انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 23 از 57:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
دستگاه تناسلی زن و مرد


ساختارهای داخلی دستگاه تناسلی زن (تخمدان ها، لوله های حمل تخمک، رحم و مهبل) در یک سوم پایینی شکم قرار دارند. تخمدان ها، حاوی فولیکول هایی هستند که تخمک ها (سلول هایی که با اسپرم مرد ترکیب شده، نوزاد ایجاد می کنند) را در خود نگه می دارند. هر ماه یک تخمک بالغ شده، از تخمدان رها می شود؛ شیپور (فیمبریا) تخمک را به داخل لوله حمل تخمک هدایت می کند و از آنجا تخمک به طرف رحم رانده می شود.

مهبل که مسیری با جدار عضلانی است، ارتباط رحم را با خارج بدن برقرار می سازد. ساختارهای خارجی که مجموعاً فرج نام دارند، شامل کلیتوریس حساس و چین های پوستی به نام لب هستند که ورودی مهبل و پیشابراه را محافظت می کنند. غدد بارتولن که مایعی را برای لیز کردن در حین مقاربت جنسی ترشح می کنند، درست در داخل ورودی مهبل قرار دارند.
● تغییرات حاصل از بلوغ در دختران
بلوغ دوره ای است که در طی آن، مشخصات جنسی ایجاد و اعضای تناسلی بالغ می شوند. در دختران، بلوغ بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی شروع می شود و۳ تا ۴ سال طول می کشد. غده هیپوفیز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که تخمدان ها را برای تولید هورمون های جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون، تحریک می کنند. این هورمون ها باعث ایجاد تغییرات فیزیکی از جمله بزرگی پستان ها و لگن ها و رشد موهای عانه و زیر بغل می شوند و به دنبال آن، تخمک گذاری و قاعدگی را تحریک می کنند.
● چرخه قاعدگی
در طول چرخه قاعدگی، بدن زن برای بارداری احتمالی آماده می شود. این چرخه به وسیله ۴ هورمون تنظیم می شود. هورمون تحریک کننده فولیکول و هورمون لوتئینی که از غده هیپوفیز ترشح می شوند، باعث بلوغ یک تخمک در یک فولیکول و آزاد شدن آن می شود. تخمک و فولیکول آن، استروژن و پروژسترون ترشح می کنند که باعث ضخیم شدن مخاط رحم می شوند. اگر یک تخمک بارور شود، خود را وارد سطوح داخلی رحم می کند و اگر بارور نشود، در طول قاعدگی به همراه خون و سلول های حاصل از مخاط داخلی رحم، از بدن خارج می شود. این چرخه حدود ۲۸ روز طول می کشد ولی مدت زمان آن ممکن است از ماهی تا ماه دیگر و از زنی به زن دیگر فرق کند. یک چرخه قاعدگی کامل
این تصویر تغییرات حاصل در آندومتر(مخاط رحم) و تخمـدان را در طی چرخـه قاعدگی نشـان می دهد. تخمک می تواند در زمان تخمک گذاری که از فولیکول آزاد می شود، به وسیله یک اسپرم بارور گردد.
● نقس پستان ها
پستان ها در تحریک جنسی نقش دارند و نقش اصلی آنها تولید شیر برای نوزادان است. در طول بلوغ، هورمون استروژن باعث رشد و تکامل پستان ها می شود. در طول بارداری، تغییرات هورمونی، پستان ها را باز هم بزرگتر می کنند و در اواخر بارداری، تولید شیر را درغده هایی به نام لوبول تحریک می کنند. این غده ها به مجاری وصل می شوند که به کانال هایی به نام آمپول ختم می شوند. آمپول در سطح نوک پستان به بیرون باز می شود. بقیه بافت پستان عمدتاً چربی است و مقدار کمی بافت همبند نیز دارد که به نگهداری پستان کمک می کند.
● ساختار پستان
پستان ها عمدتاً از لوبول ها و مجاری شیر به همراه چربی و بافت همبند تشکیل می گردند. شیر از نوک پستان خارج می شود. ناحیه تیره اطراف نوک پستان آرئول نام دارد.
● یائسگی
یائسگی زمانی است که چرخه قاعدگی متوقف می شود این امر معمولاً بین۴۵ تا۵۵ سالگی رخ می دهد. تخمدان ها دیگر به هورمون تحریک کننده فولیکول پاسخ نمی دهند و هورمون های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) کمتری تولید می کنند. در نتیجه، تخمک گذاری و قاعدگی خاتمه می یابد. به محض این که زنـی به مرحـله یائسگی برسد، دیـگر بارور محسوب نمی شود. درست در سال های قبل و بعد از یائسگی، تغییرات هورمونی باعث ایجاد علایمی چون نوسان خلق، گر گرفتگی، خشکی مهبل و عرق کردن شبانه می گردد. یائسگی ممکن است منجر به تغییرات فیزیکی طولانی مدت مثل پوکی استخوان شود.
● استخوان دچار پوکی
هورمون جنسی استروژن برای تقویت استخوان ها لازم است. غلظت پایین استروژن پس از یائسگی می تواند منجر به پوکی استخوان شود که همان گونه که در این تصویر میکروسکوپی نشان داده شده است، یک بیماری است که در آن استخوان ها تراکم خود را از دست می دهند و ممکن است نازک و شکننده شوند.

دستگاه تناسلی مرد


دستگاه تناسلی مرد، تولید اسپرم )سلول هایی که می توانند به تخمک زن متصل شده، نوزاد را به وجود بیاورند( را برعهده دارد. همچنین این دستگاه هورمون های جنسی لازم برای تولید اسپرم و تکامل جنسی در دوران بلوغ را می سازد. اعضای تناسلی مرد از آلت تناسلی، بیضه و کیسه بیضه که بیضه ها در آن آویزان هستند، تشکیل می شوند. هر بیضه حاوی لوله های سمینیفر است که اسپرم می سازند. اسپرم در اپیدیدیم )یک لوله پیچ در پیچ که پشت هر بیضه قرار دارد(، نگهداری می شود. یک لوله دیگر به نام وازدفران، هر اپیدیدیم را به یک مجرای انزالی وصل می کند که این مجرا خود به پیشابراه وصل می شود. سه غده )یک جفت غده ساخت منی و غده پروستات(، مایعاتی را ترشح می کنند که وظیفه انتقال و تغذیه اسپرم را برعهده دارند؛ این ترشحات همراه اسپرم، مایعی به نام مایع منی را تشکیل می دهند. در طول فعالیت جنسی، بافت نعوظی آلت تناسلی، پر خون شده، آلت تناسلی را دراز و سفت می کند تا بتواند وارد مهبل زن شود. در هنگام ارگاسم، انقباضات عضلانی مایع منی را از طریق هر وازدفران به طرف پیشابراه و خارج از آلت تناسلی می رانند.
● تغییرات حاصل از بلوغ در پسران
بلوغ دوره ای است که طی آن مشخصات جنسی ظاهر و اعضای جنسی بالغ می شوند. در پسران، معمولاً بلوغ بین۱۲ تا ۱۵ سالگی شروع شده،۳ تا۴ سال طول می کشد. غده هیپوفیز واقع در قاعده مغز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که بیضه را برای تولید هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون تحریک می کنند. این هورمون ها باعث ایجاد تغییراتی مثل بزرگی اعضای تناسلی و رشد موی بدن و سپس تولید اسپرم و افزایش میل جنسی می شوند.
● تولید اسپرم
با فرا رسیدن زمان بلوغ، ساخت مداوم اسپرم در بیضه ها با سرعت حدود۱۲۵ میلیون اسپرم در روز شروع می شود. اسپرم ها در اطراف دیـواره های لوله های سمینیفر تکامـل پیـدا مــی کنند و دم های آنها که آنها را قادر به شنا کــردن مـی کـنند، بـه سمت مرکز لوله ها قرار می گیرند. اسپرم بالغ در یک لوله پیچ در پیچ به نام اپیدیدیم که پشت هر بیضه قرار دارد، نگهداری می شود. سرانجام اسپرم ها یا در طی فعالیت جنسی با انزال بیرون می روند و یا به داخل بدن بازجذب می شوند
hi dr!
     
  

 
بی توجهی به عوارض دیابت در درازمدت، زندگی زناشویی را با خطرهای جدی مواجه می کند

دیابت از شایع ترین بیماری های مزمنی است که مبتلایان به آن به علت افزایش قند خون خود به علایم گوناگونی مانند تشنگی، پرنوشی و پرادراری دچار می شوند و البته در بسیاری از موارد نیز بیمار به صورت اتفاقی و طی یک آزمایش خون ساده از ابتلایش به دیابت آگاه می شود…

اگرچه امروزه انواع و اقسام عوارض این بیماری شناخته شده است و به طور جامع و مدون برای آن برنامه های پیشگیری، تشخیصی و درمانی موجود است اما هنوز به برخی عوارض مرتبط با این بیماری توجه جدی صورت نمی گیرد و گاه پزشکان و بیماران از آن غفلت می کنند. اختلالات جنسی از جمله عوارض شایع دیابت نوع دو محسوب می شوند که سال های طولانی از آن غفلت می شد و اکنون نیز گاه و بی گاه در روند درمان این بیماری به آن بی توجهی می شود.

دیابت، بیماری پرعارضه ای است که در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نامناسب، فرد را به انواع اختلالات عصبی و عروقی از قبیل سکته قلبی، نابینایی، نارسایی مزمن کلیه ها و قطع عضو اندام تحتانی دچار می کند.

● دیابت و ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ اندام تناسلی مردان یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلالات جنسی ناشی از ابتلا به دیابت است که به طور عمیق و گسترده ای بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر می گذارد. اگر شیوع ناتوانی جنسی در جامعه مردان ۴۰ تا ۷۰ سال را حدود ۶/۹ درصد برآورد کنیم، ابتلا به دیابت، شیوع این اختلال را در مردان بالای ۱۸ سال به ۳۵ درصد می رساند. البته میزان شیوع آن در مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر از مبتلایان به دیابت نوع یک است که یکی از علل آن می تواند مسن تر بودن بیماران دیابتی نوع ۲ در مقایسه با بیماران دیابتی نوع ۱ باشد. همچنین مردان دیابتی ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر از سایر مردان به ناتوانی جنسی دچار می شوند. مردان مبتلا به دیابت، علاوه بر احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی، ممکن است به اختلال های جنسی دیگری از قبیل بیماری پیرونی، زودانزالی، دیرانزالی، برگشت انزال به عقب و بی میلی جنسی نیز مبتلا شوند. بخشی از این عوارض مربوط به پیشرفت بیماری دیابت و بخشی دیگر نیز عوارض داروهایی است که بیمار برای کنترل عوارض دیابت مصرف می کند. همان طور که گفته شد مردان مبتلا به دیابت به علل مختلفی به ناتوانی جنسی دچار می شوند. درگیری اعصاب محیطی، تنگی عروق و به ویژه اختلال عملکردی پوشش داخلی رگ ها موسوم به اندوتلیوم که نقش عمده ای در نعوظ اندام تناسلی مرد ایفا می کند، پرفشاری خون و نارسایی مزمن کلیه ها ناشی از دیابت همگی به بروز و تشدید اختلالات جنسی در مردان می انجامد.

● دیابت و دیگر عوامل

درباره دیابت و بروز اختلالات جنسی در مردان توجه به ۳ نکته دیگر ضروری است؛ نخست اینکه استعمال دخانیات، خطر بروز و شدت ناتوانی جنسی را در مردان دیابتی بیشتر می کند. دیگر اینکه بروز ناتوانی جنسی در مردان دیابتی زنگ خطری برای بروز قریب الوقوع تنگی عروق کرونری قلب و سکته قلبی است که باید جدی گرفته شود و نکته سوم، داروهایی است که مبتلایان به دیابت برای تنظیم قند خون و کنترل عوارض بیماری مانند پرفشاری خون مصرف می کنند؛ زیرا برخی از این داروها ممکن است بر سلامت جنسی بیمار تاثیر منفی بگذارند. از این رو ضروری است بیمار هنگام مراجعه به پزشک درباره مسایل خود با وی گفت وگو کند تا پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار در صورت امکان درباره میزان و نوع داروی تجویزی برای کنترل دیابت تصمیم گیری کند.

● دیابت و مشکلات جنسی زنان

دیابت در زنان هم خطر ابتلا به انواع و اقسام مشکلات جنسی را بیشتر می کند. کاهش میل جنسی، نرسیدن به اوج لذت جنسی یا اصطلاحا ارگاسم، کاهش برانگیختگی جنسی، درد هنگام نزدیکی و عفونت های واژن با فراوانی متفاوت در بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به دیابت بروز می کند. همه علل و عواملی که به بروز اختلالات جنسی در مردان مبتلا به دیابت می انجامد، ممکن است در بروز اختلالات جنسی زنان هم سهیم باشد.

● تشخیص و درمان

اختلالات جنسی در بیماران دیابتی مانند سایر عوارض این بیماری قابل تشخیص، درمان و کنترل است؛ به شرط اینکه هم پزشکانی که به درمان دیابت می پردازند و هم بیماران به آن توجه کرده و آن را جدی تلقی کنند. اگر بی توجهی به دیابت و عوارض جانبی آن حیات بیمار را به مخاطره می اندازد، بی توجهی به عوارض جنسی دیابت نیز حیات زندگی زناشویی فرد را در درازمدت با خطرهای جدی مواجه می کند و به طور قطع و یقین، کنترل قندخون در بیماری که زندگی وی بر اثر بی توجهی و درمان نامناسب یا دیگر عوارض جنسی دیابت از هم پاشیده است بسیار سخت تر و دشوارتر از بیماری است که به صورت همه جانبه به همه مسایل و مشکلات وی توجه می شود. همان طور که گفته شد، برای درمان اختلالات جنسی ناشی از بیماری دیابت، به ویژه ناتوانی جنسی در مردان، طیف گسترده و متنوعی از درمان های دارویی خوراکی، تزریقی و حتی وسایل کمکی وجود دارد که بیماران با مراجعه به موقع به درمانگران اختلالات جنسی می توانند با صلاحدید و تجویز آنها از این درمان ها و نیز مشاوره ها و تمریناتی که برای بهبود سلامت جنسی وجود دارد بهره مند شوند.




دکتر سیدکاظم فروتن/دانشیار دانشگاه شاهد، رییس کلینیک سلامت خانواده


www.salamat.ir
hi dr!
     
  

 
چگونه کیفیت روابط جنسی خود را افزایش دهیم

کیفیت روابط جنسی خود را بالا ببرید .
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که از زندگی جنسی خود لذت نمیرید؟بهتر است بدانید که رابطه جنسی برای حدود ۶۰ درصد از زنان عامل فشار و استرس است اما شاید اگر توصیه های که در ادامه آمده است را دنبال کنید بتوانید احساس بهتری داشته باشید شادتر شوید و از زندگی لذت بیشتری ببرید.

درباره کیفیت عمل جنسی با همسر خود صحبت کنید
همین امشب ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و در این مورد با همسر خود بحث و گفتگو کنید .بهتر است پس از شام و قبل از خاموش کردن چراغها اینکار را انجام دهید.

انتخاب هدف مورد علاقه
خجالت را کنار بگذارید و کمی جسارت به خرج دهید. بهتر است از همسر خود بپرسید که به چه کاری بیشتر علاقه دارد.مطالعات در سال ۲۰۰۸ نشان دهنده این است که افرادیکه در این مورد با همسر خود صحبت میکنند کمتر دچار انفعال در راوبط جنسی خود می شوند .

یادداشت ۵ ویژگی برتر بدن همسرتان
مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان میدهند که زنانی که احساس زیبایی و جذابیت دارند بیشتر از روابط خود لذت میبرند.در یک نظر سنجی یبش از ۲۰ درص از زنان عنوان کردند که خجالت مانع از لذت بردن انها میشود و انان از بعضی ا قسمتهای اندام خود راضی نبوده و احساس بدی در باره ان داشتند.

بوسه خداحافظی
این کار باید همانند مسواک زدن برای شما به صورت عادت در بیاید که هنگامی که از یکدیگر جدا میشوید , یکدیگر را ببوسید. این کار تاثیر بسزای د ر ایجاد صمیمیت و شور و نشاط در طول روزتان میشود.
صبح ها کمی در رختخواب متنظر بمانید .
به جای انکه با شنیدن صدای زنگ ساعت با یک پرش از جا بپرید و از رختخواب بیرون بیائید بهتر است کمی در رخخواب مانده و یکدیگر را نوازش کنید . اینکار ممکن است فقط ۳۰ ثانیه زمان ببرد اما تاثیری که نگاه کردن به یکدیگر و نوازش دارد قابل بیان نیست .

یوگا و رابطه جنسی
الن بارت نویسنده کتاب یوگا و روابط جنسی میگوید ذهن بیش از یک میلون نفر از مردم هنگام مقاربت در جایی غیر از مکانیست که در آن بسر میبرند
سعی کنید با کمک یوگا یاد بگیرید که چگونه بتوانید ذهنتان را متمرکز کنید و در یک مکان احسات جسمی و روحیتان را متوقف کنید.

لباسهای زیبا بپوشید
این یک روش بسیار زیرکانه است که هنگامیکه برای عمل مقاربت اماده میشود از لباس های زیر زیبا استفاده کنید.

رابطه جنسی در صبحگاه
یک دکتر غدد و استادیار بالینی در یکی از دانشکده های پزشکی میگوید بهترین زمان برای عمل مقاربت صبح است. افراد تمایل بیشتری به مقاربت در صبح دارند, که اینکار باعث مشود هورمون اکسی توسین در بدن شما رها شود و شما تمام طول روز را با روحیه و انرژی به کار خود ادامه دهید و علاوه بر این صبح ها میل جنسی شما برانگیخته تر است.

اتاق خوابتان را مرتب کنید
در هم برهمی بعضی از اتاقهای خواب مانع تمرکز و لذت بدن از عمل جنسی میشود.
توصیه میکنیم اتاقتن را مرتب کنید و سعی کنید اتاق خواب و اتاق کارتان را از یکدیگر جدا کنید.
hi dr!
     
  

 
آغاز آزمایش انسانی سلولهای بنیادین جنینی

پزشکان آمریکایی درمان اولین بیمار قطع نخاع را با استفاده از سلولهای بنیادین جنینی آغاز کردند.

شرکت “گرون کورپ” به عنوان اولین شرکتی که برای استفاده از سلولهای بحث برانگیز بنیادین جنینی توانسته مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کند، اولین آزمایش درمان سلولهای بنیادین جنینی را بر روی یک بیمار قطع نخاع آغاز کرده است این اولین آزمایش علنی سلول های بنیادین جنینی بر روی انسان است.

بیمار تحت آزمایش در بیمارستان شپرد بستری شده است. سلولهای بنیادین به کار گرفته شده در این آزمایش از جنین های انسانی که از درمانهای ناباروری به جا می مانند، به دست آمده است. این سلولها به گونه ای دستکاری شده اند تا بتوانند به سلولهای عصبی خاصی تبدیل شوند.

امید می رود این سلولها خود را به منطقه آسیب دیده نخاع بیمار رسانده و ترکیبهایی از خود آزاد کنند که منجر به احیای عصب ها و رشته های آسیب دیده نخاع شوند.

فاز یک این آزمایش با هدف اصلی درمان بیمار نبوده و تنها بر ایمن بودن استفاده از این سلولها تاکید دارد. بر اساس اصول این آزمایش، بیمار باید به تازگی دچار آسیب دیدگی نخاعی شده باشد.

در صورتی که این آزمایشها موفقیت آمیز باشند، نتایج آنها از میزان انتقاداتی که به صورت مداوم بر مطالعات سلولهای بنیادین جنینی وارد می شود، کاسته و منجر به درمان بسیاری از بیماری هایی می شود که در حال حاضر در دسته بیماری های لاعلاج گروه بندی شده اند.
mehrnews
hi dr!
     
  

 
شروع معالجه انسان با سلولهای بنیادی

“این خبر خیلی هیجان انگیزی است، با این حال خیلی مهم است که درک کنیم هدف این آزمایش ها در این مرحله، این است که در درجه اول معلوم شود خطری متوجه بیمار نمی کند، نه اینکه فایده آن چیست.”

پزشکان آمریکایی با دریافت مجوز از مقام های دولت این کشور، اولین آزمایش ها با کمک سلول های بنیادی در بیماران را شروع کرده اند.
به گزارش بی بی سی سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا به شرکت “جرون” (Geron) مجوز استفاده از این سلول ها را برای درمان افرادی که از جراحات نخاع رنج می برند داده است.
استفاده از سلول های به دست آمده از رویان انسان (جنین تا پیش از هشت هفتگی) از لحاظ اخلاقی بحث انگیز است. این سلول ها به طور بالقوه امکان بدل شدن به انواع سلول های مختلف موجود در بدن از جمله سلول های عصبی را دارند.
این آزمایش ها که در بیمارستانی در شهر آتلانتای آمریکا انجام می شود، برای محک زدن ایمنی این نوع درمان است.
جرون، یک شرکت بیوتکنولوژی که در منطقه موسوم به “سیلیکون ولی” در جنوب سانفرانسیسکو مستقر است، ۱۷۰ میلیون دلار صرف توسعه این شیوه برای معالجه جراحت نخاع با کمک سلول های بنیادی کرده است.
در این تحقیقات سلول های بنیادی که به سلول های عصبی بدل شده اند، به نخاع تزریق خواهند شد.
در آزمایش های حیوانی برای محک زدن این شیوه معالجه، موش های فلج تا حدودی امکان حرکت را بازیافتند.اما هنوز معلوم نیست که آیا این شیوه فایده ای برای افراد مبتلا به جراحات نخاع خواهد داشت یا نه.هر سال حدود ۱۲ هزار نفر در آمریکا دچار جراحات نخاع می شوند. حوادث رانندگی، افتادن از ارتفاع، اصابت گلوله و جراحات ورزشی از علل عمده جراحت نخاع است.
در این آزمایش، بیمارانی که در ۱۴ روز اخیر جراحت دیده اند تحت معالجه قرار خواهند گرفت.
دکتر توماس اوکارما رئیس شرکت “جرون” گفت: “وقتی در سال ۱۹۹۹ کار با سلول های بنیادی استخراج شده از رویان را شروع کردیم، خیلی ها پیش بینی کردند که چند دهه طول خواهد کشید تا درمان سلولی برای آزمایش های انسانی مورد تایید قرار بگیرد.”
او افزود: “این دستاورد ناشی از توسعه و تحقیقات گسترده و یک رشته گام های متوالی نوآورانه است.”
اما رسیدن به نتیجه تا حدودی زمان خواهد برد.
آزمایش های جدی پیش رو که برای اطمینان از ایمنی و تاثیر این شیوه معالجه لازم است، سال ها زمان خواهد برد.
پروفسور سر ایان ویلموت مدیر “مرکز شورای تحقیقات طبی برای پزشکی باززایی” در دانشگاه ادینبورگ گفت: “این خبر خیلی هیجان انگیزی است، با این حال خیلی مهم است که درک کنیم هدف این آزمایش ها در این مرحله، این است که در درجه اول معلوم شود خطری متوجه بیمار نمی کند، نه اینکه فایده آن چیست.”
“وقتی این مساله تایید شد آن وقت بر توسعه و ارزیابی معالجه ای تازه تمرکز خواهد شد.”
بن سایکس مدیر اجرایی “شبکه ملی سلول های بنیادی بریتانیا” گفت: “این واقعا گام مهمی در مسیر حرکت ما به سوی پزشکی نویدبخش سلول های بنیادی است.”
او گفت که جامعه پزشکی به خصوص در رشته باززایی و سلول بنیادی به شدت منتظر نتایج این آزمایش ایمنی است.
hi dr!
     
  

 
خون بند ناف تا ۲۰ سال قابل نگهداری است

مدیرعامل سازمان انتقال خون:خون بند ناف تا ۲۰ سال قابل نگهداری است .

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد که خون بند ناف ، منبع غنی سلول های بنیادی است و این خون حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ سال قابل نگهداری است .



” حسن ابوالقاسمی ” روز دوشنبه در حاشیه مراسم گشایش بانک ملی خون بند ناف و مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بانک ملی خون بند ناف در سازمان انتقال خون راه اندازی شده است و از این پس خون بند ناف از بیمارستان ها دریافت، در این مرکز ذخیره سازی و در صورت نیاز، به مراکز پیوند عرضه می شود.
مدیر عامل سازمان انتقال خون یاداور شد که خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است از این رو برای تحقیقات در حوزه سلول های بنیادی و درمان بیماری های ژنتیکی ،خونی و عصبی استفاده می شود.
وی با اشاره به فعالیت مراکز سلول درمانی در کشور همچون رویان، افزود : این مراکز خصوصی هستند و ذخیره سازی خون بند ناف در آنها با تقبل هزینه امکان پذیر است اما بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون، ملی و عمومی است و ذخیره سازی در آن به صورت رایگان انجام می شود .
ابوالقاسمی خاطرنشان کرد که خون بند ناف را می توان حداقل ۱۰ سال و حداکثر ۲۰ سال در تانک های ازت نگه داری کرد.

به گفته وی تاکنون سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای دو طرح “بانک ملی خون بند ناف “و “مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی “‌هزینه شده که بودجه آن از اعتبار ویژه مجلس شورای اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده است.
hi dr!
     
  

 
هشدار نسبت به مصرف کلسیم اضافی در سالمندان

در سال‌های اخیر تلویزیون، روزنامه‌ها و همه رسانه‌های عمومی سعی در جا انداختن مصرف کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی سالمندان داشته‌اند، تا حدی که همه جا برای نشان دادن یک خانم یا آقای سالمند سالم، یک لیوان شیر در دستش می ‌گذارند.





اما تحقیقی جدید نشان می ‌دهد سالمندانی که مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D مصرف می ‌کنند، در معرض آسیب‌های مغزی وسیع‌تری قرار دارند. کلسیم و ویتامین D اضافی قادر به ایجاد اختلالات رفتاری افسردگی و حتی سکته در سالمندان خواهند بود.

مارتا ای پاین(سرپرست تحقیق و یکی از استادان دانشگاه روانپزشکی و رفتارشناسی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی) می ‌گوید: ” وجود آسیب‌های مغزی در سالمندان چندان غیرمعمول نیست، اما چیزی که حائز اهمیت است گستردگی این آسیب‌هاست که ما در تحقیقات همه‌جانبه خود بر روی عملکرد مغز دریافته‌ایم که مصرف زیاد کلسیم و ویتامین D باعث افزایش آسیب‌های مغزی در سالمندان خواهد شد.”

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های اخیر اولین مطالعاتی است که به بررسی رابطه بین مغز با تغذیه می ‌پردازد، می ‌گوید:” در ابتدای تحقیقات به درستی نمی‌ دانستیم که کدام یک از عوامل غذایی، قادر به آسیب مغزی خواهد بود، اما نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که ازدیاد مصرف ویتامین D و کلسیم ، ایجاد اختلال را افزایش می دهند.”

با این وجود، متخصصان تغذیه معتقدند فعلا نباید مردم را از مصرف کلسیم و ویتامین D اضافی منع کرد، چرا که مصرف این دو ماده مغذی برای حفظ سلامت استخوان ها به خصوص در سالمندان بسیار حیاتی است.

تحقیقات گسترده در سال‌های اخیر همگی نشانگر آن است که بیماری پوکی استخوان ، مشکلی جهانی است، تا جایی که تمام سازمان‌ها و متولیان بهداشتی در سرتاسر جهان مصرف ۱۲۰۰میلی‌گرم کلسیم در روز و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D را برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال توصیه می ‌کنند، البته باید متذکر شد که مصرف مکمل ها به خصوص در سنین بالا ، باید تحت نظز پزشک باشد، نه خودسرانه.

در همین راستا، بیشتر کارشناسان مصرف منابع طبیعی کلسیم را به جای مصرف مکمل پیشنهاد می ‌کنند. از بهترین منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر ، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی به ویژه ماهی تن، کیلکا و ساردین است. نیاز افراد بالغ به کلسیم حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز است. البته در زنان باردار ، شیرده ، یائسه و افراد مسن و بچه ها بیشتر بوده و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است. سایر منابع کلسیم شامل: سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ ، اسفناج ، کرفس، جعفری و نیز شلغم ، هویج ، زیتون ، پرتقال ، انگور ، توت فرنگی ، خرمالو ، کشمش ، بادام ، پسته ، بادام زمینی ، گردو و حبوبات است.

ویتامین D که فاکتوری مناسب برای جذب بیشتر کلسیم در بدن به شمار می ‌آید، به واسطه تابش آفتاب به سطح پوست، ساخته می ‌شود که با افزایش سن این ساخت و ساز کاهش می ‌یابد. متخصصان ،مصرف منابع طبیعی آن را که عبارتند از: جگر، ماهی‌های آب شور، محصولات لبنی(کره و خامه) و زرده تخم مرغ را توصیه می ‌کنند. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است.

دانشمندان دانشگاه کارولینا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که بین ضایعات مغزی گسترده و دریافت بالای محصولات لبنی پرچرب هم رابطه‌ای وجود دارد و این موضوع، آنها را در نتیجه‌گیری تأثیر کلسیم و ویتامین‌ها مصمم‌تر کرده است.

این گروه تحقیق با بررسی MRI مغزی ۲۳۲ مرد و زن، در سنین ۶۰ تا ۸۶ سال دریافتند که همه آنها دارای آسیب‌های مغزی با گستردگی‌های متفاوتی بودند و با بررسی سایر عوامل پزشکی و فشار خون این افراد به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف کلسیم و جذب بیشتر آن از طریق دیواره رگ ها و ته‌نشین شدن آن(با حالتی مشابه آنچه در استخوان‌ها اتفاق می‌ افتد) باعث تنگ شدن دیواره عروق می شود و قدرت ارتجاعی آنها را کم می‌ کند و افزودن ویتامین D به این آزمایش این فرآیند را بدتر می‌ کند. در واقع ضایعات عروقی، چنانچه در مغز اتفاق بیفتد، قادر به گسترش آسیب‌های مغزی خواهد بود.

قرارگیری این تحقیقات در کنار بررسی‌هایی که همگی مصرف کلسیم و ویتامین D را برای سالمندان مفید معرفی می ‌کنند، باعث کشمکش بین محققان این بررسی و متخصصان طرفدار مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D در سالمندان شده است
hi dr!
     
  

 
چرا پلنگ ها نقش و نگار دارند؟

گربه سانان نقش و نگارهای متنوعی روی بدن خود دارند. به نظر می رسد دست کم در مورد گربه سانان خالدار و لکه دار، استتار در سایه روشن درختان انبوه جنگل یکی از دلایل وجود این نقش و نگارهای نامنظم باشد.



گربه ها و کلا تمامی گونه های خانواده گربه سانان اغلب پر از نقش و نگارهای مختلف هستند، از راه راه گرفته تا خال خالی و لکه دار.

اما گربه ها، ببرها و پلنگ ها چرا نقش و نگار دارند؟

در واقع آغاز این سوال به اینجا برمیگردد که چرا پلنگ ها خال خالی هستند!

اما اکنون به نظر می رسد که بالاخره محققین جواب این سوال را پیدا کرده اند: استتار.

ویلیام الن، روانشناس تجربی دانشگاه بریستول به اتفاق سه نفر از همکارانش، با بررسی تصاویر اینترنتی موجود از گربه سانان، جواب این معما را در مورد گربه سانان خالدار و لکه دار پیدا کرده است.

آنها در تحلیل بسیاری از این تصاویر بر نقش و نگار آن ها متمرکز شدند و با افزودن اطلاعات مربوط به اندازه نقش و نگارها، اندازه حیوان، محل سکونت، رفتارهای خاص و مانند آن، این مجموعه را در قالب الگویی ریاضیاتی از الگوی تکامل درآوردند.

این مدل نشان می دهد که گربه سانان خالدار یا دارای نقش و نگارهای نامنظم، مانند پلنگ ها و پلنگ های خالدار جگوار، اغلب در مناطق استوایی پر از گیاه و جنگل های بارانی زندگی می کنند که پر از سایه روشن های نامنظم ناشی از برگ های درختان و بوته های انبوه است.

همچنین بر اساس این مدل، میزان لکه ها روی بدن گونه هایی که زمان بیشتری را با حرکت بین درختان می گذرانند و گونه هایی که در نور کم فعالیت می کنند، بیشتر است.

مطالعه این محققین نشان می دهد که نقش و نگارهای با رنگ تیره که در پلنگ ها و جگوارهای فراوان است اما در چیتاها دیده نمی شود، بیشتر در گونه هایی وجود دارد که هم شب ها و هم روزها فعالیت می کنند و محل زندگیشان هم تنوع بالایی دارد.

اما پوشش های رنگی یک دست بیشتر در گربه سانانی دیده می شود که فقط روز فعالیت می کنند، اغلب روی زمین قدم می زنند و در محیط های باز مانند صحراها زندگی می کنند.

با این حال، نقش و نگار راه راه که در بسیاری از گربه ها و البته گربه سانانی مانند ببرها دیده می شود هنوز یک معما است.

یک دلیل آن هم کم بودن گونه های گربه سانان راه راه در مقایسه با گربه سانان خالدار و لکه دار است که امکان کافی برای مقایسه را از محققین می گیرد.

اما گربه های خانگی چرا این قدر نقش و نگار دارند؟

آن ها که نیازی به پنهان شدن در سایه روشن درختان یا لکه های آفتابی و یا تیره روشن پشت بوته های انبوه ندارند.

محققین معتقدند که گربه های خانگی به هر حال ژن این نقش و نگارها را از اجداد خود به ارث برده اند.
بهنوش خرم روز
hi dr!
     
  

 
کشف راهکاری جدید برای درمان هپاتیت

محققان، فاکتور جدیدی را شناسایی کرده اند که می تواند در درمان هپاتیتC کاربرد داشته باشد.
به گزارش ایسنا، گروهی از دانشمندان شامل محققان دانشگاه اوتا دریافته اند که پیوند یک بازدارنده ویروس هپاتیتC به مواد ژنتیکی ویروس باعث تغییرات اساسی مهمی می شود که ممکن است به میزان شدید روی توانایی تکثیر ویروس تاثیر بگذارد. این کشف که شرح آن در نشریه پیشرفتهای آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده، می تواند هدف جدید بالقوه ای برای ابداع روش های نوین ساختاری برای درمان این بیماری خطرناک باشد.

به گفته پژوهشگران، هپاتیتC یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی است که در حال حاضر بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند و سالانه دو میلیون تا سه میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری عفونی تشخیص داده می شود. آمارها نشان می دهد که در آمریکا عفونت حاصل از ویروس هپاتیتC مهمترین عامل بروز سرطان کبد و هم چنین پیوند کبدی است و تقریبا ۱۰ هزار نفر در این کشور هر سال بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در حال حاضر موثرترین روش درمان هپاتیتC ماده ای موسوم به «پگیلیتد اینترفرون» است که اغلب در ترکیب با یک داروی ضد ویروسی موسوم به «ریباویرین» مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر دارل، محقق اصلی پژوهش و استاد شیمی پزشکی و بیوشیمی دانشگاه اوتا در این زمینه اظهار داشت: درمان های موجود برای عفونت هپاتیتC ، اثرگذاری محدودی دارند و در کمتر از ۵۰ درصد موارد جواب می دهند; اما در این تحقیق مولکول های کوچکی گزارش شده اند که تکثیر ویروسی متوقف می کنند و فرصت های بالقوه ای را برای روشهای درمانی جدید و موثرتر عفونت هپاتیتC ارائه می کنند.

مطالعات قبلی نشان داده است که ساختار سه بعدی رشتهRNA ویروس هپاتیتC ظاهرا برای آغاز پروسه تکثیر ویروسی حیاتی است.

دکتر دیویس و دستیارانش در کالیفرنیا یک مولکول کوچک بازدارنده تکثیر ویروس هپاتیتC موسوم به»۱۱-Isis «را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند این مولکول چگونه مانع از تکثیر ویروسی می شود. آنها دریافتند که ۱۱-Isis به نقطه ای از رشته RNA ویروسی پیوند می خورد که برای تمام شش ژنوتیپ ویروس هپاتیتC مشترک است.

در نتیجه این پیوند ساختار رشتهRNA به شیوه ای تعیین می کند که احتمالا جلو ساخت پروتئین های ویروسی را می گیرد.

بازدارنده۱۱-Isis به شیوه ای موثربخش از عملکرد RNA را حذف می کند که طبق آزمایشات این بخش برای عملکرد مناسب ژنوم ویروس هپاتیت مورد نیاز است.
hi dr!
     
  

 
پروژه جهانی کروموزم Y به ایران محول شد

رییس سومین کنگره پروتئومیکس ایران، از واگذاری بررسی پروژه بین المللی کورموزم Y به ایران خبر داد و گفت: بررسی این پروژه جهانی توسط محققان ایرانی می تواند گام مهمی در درمان ناباوری ایفا کند.



دکتر “قاسم حسینی سالکده” در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در حاشیه برگزاری مراسم سومین کنگره پروتئومیکس ایران، افزود: یکی از دستاوردهای سومین کنگره پروتئومیکس ایران، بررسی کروموزوم y است که پس از اعلام این پیشنهاد از طرف پژوهشکده رویان به سازمان جهانی پروتئومیکس این پروژه مورد تأیید قرار گرفت.
به گفته وی مهم‌ترین کاربرد بررسی این پروژه در زمینه ناباروری مردان است.

حسینی با اشاره به اینکه ایران در زمینه علم پروتئو میکس در منطقه جایگاه نخست را دارد، افزود: یکی از مهم ترین دستاوردها ایران در این پروژه در زمینه درمان ناباروری از طریق کروموزم y در مردان است.
وی تصریح کرد: سلول‌های انسانی حاوی ژن‌هایی هستند که مغز متفکر اعمال سلول‌ها محسوب می شوند و فعالیت ژن‌ها و اجرای برنامه‌ها از طریق پروتئین‌ها بوده که پروتئومیکس بررسی نقش این پروتئین‌ها را بر عهده دارد.

حسینی ادامه داد: انجام این پروژه جهانی موجب افزایش سطح تحقیقات پروتئومیکس در ایران و ارتقا کشور در سطح بین المللی می شود.
رییس سومین کنگره پروتئومیکس، اضافه کرد:خصوصیات فیزیولوژی انسان و حیوانات به پروتئین‌ها بستگی دارد و از طرفی بسیاری از بیماری‌ها ناشی از به هم خوردن سطح پروتئین‌ها است به طوریکه بررسی و تحقیقات در این زمینه می تواند در پیشگیری بیماری ها نقش داشته باشد.
وی یادآور شد:در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز برای پروژه کروموزم y‌ در بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور موجود است.
حسینی تصریح کرد: در حال حاضر انجمن پروتئومیکس ایران بر روی نقش پروتئین‌ها در بیماری‌های عفونی، سلول‌های بنیادی، کشاورزی و سرطان مشغول به تحقیق است.
وی با اشاره به اینکه پروژه پروتئومیکس فعلاً در فاز تحقیقاتی قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که به زودی دستاورد عملی آن برای مردم ارائه شود.
سومین کنگره بین المللی پروتئومیکس ایران به مدت دو روز از تاریخ ۵تا ۶ خرداد ماه سال جاری در انستیتو پاستور ایران در حال برگزاری است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 23 از 57:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA