشتهایی عصبی ، پرخوری احساسی است به این صورت که برخی از غذا به عنوان یک عنصر حمایت کننده احساسی استفاده می کنند و هر چه استرس در زندگی آنها افزایش می یابد، مقدار شیرینی مصرفی آنان افزایش می یابد.

وی افزود: با آن که از نظر فیزیکی این افراد نیازی به کالری بیشتر ندارند با این حال همچنان یک گرسنگی احساسی کاذبی را در خود اخساس می کنند و این گرسنگی قابل سیر شدن هم نیست . نتیجه این کار جز چاقی و صدها بیماری دیگر چیز دیگری نیست .
شوقی ادامه داد: این اختلال باعث می شود فرد از مواد غذایی بیشتری استفاده کند و از آنجا که نگران افزایش وزن خود نیز هست با روش های خاصی مثل بالاآوردن غذا، استفاده از داروهای ملین و مدر از افزایش وزن خود پیشگیری کنند.
وی با بیان اینکه بیشتر این افراد از وزن متعادل یا مختصری افزایش وزن برخوردار هستند گفت: این افراد به علت وسواس فکری متوسل به چنین کارهایی می شوند این در حالی است که مصرف ملین ها به صورت افراطی باعث کاهش آب بدن و اختلالات گوارشی می شود .
به گفته این کارشناس مشاوره های روانشناسی و تعذیه به چنین افرادی کمک موثری می کند.
hi dr!
     
  

 
لاغرهای خوشبخت در جوامع چاق

زیبایی مقوله ای است که همیشه و در طول دوران مختلف تا امروز که فرهنگ به طور هیجان آوری تغییر کرده به طور نسبی ارزیابی می شده و لاغری به الگوی زیبایی تبدیل شده است.

اما تضاد در این است که اکثر مردم جهان و از جمله ما در جامعه ای زندگی می کنیم که لاغری را دوست دارند و یا اینکه حداقل آن را به عنوان علامتی برای سلامت می پذیرند، با این همه همچنان به چاق تر شدن ادامه می دهند.
عکس های معروف و زیبا بخش مهمی از مجلات و فیلم هایی را که در آن افراد لاغر و زیبا ماهیچه های شکم خود را نشان می دهند و یا افراد مدلی که شاید در نظر برخی از ما لاغر افراطی و یا حتی افراد مبتلا به سوء تغذیه به نظر برسند به خود اختصاص داده است.
با این همه اگر شما در فرودگاه ، بازار، مترو و مکان های عمومی دیگر بنشینید و به مردم نگاه کنید می بینید بیشتر مردم معمولی – حتی در جوامعی مانند آمریکا که لاغری مورد پرستش همه است- افراد چاقی هستند که شاید در آرزوی لاغر شدن باشند.
چاقی در اکثر جوامع و به خصوص در آمریکا به طور خطرناکی در حال افزایش است. این در حالی است که چند هزار سال قبل، انسان ها انرژی فیزیکی عظیمی را فقط برای تهیه غذا صرف می کردند، اما امروزه فراهم آوردن غذا برای پاسخگویی به مساله گرسنگی و تلاش برای بقاء جدا شده است .
هم اکنون نه تنها برای زنده ماندن ،بلکه به دلایل زیادی غذا می خوریم .علاوه بر آن مکان های ویژه ای نیز به عنوان محل کار ایجاد کردیم که تحرکی در آن ها صورت نمی گیرد ،اغلب فعالیت ها به طور نشسته صورت می گیرد و فعالیت های ورزشی را در برنامه خود نداریم .
اشتغال ذهنی ما برای لاغری در واقع ترغیب کننده بعضی مردم به چاقی است دلیل آن این است که رژیم غذایی شدید یا ناگهانی سبب می شود که بدن از گرسنگی بترسد. پاسخ طبیعی و فیزیولوژیک بدن به کمبود غذایی ناگهانی این است که بیشتر بخورد و بیشتر کالری ذخیره کند و این همان دلیلی است که چرا رژیم غذایی مانند یویو است.
به اعتقاد کارشناسان چنین حالتی نه تنها در پایین نگه داشتن وزن شکست می خورد بلکه می تواند به افزایش وزن منتج شود.
* ارتباط ژنتیک و چاقی
برخی در توجیه چاقی خود ممکن است بگویند که چاقی آنها ارثی است و کاری از دستشان بر نمی آید اما آیا می توان گفت به طور حتمی حجم بدن هر فردی تابع شرایط وزنی مادربزرگ اوست و او مجبور به پیش روی کردن بر روی یک الگوی ثابت فیزیکی است.؟
دکتر “علی متولی زاده” متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین پزشکی در خصوص ارتباط بین چاقی و ژنتیک در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: هر چند جدیدترین مطالعات نشان می دهد که ژن ها بیش از هر عامل دیگر مهمترین عامل شرکت کننده در تعیین وزن بدن است و بهترین تخمین این است که وزن بدن حدود ۷۰ درصد ارث پذیر است اما قدرت اراده ، محیط و تغذیه هنوز نقش دارد.
به گفته وی در مورد افراد چاق ژنتیکی تلاش فوق العاده ای نیاز است تا نقشه اولیه بدن را بتوان تغییر داد.
عضو هیات علمی انستیتو ملی بهداشت آمریکا افزود: مطالعات خانواده ها در طی نسل های متمادی نشان می دهد نه تنها چاقی، بلکه نوع و محل چاقی ارث پذیر است اما وزن بدن می تواند تغییر کند و افراد به طور موفقیت آمیزی می توانند با وجود غالب بودن ژن ها بر خلاف ژن های خود عمل کنند و یا اینکه آنها را کنترل نمایند.
دکتر متولی زاده افزود: هیچ فرقی نمی کند که افراد چه نوع ژن هایی داشته باشد؛ در صورتی که آنها بیش از آنچه که می سوزانند کالری مصرف کنند ، چاق می شوند .
وی گفت : با وجود آنکه ژن ها مهم هستند، با این حال به محیط بستگی دارند . فردی که ممکن است مانند بادکنک به یک چاقی زشت برسد در موقعیتی متفاوت می تواند نسبتا لاغر بماند.
* ارتباط چاقی با بیماری و مرگ
چاقی در بروز طیف وسیعی از بیماری های مرگبار نقش دارد و امروزه می توان با اطمینان بیشتری این گفته بنجامین فرانکلین (نویسنده و مخترع آمریکایی) را – که “افراد کمی هستند که بر اثر گرسنگی می میرند اما افراد بسیاری هستند که بر اثر خوردن زیاد می میرند” – باور کرد.
دکتر “محمدرضا محمد حسنی” دبیر انجمن اترواسکلروز ایران با اشاره به شیوع رو به افزایش چاقی بر اثر کم تحرکی و تغذیه نامناسب در ایران گفت: چاقی مفرط یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری های همچون دیابت، افزایش فشار خون و چربی خون و در نتیجه افزایش بیماری های قلبی و عروقی است.
وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با توجه به اینکه کم تحرکی، پر خوری و بدخوری زمینه ساز چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است ، کم کردن وزن مهمترین راهکار موثر و مناسب پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است.
دبیر علمی دوازدهمین کنگره تازه های قلب و عروق با اشاره به اینکه یک راه موثر برای کم کردن وزن محدود کردن ورود کالری های اضافه به بدن به صورت خودداری از پرخوری و بدخوری است گفت: برخی مواد غذایی همچون کربوهیدرات ها شامل نان، برنج و انواع شیرینی از نظر ارزش غذایی کیفیت پایینی دارند اما حجم زیادی کالری به بدن وارد می کنند.
محمد حسنی اضافه کرد: ضمن خوداری از مصرف زیاد کربوهیدرات ها افراد باید مصرف انواع میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود افزایش دهند تا ضمن تامین مواد مورد نیاز بدن حجم کمی کالری اضافه به بدن وارد شود.
این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه راه دیگر کم کردن وزن ، سوزاندن کالری های وارده به بدن و پیشگیری از انباشته شدن آنها به صورت چربی در بدن است گفت: فعالیت فیزیکی و ورزش به هر طریقی که برای فرد میسر باشد ،مناسب ترین روش برای چربی سوزی و ممانعت از چاقی است.
محمد حسنی یادآور شد: فعالیت بدنی منظم و فعال به صورت انجام یک ورزش خاص و یا فعالیت فیزیکی غیر فعال مثلا استفاده کمتر از آسانسور و اتومبیل و در مقابل پیاده روی بیشتر، راهکار های مناسبی برای کم کردن وزن به شمار می رود.
* دیگر نیازی به حمل چربی ها در زیر پوست وجود ندارد
خوردن غذاهای مقوی و شیرین چنانچه بدن آنها را به چربی تبدیل نکند مشکل چندانی ایجاد نمی نماید. ممکن است در برخی نقاط جهان ، چربی هنوز چیزی باشد که به مردم در سختی ها و در زمستان کمک کند اما اکنون در زمانی به سر می بریم که دیگر به حمل چربی ها در شکم نیازی نیست و بهتر است که چربی ها در یخچال به شکل غذا نگهداری شوند.
“ناهید شوقی” کارشناس تغذیه و رژیم های درمانی انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: به طور کلی میزان مصرف چربی ها باید به گونه ای باشد که ۳۰ تا ۳۵ درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.یک گرم چربی که به بدن برسد ۹ کیلو کالری انرژی تولید می کند.
وی افزود: از طرفی چربی ها ممکن است به صورت نامرئی در تخم مرغ، لبنیات، گوشت و دانه های روغنی گنجانده شوند و در بیشتر موارد هم مقداری چربی که از این طریق به بدن وارد می کنند از جانب خود فرد، محاسبه نمی شود.
* پرخوری احساسی
برخی از غذا به عنوان یک عنصر حمایت کننده احساسی استفاده می کنند و هر چه استرس در زندگی آنها افزایش می یابد مقدار شیرینی مصرفی آنان افزایش می یابد. به عبارت دیگر، با آنکه از نظر فیزیکی نیازی به کالری بیشتر ندارند با این حال باید یک گرسنگی احساسی کاذبی را که قابل سیر شدن هم نیست همواره تغذیه کنند که نتیجه آن جز چاقی و صدها بیماری دیگر چیز دیگری نیست .
شوقی در این زمینه گفت: این اختلال باعث می شود فرد از مواد غذایی بیشتری استفاده کند. و از آنجا که نگران افزایش وزن خود نیز هست با روش های خاصی مثل بالاآوردن غذا، استفاده از داروهای ملین و مدر اقدام به پیشگیری از افزایش وزن می کنند.
وی با بیان اینکه بیشتر این افراد از وزن متعادل یا مختصری افزایش وزن برخودار هستند گفت: به علت وسواس فکری این افراد متوسل به چنین کارهایی می شوند در صورتی که مصرف ملین ها به صورت افراطی باعث کاهش آب بدن و اختلالات گوارشی را به دنبال دارد.
به گفته وی، مشاوره های روانشناسی و تعذیه به چنین افرادی کمک موثری می کند.
* بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa)
ترس شدید از خوردن ویژگی اصلی این حالت است. این حالت به طور اختصاصی در زنان و به ویژه در دختران نوجوان دیده می شود. در طول سالیان متمادی دلایل متفاوتی برای بی اشتهایی عصبی اعلام شده است از جمله انتظار غیر واقعی از شکل بدن که توسط فرهنگ عمومی و رسانه ها تبلیغ می شود.
عضو انجمن تغذیه ایران در این زمینه گفت: این افراد ترس شدید از افزایش وزن دارند به خصوص در نوجوانانی که دارای رژیم های کاهش وزن بودند برای پیشگیری از بازگشتت چاقی خود، به صورت افراطی از خوردن مواد غذایی پرهیز می کنند.
شوقی افزود: ادامه این روش و روند، به مرور زمان به بی اشتهایی و علایمی همچون کاهش فشار خون، کاهش قند خون، افزایش ضربان قلب ، کم خونی و اختلالات عصبی و مغزی می شود .
عضو انجمن تغذیه ایران یادآور شد: برای رفع این مشکل کار گروهی متخصصان روانشناسی و کارشناسان تغذیه مورد نیاز است تا با تغییر الگوی غذایی و چگونگی استفاده صحیح از مواد غذایی و با تجویز مکمل های غذایی و مصرف مواد غذایی در دفعات بیشتر با حجم کمتر از عوارض کم خوری عصبی پیشگیری کرد.
* ارتباط چاقی و قند خون
بیشتر مردم از خوردن شیرینی لذت می برند و در عین حال وجود مغازه های شیرینی فروشی و دکه های بستنی فروشی در کنار خیابان ها به جای دکه های فروش آب میوه و گریب فروت ، تمایل مردم به خوردن شیرینی ها را بیشتر می کند.
به اعتقاد کارشناسان ، چاقی یکی از مهمترین عوامل محیطی است که در بروز دیابت نقش دارد به طوری که ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به دیابت سابقه چاقی و یا اضافه وزن داشته اند.
رییس انجمن دیابت ایران در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در افراد چاق مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می شود،به این صورت که در بدن این افراد به اندازه کافی انسولین ترشح می شود، اما موثر نیست.
رجب یادآور شد: حدود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین دارند که از این بین حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند.
رییس انجمن دیابت ایران در خصوص افزایش میزان دیابت افزود: مهمترین و شایع‌ترین علت چاقی و دیابت کاهش فعالیت جسمانی و تغذیه غلط است. و در مقابل تحرک و تغذیه سالم، بزرگترین عوامل در جلوگیری از ابتلا به دیابت هستند و این مسائلی است که از کودکی باید آموزش داده شود.
دنیای مدرن و بی تحرک امروز خطراتی برای انسانی که از نظر ژنتیکی برای عصر شکار و شکستن هیزم وآوردن آب از چاه ساخته شده ایجاد کرده است ، افرادی که امروز را بیشتر در پشت میزها و یا در مقابل صفحه های تلویزیون می گذرانند.
اعتدال امری ضروری است . ضمن اینکه باید مواظب خوردن و فعالیت ورزشی خود بود لازم است مقداری از فشار های اجتماعی و روحی برای لاغر ماندن را – به ویژه نزدنوجوانانی که احساس آسیب پذیرتری دارند کاهش داد.
گزارش : مهری میر دریکوند
hi dr!
     
  

 
آب غوره فایده ای برای سلامت ندارد

یک متخصص تغذیه گفت: آبغوره نه لاغر می‌کند و نه چربی خون را پایین می‌آورد و حتی به علت داشتن اسید زیاد می تواند به دستگاه گوارش صدمه بزند.
دکتر مسعود کیمیاگر افزود: غوره همان انگور کال و به این علت طعم آن ترش است در واقع میوه‌ها هر چه‌ قدر بیشتر می‌رسند، قندشان بالاتر می‌رود بنابراین قند غوره کمتر از انگور رسیده است اما این دلیل بر آن نیست که بگوییم غوره هیچ قندی ندارد و نمی‌تواند سبب نوسانات قند خون شود.

وی با بیان این که غوره اغلب به شکل آب غوره مصرف می‌شود و چون جلوی آفتاب می‌ماند و حرارت می‌بیند ویتامین C ندارد گفت: آب غوره خواصی برای بدن ندارد و فقط طعم دهنده است.

به گفته دکتر کیمیاگر ، این اعتقاد که عده‌ای برای پایین آوردن چربی خون آب غوره می‌خورند به هیچ وجه صحیح نیست و آب غوره نمی‌تواند چربی و قندخون را پایین بیاورد ضمن این که خوردن ناشتای آن سبب لاغری نمی‌شود بلکه مخاط دستگاه گوارش را هم تخریب می‌کند.

================================


نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در فصل گرما ضروریست

با توجه به آن که در فصل گرم اتلاف آب بدن به ویژه در شهرهایی با آب و هوایی چون تهران زیاد است باید مایعات به مقدار زیاد نوشیده شود.

دکتر نسرین امیدوار در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:یکی از رهنمودهای غذایی در اوقات گرم سال، نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب است. علاوه بر آن مصرف آب میوه و میوه نیز توصیه می‌شود.

او درباره آب میوه‌های صنعتی گفت: در انتخاب این نوع مایعات باید به این نکته توجه کرد که آیا آن‌ها نوشیدنی هستند یا کنستانتره؛ چرا که نوشیدنی‌ها از ترکیب موادی چون آب و شربت ساخته شده‌اند اما در کنستانتره‌ها درصدی میوه نیز وجود دارد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که آب میوه‌های صنعتی مواد نگهدارنده و اغلب شکر افزوده دارند.

علاوه بر آن، مصرف کنندگان باید در انتخاب این نوشیدنی‌ها به ترتیب به ترکیبات مندرج روی برچسب محصول توجه کنند؛ چرا که در برخی از آنها یا آب میوه در پایان مواد سازنده است یا وجود ندارد.

امیدوار در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا می‌توان مایعات مختلف را تا حدودی جایگزین ۶ تا ۸ لیوان آب مورد نیاز بدن در طول یک روز کرد، گفت: در در طول روز باید ۶ لیوان آب نوشید و در کنار آن سایر مایعات را مصرف کرد البته در شرایطی مانند ورزش کردن که تعریق بدن زیاد است، توصیه می‌شود کمی نمک یا شکر و آب لیمو به آب اضافه شود.
hi dr!
     
  

 
پیشگیری از بیماری قلبی با بادام زمینی

آنتی‌اکسیدان‌هایی که در بادام زمینی وجود دارد موجب کاهش موادی در بدن می‌شود که از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌کند.

مرتضی صفوی در گفتگو با فارس افزود: بادام زمینی جزو گیاهانی محسوب می‌شود که در دسته مغزها قرار نمی‌گیرد. بادام زمینی دارای چربی بالایی است و ۸۰ درصد کالری آن از چربی تأمین می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بسیاری از مغزها منبع خوب تیامین، نیاسین، فسفر، روی و فولاد هستند و برخی از آنها منبع عالی سلنیوم، مس، منیزیم، منگنز، ویتامین E هستند.

صفوی گفت: مغزها غنی از ترکیبات گیاهی متفاوتی هستند مانند فلاونوئید که در همه مغزها یافت می‌شود.

صفوی گفت: همه تصور می‌کنند که بادام زمینی جزو مغزهاست ولی یک نوع بنشن است و در گروه نخود و لوبیا قرار می‌گیرد. مغزها چون از گیاه تولید می‌شوند به طور طبیعی فاقد کلسترول هستند.

وی گفت: آنتی‌اکسیدان‌هایی در این مغزها وجود دارد که موجب کاهش تشکیل موادی در بدن می‌شود که به کاهش سرطان و بیماری‌های قلبی – عروقی کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: مغزها در گیاهان اندازه کوچکی دارند ولی بهترین منبع پروتئین هستند و در اغلب موارد بیشتر از ۷۵ درصد انرژی آنها از چربی تأمین می‌شود.
hi dr!
     
  

 
زنان باردار لاغر روزانه باید ۱۱ سهم از گروه نان و غلات که معادل ۳۳۰ گرم نان یا ۷۷۰ گرم برنج پخته است، مصرف کنند

پریسا ترابی در گفتگو با فارس، افزود: زنان باردار لاغر همزمان با کاهش دریافت انرژی با کاهش دریافت پروتئین نیز مواجه خواهند شد، زیرا پروتئین مصرفی صرف تولید انرژی در آنها می‌شود.

وی گفت: درباره راه‌های افزایش دریافت انرژی می‌توان به افزایش دریافت شیرینی و مواد قندی، استفاده از مربا، عسل، خرما، شیره انگور و شیره خرما همراه با صبحانه اشاره کرد.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: زنان باردار لاغر حداقل ۲ میان وعده که شامل بیسکویت‌ ترجیحا سبوس‌دار، کیک، کلوچه، نان و پنیر، نان و سیب زمینی، نان و تخم مرغ، نان و خرما، نان روغنی و نان شیرمال همراه با یک لیوان شیر و انواع میوه در فواصل وعده‌های اصلی غذایی مصرف کنند و بیشتر گروه نان و غلات مثل نان، برنج و ماکارونی استفاده کنند.

ترابی گفت: زنان باردار لاغر می‌توانند روزانه تا ۱۱ سهم از این گروه که معادل ۳۳۰ گرم نان یا ۷۷۰ گرم برنج پخته، استفاده بیشتر از سیب زمینی در انواع غذاها و در میان وعده‌ها، مصرف نان همراه با سایر مواد غذایی مانند برنج در وعده ناهار و شام مصرف کنند.

ترابی اضافه کرد: از راه‌های افزایش دریافت پروتئین، ویتامین‌ها و املاح در وعده غذایی، می‌توان به افزایش دریافت گروه شیر و لبنیات، استفاده از شیر، ماست، پنیر و بستنی به عنوان میان وعده و استفاده از بیسکویت و شیر، نان و ماست، نان و پنیر، شیربرنج و فرنی نام برد که زنان باردار لاغر می‌توانند روزانه تا ۴ سهم از مواد این گروه مصرف کنند.

وی گفت: با افزایش دریافت گروه گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها، مصرف انواع خشکبار و مغزها (گردو، پسته و بادام) به عنوان میان وعده، افزایش دریافت گروه میوه‌ها و سبزی‌ها و استفاده بیشتر از میوه‌ها به عنوان میان وعده می‌توان مصرف کرد.
hi dr!
     
  

 
‌استفاده مکرر از بطری‌های پلاستیکی سرطان زاست.

رضا مرکیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه یزد، اظهار داشت: یکی از مخاطراتی که سلامت فرد را از طرق مختلف تهدید می‌کند، مواد غذایی است و یکی از این موارد که از طریق مواد غذایی آسیب‌رسان سلامت افراد است استفاده از ظروفی است که برای نگهداری و پختن غذا به کار می‌رود.



وی ادامه داد: ‌ظروف پلیمری یا یکبار مصرف که برای نگهداری و صرف غذا به کار می‌روند، مونومرهایی آزاد می‌کنند که سرطان زا هستند. این در حالیست که در ظروف حاوی مواد غذایی اسیدی یا چرب، مونومرهای بیشتری آزاد می‌شود.

مرکیان تصریح کرد: برخی اوقات عدم آگاهی مردم در کاربرد این ظروف، مخاطرات جدی را برای سلامت افراد در پی دارد. از سوی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان این ظروف که از شرایط استاندارد تولید آنها اطلاع ندارند از مواد نامرغوب استفاده می‌کنند که عوارض متعددی را به همراه دارد.

وی تخریب سیستم گوارشی را از دیگر معایب استفاده از این ظروف دانست و گفت: استفاده مکرر از این ظروف یکبار مصرف سبب ایجاد عفونت‌های گوارشی می‌شود.

وی گفت: اگر قصد خرید هر ظرف یکبار مصرف (پلیمری) را دارید باید به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد و همچنین نوع کاربرد آن که در پشت این ظروف نوشته شده است توجه شود.

مرکیان همچنین تاکید کرد: از آنجایی که ظروف پلیمری غیرقابل تجزیه هستند و به چرخه طبیعت برنمی‌گردند در آلودگی محیط زیست نیز تاثیرگذارند.

وی یادآور شد: ‌این ظروف همانگونه که از نامش مشخص است، یکبار مصرف بوده و استفاده مکرر از بطریهای پلاستیکی می‌تواند مضرات متعددی داشته باشد.

این کارشناس مسؤول مواد آرایشی و بهداشتی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد، بطریهایی که برای مصرف نوشابه، دوغ و آب استفاده می‌شوند را برای یخ زدن در فریزر قرار می‌دهند که در این صورت، لایه‌ای که سطح این ظروف را پوشانده، ترکیبات مونومر بیشتری را آزاد می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود از یخ زدن فراوان و مکرر این بطریها اجتناب شود.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 13 از 57:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA