انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 57:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
سلامت پاها در بارداری

بارداری ممکن است دردهایی حاد یا مبهم را در بدن‌تان، از سر تا پا ایجاد کند.



این پیشنهادات به شما کمک می ‌کند تا فشار روی پاهای ‌تان را در هنگام بارداری کاهش دهید:



* هر وقت که می ‌توانید با تکیه دادن به جایی، سنگینی وزن ‌تان را از روی پاهای ‌تان بردارید. اما از چهارزانو نشستن که ممکن است گردش خون رحم را مختل کند، اجتناب کنید.



* هنگامی که برای مدت زیادی نشسته ‌اید،‌ پاهای ‌تان را کش دهید.



* کفش‌‌ های راحت و محکم بپوشید که کاملا اندازه پای‌ تان باشد. اندازه کفش ‌تان ممکن است در حین بارداری تغییر کند.



* اگر کف پای تان صاف است،‌ برای پیاده ‌روی یا ورزش روزانه یک جفت کفش ورزشی بخرید، چرا که از لحاظ جذب ضربه بهتر از سایر کفش ‌ها هستند.



* از کفش ‌های پاشنه‌ بلند پرهیز کنید. کفش ‌های پاشنه کوتاه، مناسب هستند.



* هنگامی که احساس گرفتگی در عضلات پشت ساق کردید، پاهای ‌تان را شل کنید. برای کمک به پیشگیری از گرفتگی ساق پا، عضلات ‌تان را به آرامی حرکت دهید، به این ترتیب که زانو‌های ‌تان را به چپ و راست بچرخانید تا این عضلات ورزش داده شوند
hi dr!
     
  

 
ماساژ مچ دست در آب گرم به کاهش درد در این ناحیه کمک می‌کند
یک جراح و متخصص ارتوپدی به کسانی که به طور مداوم با ماوس کامپیوتر کار می‌کنند و دچار درد در ناحیه مچ دست می‌شوند، توصیه کرد پس از اتمام کار، دست خود را در آب گرم ماساژ بدهند.

دکتر خلیل علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، اظهار کرد: افرادی که به مدت چندین ساعت پشت میز کامپیوتر می‌نشینند اغلب دچار ضعف عضلات می‌شوند یک راهکار مناسب برای کاهش درد ناشی از این ضعف این است که پس از اتمام کار یا شب قبل از خواب به مدت نیم ساعت، مچ دستشان را در آب گرم ماساژ بدهند، سپس دستشان را خشک کرده و یک ژل کاهش دهنده درد مانند پیروکسیکام روی آن بمالند و یک حوله داغ دورش بپیچند تا درد کمتر شود.

وی اضافه کرد: اگر این درد آرام نشود معمولا قرص‌های مسکن و داروهای ضد التهابی چون بروفن تجویز می‌شود که باید توجه داشته باشند این داروها را با معده خالی مصرف نکنند.

این جراح و متخصص ارتوپدی همچنین کار مداوم و بدون وقفه را مطلوب ندانست و اظهار کرد: خوب است پس از هر یک یا ۵/۱ ساعت کار، پنج دقیقه استراحت در نظر گرفته شود و در این فاصله با شل و سفت کردن عضلات مانند بازوبسته کردن مشت و خم و راست کردن ملایم آن، عضلات مچ دست را تقویت کنند.

وی درباره علت به وجود آمدن درد در این ناحیه توضیح داد: درد علامتی است که نشان دهنده وارد آمدن فشار بیش از حد و خارج از تحمل به مفصل درگیر و به منزله یک چراغ خطر است که هشدار می‌دهد میزان تحمل یک عضو کم شده، ساختارش دچار مشکل شده و یا به دلیل ایجاد یک ضربه آزرده شده است و نیازمند رسیدگی و مراقبت است.

دکتر علیزاده اضافه کرد: زمانی که یک فرد به طور مداوم فعالیتی چون کار کردن با کامپیوتر که مچ دست را هم به سبب استفاده از ماوس درگیر خود می‌کند را انجام می‌دهد و یا لازم است یک کار سنگین را در یک مدت زمان کوتاه انجام بدهد فشار مداوم، عضلات را خسته می‌کند و چون عضلات نمی‌توانند کار خودشان را به درستی انجام بدهند، این فشار به استخوان‌ها و مفاصل منتقل می‌شود. زمانی که مفاصل هم نتوانند این فشار مستقیم را تحمل کنند درد در این ناحیه شروع و در موارد شدیدتر متورم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولین راه جلوگیری از ایجاد درد، تقویت عضلات است. اگر عضلات قوی باشند به کمک مفاصل آمده و باعث می‌شوند فشار کمتری به آنها وارد شود.
hi dr!
     
  

 
عیوب انکساری و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است

یک جراح و متخصص چشم گفت: افرادی که در طول روز دچار اضطراب و استرس و در انتهای روز دچار درد و خستگی ناحیه چشم می‌شوند به سردرد استفراغی مبتلا می‌شوند که به ناحیه پیشانی نیز سرایت می‌کند و با استراحت بهبود می‌یابد.

دکتر محمد کریم اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که سردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های چشم پزشکی است، اظهار داشت: عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: اگر درد در ناحیه چشم‌ها و یا در اطراف ابروها باشد، احتمال این که مربوط به چشم باشد زیاد است، اگرچه ممکن است دلیل دیگری نیز داشته باشد.

این جراح و متخصص چشم گفت: در بررسی سردرد باید مواردی همچون محل دقیق سردرد، سن و جنس بیمار، نوع درد (درد ضربان دار، مبهم، فشارنده)، زمان ایجاد درد و سابقه خانوادگی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مکرر بودن سردرد و همراه بودن آن با علائم عصبی و چشمی مانند قرمزی چشم و تاری دید از دیگر مواردی است که باید در تشخیص علت سردرد مورد توجه قرار بگیرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: قرنیه و عدسی چشم، برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه همکاری می‌کنند و در مواردی این هماهنگی کافی نیست، عضلات کوچک چشم‌ها، مجبور به کار بیشتر می‌شوند که این مسئله موجب ایجاد خستگی و درد در چشم‌ها و تاری دید و در نهایت ایجاد سردرد می‌شود.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: این نوع سردرد با استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و یا مطالعه طولانی و یا کارهایی که نیاز به دید دقیقی دارد ایجاد می‌شود و با تجویز عینک مناسب و یا لنز تماسی و یا استراحت کافی، این نوع سردرد بهبود می‌یابد.

وی افزود: در مواردی که نمره عینک و یا فاصله کانونی عینک، صحیح نباشد نیز سردرد ایجاد می‌شود که با اصلاح عینک بهبود می‌یابد.
دکتر اسماعیلی اظهار داشت: کار دقیق چشمی به مدت طولانی مانند کار کردن مداوم با کامپیوتر حتی در مواردی هم که فرد دچار عیوب انکساری نباشد ایجاد سردرد می‌کند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه یکی از علل شایع نابینایی است، گفت: در بیماری آب سیاه به ویژه در نوع زاویه بسته حاد که فشار چشم سریعا بالا می‌رود، علائم قرمزی چشم، کاهش بینایی، تهوع و استفراغ، درد چشم و سر درد وجود دارد که در این موارد با تشخیص و درمان سریع باید مانع از آسیب دیدن عصب بینایی و بروز نابینایی شد.

وی با بیان اینکه التهاب و عفونت لایه‌های مختلف چشم از قرنیه، اسکلرا، عنبیه و غیره سبب درد می‌شوند که اغلب همراه با قرمزی چشم و گاه کاهش بینایی است، ادامه داد: در زونای چشمی گاه بیمار، چند روز درد ناحیه چشم و پیشانی دارد و سپس بثورات جلدی بروز می‌کند.

دکتر اسماعیلی افزود: از دیگر علل سردرد التهاب عصب بینایی که اغلب علائمی مانند کاهش بینایی دارد، سبب بروز درد در پشت چشم می‌شود که با حرکات چشم‌ها، این نوع درد تشدید می‌شود.

این فوق تخصص پیوند قرنیه اظهار داشت: سردرد خوشه‌ای که اغلب در مردان جوان سیگاری با درد شدید در پشت یک چشم شروع می‌شود و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد و در روزها و هفته‌های بعدی ادامه می‌یابد از دیگر موارد سردرد با علل چشمی است و از علائم آن اشک ریزش، قرمزی چشم و آبریزش بینی است.

دکتر اسماعیلی با توضیح این که در مواردی درد در ناحیه چشم بروز می‌کند اما مرتبط با چشم‌ها نیست، گفت: به طور مثال باید سینوزیت و التهاب دندان ۳۲ را با بیماری چشم افتراق داد.

وی ادامه داد: میگرن، اغلب در زنان با علائم عصبی به ویژه علائم چشمی مانند کاهش بینایی موقت و یا دیدن اشکال مختلف شروع شده، سپس درد به ناحیه سر منتقل می‌شود و فرد چند ساعت و گاه تا چند روز درد دارد و اغلب با خوابیدن در تاریکی بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: میگرن عود کننده است و مصرف بعضی از غذاها مثل شکلات، پنیر کهنه، کافئین و الکل احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: در مواردی که سردرد با تهوع و استفراغ و یا علایم عصبی مانند کاهش بینایی، اختلال شنوایی همراه باشد و یا سردردهای عود کننده و مزمن، سردردی که در ابتدای صبح باشد و یا فرد را از خواب بیدار کند و سردردی که با سرفه، عطسه و یا حرکت سر تشدید شود ضروریست علت توسط پزشک بررسی شود.
hi dr!
     
  

 
سرطان را به عوارض دیابت اضافه کنید

دیابت در حال حاضر به عنوان بیماری شناخته شده است که می تواند علل بروز بسیاری از مشکلات و ناراحتی های دیگر باشد اما شواهد آزمایشگاهی اخیر نشان می دهد که به این فهرست می توان سرطان را نیز اضافه کرد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که زنان مبتلا به دیابت ۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند در حالی که در مردان این رقم به ۹ درصد می رسد.
دکتر گابریل لای، از متخصصان طب پیشگیری از سرطان در انستیتو ملی سرطان آمریکا در این مطالعه خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد دیابتی، احتمال مرگ ناشی از سرطان نیز در این بیماران بیشتر است به طوری که این احتمال در زنان ۱۱ درصد و در مردان تا ۱۷ درصد افزایش پیدا می کند البته در این مطالعه احتمال سرطان پروستات در مردان، گنجانده نشده است.
به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، دکتر لای تصریح کرد: به دلایلی که هنوز معلوم نیست، دیابت در واقع با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان ارتباط دارد. در واقع احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان دیابتی ۴ درصد کاهش پیدا می کند. در این مطالعات آمار مربوط به ۲۹۵ هزار و ۲۸۷ مرد و ۱۹۹ هزار و ۶۶۵ زن از هشت ایالت مختلف آمریکا بررسی و تجزیه و تحلیل شد.

==========================
برای مبارزه با بحران چاقی، نوزادان هم باید ورزش کنند

مقامات بهداشتی دولت انگلیس اعلام کردند که کودکان پیش دبستانی و حتی نوزادان هم نیاز به ورزش روزانه دارند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این مسوولان در یک برنامه جدید با هدف مبارزه با بحران چاقی دستورالعمل های تازه ای را منتشر کرده اند که براساس آن حتی کودکان زیر ۵ سال و نوزادانی که هنوز قادر به راه رفتن نیز نیستند، باید هر روز ورزش کنند.
در این دستورالعمل جدید از سوی دپارتمان بهداشتی انگلیس آمده است که کودکان زیر ۵ سالی که می توانند راه بروند باید حداقل ۳ ساعت در روز تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند.
این مقامات تاکید کردند والدین باید حتی المقدور از ساعت هایی که کودکان آنها در مقابل تلویزیون می نشینند به هر بهانه ای بکاهند و آنها را وادار به جست و خیز و فعالیت کنند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از سوی دیگر مقامات انستیتو پزشکی در آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به مشکل چاقی در کودکان و خردسالان، دستورالعمل های جدیدی را نیز در زمینه رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای این گروه سنی منتشر کردند.
بنا براین گزارش، تقریبا یک چهارم از بزرگسالان انگلیسی مبتلا به چاقی هستند و کارشناسان تخمین زده اند که تا سال ۲۰۵۰ با روند فعلی، حدود ۹۰ درصد از افراد بالغ در این کشور با معضل چاقی مواجه خواهند بود.
isna
hi dr!
     
  

 
تاثیر کپسول بابونه در کاهش درد دیسمنوره معادل مفنامیک اسید است
یافته های یک مطالعه بالینی حاکیست: مصرف کپسول بابونه می تواند شدت دیسمنوره اولیه را به طور موثری کاهش دهد و از این رو برای درمان این مشکل شایع زنان توصیه می شود.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، دیسمنوره شایعترین نوع درد سیکلیک لگن و شایعترین شکایت بیماران ژنیکولوژیک است که مشکلات متعددی در زندگی فردی و اجتماعی افراد ایجاد می کند. بر اساس مطالعات، مفنامیک اسید با عوارض جانبی فراوان و بابونه بر دیسمنوره اولیه تاثیر دارند.
گروهی از پژوهشگران دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشی را به منظور مقایسه تاثیر کپسول مفنامیک اسید و کپسول بابونه بر دیسمنوره اولیه انجام داده اند.
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سه سوکور و از نوع متقاطع بر روی ۸۰ نفر از دانشجویان مبتلا به دیسمنوره اولیه ساکن در خوابگاه منتخب دانشگاه تهران انجام شد. افراد به صورت تصادفی در گروه مفنامیک اسید و بابونه قرار گرفتند. تحقیق طی سه مرحله صورت گرفت در مرحله اول تمامی دانشجویان برای دو سیکل پیاپی از نظر ابتلا به دیسمنوره درجه دو یا سه پیگیری شدند.
در مرحله دوم به هر کدام از واحدهای پژوهش به طور تصادفی کپسول مفنامیک اسید و یا کپسول بابونه به همراه چک لیست میزان خونریزی و مقیاس دیداری سنجش درد داده شد و سپس در مرحله سوم برای هر کدام از واحدهای پژوهشی روش درمانی گروه مقابل با همان مشخصات به کار گرفته شد(درمان متقاطع)، برای دو سیکل متوالی دیگر همین روش با جابجا شدن دارو مجددا تکرار شد. بدین ترتیب برای هر فرد شش سیکل مورد بررسی قرار گرفت.
بیماران در زمان های یک ساعت قبل از مصرف اولین دوز دارو و زمان های یک، دو، چهار ساعت و ۴۸ ساعت بعد از مصرف اولین دوز دارو، شدت درد خود را درجای تعیین شده در مقیاس دیداری درد علامت زدند و در نهایت اطلاعات جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفتند.
یافته های مطالعه حاکی است در هر دو گروه میانگین سنی افراد ۲.۵۵±۲۴.۷۲سال بود. در هر دو گروه میانگین شدت درد افراد قبل از درمان ۴۷±۴.۶۵ بود که این میزان بعد از درمان در گروه دریافت کننده مفنامیک اسید به ۱.۰۴±۲.۸۰ و در گروه دریافت کننده کپسول بابونه به ۴۳±۱.۱۲ رسید که در مقایسه میانگین امتیاز علائم درد معلوم شد که در هر دو گروه مفنامیک اسید و بابونه، شدت درد قاعدگی بعد از دو سیکل درمان کاهش یافته است، اما این کاهش در گروه بابونه قابل ملاحظه بود.
نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف کپسول بابونه می تواند شدت دیسمنوره اولیه را به طور موثری کاهش دهد، لذا می توان استفاده از آن را در درمان این مشکل شایع زنان توصیه کرد.

isna
hi dr!
     
  

 
کودکان قبل از ورود به استخر دوش بگیرند

محققان طی یک مطالعه دریافتند استحمام کودکان قبل از ورود به استخر اولین و مهمترین گام برای جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی موجود در آب است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، سالانه بیش از۱۰ هزار نفر در ایالت آمریکا به علت استفاده از پارک های آبی و استخر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند که به نظر می رسد آگاهی کافی در رابطه با اقدامات ساده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی وجود ندارد.
محققان معتقدند بهترین روش برای کاهش خطر عفونت، استحمام قبل از ورود به استخر است.
مسئول نظرسنجی این پروژه دکتر متیو داویز دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان در ارزیابی سلامت کودکان و بخش پژوهشی دانشکده پزشکی در اخبار دانشگاه می گوید: استحمام راه ساده در کاهش گسترش میکروب ها است. برخی میکروب ها نظیر مل کریپتوسپرودیوم در سطح معمولی کلر کشته نمی شوند.
گفتنی است، فقط ۲۶ درصد والدین معتقد هستند که استحمام قبل از ورود به آب مهم است. وقتی والدین به فرزندان خود اجازه می دهند در گردشگاهها و پارک ها بدون استحمام بازی کنند احتمال افزایش خطر عفونت را برای همه افزایش داده اند.

==============================


خستگی مزمن بزرگترین چالش بیماران دیابتی است

نتایج یک مطالعه آماری در آمریکا نشان داده است که ۸۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت اظهار می دارند که مهمترین چالش آنها در رابطه با این بیماری خستگی است که زندگی و کارهای روزانه را برای آنها دشوار می سازد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان مرکز راه حل های مطالعاتی دیابت این بررسی را انجام دادند تا نشان دهند که مهمترین مشکلات تاثیرگذار روی زندگی بیماران مبتلا به دیابت چیست.
دکتر ریچارد کورلین رییس شورای مشاوره دیابت در این مرکز خاطرنشان کرد: زندگی کردن با دیابت یک چالش دائمی است. خستگی مزمن در واقع یکی از علائم دائمی این بیماری است که زندگی عادی را برای این بیماران دشوار می سازد و به آنها اجازه نمی دهد که برای کنترل وزنشان و مدیریت مناسب بیماری خود بتوانند به اندازه کافی فعال باشند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر کورلین افزود: بیماران دیابتی اغلب دچار کمبود آب و ویتامین ب می شوند که هر دو از عوامل مهم بروز خستگی در این بیماران هستند. اغلب این بیماران با وجود آگاهی از ضرر مصرف نوشیدنی های شیرین و انرژی زا برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از این نوشیدنی ها استفاده می کنند که البته گزینه های ناسالم و تشدید کننده بیماری هستند.
isna
hi dr!
     
  

 
احتمال سکته مغزی در زنان باردار بیشتر است

کارشناسان علوم بهداشتی دانشگاه لویولا در مطالعات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که زنان باردار ۴/۲ برابر بیشتر از زنانی که باردار نیستند در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، فشار خون بالا در دوران بارداری مهمترین عامل مرگ و میر مادران و یا مرگ نوزادان در سراسر جهان است. به طور کلی بارداری احتمال ابتلا به سندرم های مختلف ناشی از بالا رفتن فشار خون مانند eclampsia (فشار خون بارداری) را افزایش می دهد. این عوارض فشار خونی در دوران بارداری اگر درمان نشوند مشکلات جدی را برای مادر و جنین ایجاد خواهند کرد که ممکن است حتی به مرگ جنین یا مادر منجر شود.
به گزارش شبکه خبری ای بی سی، در حالتهای شدید فشارخون بارداری احتمال بروز مشکلاتی چون کاهش دفع ادرار، تجمع مایع در ریه ها، نارسایی های کبدی، کاهش تعداد پلاکت ها و حتی بروز تغییرات روانی و علائم عصبی در مادر افزایش پیدا می کند. بیماران ممکن است دچار سردرد، تاری دید، نابینایی به طور موقت و یا حمله شوند.
این مطالعه در مجله سلامت زنان منتشر شده است.

======================================

فصل تابستان تاثیری در کاهش وزن ندارد

یک متخصص قلب و عروق گفت: فصل تابستان در کاهش وزن هیچ تاثیری ندارد و با پیاده روی در هوای گرم تنها آب مورد نیاز بدن از بین می رود.
دکتر شهلا مجیدی درگفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا خوزستان اظهار کرد: پیاده روی مفید است اما در هوای گرم به دلیل این که مقدار زیادی از آب مورد نیاز بدن از بین می رود این نوع پیاده روی می تواند ضرر هم داشته باشد.
وی تاکید کرد: افرادی که بیماری قلبی دارند باید در ابتدای روز یا در شب پیاده روی کنند. در هوای گرم اصلا نباید پیاده روی کرد زیرا حتی اگر وزنی از دست برود، آن وزن ناشی از عرق کردن و از بین رفتن آب بدن است که این امر باعث ایجاد اختلال در بدن می شود.
مجیدی گفت: پس از عرق کردن و کم شدن وزن بدن همین که شخص آب بخورد دوباره بدن به وزن قبلی خود باز می گردد زیرا بافت چربی از بین نرفته است.
این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: آب شدن چربی بدن با سوزاندن کالری میسر می شود و ارتباطی با عرق کردن بدن ندارد. به طور طبیعی ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد که این میزان آب برای بدن لازم است.
وی ادامه داد: تصور بیشتر مردم از پیاده روی همان قدم زدن عادی است در حالی که پیاده رویی که برای قلب و عروق مفید است نوعی از پیاده روی بین راه رفتن و دویدن است که "جاگینگ" نام دارد و با این نوع پیاده روی مقداری از کالری بدن سوزانده می شود. پیاده روی سبک وزن را پایین نمی آورد اما برای افراد با فشار خون بالا می تواند قلب و عروق را در شرایطی قرار دهد که فشار خون این افراد کنترل شود.
مجیدی افزود: افراد چاق هم می توانند با پیاده روی فعالیت بدنی خود را بیشتر کنند اما باید از پیاده روی سبک شروع کنند و به تدریج آن را افزایش دهند تا به مرور فعالیت بدنی آنها افزایش یابد و باعث سوزاندن کالری شود.
isna
hi dr!
     
  

 
ویتامین «د» عملکرد پانکراس را بهبود می بخشد

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافته اند که ویتامین «د» با بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین در غده پانکراس، فاکتورهای خطرزای ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می دهد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر آناستازیوس پتتاز، متخصص غدد درون ریز در مرکز پزشکی دانشگاه توفتز در بوستون خاطرنشان کرد: این نتایج نشان می دهد که مکمل ویتامین د می تواند به بهبود مشکل اصلی در مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک کند.
دیابت نوع دوم شایعترین نوع این بیماری است و امروزه میلیون ها نفر در جهان به آن مبتلا هستند. مهمترین ویژگی این بیماری، افزایش میزان قند خون و در نتیجه واکنش ضعیف و نامناسب بدن به انسولین است. انسولین ماده شیمیایی است که قند را از جریان خون خارج کرده و در کبد و عضلات ذخیره می کند. انسولین در واقع توسط سلول های بتا در غده پانکراس تولید می شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، برای مشاهده چگونگی تاثیر مصرف این ویتامین در بهبود توان بدنی افراد برای کنترل قند خون، متخصصان روی ۹۲ فرد بالغ مبتلا به عارضه پیش دیابت بررسی کردند. به این افراد مکملهای ویتامین د ۳ ، مکمل های کلسیم، یک دارونما و یا هر دوی این مکمل ها داده شد. پس از چهار ماه خون این بیماران به لحاظ چندین فاکتور خطرزای دیابت آزمایش شد.
دکتر یان بی بوئر متخصص نفرولوژی در دانشگاه واشنگتن در این باره تصریح کرد: نتایج حاصل از این بررسی لزوما نشان نمی دهد که ویتامین د احتمال ابتلا به دیابت را کاهش خواهد داد اما از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد مکملها روی بیولوژی بدن تاثیر به سزایی دارند.
به گزارش ایسنا، ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است و برای جذب کلسیم و در نتیجه رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها در بدن لازم است. همچنین وجود آن برای انعقاد خون و عملکرد مطلوب غده تیروئید مهم است.
متخصصان طی مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از موارد سرطان بر اثر کمبود ویتامین د ایجاد می شوند. برهمین اساس، میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان روده در نواحی شمالی آمریکا، سه برابر نواحی جنوبی این کشور است.
کارشناسان علم تغذیه معتقدند که تعداد بسیار کمی از افراد ویتامین د مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا تامین می کنند، بنابراین به منظور تامین این ویتامین باید در معرض نور آفتاب قرار بگیریم. شدت نور خورشید در نواحی شمالی نسبت به نواحی جنوبی کمتر است. افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند در زمستان اغلب بیرون نمی روند در نتیجه با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.
شما می توانید علاوه بر تماس با نورخورشید ویتامین د را از طریق مکمل های ویتامینی، روغن ماهی، ماهی، غلات غنی شده و مقدار کمی نیز از طریق شیر غنی شده به دست آورید.
isna
hi dr!
     
  

 
عوامل خطرزای پوکی استخوان کدامند؟

پوکی استخوان یک عارضه شایع متابولیک استخوانی است که در آن کاهش عمومی و شدید در توده استخوانی ایجاد می شود.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این عارضه عناصر تشکیل دهنده استخوان از نظر کیفیت تغییر نمی کند ولی از نظر کمیت کاهش می یابند. این بیماری وقتی بروز می کند که کاهش توده استخوان بیش از حد سریع باشد در ضمن زنان بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
به گزارش سایت مرکزی تخصصی مایوکلینیک در آمریکا، برخی از عوامل احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند که برخی از آنها را می توانید تغییر دهید اما برخی دیگر مثل وراثت قابل تغییر نیستند.
مهمترین عوامل خطرزای این عارضه استخوانی عبارتند از:
بالا رفتن سن: تراکم استخوان در هر دو جنس به تدریج کم می شود به طوری که از حدود ۴۰ سالگی به بعد نیم تا یک درصد در سال کاهش می یابد.
جنسیت: پوکی استخوان در زنان به دلیل کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی شایع تر است به طوری که زنان در هر سنی ۴ یا ۵ برابر بیشتر از مردان دچار شکستگی استخوان می شوند.
یائسگی و کاهش هورمونهای جنسی: هورمون های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان ها دارند. بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمون ها شود پوکی استخوان را تسریع می کند.
وراثت و نژاد: در صورت سابقه شکستگی دربستگان نزدیک (پدر، مادر، خواهر و برادر) احتمال ابتلا به شکستگی تا دو برابر افزایش می یابد. همچنین نژاد آسیایی و افرادی که پوست و موی روشن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
اندازه بدن: استخوان بندی ظریف و جثه کوچک تر موجب افزایش احتمال پوکی استخوان می شود.
مصرف دارو: مصرف طولانی مدت داروهای حاوی کورتون، داروهای ضد صرع و داروهایی که برای درمان بیماریهای تیروئید مصرف می شوند، موجب بروز پوکی استخوان می شود. این دسته داروها حتما باید با تجویز پزشک و در صورت نیاز با مکمل های دارویی مانند کلسیم و ویتامین «د» مصرف شوند.
تحرک بدنی و ورزش: ورزش سبب افزایش رشد استخوانی بویژه در کودکی و دوران بلوغ می شود. ورزش متناسب با سن و به طور مستمر موجب افزایش تراکم استخوانی می شود.
رژیم غذایی: کلسیم باعث قوی شدن استخوان ها می شود. ویتامین «د» نیز مانند کلیدی است که باعث ورود کلسیم به استخوان ها و استحکام آنها می شود. مصرف این دو ماده در رژیم غذایی به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.
دخانیات و الکل: مصرف دخانیات شامل سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلولهای سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.
isna
hi dr!
     
  

 
جراحان اروپایی موفق به پیوند نای زیست مصنوعی شدند
با گذشت حدود ۱۴ ماه از دستاورد بی سابقه پژوهشگران مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پیوند نخستین نای مصنوعی جهان که در تولید آن از سلول های بنیادی خود بیمار استفاده شده بود، جراحان انگلیسی، سوئدی و اسپانیایی در تحقیقاتی مشترک موفق به ساخت و پیوند نای مصنوعی به روشی دیگر شدند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر جلال الدین غنوی، مبدع نخستین نای زیست مصنوعی جهان و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تولید و پیوند نای مصنوعی از روشی تک مرحله یی، بی نیاز از جراحی استفاده کرده اند که به عنوان اختراع در اداره اختراعات آمریکا نیز ثبت شده حال آن که در روش محققان اروپایی از روشی دومرحله یی و مستلزم انجام عمل جراحی پیچیده و طولانی استفاده شده است.
اردیبهشت ماه سال گذشته با اعلام انجام نخستین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تک مرحله یی در انسان
دانشمندان در لندن دست به ساخت یک نای مصنوعی زده و سپس آن را با سلول های بنیادی بیمار پوشش دادند.
فایده این تکنیک این است که نیازمند اهدا کننده نیست و خطر پس زده شدن این اندام وجود ندارد. به علاوه جراحان می گویند که ساختن نای مصنوعی فقط چند روز زمان می برد.
بیمار ۳۶ ساله که مبتلا به سرطان است یک ماه پیش تحت عمل قرار گرفت و حال او اکنون خوب است.
پرفسور پائولو ماچیارینی از ایتالیا، این جراحی را که در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا انجام شده رهبری کرده است.
ماچیارینی در گفت وگو با بی بی سی اظهار امیدواری کرده که بتوان از این شیوه درمانی برای درمان نوزاد ۹ ماهه ای در کره که به ناهنجاری نای دچار است، استفاده کرد.
بنابه گزارش این منابع، ماچیارینی تاکنون ۱۰ پیوند نای را با موفقیت انجام داده که از آن جمله انجام اولین پیوند نای با بافت مهندسی شده بر روی یک زن ۳۰ ساله کلمبیایی در سال ۲۰۰۸ است که البته تمام این جراحی ها با حضور یک اهداکننده اتفاق افتاده اند.
بیمار ۳۶ ساله دریافت کننده نای مصنوعی یک دانشجوی دکتری آفریقایی به نام «آندماریام تکلسنبت بین» است که در رشته زمین شناسی در ایسلند مشغول تحصیل است.
ابتدا عکس های سه بعدی از ریه بیمار تهیه شد. دانشمندان دانشگاه کالج لندن سپس توانستند نمونه های شیشه ای مانند نای بیمار و همچنین دو نایژه را بسازند.
این نمونه ها سپس به سوئد منتقل و در محلولی از سلول های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان بیمار خوابانده شد.
بعد از دو روز میلیون ها منفذ در این نمونه ها با بافت های خود بیمار پوشانده شده بود.
دکتر الکس سیف علیان و تیم او از این ساختار شکننده برای ایجاد جایگزینی برای بیمار که نای او در اثر یک غده آسیب شدیدی دیده بود استفاده کردند.
با وجود شیمی درمانی و رادیوتراپی شدید، غده سرطانی به اندازه توپ گلف شده و راه تنفس بیمار را بسته بود. بدون انجام پیوند، مرگ او قطعی بود.
ماچیارینی طی یک عمل ۱۲ ساعته همه تومور و بخش سرطانی نای را برداشته و نمونه مصنوعی را جای آن گذاشت.
سلول های مغز استخوان و پوست که از بینی برداشته شده بود قادر به تکثیر و رشد است، به طوری که ساختمان درونی نای مصنوعی را به اندامی غیرقابل شناسایی از یک نای سالم تبدیل می کند و مهمتر اینکه بدن بیمار آن را به عنوان عنصری خودی می پذیرد که بدان معنی است او نیازی به دریافت داروهای قوی بیماران پیوندی ندارد.
این داروها در سایر موارد برای جلوگیری از طرد عضو تازه پیوندی توسط سیستم مصونیت بدن تجویز می شود.
پروفسور ماچیارینی گفت که این یک پیشرفت واقعی است.
او گفت: به لطف نانوتکنولوژی، این شاخه جدید از پزشکی ترمیمی، ما اکنون قادریم یک نای مصنوعی با مشخصات مطلوب را ظرف دو روز یا یک هفته بسازیم. این یک نای مصنوعی است. زیبایی اش این است که می توانید آن را فورا در اختیار داشته باشید. هیچ تاخیری وجود ندارد. این تکنیک به اهداکننده انسانی نیازی ندارد.
او گفت بسیاری از اجزای دیگر بدن را می توان به همین شکل ترمیم یا جایگزین کرد.
بیمار بین یک ماه پس از عمل، نحیف اما خوب به نظر می رسد.
دکتر جلال الدین غنوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مبدع نخستین نای زیست مصنوعی جهان که اردیبهشت ماه سال گذشته موفق به انجام نخستین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تک مرحله یی در انسان شده است در گفت و گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا در خصوص تفاوت روش استفاده شده در موفقیت اخیر محققان اروپایی با طرح ابداعی خود گفت: در روش محققان اروپایی از روشی کاملا متفاوت استفاده شده که به صورت دومرحله یی است به این صورت که ابتدا عضو پیوندی با تمایز سلول های بنیادی گرفته شده از بیمار در محیط آزمایشگاه تولید و سپس به بدن وی پیوند زده می شود در حالی که در روش ابداعی ما که به سرعت ثبت اختراع شده و قبل و بعد از ثبت هیچ گونه مشابعی نداشته عضو پیوندی با تجمع سلول های بنیادی در حال گردش در خون بیمار روی ساختار ماتریسی که به بدن بیمار منتقل می شود تشکیل می شود و به این ترتیب نیازی به عمل جراحی نیست.
وی خاطرنشان کرد: طی عملی که سال گذشته در بیمارستان مسیح دانشوری تهران انجام شد، نای مصنوعی ابداعی به یک خانم جوان که به دنبال تصادف با پارگی نای مواجه شده و درمان های انجام شده در داخل و خارج از کشور بر روی وی موثر نبود پیوند زده شد. در این عمل با تزریق سلولهای نای به صورت مستقیم در داخل نای، ساختار بافت حفظ شد.
در این روش درمانی، ابتدا نیمه تحتانی نای و سپس نیمه فوقانی تحت این روش درمانی قرار گرفتند. در تزریق اول برای تامین داربست نای ماده ابداعی تزریق شد و سلول های بنیادی شخص بیمار در مجاورت این ماده جدید شروع به ساخت سلولهای غضروفی کرد. تزریق دوم نیز از سلول هایی بود که پوشش داخلی نای را انجام می دهند؛ بنابراین بدون استفاده از جراحی و داروهای سرکوبگر ایمنی این کار صورت گرفت.
isna
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 26 از 57:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA