انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 29 از 57:  « پیشین  1  ...  28  29  30  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
تب کودکان همیشه نیاز به درمان ندارد

تب یک عامل دفاعی در بدن برای مقابله و درمان بیماری هاست و تنها زمانی که آزاردهنده باشد برای مداوای آن باید اقدام کرد.

به گزارش ایسنا ، یک گزارش جدید از جامعه اکادمی پدیاتریک امریکاAAP نشان داد: تب به دلیل واکنش بدن به بیماری بروز می کند که موجب افزایش دمای بدن می شود از این رو سعی در کاهش درجه تب ممکن است به طولانی تر شدن بیماری منجر شود.

والدین تنها باید در شرایطی به درمان تب فرزندان خود بپردازند که این تب موجب ناراحتی آنها شود.

پروفسور جانیس سالیوان از مرکز پزشکی دانشگاه لوئیز ویل در کنتاکی در این خصوص گفت: تب یکی از دلایل شایعی است که موجب مراجعه والدین به پزشکان می شود. والدین در این باره بسیار نگرانند و فرضیات مختلفی در خصوص اتفاقات بد ناشی از تب در افکار عمومی وجود دارد.

گاهی اوقات والدین فکر می کنند اگر تب را درمان کنند کودکانشان زودتر بهبود میابند در حالی که مطالعات نشان می دهد تب نشانه ای از بیماری است و راهی است که بدن برای بهبود بیماری طی می کند.

تب یکی از عواملی است که موجب می شود گلبول های سفید خون فعال تر شوند و در نتیجه درمان بیماری را تسریع بخشند.

بر پایه این گزارش محققان متذکر شدند در صورتی که تب کودکان را ناراحت نکرده و موجب بروز شرایط بد جسمانی نشود باید از درمان آن پرهیز کرد.
hi dr!
     
  

 
چگونه از کمر خود محافظت کنیم ؟

● کمر خودرا با اعمال رفتارهای مناسب ، محافظت کنید .
۱.هنگام بلند کردن اجسام سنگین ، کمر خود را راست نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید و اجازه دهید پاهایتان کار را انجام دهد . برای بلند کردن اجسام خم نشوید .
۲. کفشهای پاشنه کوتاه و راحت بپوشید . هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد ، کمر شما در وضعیت غیر طبیعی تری قرار می گیرد .
۳. هنگام نشستن ، یک صندلی محکم و دسته دار انتخاب کنید . پشت خود را راست نگه دارید و شانه های خود را شل کنید . زانوهای خودرا کمی بالاتر از مفصل ران قرار دهید ( به طور مثال یک چهارپایه ی کوتاه یا کتاب زیر پای خود بگذارید ) .کف پای خود را صاف روی زمین قرار دهید . اگر خسته اید از انداختن خود روی صندلی خودداری کنید .
در عوض زانوی خود راخم کنید و طوری دراز بکشید که کمرتان با زمین تماس یابد . وقتی برای مدتی طولانی نشسته و یا ایستاده اید ، خمیدگی رو به جلوی طبیعی کمر ( لوردوز ) را با کشیدن متناوب شانه ها رو به عقب ، برقرار کنید تا آن که فشار کمی روی کمر و لگن خود احساس نمایید .
۴. هنگام ایستادن وزن خود را به طور مساوی روی دو پای خود قرار دهید . از قفل کردن زانوها به هم خودداری کنید با انقباض عضلات شکم و کپل کمر خود را راست نگه دارید .
۵. وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید . چاقی ، فشار وارد بر کمر شما را زیاد می کند .
۶. روی تشک نسبتا سفت بخوابید یا یک تخته زیر تشک خود قرار دهید . به خاطر داشته باشید که تشک فرسوده می شود . وقتی تشکتان شل شد آن را دور بیندازید و یک تشک محکم و نو بخرید .
۷.از ورزشها وتمرین های بدنی پر خطر مثل فوتبال ، قایقرانی ، شیرجه ، بولینگ ، تند یا درسرازیری دویدن ، ووزنه برداری خودداری کنید . تمرین های بدنی کم برخوردی هستند که از وارد شدن فشار زیاد به کمر و وضعیت نامناسب عضلات آن جلوگیری می کنند .
● درمان :
از پزشک بخواهید که کفشهای اصلاح کننده مخصوص را برای برطرف کردن و توزیع مجدد فشار واردشده به پا ، برایتان تجویز کند .در برخی موارد برای برطرف کردن بدشکلی های شدید ، ممکن است جراحی ضروری باشد . مسکن ها به برطرف شدن درد کمک می کنند .
hi dr!
     
  

 
ویروس پاپیلوما در بروز سرطان ریه نیز نقش دارد

پزشکان تاکید کردند ویروس پاپیلومای انسانی می تواند با خطر بروز سرطان ریه ارتباط داشته باشد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پزشکان هنوز نمی دانند که آیا واکسن پیشگیری از سرطان دهانه رحم می تواند برای سرطان ریه هم کاربرد داشته باشد یا نه؟

پزشکان در بررسی های جدید خود دریافته اند که ویروس پاپیلومای انسانی که از طریق تماس جنسی منتقل می شود و عامل بیشتر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است می تواند در بروز سرطان ریه نیز نقش داشته باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مد گورو، دانشمندان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در آزمایشات اخیر خود به وجود این رابطه پی برده اند.

ویروس پاپیلومای انسانی همان ویروسی است که احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را در زنان بالا می برد و خوشبختانه اخیرا واکسن آن ساخته شده است.

تا پیش از این، ارتباط آلودگی با این ویروس که ایجاد کننده زگیل ناحیه تناسلی است با سرطان گردن رحم به اثبات رسیده بود، اما اکنون محققان می گویند اگر این ویروس از دهان سر در بیاورد می تواند خطر سرطان های دهان را بالا ببرد و بنابراین پسران هم مانند دختران باید علیه این ویروس واکسینه شوند.

همچنین محققان اخیرا ویروس پاپیلوما ویروس انسانی را در برخی بیماران مبتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها ویروسی کشف کرده اند.

طبق یک مطالعه دیگر که به تازگی بر روی سرطان سینه انجام گرفته است زنان جوان مبتلا به سرطان سینه بیشتر از زنان مسن تر احتمال دارد که به ویروس فوق آلوده باشند.

گروه ویروسهای پاپیلومای انسانی شامل بیش از صد گونه ویروس هستند. در سرطان، ویروس ها به خودی خود موجب بروز بیماری نمی شوند، اما می توانند فاکتوری اصلی در مجموعه فرآینده هایی باشند که به سرطان منجر می شوند.

isna
hi dr!
     
  

 
روزه سلامت قلب را تضمین می کند

پزشکان در یک آزمایش جدید تاکید کردند که روزه داری برای سلامت بدن و بویژه حفاظت از قلب مفید است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، شواهد پزشکی جدید که از سوی متخصصان انستیتو قلب مرکز پزشکی اینترماونت در ایالت اوتای آمریکا نشان می دهد که روزه داری به صورت دوره ای نه تنها خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونری و دیابت را کاهش می دهد اما همچنین باعث تغییرات در سطح کلسترول خون می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر بنیامین هورن محقق اصلی این پژوهش خاطرنشان کرده است: روزه داری باعث گرسنگی یا استرس می شود. در واکنش به این حالت بدن کلسترول بیشتری آزاد می کند و در نتیجه از چربی بعنوان یک منبع سوخت به جای گلوکز استفاده می کند.

به این ترتیب از میزان سلول های چربی در بدن کاسته می شود و در این وضعیت احتمال بروز مقاومت انسولینی یا دیابت کاهش پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، آخرین نتایج تحقیقات تایید می کند که روزه گرفتن نقش بسیار زیادی در کاهش میزان کلسترول مضر خون دارد.

روزه گرفتن موجب تحریک دستگاه های داخلی بدن می شود، به صورتی که سلول های ضعیف بدن در اثر مقاومت در برابر گرسنگی قوی شده و سلول های بیماری زا نیز در طول مدت روزه داری از بین رفته و سلول های جدید و سالم جای انها را می گیرد.

به گفته پزشکان، یکی دیگر از فواید روزه گرفتن پیشگیری از ایجاد کیست های داخلی و تومورهای سرطانی است.

علاوه بر این روزه داری موجب کاهش میزان قند خون به پایین ترین میانگین آن می شود و در صورتی که افراد چاق تمایل به کاهش وزن داشته باشند می توانند با رعایت اعتدال در زمان خوردن افطار، وزن خود را کاهش دهند.

همچنین روزه داری برای رفع بیماری های پوستی مفید است و دلیل آن را کاهش میزان مایعات در خون و پوست ذکر کرده اند. روزه داری بعلاوه باعث افزایش ایمنی در برابر میکروب ها می شود.

این یافته ها در نشست های علمی سالانه کالج کاردیولوژی آمریکا در نیواورلئان ارائه شده است.
isna
hi dr!
     
  

 
کشف یک هدف درمانی جدید برای مقابله با سرطان ریه

متخصصان علوم پزشکی در دانشگا ملی سئول به یک هدف درمانی جدید برای مقابله با سرطان ریه دست پیدا کرده اند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان دریافته اند که یک نسخه خاص از پروتیئنی موسوم به AIMP۲ نقش و حضور بسیار فعالی در سلول های سرطانی ریه دارد و همچنین بیمارانی که حامل مقادیر بالای این نسخه خاص هستند، کمتر از این سرطان جان سالم بدر می برند. این نسخه خاص در واقع AIMP۲ DX۲ نام دارد که عملکرد سرکوب کننده تومور را در پروتیئن AIMP۲ دچار اختلال می کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، متخصصان کره ای معتقدند که این یافته می تواند فرصت تازه ای را برای دستیابی به داروهای جدید و موثرتر برای مقابله با سرطان ریه فراهم کند که در عین حال می توانند برای سرطان های دیگر نیز کاربرد داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سرطان ریه گونه ای بیماری است که در آن رشد بافت بدخیم در یک یا هر دو ریه پدید می آید. سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان محسوب می شود و بیش از ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به این سرطان در ظرف کمتر از پنج سال پس از زمان تشخیص بیماری، جان خود را از دست می دهند.

روش های تشخیص در این بیماران باید مرحله به مرحله انجام گیرد، ولی متاسفانه در مرحله اولیه که سلول ها دچار تکثیر و نامنظمی در تکثیر می شوند، نمی توان آن را تشخیص داد.

سرطان ریه زمانی تشخیص داده می شود که از نظر رشد به مرحله ای رسیده که در تصاویر سی تی اسکن می تواند خود را نشان دهد.

روش های تشخیصی دیگر مثل بررسی خلط از نظر سلول های سرطانی، عکس سینه، سی تی اسکن و در صورت نیاز برونکوسکوپی و گرفتن نمونه از برونکوسکوپ از دیگر روش های تشخیص سرطان ریه هستند.

وقتی شخصی دچار سرطان ریه شود عملا نمی شود آن را درمان کرد و بهترین راه حل برای مقابله با این بیماری کشنده و مهلک، پیشگیری است.

در این رابطه بیمارانی که سیگاری هستند حتما باید تحت نظر پزشک باشند و پزشک بر اساس ضرورت، آزمایش های مربوطه را انجام می دهد که از جمله آنها بررسی خلط بیمار از نظر وجود سلول های سرطانی با توجه به حال عمومی بیمار است. هر چه فاصله زمانی بین تشخیص سرطان ریه و شروع درمان بیشتر باشد، شرایط وخیم تر خواهد شد.

آمارها نشان می دهد، امکان ابتلا به سرطان ریه در فردی که سیگار می کشد نسبت به کسی که سیگار نمی کشد، ۷۰۰ برابر بیشتر می شود.

جزئیات این تحقیق در مجله تخصصی ژنتیک پلوس به چاپ رسیده است.
isna
hi dr!
     
  

 
انسولین، امیدی برای درمان آلزایمر

متخصصان غدد درون ریز در یک آزمایش جدید به این نتیجه رسیده اند که انسولین می تواند امیدی برای درمان آلزایمر باشد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان می گویند می توان از دوز پایین انسولین برای بهبود علائم آلزایمر استفاده کرد که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

نتایج این تحقیق جدید نشان داده است که انسولین می تواند فعالیت چهار پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر را سرکوب کند.

دکتر پارش داندونا، متخصص و استاد علوم پزشکی در دانشگاه بوفالو در این تحقیق خاطرنشان کرد: نتایج مطالعات ما به طور آشکار نشان می دهد که انسولین قابلیت آن را دارد که به یک ماده درمانی برای مقابله با علائم آلزایمر تبدیل شود.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، مبتلایان به آلزایمر در مراحل ابتدایی این اختلال علائمی چون تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند.

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که در آن ترشح ماده شیمیایی سروتونین به شدت کاهش می یابد. اما عامل این وضعیت همیشه پیر شدن سلول ها نیست.

سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلول های مغزی می شود یا شوک عاطفی پس از دست دادن یک عزیز، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه جدید معلوم شده است که یکی از این چهار پروتئین با ترکیب بتا آمیلوئید که عامل اصلی بروز آلزایمر شناخته شده است، ارتباط دارد.

بتا آمیلوئید ترکیب اصلی موجود در پلاک های مولد آلزایمر است. آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا جایی پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را نیز فراموش می کند. بیماری آلزایمر متاسفانه درمانی ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

به گفته پزشکان، داشتن زندگی فعال، شرکت در برنامه های گروهی و کارهای فکری، گوش کردن به اخبار و از همه مهم تر یادگیری و آموزش مثل یاد گرفتن یک زبان جدید، مغز را فعال نگاه می دارد و در نتیجه در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است.

در آزمایش اخیر پزشکان روی گروهی از بیماران چاق و مبتلا به دیابت نوع دوم مطالعه کرده و دریافتند که دوز پایین انسولین می تواند فعالیت پیش پروتئین آمیلوئید را سرکوب کند. این پیش پروتئین فاکتوری است که آمیلوئید بتا از آن شکل می گیرد.

این مطالعه در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی به چاپ رسیده است.

isna
hi dr!
     
  

 
در خواب آموخته های روز را تمرین می کنیم

مطالعه جدیدی نشان می دهد که افرادی که در خواب راه می روند، هنگام خواب همان حرکاتی را انجام می دهند که در طول روز و وقتی بیدار بوده اند یاد گرفته اند. انگار خواب فرصتی برای تمرین آموخته ها در مغز است.

فرضیه های متعددی در مورد خواب انسان وجود دارند و این فرضیه ها با گذر زمان و مطالعات تازه در حال تغییر هستند. در گذشته تصور غالب این بود که ذهن افراد خواب، زمینه ای خالی برای فعالیت بدون جهت سلول های عصبی مغز است. اما وقتی در مطالعات به افراد چیزهای تازه ای آموزش می دادند و بعد به آن ها اجازه می دادند استراحت کنند، بعد از یک خواب خوب خیلی بهتر از یک چرت زدن کوتاه، آموخته ها را به خاطر می آوردند.

تصویربرداری های مغزی هم این یافته را تایید می کردند. تصویربرداری ها الگوهای مشابهی را بین زمانی که افراد در حال آموزش بودند و زمانی که خواب بودند، نشان می دادند. با این حال همه این یافته ها به نحوی غیرمستقیم فرضیه تمرین و تکرار آموخته ها در خواب را تایید می کردند و هیچ کدام دلیل کافی برای این فرضیه نبودند.
اما ابن بار، به گزارش وایرد، دلفین اودیت، محقق خواب در دانشگاه ماری و پیر کوری در پاریس فرانسه، برای این که تردیدها را از بین ببرد، دست به ابتکار تازه ای در مطالعه خود زده است.
وی به اتفاق همکارانش روش تازه ای را ابداع کردند که در آن به افراد در هنگام بیداری یک مهارت حرکتی جدید را آموزش می دادند و سپس خواب او را مشاهده می کردند. آن ها برای مطالعه خود از داوطلبانی استفاده کردند که اختلال خواب داشتند، کسانی که در خواب بر اساس خوابی که می دیدند حرکت می کردند، مثل خوابگردها یا کسانی که در خواب راه می روند. بنابراین اگر شرکت کننده ها در خواب همان حرکت هایی را که در بیداری یاد گرفته بودند انجام می دادند، دلیل محکمی برای تایید این فرضیه به دست می آمد که آن ها در حال تکرار آموخته های روز خود هستند.
اودیت و گروهش به شرکت کننده ها یاد می دادند که با دیدن یک رنگ خاص روی نمایشگر، جسمی با همان رنگ در اطراف خود را لمس کنند. سپس از آن ها هنگام خواب تصویربرداری می شد. چنان که در فیلم فوق می بینید، شرکت کننده ها هنگام خواب رفتاری مشابه آن چه در تکلیف روز انجام می دادند را از خود نشان دادند.
به گفته محققین، این یافته های جدید بالاخره به طور مستقیم تظاهر آموخته های روز در خواب شب را نشان می دهد. به اعتقاد آن ها، افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، منابع خوبی برای مطالعه در مورد فرایندهای شناختی و حرکتی مغز در طول خواب هستند.
بنابراین اگر از آن دسته کسانی هستید که در خواب راه می روید یا حرف می زنید یا هر رفتاری شبیه به آن دارید، خیلی ناراحت نباشید، چون منابع ارزشمندی برای علم محسوب می شوید. با این حال اگر بعدازظهرها کلاس کاراته یا ورزش های رزمی می روید، مراقب رفتار خود هنگام خواب باشید!
khabaronline
hi dr!
     
  

 
رابطه پارکینسون با کمبود شدید ویتامین دی

متخصصان آمریکایی در یک بررسی جدید دریافته اند که بیماران مبتلا به پارکینسون ابتدایی با کمبود زیاد مقدار ویتامین D در بدنشان مواجه هستند اما مصرف این ویتامین نمی تواند پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد.
به گزارش ایسنا، دکتر ماریان ال ایوات، متخصص دانشکده پزشکی دانشگاه ایوات و مرکز پزشکی امور گیاه خواران آتلانتا و دستیاران وی تاثیر کمبود ویتامین D را در بیماران مبتلا به پارکینسون ابتدایی که تحت درمان قرار نگرفته بودند، بررسی کردند. پارکینسون در این بیماران ظرف ۵ سال پس از شرکت در تحقیقات تشخیص داده شد.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این محققان وضعیت ویتامین D را در نمونه های خونی ذخیره شده از بیماران آزمایش کردند و دریافتند که در مراحل ابتدایی بروز پارکینسون، افراد مبتلا با کمبود شدید ویتامین D مواجه هستند. آنها متوجه شدند که ۶۹ درصد از این بیماران با کمبود ویتامین D و ۲۶ درصد با فقدان این ویتامین مواجه هستند.
این یافته در مجله آرشیو نورولوژی به چاپ رسیده است.


===============================

کاهش کلسترول خون با مصرف امگا۳

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف اسید چرب امگا۳ برای کاهش کلسترول خون بالا مفید است.
مرتضی صفوی افزود: در کشورهای پیشرفته تقریبا یک چهارم از افراد بالاتر از ۲۰ سال دارای سطوحی از کلسترول خون بالا هستند.
وی گفت: کلسترول بالای خون از عوامل تهدید کننده سلامت انسان هستند و اگر میزان کلسترول خون بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ میلی گرم در دسیلت باشد در مرکز کلسترول بالا قرار دارد که خطر بروز بیماری کرونور قلب در این افراد بیشتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: غذای مصرفی به راحتی می تواند موجب افزایش و یا کاهش میزان کلسترول خون افراد شود و رژیم غذایی پرچرب و مصرف بیش از حد گوشت های پرچرب، فرآورده های لبنی، غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، کیک ها و تخم مرغ در افزایش کلسترول خون نقش زیادی را برعهده دارد.
صفویی گفت: رژیم غذایی و ژنتیک می تواند در افزایش کلسترول خون اثر داشته باشد و رژیم غذایی در درمان کلسترول بالای خون بسیار موثرتر است.
وی اضافه کرد: مصرف چربی های غیراشباع چندگانه که در روغن های ماهی و میگو یافت می شود می تواند موجب کاهش میزان کلسترول خون شود و اسید چرب امگا۳ نیز برای کاهش میزان کلسترول خون افراد بسیار مفید است و اسید چرب امگا۳ در ماهی هایی مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی های خالدار وجود دارد.
farsnews
hi dr!
     
  

 
ترمیم استخوان ها با استفاده از نسل جدید ایمپلنت ها

حتما تا به حال با افرادی مواجه شده اید که در اثر یک حادثه، دچار شکستگی استخوان شده باشند. در چنین مواردی معمولا پزشکان برای ترمیم و به اصطلاح جوش خوردن استخوان شکسته از یک ایمپلنت استفاده می کنند.

در حقیقت ایمپلنت ها همان چیزی هستند که از گذشته های دور تحت عنوان پلاتین از آن نام برده می شد، اما برخلاف آنچه به نظر می رسد ایمپلنت های فلزی در اغلب موارد از جنس فلزاتی به غیر از فلز پلاتین هستند. این قطعات که در محل شکستگی قرار می گیرند از آلیاژهایی ساخته می شوند که در محیط بدن کمتر دچار خوردگی می شوند و علاوه بر این یون های فلزی کمتری را در بدن آزاد می کنند چراکه در غیر این صورت بدن، این جسم خارجی را نپذیرفته و این نوع ایمپلنت توسط بدن پس زده خواهد شد.به همین علت معمولا در تهیه ایمپلنت ها از فولاد زنگ نزن و آلیاژهایی نظیر تیتانیوم و کبالت استفاده می شود.

ویژگی منحصر به فرد این آلیاژها این است که هیچ واکنشی با بافت زنده نشان نداده و توسط بدن ما انسان ها پس زده نخواهند شد.

البته باید توجه داشت موادی که به عنوان نوعی پوشش در سطح این آلیاژها قرار می گیرند نقش بسیار مهمی در تقویت آنها خواهند داشت، اما در سال های اخیر افزایش قیمت این فلزات و همچنین پیامدهای ناشی از کاربرد این فلزات در تهیه ایمپلنت ها مانند سایش استخوان های مجاور یا فرسایش بافت مجاور در نتیجه وزن بالایی که دارند موجب شده است که مطالعات و تحقیقات گسترده ای برای یافتن جایگزینی مناسب برای این نوع آلیاژها انجام

شود.

با توجه به اهمیت این موضوع گروهی از محققان دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی را درباره استفاده از مواد سرامیکی بیواکتیو در ساخت ایمپلنت ها با هدف تسریع در فرآیند ترمیم استخوان و همچنین کاهش پیامدهای ناشی از استفاده ایمپلنت ها در بیمارانی که دچار شکستگی های استخوانی شده انجام داده اند که با نتایج موفقیت آمیزی نیز همراه بوده است.

ایمپلنت های سازگار با بافت زنده

به گفته مهندس مصطفی میلانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه تربیت مدرس و مجری این طرح تحقیقاتی یکی از بهترین جایگزین ها برای آلیاژهای فلزی در ایمپلنت ها که به خوبی قابلیت های خود را نشان داده است، سرامیک ها هستند.

سرامیک ها دسته ای از موادی هستند که از اکسیدهای فلزات مختلف تشکیل شده اند و معمولا نیز دمای ذوب بالایی دارند.

سرامیک هایی که از آنها برای ساخت ایمپلنت ها استفاده می شود باید زیست سازگار باشند یعنی باید با بافت زنده، سازگاری داشته باشند و موجب ایجاد حساسیت در بدن نشوند، بنابراین تنها از گروه خاصی از ترکیبات اکسیدی که از چنین قابلیتی برخوردار باشند می توان برای این کار استفاده کرد.

در سال های اخیر سرامیک هایی تولید شده اند که علاوه بر این که توسط بدن پس زده نمی شوند دارای خاصیت زیست فعالی نیز هستند.

این خاصیت سبب می شود که وقتی این ایمپلنت ها در بدن قرار می گیرند بتوانند به فرآیند تشکیل استخوان در محل شکستگی کمک کنند.

یعنی اگر در حالت عادی استخوان بعد از یک دوره یک ماهه ترمیم می شود با استفاده از این ترکیبات جدید می توان دوره درمان را حتی به یک هفته نیز کاهش داد.

این مواد نوترکیب را سرامیک های بیواکتیو می نامند و تا به حال ترکیبات متعددی از آنها معرفی شده است که مدت زمان شروع جوانه زدن ترکیبات استخوانی روی این سرامیک ها وجه تمایز آنها از یکدیگر است.

محققان همواره در تلاش هستند تا این زمان را تا جای ممکن کاهش دهند. در این راستا و برای ساخت یک ترکیب با مدت زمان جوانه زنی کم، در دانشگاه تربیت مدرس مطالعاتی انجام شد که نتیجه آن تولید یک نوع ماده سرامیک زیست فعال به روش سل ـ ژل بود. روش سل ـ ژل روشی است که در آن با استفاده از ترکیبات آبی آلکوکسیدی و در یک محیط آبی یا الکلی، محلولی تولید می شود که با خشک شدن این محلول و خروج حلال یک ترکیب سرامیکی تولید خواهد شد.

ویژگی این روش این است که در دمای پایین می توان سرامیک هایی تولید کرد که دمای ذوب آنها بسیار بالا و حتی بیشتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد است. یکی از دیگر ویژگی های این روش این که ترکیب تولید شده، خالص و به دور از هر گونه آلودگی خواهد بود.

کاهش عوارض درمانی در شکستگی ها

نتایج به دست آمده از قرارگیری ترکیب سرامیکی جدید در پلاسمای بدن نشان داد که این ترکیب می تواند نقش بسیار مهمی در تشکیل بافت های استخوانی روی سرامیک، در مدت زمان بسیار کوتاه یعنی تنها یک روز پس از قرار گرفتن این ترکیب سرامیکی در پلاسما داشته باشد.

یعنی هیدروکسی آپاتاتیت بعد از یک روز کاملا روی سطح سرامیک دیده می شد که این مشاهدات نشان می داد که با قرارگیری ایمپلنت های سرامیکی با این ترکیب در بدن می توان به ترمیم بافت استخوانی در مدت زمان کمتری امیدوار بود.

نکته: ایمپلنت ها همان چیزی هستند که از گذشته های دور تحت عنوان پلاتین از آن نام برده می شد اما برخلاف آنچه به نظر می رسد ایمپلنت های فلزی در اغلب موارد از جنس فلزاتی به غیر از فلز پلاتین هستند

ویژگی دیگر بافت تشکیل شده، چسبندگی آن به سطح است. این ویژگی از این نظر حائز اهمیت است که مشکلات ناشی از شل شدن ایمپلنت ها در محل شکستگی که از مهم ترین عوارض جانبی ناشی از استفاده از ایمپلنت ها در درمان شکستگی های استخوانی است را به حداقل می رساند.

شل شدن ایمپلنت در محل شکستگی اغلب با عوارضی مانند درد در ناحیه کاشت ایمپلنت یا عدم اتصال بافت استخوانی همراه خواهد بود که انجام بسیاری از کارهای روزمره را برای فرد بیمار غیرممکن می سازد.

به همین علت اگر بافت تشکیل شده در محل شکستگی از چسبندگی کافی به سطح برخوردار باشد می توان امیدوار بود که ایمپلنت از استحکام بیشتری برخوردار بوده و فرد بیمار با مشکلاتی نظیر شل شدن ایمپلنت در محل شکستگی استخوانی مواجه نشود.

تسریع فرآیند ترمیم استخوان ها

میلانی در ادامه افزود که در این طرح تحقیقاتی درصدهای مختلفی از زیر کونیا به ترکیب اولیه اضافه شد تا به این ترتیب تاثیر افزایش این ماده در افزایش خاصیت بیواکتیویته یا زیست فعال بودن ایمپلنت مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در میان ترکیبات مختلف ترکیبی که در آن از اکسید زیرکونیوم استفاده نشده بود هیدروکسی آپاتاتیت که از نشانه های ترمیم بافت استخوانی است پس از ۷ روز تشکیل می شود و این در حالی است که با افزودن زیرکونیوم تا ۱۰ درصد، مدت زمان جوانه زنی هیدروکسی آپاتاتیت به میزان قابل توجهی کاهش یافته و پس از گذشت مدت زمانی کمتر از یک روز نخستین نشانه ها و علائم ترمیم بافت استخوانی در محل کاشت ایمپلنت نمایان شد.

علاوه بر این، در این طرح تحقیقاتی از این ترکیب سرامیکی به عنوان یک نوع پوشش روی ایمپلنت های فولادی استفاده شد.

بررسی خواص این ایمپلنت ها از نظر خواص بیواکتیویته یا میزان زیست فعال بودن آنها و همچنین بررسی آنها از نظر مقاومت این نوع ایمپلنت ها به خوردگی نشان داد که با قرار گرفتن این نوع پوشش ها روی زیر لایه فولادی، مقاومت فولاد در برابر خوردگی تنها پس از گذشت یک روز در نخستین روز آزمایش حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت و این در حالی است که از سوی دیگر، خاصیت بیواکتیویته فولادی که از مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی برخوردار است نیز با قرار گرفتن این پوشش در سطح آن نسبت به زمانی که از فولاد خالص و بدون داشتن هرگونه پوششی در ساخت ایمپلنت ها استفاده می شد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

به گونه ای که بعد از گذشت ۳ روز هیدروکسی آپاتاتیت یا به عبارتی نخستین نشانه های تشکیل بافت استخوانی و ترمیم استخوان آسیب دیده در محل شکستگی نمایان شد.

در حالی که اگر در ساخت ایمپلنت ها تنها از فولاد خالص استفاده شود حتی پس از گذشت ۱۴ روز نیز نشانی از تشکیل شدن هیدروکسی آپاتاتیت دیده نمی شود.

میلانی در پایان خاطرنشان کرد با بررسی نمودارها و اطلاعات به دست آمده در این آزمایشات می توان به این نتیجه رسید که ایجاد این پوشش روی فولاد ضدزنگ سبب تشکیل یک لایه مقاوم الکتریکی بر سطح می شود که این لایه از خروج الکترون ها و در نتیجه یون ها جلوگیری خواهد کرد و طول عمر ایمپلنت های فولادی نیز در بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب می توان امیدوار بود که با استفاده از این روش بتوان ایمپلنت هایی را تولید کرد که علاوه بر این که از دوام بیشتری در مقایسه با ایمپلنت های قبلی برخوردار باشند، موجب تسریع فرآیند تشکیل استخوان در اطراف ایمپلنت شده و به این ترتیب زمان انجام فرآیند ترمیم استخوان ها در افرادی که دچار شکستگی های استخوانی شده اند را به حداقل ممکن برسانند.
jamejamonline
hi dr!
     
  

 
تقویت حافظه سالمندان با حرکات هوازی

مطالعات جدید نشان می دهد انجام تمرینات بدنی ملایم به مدت یک سال می تواند اندازه هیپوکامپ (نواحی مرتبط با حافظه در مغز) مغز در افراد مسن تر را افزایش داده و در نتیجه عملکرد حافظه فضایی افراد را بهبود بخشد.

طی پروژه ای که تحت نظارت محققان دانشگاه های پیتزبورگ، ایلی نویز، رایس و دانشگاه ایالت اوهایو انجام گرفت برای اولین بار مطالعاتی روی افراد مسن که دچار ضعف هیپوکامپ شده یا آن را تجزیه کرده اند انجام شد.

ساختاری در مغز که در تمامی فرم های شکل گیری حافظه درگیر می باشد.

محققان ۱۲۰ فرد مسن بومی که سابقه جنون نداشتند را به شکل تصادفی به ۲ گروه تقسیم کردند.

گروه اول ۳ روز در هفته و هر روز به مدت ۴۰ دقیقه پیاده روی و حرکات هوازی (ایروبیک) داشتند و گروه دوم حرکات کششی و نرمشی محدود انجام می دادند.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) قبل از انجام مطالعات، ۶ ماه پس از انجام حرکات و در پایان دوره یکساله مطالعات از هر فرد در پرونده مربوط به خودش انجام گرفت.

بررسی MRI حاکی از آن بود افراد گروه اول که حرکات ایروبیک و هوازی انجام می دادند به ترتیب در قسمت چپ و راست هیپوکامپ ۱۲ / ۲ درصد و ۹۷ / ۱ درصد رشد داشته اند.

همین نواحی در مغز افراد گروه دوم که حرکات کششی انجام می دادند به ترتیب ۴۰ / ۱ و ۴۳ / ۱ درصد کاهش نشان می داد.

تست حافظه فضایی برای همه شرکت کنندگان در ۳ فاصله زمانی انجام شد. درمقایسه با زمان آغاز مطالعات عملکرد مغزی افراد گروه اول حاکی از پیشرفت بود که این پیشرفت به دلیل افزایش اندازه هیپوکامپ بود.

همچنین چندین زیست نشانه دال بر سلامتی مغز شامل ملکول های کوچک درگیر در فرآیند یادگیری و حافظه و عامل تغذیه بافت های سیستم عصبی مشتق شده از مغز (BDNF) مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند که افزایش اندازه هیپوکامپ با افزایش میزان BDNF مرتبط است.

پروفسور کرک اریکسون از دانشگاه پیتزبورگ می گوید: ضعف هیپوکامپ در اواخر دوران زندگی و سالخوردگی تقریبا اجتناب ناپذیر است، اما ما با این تحقیق نشان دادیم که انجام تمرینات هوازی متعادل به مدت یکسال قادر به افزایش اندازه ساختار هیپوکامپ است. مغز در این دوران از زندگی همچنان تغییرپذیر است.

چنین پیشرفت های قابل توجهی در بخش سلامت شهروندان بسیار حائز اهمیت بوده و باعث گسترش جمعیت سالمندان در سرتاسر جهان می شود.

jamejamonline
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 29 از 57:  « پیشین  1  ...  28  29  30  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA