انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 8 از 26:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  25  26  پسین »

Physics News | اخبار فیزیک


زن

 

نسل جديد باتري‌ها در راه است


خبر خوب در مورد باتري‌هاي ليتيومي اين‌كه يك شركت كانادايي توانسته باتري‌هاي ليتيومي فوق قدرتمندي بسازد كه قادرند تجهيزات و ماشين‌آلات بزرگ و غول‌پيكري چون قايق‌هاي تفريحي، چيلر‌ها و جرثقيل‌هاي ثابت و متحرك و بسياري ديگر تجهيزات الكترونيكي بزرگ را به حركت درآورند. اين شركت كه كوروس انرژي نام دارد در زمينه ساخت باتري‌هاي مخصوص ليتيومي براي شناورها فعاليت مي‌‌كند، اما نوآوري‌هاي جديد اين شركت در مورد باتري‌هاي ليتيومي قابل استفاده در تمامي تجهيزات الكترونيكي و صنعتي بوده و به همين دليل توجه عمومي را به خود جلب كرده‌اند.

باتري‌هاي جديد شركت كوروس داراي قابليت استفاده در چيلر‌هاي جذبي بزرگ و حتي ژنراتور‌هاي الكتريكي به عنوان پشتيبان يا منبع انرژي ذخيره و اضطراري را دارند. اين باتري‌ها داراي توان توليد 2/2 مگاوات برق در هر ساعت بوده و در شناور‌هاي بزرگ مي‌توان از آنها بهره‌ برد. اين باتري‌ها اگرچه در مقايسه با باتري‌هاي مورد استفاده در محصولات مصرفي چون گوشي‌هاي همراه يا لپ‌تاپ، سنگين‌تر و حجيم‌تر هستند، اما داراي ساختاري مشابه آنها هستند و از سلول‌هاي منفرد ليتيومي متشكل از دو الكترود جداگانه (كه توسط الكتروليت از هم جدا شده‌اند) و ژل‌هاي پليمري ساخته مي‌شوند. پس از شارژ شدن باتري، يون‌هاي ليتيوم از الكترود مثبت كه از جنس ليتيوم است، به سمت الكترود منفي كه از جنس كربن است، حركت مي‌كنند. اين جريان در زمان خالي شدن باتري بر عكس شده و مسير عكس را طي مي‌كند.

در باتري ليتيومي متداول و موجود در بازار، از فسفات ليتيوم براي ساخت الكترود‌هاي مثبت استفاده مي‌شود اما مهندسان شركت كوروس به جاي فسفات ليتيوم از ماده‌اي به نام كبالت منگنز نيكل ليتيوم (NMC) براي ساخت الكترود‌هاي مثبت بهره گرفته‌اند كه قدرت و توان انرژي‌دهي باتري را چندين برابر مي‌كند. با كنار هم قرار دادن سلول‌هاي ليتيوم منفرد تقويت شده با NMC مي‌توان به توان انرژي‌زايي چند مگاواتي دست يافت. مهندسان شركت كوروس موفق شده‌اند، سلول‌هاي ليتيومي پيشرفته‌اي بسازند كه هر كدام 2/6 كيلووات ساعت برق توليد مي‌كنند و با تركيب آنها، يك ابرباتري ليتيومي با توان توليد 40 مگاوات انرژي در هر ساعت بسازند.

ارزش نوآوري شركت كوروس هنگامي آشكار‌تر مي‌شود كه بدانيد قوي‌ترين باتري ليتيومي كه تاكنون ساخته شده است، متعلق به شركت نيسان است كه با برخورداري از توان انرژي‌زايي 24 كيلووات ساعت براي به حركت درآوردن خودروي برقي جديد اين شركت به نام Leaf مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

با اين حال، بايد بدانيد كه باتري ليتيومي شركت كوروس بسيار گران است و قيمت آن نزديك به 10 هزار دلار برآورد مي‌شود. اما اين قيمت بالا به گفته كارشناسان و مهندسان، چندان بالا نيست چرا كه اگر به كارآيي و عمر طولاني اين باتري و قدرت فوق‌العاده آنها توجه كنيم، مي‌بينيم كه صرف چنين هزينه‌ بالايي براي خريد اين نسل جديد از باتري‌هاي ليتيومي، معقول و پذيرفتني است. علاوه بر اين، بايد دانست كه مهندسان شركت كوروس در حال مطالعه بر روي راه‌هاي افزايش توان ذخيره‌سازي انرژي اين باتري‌ها و كاهش زمان لازم براي شارژ كردن آنها هستند و همه اينها يعني افزايش كارآمدي و بهره‌وري باتري‌هاي ليتيومي جديد.

به هر حال، ظهور نسل جديد و بسيار قدرتمند باتري‌هاي ليتيومي مي‌تواند افق‌هاي روشن و سبزي را پيش روي صنايع مختلف ترسيم كند. چرا كه استفاده از موتور‌هاي برقي كه با باتري‌هاي قابل شارژ به عنوان منبع انرژي استفاده مي‌كنند، بسيار به صرفه‌تر و پاك‌تر از استفاده از موتور‌هاي ديزل در تجهيزات صنعتي است و اين يعني كاهش چشمگير آلاينده‌هاي كربني و كمتر شدن مصرف سوخت‌هاي فسيلي در صنعت و حمل و نقل و مهم‌تر از همه، افزايش امكان ساخت خودرو‌هاي برقي پيشرفته‌اي كه مي‌توانند هزاران كيلومتر را فقط با يك بار شارژ كردن باتري‌هاي ليتيومي جديد طي كنند.

منبع: ماهنامه نجوم
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
آپولو 18، داستان يك فريب
براي كساني كه دچار توهم توطئه‌ هستند هيچ حد و مرزي وجود ندارد. آنها براحتي هر اتفاقي را حتي اگر در مقابل چشمان ميليون‌ها نفر افتاده باشد انكار مي‌كنند و در همان حال از هيچ، كوهي عظيم مي‌سازند. آنها از دو سوي پشت‌بام حقيقت سقوط مي‌كنند و البته بسياري را در توهم خود شريك مي‌سازند.

حوزه علم و فناوري براي علاقه‌مندان نظريه توهم توطئه بهشتي بي‌نظير به شمار مي‌رود. همچنان كه علم و فناوري در مرزهاي دانش قدم برمي‌دارد و به ديدار ناشناخته‌ها مي‌رود، در سايه روشن حقيقت و تخيل، توطئه باوران فرصت عظيمي‌ براي القاي تصورات خود دارند. اگر اين مرزهاي دانش در فضا قرار داشته باشد كه چه بهتر؛ جايي كه هنوز تا شناخت كامل آن راهي طولاني در پيش است و از سوي ديگر مردم علاقه‌اي بي‌نظير به موضوعات مربوط به آن دارند.

فضا و موضوعات مربوط به آن هميشه دستمايه خوبي براي داستان‌سازي‌هاي متعدد در خصوص فريب‌ها و پنهانكاري‌ها بوده است. بشقاب پرنده‌ها، تماس محرمانه دولت‌ها با فضايي‌ها، سقوط بشقاب‌پرنده‌ها روي زمين و حتي نگهداري جسد يك فضانورد بيگانه در مركز تحقيقات ناسا، وجود حيات در مريخ و پنهانكاري ناسا، كشف حيات هوشمند در اطراف زمين، شبيه‌سازي فضايي‌ها و ده‌ها مورد ديگر تنها نمونه‌هايي از اين داستان هستند. شايد باور كردني نباشد اما گروهي از اين افراد هستند كه به وجود سازماني به نام مردان سياهپوش اعتقاد دارند. فيلم‌هاي سينمايي مردان سياهپوش بر اساس نظر همين افراد ساخته شده است. آنها معتقدند سازماني زيرزميني و با اطلاع مقام‌هاي ارشد دولت‌ها وجود دارد كه مسوول نظارت بر عملكرد فضايي‌هايي است كه هم‌اكنون در زمين و بين ما زندگي مي‌كنند.

اما شايد هيچ يك از توهم‌ها به پاي داستان‌هايي كه درباره سفر انسان به ماه وجود دارد نرسد. طرفداران توطئه ابراز مي‌كنند سفر به ماه اصولا اتفاق نيفتاده و همه چيز يك فيلم سينمايي عظيم و چشم‌بندي ‌هاليوود بوده و براي اين ادعاي خود دلايلي را مطرح مي‌كنند كه صدها بار تاكنون به روش‌هاي مختلف به آنها پاسخ داده‌اند، اما آنها دنبال جواب نيستند. طبيعي است كه پاسخ‌ها براي آنها معتبر نباشد وقتي كسي به‌رغم هزاران چشم شاهد كه پرواز موشك فضايي 110‌متري ساترن 5 را تاييد مي‌كنند و ميليون‌ها نفري كه شاهد پخش تلويزيوني آن بودند باز هم سخن از دروغ بودن يك واقعه تاريخي بزرگ مي‌گويند، چطور با توضيحات علمي‌ كه كمي ‌هم دركشان شايد سخت و دشوار باشد، راضي خواهند شد.

اما اگر اين گروه داستان سفر به ماه را فريبي عظيم مي‌دانند در سوي ديگر، گروه ديگري از طرفداران تئوري توطئه وجود دارند كه از آن سر بام به پايين افتاده‌اند. آنها معتقدند پس از ماموريت آپولو 17 كه آخرين سفر انسان به ماه بود، ناسا ماموريت‌هاي سرنشين‌دار ديگري به شكل مخفيانه به مقصد ماه انجام داده است. اين گروه اخيرا و در پي نمايش فيلم آپولو 18 در سينماهاي جهان بحث‌هاي زيادي را در محافل رسانه‌اي و مجازي آغاز كرده‌اند.

اما داستان فيلم آپولو 18 چيست؟

اين فيلم از مدت‌ها پيش با شعار تبليغاتي مهيجي كار خود را شروع كرد: «دليلي وجود داشته است كه ما هيچ‌گاه به ماه برنگشتيم». پيش از نمايش فيلم و در كمپين تبليغاتي فيلم اعلام شده بود كه فيلم بر اساس فيلم‌هاي آرشيوي محرمانه ناسا كه به طور نامشخصي به رسانه‌ها درز پيدا كرده، ساخته شده است و حتي در برخي از موارد عنوان شد فيلم جنبه مستند دارد.

كساني كه اين فيلم را مي‌بينند با مجموعه ظاهرا ويرايش نشده‌اي از فيلم‌هاي مستند مواجه مي‌شوند؛ فيلم‌هايي از مصاحبه‌هاي فضانوردان، مراحل سفر، اقامت در فضا و صحبت‌هاي فضانوردان با يكديگر و داستان تا انتها از ديد دوربين‌هايي روايت مي‌شوند كه در يك ماموريت فضايي به طور عادي به مستندسازي ماموريت مي‌پردازند. تصاوير به عمد داراي كيفيت‌هاي پايين هستند و گاه برفكي مي‌شوند تا حس مستند را بيش از پيش القا كنند. خلاصه داستان به اين شكل روايت مي‌شود كه بعد از آپولو 17، ماموريت آپولو 18 به طور محرمانه با 3 فضانورد عازم ماه مي‌شود. 2 فضانوردي كه طبق روال عادي ماموريت‌هاي آپولو بر سطح ماه فرود مي‌آيند، پس از اقدامات اوليه و جمع‌آوري نمونه از خاك ماه متوجه برخي اتفاقات غيرعادي و صداهاي بدون توضيح مي‌شوند. اين گروه در راهپيمايي بعدي خود رد پاهايي را در سطح ماه مي‌بينند، ردپاهايي كه آنها را به جنازه يك فضانورد شوروي در كنار مه‌نشينش مي‌كشاند. آنها همچنين در روزهاي بعد متوجه جابه‌جا شدن سنگ‌هاي اطراف مه‌نشين و سپس واژگون شدن پرچم و خودروي مه‌نورد خود مي‌شوند و زماني كه قصد پرواز از سطح را دارند عاملي سبب مي‌شود تا مه‌نشين آنها صدمه ببيند. يكي از فضانوردان در راهپيمايي توسط يك سنگ كه به او برخورد كرده و به درون لباسش نفوذ كرده، آسيب مي‌بيند و ناگهان متوجه مي‌شويم اين سنگ در واقع نوعي موجود زنده است كه مشابه فيلم‌هاي بيگانه در درون بدن اين فضانورد منزل كرده است. تلاش براي بازگشت به زمين، آنها را به سمت كپسول روسي مي‌برد، اما در اين ميان يكي از فضانوردان توسط موجودات عنكبوتي شكل كشته مي‌شود و فضانورد ديگر نيز هنگام پرواز به مدار با سفينه نيمه منهدم شده روسي، دچار حادثه شده و مي‌ميرد. در نهايت كپسول روسي فاقد كنترل در مدار با برخورد به مدارگرد آن را هم از بين مي‌برد و فضانورد سوم كه در آنجا منتظر دوستان خود بوده نيز از بين مي‌رود.

نكته: واقعيت اين است كه ابتدا قرار بود پروژه آپولوها تا ماموريت آپولو 20 ادامه پيدا كند پرسش اينجاست كه چرا اين ماموريت‌ها پس از آپولو 17 ناگهان متوقف شد

فيلم مدعي است ناسا و همين‌طور دولت روسيه اين عمليات را مخفي نگه داشته‌اند تا اسرار حيات مرگبار فضانوردان خود را در ماه از مردم پنهان كنند. ساختار فيلم و بازسازي صحنه‌هاي مربوط به فعاليت فضانوردان بر سطح ماه بشدت واقعگرايانه است. بويژه كه در بخش‌هايي از فيلم از صحنه‌هاي آرشيوي واقعي ناسا در ماموريت‌هاي ديگر آپولو استفاده شده و بقيه صحنه‌هاي بازسازي شده نيز به رغم برخي از اشتباهات، قابل قبول و خوب از كار در آمده‌اند. اشكالاتي مانند نحوه انعطاف فضانوردان در لباس‌هاي فضايي، زواياي دوربين‌ها، نحوه راه رفتن، دويدن و پريدن روي سطح ماه و امثال آن تفاوت‌هاي آشكاري با واقعيت دارند كه البته شايد براي بيننده عادي چندان مشخص نباشد.

سبك جديدي در فيلمسازي

واقعيت اين است كه اين فيلم كه به كارگرداني گونزالو لوپز كالگو و با نقش‌آفريني وارن كريستي و لويد اون ساخته شده است از سبك نسبتا جديدي در فيلمسازي پيروي كرده كه شايد بتوان آن را مستندنمايي خواند. ژانري كه در آن ادعا مي‌شود فيلم بر اساس نگاتيوهاي باقي مانده از يك حادثه ساخته شده و داستان كاملا واقعي است. سال‌ها پيش فيلم كانيبال هولكواست، به عنوان يك فيلم مستند پخش شد و داستان گروهي پژوهشي را روايت مي‌كرد كه به دنبال يك ديرينه‌شناس گمشده دوربين فيلمبرداري او را در نزديكي يك قبيله آدمخوار پيدا مي‌كنند و بقيه فيلم از ديد دوربين پيداشده روايت مي‌شد كه داستان آدمخواري منزجركننده‌اي را نشان مي‌داد. گفته مي‌شد كارگردان حتي در قرار داد بازيگران آورده بود كه آنها براي مدتي طولاني بعد از فيلمبرداري نبايد در مجامع عمومي ‌ظاهر شوند تا شكي بر واقعي‌بودن فيلم به وجود نيايد، اما زماني كه خود مورد اتهام قرار گرفته كه به بازيگران آسيب رسانده است، مجبور شد آنها را معرفي كرده و اعلام كند فيلم تنها يك داستان تخيلي بوده است. در دهه 90 فيلم معروف جادوگر بلير نيز با همين روند توليد شد و سر و صداي بسياري به پا كرد. آخرين نمونه اين چنين فيلم‌هايي پارانورمال اكتيويتي و نوع چهارم هستند.

ردپاي حقيقت در آپولو 18

اما بسياري از مردم تحت تاثير تبليغات شايد به اين فكر بيفتند كه اين داستان واقعي است. اين احتمال به قدري جدي بود كه ناسا مجبور شد رسما اعلام موضع كند و مستندبودن اين فيلم را رد نمايد، اما آيا واقعا نشاني از حقيقت در اين فيلم هست؟ شايد سوال‌هاي زير اصلي‌ترين سوال‌ها درباره اين فيلم باشند.

آيا ماموريتي به نام آپولو 18 وجود داشت؟ بله ! واقعيت اين است كه در ابتداي برنامه‌ريزي سفر به ماه طراحان بعد از ماموريت آپولو 17،ماموريت‌هاي آپولو 18، 19 و 20 را نيز طراحي كرده بودند و طبيعي است كه از سال‌ها قبل گروهي از فضانوردان براي انجام اين ماموريت‌ها تمرين مي‌كردند، اما پس از فتح ماه و دستاوردهاي اوليه، به دليل تغيير اولويت‌ها و از همه مهم‌تر كاهش بودجه ناسا قرار شد آپولو 17 آخرين ماموريت به ماه باشد. فيلمسازان آپولو 18 از برنامه مخفي آپولو 18 سخن مي‌گويند، اما فراموش مي‌كنند كه چطور ممكن است موشكي 110 متري مانند ساترن 5 را بتوان مخفيانه به فضا فرستاد.

آيا روس‌ها مه‌نشيني به ماه فرستاده بودند؟ فيلم به فرود مه‌نورد روسي و فضانورد آن اشاره مي‌كند آيا روس‌ها هيچ‌گاه مه‌نوريد به ماه فرستاده بودند؟ پاسخ مثبت است مه‌نشين‌هاي لونا مجموعه‌اي بدون سرنشين بودند كه 7 بار با موفقيت بر سطح ماه فرود آمدند. هر يك از آنها ابزارهاي رباتيك كوچكي بودند كه مي‌توانستند عكس و برخي اطلاعات علمي ‌از محيط اطراف خود تهيه كنند. اما آنچه در فيلم نشان داده مي‌شود در واقع به مه‌نشين سرنشين‌داري به نام لوني مورابل يا به اختصار LK مربوط مي‌شود. اين مه‌نشين براي سفر انسان به ماه از سوي شوروي طراحي شده بود و 3 بار به شكل بدون سرنشين در اطراف زمين آزمايش شد و به دليل عدم امنيت سيستم پرتابگر آن، از برنامه فضايي شوروي حذف شد و هيچ وقت قدم بر ماه نگذاشت.

آيا ناسا فيلم‌هاي پنهان‌شده‌اي از ماموريت‌هاي فضايي دارد؟ قطعا بسياري از فيلم‌هاي آرشيوي كه فضانوردان از ماموريت‌هاي خود به زمين برگرداند هرگز منتشر نشد. علت اين امر به كيفيت پايين فيلم‌ها مربوط بود. در واقع فيلم‌هاي منتشرشده پروژه سفر به ماه بخشي از تمامي ‌فيلم‌ها و تصاوير گرفته‌شده است. درباره نگاتيوهاي مستندي كه ادعا شده فيلم آپولو 18 بر پايه آنها ساخته شده، يك نكته كوچك از دست فيلمسازان در رفته است. در پروژه آپولو تمام فيلم‌هاي گرفته شده روي نوارهاي مغناطيسي فيلم ضبط شده بود. در آن زمان امكان ارسال زنده و مستقيم آن حجم تصوير گرفته شده با كيفيت خوب به زمين وجود نداشت و به خصوص كه در بخشي از فيلم تاكيد مي‌شود ارتباط ماه‌نشين با زمين و مدارگرد قطع شده است. فيلم‌ها مطابق روايت فيلم در مدارگرد روسي قرار داشت كه بازهم طبق روايت فيلم در مدار ماه با برخورد به مدارگرد آمريكايي از بين رفت. چطور فيلم‌هاي منفجر شده در مدار ماه پس از چند ده سال سر از آرشيو ناسا درآورده‌اند؟ همين يك نكته مي‌تواند ادعاي مستند بودن فيلم را براي هميشه رد كند.

آيا خودروي مه‌نوردي وجود دارد كه فضانوردان با آن در ماه رانندگي كرده باشند؟ بله در ماموريت آپولو 15، 16 و 17 خودروي كوچكي به طور جدا از هم به ماه برده شد و پس از سواركردن آن برروي هم، فضانوردان با كمك آن ماه‌نوردي كردند و هنگام بازگشت آن را در ماه باقي گذاشتند.

آيا ماه مي‌تواند ميزبان حيات پيشرفته باشد؟ خير. به شرايط ماه نگاهي بيندازيد. ماه جو ندارد بنابراين هيچ سپر حرارتي در برابر تابش‌هاي خورشيدي و اشعه‌هاي مرگ‌آور ماوراءبنفش وجود ندارد، هيچ فشار جوي وجود ندارد، اكسيژن يا هرگونه گاز ـ جز مقادير بسيار ناچيز و قابل چشمپوشي حاصل از واكنش‌هاي سطحي ـ وجود ندارد و هيچ منبع آب سطحي يا ديگر مايعات نمي‌تواند وجود داشته باشد. اين شرايط حتي براي جان‌سخت‌ترين اكستروموفيل‌ها يا سخت‌دوستان نيز غيرقابل تحمل است چه برسد به حيات پيچيده و پيشرفته.

اگر به ژانر وحشت و مستندنمايي‌هايي مانند پارانورمال اكتيويتي يا جادوگر بلير علاقه‌مند باشيد احتمالا از اين فيلم خوشتان خواهد آمد. دوستداران فضا نيز به دليل تركيبي از فيلم‌هاي مستند همراه با بازسازي نسبتا دقيق صحنه‌هاي فيلم، از ديدن اين فيلم سينمايي لذت خواهند برد، اما به ياد داشته باشيد كه فقط يك فيلم سينمايي مي‌بينيد و مراقب باشيد به دامي‌كه متوهمان توطئه براي شما پهن كرده‌اند، نيفتيد.

منبع: جام جم
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
تداخل سنج مايكلسون

تاريخچه

در سال 1880 ، مايكلسون ، مشهورترين دستگاه تداخل سنجي را ابداع كرد كه تداخل آن به روش دامنه صورت مي‌گرفت و پرتوهاي بازتابي باهم تداخل مي‌كردند.

اجزاي تداخل سنج مايكلسون

دو آينه مسطح M1 و M2 كه بازتابندگي زيادي دارند.
تيغه L كه سطح زيرين آن نيمه نقره اندود شده است، يك تقسيم كننده باريكه است. يعني مقداري از باريكه فرودي را عبور داده و مقداري را بازتاب مي‌دهد.

منبع نور

تيغه G1 كه يك تيغه شيشه‌اي دانه دانه‌اي است و وقتي مقابل منبع قرار مي‌گيرد، يك چشمه گسترده با شدت تقريبا يكنواخت ايجاد مي‌كند.

شرح دستگاه تداخل سنج مايكلسون

در تنظيم عادي تداخل سنج ، آينه‌هاي M1 و M2 عمود بر يكديگر قرار مي‌گيرند و تيغه G1 در زاويه 45 درجه نسبت به آنها قرار داده مي‌شود.

يكي از آينه‌ها ثابت است (معمولا آينه M2) و آينه ديگر مي‌تواند بوسيله يك پيچ در مسير مشخصي به تيغه G1 نزديك يا از آن دور شود. منبع S روبروي آينه M2 و تيغه G1 قرار مي‌گيرد و تيغه L هم مقابل آن جاي داده مي‌شود. نور منبع پس از عبور از تيغه L ، بصورت يكنواخت ، به سطح تيغه G1 مي‌رسد.

مسير باريكه در تداخل سنج مايكلسون

وقتي باريكه‌اي به تيغه G1 مي‌رسد، مقداري از آن از سطح زيرين تيغه ، بازتابيده مي‌شود و مقداري از تيغه عبور مي‌كند.

باريكه باز تابيده ، به آينه M1 مي‌رسد و اين آينه آن را بطور كامل بازتاب مي‌دهد و مجددا به تيغه مي‌رساند. مقداري از باريكه دوباره در تيغه بازتاب جزئي مي‌يابد و بقيه آن از تيغه عبور مي‌كند.

باريكه عبوري ، به آينه M2 مي‌رسد و از سطح آن بازتاب مي‌كند و دوباره به تيغه G1 مي‌رسد. چون اين سطح تيغه ، نقره اندود است، باريكه را باز مي‌تاباند.

پرتوهاي نهايي هر دو باريكه عبوري و بازتابي باهم موازي هستند و به دليل همدوس بودن مي‌توانند باهم تداخل كنند.

ناظري كه بر روي آينه پرتوهاي خروجي را مي‌بيند، چنين تصور مي‌كند كه هر دو پرتو از دو آينه موازي M1 و Ḿ2 مي‌آيند.

نقش تداخل

نقش تداخل حاصل از برهمنهي پرتوهاي فوق ، بصورت دواير متحدالمركزي خواهد بود كه هر كدام از آنها با q معيني متناظر است.

اگر x1 و x2 فاصله‌هاي آينه‌هاي M1 و M2 از تيغه باشند، يكي از باريكه‌ها به اندازه x1- x2l l2 = d راه اضافي طي مي‌كند.

شرط تداخل سازنده و روشن بودن حلقه عبارتست از: 2dCosq = mλ كه در آن m عددي صحيح است.
شرط تداخل ويرانگر و ايجاد حلقه تاريك عبارتست از: 2dxq = (m + 1/2 ) λ

اگر با كمك پيچ آينه متحرك ، فاصله d را كاهش دهيم، حلقه‌ها به از بين رفتن در مركز تمايل مي‌يابند.
اگر با پيچ آينه متحرك ، d را افزايش دهيم، نقش حلقه‌ها از مركز باز خواهد شد.

تيغه جبران كننده در تداخل سنج مايكلسون

در تداخل سنج مايكلسون ، باريكه‌اي كه در مرحله اول از تيغه G2 باز مي‌تابد، سه بار ضخامت تيغه (t) را طي مي‌كند ولي باريكه عبوري از تيغه ، فقط يكبار از تيغه مي‌گذرد. بدين ترتيب ، بين دو پرتو اختلاف راه ايجاد مي‌شود. براي جبران اين راه اضافي ، يك تيغه جبران كننده G2 (با همان ضخامت t) مقابل پرتو عبوري قرار مي‌دهند.

در چشمه تكفام ، در واقع تيغه جبران كننده لازم نيست، چون مي‌توان راه اضافي t2 را كه توسط تيغه ايجاد شده است، با حركت دادن آينه M1 به اندازه nt جبران كرد (n ظريب شكست شيشه G1 است). ولي براي نور سفيد ، فقط چند حلقه رنگي بر اطراف نقطه مربوط به اختلاف راه صفر ، مشاهده خواهد شد و چون ضريب شكست به طول موج بستگي دارد، براي ديدن نقش تداخلي وجود تيغه جبران كننده ضروري است.

كاربرد تداخل سنج مايكلسون

اندازه گيري طول موج نور
اندازه گيري دو طول موج نزديك به هم
تعيين ضريب شكست
آزمودن عناصر اپتيكي مانند عدسي ، آينه ، منشور و ...

منبع: رشد
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
فناوري نانو در صنعت هوافضا (1)

دانش هوافضا يكي از دانش‌هايي است كه از سامانه‌هاي سريع‌تر و فشرده‌تر و سامانه‌هاي خودكار استقبال مي‌كند. وسايل نقليه هوايي و فضايي، وسيله‌هاي اكتشاف فضايي و هواپيماهاي جاسوسي، نمونه‌هايي هستند كه به چنين سامانه‌هايي نياز دارند. با جادادن سامانه‌هاي الكترومغناطيسي در ساختاري به ابعاد نانو، براي ماهواره‌هايي كه در اطراف زمين در حال گردش هستند و با جستجوگران سياره‌ها در فضا با هزينه‌هاي كم‌تر، كاربرد بيش‌تر از نتايج بكارگيري اين فناوري است.

بسياري از كشورهاي پيشرفته و برخي از كشورهاي در حال توسعه، سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در كاربرد فناوري نانو در صنعت هوافضا انجام داده‌اند.

مي‌دانيم كه محيط فضا به دليل فعل و انفعالات خاصي كه در آن صورت مي‌پذيرد، شرايط ويژه‌اي را ايجاد مي‌كند كه نگراني‌هايي نيز در پي خواهد داشت. فعل و انفعالاتي كه در سطح خورشيد و سياره‌ها و ستاره‌ها اتفاق مي‌افتد موجب آن مي‌شود كه سطح بالايي از تشعشعات در فضا توليد شوند. اين تشعشعات در مخابره امواج راديويي و شبكه‌هاي برق كره زمين اختلال به وجود مي‌آورند. حتي در برخي موارد موجب واپاشي مدار ماهواره‌ها مي‌گردد. اين تشعشعات براي فضانوردان و تجهيزات فضايي نيز مشكلاتي به وجود مي‌آورد. به ويژه آن دسته از فضانورداني كه مدت‌هاي طولاني در فضا مي‌مانند، در معرض بيماري‌هاي گوناگون قرار مي‌گيرند. با استفاده از نانوفناوري امكاناتي به وجود آمده كه قادر است اكثر اين مشكلات را حل نمايد. نانوفناوري پزشكي و درماني نيز براي فضانوردان تسهيلات ويژه‌اي فراهم نموده‌است. شناسايي منظومه شمسي به كمك نانوفناوري بسياري از مجهولات جهان علم را كشف خواهد كرد و اين در صورتي قابل اجراست كه تعداد بي‌شتري فضاپيماي كم هزينه، با وزن سبك و امكانات بيش‌تر توليد و به فضا پرتاب شوند.

در آينده نه چندان دور، حسگر‌هايي به اندازه مولكول ساخته خواهند شد. به محض مشاهده كوچك‌ترين علائم بيماري، حتي قبل از بروز علائم ظاهري، سلول‌هاي بدن فضانوردان توسط همين ريز حس‌گرها برانگيخته خواهند شد. نانوفناوري پزشكي و درماني نيز براي فضانوردان تسهيلات ويژه‌اي فراهم نموده‌است. يكي از هدف‌هاي مهم و اصلي، افزايش امكانات فضا ،هواپيماها و كاهش وزن سامانه‌هاي فضايي است. ساخت فضاپيماهاي سبك، قوي و مقاوم در برابر تشعشعات فضايي با چنين موادي امكان‌پذير شده‌است.

فناوري نانو در ماموريتهاي فضايي آينده نقش مهمي خواهد داشت. نانو حسگرها، موادي بسيار بهبود يافته با عملكرد بالا، يا سيستمهاي پيشران بسيار كارآمد، تنها نمونه اي از كاربرد فناوري نانو ميباشند.
حفاظت در برابر تابش از كاربردهاي اساسي فناوري نانو در سفرهاي فضايي مي باشد. به گفته دانشمندان ناسا، خطر قرار گرفتن در معرض تابشهاي فضايي مهمترين عامل محدود كننده طول مدت سفرهاي فضايي است و لذا هم اكنون تحقيقات فراواني به طور خاص در اين زمينه در حال انجام است

طراحان سفينه هاي فضايي به اين منظور و نيز رفع مشكلاتي مانند بي وزني و دوام سا ختار، به دنبال موادي هستند كه بتواند به آنها در توسعه وساخت روكش چند كاره بدنه سفينه هاي فضايي ( نانو حسگرهايي كه بتواند حفاظت موثري دربرابر تابشهاي فضايي ايجاد كرده و ذخيره انرژي خوبي هم داشته باشد) كمك نمايد و به نظر دانشمندان نانومواد پيشرفته اي مانند نانولوله هاي ايزوتوپي غني شده با بورميتواند براي اين منظور كاملاً مناسب باشد.

تابشهاي فضايي به لحاظ كمي كاملاً با آنچه بشر در روي زمين با آن مواجه است تفاوت دارد.

يك فضانورد به محض خروج از ميدان مغناطيسي و اتمسفر محافظ زمين، در معرض تابشهاي يونيزه كننده اي به صورت ذرات اتمي باردار كه با سرعتي نزديك به سرعت نور حركت ميكنند قرارميگيرد. اين ذرات پر انرژي (HZE ) داراي بار زيادي بوده و بيشترين خطر را براي انسان در فضا دارند.

قرار گرفتن طولاني مدت در برابر اين تا بشها موجب آسيب ديدن DNA و بروز سرطان ميشود. بور 10 يكي از مواد محافظي است كه دانشمندان مشغول بررسي قابليت آن هستند..

در واقع دانشمندان از دهه 1930 نسبت به توانايي اين ماده در بدام اندازي نوترونها آگاهي داشتند و در شمارشگر گايگر از آن بعنوان محافظ تابش و نيز لايه محافظ راكتورهاي هسته اي استفاده مي نمودند.
بور يك عنصرشيميايي غير فلزي با كاربردهاي متنوع است و از آن به صورت ناخالصي در صنعت نيمه هاديها استفاده ميشود. شكل تركيبي آن هم در مواد نوري سا ختاري، آفت كشهاي غيرسمي، مواد نگهدارنده و سنتز معرفها ي شيميايي نقش مهمي دارد

نانولوله هاي بور به دليل داشتن ساختاري مشابه با نانولوله هاي شناخته شده كربني ها بسياري ازخواص عالي آنها را داشته و حتي نسبت به آنها از برخي خواص بهتري ( مانند پايداريشيميايي بالا، مقاوت اكسيداسيون بالا در دماهاي بالا )داشته و يك نيمه هادي پايداربا شكاف باندي پهن به شمار مي آيند. به همين دليل ميتوان آنها را به صورت روان كننده جامد در كاربردهاي دما بالا يا محيط هاي خورنده اي مانند باتريها، پيلهاي سوختي، ابر خازنها و ماشينها ي پر سرعت بكار برد.

غني سازي ايزوتوپي درواقع به معناي ايجاد غلظت بيشتري ازنيتريد بور10 است، زيرا به طورعادي غلظت نيتريد (بور 11 ) بيشتر - حدود هشتاد درصد يا بيشتر - است.

اين محققان براي اولين بارموفق شدند تركيبي با بازدهي بالا و به مقدار زياد از اين نانولوله ها را ، بااستفاده از روش آسياب توپي يا فرآيند گداخت توليد نمايند.



از جمله كاربردهاي ويژه اين ماده ميتوان به موارد زيراشاره نمود:

** حفاظت در برابر تابش، مواد چندكاره براي ذخيره انرژي، حفاظت محيط زيست، صنايع هسته اي، حسگرها و نيز بدنه خارجي سفينه هاي فضايي، و تشخيص و درمان سرطان..

** توليد انبوه نانولوله هاي خالص بور از جمله مشكلات عمده تحقق كاربردهاي آينده آن مانند حفاظت تابشي مي باشد ؛ چراكه اين كار مستلزم مقادير زيادي از اين ماده است. دانشمندان با استفاده از اين روش جديد توانسته اند به اين هدف دست يافته و حتي هم اكنون فروش نانولوله هاي بور را هم آغاز كرده اند.

** فن آوري نانو، انقلابي در سيستم هاي هواپيمايي

** فن آوري نانو منجر به ايجاد انقلابي در فن آوري ”دستگاههاي خودكار و هوشمند هواپيما”‌ شده است كه به كاهش مصرف سوخت و افزايش ايمني هواپيما كمك شاياني مي نمايد.

پيش بيني مي شود اين فن آوري به سنسور هاي بي سيمي تبديل شوند كه روز به روز كوچكتر مي شوند به طوريكه كه در سال 2020 با استفاده از اين فن آوري مهندسين فضا قادر به جاي دادن آن ها در اجزا و يا ساختارلايه هاي جو خواهند بود.

اين فن آوري كه به "ذرات هوشمند" معروف است، حاكي از انقلابي در سيستم هاي هواپيمايي هستند كه از هر نقطه هواپيما، بين سيستم بخش هاي بين سيستم هاي مختلف هواپيما ارتباط برقرار مي كند.

دكتر "ديويد ياكوبسن" مدير تكنولوژي هاي در حال ظهور شركت PwC در اين باره مي گويد:

پشتيبان هاي لايه اي احتمال خرابي نرم افزارها يا سنسورها كه سبب خاموش شدن هواپيما در شرايط بحراني پرواز مي شود را پايين مي آورد بدون اينكه وزن اضافه اي به هواپيما تحميل كند.

گفته وي بدين معني است كه هواپيما مي تواند با ايمني بيشتر و مصرف سوخت كمتر پرواز كند.

او افزود: ايده اصلي اين فن آوري، توسعه گرايش فعلي در طراحي سيستم هاي هوايي به سوي كنترل داراي قابليت انطباق پذيري در هواپيماست كه اين امر با افزايش چشمگير سنسورهاي فشرده كه به منظور بهبود عملكرد در سيستم هاي كنترل سيمي هواپيما توزيع شده است، محقق مي شود . اين فن آوري به صورت هوشمند كنترل هواپيما را آنگونه كه مطلوب خلبان است تنطيم مي كند.

دكتر"ياكوبسن " در اين باره مي گويد: دستيابي به فن آوري ذرات هوشمند به پيشرفت مولفه هاي الكترونيك بستگي دارد كه تابعي از "قانون مور"هستند، اصلي كه مي گويد تعداد ترانزيستورهايي كه جايگزين مدارهاي پيوسته دوتايي در هر دو سال مي شوند، به شكل يك تابع نمايي است كه بيش از 40 سال است كه حفظ شده است.

وي افزود: بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه "قانون مور" در سال 2020 با ايجاد الكترونيك مبتني بر سيليكون دچار محدوديت خواهد شد.اما وي بر اين باور است كه اين پيشرفت هاكه مرهون فن آوري نانو هستند با ورود مواد جديد مانند پليمرهاي نيمه رسانا كه به "پلاستيك هوشمند" معروف هستند و گرافن ها (كه به طوركامل شرح داديم) ادامه خواهد اشت.

در مجموع فن آوري نانو با دستكاري مواد در مقياس هاي مولكولي –اتمي و يا حتي اندازه هاي بسيار كوچكتر از آن، نويد بخش پيشرفت تاز ه اي در مواد جديد با تركيبات خاصي است.

دكتر "ياكوبسن" همچنين انتظار دارد انقلابي در مانورهاي مخفي هواپيما هاي نظامي رخ دهد كه اين موضوع مديون تركيبات حاصل از فن آوري نانو و تكنيك هاي ليزر مي باشد.

فن آوري نانو و سطوح آن متغيرند و الگوهاي خود را برحسب سيگنال هاي ارسالي از زمين و رادارهاي جستجو گر تغيير مي دهند.



دربخش بعدي به طور جامع تري به بيان اين موضوع مي پردازيم.

منبع: تبيان
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
پيل سوختي چند سوخته با سوخت ايستا و تنفس طبيعي در كشور ساخته شد

محققان يك شركت دانش بنيان مستقر در مركز رشد شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت پيل سوختي چندسوخته با سوخت ايستا و تنفس طبيعي شدند كه در ساخت الكترودهاي آن از پلاتين استفاده نشده و در عوض، فلزات ارزان قيمت به كار رفته است.

دكتر محمد ژياني، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان و مديرعامل اين شركت دانش بنيان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري ايسنا، اظهار كرد: عملكرد اين پيل در شرايط يكسان نسبت به پيلي كه در آن از پلاتين به عنوان كاتاليست استفاده شده، بالاتر است و از الكل‌هاي مختلفي به عنوان سوخت مي‌توان در آن استفاده كرد. اين پيل به دليل مكانيزم عملكرد آن، مشكل ميان عبور سوخت كمتري نسبت به نمونه‌هاي مرسوم دارد.

وي تصريح كرد: در اين پيل، سوخت الكلي (نظير اتانول به عنوان سوخت پاك) به قسمت آندي تزريق مي‌شود و به حالت ايستا باقي مي‌ماند و نيازي به گردش يا پمپاژ سوخت وجود ندارد و در سمت كاتد، اكسيژن هوا به طور طبيعي تنفس مي‌شود. ساختار و عملكرد كاتاليست‌هاي آندي و كاتدي الكترودهاي اين پيل را مي‌توان براي اكسايش الكل‌هاي مختلف بهينه سازي كرد.

ژياني ادامه داد: اين كاتاليست‌ها معمولا از فلزات غيرنجيب و ارزان ساخته مي‌شود، بنابراين سبب مي‌شود قيمت تمام شده آن نسبت به پيل سوختي حاوي پلاتين پايين‌تر باشد. ساختار اين پيل، بسيار ساده بوده و با توجه به عملكرد در شرايط محيطي (50 mW/cm2) مي‌تواند در بسياري از تجهيزات قابل حمل مانند تلفن همراه و باتري‌هاي لپ تاپ و حتي هواپيماهاي بدون سرنشين مورد استفاده قرار بگيرد.

به گفته وي، اين پيل بسيار سبك و بدون صدا عمل مي‌كند و نسبت به پيل سوختي متانولي داراي عملكرد بهتري است.

ژياني، گراني تجهيزات تست و مواد پيل سوختي و همچنين مشكلات خريد مواد اوليه آنها را دو مانع عمده سر راه پيشرفت فناوري پيل‌هاي سوختي در كشور عنوان و خاطرنشان كرد: چنانچه خريد اين دستگاه‌ها از سوي دولت حمايت شود، مي‌توان به راحتي، عملكرد، طول عمر و عوامل تخريب آن را بررسي كرد تا زمينه پيشرفت و تجاري سازي اين فناوري در كشور و همچنين به كارگيري آن در صنايع داخلي و خارجي فراهم شود. البته سازمان انرژي‌هاي نو ايران (سانا) و مركز همكاري‌هاي فناوري رياست جمهوري و اخيرا معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با تشكيل كميته راهبري پيل سوختي، تدوين و تصويب سند راهبردي پيل سوختي در كشور، تعريف و اجراي پروژه‌هاي اساسي پيل سوختي گام‌هاي اساسي و اصولي در اين زمينه برداشته است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه دولت با سفارش و خريد توليدات اين فناوري و توزيع آن در بين دانشگاه‌ها و مدارس كشور، گامي مهمي در جهت شناسايي، رشد و حمايت اين فناوري و آشنايي هرچه بيشتر محققان، دانشجويان و دانش‌آموزان در كشور بردارد.

منبع: ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
ثبت ركورد جديد سنجش طول عمر اتم

محققان موسسه نيلز بور موفق به اندازه‌گيري طول عمر سطح انرژي بسيار پايدار اتمهاي منيزيم با دقت بسيار بالا شده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اتم‌هاي منيزيم در پژوهش‌هاي با ساعتهاي اتمي فوق دقيق مورد استفاده هستند. سنجش‌هاي جديد، نشان‌دهنده طول عمر 2050 ثانيه بوده كه معادل حدود نيم ساعت است. اين طولاني‌ترين عمر سنجيده‌ شده در آزمايشگاه به شمار مي‌رود.

اين پژوهش كه در مجله «فيزيكال ريويو لترز» منتشر شده، از اتم‌هاي منيزيمي تشكيل شده ‌است كه با نور ليزر در يك به اصلاح تله مغناطيس نوري ضبط شده و تا دماي نزديك به صفر مطلق - منفي 273 درجه سلسيوس - سرد شده‌اند.

اين اتم‌ها سپس با نور ليزر تحريك شده كه منجر به پرش الكترونها از حالت زمينه خود به سطح بالاتر انرژي مي‌شود. اين سطح بالاتر انرژي، حالت برانگيخته نام دارد اما معمولا بسيار غيرثابت بوده و طي چند نانوثانيه محو مي‌شود.

اين در حالي است كه برخي حالات خاص ممكن است از طول عمر بيشتر تا چند ثانيه يا بيشتر برخوردار باشد كه به آن حالت «شبه پايدار» مي‌گويند.

به گفته محققان، كار با برخي از اتم‌ها براي پرش به سطح برانگيخته، آسان و با برخي ديگر سخت است و هر ميزان اين كار مشكلتر انجام شود، مدت عمر آن طولاني‌تر خواهد بود. اين دانشمندان به كار با منيزيم 24 ايزوتوپي كه يكي از معمولترين اشكال اين اتم است پرداختند.

اين اتم از يك حالت نيمه پايدار برخوردار است كه برانگيختن آن بسيار سخت است، اما محققان با استفاده از شيوه خاص خود توانستند اتم‌هاي منيزيم را به حالت نيمه پايدار برده و ركورد طول عمر نيم ساعته را به ثبت برسانند.

طول عمر بالاي حالت برانگيخته اتم‌هاي منيزيم بر توسعه ساعت‌هاي اتمي فوق دقيق تاثير گذاشته كه گروه تحقيقاتي موسسه «نيلز بور» اكنون در حال كار براي ساخت آن هستند.

ساعت اتمي از گاز اتم‌هاي منيزيم تشكيل شده كه در يك تله با استقاده از نور ليزر و ميدان‌هاي مغناطيسي نگهداري شده و تا منفي 273 درجه سلسيوس خنك شده‌اند. در اين حالت محققان مي‌توانند ويژگي‌هاي كوانتومي اتمها را استخراج كرده و آنها را مانند يك ساعت با پاندول به كار وادارند.

الكترون‌هاي اتم در مدارهاي ثابت در اطراف هسته حركت كرده و با استفاده از نور ليزر فوق ثابت مي‌توان الكترون‌ها را بين دو مدار پرش داد.

از ساعتهاي فوق دقيق اتمي براي تاييد نظريه نسبيت انشتين و همچنين آزمايش احتمال تغيير ثابتهاي طبيعت در طول زمان استفاده مي‌كنند. همچنين مي‌توان از اين ساعتها براي مسيريابي براي مثال جي‌پي‌اس و ارتباطات فوق سريع استفاده كرد.

منبع: ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
يادگارهاي 11 سپتامبر به مريخ رفتند

مريخ‌نوردهاي ناسا درحالي كه بر روي اين سياره سرخ مشغول جست‌وجو و كاوش هستند، يادگاري‌هايي از يكي از تاريكترين روزهاي آمريكا را به احترام هزاران قرباني فاجعه 11 سپتامبر 2001 ، با خود حمل مي‌كنند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تكه‌هايي از فلز ابزار سايش سنگ كاوشگرهاي «روح» و «فرصت» ناسا در مريخ، از تكه‌اي از آلومينيومي ساخته شده‌اند كه از محل مركز تجارت جهاني نيويورك (برج‌هاي دو قلو) جمع‌آوري شده‌اند.

منبع الهام اين كار از سوي مهندسان آزمايشگاه پيشرانه جت و شركت هاني‌بي روباتيكس، سازنده ابزار كاوشگرها طراحي شده منقش شده است.

استفان گوروان، مؤسس هاني‌بي و يكي از اعضاي تيم علمي كاوشگر مريخ در بيانيه‌اي اظهار كرد: دانستن اين كه بخشي از مركز تجارت جهاني در روي مريخ قرار دارد، بسيار لذت‌بخش بوده و اين حفاظ براي من حسي متضاد با طبيعت مخرب مهاجمان دارد.

دو هواپيماي مهاجم در 11 سپتامبر سال 2001 بطور پي در پي با برجهاي دوقلوي مركز تجارت جهاني آمريكا برخورد كرده و تلفات زيادي را برجا گذاشتند. آمريكا گروه القاعده را مسؤول اين فاجعه مي‌داند.

منبع: ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
كشف ۵۰ سياره فراخورشيدي جديد

اخترشناسان از شناسايي ۵۰ سياره فراخورشيدي جديد خبر داده اند.

اين سياره ها در خارج از منظومه شمسي و در مدار ستاره هاي ديگر قرار دارند.

به گفته آنها ۱۶ سياره از كشفيات جديد كه به تازگي به وسيله ابزار هارپس در رصدخانه لاسيلا در شيلي شناسايي شده اند، از "سياره هاي ابرزميني" هستند.

سياره هاي ابرزميني، سياره هايي هستند كه از نظر حجم از زمين بزرگ تر و از سياره مشتري كوچك تر هستند.

يكي از اين سياره هاي ابرزميني در منطقه اي قرار دارد كه امكان وجود شرايط مناسب براي زيست در آن وجود دارد.

يافته هاي جديد در كنفرانس منظومه هاي خارج خورشيدي در وايومينگ آمريكا ارائه شده و قرار است در نشريه "نجوم و اخترفيزيك" منتشر شود.

مايكل مايور، سرپرست نويسندگان اين مقاله كه استاد دانشگاه ژنو در سوئيس است، گفت كشفيات جديد "شامل مجموعه اي غني از سياره هاي ابرزميني و سياره هاي مشابه به نپتون است كه به وسيله ستاره هاي مشابه به خورشيد خودمان ميزباني مي شود."

سياره هاي جديد به وسيله ابزار هارپس كه امكان تشخيص ميان ستاره ها و سياره ها را به طور دقيق تري فراهم كرده است، كشف شده اند.

اين ابزار يك طيف نگار است كه بر روي يك تلسكوپ ۳.۶ متري در رصدخانه لاسيلا در شيلي نصب شده است.

منبع: بي بي سي
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
مريخ، در خطر ميكروب‌هاي زميني

براساس گزارشي درباره ماموريت مريخ‌نورد بعدي ناسا موسوم به MSL، اين سياره در معرض خطر آلودگي به ميكروب‌هاي زميني قرار دارد؛ آن هم ميكروب‌هايي كه از وضع نابه‌هنجار عمليات استريليزاسيون قطعات اين مريخ‌نورد، در تاسيسات ويژه ناسا (به نام «اتاق پاك») و بعد از آن هم از تابش مرگبار پرتوهاي كيهاني حين سفر در فضا و در ‌‌نهايت محيط نامساعد سطح سياره سرخ، جان به در مي‌برند.

اين يافته‌ها، محصول تحقيقات تازه‌اي در خصوص نحوه تاثير روش پيشرفته فرود مريخ‌نورد MSL و احتمال آلوده‌سازي خاك مريخ به ميكروب‌هاي ريز زميني است كه اخيراً در نشريه علمي Astrobiology منتشر شده است. اين مريخ‌نورد، قرار است هم از چ‌تر نجات و هم از موشك‌هاي معكوس، به‌منظور كاهش سرعت فرودش تا ارتفاعي خاص استفاده كند و سپس يك جرثقيل هوايي، آهسته اين روبوت غول‌پيكر را (كه به ابعاد تقريبي يك اتومبيل استيشن است)، بر سطح سياره مريخ فرود آورد. همين آخرين فاز فرود و لمس بي‌واسطه چرخ‌ها با خاك مريخ است كه به اين ميكروب‌ها شانس شروع حيات تازه‌اي را در فراسوي زمين مي‌دهد. (توضيح: مريخ‌نشين‌هاي پيشين، يا از روش موشك معكوس تا لحظه فرود استفاده مي‌كرده‌اند- همچون وايكينگ و فينيكس- و يا با مهار ضربه‌هاي شديد ناشي از برخورد مستقيم به سطح سياره با كيسه‌هاي هوايي؛ همچون مريخ‌نشين‌هاي روح و فرصت. در روش اول، گرماي حاصل از عملكرد موشك‌ها، ميكروب‌ها را احتمالاً از پاي درمي‌آورده و در دومي هم بدنه مريخ‌نورد، تا لحظه گشايش درب محفظه، در قرنطينه بوده است.)

به‌گفته «اندرو شرگر» (Andrew C. Shuerger)، ميكروبيولوژيسيتي از دانشگاه فلوريدا و عضو آزمايشگاه علوم فضايي پايگاه فضايي كندي ناسا، روش فرود MSL در مقايسه با روش‌هاي پيشين فرود بر مريخ، احتمال آلوده‌سازي خاك اين سياره را بالا‌تر برده است، اما وي همچنين مي‌افزايد كه اين ميكروب‌ها براي زنده ماندن در جريان سفر طولاني‌مدتشان در فضا و همچنين محيط متفاوت مريخ، همچنان با موانع فراواني روبه‌رو هستند. او مي‌گويد: «هرچند اين پژوهش حاكي از احتمال انتقال باكتري‌ها توسط ما به سطح سياره مريخ است، اما هنوز اطلاعات دقيقي در اين‌ زمينه نداريم. اكثر اين ميكروب‌ها به‌واسطه قرارگيري در معرض خلا فضا، پرتوهاي كيهاني و ساير پرتوهاي مرگبار فضايي نابود مي‌شوند. حتي اگر سلول‌هايي حين پرتاب مريخ‌نورد، بر روي چرخ آن چسبيده باشند، حتماً هنگامي كه به مريخ مي‌رسند، از بين رفته‌اند.»
شرگر و همكارش «كريستال كرني» (Krystal Kerney) كه او هم از دانش‌آموختگان دانشگاه فلوريداست، درصدد پي بردن به اين نكته‌اند كه آيا چرخ‌هاي ساير مريخ‌نورد‌ها در آينده و نيز در گذشته مستعد ميزباني از ميكروب‌هاي زميني بوده‌اند، هستند، يا خير؟ به‌همين‌منظور آن‌ها دو شبيه‌سازي از احتمال آلودگي مريخ‌نورد MSL در قياس با مريخ‌نورد «رهياب» (كه در سال ۱۹۹۷ ميلادي بر مريخ فرود آمد) و همچنين دو مريخ‌نورد روح و فرصت (كه در سال ۲۰۰۴ مي‌ه‌مان مريخ شده‌اند) را طراحي و اجرا كردند. مريخ‌نورد فرعي كاوشگر رهياب، موسوم به «سوجرنر»، تا قبل از شروع راهپيمايي در مريخ، تا دوماه بر سكوي فرودش اقامت داشت. مريخ‌نوردهاي دوقلوي روح و فرصت هم به ترتيب ۱۲ و هفت‌روز را بر سكوي مريخيشان گذراندند. هر روز مريخي، كمي بيشتر از ۲۴ ساعت است.

پژوهشگران در اين بررسي، به شبيه‌سازي شرايط فرود يك مريخ‌نشين فرضي پرداختند كه به ترتيب، يك، سه و شش ساعت در معرض پرتوهاي فرابنفش سطح مريخ قرار مي‌گرفت. حتي در اين بازه‌هاي كوتاه زماني هم چيزي در حدود ۸۱ تا ۹۶. ۶ درصد از باكتري‌هاي Bacillus Subtilies (كه در اين آزمايش به كار رفته بودند) از ميان رفتند. شرگر در اين‌ زمينه مي‌گويد: «بازه‌هاي تابشي فرابنفش ما فوق‌العاده كوتاه بود و حتي در اين بازه هم ديديم كه ۹۶ درصد [از باكتري‌ها] ظرف كمي بيش از شش ساعت نابود شدند. اين، نشانه چشمگير و عامل مثبتي است كه نشان مي‌دهد چرخ مريخ‌نوردي كه بر سكو قرار گرفته، همچون روح و فرصت، در مقايسه با روش فرود مستقيم، از شانس فوق‌العاده بيشتري براي استريليزه شدن تا پيش از لمس مستقيم سطح سياره دارد.» وي همچنين افزود اگر اين آزمايش براي ۱۲ روز متوالي امتداد بيابد، آمار ميكروب‌هايي كه جان به در برده‌اند احتمالاً به صفر خواهد رسيد.

غلتيدن در خاك مريخ

از طرف ديگر آزمايش دوم، به شبيه‌سازي نحوه تماس چرخ مريخ‌نورد آينده ناسا يعني MSL با سطح مريخ پرداخت. هنگامي‌كه چرخ آلوده بر يك سطح فرضي مي‌غلتيد، حدود ۳۱. ۷ درصد از نمونه‌ها نه‌تن‌ها نمردند كه رشد هم كردند؛ اما پس از ۲۴ ساعت قرارگيري در معرض اوضاع بازسازي‌شده سطح مريخ، همانند گسيل پرتوهاي فرابنفش، فشار ناچيز هوا، سرماي طاقت‌فرسا و تراز بالاي دي‌اكسيدكربن اتمسفري، حدود ۵۰ درصدشان نابود شدند. اين نتايج حاكي از اين نيز هست كه سطح مريخ آنقدر‌ها ميزبان خوبي براي ميهمانان زميني‌اش محسوب نمي‌شود.

شرگر اما هشدار مي‌دهد كه آزمايش دوم هيچگونه قضاوت قطعي‌اي را در خصوص احتمال آلودگي سطح مريخ صورت نداده است. مثلاً مشخص نكرده كه اگر چندين چرخ، همزمان در سطح مشابهي بغلتند آيا ممكن است كه ميكروب‌هاي چسبيده به چرخ اولي را روانه عمق خاك مريخ كنند يا خير. ضمناً اين آزمايش، وزن مريخ‌نورد خودرومانند MSL را هم كه ممكن است عامل مثبتي در دفن ميكروب‌هاي زميني به‌شمار رود، در نظر نگرفته است.

با اين‌حال پژوهشگران، چرخ‌هاي فرضيشان را به ۱۰۰ هزار برابر مقادير ميكروب‌هايي كه در واقع‌بينانه‌ترين حالت ممكن احتمال حضور در هرگونه مأموريت مريخي را دارند، آلودند. به‌گفته شرنر، برخي از مريخ‌نورد‌ها حتي سه يا چهاربار استريليزه مي‌شوند و مي‌افزايد كه سفر در محيط فضا نيز خود امكان كشتن ۷۵ درصد از آن‌چه پس از پرتاب جان سالم به‌در برده‌اند را فراهم مي‌كند.

آزمايش بعدي

نتايج اين آزمايش‌ها، حكايت از اين مي‌كنند كه همين چندروز مانده تا پرتاب MSL نيز مي‌تواند فرصت خوبي براي پاك‌سازي چرخ‌هاي مريخ‌نورد از ميكروب‌هاي احتمالي باشد، اما هنوز هم پرسش‌هاي زيادي ذهن پژوهشگران را مشغول به خود داشته است. شرگر مي‌گويد: «بايد اين آزمايش‌ها را در بازه‌هاي زماني فوق‌العاده بيشتري در اوضاع بازسازي‌شده مريخي تكرار كنيم تا بفهميم آيا ممكن است كه يك مريخ‌نورد فرضي را تا لحظه انتقال به سكوي پرتاب، از حيث هر نوع از آلودگي پاك‌سازي كرد يا خير. ما بايد همچنين ببينيم حتي اگر ميكروبي در اين ميان زنده ماند، آيا هفت تا هشت روز مريخي براي رساندن آمار اين بازماندگان به صفر، كفايت مي‌كند يا خير.»

به‌گفته شرگر، اين آزمايش‌ها را زماني كه بشر موفق به احداث مستعمرات مريخي‌اش شد، به راحتي و در دوشادوش مريخ‌نورد‌ها مي‌توان صورت داد، اما فعلاً اين كار‌ها را بايستي در محفظه‌هاي شبيه‌ساز كوچك زميني به ثمر برسانيم.

منبع: پارس اسكاي
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
طلا با شهاب سنگها به زمين رسيد

دانشمندان انگليسي با انجام آزمايشات بسيار دقيقي نشان دادند كه فلزات با ارزشي چون طلا حاصل بمباران شديد شهاب سنگهايي هستند كه زمين را مورد هجوم قرار داده اند.

تمركز فلزات با ارزش اصلي چون طلا در هسته سياره زمين است. اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه بريستول كه نتايج يافته هاي خود را در مجله علمي "نيچر" منتشر كرده اند با انجام آزمايشات دقيقي بر روي بعضي از نمونه هاي قديمي ترين سنگهاي زمين دريافتند كه منابع در دسترس و سطحي طلا حاصل بمباران شهاب سنگهايي است كه بيش از 200 ميليون سال پس از تشكيل زمين به اين سياره هجوم آورده اند.



در طي تشكيل زمين، آهن گداخته به سوي مركز زمين حركت كرد و هسته را همراه با بيشتر فلزات با ارزش از جمله طلا و پلاتين ساخت.



ارزيابيها نشان مي دهد كه در هسته زمين به اندازه اي فلزات سنگين وجود دارد كه مي توانند سراسر سطح سياره را با لايه اي به قطر چهار متر بپوشانند.



به سبب اين فرايند، بخش خارجي زمين بايد خالي از فلزات سنگين باشد. براي توضيح اينكه فلزاتي چون طلا و پلاتين چگونه به سطح زمين رسيده اند فرضيه اي وجود دارد كه نشان مي دهد اين فلزات به همراه شهاب سنگها آمده اند.



براي بررسي اين فرضيه، دانشمندان پريستول سنگهايي كه از گرينلند به دست آمده اند و در حدود 4 ميليارد سال قدمت دارند را مورد بررسي قرار دادند.



اين سنگهاي قديمي اطلاعات با ارزشي جديدي را درباره تركيبات سياره ما در كمي پس از تشكيل هسته ارائه مي كنند.



اين محققان تركيبات ايزوتوپي فلز تنگستن را در اين سنگها مشخص كردند. همانند طلا و ساير عناصر سنگين، تنگستن نيز كه بسيار نادر است بايد در عصر تشكيل هسته به سمت آن رفته باشد.



همانند بسياري از عناصر، تنگستن از ايزوتوپهاي مختلفي تشكيل شده است، بنابراين بررسي فراواني ايزوتوپهاي مختلف مي تواند قدمت منشاي عناصر را نشان دهد.



به اين ترتيب، اين دانشمندان يك كاهش 15 قسمت بر ميليون را براي فراواني ايزوتوپ 182W در ميان سنگهاي گرينلند و سنگهاي جديدتر مشاهده كردند.



اين تغيير كوچك اما حائز اهميت با پيش بيني هاي فرضيه بمباران زمين توسط شهاب سنگها همخواني دارد.



دانشمندان انگليسي در اين خصوص توضيح داد: "كار ما نشان مي دهد كه بيشتر فلزات با ارزشي كه اقتصاد و بسياري از فرايندهاي صنعتي ما برپايه آنها قرار دارد همراه با حدود 20 ميليارد ميليارد تن از موادي كه از سياركها جدا شده اند و زمين را در حدود 200 ميليون سال پس از تشكيل هسته بمباران كرده اند به ما رسيده اند."

منبع: كنجكاو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 8 از 26:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  25  26  پسین » 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA