انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 39 از 57:  « پیشین  1  ...  38  39  40  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
یبوست پیامد شتاب زدگی در خوردن سحری

یک فوق تخصص گوارش با بیان این که روزه داری بهترین فرصت برای درمان کبد چرب است، گفت: تمام روزه داران بویژه افراد با مشکلات گوارشی با پرهیز از حجیم خواری و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده افطار و سحر بدون بروز هیچ مشکلی می توانند تمام روزه های خود را بگیرند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به بایدها و نبایدهای روزه داری در بیماران گوارشی اظهار داشت: این بیماران در تمام طول سال بویژه ایام ماه مبارک رمضان باید از حجیم خواری و مصرف غذاهای چرب و محرک مانند فست فودها، نوشابه، قهوه، گوجه فرنگی، سس، شکلات، ترشی، ادویه جات، خیارشور و سرکه پرهیز کنند.

وی با اشاره به داروهای رایج در درمان مشکلات گوارشی ادامه داد: بهترین زمان مصرف داروی امپرازول و پنتوپرازول برای بیماران یک ساعت قبل از غذا است که در ماه رمضان باید یک ساعت بعد از افطار مصرف کنند و برنامه سحری خود را طوری تنظیم کنند که یک ساعت قبل از اذان صبح این دارو را مصرف کنند.

دکتر دریانی در رابطه با باورغلطی که بیماران گوارشی نسبت به کشیدن سیگار و خوابیدن بعد از افطار دارند، گفت: بعضی از افراد بر این باورند که کشیدن سیگار و خوابیدن بعد از افطار به زود هضم شدن غذا کمک می کند در صورتی که نه تنها کمک نمی کند بلکه باعث باز شدن دریچه ی معده و بازگشت غذا از داخل معده به مری شده که این خود باعث تشدید رفلاکس می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کسانی که مبتلا به زخم معده هستند با مراجعه و تشخیص پزشک و در صورت کنترل بیماری با مصرف امپرازول در هنگام سحر می توانند روزه بگیرند در غیراین صورت با فعال بودن بیماری باید برای درمان آن اقدام کنند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلالات روده ی بزرگ، گرفتن روزه برای آنها نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مفید است، گفت: این افراد به دلیل آن که در زمان مصرف غذا دچار اسهال و نفخ شکم می شوند به همین جهت توصیه می شود روزه بگیرند تا معده آنها استراحت کند و موجب بهبودی بیماری شود.



روزه داری بهترین فرصت برای درمان کبد چرب

وی با اشاره به شیوع کبد چرب در۷۰ درصد افراد چاق اظهار داشت: این عارضه معمولا بدون علامت و به صورت اتفاقی ظاهر می شود که درمان اساسی آن کمبود وزن و کاهش پرخوری است که به موجب آن روزه نه تنها برای افراد مضر نیست بلکه مفید هم است به همین جهت توصیه می شود این افراد در زمان افطار از پر خوری، مصرف تخم مرغ، غذاهای پرچرب و نمک خود داری کنند.



روزه داری بیش از ۱۴ ساعت برای مبتلایان سنگ کیسه صفرا مضر است

دکتر دریانی در ادامه بروز سنگ کیسه صفرا را در ۸۰ درصد موارد بدن علامت دانست و افزود: افردی که توسط سونوگرافی و به صورت اتفاقی متوجه سنگ کلیه خود می شوند و بدون علامت هم هستند در صورتی که زمان روزه از ۱۴ ساعت تجاوز نکند ودر صورتی که در زمان افطار پرخوری نکنند، می توانند روزه بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به علت کاهش مصرف آب و فعالیت جسمانی در ماه رمضان افراد مبتلا به یبوست می شوند که توصیه می شود میوه هایی مانند هلو، شلیل، انگور و سبزیجات مصرف کنند زیرا این میوه ها می توانند در روده تبدیل به آب شده و باعث رفع یبوست شوند.

این فوق تخصص گوارش در پایان توصیه کرد: بیماران گوارشی بهتر است در سفره ی افطار خود خرما، شیر، نان و پنیر و گردو جای دهند و همچنین فاصله زمانی برای خوردن سحری به اندازه ی کافی باشد به علت آن که مطالعات نشان داده شده است که سریع غذا خوردن در هنگام سحر موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش و ایجاد یبوست در فرد می شود.
hi dr!
     
  

 
مصرف طولانی مدت داروهای ضد درد باعث نارسایی کلیه می شود

دبیر انجمن داروسازی بالینی هشدار داد: مصرف طولانی مدت داروهای ضد درد غیراستروئیدی ممکن است باعث نارسایی کلیه و در نهایت دیالیزی شدن افراد شود.



دکتر رامین ابریشمی درگفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: ایبوبروفن، آسپرین و انواع ترکیبی مسکن مانند نوبافن احتمال ابتلای افراد به ویژه زنان را به بیماریهای کلیوی افزایش می دهد. نارسایی کلیه در میانسالی بروز می کند چرا که ابتلا به این بیماری بستگی به کل دارویی دارد که بیمار در طول عمر حود مصرف کرده است.

وی با بیان اینکه پزشکان در موارد نادر داروهای ضد درد را به مدت طولانی برای بیماران تجویز می کنند، تاکید کرد: متاسفانه بیمارانی که مصرف این نوع داروها برای آنان در کوتاه مدت تجویز می شود پس از پایان دوره درمانی خود خودسرانه مصرف مسکن ها را ادامه می دهند و به بیماریهایی مانند عوارض گوارشی، کلیوی و قلبی دچار می شوند.

دبیر انجمن داروسازی بالینی افزود: داروهایی مانند بروفن و ناپروکسن به دلیل اثر شیمیایی و فیزیولوژیک که روی بدن می گذارند باعث ابتلای افراد به بیماری های معده می شوند.

ابریشمی در پایان درباره تفاوت داروهای ایبوبروفن و ژلوفن اظهار کرد: هایپوبروفن، ماده موثره هردوی این داروهاست. هم ژلوفن و هم ایبوپروفن بر عملکرد معده تاثیر یکسانی می گذارند چون مولکول دارویی آنها یکسان است و تنها ظاهر این داروها با یکدیگر متفاوت است.
hi dr!
     
  

 
کاشت ناخن مصنوعی موجب ابتلا به عفونت و قارچ می شود

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست، درباره عوارض کاشت ناخن مصنوعی گفت: کاشت ناخن مصنوعی مگر در موارد بیماریهای ناخن که کاشت ناخن در آنها الزامی است، توصیه نمی شود. در کاشت ناخن در بسیاری از موارد ضایعاتی چون ابتلا به عفونت ها و قارچ ها ایجاد می شود که مدتها بعد خودش را نشان می دهد.

دکتر پروانه ساکت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: محلول هایی که به کمک دوش رنگ، بدن را برنزه می کنند، آسیبی به بدن نمی رسانند و نسبت به روشهای دیگر سولاریوم، بسیار کم ضرر هستند.

وی گفت: در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی، دوش هایی نصب شده است که رنگ های اتوبرنزه را به بدن می پاشند. این دوش های رنگ که به منظور برنزه شدن موقت مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به کابین های سولاریوم ضرر خیلی کمتری دارند و از نظر حفظ سلامت پوست با روشهای دیگر سولاریوم قابل مقایسه نیست.

این متخصص پوست و مو، درباره کاشت مژه مصنوعی نیز گفت: مژه های مصنوعی را به کمک چسب های مخصوص میان مژه های اصلی می چسبانند و کاشت آن باعث ریزش مژه های اصلی نمی شود. تنها افرادی که اقدام به کاشت مژه مصنوعی می نمایند باید مراقب باشند که مژه هایشان را دستکاری نکنند.

دکتر ساکت همچنین درباره حساسیت زا بودن مژه های مصنوعی اظهار کرد: ممکن است این چسب، موجب ایجاد حساسیت پوستی شود که با استفاده از کرم های مخصوصی بهبود می یابد.

وی اضافه کرد: از جمله عوارض دیگر کاشت ناخن این است که ناخن اصلی رشد نمی کند و به صورت یک ورقه نازک درمی آید و پس از برداشتن ناخن مصنوعی، اغلب به حالت طبیعی خودش بازنمی گردد و تغییر فرم می دهد.

دکترساکت درباره علت سیاه شدن ناخن اصلی پس از برداشتن ناخن مصنوعی توضیح داد: در برخی موارد دیده می شود که یک قسمت از ناخن به رنگ سبز مایل به سیاه درمی آید که دلیل آن رشد یک میکروب مقاوم در زیرناخن است که اصلاح آن نیاز به درمانهای آنتی بیوتیکی دارد.

وی ادامه داد: امکان رشد قارچ هم در زیر ناخن وجود دارد که به شکل یک حجم ضخیم شده در ناخن مشاهده می شود. فرد باید در این موارد به پزشک مراجعه کند تا پس از انجام آزمایش و تشخیص قطعی، درمان خوراکی و محلول موضعی برای وی تجویز شود.

این متخصص پوست و مو، درباره برداشتن ناخن مصنوعی عنوان کرد: کندن ناخن مصنوعی باعث صدمه دیدن ناخن اصلی می شود و باید صبر کنند تا لایه اصلی رشد کند و ناخن مصنوعی به مرور بیفتد چرا که ناخن مصنوعی از ژل هایی ساخته می شود که به سختی جدا می شوند.

وی ادامه داد: حداقل دو ماه طول می کشد تا ناخن اصلی که بسیار ضعیف شده رشد کند. البته محلول های تقویت کننده ناخن می توانند به رشد آن کمک کنند اما تاثیربسزایی نخواهند داشت و تنها مانند یک لایه محافظت کننده روی ناخن را می پوشانند و به ضخیم تر شدن آن کمکی نمی کنند.

دکتر ساکت در پایان یادآوری کرد: به علت آن که به هنگام کاشت ناخن، لایه بالایی ناخن تراشیده می شود و هر دو هفته یکبار هم نیازمند بازسازی و کاشت مجدد است، ناخن صدمه زیادی می بیند و روش مناسبی برای زیباسازی آن نیست.
hi dr!
     
  

 
گربه ها به صاحبان خود «اسکیزوفرنی» هدیه می دهند!

یک کارشناس ارشد انگل پزشکی، با اشاره به رابطه بین عفونت توکسوپلاسما و بیماری اسکیزوفرنی گفت: عفونت انگلی توکسوپلاسما که منشا اصلی انتقال آن گربه سانان هستند با ورود به بافت مغز، بیماری اسکیزوفرنی را به دنبال خواهد داشت، هم چنین استفاده از گوشت نیم پز، شیر پاستوریزه نشده، تخم مرغ خام و خاک آلوده نیز از راه های انتقال این بیماری به شمار می رود.

اکرم علیپور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اسکیزوفرنی را یک بیماری روانی خطرناک و مزمن دانست و اظهار داشت: اسکیزوفرنیا یک بیماری روانی خطرناک، مزمن و اغلب ناتوان کننده به شمار می آید که علل آن به طور قطعی مشخص نشده است. با این حال در کنار فاکتورهای ژنتیک، عوامل محیطی در اتیولوژی بیماری، مشخصه های اصلی این بیماری یعنی کمبودهای ساختمانی و عملکردی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس ارشد انگل پزشکی دانشکده بهداشت، عفونت انگلی توکسوپلاسما را از عوامل محیطی مهم در ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی دانست و تصریح کرد: برقراری تماس با گربه سانان، عفونت انگلی توکسوپلاسما را در پی خواهد داشت به طوری که این انگل با ورود به عضلات و بافت مغز افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند با تاثیرگذاری بر دوپامین، اختلالات مغزی و در نهایت بیماری اسکیزوفرنی را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر برقراری تماس با گربه سانان و همچنین سگ ها، استفاده از گوشت نیم پز، تخم مرغ خام، شیر پاستوریزه نشده و همچنین آب آلوده نیز می توانند از عوامل ابتلا به انگل توکسوپلاسما به شمار آیند. با این حال، سقط جنین در زنان باردار و مرگ بیماران ایدزی نتیجه ابتلا به این انگل است.

علیپور توهم را یکی از نشانه های بیماری اسکیزوفرنی دانست و تصریح کرد: به وجود آمدن شرایط توهم برای فرد، اختلال در عملکردهای ارتباطی، شغلی، ایجاد عقیده های کاذب مبنی بر ارتباط با افراد خاص، دوری از اجتماع از جمله علائم بیماری اسکیزوفرنی به شمار می آیند به طوری که بسیاری، این بیماری را سرطان بیماری های روانی می دانند.

این کارشناس ارشد انگل شناسی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به انگل توکسوپلاسما، علاوه بر رعایت بهداشت در هنگام استفاده از برخی از مواد غذایی و خام مصرف نکردن گوشت و تخم مرغ ، کودکان به هیچ وجه نباید به خاک آلوده دست زده و با آن بازی کنند.
hi dr!
     
  
زن

Princess
 
یک روش غیر قراردادی و شگفت انگیزبرای بهبود سکته.
هنگامی که حمله صورت می گیرد مویرگها به تدریج درمغز پاره می شوند.
هنگامی که سکته اتفاق می افتد، آرامش خود را حفظ کنید. مهم نیست قربانی کجاست . او را حرکت ندهید چون مویرگهایش پاره خواهند شد. برای جلوگیری ازسقوط قربانی ، کمکش کنید تا بنشیند سپس می توانید حجامت را شروع کنید.
اگر در خانه یک سرنگ تزریقی داشته باشید خیلی عالی می شود. در غیر این صورت یک سوزن خیاطی یا یک سنجاق صاف هم خوب است.
سوزن یا سنجاق را روی آتش استریل کنید بعد با آن سر هر 10 انگشت مریض را خراش دهید.
این طب سوزنی نیست فقط یک خراش یک میلی متری است روی سر انگشتان.
خراش بدهید تا خون خارج شود.
اگر خون خارج نشد، با انگشت خودتان سر انگشت مریض را فشار دهید.
وقتی از هر 10 انگشت خون خارج شد چند دقیقه صبر کنید تا بیمارهشیاری خود را باز یابد.
گر دهان قربانی کج شد لاله گوشهایش را آنقدر بکشید تا سرخ شوند.
بعد هر لاله گوش را دو بار بخراشید تا از هر کدام دو قطره خون خارج شود.
بعد از چند دقیقه قربانی باید هشیاری خود را بدست بیاورد. منتظر بمانیدتا بیمار دوباره وضعیت طبیعی خود را بدون هر گونه علامت غیر عادی به دست بیاورد. سپس او را به بیمارستان برسانید
البته خدا برای کسی بد نخواهد ولی فکر کنم با انجام این کارها جان یک نفر را نجات داده یا از فلج شدن او جلوگیری میکنیم.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
محدودیت های بدنتان را برای زندگی بشناسید !

انسان هم مانند دیگر موجودات زنده روی زمین، دارای محدودیت هایی برای زندگی کردن است. برخلاف بسیاری از موجودات، شرایط زندگی انسان بسیار محدود است و نمی توان در بسیاری از شرایط، جان سالم به دربرد. آنچه در ادامه این ایمیل می بینید، بخشی از محدودیت هایی است که بدن انسان را احاطه کرده است.

1. بیشترین سرعت دویدن یک انسان چقدر است؟
شاید تا چند سال دیگر، فدراسیون جهانی دو و میدانی مجبور شود مسابقات دوی سرعت را برای همیشه لغو کند؛ چرا؟ چون ورزشکاران تنها یک دهم ثانیه با حد نهایت سرعت انسان فاصله دارند. یک انسان در سریع ترین حالت نمی تواند ۱۰۰ متر را در ۹ ثانیه طی کند. در حال حاضر، رکورد جهانی مسابقات دوی سرعت در اختیار اوساین بولت است که یکصد متر را در ۹٫۵۸ ثانیه طی کرده و کافی است کمی بیشتر تلاش کند تا سریع ترین مرد تمام تاریخ لقب بگیرد.

حالا این عدد ۹٫۵۸ ثانیه از کجا آمده؟ سرعت یک دونده به نسبت قدرت و وزن او بستگی دارد. اگر ورزشکار ریزنقش باشد، وزن کمتری دارد و سریعتر شتاب می گیرد؛ اما دست و پاهایش کوچکتر است و این به نفع سرعت نیست. اگر بدن حجیم تری داشته باشد، دست و پاهایش بلندتر است و سرعتش هم بالطبع بیشتر می شود؛ اما به انرژی و قدرت بیشتری نیاز خواهد داشت. در عین حال نقطه ای بینابین وجود دارد که همه این عوامل به بهترین یکنواختی با یکدیگر می رسند و در همین حالت است که حد نهایی سرعت به دست می آید.

2. چند ثانیه می توان در شرایط خلأ دوام آورد؟
متاسفانه پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد. در سال ۱۹۷۱ سه کیهان نورد روسی فضاپیمای سایوز ۱۱ در حال بازگشت به زمین بودند که در ارتفاع ۱۶۸ کیلومتری از سطح زمین، دریچه کنترل فشار کابین دچار نقص فنی شد و برای ۱۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه، فشار داخل کابین به صفر رسید. بررسی مشخص کرد که فضانوردان طی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه اول فشار، به دلیل افت شـدید اکسیژن در بافت های مغز، جان سپردند. دلیلش هم ساده است؛ برای انتقال اکسیژن به بافت های مغزی، هم باید اکسیژن وجود داشته باشد و هم فشار هوا!

البته اگر شرایط خلأ برای زمان محدودتری اتفاق بیفتد، می توان جان سالم به در برد. در سال ۱۹۶۶ یکی از مهندسان ناسا مشغول آزمایش یک لباس فضایی در اتاقک خلأ بود که ناگهان فشار اتاق به شرایط مشابه ارتفاع ۳۶٫۵ کیلومتری تغییر کرد و عملا به صفر رسید! هرچند دیگر افراد، خیلی زود عکس العمل نشان دادند و فشار را در کمتر از ۳۰ ثانیه به حالت عادی برگرداندند، اما این مهندس بعد از ۱۲ تا ۱۵ ثانیه از هوش رفت و ۲۷ ثانیه بعد به هوش آمد. فکر می کنید آخرین چیزی که یادش مانده بود، چه بود؟ اینکه بزاق دهانش به جوش آمده بود!

با کاهش فشار هوای خارجی، حباب های گاز در خون تشکیل می شوند و طی چند دقیقه به ریه ها آسیب می رسانند. بعد از آن خون درون رگ های بدن به جوش می آید، چراکه در نبود فشار هوا، مایعات به سرعت تبخیر می شوند. بعد از چند ساعت گاز نیتروژن محلول در خون آزاد می شود و به شبکه عصبی انسان آسیب می زند. اگر فشار هوا ناگهان به صفر برسد، هوای محبوس در ریه آنقدر سریع منبسط می شود که می تواند طی چند ثانیه، ریه را بترکاند. اما اگر تحت شرایط ویژه پزشکی و به آرامی در معرض شرایط نزدیک به خلأ قرار بگیرید، می توان تا یک دقیقه هم در معرض آن ماند و آسیب ندید.

3. گنجایش مغز انسان چقدر است؟
فکر می کنید مغز انسان چه حجمی از اطلاعات را می تواند در خود جای دهد؟ رکورد حافظه در دست یک فرد چینی است که پنج سال پیش توانست ۶۷٫۸۹۰ رقم عدد پی را به ترتیب و از حفظ بنویسد اما دانشمندان معتقدند ظرفیت مغز ما بی انتهاست. در دهه ۱۹۸ ، توماس لندور در تحقیقی به این نتیجه رسید که یک انسان بزرگسال در طول عمر خود ۱۲۵ مگابایت اطلاعات متنی و تصویری را در ذهنش ذخیره می کند که معادل ۱۰۰ جلد کتاب قطور است اما چطور می توان اطلاعاتی مثل چند هزار رقم عدد پی را به ذهن سپرد؟

روش استاندارد این کار، این است که به هر عدد چهار رقمی، از ۰۰۰۰ تا ۹۹۹۹ ، یک شیء یا فرد را نسبت بدهید. وقتی این کار را به دقت انجام دادید، یک رشته از اعداد به مجموعه ای از افراد و اشیاء تبدیل می شود و می توانید با آن یک داستان بسازید. به خاطر سپردن دقیق یک داستان به مراتب ساده تر از حفظ کردن یک عالمه عدد و رقم است!

4. تا کجا می شود سرما را تحمل کرد؟
اگر خاستگاه انسان ها به جای آفریقا، قطب شمال بود؛ این موجود دوپا خیلی راحت می توانست دماهای پایین تر را هم تحمل کند؛ اما چه کنیم که بدن انسان بعد از گذشت این چندصدهزار سال، هنوز هم به گرمای آفریقا عادت دارد. انسان یک موجود خونگرم است، یعنی برای آنکه فعالیت های زیستی بدن بدون مشکل انجام شود، دمای بدن باید حدود ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد باقی بماند. اما وقتی در محیط سردی قرار بگیریم، بدن شروع به لرزیدن می کند و جریان خون به نقاط انتهایی رگ ها قطع می شود.

اگر دمای درونی بدن دو درجه سانتیگراد پایین تر بیاید، سرمازدگی به سراغ آدم می آید؛ سطح هشیاری کاهش می یابد و ضربان قلب ضعیف می شود تا وقتی دمای درون بدن به ۲۴ درجه سانتیگراد برسد که قلب از کار می افتد و انسان می میرد. البته رکورد تحمل سرما مربوط به خانمی به نام آنا بگنهام است که ۸۰ دقیقه در مخلوطی از آب و یخ گیرکرده بود و دمای بدنش تا ۱۳٫۷ درجه سانتیگراد افت کرده بود. اما شانس با او همراه بود که به رغم آنکه تنفس و ضربان قلبش در این دمای بسیار پایین قطع شده بود، اما مغز او هم به حداقل فعالیت رسیده بود و از آنجا که به اکسیژن زیادی نیاز نداشت، توانست دوام بیاورد و زنده بماند.

5. بدون آب و غذا هم می شود زنده ماند؟
خیلی ها فکر می کنند اگر مصرف روزانه آب و غذا قطع شود، آدم تا جاییکه ذخیره چربی، کربوهیدرات و پروتئین داشته باشد، می تواند به زندگی ادامه دهد؛ اما این درست نیست! چون برای مصرف چربی نیاز به ویتامین هست و این ویتامین جز از راه غذا به بدن نمی رسد! بنابراین یک آدم چاق فقط برای یکی دو هفته می تواند زنده بماند و بعد در حالیکه هنوز چاق است، می میرد!

تنها چند روز آب نیاشامیدن هم کافی است تا فرد بمیرد! اما اگر فقط آب و ویتامین به بدن برسد و هیچ غذای دیگری خورده نشود، می توان تا یک سال هم زنده ماند. در روزگاران قدیم از همین روش برای رژیم غذایی استفاده می شد که البته به دلیل عوارض جانبی متعدد، این روش منسوخ شد.

6. تا چه مدت می شود نخوابید؟
بدن انسان نیازهای فراوانی دارد که عدم تامین آنها به مرگ منجر می‌شود. یکی از آنها خوابیدن است که برای زنده ماندن ضروری است، اما آیا می‌دانستید بی‌خوابی زودتر از بی‌غذایی باعث مرگ انسان می‌شود!؟ فکر می‌کنید رکورددار بیدار ماندن چه کسی است و برای چه مدت بیدار مانده است؟ چنان که نیوساینتیست منتشر کرده،‌ رندی گاردنر، پسر ۱۷ ساله اهل سن دیه‌گو، در روز ۲۸ دسامبر ۱۹۶۳ ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شده و تا صبح روز ۸ ژانویه ۱۹۶۴ نخوابیده است، یعنی ۱۱ روز کامل بیداری!

۲۶۴ ساعت بیداری گاردنر هنوز هم رکورد علمی نخوابیدن حساب می‌شود که رکورد ۲۶۰ ساعتی قبل از خود را شکست. گزارش بیداری گاردنر را پژوهشگری به نام ویلیام دمنت از دانشگاه استنفورد نوشته است. جالب است بدانید که این پژوهشگر سه روز آخر را پا به پای گاردنر بیدار ماند. اما در این مدت برای گاردنر چه اتفاقی افتاد؟ او نوسانات خلقی را تجربه می‌کرد، در حافظه و توجه مشکل داشت،‌ هماهنگی عملکردی نداشت، گفتارش با خطا همراه بود و حتی دچار توهم شده بود. او بعد از ۱۱ روز بیداری، ‌۱۴ ساعت خوابید.

بر اساس گزارش دمنت، گاردنر هیچ دارویی مصرف نکرده بوده است، اما افرادی اطرافش بوده‌اند که او را بیدار نگه می‌داشتند. در غیر این صورت، بعد از ۳۶ ساعت نخوابیدن، ‌بیداری سخت می‌شود و بعد از ۴۸ ساعت تقریبا دیگر نمی‌توانید بیدار ماند. باید بدانید حتی در این شرایط هم، احتمال زیادی دارد که برای چند ثانیه،‌ بدون این که متوجه شده باشید یا حتی چشم‌هایتان را بسته باشید، خوابیده باشید. به این پدیده میکروخواب می‌گویند.

کسی نمی‌داند که گاردنر چه قدر میکروخواب داشته است. اما مشخص است که بی‌خوابی می‌تواند منجر به مرگ شود. موش‌هایی که بیدار نگه داشته شدند،‌ بعد از ۲ هفته مردند، در حالی که موش‌هایی که گرسنه نگه داشته شدند، بیشتر از این زنده ماندند! هیچ سندی مبنی بر بیدار نگه داشتن انسان تا مرگ وجود ندارد. اما نوعی اختلال بی‌خوابی به نام بی‌خوابی خانوادگی مرگ‌آور وجود دارد که در آن بیماران توانایی خود برای خوابیدن را از دست می‌دهند. این بیماران تا ۳ ماه بیشتر زنده نمی‌مانند.

7. بدن انسان تا چه شتابی را تحمل می کند؟
تجربه سواری روی ترن هوایی تجربه عجیبی است، دلیلش هم این است که شتاب حرکت در آنجا زیاد است. حداکثر شتابی که مسافران ترن هوایی تجربه می کنند، پنج برابر شتاب گرانش در سطح زمین است. بیشتر از این مقدار خطرناک است، زیرا می تواند به بیهوشی مسافران منجر شود. اما نه تنها مقدار شتاب که جهت قرارگرفتن بدن هم تاثیرگذار است. اگر به حالت ایستاده باشید، این شتاب موجب می شود خون به سوی پا رانده شود و با کاهش مقدار خون در مغز، خطر بیهوشی افزایش پیدا کند. پنج تا ۱۰ ثانیه تجربه شتاب چهار تا پنج برابر شتاب جاذبه کافی است تا تجربیات نزدیک مرگ به سراغتان بیاید: تونلی از نور و به دنبالش، بیهوشی.

خلبانان با استفاده از لباس ضدشتاب می توانند تا نه برابر شتاب جاذبه را تحمل کنند اما رکورد جهانی در این زمینه به دو فرد اختصاص دارد؛ دکتر فلاناگان گری که با تدابیر ویژه و استفاده از مخزن پرفشار آب برای تحمل فشار، توانست شتاب عمودی ۳۱٫۲۵ برابر شتاب جاذبه را تحمل کند. اما درباره فشار افقی، رکورد جهانی متعلق به جان استپ از پیشکسوتان نیروی هوایی ایالات متحده است که در سال ۱۹۵۴ در مجموعه ای از آزمایش های موشکی شرکت کرد و توانست تا شتاب ۴۶٫۲ برابر شتاب گرانش را تحمل کند.

8. تا چه ارتفاعی می توان نفس کشید؟
هر چه از سطح زمین ارتفاع می گیریم، فشار هوا هم کمتر می شود و کار اکسیژن رسانی سیستم تنفس هم سخت تر. نسبت به سطح مغز انسان اکسیژن درون بدن بسیار حساس است، بنابراین با کاهش فشار هوا، سردرد و سرگیجه هم شروع می شود. با حضور طولانی در ارتفاع بالای پنج هزار متر، بافت ماهیچه ای رو به زوال می رود و احتمال جمع شدن مایعات درون شش ها و مغزها افزایش می یابد که می تواند کشنده باشد. در ارتفاع بالاتر از ۷۵۰۰ متر، افت اکسیژن آن قدر شدید است که فرد هشیاری خود را از دست می دهد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.
به همین دلیل است که کوهنوردان برای صعود به ارتفاع های بالاتر، خود را برای مقابله با فشار پایین آماده می کنند و بیشتر از کپسول اکسیژن استفاده می کنند. اما افراد بسیار کمی هستند که توانسته اند بدون استفاده از کپسول اکسیژن به قله اورست صعود کنند. ارتفاع اورست ۸۸۴۸ متر است و بابو چیری، با ۲۱ ساعت ماندن در قلها ورست، آ ن هم بدون کپسول اکسیژن در این مورد رکورددار است. به نظر می رسد حد نهایی صعود بدون کپسول اکسیژن ارتفاع ۹هزار متری بالای سطح دریا باشد.

9. بیشترین وزنه ای که می توان بلند کرد چند کیلوگرم است؟
رکورد جهانی بلند کردن وزنه متعلق به وزنه بردار انگلیسی اندی بولتون است که توانست وزنه ۴۵۷٫۵ کیلوگرمی را از زمین بلند کند و تا ران خود بالا بیاورد. رکورد جهانی بالا بردن وزنه تا بالای سر هم متعلق به حسین رضازاده است که در حرکت دوضرب، وزنه ۲۶۳٫۵ کیلوگرم را به بالای سر برده است. البته این وزنه برداران سنگین وزن، پنج تا شش بار قوی تر از یک آدم معمولی هستند. یک انسان معمولی به زحمت می تواند وزنه ۴۵ کیلوگرمی را به بالای سر ببرد اما یک انسان قوی حداکثر چه وزنه ای را می تواند بلند کند؟ بررسی روند رکوردزنی مسابقات وزنه برداری نشان می دهد به حد نهایی نزدیک شده ایم و بعید است کسی بتواند وزنه ۵۰۰ کیلوگرمی را از زمین بلند کند، حتی اگر از داروهای نیروزا استفاده کند.

اما این محدودیت از کجا ناشی می شود؟ برخلاف باور عموم که اسکلت بندی بدن را عامل این موضوع می دانند، این محدودیت به ماهیچه های بدن ما بر می گردد. بیشترین آسیب دیدگی وزنه برداران هم مربوط به پارگی عضله است که بیشتر در نزدیکی تاندون روی می دهد. جالب اینجاست که برتری وزنه برداران هم در نحوه کنترل ماهیچه هایشان است. بدن ما مکانیسمی بازدارنده دارد که با کنترل تعداد بافت های ماهیچه ای فعال در هر لحظه، بدن را از آسیب دیدن به هنگام بلند کردن وزنه های سنگین حفاظت می کند. اما وزنه برداران با تمرین می آموزند که چطور بر این سیستم خودایمنی پیروز شوند و از بیشترین توان ماهیچه ای برای بلندکردن وزنه استفاده کنند. البته توانایی های ژنتیکی را هم نباید از یاد برد.

10. چقدر تشعشع، انسان را می کشد؟
یک رویداد واقعی می تواند پاسخ این سؤال را بدهد. در سپتامبر ، دو نفر به یک مرکز پزشکی متروک در گویان برزیل دستبرد زدند و بعضی از تجهیزات ارزشمند آنجا را به سرقت بردند. طی یک روز آنها به استفراغ، اسهال و سرگیجه شدید دچار شدند. دلیل این مشکلات هم این بود که یکی از ابزارهایی که به سرقت برده بودند، حاوی یک منبع قوی رادیواکتیو به نام نمک کلرید سزیوم بود که برای درمان بیماران سرطانی به کار می رفت. یک سمسار محلی به نام دوایر فری هرا این ابزار را خرید و آن را به خانه آورد. او مجذوب نور آبی ای شده بود که شب هنگام از پودر درون این جسم تابیده می شد. او ابزار را در اتاق نشیمن خانه گذاشت و خانواده و فامیل را به تماشای این گوهر زیبا دعوت کرد!

مهمانان هم این ماده را لمس کردند و آن را مثل کرم ضدآفتاب به پوست خود مالیدند، حتی بخشی از این کلرید سزیوم را با خود به خانه هایشان بردند، اما طی یک ماه، همسر فری هرا، برادرزاده شش ساله اش و دو نفر از کارمندانش از سندرم حاد تشعشعی مردند و سرجمع ۴۹ نفر به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شدند. دوز تشعشعی که این افراد طی چند روز دریافت کرده بودند، بین ۴٫۵ تا ۶ سیور بود. هر سیور معادل مقدار تشعشعی است که به هر کیلوگرم از جرم فرد دریافت کننده، می تواند یک ژول انرژی منتقل کند. این درحالی است که در حالت طبیعی، ما سالانه ۲٫۴ هزارم سیور تشعشع طبیعی را از موادی مانند رادون دریافت می کنیم که البته آسیب رسان نیست؛ حال حساب کنید شدت تشعشعی که این افراد بخت برگشته طی چند روز دریافت کرده اند، به چه اندازه خطرناک است.

محاسبات دانشمندان نشان می دهد آستانه مرگ با تشعشع حدود ۲ سیور است و در تشعشع ۶ سیوری، مرگ حتمی خواهد بود! ا ما خود فری هرا که تحت تشعشع ۷سیوری قرار گرفته بود، زنده ماند و بعدها، در سال ۱۹۷۴ در اثر مصرف مشروبات الکلی جان سپرد شاید دلیل جان به در بردن فری هرا از تشعشع، این بود که او بیشتر از همسرش در خارج از خانه حضور داشت و این، به سلول های بدنش فرصت می داد تا بخشی از صدمات ناشی از تشعشع را بهبود بخشند.

11. چند دقیقه می توان نفس را در سینه حبس کرد؟
خیلی ها نمی توانند بیشتر از یک دقیقه نفس نکشند، اما استفان میفسود در خرداد سال گذشته توانست ۱۱ دقیقه و ۳۵ ثانیه نفسش را در سینه حبس کند و رکورد جهانی نفس در سینه حبس کردن را به دست آورد. البته او این کار را در زیر سطح آب انجام داد. وقتی نفس نکشیم، واکنش هایی غیر ارادی در بدن آغاز می شود که تنفس دوباره آغاز شود و اکسیژن به بدن برسد. اما وقتی سر را به زیر آب می بریم، مثل دیگر پستانداران واکنش هایی طبیعی در بدن آغاز می شود؛ رگ های سطحی خون منقبض می شوند و جریان خون در نقاط انتهایی بدن، کاهش می یابد و در مقابل، خون بیشتری به قلب و مغز می رسد. ضربان قلب ضعیف تر می شود و با کندتر شدن گردش خون، اکسیژن کمتری هم در دیگر اندام های بدن مصرف می شود.

رکوردداران حرفه ای قبل از حبس کردن نفس، تنفس های عمیق و سریعی را انجام می دهند تا سطح اکسیژن خون را افزایش و سطح دی اکسیدکربن را کاهش دهند. مغز ما، زمان واکنش نفس نفس زدن را با سطح دی اکسیدکربن موجود در خون تنظیم می کند؛ بنابراین با تنفس عمیق و سریع، سطح دی اکسیدکربن خون آنقدر پایین می آید که زمان قابل توجهی را در اختیار افراد قرار دهد. با تمرین های فراوان، شش های فرد هم بزرگتر می شود و دانشمندان معتقدند می توان به زمان نفس نکشیدن ۱۵ دقیقه نیز دست پیدا کرد.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
مرد

 
زيبايي به چه قيمتي؟

تلاش زنان در همه سال هاي عمر خود براي زيباتر و دلفريب تر شدن، پيشينه اي به درازاي تاريخ دارد. اين وسواس حتي به قيمت آسيب هاي جسمي مختلف، ابتلا به بيماري هاي مرگبار و حتي مرگ نيز تمام مي شده است. بانوي نويسنده اين مقاله با اشاره به وجود انواع مواد شيميايي و خطرناك نظير جيوه و سرب و آلومينيوم، اسيدهاي مختلف و غيره، و بروز بيماري هاي گوناگون در ميان استفاده كنندگان و از اين محصولات كه در سايه تبليغات رسانه هاي ما در حال گسترش دامنه مخاطبان خود است، يادآوري مي كند كه هيچ راه حلي نمي تواند به اندازه لبخند زدن، چهره ما را زيبا و دلفريب كند.
از آغازين روزهاي تاريخ زندگي انسان ها، زنان تلاش مي كرده اند تا بيشترين حد ممكن، زيبا باشند. از روزگار كلئوپاترا كه در شير الاغ استحمام مي كرد تا عصر پيشرفته كنوني و تزريق مواد آرايش به زير پوست گونه هاي زنان، به نظر مي رسد كه آنان با صرف هر مقدار زمان و هزينه ممكن، به دنبال دستيابي به اكسير جواني و زيبايي هستند، حتي اگر اين كار به مرگشان منتهي شود!
آيا شما مي دانيد كه در قرن 17 ميلادي، زنان براي سفيد شدن پوست صورت خود از كرم ها و پودرهاي حاوي جيوه، سرب، و گل سفيد بهره مي بردند كه اين كار در پاره اي از موارد به بهاي سكته قلبي يا مرگ تمام مي شد؟ به علاوه در سال هاي قرن وسطي، زنان براي برطرف كردن جرم دندان خود به آرايشگاه هايي مي رفتند كه از اسيد نيتريك براي سفيد كردن دندان ها بهره مي بردند، كاري كه باعث از بين رفتن تدريجي ميناي دندان و از دست دادن دندان هاي زنان در سال هاي مياني عمرشان مي شد.
ما همه روزه با بمباران تبليغاتي گسترده اي از سوي رسانه ها روبه رو هستيم كه به ما مي گويد، چگونه مي توان زيباتر به نظر رسيد. از سوي ديگر، با تورق هر مجله اي يا مشاهده تبليغات تلويزيوني و تابلوهاي تبليغاتي و كاتالوگ ها و ستاره هاي فيلم هاي سينمايي نيز چنين احساسي به همه ما القا مي شود. اين ليست بلند بالا همچنان ادامه دارد. ما خود را با يكديگر مقايسه مي كنيم و همچنان احساس دوري از تناسب اندام، چاقي، فقدان جذابيت يا پيري مي كنيم. لذا اين عطش سيري ناپذير ما همچنان تداوم مي يابد و مديران صنعت مواد آرايشي و زيبايي و جراحان پزشكي زيبايي مصنوعي، با دستاني پرپول، روانه بانك ها مي شوند. اما نبايد تنها بر روي زنان متمركز شويم. چرا كه اگر چه در گذشته استفاده يك مرد از صابون آرايشي يا كرم صورت، كاري زنانه و تحقيرآميز به حساب مي آمد. امروزه اين شرايط تغييرات زيادي كرده است. محصولات آرايشي مردانه و جراحي هاي زيبايي ويژه مردان، به رشد انفجاري رسيده است و «مردان جديد»، اينك بدون يك آرايش كامل صورت از خانه خارج نمي شوند. گويي تنها ما نوجوانان و كودكان و نوزادن خود را براي اهداف بازاريابي ناديده گرفته ايم! هرچند هم اينك يك نوع عطر ويژه نوزادان نيز به بازار عرضه شده است!

نگاهي به تعدادي از واقعيت هاي جذاب

- ‌درآمد بخش جراحي هاي زيبايي، همه ساله با رشدي ده درصدي در انگلستان همراه است و اين عدد در سال آتي به سيصد ميليون پوند خواهد رسيد.
- در سال گذشته، هشت و نيم ميليون عمل جراحي زيبايي مختلف در آمريكا انجام شد و مصرف كنندگان يازده ميليارد دلار براي اين كار پرداخت كردند.
- بازار محصولات آرايشي و عطريات، در سال گذشته از بازاري يك و هفت دهم ميليارد پوندي برخوردار بوده است.
با رشد لجام گسيخته نرخ ابتلاي زنان انگليسي به سرطان پوست، عده اي از كارشناسان و متخصصان حوزه پزشكي، اعلام كرده اند كه بين ابتلاي سي و هشت هزار زن به اين نوع سرطان و مرگ سيزده هزار و صد زن ديگر به دليل اين بيماري با مصرف اسپري هاي ويژه ضد تعريق و دئودورانت هاي زير بغل، ارتباط وجود دارد. چرا كه به دليل وجود مواد شيميايي خطرناك در اين محصولات و جذب آنها از طريق پوست، به وجود آمدن چنين تومورهايي قابل پيش بيني خواهد بود. همچنين در تعدادي از اين تومورهاي مورد بررسي قرار گرفته، مواد شيميايي موجود در دئودورانت ها مشاهده شده است.
آيا شما مي دانيد كه قريب به اتفاق عطرها و ادكلن هايي كه با اسانس هايي نظير گل رز،‌اسطوخودوس يا ياسمن به بازار عرضه مي شوند، كاملا مصنوعي بوده و هيچ ارتباطي با رايحه اين گل ها ندارند؟ به علاوه، آيا مي دانيد، هر زمان كه شما موهاي تان را رنگ مي كنيد، مواد شيميايي موجود در اين محصولات به ويژه تركيبات شيميايي رنگ، توسط بدن شما جذب مي شود؟
لذا هر گاه كه شما براي خريد كرم جواني يا شامپوهايي كه به شما شخصيتي ديگر مي دهد، به يك فروشگاه مي رويد، براي لحظه اي توقف كنيد و به مواد اوليه استفاده شده در ساخت هر يك از اين محصولات نگاه كنيد. هر چه كه از مواد نگهدارنده بيشتري براي طول عمر بيشتر كالا و نه طول عمر شما بهره برده شده باشد (نظير كف كننده ها، اسيدها، روغن هاي معدني، مشتقات نفتي و مرطوب كننده ها) علاوه بر آسيب رساندن به پوست شما، پس از جذب آنها در بدن، عملكردي سمي و خطرناك خواهد داشت. مطالعات پزشكي نشان مي دهد كه اين مواد شيميايي آرايشي و بهداشتي، به بروز آسيب هاي زير منجر مي شود:
الف )انواع سرطان
ب) بي نظمي هورموني
ج) آسيب رساندن به سيستم عصبي
د) آسيب به اندام هاي مختلف بدن
همچنين اكثر محصولات مرطوب كننده، لوسيون هاي دست و ساير مواد آرايشي عرضه شده در بازار، حاوي «پروپيلن گليكول» مي باشد كه از اين ماده در ساخت ضديخ ها، روغن ترمز و مواد جلوگيري كنند. از يخ زدگي نيز استفاده مي شود. از سوي ديگر، به حيوانات زيادي فكر كنيد كه جان يا چشم خود را براي زيباتر كردن شما از دست مي دهند. آيا شما مي دانيد كه بسياري از رژهاي لب، حاوي اجزايي از وال ها بوده و در ساخت تعدادي از كرم هاي صورت عرضه شده در بازار محصولات آرايشي و زيبايي، از ادرار حيوانات (و اغلب الاغ هاي باردار) يا جنين هاي حيوانات استفاده مي شود.
من معتقدم كه طبيعت همه نيازمندي هاي زندگي ما را تامين مي كند و در آن عطريات و مواد زيبا كننده در حد وفور وجود دارد. پس بار ديگري كه تصميم گرفتيد براي زيباتر كردن صورت خود اقدام كنيد، سري به مراكز ارايه راه حل هاي طبيعي و ارگانيك بزنيد. چرا كه خدمات ارايه شده در اين موسسات، نه تنها براي شما ايمن تر و سالم تر خواهد بود، بلكه به حفظ محيط زيست و حيوانات نيز كمك مي كند. به علاوه، با صرف نظر كردن از خريداري اين مواد خطرناك كه از بسته بندي هاي غير ضروري زيادي نيز برخوردار است، مي توانيد به سلامت محيط زيست و جامعه و جيب خود نيز كمك كنيد! من شخصا معتقدم كه تنها راه حل زيباتر كردن چهره هر فرد، لبخند زدن است و به راستي چه محصولي مي تواند بيش از اين كار، شما را زيباتر و دلفريب تر كند؟
     
  
مرد

 
ماساژ درماني


آموزش فن ماساژ دادن

ماساژ نقطه اي شياتسو (shiatsu) فني است براي از بين بردن درد نقاط خاص بدن يا باز كردن مسيرهاي انرژي و همچنين متعادل كردن انرژي هاي بين يين(yin) و يانگ (yang).
با كمي حصوله و صرف وقت و آگاهي به دانش پايه آن، كه در اين فصل خواهيد آموخت، مي توانيد كار را شروع كنيد و با تمرين، موفق به از بين بردن درد نقاط مختلف بدن شويد.
با به كار بردن اين دستورات نه تنها اگر دردي در عضلات داشته باشيد برطرف مي شود، بلكه اگر به تمريناتي كه ارايه شده عمل نماييد، هميشه شاداب و تندرست خواهيد بود.
اين مطلب را به عنوان منبع آموزش خود به دقت مطالعه كنيد و دستورات آن را براي معالجه به كار بريد. به خاطر داشته باشيد اثر اين نوع معالجه به كيفيت كار و دقت عمل و حوصله شما بر مي گردد. از اين كه چقدر كارتان موثر خواهد افتاد نگران نباشيد. با تمرين بر بدن خود و دوستان و اقوام يقينا موفق خواهيد شد.

مقدار فشار ماساژ

شما مي توانيد تمرينات اين مطلب را در سه حالت خيلي ملايم، فشار متوسط و فشار زياد انجام دهيد. در هر صورت منظور از ملايم اين نيست كه اصلا فشاري وارد نشود. يا در فشار زياد به پوست آسيبي برسد. به صورت عام افراد لاغر و ضعيف و يا كساني كه درد كهنه دارند را آرام تر و ملايم تر ماساژ دهيد و بالعكس افراد جوان و قوي را با فشار بيشتر و سريع تر ماساژ دهيد.
به عنوان يك اصل، آغاز كار را با ملايمت شروع و به مرور فشار و سرعت را زياد و در انتها با سرعت و فشار كم كار را تمام كنيد.

ترتيب يا روال كار

اگر بخواهيد تمام بدن را ماساژ دهيد بهتر است از سر شروع كنيد و سپس سينه و شكم، پشت و در نهايت دست ها و پاها را ماساژ دهيد.
در هر صورت روش فوق قطعي نيست و مي توانيد در حالت هاي مختلف آن را تغيير دهيد.

دوره معالجه

معمولا براي معالجه كامل و رفع درد نياز به ده مرتبه تكرار ماساژهاي مطرح شده مي باشد. دوره معالجه به، مريض و نوع بيمار بستگي دارد و براي از بين بردن درد، روزانه يا يك روز در ميان يكبار مناسب است. كساني كه درد بيشتري دارند يا درد كهنه شده است هفته اي دو و در نهايت چهار بار كافي است.

پارچه گرم (گاز پزشكي)

براي گردش انرژي در محل مورد نظر، پس از اتمام ماساژ بعضاً گذاشتن پارچه گرم (كمپرس) پيشنهاد شده است. براي اين كار پارچه را در آب 50 درجه و سپس در محل ماساژ داده شده قرار دهيد. اگر پارچه سرد شد، بايد پارچه ديگري را جايگزين كنيد و حدود 15 تا 20 دقيقه اين كار را تكرار نماييد.

اثر معالجه

به تجربه ثابت شده كه بعد از ماساژ كمي درد در نقاط ماساژ داده شده ظاهر مي شود كه طبيعي است و به زودي برطرف خواهد شد.
در هر صورت دقت كنيد با فشار زياد باعث آسيب زدن به پوست نشويد.

روش تعيين نقطه

براي اعمال ماساژ، نياز به محل دقيق نقاط كار داريد. در طب چيني براي اندازه گيري از سيستم خاصي استفاده مي شود. واحد اندازه گيري پوز (pouce) تقريبا معادل يك اينچ يا اندازه عرض شست انگشت مي باشد با اين تفاوت كه هر بدن اينچ يا پوز خود را دارد. به عبارت ديگر شست انگشت دست هر كس يك اينچ براي اندازه گيري بدن خودش مي باشد.
آن (AN) كلمه اي است چيني كه براي فشار وارد كردن به نقطه اي يا قسمتي از بدن به كار مي رود. به كار بردن انگشت يا بند انگشت براي فشار دادن نقطه اي، و به كار بردن كف دست و آرنج براي فشار دادن به عضلات يا بخشي از بدن، مثل سينه، شكم، پشت و باسن.
از دو روش مي توانيد اعمال فشار نماييد. با فشار كم شروع و به تدريج فشار را زياد كنيد تا بيمار فشار شديد را احساس نمايد يا به صورت تناوب و با نظم، فشار را قطع و وصل نماييد. مواظب باشيد به پوست بدن آسيبي نرسد. با استفاده از روش AN مسير انرژي و خون باز و درد سبك مي شود.
توئي (TUI) يك عبارت چيني براي ماساژ است مقداري فشار متعادل، به طوري كه دست در يك جهت روي پوست لغزش ايجاد نموده و سپس دست برداشته شده و از آغاز شروع و چندين بار تكرار شود.
شما مي توانيد ماساژ توئي را در هر جاي بدن به كار بريد. سرعت و اندازه فشار در جاهاي مختلف بدن بايد متناسب با حال بيمار تنظيم و رعايت شود در محل هاي متورم دقت بيشتري صورت پذيرد. ماساژ فوق به عضلات و تاندن ها آرامش مي دهد و درد و ورم را برطرف مي كند و گردش خود را افزايش مي دهد. پوست بدن را نرم كرده و به غلبه بر خستگي كمك مي كند.
مو(mo) يك عبارت چيني به معني مالش گردشي است. انگشتان يا كف دست را در محل مورد نظر قرار داده و پوست بدن را به صورت گردشي ماساژ دهيد. اين كار در محل هاي كوچك هم با دايره كوچك تر عملي است. در هر حال فشار ثابت و آرام را طوري بايد وارد نماييد كه به لايه زير پوست اثر كند نه بيشتر. اين روش گردش خون و انرژي را تنظيم مي كند و درد محل مالش را كم مي كند. طحال و معده را تقويت و پوست را نرم مي كند، رو (ROU) يك عبارت چيني است كه براي ماساژ توام با فشار و گردش به كار مي رود. به عبارت ديگر مخلوط دو حالت (مو) و (آن) مي باشد. در جهت گردش عقربه ساعت و بالعكس عمل نماييد. خيلي ملايم فشار را زياد و سپس رها كنيد. اعمال فوق قابل استفاده در همه اعضا بدن مي باشد. استفاده از اين روش ورم و درد محل مالش را كم و به هضم غذا كمك مي كند، گردش خون و انرژي را تنظيم مي نمايد.
چيا(QIA) عبارت چيني به معني نيشگون است نقطه يا محل معالجه را بين نوك انگشت شست و نوك انگشتان اشاره و مياني نيشگون بگيريد. با فشار نگه داريد. بيمار ممكن است احساس درد كند، ولي به زودي آرام خواهد شد. در هر صورت مواظب باشيد از درد زياد تجاوز ننمايد و پوست آسيبي نبيند.
استفاده از اين روش براي تحريك نقاط و باز كردن مسيرها مفيد است و درد نسوج را كم مي كند.
نا(NA) يك عبارت چيني است كه جهت فشردن عضلات به كار مي رود. مي توانيد اين روش را به اكثر اعضا بدن مثل دست و پا، گردن، شانه و پشت اعمال نماييد. انگشت شست و دو انگشت مياني و اشاره يا همه انگشتان را مشابه گازانبر بنماييد. مرتبا نقطه يا محل درد را فشار دهيد و رها كنيد. آرامش مچ دست را حفظ كنيد و گاز گرفتن و به هم فشردن را آرام و منظم انجام دهيد. در زمان اجراي اين ماساژ به مرور نيرو را زياد و سپس كم كنيد. اين ماساژ ورم عضلات را كم و مسير انرژي را باز مي كند. سرماخوردگي را برطرف و بر خستگي غلبه مي كند.
ماساژ مو (mo) شامل فشار دادن كف دستان يا شست انگشتان در جهت مخالف و دور شدن از مركز درد مي باشد. دو شست دست يا كف دستان را در محل مورد نظر قرار دهيد و ملايم و با فشار مساوي از محل درد دور شويد. اين روش معمولا براي پشت و گردن و شكم به كار مي رود. اين نوع ماساژ هيجان را كم و نرمي پوست را زياد مي كند.
در چين فن ماساژ لرزشي را زن (ZHEN) مي نامند. نوك انگشتان يا دو دست را در محل مورد نظر قرار دهيد و به صورت حركت لرزشي توام با فشار ادامه دهيد. طوري اعمال كنيد كه فشار زير پوست احساس شود.
اين ماساژ به عضلات آرايش مي دهد و ورم و درد آن را برطرف مي كند و بر خستگي غلبه مي كند.
گان(GUN) يك فن ماساژ گردش چيني است كه براي معالجه عضلات بدن به كار مي رود. پشت دست را در محل مورد نظر بگذاريد دست تان بايد آرامش داشته و انگشتان آن خم باشد. با نظم دست تان را بچرخانيد و همزمان فشار مناسب به عضلات وارد كنيد.
استفاده از اين ماساژ به عضلات و تاندون ها آرامش مي دهد و ورم عضلات را از بين مي برد همچنين گردش خون را افزايش مي دهد.
كيو(CUO) يا ماساژ پيچشي، يك فن چيني است كه براي ساق پا و بازو به كار مي رود. اعضا دست و پا را بين دو كف دست بگيريد، و دست ها را به جلو و عقب با نظم حركت دهيد. به مرور سرعت را زياد و سپس كم كنيد.
اين نوع ماساژ براي باز كردن مسير انرژي مفيد است و گردش انرژي را منظم مي كند، حركت پا و دست ها را آسان مي كند، به عضلات آرامش مي دهد و بر خستگي غلبه مي كند.
كوئو (KOU) يا ماساژ ضربه اي يك فن چيني است. دست را به صورت مشت درآورده و با قسمت مسطح انگشتان به محل مورد نظر ضربه بزنيد. شديدتر از نوع PAI مي باشد. مچ دست را آرام، و قابل انعطاف نگه داريد و ضربه مشت را منظم بزنيد. اين روش قابل اعمال به پاها، شانه ها و پشت بدن مي باشد. اين ماساژ گردش خود را زياد مي كند، به عضلات آرامش مي دهد، بر خستگي نيز غلبه مي كند.
پائي (PAI) يك عبارت چيني است و براي فن ضربه زدن ملايم به كار مي رود. كف يا پشت دست يا نوك انگشتان را در محل مورد نظر قرار دهيد و ضربه بزنيد.
ضربات بايد منظم و آرام باشد.
در پايان ماساژهاي مختلف، جهت آرامش، از اين نوع ماساژ استفاده مي شود. اين ضربه ها به عضلات آرامش مي بخشد، گردش خون را زياد مي كند و سرماخوردگي را رفع مي كند.
ديو(DOU) يك فن ماساژ چيني جهت تكان دادن دست و پا مي باشد.
از بيمار بخواهيد دست و پا را رها كند، سپس خيلي آرام آنرا به سمت بالا و پايين تكان دهيد مواظب باشيد پيچش ايجاد نشود و فقط به بالا و پايين حركت دهيد. مي توانيد به مرور سرعت را زياد كنيد البته نه خيلي سريع.
اين نوع ماساژ به تاندون و عضلات آرامش مي دهد و حركت دست و پا را زياد مي كند و خستگي را رفع مي كند.
يائو (YAO) يك عبارت چيني است كه در فن ماساژ به كار مي رود. محل مورد نظر را نگه داريد و آرام و ملايم بچرخانيد. به مرور شعاع دايره را زياد نماييد. البته نه چندان كه از اندازه خارج شود. اين ماساژ با نوع DOU به كار مي رود.
استفاده از اين نوع ماساژ باعث زياد شدن حركت زانو و مچ دست مي شود و تحرك مفصل ها را زياد مي كند.
     
  
مرد

 
نكات مهم در تغذيه تكميلي

تا يك سالگي در هر بار تغذيه شيرخوار با غذاي كمكي، اول شير مادر بدهيد.
غذاي جديد را از مقدار كم شروع و به تدريج متناسب با اشتهاي شيرخوار بيشتر كنيد. يادآوري مي شود در سال اول غذاي اصلي، شير مادر است و هنگام يك سالگي تقريبا نصف انرژي كودك از طريق شير مادر و نصف ديگر با غذا تامين مي شود.
از يك نوع غذاي ساده شروع كنيد، و به تدريج تنوع غذايي را بيشتر كنيد. از مواد غذايي تازه براي تهيه غذا استفاده كنيد.
غذاي باقي مانده را قبل از مصرف دوباره كاملا داغ كنيد. غذا را بيش از يك بار گرم نكنيد.
بعد از يك سالگي مقدار كمي نمك به غذاي شيرخوار اضافه كنيد.
حتما نمك يددار مصرف كنيد.
بسته به تمايل كودك از چاشني هايي مثل آب نارنج، ليموترش يا ماست براي بهبود طعم غذا استفاده كنيد.
سبزي را قبل از مصرف كاملا بشوييد و بلافاصله پس از خرد كردن آن را به غذا اضافه كنيد. چنانچه اين فاصله زماني طولاني شود ارزش غذايي آن كم مي شود.
پخت طولاني مدت سبزي ها نيز ارزش غذايي آنها را كم مي كند.
مصرف حتي مقدار كمي گوشت، ارزش غذايي را افزايش مي دهد. بدين منظور هر نوع گوشت مانند گوسفند، گوساله، مرغ و ماهي كه در دسترس داريد، مصرف كنيد.
قبل از طبخ گوشت آنرا ابتدا به قطعات كوچكي تقسيم كنيد تا كاملا پخته و نرم شود، از گوشت چرخ كرده هم مي توان استفاده كرد.
در دستور غذاهاي کودک كره در انتهاي طبخ اضافه شده است ولي در صورت تمايل مي توان ابتداي طبخ هم اضافه كرد.
در دستور تهيه بعضي غذاها مقداري كره براي هنگام طبخ به كار مي رود و مقداري نيز موقع مصرف اضافه شود.
چنانچه كره در دسترس نداريد از روغن استفاده كنيد، در اين صورت 1 قاشق مرباخوري روغن جامد يا 1 قاشق غذاخوري مايع بريزيد.
مصرف روغن مايع بهتر از جامد است.
در مورد كودكاني كه روند رشدشان خيلي بيشتر از طبيعي است، مقدار مصرف كره را كمتر كنيد و بر عكس اگر كودك تاخير رشد دارد كمي بيشتر كره بريزيد.
در صورت ابتلاي كودك به يبوست، 2 عدد آلو را شسته و به سوپ اضافه كنيد. و قبل از كشيدن غذا، هسته هاي آنرا بگيريد.

عوامل خطر در دوران تغذيه تكميلي

كودك بعد از 6 ماهگي وارد مرحله جديدي از زندگي مي شود. در اين زمان شير مادر به تنهايي نمي تواند نيازهاي بدن و سلول هاي در حال رشد او را تامين كند و او بايد بخشي از نيازهاي خود را از غذاهايي بگيرد كه توسط مادر يا فرد مراقبت كننده تهيه مي شود. چگونگي تهيه غذاي كمكي، رعايت بهداشت در تهيه و نگهداري آن و زمان شروع كردن غذا همگي مي توانند در روند تغذيه و رشد كودك موثر باشند. در اين دوران اغلب كودكان كشور به دلايل مختلفي كه اكثر آنها به راحتي قابل پيشگيري هستند. دچار كم وزني و افت رشد مي شوند. مهمترين عواملي كه مي تواند سلامت كودك را در معرض خطر قرار مي دهد عبارتند از:
1- شيردهي ناكافي
2- شروع غذاي كمكي زودتر از پايان شش ماهگي
3- شروع غذاي كمكي ديرتر از پايان شش ماهگي
4- تغذيه كودك با غذاهاي رقيق يا شكم پر كن
5- روش هاي نادرست غذادادن به كودك
6- رعايت نكردن اصول بهداشت غذاي كودك

1. شيردهي ناكافي

همزمان با شروع غذاي كمكي نبايد تعداد دفعات شيردهي كاهش يابد زيرا هنوز غذاي اصلي كودك شير مادر است و بايد تغذيه با شير مادر بر حسب ميل كودك و به دفعات ادامه يابد. هر چه تعداد دفعات شيردهي كم شود، ميزان توليد شير مادر كاهش مي يابد و همين مسئله ممكن است كودك را مبتلا به افت رشد و سوء تغذيه كند.

2. شروع غذاي كمكي زودتر از پايان شش ماهگي

غذاي كمكي بايد بعد از پايان شش ماهگي شروع شود.
خطر ابتلاي كودك به اسهال بيشتر مي شود. زيرا هنوز دستگاه گوارش كودك توانايي پذيرش غذا را ندارد و نمي تواند آنها را هضم و جذب كند.
خطر بروز حساسيت بيشتر مي شود و ممكن است اين اثر در سال هاي بعدي عمر بروز كند.
تمايل شيرخوار براي خوردن شير مادر كمتر مي شود. اين مسئله باعث كم شدن ترشح شير مادر مي شود و در نتيجه كند شدن رشد كودك مي گردد.

3. شروع غذاي كمكي ديرتر از پايان شش ماهگي

بعد از پايان شش ماهگي بايد غذاي كمكي به شيرخوار داده شود، چون نيازهاي غذايي كودك در اين سن تنها با شير مادر تامين نمي گردد.
رشد كودك كند مي شود و ادامه اين وضعيت او را براي ابتلا به سوء تغذيه مستعد مي كند. پذيرش كودك را براي خوردن غذاهاي جديد كم مي كند و ممكن است حتي تا يك سالگي كودك به خوردن غذاهاي جامد علاقه اي نشان ندهد.

4. تغذيه كودك با غذاهاي رقيق يا شكم پُركن

نبايد معده كودك را با غذاهاي رقيق يا پر حجم پر كرد زيرا:
حجم معده كودك كوچك است و كودك احساس سيري مي كند در حالي كه مواد مغذي مورد نياز سلول هاي خود را دريافت نكرده است يعني سلول هاي او گرسنه هستند.
غذاهاي رقيق، نياز غذايي كودك را تامين نمي كنند.
به دليل پر شدن معده، تمايل او براي شير مادر كم مي شود.
و در نهايت رشد كودك كند مي شود.

5. روش هاي نادرست غذا دادن به كودك

گرچه توصيه مي شود غذا را طوري به كودك بدهيد كه در او ميل به خوردن بيشتر شود، ولي اين به آن مفهوم نيست كه براي خوردن غذا به كودك التماس كنيد يا رفتاري داشته باشيد كه كودك احساس كند غذا را به خاطر مادر مي خورد. دادن جايزه براي غذا خوردن ممكن است يك يا دو وعده موثر باشد ولي در دراز مدت هم براي كودك و هم براي مادر عذاب آور خواهد شد.

6. رعايت نكردن اصول بهداشت غذاي كودك

اصول بهداشتي براي تهيه غذاي كودك در تمام مراحل آماده سازي غذا بايد رعايت شود. زيرا دستگاه گوارش كودك حساس است و در صورت مصرف غذاي آلوده يا استفاده از ظرف آلوده به اسهال مبتلا خواهد شد. توصيه هاي زير را براي تهيه غذاي كودك مد نظر قرار دهيد:
قبل و بعد از غذا دست هاي خود را بشوييد.
غذاها را خوب بپزيد.
غذاي كودك را تازه تهيه كنيد.
غذاهاي پخته را در ظرف درب دار و در يخچال نگهداري كنيد.
غذاي باقي مانده را قبل از مصرف كاملا حرارت دهيد.
محل تهيه و پخت غذا را تميز نگه داريد.
غذاها را از دسترس حشرات و جوندگان دور نگه داريد.
براي نوشيدن و تهيه غذا از آب پاكيزه استفاده كنيد.
مواد غذايي پاستوريزه (شير، ماست، پنير، كشك و بستني) مصرف كنيد.
     
  
مرد

 
هندوانه


هندوانه ميوه اي با پوست ضخيم و اندازه هاي متفاوت است. رنگ پوست آن زرد و سبز پررنگ است. داخل آن به رنگ قرمز، صورتي يا سفيد ديده مي شود. كمي معطر است و در كشورهاي گرمسير در فصل تابستان مصرف بسيار زيادي دارد. 100 گرم آن داراي 30 كيلوكالري، 0/4 گرم پروتئين، 0/2 گرم چربي، 6/4 گرم قند، 0/3 گرم فيبر، 1 ميلي گرم سديم، 7 ميلي گرم كلسيم، 100 ميلي گرم پتاسيم، 7 ميلي گرم ويتامين C و 590 واحد بين المللي ويتامين A مي باشد.
هندوانه خواص بسياري دارد از آن جمله ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصا براي افرادي كه در تابستان دچار گرمازدگي مي شوند، نوشيدن آب هندوانه با كمي گلاب مي تواند مفيد باشد. ضدعفوني كننده بدن و در واقع پاك كننده روده ها بوده است.
در طب سنتي چين پوست هندوانه را خوب مي شويند و در جلوي خورشيد مي گذارند تا خشك شود، سپس از آن براي مبارزه با بيماري استفاده مي كنند. بدين صورت كه 50 گرم پوست هندوانه را در كمي آب مي جوشانند و مانند چاي مي نوشند و چون داراي پتاسيم بالا است براي مبتلايان به فشار خون بالا، فشارهاي عصبي و هم چنين براي بيماران مبتلابه مرض قند مفيد است.
هندوانه با داشتن بيش از 90% آب، براي رفع تشنگي بسيار مناسب است. هيچ ميوه اي تا اين اندازه آب ندارد. چون هندوانه داراي مقدار خيلي كمي سديم است، آب زيادي از بدن دفع مي شود و براي كساني كه ناراحتي كليه دارند و افرادي كه ادرار غليظ و زردرنگ با بوي تند دارند، بسيار خوب مي باشد و حتي نوشيدن آب هندوانه و آب به مقدار زياد اين مشكل را از بين مي برند.
هندوانه به خاطر داشتن ويتامين C و ويتامين A و بتاكاروتن و ليكوپن، صدماتي را كه در اثر استرس، استعمال دخانيات، سموم محيطي و داروها وارد مي شود كاهش مي دهد. علاوه بر اين ابتلا به خيلي از امراض دنياي متمدن مثل سفت و سخت شدن ديواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پيري مثل آلزايمر و پاركينسون را كاهش مي دهد. علت اين امراض راديكال هاي آزاد هستند. ويتامين هاي هندوانه خطر حمله آنها را به بدن تضعيف مي كنند.
دانشمندان دانشگاه بوستون كشف كردند كه ليكوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ مي كند.
در طب نتروپت خوردن هسته هاي هندوانه اهميت زيادي دارد. بدين صورت كه هسته را همراه هندوانه در مخلوط كن ريخته تا هسته ها در آب هندوانه خرد شود. شخصي كه آب هندوانه را با هسته خرد شده ميل كند و هسته را خوب بجود، كمك زيادي به پاك كردن روده مي كند. براي افرادي كه يبوست دارند، خوردن آب هندوانه به اين ترتيب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسيار مفيد است چون درمان يبوست با مصرف فيبر و مايعات با هم، امكان پذير است كه هر دو در هندوانه موجود است.
از ساير خواص هندوانه مي توان موارد زير را نام برد:
1- آب هندوانه به عنوان خنكي براي بيماران مبتلا به تب و بيماري هاي عفوني مفيد است زيرا عطش و التهاب بيمار را برطرف مي كند.
2- هندوانه نرم كننده، ادرارآور و زياد كننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طرف (ادرار، مدفوع، عرق) دفع مي شوند و به زودي شادابي و طراوت مخصوصي به انسان دست مي دهد.
3-‌ تخم هندوانه ضد كرم مي باشد.

تذكراتي درباره مصرف هندوانه:

1- خوردن هندوانه براي معده و نيروي جنسي اشخاصي كه مزاج سرد دارند زيان آور است.
2- خوردن هندوانه براي اشخاص سرد مزاج توليد درد مفاصل مي كند و در اين مواقع خنثي كننده زيان هندوانه، عسل و قند و امثال آن است.
3- زياده روي در خوردن هندوانه براي طحال زيان آور است.
4- هندوانه طبيعت سرد دارد، از اين رو از مصرف زياد آن در شب يلدا بپرهيزيد.
     
  
صفحه  صفحه 39 از 57:  « پیشین  1  ...  38  39  40  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA