انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 34 از 57:  « پیشین  1  ...  33  34  35  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
از سندرم «پی ام اس» چه می دانید؟

متخصصان علوم پزشکی در برزیل موفق شدند قرص جدید و موثری را تولید کنند که برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی در زنان، معروف به بیماری هزار چهره مفید است.



به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ترکیبات این داروی جدید شامل اسیدهای چربی شامل اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولنیک و ویتامین ای هستند که به کاهش علائم جسمی و روانی این سندرم به میزان قابل توجهی کمک می کند.

دکتر ادیلبرتو ریچا فیلهو و تیم پزشکی وی در دانشگاه فدرال پرنامبوکو در برزیل آزمایشات خود را برای بررسی عملکرد این دارو روی ۱۲۰ زن شرکت کننده انجام دادند.

این متخصصان متوجه شدند زنانی که از این دارو مصرف کردند در مقایسه با گروه کنترل، سه تا شش ماه پس از آغاز آزمایشات به میزان زیادی از علائم نامطلوب و آزاردهنده این سندرم خلاصی یافتند.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، سندرم پیش از قاعدگی یا «پی ام اس» شایعترین بیماری در زنان است.

علت بروز این سندرم هنوز نامشخص است اما اغلب پزشکان به هم خوردن تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون را محتمل ترین علت این بیماری می دانند.

برخی از متخصصان، سندرم پیش از قاعدگی بیماری هزار چهره می نامند چون پزشکان بیش از ۱۵۰ علامت را به این بیماری نسبت داده اند.

به گزارش ایسنا، علایم این سندرم در زنان متفاوت است و همین امر امکان تشخیص آن را دشوارتر ساخته است.

مشکل بیشتر این است که الگوی این سندرم ممکن است بر حسب ماه های مختلف سال و سن بیمار دچار تغییر شود.

از شایعترین علائم این سندرم می توان به دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریک پذیری، تنش عصبی، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، افزایش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، افزایش وزن، ورم دست و پا، تورم و حساسیت سینه ها ، احساس ورم و نفخ شکم، افسردگی، ضعف حافظه و بی خوابی اشاره کرد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی بر اساس تسکین علائم آن تجویز می شود. متخصصان تاکید دارند که رژیم غذایی سالم برای داشتن احساس سلامتی جسمی و فیزیکی در این شرایط بسیار مهم است.

ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، شامل کم کردن مصرف کافئین، نمک و شکر به کم شدن علائم این سندرم کمک می کند.

در برخی موارد ممکن است مصرف مکمل های غذایی توصیه شود. این مکمل ها عبارت از ویتامین ب۶ و ای، کلسیم و منیزیم هستند. بعلاوه رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات نیز در این سندرم توصیه می شود.

این سندرم در اکثر موارد به گونه ای بروز می کند که اغلب زنان علائم آن را عادی تصور کرده و از مراجعه به متخصص غفلت می کنند در حالی که این چشم پوشی می تواند به زندگی شغلی، خانوادگی و حتی روابط زناشویی آنها آسیب جدی وارد کند.

گاهی پرخاشگری و افسردگی در زنان مبتلا به این سندرم به قدری زیاد می شود که تاثیری بسیار منفی روی روابط فرد با دیگران اعمال می کند.

از این رو توصیه می شود که برای کنترل علائم این سندرم درنگ نکنید و حتما با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید و از وی کمک بخواهید.

این مطالعه در مجله پزشکی سلامت تولید مثلی منتشر شده است.
isna
hi dr!
     
  

 
شتباهات متداول درباره سرطان سینه
دو انکولوژیست برای کمک و درک بهتر از سرطان سینه و کاهش استرس زنان با ارائه یکسری از اطلاعات به آنها کمک کردند.



به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز” به نقل از edicalnewstodayچند اشتباه رایج درباره علائم سرطان سینه وجود دارد ازجمله:

۱) سرطان سینه ژنتیکی است وهیچ راهی برای مدیریت خطر ابتلا وجود ندارد:

دکتر چریف می گوید:اکثر زنان مبتلا به سرطان هیچ سابقه خانوادگی مبتلا به این بیماری را نداشتند.

او می گوید:خطر ابتلا به سرطان سینه ترکیبی از انتخاب شیوه زندگی وتحت تاثیر شرایط زیست محیطی است” آمار می گوید از هر هشت زن یک نفر تحت تاثیر عوامل ژنتیکی مبتلا به سرطان می شود.”

او گفت: خوشبختانه راهکارهای بسیاری وجود دارد که زن می تواند برای جلوگیری از سرطان انجام دهد از جمله اجتناب از مصرف الکل!غذا خوردن و یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات ،غلات سبوس دارنیز تاثیر بسزایی دارد. وتلاش در جهت داشتن یک وزن ایده آل.

۲) غذاهای خاص مانند گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

چریف می گوید: هیچ مطالعه علمی مبنی بر اینکه گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد وجود ندارد.

ولی مصرف الکل حتی در حد اعتدال عامل بروز این سرطان است. همچنین مصرف سویا برای زنان بسیار مفید است که از آن به رژیم غذایی مدیترانه ای یاد می شود.

۳) توده یا درد در سینه ازنشانه های سرطان سینه است

دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است زن احساس درد در سینه داشته باشد ازجمله تغییرات سطح هورمون های مختلف، به ویژه در دوران قاعدگی و یا تغذیه کودک از شیر مادر.

همچنین توده ها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند که توسط پزشک حرفه ای باید بررسی شود.

۴) جایگزینی هورمون درمانی ضرری ندارد

بسیاری از زنان برای رهایی از علائم یائسگی از هورمون درمانی (ترکیبی از استروژن و پروژسترون) استفاده می کند، او می گوید که سرطان سینه با طول عمر هورمون زنانه استروژن مرتبط است، به همین دلیل زنانی که از شیر مادر در دوران نوزادان استفاده کردند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

۵) ورزش تنها حجم توده های سرطانی را کاهش می دهد!

این تفکر اشتباه است زیرا مقدار متوسط ورزش، مانند پیاده روی سریع سه یا چهار بار در هفته نه تنها خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد بلکه باعث سلامت قلب و عروق نیز شده و از سرطان های دیگر جلوگیری می کند.

مطالعات نشان می هد که ورزش منظم می تواند به کاهش خطر ابتلای زنان به سرطان سینه را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
iscanews
hi dr!
     
  

 
ایمپلنت سینه و خطرسرطان

زنانی که از سیلیکون و گاز پر برای ایمپلنت سینه استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ALCL(لمفوم آناپلاستیک لنفوم سلول بزرگ) هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران باشگاه دانشجویی ایران "ایسکانیوز" به نقل از medicalnewstoday ، ALCLنوع تهاجمی غیر هوچکین لنفوم است که بطور کلی از نوع تی سلول ها هستند و در سرطان کبد، ریه، بافت نرم، استخوان ها، پوست و یا غدد لنفاوی نقش دارند.

موسسه ملی سرطان اعلام کرده که از هر ۵۰۰۰۰۰ زن آمریکایی یک نفر به ALCL مبتلا است.

تا کنون، ۶۰ مورد از ALCL در زنان با کاشت سینه در سطح جهان گزارش شده است.

تعداد زیادی از زنان پس از ایمپلنت احساس توده، تورم، درد یا عدم تقارن در سینه خود داشتند که پس از مراجعه به پزشک ALCL در آنها تشخیص داده شده است.


=======================

مانیکور ناخن موجب عفونت های قارچی می شود

انیکور کردن ناخن موجب ریش ریش شدن ناخن و بروز عفونت های میکروبی و قارچی می شود.

امیرهوشنگ احسانی در گفت وگو با فارس افزود: ناخن یک بافت مرده نیست و بسیاری از بیماری های پوست به ناخن برمی گردد بنابراین داشتن ناخن سالم بسیار ضروری است.

وی گفت: مانیکور کردن ناخن موجب تخریب سطح ناخن و شکننده شدن آن می شود و اگر آسیبی به ماهک ناخن وارد شود، ممکن است دیگر ناخن رشد نکند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شایع ترین و بیشترین عوارض مانیکور شکنندگی و لایه لایه شدن قسمت انتهایی صفحه ناخن است و بیماری های داخلی، بیماری های پوستی و عوامل محیطی می توانند بر ناخن ها تأثیر بگذارند.
hi dr!
     
  

 
مغز شطرنج بازان حرفه ای چه تفاوتی با مغز دیگران دارد؟

وقتی افراد سال های طولانی شطرنج بازی می کنند، قسمت هایی از مغزشان با هم مرتبط می شود تا بتوانند به طور خودکار وضعیت بازی را با نگاه به صفحه شطرنج تشخیص بدهند و به طور شهودی حرکت بعدی را انتخاب کنند.



به طور کل می توان بازیکنان شطرنج را به دو دسته تقسیم کرد: حرفه ای ها و آماتورها.

تفاوت بین آن ها هم یک ریشه اصلی دارد: تمرین و تجربه طی زمانی طولانی. اما این تمرین و تجربه چه تاثیری دارد که از یک آماتور، یک فرد حرفه ای می سازد؟

محققین جواب این سوال را به تازگی پیدا کرده اند. آن ها می گویند حرفه ای ها طی سال ها تمرین به مغزشان یاد می دهند که به نحوی متفاوت عمل کند.

به گزارش دیسکاوری، محققین ژاپنی با تصویربرداری ام.آر.آی از مغز بازیکنان حرفه ای و آماتور بازی شاگی (که همان شطرنج ژاپنی ها است)، فعالیت مغزی آن ها را در برابر الگوهای مختلف چیدمان صفحه شاگی بررسی کردند. آن ها از افراد می خواستند که در برابر هر چیدمان، به حرکت بعدی خود عمیقا فکر کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد که وقتی افراد حرفه ای به صفحه بازی نگاه می کنند، مناطقی از لوب آهیانه مغزشان که با تصاویر دیداری و حافظه اپیزودیک مرتبط است، فعال می شود.

همچنین وقتی این افراد تحت فشار قرار می گرفتند تا حرکت بعدی بازی را سریع انتخاب کنند، منطقه دیگری از مغزشان به نام هسته دمی فعال می شود. هسته دمی قسمتی از مغز است که با فعالیت های معطوف به هدف فرد ارتباط دارد.

به گفته محققین، در مغز بازیکنان آماتور شطرنج چنین الگوی فعالیتی دیده نمی شود. آن ها بر این باورند که افرادی که سال ها شطرنج بازی می کنند، مداری را بین این دو قسمت از مغز خود تکمیل می کنند که به آن ها کمک می کند به سرعت حالت بازی را تشخیص بدهند و گام بعدی را انتخاب کنند.

در واقع با این تغییر در فعالیت مغزی، آن ها می توانند به نحوی شهودی، هدف گرایانه و البته با استفاده از روش تشخیص الگو، با سرعتی بالاتر و بدون نیاز به هیچ جستجوی هشیارانه ای در مغز، بازی کنند.

در واقع این شهود نتیجه سال ها تمرین آن ها است و ربطی به الهام شدن ندارد که پدیده ای غیرقابل پیش بینی و بسیار نادر است.

بدین ترتیب، وقتی یک بازیکن حرفه ای به صفحه شطرنج نگاه می کند، قسمت هایی از مغزش با هم مرتبط می شوند تا به طور خودکار وضعیت بازی را شناسایی کند و باز هم به طور خودکار، حرکت بعدی را انتخاب کند.

متاسفانه اگر شما هم از افراد آماتور در بازی شطرنج هستید، چنین رابطه ای در مغزتان وجود ندارد، دست کم نه تا زمانی طولانی!



khabaronline
hi dr!
     
  

 
انجام اکوکاردیو گرافی قلب جنین

انجام اکوکاردیو گرافی قلب جنین برای نخستین بار در شرق کشور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس صورت گرفت.



به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”: و به نقل از وزارت بهداشت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دراین طرح مادران باردار با سابقه نازایی و سقط های جنین مکرر در ۱۶ ، ۱۷، ۱۸و ۲۴ ماهگی بارداری مورد اکوکاردیوگرافی جنینی قرار می گیرند که در صورت مشاهده ناهنجاریهای قلبی و عروقی در جنین اقدامات درمانی آغاز می شود .

دکتر بهزاد علیزاده با اشاره به اینکه اقدام به موقع و هماهنگی گروه جراحی مهمترین بخش برای نجات جان نوزاد به شمار می رود افزود: نوزاد دارای ناهنجاری مادرزادی قلب و عروق ساعاتی پس از تولد با تشخیص گروه درمانی مورد عملهای تهاجمی و غیر تهاجمی قرار می گیرد.

وی گفت: این بیمارستان با دارا بودن گروه درمانی منسجم، راه اندازی و تجهیز بخش مراقبت های ویژه بیماران مادرزادی قلب کودکان و امکانات و تجهیزات مجهز تنها مرکز تخصصی ارجاع بیماران مادرزادی قلب و عروق در شرق کشور به شمار می رود .

فوق تخصص قلب و عروق کودکان با اشاره به اینکه شیوع بیماریهای مادرزادی قلب و عروق حدود یک درصد از تولدهای زنده را در برمی گیرد افزود: درمان این گونه بیمارها نیازمند بررسی های تشخیصی به موقع در زمان بدو تولد و کاربرد روشهای درمانی نوین است که این بیمارستان قابلیت درمان این گونه بیماران را داراست .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس افزود: در حال حاضر بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس علاوه بر انجام عملهای تهاجمی در بیماران مادرزادی قلب و عروق و روشهای غیر تهاجمی از جمله بالون آنژیوپلاستی، رالوپلاستی کودکان ،آنژیوگرافی و کاتتریسم به منظور کاهش عوارض پس از عمل، جلوگیری از طولانی شدن زمان عمل و بستری شدن بیمار در بیمارستان با موفقیت انجام می شود .

دکتر علیزاده افزود: با گسترش روشهای تشخیصی و درمانی بیماریهای قلبی مادرزادی، بیماران پس از انجام اعمال درمانی در بدو تولد و یا سالهای کودکی میزان امید به زندگی در این افراد افزایش می یابد به طوری که همانند یک فرد عادی می توانند به سنین بزرگسالی ، ازدواج ، حضور در اجتماع ، ازدواج و بارداری زیر نظر پزشکان متخصص برسند.
iscanews
hi dr!
     
  

 
با یادداشت کردن، اضطراب خود را کاهش دهید



روانشناسان می گویند اگر نگرانی های خود را روی کاغذ بیاورید و آنها را بنویسید، می توانید بر اضطراب خود غلبه کنید.



به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این روانشناسان در یک مطالعه گسترده تایید کردند که نوشتن اضطراب ها و نگرانی ها قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت تنش زا و استرس آور مثل شرکت در آزمون یا ارائه سخنرانی می تواند تا حد زیادی از استرس شما بکاهد و در عین حال امکان موفقیت و بازده شما را افزایش دهد.

روانشناسان معتقدند: نوشتن به شما امکان می دهد که ذهن خود را پاکسازی کرده و بتوانید بهتر روی کاری که در دست انجام دارید، تمرکز کنید.

این تکنیک به اندازه ای قدرتمند است که اگر دانشجویان پیش از نشستن سر جلسه امتحان آن را به کارگیرند، بازده آنها افزایش یافته و نمرات تحصیلی که کسب می کنند ۲۰ درصد بیشتر می شود.

به گزارش روزنامه تلگراف، پروفسور سیان بیلوک، استاد دانشگاه شیکاگو در این باره تاکید کرد: مردم اغلب در آستانه یک وضعیت استرس زا دچار نگرانی ها و پیامدهای آن می شوند.

این نگرانی ها روی منابعی که باید در حین انجام کار از آنها استفاده کنیم تاثیر می گذارند و با مداخله عملکرد ما را کاهش می دهند اما اگر از روش حلقه کاغذ استفاده کنیم نگرانی هایمان روی کاغذ جاری می شود و ذهنمان پاک خواهد شد این ذهن اکنون آماده تمرکز کردن است.

به گزارش ایسنا، اضطراب عبارت از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشا ناشناخته است که به فرد دست می دهد و پیامدهای آن شامل عدم اطمینان، درماندگی و برآشفتگی فیزیولوژیکی است. هم چنین وقوع مجدد اتفاقاتی که قبلا باعث بروز استرس و آسیب به فرد شده اند، می تواند عامل ایجاد اضطراب باشد.

اغلب افراد در دوران حیات خود دچار اضطراب می شوند اما اضطراب مزمن، شدید و دائمی می تواند مشکل ساز و بیمار گونه باشد. بنابراین گزارش، بروز اضطراب در زنان، افراد کم درآمد و افراد سالخورده و میانسال بیشتر است.

روانپزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از حملات اضطرابی از خوردن کافئین مثل قهوه، چای، کولاها و شکلات خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیر قرار می دهد.

از کشیدن سیگار خودداری کنید چون نیکوتین موجب تشدید تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکی می شود و با تشدید انقباض عروقی، فعالیت و کارکرد قلب را افزایش می دهد.

انجام تمرینات ورزشی روزانه نیز در پیشگیری از اضطراب بسیار موثر است به طوری که حتی یک پیاده روی کوتاه در اطرف آپارتمان می تواند شما را آرام نگه دارد.

به علاوه درمانهای شناختی رفتاری تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله های ترس موثر هستند.

isna
hi dr!
     
  

 
تاثیر نور در بروز دیابت و افزایش فشار خون
تماس با نور مصنوعی از زمان غروب آفتاب تا هنگام رفتن به رختخواب می تواند کیفیت خواب را در انسان کاهش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت افزایش پیدا کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، یک بررسی جدید روی ۱۱۶ شرکت کننده سالم در گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال، این تاثیر را نشان داده است.

این داوطلبان ۸ ساعت قبل از خواب را در معرض نور روشن و مصنوعی اتاق و یا در معرض نور ضعیف غروب قرار گرفتند.

سپس هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نمونه هایی از پلاسمای خونی این افراد جمع آوری شد تا میزان ترشح ملاتونین در هر یک از آنها اندازه گیری و مشخص شود. ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز به هنگام شب ترشح می شود.

به گزارش هلت دیلی نیوز، ملاتونین چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند و همچنین در تنظیم فشار خون و دمای بدن نقش دارد.

این بررسی ها نشان داد تماس با نور روشن چراغ اتاق قبل از رفتن به رختخواب دوره تولید ملاتونین را تا ۹۰ دقیقه کاهش می دهد.

همچنین تماس با نور اتاق در ساعات معمول خواب تا ۵۰ درصد عملکرد ملاتونین را سرکوب می کند.

این تاثیرات منجر به اختلالات جدی در خواب می شود که حاصل آن بروز بیماریهای مهم و تهدید کننده مثل دیابت است.

این یافته حاصل تلاش متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون است که در مجله متابولیسم و غدد درون ریز شناسی بالینی منتشر شده است.
isna
hi dr!
     
  

 
مبتلایان به سائیدگی زانو از راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت پرهیز کنند.

مبتلایان به ساییدگی زانو از انجام ورزش های توام با راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت پرهیز کنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر زهرا ذاکری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: مبتلایان به سائیدگی زانو به دلیل امکان افزایش فشار بیش از حد وارده به مفصل و در نتیجه کمبود اکسیژن رسانی به سلول های غضروفی و نیز تشدید عوارض التهاب غضروف زیر کشکک شامل درد زانو و تشدید بیماری، از استفاده از دستگاه تردمیل و نیز انجام ورزش هایی که با ایستادن یا راه رفتن های طولانی و یا راه رفتن بر سطوح ناهموار مانند کوهپیمایی همراه است، خودداری کنند.

وی تقویت عضلات چهار سر ران و کاهش وزن را از جمله راه های مهم کاهش روند تشدید بیماری عنوان کرد و ادامه داد : افراد دچار سائیدگی زانو از رانندگی به مدت طولانی و خم یا راست نگه داشتن طولانی مدت زانو خودداری کنند.

وی همچنین آب درمانی و شنا را از جمله راه های موثر کاهش عوارض و جلوگیری از تشدید سائیدگی زانو دانست.
isna
hi dr!
     
  

 
خطر عفونت زایی باکتری های آکنه را جدی بگیرید

پزشکان هشدار دادند که باکتری های جوش آکنه می توانند مغز و بدن را آلوده کنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان متذکر شدند: باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند و عامل بروز جوش های آکنه هستند، می توانند پس از جراحی موجب بروز عفونت شامل عفونت های مغزی شوند.

دکتر پیتر لامبرت، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه آستون انگلیس خاطرنشان کرد: این میکروب ها حتی می توانند برخی از سلولها را تحریک کنند تا به سلولهای سرطانی تبدیل شوند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلت نیوز دیلی، دکتر لامبرت تاکید کرد در حالی که این باکتری به طور کلی بی خطر شناخته شده اما نقش آن بعنوان یک عامل بیماری زای بالقوه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

لامبرت افزود: به طور کلی ما تمایل داریم که این ارگانیزم را نادیده بگیریم چون تصور می کنیم که یک موجود بی ضرر است.

به همین خاطر وقتی آنها را می بینیم اغلب توجهی نمی کنیم در حالی که باید بیشتر به آن توجه کنیم و بدانیم که می تواند سبب بروز عفونت شود.

شرح این یافته در نشست زمستانی انجمن میکروبیولوژی کاربردی در لندن ارائه شده است.
isna
hi dr!
     
  

 
بهترین شیوه بیهوشی

عمل جراحی همواره ترس و دلهره ای برای بیمار ایجاد می کند. یکی از دلایل این استرس و نگرانی هم ممکن است بیهوشی و عوارض ناشی از آن باشد.

دکتر حسین علی شریف، متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه در این باره به «جام جم» می گوید: «به طور معمول در جراحی هایی که در گذشته انجام می گرفت، خود متخصصین جراحی کار بیهوشی را هم انجام می دادند، اما با پیشرفت علم و تکنیک های جراحی و با توجه به اهمیت حفظ سلامت بیمار، پیدایش رشته ای جدید که به صورت جداگانه وظیفه مراقبت از بیمار را داشته باشد احساس شد.»

وی می افزاید: «با پیدایش رشته تخصصی بیهوشی، جراح فقط کار جراحی را انجام داده و مراقبت از بیمار، کنترل وضعیت قلب، فشار خون و… به متخصص بیهوشی مربوط می شود.»

روش های گوناگون مراقبت از بیمار در حین جراحی

دکتر شریف با ذکر شیوه های مختلفی که برای مراقبت از بیمار در طول جراحی وجود دارد، توضیح می دهد: «روش هایی مانند بیهوشی عمومی، بی حسی موضعی و بی حسی نخاعی روش هایی هستند که با توجه به سن بیمار، طول مدت جراحی، محل جراحی و داشتن سابقه بیماری انتخاب می شود.

وی می افزاید: بهتر است برای بیماری با سن بالا که به نارسایی قلبی هم مبتلاست، تا جایی که ممکن است از روش بیهوشی عمومی استفاده نشود. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد جراحی با روش بی حسی نخاعی انجام شود.

بیهوشی عمومی

این پزشک متخصص توضیح می دهد: «در بیهوشی عمومی، از طریق رگ بیمار، داروها تزریق شده و بیمار به طور کامل هوشیاری اش را از دست می دهد. البته متعاقب آن عوارض خاصی نیز ممکن است برای بیمار ایجاد شود.

به عنوان مثال شاید وی دچار ایست تنفسی شود که در آن شرایط نیاز است از دستگاه های پیشرفته ای استفاده شود.

در طول جراحی به طور کامل از بیمار مراقبت شده، فشار خون و شرایط قلبی وی را کنترل کنند.»

وی در مورد عوارض بیهوشی عمومی نکاتی را بیان کرده و می افزاید: «بهتر است تا حدی که امکان دارد از روش بیهوشی عمومی به دلیل اثرات مهمی که روی قلب و ریه می گذارد، پرهیز شود.

به غیر از عوارضی که ممکن است حین عمل برای بیمار پیش بیاید، عوارضی نیز وجود دارد که شاید بعدها بیمار را درگیر کند.»

این متخصص بیهوشی می گوید: «در مواردی نادر بیمار ممکن است طی عمل در حالت بیداری باشد، به این معنا که چشمانش بسته بوده، کاملا بی حرکت باشد، اما صداهایی را شنیده و حتی اندکی درد داشته باشد. این موارد می تواند باعث شود در آینده ناراحتی های عصبی، بی خوابی و حواس پرتی برای بیمار ایجاد شود.»

دکتر شریف ادامه می دهد: «در برخی جراحی های خاص مانند سزارین و در مورد بیماران تصادفی که به اتاق عمل می آورند، به دلیل استفاده از میزان کمتر داروی بیهوشی، احتمال بروز این مشکلات بیشتر است.»

البته وی تاکید می کند با توجه به پیشرفت های علم، امروزه بیهوشی عمومی نیز روشی کم خطر و با عوارضی کم است.

بی حسی نخاعی

وی در مورد روش بی حسی نخاعی توضیح می دهد: «در این روش دارو در قسمت کمر بیمار و در جایی که نخاع وجود ندارد، تزریق می شود. نوع دارو نیز با توجه به طول مدت زمان جراحی انتخاب می شود.

البته در شرایطی که عمل طولانی باشد ـ معمولا بیشتر از ۵ / ۲ ساعت ـ باید از بیهوشی عمومی استفاده کرد.»

شریف ادامه می دهد: «عوارضی مثل افت فشارخون و کاهش ضربان قلب نیز طی مدت جراحی ممکن است وجود داشته باشد.

برخی عوارض نادر نیز ممکن است بعد از عمل جراحی ایجاد شود؛ مثل سردرد که البته امروز به علت استفاده از سوزن های ریزتر احتمال بروز آن خیلی کم شده است. این سردردها خفیف بوده و حتی بدون درمان به طور معمول پس از ۲ هفته کامل از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمی ماند. کمردرد نیز دیگر عارضه ای است که به احتمال خیلی کم ممکن است بروز کند.

اما در این شرایط نیز مریض با دارو درمانی خوب خواهد شد. گاهی نیز کمردرد به علل مختلف دیگری ایجاد می شود. برای نمونه در بارداری کمردرد وجود دارد؛ چه بی حسی نخاعی باشد و چه روش دیگری انجام شود.»

در کل بی حسی نخاعی از بیهوشی عمومی روشی بهتر و مناسب تر است؛ خطرات کمتری داشته و عوارض بعدی آن نیز کمتر است.

بی حسی موضعی

دکتر شریف در این باره توضیح می دهد: «در بی حسی نخاعی کل اعصابی که از نخاع خارج می شود، بلوک می شوند. ولی حالتی نیز به نام بلوک عصبی محیطی وجود دارد، به این معنا که خود عصبی که وارد منطقه جراحی می شود بلوک می کنیم.»

وی تاکید می کند بی حسی موضعی بی خطرترین روش است و برای کاهش استرس بیمار از داروهای آرامبخشی که خطر کمی دارند نیز می توان استفاده کرد.

عوامل موثر در انتخاب روش مناسب

این پزشک متخصص با اشاره به این که نوع جراحی نیز در انتخاب روش مناسب مهم است یادآور می شود: «در برخی جراحی ها مانند سزارین سعی می شود تا حد امکان دارو وارد خون جنین نشود، شاید بهتر است بگوییم در اینجا بهترین روش بی حسی نخاعی است.»

وی می افزاید: «محل جراحی هم در انتخاب روش بیهوشی یا بی حسی مهم است. در برخی جراحی ها امکان استفاده از بی حسی نخاعی وجود ندارد؛ به عنوان مثال جراحی هایی که روی صورت یا قسمت های فوقانی قفسه سینه انجام می گیرد.

ولی در کل سعی می شود در جراحی هایی که از قسمت ناف به پایین است از روش بی حسی نخاعی استفاده شود.»

دکتر شریف توضیح می دهد که امروزه و با توجه به پیشرفت های پزشکی، بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بی خطر بوده و مشکلات خاصی ایجاد نمی کنند.

وی در نهایت باز هم به بیماران توصیه می کند، قبل از عمل جراحی، از جراح خود بخواهند آنها را به یک متخصص بیهوشی ارجاع داده و معاینات و آزمایشات لازم را انجام دهند.

در مجموع باید گفت اگرچه بی حسی موضعی از بی حسی عمومی بهتر است اما این که بهترین شیوه بیهوشی یک بیمار چگونه باید باشد را پزشکان متخصص تشخیص می دهند، به همین دلیل، بیمارانی که قصد جراحی دارند برای کاهش عوارض و مشکلات بیهوشی بهتر است قبل از عمل با یک متخصص بیهوشی نیز مشورت کنند.
jamejamonline
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 34 از 57:  « پیشین  1  ...  33  34  35  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA