انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 40 از 57:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


مرد

 
عادت هاي بد غذايي

شرط اصلي سلامت كودكان علاوه بر رفع نيازهاي روحي و عاطفي، سلامت جسمي و تندرستي بدن كودك نيز مي باشد. هر چند تمامي والدين به خوبي نسبت به اين مسئله آگاهي دارند كه فراهم نمودن آسايش روحي و جسمي براي كودكان داراي زوايا و جنبه هاي گوناگوني است اما در اين جريان به خوبي نيز مطلع و آگاه مي باشند كه يكي از كانال هاي ايجاد سلامت براي كودكان شان تغذيه صحيح و مناسب است. منظور از تغذيه صحيح، غذايي است كه مقوي و مغذي بوده و در ضمن رعايت دو اصل يعني تعادل در استفاده از مواد غذايي و تنوع در مواد مورد استفاده در رژيم غذايي و استفاده از چهار گروه اصلي غذايي در برنامه غذايي كودك است.
در واقع كودكان از 6 ماهگي به بعد شروع به خوردن غذاهاي نيمه جامد مي نمايند و از يك سالگي به بعد كودكان سر سفره خانواده مي نشينند. رعايت اصل ياد شده بسيار ضروري است ولي براي كودكان كافي نيست چرا كه حفظ مواد غذايي كودكان در ارزش غذايي آنان بسيار اهميت دارد. مصرف سبزي هايي كه سرخ شده اند و ميوه هايي كه خيلي خرد شده ارزش غذايي كودك را بسيار كم مي نمايند. پس بسيار مهم است كه در رژيم غذايي كودكان از 4 گروه غذايي يعني نان و غلات، ميوه و سبزي، شير و لبنيات و گوشت و حبوبات و تخم مرغ استفاده گردد و ضمن استفاده از اين 4 منبع غذايي، طريقه مصرف نيز درست و صحيح باشد. پدران و مادران و در واقع خانواده اي كه كودك در آن زندگي مي كند الگوي بسيار مهمي براي كودك در استفاده از مواد غذايي و اشتهاي او به غذا مي باشد. مصرف غذاهاي خيلي چرب و سرخ كرده، پر ادويه و چاشني دار زياد مي تواند ذايقه كودك را به سمت عادت هاي بد غذايي هدايت نمايد. به عنوان مثال اگر چاشني غذا بسيار ترش باشد. ذايقه كودك را به استفاده از مواد غير غذايي مانند لواشك و... نيز سوق خواهد داد همچنين استفاده از سس ها و ادويه هاي گوناگون كودكان مدرسه اي را به سمت غذاهايي به ظاهر جذاب و بو و طعم جالب مانند ساندويچ و فلافل و... سوق داد. اما از آن جا كه عادت بدغذايي معمولا در كودكان باعث بروز سوءتغذيه و در گروه هاي سني متفاوت باعث بروز چاقي، بالا رفتن فشار خون يا به دليل مصرف زياد مواد نگهدارنده بروز بيماري هاي گوناگون مي شود. بايد به نوع تغذيه و ايجاد عادت غذايي براي كودكان بسيار توجه داشت. اما اين كه چگونه بايد به كودكان آموزش داده شود تا اين عادات بدغذايي را نداشته باشند. 100% الگوي مصرف والدين در خانواده نقش بسيار حياتي را دارد. عادت هاي بد غذايي از چه سني شروع مي شود؟
خانواده اولين الگوي غذايي را براي كودك آماده مي نمايد. از پايان 6 ماهگي شيرخواران علاوه بر شير مادر بايد از تغذيه تكميلي استفاده نمايند و از همان زمان ذايقه كودك شكل مي گيرد. لذا مصرف غذاهاي پرنمك، حاوي ادويه، چاشني، چربي و... مي تواند ذايقه كودك را به سمت عادت هاي بد غذايي هدايت نمايد.
در نوجوان و جوانان كه ساعاتي از روز را در خارج از منزل و با همسالان خود به سر برده و كم كم استقلال مالي پيدا مي كنند و همچنين با توجه به دسترسي آسان و ارزان به انواع غذاهاي خياباني با ظاهر جذاب و بو و طعم جالب آن (به دليل بالا بودن نمك، ادويه، انواع سس ها و چربي ها) عادت هاي بد غذايي در اين سنين افزايش مي يابد.
عادت هاي بد غذايي سبب بروز چه ناراحتي ها و بيماري ها مي شود؟
عادت هاي بد غذايي معمولا در كودكان موجب بروز سوء تغذيه و در گروه هاي سني ديگر باعث بروز چاقي، بالا رفتن فشار خون، قند خون، چربي هاي خون، نقرس و افزايش ميزان ابتلا به انواع سرطان ها (با توجه به مصرف زياد مواده نگهدارنده و شيميايي موجود در مواد غذايي نامناسب) مي شود.
چگونه بايد به كودكان آموزش داده شود كه اين عادت هاي بد غذايي را نداشته باشند؟
- الگوي مصرف خانوار بايد مناسب باشد.
- از انواع خشكبار (كشمش، توت خشك و...) برگه هاي سيب، هلو، زردآلو و مغزها (گردو، فندق و...) به جاي تنقلات بي ارزش (چيپس، پفك، نوشابه، بستني هاي يخي، پاستيل و..) استفاده گردد.
- نوشابه هاي طبيعي و با ارزش مانند آب ميوه هاي طبيعي، دوغ و... به جاي آب ميوه هاي صنعتي و انواع نوشابه هاي گازدار استفاده گردد.
- از مصرف مواد غذايي فله مانند چيپس و پفك هندي و... خودداري گردد.
- از مصرف انواع تنقلات بي ارزش به عنوان تشويق يا تفريح خودداري گردد.
- بوفه مدارس از جهت عدم فروش اقلام غذايي بي ارزش يا مضر كنترل گردد.
- برنامه توزيع شير در مدارس حمايت گردد.

توصيه هاي بهداشتي بر اساس 4 گروه اصلي مواد غذايي:
توصيه هاي بهداشتي جهت مصرف گروه نان و غلات

1- بهتر است برنج را به صورت كته مصرف كنيد و از آبكش نمودن آن پرهيز شود و در صورت تمايل آب خارج شده از آبكشي را در درون انواع سوپ يا خورشت ها استفاده نماييد.
2- بيشتر از نان هاي حاوي سبوس (مثل نان جو و سنگك) استفاده كنيد.
3 - از مصرف نان هايي كه در تهيه آنها از جوش شيرين به جاي خمير مايع استفاده مي شود خودداري كنيد. مصرف اين گونه نان ها عوارض متعددي نظير ناراحتي هاي گوارشي، كاهش جذب آهن و در نتيجه كم خوني فقر آهن را به همراه دارد.
4- براي كامل كردن پروتئين گروه نانو غلات بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف كنيد(مانند عدس پلو، عدسي با نان و...)
5- هنگام خريد دقت كنيد انواع نان ها در مجاورت روزنامه، تخم مرغ و سبزيجات قرار نگيرند.
6- از خريد انواع ماكاروني، رشته آشي و پلويي و آرد به صورت فله جهت مصارف خانگي خودداري شود.

توصيه هاي بهداشتي جهت مصرف گروه ميوه ها و سبزي ها

1- روزانه يك عدد از ميوه ها يا يك واحد از انواع سبزي هاي داراي ويتامين ث را مصرف نماييد. حداقل يك روز در ميان يك واحد از ميوه ها يا سبزي هاي غني از ويتامين آ (طالبي، زردآلو، شليل، هويج، اسفناج)را مصرف نماييد.
2- براي پختن سبزي ها از آب كم و در حال جوش استفاده كنيد و آب حاصل از پختن سبزي ها را در غذا استفاده كنيد.
3- هنگام پخت انواع سبزي ها درب ظرف را ببنديد.
4- سبزي ها را تازه يا بلافاصله پس از خرد كردن مصرف كنيد.
5- پس از جدا كردن پوست ميوه ها بلافاصله آنها را مصرف نماييد و از قرار دادن آنها در مجاورت هوا خودداري كنيد زيرا خيلي سريع ويتامين هاي موجود در آن، خصوصا ويتامين c از بين مي رود.
6- بهتر است سعي كنيد سبزي ها را به صورت خام مصرف كنيد، چون در اين حالت ويتامين هاي آن بيشتر حفظ مي شود.

توصيه هاي بهداشتي جهت مصرف گروه شير و لبنيات

1- در صورت امكان از شيرهاي پاستوريزه كم چرب (2/5 درصد يا كمتر) استفاده كنيد.
2- در صورت دسترسي نداشتن به شير پاستوريزه به شير تازه مقداري آب سالم اضافه كنيد و آن را به مدت يك دقيقه بجوشانيد (از زمان به جوش آمدن شير)
3- بهتر است از پنيرهاي تهيه شده از شير پاستوريزه استفاده كنيد.
4- پنير تازه را بايد به مدت حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداري كنيد، سپس مصرف نماييد.
5- بستني هايي بخوريد كه از شير پاستوريزه تهيه شده اند.
6- حتما قبل از مصرف هر نوع كشك مقداري آب به آن اضافه كنيد و حداقل 5 تا 10 دقيقه در حال بهم زدن بجوشانيد.
7 - از خريداري خامه فله جدا خودداري نماييد و در صورت مصرف خامه پاستوريزه پس از بازكردن در بسته بندي بهتر است زودتر آن را مصرف نماييد.

توصيه هاي بهداشتي در مصرف گروه گوشت و حبوبات

1- پيش از پختن گوشت قرمز چربي هايي را كه به چشم مي خورد، جدا كنيد.
2- قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن را جدا كنيد (پوست مرغ چربي فراواني دارد).
3- تا حد امكان از سرخ كردن گوشت خودداري كنيد.
4- اگر بخواهيد گوشت يخ زده را بپزيد، بهتر است 24 ساعت قبل آن را از فريزر خارج و داخل يخچال قرار دهيد و سپس مصرف نماييد.
5- بهتر است از گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي به جاي گوشت قرمز استفاده كنيد.
6- كلسترول زرده تخم مرغ زياد است بهتر است بزرگسالان در هفته بيشتر از 3 عدد تخم مرغ چه تنها و چه در كوكو، املت و... نخورند.
7- مصرف حبوبات به علت دارا بودن فيبر و پروتئين زياد توصيه مي شود.
8- انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) ميان وعده هاي مناسب براي تامين پروتئين، انرژي و برخي از مواد مغذي مانند آهن هستند.
9- بهتر است مغزها را خام بخوريد و اگر از نوع بو داده استفاده مي كنيد نمك آن زياد نباشد.

توصيه هاي بهداشتي در مصرف گروه متفرقه

1- بهتر است در مصرف روغن ها، از انواع روغن هاي مايع با منشا گياهي استفاده شود.
2- از حرارت دادن زياد روغن ها خودداري كنيد.
3- براي سرخ كردن از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كنيد.
4- چربي ها، شيريني ها و چاشني ها را كمتر بخوريد.
5- مصرف نوشيدني هايي نظير: نوشيدني هاي گازدار، چاي، قهوه، انواع آبميوه هاي صنعتي و پودرهاي آماده مثل پودر پرتقال و... را محدود كنيد و به جاي آن از نوشيدني هايي مثل آب، شير، آبميوه تازه و دوغ كم نمك استفاده نماييد.
6- براي رفع تشنگي، نوشيدن آب ساده بر هر آشاميدني ديگري ترجيح دارد.
7- با وجودي كه چيپس از سيب زميني تهيه مي شود ولي به دليل داشتن چربي و نمك زياد بايد مصرف آن را محدود كرد.
8- مصرف نمك بايد كم و از نوع نمك يددار تصفيه شده باشد.

فوايد ويتامين «د» در جلوگيري از عوارض استخواني

شبکه تلويزيوني فاکس نيوز گزارش داد، شکنندگي استخوان مسئله اي نيست که تنها افراد کهنسال با آن مواجه باشند بلکه اکنون پزشکان مي گويند کودکان نيز بايد فعاليت هاي بدني بيشتر داشته و مواد غذايي سالم تري بخورند تا بتوانند بر اين نوع مشکلات و عارضه هاي استخواني فايق آيند.
ماريا استفانو خبرنگار فاکس نيوز در اين باره گزارشي تهيه کرده است. وي در ابتداي گزارش خود خاطرنشان مي کند کودکان در مقايسه با گذشته به ميزان بيشتري در معرض ابتلا به ببيماري هاي استخواني قرار دارند.
يکي از علل ابتلا به ببيماري ها و عوارض استخواني کمبود ويتامين «D» است.
گزارشگر فاکس نيوز مي افزايد: براي آنکه بدن بتواند کلسيم را جذب کند به ويتامين «D» نياز دارد. کلسيم نيز براي داشتن استخوان هاي سالم در بدن لازم است. بخش اعظم اسکلت و استخوان بدن انسان در خلال دوران کودکي و نوجواني شکل مي گيرد و اين ساختار و اسکلت بايد بتواند در تمام طول عمر انسان برايش کارايي داشته باشد.
اين گزراشگر مي افزايد، اولين مسئله اي که درباره سلامت استخوان و استخوان بندي کودکان مورد توجه قرار مي گيرد مسئله تغذيه آنها است. ويتامين«D» نه تنها از طريق تغذيه بلکه از طريق تابش نور خورشيد به پوست بدن نيز تامين مي شود.
به گفته کارشناسان قرار گرفتن طولاني پوست در معرض تابش نور خورشيد مي تواند خطرناک باشد و کودکان با چند دقيقه قرار گرفتن در برابر نور خورشيد مي توانند ويتامين «D» مورد نيازشان را تامين کنند. گزارشگر فاکس نيوز مي گويد: يکي ديگر از مسايلي که باعث شکنندگي و ضعف استخوان در بدن مي شود چاقي و افزايش بي اندازه وزن است و به همين دليل لازم است و کودکان به سراغ ورزش و تحرک بيشتر بروند.
پزشکان در حال حاضر توصيه مي کنند که بدن در روز به چهارصد واحد ويتامين «D» نياز دارد اما ممکن است به زودي در اين ارزيابي و برآورد تجديد نظر شده و ميزان يک هزار واحد ويتامين «D» براي هر روز توصيه شود.
     
  
مرد

 
درباره صرع كودكان چه مي دانيد؟

درباره صرع كودكان چه مي دانيد؟ آيا شايع ترين صرع دانش آموزان را مي شناسيد؟ آيا مي دانيد در زمان بروز صرع چه بايد كرد؟
صرع از بيماري هاي شايع همه كشورها است به گونه اي كه شيوع آن حدود 7 تا 9 در هزار مي باشد. و در همه سنين، همه نژادها و هر دو جنس بروز مي كند. در نورولوژي كودكان، صرع شايع ترين بيماري را تشكيل مي دهد. علت هاي زيادي مثل تومورها، مننژيت و هيپوگليسمي و نمونه هاي ديگر ممكن است حالت هاي صرعي را ايجاد كند، لذا لازم است بيمار از اين جهت ها هم بررسي شود. در مورادي كه علت مشخصي براي حمله هاي صرعي پيدا نمي كنيم، واژه صرع اوليه را به كار مي بريم. هميشه در نخستين حمله به ويژه تشنجات حركتي علل مهمي مانند مننژيت، كمبود كلسيم خون، هيپوگلسيمي، هيپوپاراتيروئيدي بايد در نظر گرفته شود. عكس اين مسئله نيز وجود دارد، يعني بسياري اوقات با افرادي روبرو مي شويم كه صرع ندارند ولي به غلط با عنوان اين بيماري درمان مي گردند نمونه آن برخي مبتلايان به هيستري و هيپوگليسمي مي باشد. با توجه به اين مسايل آشنايي با تعريف صرع و علل و علايم آن لازم است.

صرع (EPILESPY)

اپي لپسي يعني بروز دشارژهاي الكتريكي غيرطبيعي و گاهگاهي از يافته هاي مغز كه به يكي يا آميزه اي از حالت هاي باليني زير منجر مي شود.
از دست دادن هوشياري، حركات تشنجي اندام ها، مات شدن، اختلالات دستگاه خودكار، اتوماتيسم، ادراكات حسي غيرطبيعي، رفتارهاي غير عادي و نشانه هاي گوناگون ديگر. پيدايش هر يك از علايم بالا به كانون آسيب در مغز و جاي تخليه امواج صرعي بستگي دارد. در اصطلاح نورولوژي صرع به حملات تكرار شونده گفته مي شود كه از ديدگاه باليني نماهاي گوناگوني پيدا مي كنند به عبارت ديگر:
صرع حالتي عصبي است كه در آن گروهي از سلول هاي مغزي در زماني نابه جا به ميزان زيادي فعال شده و ترشح مي كنند. با اينكه صرع علت بسياري از تشنجها است اما صرع با تشنج تفاوت دارد. كودكي كه يك بار تشنج كرده است يك كودك صرعي نيست بلكه ممكن است علل بسيار زيادي بتوان براي تشنج او پيدا كرد.

نشانه هاي اخطار دهنده

برخي از كودكان مبتلا به صرع چند روز پيش از حمله، حملات ويژه اي دارند كه هشدار دهنده بروز صرع در آنها مي باشد. اين نشانه ها ممكن است به صورت عصبي شدن، احساس خوشي، خستگي يا ميل به غذا خوردن باشد.
بسياري از والدين ممكن است به اين فكر كنند كه آيا كاري كردند؟ يا كاري بايد مي كردند و نكردند كه باعث شروع صرع در كودك شده است. و ممكن است به دنبال علت بيماري گشتن بخشي از تلاش آنها را به دنبال صرع كودك شامل شود. بسيار بعيد است كه شما به عنوان والدين كاري كرده باشيد كه مسئول تشنج فرزندتان باشيد و در بسياري از مواقع علت صرع شناخته نشده است.

علل بيماري هاي صرعي

* علل ارثي و فاميلي---> اختلالات كروموزومي، ليپيدوزها، آمينو اسيدوري ها و صرع هاي ارثي.
* علل داخلي رحمي و ضربه هاي زايماني---> زايمان مشكل، استفاده از فورسپس، آنوكسي هنگام تولد، ضربه به سر، پرتو درماني و ابتلاي مادر به توكسوپلاسموز و سرخجه.
* عفونت هاي مغزي.
* نئوپلاسم هاي مغزي مثل تومورهاي اوليه.
* آسيب هاي عروقي---> ناهنجاري هاي شرياني - وريدي، خونريزي درون مغزي.
* اختلالات متابوليك---> اورمي، هيپوگليسمي، كمبود ويتامين B6
*پيشينه ضربه هاي شديد مغزي.
* علل سمي---> مصرف زياد داروهاي مانند آنتي هيستامين ها، كاربامازپين، فني تويين و آمفتامين.

صرع كوچك يا پتي مال (Petimal = Absence)

از مشخص ترين انواع صرع هاي فراگير اوليه كودكان است كه معمولا بين 6 تا 13 سالگي بروز مي كند و در دختران كمي شايع تر مي باشد. نماي باليني صرع كوچك به شكل وقفه هاي بسيار كوتاه مدت چند ثانيه اي در هوشياري بيمار است، به طوري كه گاهي تا مدت ها والدين بيمار متوجه اين حالت ها نمي شود. از ويژگي هاي اين حملات بروز چندين تا چند صد باره آنها در روز مي باشد. در اين صرع بيمار براي لحظه اي مكث مي كند و ارتباطش با محيط قطع مي شود ولي به زمين نمي افتد و بلافاصله هوشياريش را به دست مي آورد و به كار خود ادامه مي دهد. آموزگار ممكن است نخستين كسي باشد كه متوجه جا انداختن لغات ساده در ديكته دانش آموز دچار پتي مال مي شود و اين اشتباه املايي همزمان با مات زدگي بيمار است. گاهي همراه با وقفه هاي هوشياري، نشانه هايي مانند خيره شدن چشم ها، پلك زدن پياپي و پرش هايي در لب ها نيز پديدار مي گردد. براي تشخيص اگر از بيمار بخواهيم سه دقيقه تند و عميق نفس بكشد، علايم به صورت مات زدگي يا خيره شدن نمايان مي شود.
نكته قابل توجه در صرع كوچك اينكه ممكن است اين صرع با تيك يا نوروزهاي ديگر اشتباه شود. كودكان مبتلا به تيك مي توانند از بروز حركات غير طبيعي خود جلوگيري كنند ولي در صرع پتي مال، اراده بيماري تاثيري در پيدايش اين حركات ندارد. همچنين صرع كوچك با خستگي و تنفس عميق پي در پي، تشديد يا بارز مي گردد ولي در تيك توجه بيمار به مسايل ديگر سبب رفع حملات مي شود.

تشخيص

بهترين روش تشخيص پتي مال نوار مغزي است كه در اين صورت امواج تيره و آهسته با فركانس سه بار در ثانيه به ويژه هنگام تنفس عميق (به مدت سه دقيقه) بروز مي كنند، در پتي مال سي تي اسكن مغزي طبيعي است و انجام آن معمولا ضرورت قطعي ندارد.

پيش آگهي پتي مال

30 درصد بيماران پس از بلوغ بهبودي كامل پيدا مي كند،30 درصد حتي بعد از بلوغ نيز دچار حملات مي شوند و در 50-30 درصد موارد (طبق آمارهاي گوناگون) اين بيماري به صرع بزرگ تبديل مي گردد. اگر فركانس حملات زياد باشد، اختلال وضع درسي به شكست تحصيلي بيمار مي انجامد. بهترين پيش آگهي در بيماراني است كه هوش طبيعي دارند، شروع پتي مال در آنها زودرس و معاينه عصبي آنها طبيعي مي باشد.

درمان

گر چه در درمان دارويي پتي مال نظريه هايي وجود دارد ولي ما از بحث در اين باره خودداري مي كنيم چرا كه تجويز دارو بستگي به نظر پزشك مربوط دارد.
آيا اقدام هاي اوليه زماني كه كودكي دچار تشنج مي شود را مي دانيد؟
دو مورد مهمي كه بايد انجام شود اين است كه
1. مطمئن شويد كودك شما نفس مي كشد.
2. اجازه ندهيد كودك به خودش آسيب بزند.
آرامش خود را حفظ كنيد و اين چند مرحله ساده را دنبال كنيد:
* مطمئن شويد كودك تان نفس مي كشد. اگر لب هايش كبود شده نشانگر آن است كه نفس نمي كشد.
* اگر كودك نفس نمي كشد، با اورژانس تماس بگيريد، اگر احيا بلد هستيد پيش از رسيدن كمك، احيا را شروع كنيد.
* اگر كودك نفس مي كشد او را روي زمين بخوابانيد تا زمين نخورد.
* كودك را به پهلو بخوابانيد تا از خفگي ناشي از انسداد مجاري تنفسي جلوگيري شود.
* اطراف كودك را از چيزهايي مثل ميز و صندلي خالي كنيد.
* بند لباس هايي كه كودك به تن دارد را شل كنيد.
* بچه را محكم نگيريد و مانع حركات او نشويد.
* هرگز حين تشنج، چيزي داخل دهانش نگذاريد و سعي نكنيد با انگشت دهانش را باز نگه داريد.
* در صورت امكان هر چه زودتر با پزشك تماس بگيريد.
* احتمالا بعد از تشنج كودك شما به خواب عميقي فرو خواهد رفت. اين طبيعي است. او را بيدار نكنيد. وقتي او خواب است به او غذا و آشاميدني ندهيد.

رژيم غذايي:

بعضي بچه هايي كه دچار انواعي از صرع هستند درمان آنها مشكل است. ممكن است رژيم غذايي پر چربي كه كتوژنيك ناميده مي شود به آنها كمك كند. متاسفانه معمولا پيگيري اين رژيم دردسر ساز است و مي تواند باعث بد فرم شدن بدن كودك شود اما اگر توصيه پزشك تان باشد و شما عمل نكنيد وضع از اين بدتر مي شود. به هر شكل حتما قبل از آنكه براي كودك تان از رژيم غذايي خاصي استفاده كنيد با پزشك تان مشورت نماييد.

مشكلات رفتاري در كودك مبتلا به صرع:

خانواده هاي كمي هستند كه دچار مشكلات رفتاري نيستند - چه كودك مبتلا به صرع داشته باشند و چه نداشته باشند - به ندرت پيش مي آيد كه مشكلات رفتاري به طور مستقيم ناشي از صرع باشد و چيزي تحت عنوان «شخصيت صرعي» تنها يك افسانه است.
تشنج برخي از بچه ها با استرس يا هيجان بدتر مي شود و در بعضي موارد مشكل رفتاري به دليل داروهاي خاصي بوجود مي آيد. گاهي بي حواسي زودگذر در جريان يك تشنج كوچك و بي علامت در صرع كوچك مي تواند باعث گيجي يا نااميدي كودك شود كه به نوبه خود منجر به مشكلات رفتاري مي شود.
اگر كودك تان دچار مشكلي شد سعي كنيد تا حد امكان دليل پيدايش آن مشكل را دريابيد. متخصصاني كه درگير مسايل كودك تان هستند به خوبي مي توانند به شما كودك كنند. بنابراين از اينكه به آنها بگوييد يا از ايشان سوال كنيد، واهمه نداشته باشيد.
بعضي از بچه هاي مبتلا به صرع در مدرسه منزوي مي شوند. اين به دليل عدم اعتماد به نفس و توانايي اندك آنها در برقراري ارتباط متقابل مي باشد. ممكن است كودك كج خلق يا خشن شده، يا اينكه سوء رفتارهايي مثل فرار از مدرسه از خود بروز دهد. با معلم كودك تان صحبت كنيد و مطمئن باشيد فرزندتان به اعتماد و حمايت شما پشتگرم است.

آموزگار و والدين گرامي

به كودك كمك كنيد كه با صرع زندگي كند.
اطلاعات صحيح و خوشبينانه به والدين كودك و خود او كمك مي كند كه از زندگي دوران كودكي او لذت ببرند. به او به اندازه اي راجع به صرع بگوييد كه احساس مي كنيد مي تواند بفهمد و به او راه هاي ساده اي را كه بوسيله آنها مي تواند شرايط را كنترل كند نشان دهيد. هر چه قدر بزرگ تر مي شود شما مي توانيد او را تشويق كنيد تا مسئوليت پذيرتر باشد.

خطوط راهنماي زير مي تواند مفيد باشد

1. دانش آموزتان را آنگونه كه هست بپذيريد (به عنوان كسي كه صرع دارد) و او را تشويق كنيد كه به همين شكل عمل كند.
2. او را حمايت كنيد و اعتماد و اطمينان او را براي قرار گرفتن در شرايط متفاوت افزايش دهيد.
3. به او اطمينان دهيد وقت، علاقه و انرژي شما بين هر يك از دانش آموزان تان تقسيم شده است.
4. به جاي آنكه به كارهايي كه نمي تواند انجام دهد فكر كنيد، به آنچه مي تواند انجام دهد معطوف شويد.
5. در مغز خود اين نكته را جا بياندازيد كه احساس عصبانيت يا بي ميلي نسبت به بچه هاي تان كه گاهي به سراغ تان مي آيد امري طبيعي است و البته شما آنها را بسيار دوست داريد و مراقب شان هستيد و براي موفقيت شان تلاش مي كنيد.
6. مانند يك خانواده از با هم بودن لذت ببريد.
7. از كمك به او مگر در حالتي كه واقعا به كمك احتياج دارد خودداري كنيد.
8. زندگي خود را به اين دليل كه كودكي مصروع داريد مختل نكنيد.
9. با بچه اي كه مبتلا به صرع است متفاوت از ديگر دانش آموزان رفتار نكنيد.
10. اجازه ندهيد او خود را مريض تصور كند يا ابتلا به صرع را يك گناه بداند.
     
  
مرد

 
چشم كودكان 3 برابر بزرگسالان از اشعه UV خورشيد آسيب مي بيند.


چشم كودكان 3 برابر بزرگسالان بيشتر از اشعه UV خورشيد آسيب مي بيند كه اين موضوع، لزوم استفاده اجباري كودكان از عينك هاي آفتابي را ضروري مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران، پرويز زرين بخش، چشم پزشك با اعلام اين خبر افزود: كودكان معمولا زمان بيشتري را در خارج از خانه به سر مي برند و در مقايسه با افراد بالاي 25 سال كه 10 درصد اشعه UV خورشيد وارد چشم آنان مي شود، 75 درصد اين اشعه به چشم كودكان وارد مي شود كه اين مسئله فوريت محافظت چشم كودكان را در مقابل اشعه UV نشان مي دهد.
وي با اشاره به صدمات چشمي ناشي از اشعه UV ادامه داد: اشعه UV باعث تاثير بر سلول هاي گابلت شده، خشكي چشم و كاهش حس فرنيه را به همراه داشته، سبب ايجاد بيماري «ناخنك» در چشم مي شود به گفته زرين بخش آثار اشعه UV در افرادي كه داراي قرنيه نازك هستند، شديدتر بوده و ميزان اشعه بيشتري وارد چشم آنان مي شود.
وي اضافه كرد: افرادي كه عمل ليزيك و PRK انجام مي دهند، نيز جزو افراد در معرض خطر به شمار مي روند. اين چشم پزشك گفت: نازك شدن قرنيه مي تواند ميزان اشعه UV را عبور داده، ايجاد كاتاراكت و آب مرواريد را تسريع مي كند. زرين بخش با اشاره به يك پژوهش انجام شده از سوي محققان ژاپني اظهار داشت: در بهار، پاييز و تابستان رنج نمي برند از عينك آفتابي ها و كلاه محافظتي استفاده نمي كنند. اين در حالي است كه در اين ساعت ها اغلب افراد فعاليت هاي خارج از خانه انجام مي دهند و بيشتر در معرض خطر هستند وي با اشاره به اينكه در دسترس ترين وسيله محافظت، عينك هاي آفتابي هستند، تصريح كرد: عينك هاي معمولي بي كيفيت تنها نصف اشعه UV را كنترل مي كنند. استفاده از اين عينك ها سبب باز شدن مردمك و ورود اشعه UV بيشتر به چشم مي شود. بنابراين ضروري است افرادي كه قصد تهيه عينك آفتابي دارند، حتما با چشم پزشك مشورت كنند.

استرس مادران و رشد ضعيف مغز نوزادان

تحقيقات نشان مي دهد رشد مغزي نوزادي که مادرش در طول بارداري استرس زيادي را متحمل مي شود کندتر از ديگر نوزادان خواهد بود. گروهي از دانشمندان کانادايي با بررسي پنج ساله بيش از يکصد نوزاد که مادرشان از استرس شديد دوران بارداري رنج مي بردند دريافتند رشد مغزي اين دسته از کودکان با تأخير بسيار زيادي نسبت به هم سن و سالانشان که اين مشکل را نداشته صورت گرفته است. محققان به مادران باردار توصيه مي کنند در صورت بروز اختلالات رواني براي حفظ سلامت جنين شان هم که شده به روانشناس مراجعه کنند.

تأثير خروپف کودکان بر مغز آنان

علل بروز خروپف کودکان و پيامدهاي آن بايد بررسي پزشکي شود. محققان معتقدند کنترل خروپف کودکان و رفع مشکل لوزه سوم در آنان اهميت به سزايي در کنترل وضع مزاجي و روحي آنان در آينده دارد. به گفته پزشکان، کودکاني که هنگام خواب به علت داشتن لوزه بزرگ خروپف بيش از حد مي کنند ممکن است از نظر مغزي و قواي روحي ضعيف تر باشند.

لزوم کنترل چاقي کودکان

خطر حمله قلبي زودهنگام، کودکان چاق را تهديد مي کند.
تحقيقات نشان مي دهد اضافه وزن در طولاني مدت بر احتمال ابتلاي کودکان چاق به بيماري قلبي و نيز بر طول عمرشان تأثير مي گذارد. به گفته پژوهشگران حتي مصرف داروهاي کاهش دهنده کلسترول و فشار خون هم آثار ناشي از چاقي کودکان را معکوس نمي کند. بنابراين والدين، اوليا مدارس و به خصوص دست اندرکاران بهداشت جامعه بايد به تدوين برنامه غذايي مناسب و سالم براي کودکان کمک کرده و در واقع چاقي را از همان کودکي مهار کنند.
     
  
مرد

 
مصرف داروهاي سرماخوردگي و ضد سرفه در كودكان

امروزه تعداد زيادي فرآورده دارويي سرماخوردگي و ضدسرفه براي كودكان موجود است. هنگام سرماخوردگي اكثر والدين فقط مي خواهند كه فرزندشان هر چه سريع تر بهتر شود و چه كسي آنها را سرزنش مي كند؟
متاسفانه همه داروهاي مورد استفاده سرماخوردگي آن اثري را كه ادعا مي شود، ندارند. مطالعات بسياري كه بر روي اين داروها صورت گرفته مشخص كرده اند كه اثربخشي آنها مورد ترديد است و با توجه به عوارض جانبي شديد حاصل از آنها، ارزش ريسك كردن ندارند. در ادامه به شرح مختصري درباره داروهاي مورد مصرف براي كودكان مي پردازيم:
1- داروهاي ضد درد و كاهنده تب: شامل استامينوفن (Tylenol) و ايبوپروفن (Advil) مي باشند. مصرف آسپرين يا فرآورده هاي دارويي كه شامل آسپرين يا ديگر ساليسيلات ها هستند، در كودكان و نوجوانان ممنوع است، به ويژه زماني كه علائمي مانند بيماري هاي ويروسي شامل آبله مرغان، آنفلونزا و... در كودك مشاهده شود، زيرا آسپرين در اين شرايط منجر به وقوع سندرم ري (Reye syndrome) مي شود كه اگر چه اين بيماري نادر است اما فوق العاده جدي است كه مي تواند منجر به مرگ شود. در نتيجه براي كاهش تب در كودك خود از فرآورده هاي استامينوفن يا ايبوپروفن استفاده نماييد.
مصرف استامينوفن در كودكان بالاي 2 ماه ايمن مي باشد اما مقدار مصرف بايد توسط پزشك تعيين گردد، زيرا مسئوليت با آن خيلي راحت اتفاق مي افتد كه اثرات زيان بخشي را به همراه دارد. ايبوپروفن براي كودكان بالاي 6 ماه و به شرط تعيين مقدار مصرف توسط پزشك ايمن است. از آنجايي كه اين دارو مي تواند باعث ايجاد ناراحتي معده شود در صورتي كه كودك شما با اين مشكل روبرو است، از مصرف آن خودداري شود.
2- آنتي هيستامين / ضداحتقان ها(دكونژستانت ها)/ داروهاي ضد سرفه:
با توجه به هشدارهاي اخير سازمان اخير سازمان غذا و دارو آمريكا (FDA)، مصرف آنتي هيستامين ها مانند ديفن هيدرامين، كلرفنيرامين، برم فنيرامين و سيپروهيتادين، و كونژستانت ها مانند سودوافدرين و فنيل افرين، ضدسرفه ها مانند دكسترومتورفان و خلط آورها مانند گايافزين در كودكان با سن كمتر از 2 سال توصيه نمي شود و در كودكان با سن كمتر از 6 سال بايد با احتياط كامل و رعايت موارد منع مصرف باشد.
• فرآورده هاي ذكر شده نبايد به منظور كمك به خواب كودك و ايجاد حالت خواب آلودگي در وي مصرف شوند.
• فرآورده هاي مورد استفاده جهت رفع علايم سرماخوردگي و ضدسرفه فقط به بهبود علامتي بيماري كمك مي نمايند. اين فرآورده ها علت ايجاد بيماري را رفع مي نمايند و در كوتاه نمودن دوره بيماري كودك نيز موثر مي باشند.
• به والدين توصيه مي شود كه جهت تنظيم مقدار تجويز شده فرآوده براي كودك، از پيمانه يا قاشق هاي مخصوص اندازه گيري دارو استفاده نمايند و از اندازه گيري مقدار مصرف توسط قاشق هاي خانگي، به دليل استاندارد نبودن اندازه آنها خودداري نمايند.
• به والدين تاكيد مي شود كه فرآورده هاي مذكور را در محلي دور از دسترس كودكان نگهداري نمايند.
• والدين بايد بدانند كه مصرف بيش از حد و استفاده نادرست از اين داروها مي تواند منجر به عوارض جدي و تهديد كننده حيات مانند افزايش ضربان قلب، گيجي، دپرسيون تنفسي و تشنج در كودك شود.
3- داروهاي ضد اسهال و استفراغ: اسهال و استفراغ از علايمي هستند كه بيشتر از همه والدين را مي ترسانند. بسياري از والدين فقط به دنبال برطرف نمودن اين علايم و بهتر شدن كودك خود هستند در حالي كه اسهال و استفراغ معمولا يك مكانيسم بدني جهت حذف هر گونه ميكروب از بدن مي باشند و قطع آنها با دارو مي تواند در بعضي مواقع شرايط را بدتر كند. در اين موارد آنچه حايز اهميت است حفظ تعادل آب و الكتروليت هاي بدن مي باشد (با استفاده از محلول ORS) و حتما بايد به پزشك مراجعه نمود.
4- آنتي بيوتيك ها: اكثر والدين تصور مي كنند كه بيماري فرزندشان تنها بعد از مصرف يك دوره آنتي بيوتيك ها برطرف خواهد شد. در حالي كه هميشه اينگونه نيست. آنتي بيوتيك ها هيچ گونه اثري در درمان و كاهش طول مدت بيماري هاي ويروسي مانند سرماخوردگي يا آنفلونزا نخواهند داشت. متاسفانه بسياري از آنتي بيوتيك ها بي رويه مصرف مي شوند زيرا والدين اصرار دارند كه با مصرف آنها فرزندشان بهبودي مي يابد. اين مصرف خودسرانه تنها منجر به ايجاد مقاومت دارويي براي باكتري ها مي شود در حالي كه كوچك ترين كمكي به درمان بيماري ويروسي فرزند شما نمي كند.
     
  
مرد

 
چاقی صورت

بطور علمی هیچ محصولی نمی تواند قسمتی از بدن را بطور موضعی چاق یا لاغر کند ولی بطور غیرعلمی دقیقا 196 محصول چاقی و لاغری موضعی در بازار موجود هست که یا اصلا موثر نیستند و یا اندک تاثیرشان هم موقتیست .
حالا شما دقیقا می خواید صورتتون لاغر بشه یا چاق ؟! روش بدون عارضه برای " برای چاقی صورت " خیلی مفهوم نیست
اگر صورتتون چاقه و می خواید لاغر بشه این متن زیر رو بخونید . شاید موثر نباشه اما انجامش لااقل ضررخاصی به شما نخواهد زد
وقتی یک آدم جدید را ملاقات میکنید یا یک دوست قدیمی را دوباره می بینید اولین چـیـزی کــه بــه نـظرتان می رسد
چیسـت؟ اکثـر مـا روی قــیافه فرد تمرکز می کنیم و افراد را معمولاً از بالا به پایین برانداز می کنیم. و برحسب آنـچه که
مـی بـینیم واکنش می دهیـم. پـس طبـیـعی اسـت که اگر صورت و گردنتان لاغر باشد، حتی اگر اندامتان چندان ایـدآل
هم نباشد، از نظر بینـنده لاغر و متـناسب بـه نـظر خـواهید رسید. خودتان هم این را خوب حس می کنید. دلیل آن این
اسـت: کـم کـردن حتی یـک کیـلو از وزنتـان، بیشتر از اینکه خـود را روی سـایـز دور کـمرتـان نشـان دهـد، تـاثـیـر بسـیار زیـادی روی صـورتـتان خـواهد داشـت. پـس احـتمالاً دوست دارید بدانید که بهترین راه برای کم کردن وزن صورت و لاغر کردن آن چیست.
از نظر علمی لاغر کردن یک قسمت خاص از بدن غیرممکن است، اما اکثر افراد وقتی وزن کم می کنند، اول در صورتشان مشخص می شود. 6 نکته ای که در این مقاله برای شما گرد آورده ایم با کاهش اضافه وزن ناشی از آب بدن، در این زمینه به شما کمک می کند. استفاده از این تکنیک ها موجب می شود صورتی لاغرتر و متناسب تر داشته باشید. پس تا آخر با ما همراه باشید.
قدم اول: روزانه حداقل نه لیوان آب بنوشید.
این مرحله جزء مهمترین قدم ها برای رسیدن به هدفتان است، چون اگر به اندازه کافی آب ننوشید، بدن شما به وضعیت حفظ و تثبیت آب می رسد. در این وضعیت بدن تصور می کند که در یک کویر بی آب گیر کرده است و هر مایعی که در خود دارد را حفظ میکند. در نتیجه، بدنتان باد می کند. به وضوح خواهید دید که صورتتان پف می کند و این باد کردگی را در دست ها و پاهایتان هم حس می کنید. پس تا می توانید آب بنوشید. اگر از خوردن آب معمولی خسته شده اید، کمی لیمو در آن بچکانید. سایر نوشیدنی ها (چای، قهوه، سودا، و آبمیوه) هم جزء مایعات مصرفی شما به حساب می آیند ولی چون حاوی کالری هستند، از فواید آنها کم می کند. هیچ چیز به اندازه همان آب معمولی پرفایده و سالم نیست.
قدم دوم: روزانه حداقل سه وعده از میوه جات و سه وعده از سبزیجات استفاده کنید.
با خوردن میوه جات و سبزیجات هم می توانید به بدنتان آب برسانید، چون این مواد غذایی سرشار از آن هستند. علاوه بر این، میوه جات و سبزیجات سرشار از فیبر میباشند که باعث می شود شما احساس سیری کنید و کمتر به سراغ تنقلات پرکالری بروید. به جای اینکه یک ظرف شکلات روی میزتان بگذارید، بهتر است یک ظرف هویج را تمیز کرده و کنار دستتان بگذارید. برخی عقیده دارند که میوه آنها را چاق میکند چون حاوی مقدار زیادی قند هستند. اگر شما هم چنین عقیده ای دارید، کاملاً در اشتباهید.

قدم سوم: مصرف کلسیم خود را بالا ببرید.

تحقیقات بسیاری نشان می دهد که مصرف حداقل 1200 میلیگرم کلسیم (از منابع غذایی، به ویژه لبنیات) روزانه به از بین بردن چربی های بدن کمک شایانی می نماید. طبق یک تحقیق خاص مشخص شد خانم هایی که کلسیم بیشتری را از طریق مکمل استفاده می کردند، کمتر دچار علائم دوران یائسگی شدند. ماست و پنیر می تواند تنقلات خوبی برای شما باشد و یادتان باشد خیلی سراغ انوع بدون چربی لبنیات نروید، کمی چربی باعث می شود که بیشتر احساس سیری کنید و دیرتر گرسنه تان شود.

قدم چهارم: هر روز 250 کالری از مصرفتان کم کنید و 250 کالری بسوزانید.

نیم کیلو چربی حاوی 3500 کالری است، پس برای از دست دادن آن باید به همان میزان از کالری هایتان کم کنید، چه از طریق کم کردن غذایتان باشد و چه از طریق ورزش. راحت ترین راه این است که هر دوي اینها را انجام دهید. اگر 250 کالری از کالری های مصرفیتان کم کنید و 250 کالری هم با ورزش بسوزانید، روزانه می شود 500 کالری و به این روش می توانید هر هفته نیم کیلو از وزنتان را کم کنید. دقت کنید که کم شدن نیم کیلو از وزن تاثیر بسیار زیادی روی صورتتان خواهد داشت. برای سوزاندن 250 کالری با ورزش، می توانید به یک پیاده روی تند نیم ساعته بروید. کم خوردن هم به سادگی این است که جای بستنی مورد علاقه تان را با ماست عوض کنید، همین.

قدم پنجم: از خوردن نمک پرهیز کنید.

وقتی نمکدان را برمی دارید، احتمال ورم بدنتان را هم بالا می برید. غذاهای فراورده ای حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و وقتی شما هم باز به آن نمک اضافه کنید، مصرف نمکتان را به اوج خواهید رساند. هنگام خوردن سوپ های آماده، تن ماهی، و غذاهای آماده از این قبیل دقت کنید که به آن نمک اضافه نکنید.

قدم ششم: تمرینات بدنسازی انجام دهید.

با ورزش کردن با دستگاه های بدنسازی، دمبل یا حتی وزن خودتان، بافت های عضلانیتان را حفظ خواهید کرد و هرچه عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری هم خواهید سوزاند. این نوع تمرینات به شما کمک میکند که کلیه عضات و ماهیچه های بدن، از جمله عضلات صورتتان را حفظ کنید. اگر بدون انجام تمرینات بدنسازی رژیم بگیرید، باعث شل شدن پوستتان خواهد شد چون بافت عضلانی جدید به خود اضافه نمی کنید. تمرینات بدنسازی باعث می شود صورتتان سفتتر شده و سلامت و طراوت جوانی خود را حفظ کند.

** در این قسمت به چند تمرین مخصوص صورت اشاره می کنیم که به شما کمک میکند کمی از چربی های صورتتان را به صورت موضعی آب کنید و عضلات صورتتان را هم سفت و قوی کنید. بهتر است این تمرینات را جلوی آینه انجام دهید تا از درست انجام دادن آن مطمئن شوید.

برای نواحی اطراف چشمها، چشمها را آرام ببندید، تا جای ممکن به پایین نگاه کنید و بعد به بالا نگاه کنید. اینکار را 10 مرتبه تکرار کنید. دوباره با چشمانی بسته، ابروها را بالا برده و تاحد ممکن مژه ها را به سمت پایین بکشید. تا 5 ثانیه این حرکت را نگه دارید، استراحت کرده و 5 مرتبه دیگر این حرکت را تکرار کنید. با چشمان باز و سر ثابت، به بالا و بعد به پایین نگاه کنید و 10 مرتبه حرکت را تکرار کنید و بعد به راست و به چپ نگاه کنید و این حرکت را هم 10 مرتبه تکرار کنید.

تا حدی که می توانید اخم کنید و ابروها را به سمت هم بکشید. بعد تا حد ممکن ابروها را بالا برده و چشمها را هم تا حد ممکن باز کنید. این تمرین را 5 مرتبه دیگر تکرار کنید. روی تخت به پشت بخوابید و سرتان را از لبه آن آویزان کنید. ابروها را تا حد ممکن بالا ببرید و را نیز تاحد ممکن باز کنید. به حالت اول برگشته و 5 مرتبه حرکت را تکرار کنید.

لب پایینی را روی لب بالاییتان بیاوید و آن را به سمت نوک بینی بکشید. تا بیشترین حد لبخند بزنید و سعی کنید نوک زبانتان را به نوک بینی برسانید.

تمرینات مخصوص غبغب:

تمرین 1: دهانتان را تا حد ممکن باز کنید، فکتان را به سمت جلو و بعد به سمت بالا بکشانید تا جایی که دندانهای پایینی تا بالای لب بالایی کشیده شود. این حرکت را 15-10 مرتبه انجام داده و 3 تا 4 مرتبه در روز هم تکرار کنید. تعداد تکرارها را آرام آرام اضافه کنید و دقت کنید که فشار زیادی روی فک اعمال نکنید.

تمرین 2: کف دست را 10 ثانیه روی پیشانی قرار داده و فشار دهید و با سر و گردن خود مقاومت کنید. باید فشار را در گردن و چانه تان خوب حس کنید. حرکت را با گذاشتن دست روی پشت سرتان تکرار کنید و بعد برای هر سمت سر، طوریکه دست ها روی گوش قرار گیرد.

تمرین 3: چانه را بالا آورده و دهانتان را باز و بسته کنید، انگار در حال جویدن هستید. فشار را روی عضلات پایین فک و گردن باید حس کنید.

تمرین 4: با پشت دست به پایین چانه ضربه بزنید. ابتدا آرام حرکت را شروع کنید و بعد سرعت ضربه زدن را بالا ببرید. دو یا سه بار در روز این حرکت را چند دقیقه تکرار کنید.
     
  
مرد

 
برای درمان ریزش مو باید؟؟؟؟ خورد

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو ، نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و ... می گردند.

در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :


پروتئین :

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.

اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.


کلسیم و منیزیم :

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند.

اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.


ویتامین های گروه B:

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .




آنتی اکسیدان ها

شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.
     
  
مرد

 
غذای مغز و حافظه

با تغذیه مناسب عملکرد مغز خود را افزایش داده و ظرفیت
هوشی و حافظه خود را بهبود بخشید:

1- در طول روز آب فراوان بنوشید.

2- جهت اکسیژن رسانی به مغزتان ورزش کنید.

3- ویـتـامینها و مواد معدنی در رشد و عملکرد صحیح مغز
بسـیار حــائز اهمیت میباشند. در این میان ویتامینهای B
کـمـپـلــکس، A ،C ،E و مـواد مـعـدنی سدیـم، پـتـاسیـم،
مـنــیزیوم، منگنز، آهن، کلسیم و روی از اهمیت بیشتری
برخوار میباشند.

* کاهش ویتامین B1 (تیامین) میتواند منجر به سردرگمی و گیجی گردد. این ویتامین در سبوس گندم، حبوبات، آجیل، غلات و گوشت موجود میباشد.

* ویتامین B2 (ریبوفلاوین) به افزایش قدرت حافظه شما کمک شایانی میکند. این ویتامین را میتوانید در جگر، شیر، بادام، سبزیجات سبز رنگ، نان و غلات بیابید.

* ویتامین B6 (پیریدوکسین) حافظه درازمدت را بهبود میبخشد. این ویتامین در غلات، نان، اسفناج و موز موجود میباشد.

* برای تامین ویتامین A از کاروتن موجود در سبزیجات برگدار سبزرنگ و میوه های زرد و نارنجی رنگ استفاده کنید.

* آهن (گلبول قرمز را قادر میسازد تا اکسیژن را سرتاسر بدن انتقال دهد) در سبزیجات برگدار سبزرنگ، کشمش، بادام زمینی، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم و سویا موجود میباشد.

* برای بهبود حافظه و تمرکز خود: روی مصرف کنید. روی در غذاهای دریایی مانند ماهی و صدف خوراکی، غلات و حبوبات موجود میباشد.

4- بمنظور افزایش هوشیاری ذهنی خود از ماست کم چرب و شیر بدون چربی استفاده کنید.

5- کافئین: در شکلات، نوشابه های معمولی، چای و قهوه موجود میباشد. کافئین سبب افزایش تمرکز، تسریع واکنشها و روند اندیشیدن میگردد. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید نوشیدن دو فنجان قهوه در روز کافی میباشد. مصرف بیش از 2 فنجان در عملکرد مغز تاثیری نخواهد داشت.

6- توت فرنگی مصرف کنید.

7- از مواد غذایی حاوی لسیتین (LECITHIN) مصرف کنید. لسیتین فسفولیپیدی است که در عملکرد صحیح مغر نقش دارد. لسیتین در تخم مرغ، لبنیات و گوشت موجود میباشد.

8- در مصرف گلوکز (قند) توازن برقرار سازید. منبع اصلی انرژی مغز از گلوکز میباشد. نواسانات شدید گلوکز در خون میتواند منجر به سرگیجه، تشنج و غش گردد. سعی کنید کربوهیدراتها را عصر هنگام مصرف کنید تا شب راحت به خواب روید.

9- از آنجایی که %60 مغز از چربی تشکیل یافته است بنابراین مصرف اسیدهای چرب همچون امگا 3 (OMEGA 3) در عملکرد بهینه مغز نقش حیاتی دارد. امگا 3 در ماهی به وفور یافت میشود. فقدان امگا 3 موجب کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت حافظه و افسردگی میگردد.

10- پروتئین ها را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا در عملکرد صحیح نورونهای مغز حیاتی میباشند.

11- اندیشیدن یک فرایندی زیست شیمی میباشد. برای آنکه سلولهای مغزی قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند نیاز به انتقال دهنده های عصبی و یا همان نوروترنسمیترها دارند. این انتقال دهنده های عصبی به عنوان حامل، پیام یک نورون را به نورون دیگر منتقل میکنند. انتقال دهنده های عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل یافته اند. مهمترین انتقال دهندگان عصبی سیستم عصبی استیل کولین، دوپامین و سروتونین نام دارند. بنابراین وجود این مواد در عملکرد مغز شما بسیار حیاتی میباشند. زرده تخم مرغ، بادام زمینی، جگر، گوشت، ماهی، شیر، پنیر و سبزیجات غنی از استیل کولین میباشند. پروتئینهای گوشت، شیر، سویا، ماهی و آجیل نیز غنی از دوپامین میباشند. کربوهیدراتهای سیب زمینی، ماکارونی، نان و غلات نیز غنی از سروتونین میباشند.

نکات دیگر:

1- به موسیقی گوش دهید. تحقیقات ثابت کرده است که گوش دادن به موسیقی بخصوص موسیقی اصیل سبب افزایش عملکرد مغز میگردد.

2- ذهن خود را مشغول نگاهدارید. مرتبا به دانش خود توسط آموختن بیافزایید.

3- به فعالیتهای بپردازید که مغز را تحریک به فعالیت می کنند. مانند بازیها، مطالعه و حل جدول.

4- هر روز یک واژه جدید بیاموزید.
     
  
مرد

 
راههای شادزیستن و روحیه بهتروشاداب بودن


* قبل از اینکه از رختخواب خود بلند شوید به شما توصیه می کنیم :
هنگامی که چشمانتان را باز می کنید،و همان در رختخواب که هستید حرکات کششی انجام دهید،حرکاتی مانند حرکات گربه بر روی دو زانوی خود بنشینید و به سمت جلو خود را بکشید سر خود را بین دو دوست خود قرار دهید،و مدتی در این حالت بمانید.

* قبل از اینکه صبحانه تان را میل کنید توصیه می کنیم که یک لیوان آب بنوشید.
زیرا شما بعد از هفت یا هشت ساعت که از خواب بیدار می شوید بهتر است اولین ماده ای خوراکی که می نوشید آب باشد زیرا با نوشیدن آب سمومی که در بدن شما در طول یک شبانه روز ساخته شده است و طی فعل و انفعالات بدن به وجود آمده اند و اکنون در نقاطی از بدن شما جمع شده اند را با نوشیدن آب دفع می کنید.

* صبحانه بخورید :
صبحانه ای که دارای ارزش غذایی پروتئنی باشد.بهتر است صبحانه ای را داشته باشید که دارای موادی مانند گندم باشد.

* خون تان را به جوشش و حرکت در بیاورید:
این جمله بدین معنی می باشد که با صبحانه ی خود یک فنجان قهو بنوشید،قهوه علاوه بر ارزشی که گفته شد باعث می شود که شما در طول روز آرامش بیشتری به اعصاب خود داشته باشید.کمی نرمش و ورزش نیز انجام دهید البته قبل از خوردن صبحانه !!

* به دومین فنجان قهوه نه بگوید
زیرا تنها یک فنجان قهوه می تواند مفید باشد اما فنجان دوم دیگر اهمیتی ندارد.بهتر است فنجان دوم قهوه تان را هنگامی که از فعالیت بیرون به منزل برگشتید میل کنید.
     
  
مرد

 
خواص درمانی لیمو ترش



لیمو سرشار از خواص درمانی
آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. اسانس لیمو به واسطه انرژی زا بودن آن مشهور است. در کشور ژاپن به واسطه اثرات شاداب کننده و فرح بخش این اسانس، آن را به هنگام کارکردن کارمندان در فضا منتشر میکنند. همچنین میتوان از چند قطره از اسانس لیمو به عنوان بخور استفاده کرد، یا مقداری ازآن را در وان حمام ریخت. این کار باعث سرحال شدن کلیه اعضا بدن میشود. البته نباید هرگر اسانس لیمو را بدون رقیق کردن برروی پوست بکار برد زیرا باعث بروز مشکلات پوستی میشود.

درخشان کننده چشمها : سعی کنید در نوشیدنی هایتان از آب لیمو استفاده کنید. فرضا" هر روز صبح یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل کنید. نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث میشود شما بدن سالمتری داشته باشید. همچنین در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشمهای شما درخشانتر شده و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن میتوانید از شکر یا عسل استفاده کنید.

تسکین دهنده گلودرد : لیمو دارای اثرات ضد عفونی کننده و قابض است و بدین جهت میتوان از آن برای درمان گلودرد استفاده نمود. با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین "ث" موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن میشود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.

نیرو بخش و تب بر : مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار میشود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمورا به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این کار باعث کاهش تب وتقویت نیروی بدن خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم برروی پوست خودداری شودزیرا ممکن است باعث بروز حساسیتهای پوستی گردد.

تسکین دهنده درد : لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی میشود. برای این منظور میتوان 5 قطره اسانس لیمو را در25 میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

پاک کننده پوست : اگر پوست شما چرب است میتوانید آنرا با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست میشود و از پدید آمدن جوشهای صورت جلوگیری میکند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتریها بهتر است هرروز یک محلول تازه درست کنید. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست میشود و برای پوستهای چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداری کنید.


شاخه ای از یک درخت لیمو
ضد شوره و بر طرف کننده خارش پوست سر : آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود 10 دقیقه برروی پوست سر مالش دهیدو سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. همچنین آب لیمو میتواند به عنوان یک تقویت کننده مو وضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.

ضد سرماخوردگی : آب لیمو یک ضد ویروس عالی میباشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است. بدین منظور یک عدد لیمو را با مقداری نمک میل کنید. در صورت تمایل میتوان عصاره گرفته شده را در آب رقیق کرد و سپس مصرف نمود.

یک حالت دهنده خوب برای موها : بعلاوه شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن میشود. به این صورت که عصاره حاصل از ابگیری دو عددلیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها میشود. همچنین مصرف آن باعث میشود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.

نرم کننده مناسب برای پوست آرنج : برای نرم کردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود 10 دقیقه برروی یک برش لیمو ترش فشار دهید.

تقویت کننده حافظه : لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین میتوان این کار را در مواقعی انجام داد که میخواهید چیزی رابه یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای بدست خواهد آورد.

آرامش دهنده روح : لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بودهاست. استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است. برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آنرا در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.
     
  
مرد

 
خندیدن ضامن سلامتی و طول عمر



خنديدن شما را آرام مي كند



با وجود مشكلات كوچك و بزرگ زندگي ، پيدا كردن جايي آرام و به دور از فشار رواني نه تنها روحيه را تقويت مي كند بلكه باعث نجات جان مي شود . فشار كاري زياد ممكن است براي قلب مضر بوده و حتي باعث گرفتگي رگ هاي آن شود . بررسي هاي جديد نشان داده است كه فشار كاري مي تواند باعث ترشح هورمون فشارهاي روحي در جريان خون شود كه باعث كاهش قدرت دفاعي بدن شده ، و ما را در مقابل آلودگي ها از جمله سرماخوردگي و غيره حساس مي كند . بيماري هايي نظير سوزش معده ، گلو درد ، تنگي نفس و سرطان ، بستگي زياد به فشارهاي روحي دارد ، كه حتي مي تواند با افزايش سن ، كاهش قدرت حافظه شود .

اما آرامش داشته باشيد . راههاي شناخته شده اي براي كاهش فشارهاي روحي وجود دارد. احتياجي نيست كه شما براي كنترل فشارهاي عصبي زندگي خود را پشت و رو كنيد ، « بسياري از مردم مي گويند اينقدر گرفتار هستند كه فرصت فكر كردن به اين فشارها را ندارند . اما واقعيت اين است كه با آموختن كنترل اعصاب و آرام كردن خــــــــــود ، مي توانيد احساس آرامش بيشتري كنيد .



اين هفته يكي از اين روش ها را امتحان كنيد . بعضي از آنها مؤثر از بعضي ديگر هستند . مهم اين است كه متوجه برخي از اين روش ها شويد و وقتي فشار عصبي در حال افزايش است از آن ها استفاده كنيد .
هيچ كاري نكنيد
حداقل يكبار در روز حدود 5 الي 10 دقيقه فقط آرام بنشينيد و هيچ كاري نكنيد . به صداهاي اطراف ، به احساسات خود ، خستگي در گردن و شانه و بازو و سينه و ديگر مسائل فكر كنيد .

براي عده اي از مردم اين كار بسيار سختي است .

فقط آرام نشستن ، ضربان قلب را كم مي كند و فشار خون را كاهش مي دهد كه اين دو از عوامل اصلي كاهش فشار عصبي است . اين كار مي تواند ديد شما را عوض كرده و احساس كنترل بر روي حوادث را در شما بيشتر كند . يك روانشناس مي گويد :« مطالعات نشان داده است كه عصبي ترين مواقع وقتي است كه نمي توانيم حوادث را كنترل كنيم . هيچ كس نمي تواند گذشته را تغيير دهد . او مي گويد تنها چيزي كه هر يك از ما قادر به كنترل آن هستيم زمان حاضر است .» وقتي بيماران من اين كارها را تمريـــــن مي كنند ، احساس كنترل بيشتري روي خود و كاهش فشار عصبي خود دارند .
بلند بخنديد
چيزي را كه باعث خنده شما مي شود دم دست داشته باشيد . مثلاً يك مجموعه چيزهاي خنده دار ، و يا صداي فرزند و يا دوست كه براي شما فرستاده شده باشد . حتي مي توانيد چند دقيقه در باره برنامه كمدي محبوبتان فكر كنيد .
يك محقق مي گويد :
يكي از عواملي كه فشارهاي عصبي را كاهش مي دهد برنامه هاي كمدي و شاد در شب هنگام ، پس از يك روز طولاني است . مطالعات نشان مي دهد كه خنده خوب باعث كاهش هورمون عصبي « كورتيزول » و « اپي نفرين » شده و احساس ايمني را افزايش مي دهد . يك خنده از ته دل اثرات خوب خود را تا 24 ساعت حفظ مي كند ، تا در فرصتي ديگر با دوستان تكرار شود .حتي توجه به خنديدن در لحظات آينده ، بسياري از افراد را آرام مي كند .
در خود فرو رفتن
وقتي با كاري كه به آن تمايل نداريد مواجه مي شويد يك موزيك آرام ، كلاسيك ، محلي و يا شاد براي خــــــود بگذاريد .
شاد فكر كنيد
بر روي فرد و يا چيزي كه شما در باره آن نظر مساعدي داريد و به آن توجه مي كنيد به مدت 15 ثانيه و تا 5 دقيقه تمركــز كنيد . يا تصويري از يك تعطيلات خوب را در ذهن بياوريد . به يك جمله كه به شما قوت قلب و اعتماد به نفس مي دهد فكر كنيد .

اين توصيه شبيه جمله هاي كارت هاي تبريك به نظر مي رسد ، ولي در باره شادي فكر كنيد . وقتي ما تحت فشار عصبي هستيم يك فكر آرام كننده مي تواند اثر رواني خوبي داشته باشد . يك متخصص كه اثر شفا بخش بخشش و عفو را مطالعه مي كند مي گويد : بسياري از فشارها ي عصبي كه ما با آن مواجه هستيم به علت اثرات منفي احساسي اطراف ما ، مانند احساس بد نسبت به ديگران و عصبانيت به وجود مي آيد .



انديشيدن راجع به شخصي كه شما نسبت به او عصباني هستيد و يا دوستي كه احساسات شما را جريحه دار كرده ، مي تواند باعث ايجاد جريان هورمون هاي فشار عصبي در جريان خون شما شود . اما فكر كردن در باره افراد و چيزهايي كه شما آنها را دوست داريد داراي اثر عكس است .
به بيرون برويد
از پشت ميز خود و يا هر جاي ديگري كه هستيد برخيزيد و ده دقيقه قدم بزنيد .

بسياري از افراد اين حس را دارند كه قدم زدن به آنها آرامش مي دهد. حالا دانشمندان به اين حقيقت پي برده اند : كساني كه هفته اي سه الي چهار روز پياده روي مي كنند داراي فشار عصبي كمي هستند و شبها بهتر مي خوابند .

موقعي كه فكر مي كنيد عصبي هستيد پياده روي در حد 5 تا 10 دقيقه كافي و مفيد است . تحقيقات نشان مي دهد كه 5 دقيقه پياده روي يا كمتر ، در زماني كه فشار عصبي بالاست بهترين اثر را دارد .
آرام نفس بكشيد
تنفس خود را به مدت 5 دقيقه پايين آورده و در حد 6 نفس عميق شكمي در دقيقه بكشيد . به اين صورت كه براي پنج ثانيه هوا را وارد ريه كرده و در چهار ثانيه بازدم كنيد . در زماني كه احساس عصبي بودن به ما دست مي دهد سعي مي كنيم نفس هاي كوتاه و سريع بكشيم . چند نفس عميق كشيدن باعث مي شود كه شخص شانه هايش را بالا آورده و با اين عمل ماهيچه هاي منقبض شده را به حالت استراحت در مي آورد .

محققين دريافته اند كه وقتي افراد يوگا تمرين كرده و يا عبادت مي كنند ، تنفس آنها آرام تر مي شود و به حد 5 ثانيه دم و 5 ثانيه بازدم مي رسد ، كه خود با ميزان دوره ده ثانيه اي كه در فشار خون تغيير مي كند برابر است . با تنظيم تنفس به ريتم جريان قلب ، نه تنها فرد احساس آرامش مي كند ، بلكه اين كار موجب بهبود وضع جريان خون قلب در بدن وي مي شود .

اگر روز شما پر از لحظات عصبي و نگران كننده است پزشكان پيشنهاد مي كنند كه يك علامت سفيد روي ساعت مچي و يا ساعت روي ميز بگذاريد . گاه آن علامت را مشاهده كرديد دو و يا سه نفس عميق بكشيد . اين كار به طور اعجاب آوري سبب آرامش شما مي شود .
با آرامش از خواب بيدار شويد
اگر در آغاز روز با اعصاب خسته كارتان را شروع كنيد ، احتمال دارد كه تمام روز حالت كسل و عصبي داشته باشيد . اگر شما مشكلات روز را با خود به رختخواب ببريد ، ممكن است خواب شما را برهم بزند .

قبل از رفتن به رختخواب و بعد از بيدار شدن در صبح پنج دقيقه تمام بدن خود را در حالت آرام قرار دهيد . با امتحان انگشتان پا شروع كرده و آنها را آرام كنيد . به سمت بالا برويد ( ماهيچه هاي پا و ران ) همينطور تا به ماهيچه هاي صورت برسيد .
     
  
صفحه  صفحه 40 از 57:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA