انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 38 از 57:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
تولد شبانه نوزادان و ارتباط آن با مشکلات مغزی

مطالعات جدید حاکی از آن است که نوزادانی در نیمه های شب و یا اوایل صبح به دنیا می آیند نسبت به نوزادانی که در طول روز متولد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات مغزی نادر قرار دارند.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”، به نقل از رویترز، هر ساله بیش از ۱۰ هزار نوزاد در امریکا با مشکلات مغزی زمان تولد به دنیا می آیند.

بیش از نیمی از این نوزادان یا می میرند و یا در بزرگسالی دچار فلج مغزی و یا صرع می شوند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا حدود ۲ میلیون کودک متولد شده را بر اساس ساعت و روز و ماه تولد را در طول ۱۴ سال مورد بررسی قرار دادند تا مشکلات احتمالی ایجاد شده را کشف کنند.

آن ها دریافتند که بیش از ۲ هزار کودک و یا حدود ۱/۱ کودک در هر ۱۰۰۰ کودک دچار مشکلات مغزی بودند. ۱۶ درصد از این کودکان پیش از رسیدن به سن ۱ سالگی دچار مشکل مغزی شدند.

کودکانی که در طول شب و بین ساعات ۱۰ شب تا ۴ صبح متولد شدند، ۲۲ درصد بیشتر از سایر کودکانی که در طول روز به دنیا آمدند در معرض خطر بروز بیماری مغزی قرار دارند.

در این میان کودکان مادرانی که بالای ۳۵ سال سن داشتند و یا زایمان اولی آن ها بودند، بیشتر دچار مشکل شدند.
iscanews
hi dr!
     
  

 
علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه گفت: علائم مسمومیت با مونوکسید کربن شبیه به سرماخوردگی است.

دکتر عبدالرحمن پرنا در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا – منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از وسایل گرما زا تشدید می شود که اولین نشانه های آن سر درد، ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع و خمیازه است.

وی با اشاره به اینکه کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بیشتر از دیگران درمعرض خطر مسمومیت هستند، اظهار کرد: پس از مسمومیت بهترین اقدام وارد کرد فرد مسموم به فضای آزاد، بازکردن قسمت های تنگ لباس، اکسیژن دهی و تماس با اورژانس ۱۱۵ است.

دکتر پرنا بیشترین علت مسمومیت با این گاز را به دلیل گازکشی های غیرمجاز و یا گازکشی در منازلی است که استاندارد لازم را ندارند، بیان کرد و گفت: دومین دلیل نیز مربوط به عدم رعایت موازین استاندارد در استفاده از دودکشهاست.

وی استفاده مناسب از دودکش و کنترل مسیر آن، استفاده از وسایل استاندارد، داشتن کلاهک مخصوص دودکش، توجه به شعله وسیله گرمایشی (باید آبی رنگ باشد)، باز گذاشتن دریچه های اطمینان در منزل، عدم نصب آب گرم کن در حمام و عدم استفاده از دودکش های آلومینیومی را بهترین راهکارها جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان کرد.

isna
hi dr!
     
  

 
دو برابر شدن احتمال مرگ زنان بر اثر سرطان سینه با درمان هورمونی

احتمال مرگ بر اثر سرطان سینه در زنانی که از قرص های جایگزین هورمونی استفاده می کنند، بیشتر از زنانی است که سایر قرص ها را مصرف می کنند.

این مطالعه که در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده، اولین باری است که افزایش مرگ های ناشی از سرطان سینه را بر اثر درمان های هورمونی گزارش می دهد.

در این رابطه یکی از محققان گفت: بر خلاف باورهایی که در چند سال اخیر حاکم بودند، سرطان های مرتبط با استروژن به علاوه پروژسترون با افزایش خطر مرگ بر اثر سرطان سینه در ارتباط اند.

یافته ها که حاصل ۱۱ سال مطالعه دنباله دار هستند، مشخص کردند: زنانی که به مدت ۵ سال از استروژن به همراه پروژسترون استفاده می کردند، بیشترین نرخ ابتلا به سرطان تخمدان، سینه، حملات قلبی و سایر مشکلات را داشتند.

بعد از کشف این موضوع فروش قرص های استروژن به همراه پروژسترون تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

محققان اطلاعات به دست آمده از ۱۲ هزار زن را آنالیز کردند و دریافتند: زنان مصرف کننده این داروها در مقایسه با زنانی که از سایر قرص ها استفاده می کردند، ۲ برابر بیشتر جان خود را بر اثر سرطان سینه از دست داده اند.
hi dr!
     
  

 
●چه موقع باید به سرطان گوارش شک کنیم؟

کار دستگاه گوارش حتی پیش از آنکه شما نخستین لقمه را در دهان خود قرار دهید، آغاز می‌شود. بوی خوش غذایی که می خواهید آن را میل کنید، برای راه افتادن بزاق دهان‌تان کافی است. به محض گذاردن لقمه در دهان، غدد بزاقی شروع به ترشح آنزیمی می‌کنند که تجزیه شیمیایی غذا را آغاز می‌کند.







مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده در فعل و انفعالات دستگاه گوارشی نقش دارند، اما همین اعضای بسیار مهم می‌توانند بنا به عللی دچار سرطان شوند و به نوعی دستگاه گوارش را دچار اختلال کنند.

برای آشنایی مختصر با علایم و نشانه‌های سرطان‌های دستگاه گوارش ،دکتر ایرج خسرونیا، رییس انجمن متخصصان داخلی ایران توضیح می دهند:

آقای دکتر! پزشکان با مشاهده چه علایمی به وجود سرطان در دستگاه گوارش مشکوک می‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال باید اجزای اصلی دستگاه گوارش (مری، معده و روده‌ها) را جداگانه بررسی کنیم؛ مثلا در سرطان مری علایم اصلی عبارتند از: دشواری در بلع غذا، کاهش وزن، بازگشت مواد غذایی بلعیده شده به دهان، وجود خون در مدفوع یا استفراغ.

بیشتر تومورهای مری در بخش میانی یا تحتانی آن ایجاد می‌شوند و نزدیک به ۹۰ درصد آنها بدخیم هستند. علامت اصلی تومور مری، دشواری در بلع غذاست. این مشکل اغلب با بلع مواد غذایی جامد شروع می‌شود، ولی سرانجام مواد غذایی مایع را نیز دربرمی‌گیرد.

از آنجا که اشکال در بلع به تدریج و در طول مدت زمان نسبتا طولانی، تشدید می‌شود، بسیاری از مبتلایان در مراجعه به پزشک سهل انگاری می‌کنند، به همین دلیل در بسیاری از موارد، تومور مری در هنگام تشخیص، به حدی بزرگ است که حدود نیمی از قطر مری را پُر کرده است.

درباره علایم و نشانه‌های سرطانی شدن معده هم توضیح می‌دهید؟

احساس ناراحتی در نواحی میانی و بالایی شکم، مدفوع سیاه و قیری، استفراغ خونی، استفراغ پس از صرف غذا، کاهش وزن، کم‌خونی و احساس نفخ پس از صرف غذا از نشانه‌های سرطان معده است، البته بر خلاف مری، بیشتر تومورهای معده خوش‌خیم هستند و احتمال بدخیم شدن این تومورها کم است.

شیوع سرطان معده در مردان دو برابر زنان است و معمولا در سنین ۵۰ سال به بالا ایجاد می‌شود.

علت بروز سرطان معده چیست؟

علت دقیق ایجاد تومورهای سرطانی معده مشخص نیست. از زمان کشف باکتری “هلیکو باکتر پیلوری” به عنوان علت اصلی ایجاد زخم‌ معده، محققان در تلاش‌ هستند که بفهمند آیا رابطه‌ای بین این باکتر‌ی و سرطان معده وجود دارد یا نه؟

یک مطالعه طولانی مدت درباره این فرضیه نشان داده است که عفونت مزمن هلیکو باکتر پیلوری خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

نشانه‌های تومورهای روده کوچک چیست؟

درد و انقباضات شکمی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن و مدفوع خونی از نشانه‌های این تومورها هستند. البته تومورها به ندرت در روده کوچک ایجاد می‌شوند و تنها سه تا شش درصد از کل توده‌های غیرطبیعی مجرای گوارش را تشکیل می‌دهند.

شایع‌ترین تومورهای روده کوچک، توده‌های غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و معمولا در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی کشف می‌شوند.

تومورهای روده کوچک چه خطراتی دارند؟

تومورهای خوش‌خیم تهدیدکننده‌ حیات نیستند، اما قادرند علایم خطرناکی را از قبیل خون‌ریزی و انسداد ایجاد کنند. تومورهای بدخیم، خطرساز و حتی تهدید کننده حیات بوده و به درمان فوری نیازمندند.

درباره سرطان‌ روده بزرگ هم لطفا توضیح دهید.

این سرطان‌ گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد، اما برخی مواقع خون‌ریزی از مقعد، تغییر در اجابت مزاج، انقباضات یا دردهای شکمی، کم‌خونی و کاهش وزن غیرقابل توجیه از نشانه‌های این سرطان هستند.

دلایل بروز سرطان روده بزرگ چیست؟

مجموعه ای از عوامل مانند نحوه زندگی و محیط زندگی ممکن است مسئول ایجاد آن باشند.

محققان نظریه‌ای دادند مبنی بر اینکه اغلب مردم، ژن‌های خاموشی دارند که قادرند سلول‌های سرطانی را ایجاد کنند. این ژن‌ها تا وقتی که به وسیله عوامل خارجی فعال نشده‌اند خاموش باقی می‌مانند. این عوامل خارجی عبارتند از عفونت، مصرف دخانیات، آلاینده‌های غذا، هوا و آب. اغلب سرطان‌های مجرای گوارشی، در روده بزرگ و راست روده روی می‌دهند، جایی که سرعت عبور غذا کندتر شده و مدت بیشتری سموم در آنجا می‌مانند.

به‌نظر می‌رسد سرطان روده بزرگ در افرادی که چربی حیوانی را به مقدار زیاد و میوه و سبزی تازه را به میزان کم‌مصرف می‌کنند، شیوع بیشتری داشته باشد. همچنین خطر بروز این سرطان در سیگاری‌ها، مصرف‌کنندگان الکل و افراد کم‌تحرک بیشتر است.
hi dr!
     
  

 
کلسترول بالای خون به چه معنی است؟
کلسترول بالا به افزایش میزان کلسترول در خون گفته می شود. کلسترول ماده ای شبیه به چربی است که به صورت طبیعی در دیواره سلولها وجود دارد. بدن با استفاده از کلسترول برخی هورمونها، ویتامین دی، و اسیدهای صفراوی که به هضم غذا کمک می کنند را می سازد. اگر مقدار کلسترول خون بیش از حد شود، می تواند در سرخرگها باعث ایجاد گرفتگی شود و بیماریهایی مانند بیماری عروق کرونر و بیماری قلبی رخ دهد

کلسترول بالا بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟
بالا بودن کلسترول خون به دو صورت دیده می شود:

۱- یک نوع از آن یک اختلال ژنتیکی است که تقریباً یک نفر از هر پانصد نفررا گرفتار می کند و در سنین کودکی هم دیده می شود.

۲- نوع دیگر شایعترین نوعی است که دیده می شود و معمولاً بیماران با سابقه خانوادگی کلسترول بالا مخصوصاً بعد از خوردن غذاهای حاوی چربیهای اشباع شده و کلسترول زیاد به این بیماری مبتلاء می شوند.

عوامل مستعد کننده چیستند؟

سابقه خانوادگی

رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده و کلسترول زیاد

رژیم غذایی کم فیبر

بیماری کبدی

کم کاری تیروئید

دیابت کنترل نشده

پر کاری غده ی هیپوفیز

نوعی اختلال کلیه به نام سندرم نفروتیک

بی اشتهایی عصبی

چاقی

سیگار

فعالیت فیزیکی کم
سندرم تخمدان پلی سیستیک
مقاومت به انسولین و کاهش کارایی آن

مصرف الکل

نارسایی کلیه

استرس

حاملگی

لوپوس (یک بیماری که چند نقطه از بدن را درگیر می کند و ضایعات پوستی دارد.)

مالتیپل میلوما (بیماری که موجب کم خونی، عفونت مکرر، خونریزی و ضعف می شود.)

لنفوم (تومور بافت لنفاوی بدن)

اگرچه برخی از عوامل مستعد کننده را نمی توان تغییر داد اما مهمترین عوامل خطر مانند عوامل زیر را می توان کنترل کرد.

چاقی

رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده زیاد و اسیدهای چرب ترانس

رژیم غذایی کم فیبر
فعالیت فیزیکی کم
استرس
سیگار

زندگی در کشورهای توسعه یافته

کم کاری تیروئید
دیابت

سندرم تخمدان پلی کیستیک

در بیشتر موارد علت بالا رفتن کلسترول غذاهای پر چرب توام با زندگی کم تحرک است.

اگر کلسترول بالا درمان نشود چه می شود؟

اگر کلسترول بالا درمان نشده و باقی بماند عوارض زیر رخ می دهند.

۱- بیماری قلبی که یکی از علل شایع مرگ و میر است کلسترول بالا خطر حمله قلبی را بیش از دو برابر افزایش می دهد

۲- سکته مغزی
۳- مقاومت به انسولین و در نتیجه دیابت
نتیجه کنترل کلسترول بالا چیست؟

رسیدن به وزن مناسب، تغذیه مناسب و ورزش اثر بسیار زیادی بر سطح کلسترول خون و پیش آگهی بیماری دارد.

عوارض کلسترول بالا مشخصاً با درمان و پایین آوردن میزان کلسترول کاهش می یابند. یک درصد کاهش میزان کلسترول خطر بیماری عروق کرونر را دو درصد کاهش می دهد. کنترل دیابت و پر فشاری خون و ترک سیگار، نیز خطر عوارض را به میزان زیادی کاهش می دهند.

علائم کلسترول بالا چیست؟

کلسترول بالا معمولاً علامتی ندارد و به صورت تصادفی در جریان آزمایش برملا می شود.

در مراحل پیشرفته ممکن است:

۱- کلسترول به صورت توده های کوچک در تاندونها تجمع کند.

۲- به صورت برجستگیهای زرد رنگ کوچکی در پوست دیده شود.

۳ – ممکن است حلقه سفیدی دور قرنیه چشم دیده شود.

۴- کبد و طحال بزرگ شوند.

۵- درد شدید شکمی در اثر التهاب پانکراس رخ دهد.

۶- درد قفسه سینه و حمله قلبی که در اثر گرفتگی عروق مهم قلب توسط کلسترول ایجاد می شود.

کلسترول بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که علائم کلسترول بالا دیر بروز می کند اندازه گیری کلسترول از طریق آزمایش خون بسیار مهم است. این آزمایش در هر ساعتی از روز بدون توجه به اینکه چیزی خورده اید یا نه قابل انجام است. اگر نتیجه این آزمایش غیر طبیعی باشد اندازه گیری ناشتا صورت می گیرد.

کلسترول بالا چگونه درمان می شود؟

بسته به میزان بالا بودن کلسترول درمان توسط پزشک تجویز می شود. تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی موثر هستند. رژیم غذایی باید حاوی پروتئینهایی مانند سویا و ماهی بوده میوه و سبزی فراوان داشته باشد. آنتی اکسیدانها نیز ممکن است مفید باشند. اسیدهای چرب امگا سه و اسید فولیک نیز خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند. داروهای مختلفی برای پایین آوردن میزان کلسترول خون تجویز می شوند که مکانیسمهای متفاوتی داشته و بسته به شرایط جسمی بیمار و با در نظر گرفتن سایر شرایط توسط پزشک تجویز می شوند.
hi dr!
     
  

 
چرا خُر خُر می کنیم ؟

خرخر کردن نه تنها اطرافیانتان را، بلکه شما را نیز ناراحت می کند،اما به چه دلیل خر و پف می کنیم؟

خرخرکردن تنها برای افرادی در کنار شما می‌خوابند ناراحت‌کننده نیست.خرخر کردن می‌تواند شما را از خواب آرام محروم کند،و می‌تواند بیانگر یک عارضه پزشکی وخیم باشد که قطع‌ تنفس هنگام خواب نام دارد.
این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که جریان هوا به ریه‌ها با مانع روبرو می شود،و ممکن است به مشکلات قلبی و سایر بیماری‌ها بینجامد.اگر عادتا خرخر می‌کنید با دکترتان در مورد علل احتمالی آن مشورت کنید.

از جمله این علل اینها هستند:

بدشکلی ‌های بینی از جمله انحراف تیغه بینی.

ضعف عضلات در زبان و گلو.
بافت ‌های زیادی در گردن،که ممکن است به علت چاقی بوجود آمده باشد.
کام نرم و/یا زبان کوچک دراز.
پر شدن و بسته ‌شدن بینی.
hi dr!
     
  

 
ورزش وتوانبخشی در مفصلهای شانه

مفصل شانه از استخوانهای کتف، ترقوه و بازو تشکیل شده که به هم متصل شده‌اند. این مفصل از متحرک‌ترین مفصل‌های بدن است. درد‌ شانه یکی از شایع‌ترین درد‌هاست که در هر سنی علت خاص خود را دارد. افراد در سنین بالا در اثر وارد آمدن ضربه و یا استفاده طولانی مدت از دست دچار درد می‌شوند.

در افراد جوانتر در اثر آسیبهای ورزشی و در اثر فشار بیش از حد ممکن است شانه دچار آسیب شود. افراد میانسال ممکن است دچار بیماری شانه منجمد ‌شوند. این افراد درد و محدودیت حرکتی دارند. درمان قطعی مشکلات مفصلی بایدتوسط پزشک صورت گیرد.

مفصل شانه یک مفصل کاربردی مهم برای بدن محسوب می شود. در اثر بی تحرکی خصوصا در سنین بالاتر عوارضی برای این مفصل مهم ایجاد می شود. نرمشهای مناسب می تواند باعث افزایش کارایی و حفظ سلامتی مفصل شانه شود. افزایش انعطاف پذیری و تقویت شانه ها با نرمش مناسب حاصل می شود.

همچنین این نرمشها می تواند به عنوان بخشی از گرم کردن بدن پیش از آغاز ورزش یا سرد کردن بدن پس از اتمام ورزش به کار رود. تمرینها را به آرامی شروع کنید و در صورتی که حین اجرای آنها دچار درد یا ناراحتی شدید انجام نرمش را متوقف کنید.

حرکت آونگی:

این حرکت برای شانه ی دردناک و یا شانه ای که دچار محدودیت حرکتی شده است مفید است. این نرمش را می توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد.

کمی به جلو خم شوید. اجازه دهید که بازوهایتان در جلوی بدن شما به حالت آویزان قرار بگیرند. بازوها را شل کنید و وزن آنها را احساس کنید. این حالت را مدتی حفظ کنید.

سپس دایره های کوچک به وسیله حرکت آزادانه ی آنها ایجاد کنید. دایره ها را به تدریج بزرگتر کنید. می توانید تا هنگامی که احساس ناراحتی نکرده اید تمرین را ادامه دهید. با احساس ناراحتی نرمش را متوقف کنید.

حرکت گهواره ای:

با یک دست آرنج دست دیگر را بگیرید. بازو را بالای سر ببرید. بازو را تا جایی بالا ببرید که قابل بالا رفتن باشد و فشار زیادی وارد نکنید. سپس آرنجتان را باز و بسته کنید.

اگر حرکات شانه ی شما دردناک یا محدود باشد، می توانید این کار را در حالت خوابیده انجام دهید.

حرکت عصا:

اگر یک یا هر دو شانه ی شما محدودیت حرکتی خاصی دارد یا ضعیف می باشد این نرمش برای شما مفید است. از یک چوب دستی یا چوب به عنوان عصا استفاده کنید. هر دست خود را روی هر یک از انتهاهای چوب دستی قرار دهید و سپس تا آنجا که می توانید آن را بالا بیاورید.

این نرمش را می توان ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام داد.

حرکت قرقره ای:

یک قرقره یا قلاب را به میله ای در بالای چارچوب در متصل کنید. یک تکه طناب لباس را از قلاب عبور دهید. از طناب کافی استفاده کنید تا بتوانید هنگام نرمش بنشینید. هر انتهای طناب را با یک دست نگه دارید. اگر محکم نگه داشتن طنابها ناخوشایند است از دسته یا دستگیره و یا از لایه ای پارچه استفاده کنید. هنگامی که یک بازو را پائین می کشید بازوی دیگر بالا خواهد آمد. بازوها را به همین طریق در جلوی بدن و در اطراف و جهتهای مختلف به آرامی بالا و پائین ببرید.

لمس کردن دست دیگر:

این حرکت موجب افزایش انعطاف پذیری و تقویت هر دو شانه می شود. یک بازو را بالای سر ببرید و آرنج را خم کنید تا بتوانید با دست، پشت خود را لمس کنید. بازوی دیگر را به پشت ببرید و آرنج را خم کنید. اکنون سعی کنید که دست خود را با دست دیگر لمس کنید. آیا می توانید انگشتان خود را به هم برسانید؟ مدتی بازوها را رها کنید. این کار را برای بازوی دیگر تکرار کنید. برای بیشتر افراد این کار در یک سمت راحتتر است.

لمس تیغه ی کتف:

این نرمش برای تقویت قسمت فوقانی و میانی پشت و برای کشش قفسه سینه مفید است. در حالت نشسته یا ایستاده شانه ها را رها کنید. سر باید کمی بالا باشد. بازوها را در حالی که از آرنج خم شده اند به سمت پشت و در دو طرف بدن بالا ببرید. تا آنجا که می توانید به این کار ادامه دهید تا بتوانید تیغه ی استخوان کتف خود را در دو طرف لمس کنید. سپس دستها را بیشتر از پشت به هم نزدیک کنید تا بتوانید آرنجهای خود را لمس کنید. اگر احساس ناراحتی کردید تمرین را متوقف کنید.
hi dr!
     
  

 
بیشترین افسردگی ها در دهه های دوم و سوم زندگی اتفاق می افتد

یک روانپزشک معتقد است: بیشترین افسردگی ها در دهه های دوم و سوم زندگی اتفاق می افتد.



دکتر جمال اعتمادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی اظهار کرد: افسردگی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که از نظر شیوع، بعد از اضطراب و قبل از وسواس قرار می گیرد.

این روانکاو افزود: استرس ها و فشارهای روزمره زندگی معمولا موجبات تغییرات زیست شناختی (بیولوژیک) می شود که نهایتا موجب به هم ریختگی تنظیم موادی همچون “سرتونین” و “کاتکول آمین ها” می شود؛ افسردگی شامل سه دسته خفیف، متوسط و شدید است؛ افسردگی خفیف و متوسط عمدتا واکنشی و حاصل دید و بینش غلط و خطاهای شناختی است اما، افسردگی شدید حاصل بهم ریختگی مواد نشاط آور بدن (سرتونین) است.

وی عنوان کرد: در بعضی از اختلالات روانپزشکی ژن و توارث، همچون در اختلالات دو قطبی نقش دارد اما در افسردگی خالص معمولا ژنتیک کمترین تاثیر را در انتقال بین نسلی دارد.

اعتمادی تاکید کرد: افسردگی در تمامی سنین حتی در نوزادان و کودکان تا سالمندان امکان بروز و ظهور دارد و در دهه های دوم و سوم زندگی، افسردگی شیوع بیشتری دارد.

این متخصص اعصاب و روان و رفتار ادامه داد: مطالعات نشان داده که ۱۰ درصد آقایان در کل زندگی امکان ابتلا به افسردگی و ۱۵ درصد خانم ها در طول زندگی امکان ابتلا به افسردگی دارند.

وی ادامه داد: علت این که افسردگی در خانم ها از آقایان بیشتر است به طور دقیق مشخص نیست اما، قطعا هورمون های زنانگی و فشار حاصل از محرومیت های فرهنگی و تاریخی و ناهمگونی در روابط بین فردی، نقش موثری در ایجاد استرس های روزمره داشته و بدیهی است که این استرس ها در ایجاد اختلالات روانپزشکی نقش بارزی دارد.

این روانکاو در خصوص افسردگی دوران بارداری نیز عنوان کرد: در دوران بارداری به طور شایع، مقداری، خلق زن باردار تغییر می یابد که تا این حد طبیعی است اما اگر میزان افسردگی افزایش یابد و عملکرد زن باردار را چنان بهم بریزد که از بارداری خود پشیمان و به دنبال دفع جنین باشد و روابط بین فردی را مختل کند، قطعا اختلال افسردگی وجود دارد که نیاز به درمان دارد.

وی با بیان این که افسردگی پس از زایمان یکی دیگر از افسردگی هایی است که در زیر مجموعه افسردگی های اساسی قرار دارد، عنوان کرد: هرگونه افسردگی که اختلال عملکرد فردی ایجاد کند و در یک ماهه پس از زایمان اتفاق افتد تحت عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود که علایم آن می تواند شامل ناتوانی در مراقبت و تغذیه نوزاد ، بدرفتاری با نوزاد همراه با اختلالات خواب و خوراک باشد.

اعتمادی، داشتن خلق افسرده و اظهار غمگینی و کاهش لذت و علاقه به زندگی از را از علائم اصلی افسردگی و اختلالات خواب و خوراک ، کاهش وزن در نوع کم خوری، کاهش لذت از فعالیت های لذت بخش ، کم فعالیتی و پر فعالیتی جنسی، نا امیدی و احساس بی یار و یاوری، احساس مرگ و افکار خودکشی و ناتوانی از انجام کارهای روزمره تحت عنوان افت عملکرد شغلی را از عوامل فرعی افسردگی دانست.

وی تصریح کرد: بعضی از افسردگی ها فصلی هستند که معمولا در پاییز و بهار اتفاق می افتد و اگر یک بیمار علایم افسردگی اش در دو سال متوالی در یک فصل ظهور و بروز کند اختلال افسردگی او فصلی است که درمان های ویژه ای دارد.

اعتمادی با بیان این که کار روزمره فیزیکی شدید هیچگاه جایگزین ورزش نمی شود، تاکید کرد: در افسردگی خفیف و متوسط، انجام ورزش در کنار درمان های دیگر موثر است؛ در این صورت، ورزش باید هر روز در ساعت ثابت صبح یا عصر و حداقل۳۰ دقیقه و با تداوم در ۶ هفته انجام شود و سپس به طور سازمان یافته ادامه یابد.

وی تصریح کرد: گریه دلالت بر خلق افسردگی دارد و می تواند علامتی از افسردگی باشد؛ در مسیر درمان بیماران افسرده ای که می خواهند گریه کنند اما نمی توانند، گاهی اتفاق می افتد که بروز و ظهور گریه با نوعی هیجان همراه است که نباید مانع آن شد؛ چه بسا در تخلیه هیجانات و ایجاد آرامش می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

اعتمادی درباره ارتباط افسردگی با رفتارهای ناسالم، اظهار کرد: مطالعات نشان داده است بسیاری از ناهنجاری های رفتاری در کلیه سنین به خصوص در کودکان و نوجوانان ریشه در اختلال افسردگی و اضطرابی دارد و آسیب شناسی رفتاری به گونه ای دلالت بر درمان این اختلال به عنوان منشا رفتارهای ناسالم دارد.

وی متذکر شد: هیچ سند قابل قبولی وجود ندارد که نوع خاصی از مواد غذایی یا گیاهی موجبات ایجاد علائم افسردگی شود و توصیه خاصی برای رژیم غذایی بیماران افسرده وجود ندارد اما، در طب سنتی معتقدند که بیماران افسرده بهتر است از غذاهای سرد کمتر استفاده کنند و از زعفران و گلاب که تا حدودی خلق افسرده را کاهش می دهد استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که بیماران افسرده بدون شک بدون از دست دادن زمان در هر مقطع و شرایطی که قرار دارند باید به روانپزشک مراجعه کنند، گفت: درمان دارویی در گام اول از اولویت بسیار بالا برخوردار است و در میانه راه، روان درمانی و مشاوره هم موثر است و بیماران نباید از درمان دارویی غافل شوند.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: نوعی تفکر غلط نسبت به مصرف داروهای روانپزشکی وجود دارد مبنی بر این که اعتیادآور است که این تفکر کاملا غلط و در صورتی که درمان توسط یک روانپزشک دلسوز و آگاه صورت بگیرد، جای نگرانی وجود ندارد؛ در مواقع نادری امکان دارد لازم باشد یک بیمار افسرده همچون یک بیماری که به فشارخون مبتلا است تا پایان عمر حداقلی از دارو را مصرف نماید که نباید از این موضوع غافل شد.
hi dr!
     
  

 
ابتلای مادران به سرخجه، سلامت جنین را تهدید می کند

یک متخصص اطفال با بیان اینکه ابتلای مادر به بیماری ویروسی سرخجه ، سلامت جنین را تهدید می کند، گفت: این تهدید سه ماه بعد از تزریق واکسن سرخجه نیز وجود دارد.

بهرام اجلی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به اینکه از طریق آزمایش، ابتلا یا عدم ابتلای مادر به بیماری سرخجه در دوران کودکی مشخص می شود، افزود: چنانچه سلامت جنین به علت ابتلای مادر باردار به بیماری سرخجه دچار مشکل شده باشد و از طرفی جنین نیز زیر ۱۶ هفته باشد، امکان سقط وجود دارد.

این پزشک متخصص، تب و توده های درشت زیر پوستی در ناحیه پشت گردن و گوش را از علایم شایع این بیماری برشمرد و اظهار کرد: این بیماری اصطلاحاً به “سرخک سه روزه” شهرت دارد و از طریق ترشحات تنفسی منتقل می شود.

اجلی، تب، سرفه خشک، آب ریزش بینی و ضایعات ریز قرمز رنگ را از علایم بیماری سرخک نام برد و افزود: سرخک موجب ایجاد لکه های پوستی قرمز رنگ و محو شونده که ابتدا در صورت، پشت گوش و سپس در سینه و کمر و نهایتاً پاها ظاهر می شود، می گردد.

وی دوران نهفتگی بیماری را به طور متوسط ۱۲ روز عنوان کرد و گفت: افراد سالم ۸ تا ۱۹ روز بعد از اینکه به بیماران مبتلا نزدیک شده و با آنها تماس فیزیکی برقرار کردند، علایم این بیماری را پیدا می کنند و در دوره نهفتگی نیز معمولاً علامت مهمی وجود ندارد و ممکن است در اواخر دوران نهفتگی مختصر تبی وجود داشته باشد.

اجلی با اشاره به اینکه واکسن این بیماری در دو مرحله یک سالگی و ۴ تا ۶ سالگی تزریق می شود، یادآور شد: به فاصله۱۰ تا ۱۵ روز بعد از تزریق واکسن نیز ممکن است افراد دچار سرخک خفیف شوند.
hi dr!
     
  

 
گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث افت شنوایی می شود

یک عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی گفت: اگر موسیقی با صدای بلند و به مدت چند ساعت با استفاده از هدفون و هدست گوش داده شود در طولانی مدت باعث افت شنوایی در فرکانس های بالا می شود.

دکتر نیما رضا زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: افت شنوایی ناشی از گوش دادن مستمر به موسیقی با صدای بلند به تدریج به فرکانس های پایین سرایت می کند و به کاهش شنوایی و ایجاد صدای اضافی در گوش (وزوز) می انجامد.

این عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی تاکید کرد: آلودگی های صوتی و صداهای بلند یکی از آسیب هایی است که سیستم شنوایی همواره با آن روبرو بوده است البته این مشکل بیشتر در کلان شهرها وجود دارند علاوه بر آن در سال های اخیر استفاده هدفون و هدست رواج پیدا کرده است این در حالیست که هدفون و هدست به علت نزدیکی به پرده گوش ممکن است باعث آسیب های شنوایی مکرر و دایمی شود.

وی افزود: گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب می رساند. فردی که دچار آسیب شنوایی جزئی می شوند به مراتب از افرادی که شنوایی سالمی دارند در زمینه شنیدن صداهای بلند مشکلات بیشتری دارد.

رضازاده در پایان گفت: افرادی که افت شنوایی ناشی از صداهای بلند داشته اند، ابتلای آنان به پیرگوشی در سنین میانسالی شدیدتر است بنابراین این افراد باید زودتر شناسایی شوند و برنامه ای برای آنان تعریف شود تا کمتر در معرض افت شنوایی بعدی قرار گیرند.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 38 از 57:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA