انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
تالار تخصصی سینما و موسیقی
  
صفحه  صفحه 6 از 58:  « پیشین  1  ...  5  6  7  ...  57  58  پسین »

Iranian Cinema News | اخبار سینمای ایران


مرد

 
بازگشت بازیگر هالیوود نشین


بولتن نوشت :
بر خلاف جو سازی های صورت گرفته درباره فضای فرهنگی و هنری کشور ،روند تعامل مطلوب مدیران و هنرمندان دریچه های مثبتی را برای بازگشت این قشر به کشور باز کرده است.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته وفتنه های پدید آمده پس از آن عده ای سعی بسیار کردند تادر کنار پدیده چنددهه ای و فراگیر فرار مغزها ، پدیده نوظهور فرار هنرها و هنرمندان را نیزضمیمه کنند اما وقایع و شواهد موجود نشان از آن دارد که چنین تحلیل های غلط اندر غلط بوده و نه تنها بازیگران میل به خروج از کشور ندارند که بسیاری از خارج شدگان نیز سودای بازگشت به کشور را در سر می پرورانند.
پس از حضور خواننده لس آنجلسی "حبیب" در ایران که برای مداوا آمده بود این بار حضور بازیگر زن سال های نه چندان دور سینما و تلویزیون یعنی میتراحجار برگی دیگر بر این پرونده اضافه کرده است. حجار که ماه ها قبل ازوقایع انتخابات ۸۸ از کشور خارج شده بود و حتی در اشتباهی آشکار در فیلمی به کارگردانی گابریل اسکات به نام “آبی اِستِلینا” به عنوان نقش مکمل ایفای نقش کرده بود این روزها با سریال پر بازیگر گمشده بر صفحه تلویزیون ظاهر شده است. جالب اینکه حجار بازی در کاراکتر مثبت این سریال را بر عهده دارد.



4



هرچند نسبت به حضور بدون پوشش اسلامی وی در چنین فیلم تولید شده در هالیوود ایراد و انتقادهای بسیار وارد است اما نباید فراموش کرد که بسیاری دیگرهستند که همچنان در فضای آلوده و سم آلود هالیوود خانه کرده و خانه وکاشانه خویش فراموش کرده اند. اما این درایت و رفتار واقع گرایانه مدیران فرهنگی کشور و مسئولان صدا و سیما بود که اجازه بازگشت و جبران اشتباه به چنین بازیگرانی را داد. چرا که معلوم نیست اگر فرصت جبران به حجار داده نمی شد چند وقت دیگر او نیز به مانند گلشیفته فراهانی در یکی از تجمعات منافقین حاضر شده و به ترانه خوانی برای ضد انقلاب روی می آورد؟
بنا بر این گزارش، همان گونه که در متون دینی ما نیز آمده است چشم پوشی از اشتباهات یک فرد می تواند تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت دوباره وی داشته باشد اجازه فعالیت به چنین بازیگرانی آن هم در نقش های مثبت نقشی اساسی در فرهنگ سازی و تبلیغ رافت اسلامی خواهد داشت. نه اینکه هر کس رابه صرف یک اشتباه و لو بزرگ از کشور برانیم.
این در حالی است که رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بارها در مذمت چنین رفتار های چکشی و غیر مدبّرانه ای سخن رانده اند.
     
  
مرد

 
شماري از هنرپيشه‌هاي ايراني در جنوب لبنان زخمي شدند


به گزارش آتي نيوز، انفجار ناشي از اشتباه فني در جنوب لبنان به زخمي شدن 9 تن از هنرپيشه هاي ايراني منجر شد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط اين افراد بر اثر انفجاري که هنگام تصويربرداري از صحنه هاي يک فيلم درباره جنگ ژوئيه دو هزار و شش روي داد زخمي شدند.
به گفته منابع در حالي که يک شرکت ايراني در حال ساختن فيلمي درباره درگيري‌هاي عيتا الشعب بين حزب الله و نيروهاي اسرائيلي در سال دو هزار و شش بود اشتباه در انفجار يک منبع آب هنگام تهيه يکي از صحنه هاي فيلم باعث زخمي شدن نه هنرپيشه شد که چهار تن آنها براي خارج کردن ترکش هاي ناشي از انفجار از بدنشان به بيمارستان منتقل شدند.
به گفته منابع لبناني شرکت ايراني منطقه انصاريه الزهراني را به سبب شباهت جغرافيايي به عيتا الشعب براي فيلم برداري انتخاب کرده است.
     
  
مرد

 
جلوگيري از خروج هديه تهراني




هدیه تهرانی نتوانست از کشور خارج شود

بازیگر فیلم سینمایی «خیابان​های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی از همراهی با گروه تولید فیلم بازماند.

هدیه تهرانی که بعد از مدت​ها حضور کمرنگ در سینما به واسطه بازی در فیلم تازه تبریزی قصد داشت مقابل دوربین ظاهر شود، به دلیل مشکلات مالیاتی اجازه خروج از کشور نیافت.

تهرانی در سال​های اخیر بیش از آنکه به بازیگری بپردازد سرگرم طراحی و عکاسی بود و در این میان گویا مشکلات مالیاتی ایجاد شده برای او مانع همراهی او با گروه تولید فیلم شده است.
در این شرایط تبریزی حدود یک هفته است که فیلمبرداری کار را بدون حضور تهرانی در ارمنستان پیش می​برد.
داستان این فیلم که فیلمنامه‌ اولیه آن را کامبوزیا پرتوی نوشته، درباره خبرنگاری است که درگیر مسائل یک شهر می‌شود و سیدمحمود رضوی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.
     
  
مرد

 
معاون اول رئیس جمهور: ربنایی به جای ربنای آن بیگانه بخوانید





9

معاون اول رئیس جمهور خواستار خوانده شدن «ربنا»یی جدید شد.

محمدرضا رحیمی که دوشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره رضوی در مشهد سخن می گفت پس از آنکه تصنیف قطعه ای از بهشت در سالن مجتمع صبا -محل برگزاری مراسم اختتامیه- پخش شد خواستار خوانده شدن ربنایی جدیدشد.
رحیمی گفت: از استاد کریم خانی تقاضا می کنم که با صوت زیبایشان ربنایی بخوانند که جایگزین آن ربنایی شود که از حلقوم بیگانه شنیده شده است.
     
  
مرد

 
عليرضا افتخاري : خوشحالم كه خود را نباختم


شئونات الهي نصيبم شد؛
عليرضا افتخاري: خوشحالم كه خود را نباختم
خبرگزاري علی هفتاد : استاد عليرضا افتخاري گفت: خوشحالم در حوادثي كه در چند وقت گذشته براي من و خانواده‌ام به وجود آمد، خود را نباختم و آنچه شامل حال من شد، شئونات الهي بود.

به گزارش خبرگزاري بین المللی علی هفتاد از اصفهان، پنج‌شنبه شب در حاشيه سيزدهمين جشنواره شهيد رجايي، به طور ويژه از استاد عليرضا افتخاري تجليل شد.

استاندار اصفهان طي سخنان كوتاهي با اشاره به اينكه از هنرمند متعهد و يگانه اصفهان تجليل مي‌كنيم، گفت: استاد عليرضا افتخاري چهره ماندگار موسيقي استان اصفهان است.

عليرضا ذاكر اصفهاني افزود: به اين سبب از استاد افتخاري تجليل مي‌كنيم كه به صداي او آشناييم، به آن علاقه داريم و به او افتخار مي‌كنيم.

عليرضا افتخاري نيز كه چهار تصنيف براي حاضران در جشنواره اجرا كرد و با استقبال فراوان حضار روبه‌رو شد، گفت: استادم هميشه به من تذكر مي‌داد مقام آسماني سكوت را حس كن و من آن را در خدمت به بزرگان حس كردم.

وي افزود: خوشحالم در حوادثي كه در چند وقت گذشته براي من و خانواده‌ام به وجود آمد، خود را نباختم و آنچه شامل حال من شد شئونات الهي بود.

لازم به ذكر است از سوي استاندار اصفهان يك قاب قلم‌زني و يك لوح تقدير كه با هنر لايه‌چيني تزيين شده بود به عليرضا افتخاري اهدا شد.

گفتني است جشنواره شيخ بهايي كه هر ساله براي تجليل از كاركنان، مديران، بازنشستگان و دستگاه‌هاي برتر هر استان برگزار مي‌شود، امسال با حضور قشرهاي مختلف كاركنان، مديران و مقامات ارشد استان در تالار شيخ بهايي دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.
منبع : مجله ی اینترنتی علی هفتاد ( www.ali70.com )
     
  

 
آخر سریال قهوه تلخ لو رفت !!!

داستان مجموعه تلویزیونی «قهوه تلخ» در واقع تقلید از قصه‌ای است که برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ در مجله اطلاعات جوانان و بار دوم در سال ۱۳۵۰ در مجله فردوسی با عنوان «ماشاءالله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید» به چاپ رسید و در سال ۱۳۵۴ به صورت کتابی با همین عنوان به قلم «ا.پ.آشنا» یا همان «ایرج پزشک‌زاد» (متولد ۱۳۰۶) منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در مقدمه این داستان نویسنده ابتدا به مفهوم سیر و سفر در زمان گذشته و اینکه این سفر همیشه جنبه رؤیایی برای بشر داشته، پرداخته و آرزوی انسان برای داشتن علم و اطلاع به توانایی خود و کمبودهای دوران قدیم که بتواند به میان آدم‌های قرون گذشته بازگشته و برتری‌های خود را به رخ آنها بکشد و تفریح کند، صحبت کند.

نویسنده این تفریح و تفرج در گذشته را موضوع بسیاری از آثار تخیلی نویسندگان جهان و حتی سوژه بسیاری از فیلم‌های سینمایی دانسته و در این داستان شخصیتی به نام ماشاءالله‌خان را تصویر می‌کند که دربان بانک است و تحت تأثیر کتب تاریخی و به ویژه داستان‌های دوران هارون‌‌الرشید قرار دارد و اطرافیان را براساس برخوردی که با وی دارند، در قالب شخصیت‌های آن دوران می‌بیند.

در میان آن کتاب‌ها «عباسه و جعفر برمکی» و «امین و مأمون» اثر «جرجی زیدان» قرار دارند که به داستان‌ها و حوادث دربار خلیفه می‌پردازند. ماشاءالله آرزو می‌کند که کاش در دوران خلیفه بغداد به دنیا آمده بود و زندگی می‌کرد. تا آنکه روزی در خیابان با دیدن تابلوی پارچه‌ای در کنار در ورودی یک خانه محقر توجهش جلب می‌شود. در این نوشته نام احمد سورخان یک مرتاض هندی اعلام شده که آینده و گذشته را پیش‌بینی می‌کند. ماشاءالله از او می‌خواهد روح وی را به دوران‌ هارون‌الرشید ببرد و مرد مرتاض با روشن کردن شمع‌های رنگارنگ و حرکاتی او را به قرن دوم هجری می‌برد.

از همین‌جاست که داستان و حوادث قصه شروع می‌شود و وی خود را در شهر بغداد و کنار رود دجله می‌بیند و متوجه می‌شود در دوران هارون‌الرشید قرار دارد.

در این داستان ساختار سیاست و قدرت در نظام خلفای عباسی با زبان قصه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی به صورت عریان مطرح می‌شود. خشونت و سبعیت آن دوران در قالب فردی مانند «مسرور» که جلاد دربار هارون‌الرشید است، نشان داده می‌شود و انتقادی گزنده است و البته داستان جنبه خنده‌آوری نیز دارد و تلخی‌های محیط به شیوه شیرین مطرح می‌شود.

مناسبات حاکم بر جامعه و ساختار قدرت، موجب می‌شود یک دربان ساده بانک که با این مناسبات درگیر است و با اهل آن دوران در محیط دربار و جامعه شهری اجباراً زندگی می‌کند، باید انواع آزارها و جفاهای محیط را انتظار کشیده و قادر به ایجاد ارتباط نیست. هزاران بلا و مصیبت را تحمل می‌کند و سعی دارد از بروز برخی فجایع مانند کشته شدن جعفر برمکی به دست مسرور جلوگیری کند ولی ناتوان است و تنها مجبور است خود را برابر حوادث حفظ کند.

در پایان داستان از این رؤیای کابوس‌گونه بیدار شده و جان به در می‌برد ولی نشانه آن دوران که انگشتری بسیار گرانبها و بزرگ است را در دست دارد و همین موجب شهرت او و جلب توجه اطرافیانش در بانک می‌شود و عده‌ای قصد دارند از موقعیت او به نفع خود بهره‌برداری کنند.

به هر حال باید تا پایان مجموعه «قهوه تلخ» که داستان آن به طور کامل بیان می‌شود منتظر ماند و آنگاه آن را بیشتر مورد بحث قرار داد.
این كاربر به درخواست خودش بن شد.
مدیریت انجمن پرنس و پرنسس
     
  
مرد

 
«شكارچي انسان» در جنگل‌هاي سواد كوه ادامه دارد

[font#000000][/font]



عليرضا رفيعي تهيه كننده در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: تاكنون حدود 40 درصد از تصويربرداري فيلم «شكارچي انسان» انجام شده و تدوين همزمان تصاوير نيز توسط امير شفيعيان در حال انجام است.
وي ادامه داد: به دليل شرايط متغير آب و هوا در شمال كشور، حدود ده جلسه تصويربرداري از فيلم باقي مانده است.
رفيعي در ادامه افزود: با توجه به تصاوير تدوين شده از كار راضي هستيم و در حال مذاكره با خواننده تيتراژ و ساخت موسيقي هستيم كه هنوز قطعي نشده است.
امروز گروه مشغول ضبط صحنه‌هاي داخلي در كلبه جنگل‌هاي سواد كوه با حضور رامين راستاد، حميد خندان و شاهين صمدپور هستند.
داستان تقابل بين خير و شر است كه در بستر جنگل و طبيعت اتفاق مي‌افتد.
در اين فيلم رامين راستاد، اميد زندگاني، پرستو صالحي، شراره رخام، بهاره ارجمند، حميد خندان، اميد ميرعلايي، سيد مهدي ميرفخرايي، شاهين صمدپور، بهامين توراني و... و سيد جواد هاشمي بازي دارند.
تعدادي از عواملي كه در ساخت فيلم همكاري دارند، عبارتند از:
نويسنده و كارگردان : داريوش جهانگيري/ تهيه‌كنندگان: جهانگير جهانگيري، عليرضا رفيعي/ مجري طرح و مديرتوليد: سيد مهدي ميرفخرايي/ مديرتصويربرداري: محمد خدابخشي/ صدابردار: علي عدالت دوست/ طراح گريم: رضا قومي/ طراح صحنه و لباس: داريوش سهرابي/ دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: بابك گودرزي/ تدوين و صداگذاري: امير شفيعي/ دستيار دوم كارگردان: مهدي گلستانيان/ منشي صحنه: مژگان تمجيدي/ عكاس و روابط عمومي: شراره عسگري‌فر/ دستياران صحنه: اميد رفيعي، زهرا موسوي/ دستياران گريم: الهام يار مقدم، محمد محسني/ مديرتداركات: حسين اعرابي.
«شكارچي انسان» با همكاري اداره كل منابع طبيعي و آب خيزداري استان مازندران (منطقه ساري) توليد مي‌شود.
     
  ویرایش شده توسط: Gonzales   
مرد

 
ترکیب‌های تکراری؛ جای ستاره‌های سینما خالی است[font#2E2EFE][/font]

مدتی است بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها از بحرانی صحبت می‌کنند که می‌توان آن را بازیگرسالاری خواند، بازیگرسالاری محصول دلایلی است که شرح آنها در این فرصت امکان ندارد، تولید انبوه فیلم‌های 90 دقیقه‌ای در تلویزیون و این روزها در شبکه نمایش خانگی نیاز به بازیگران را افزایش داده و این موضوع تعادل بازار عرضه و تقاضا را برهم زده است.

بازیگران می‌توانند دستمزد حضور در یک فیلم سینمایی را از بازی در مجموعه‌ای تلویزیونی، فیلمی 90 دقیقه‌ای یا فیلمی که متعلق به شبکه نمایش خانگی است به دست بیاورند آنهم در زمان کوتاه و شرایط آسان‌تر. این گونه است که اشتیاق بازیگران برای حضور در سینما کمتر از قبل شده است. تولید انبوهی از فیلم‌های عامه‌پسند که پیرو جریان حاکم بر مجموعه‌های طنز تلویزیون ساخته شده باعث شده گروهی خاص در این فیلم‌ها بازی کنند، ترکیب بازیگران این آثار که نمونه‌های ابتدایی‌شان در گیشه موفق بوده حالا به ترکیبی آشنا و تکراری تبدیل شده است.

بهاره رهنما، سیدجواد رضویان، پوریا پورسرخ، رضا شفیعی‌جم، علی صادقی، الناز شاکردوست، احمد پورمخبر و حتی بازیگر با استعدادی مثل حامد کمیلی را می‌توان در نقش‌هایی کم و بیش مشابه روی پرده سینماها دید. سینمای عامه‌پسند این روزها قابلیت‌های بازیگران را به قربانگاه می‌برد و آنها را به موجوداتی تک بعدی و تکراری تبدیل می‌کند. شاکردوست در فیلم‌های متعدد و مختلف همیشه سیمایی مشابه دارد.

احمد پورمخبر در قالب پیرمردی که هنوز هوای جوانی به سر دارد با آن لحن تکراری هیچ تفاوت و تنوعی را با خود روی پرده نمی‌آورد. او اصلا بازیگر نیست ولی یکی از پرکارترین بازیگران این سینما است و از این پروژه به آن پروژه می‌رود تا با لودگی‌هایش تماشاگر را بخنداند. رضویان، صادقی، شفیعی‌جم و... هم خارج از ساختار کلیشه‌ای دیده نمی‌شوند. سردرد سینماها در یکی دو سال اخیر بارها تصویر خندان رضویان و چهره‌های شفیعی‌جم و صادقی را به خود دیده، تصاویر مشابهی که اگر نام فیلم‌ها را از رویشان برداریم چندان نمی‌توان تشخیص داد متعلق به کدام فیلم هستند.

زمانی در دهه 70 بیتا فرهی و خسرو شکیبایی در چند فیلم کنار هم نقش‌آفرینی کردند و به اصطلاح زوج سینمایی لقب گرفتند، کیفیت نقش‌آفرینی این دو بازیگر و تنوع این تجربه‌ها کنار هم تصویری خاطره‌انگیز در سینمای ایران رقم زده، تصویری که نشان می‌دهد زوج‌های سینمایی یا ترکیب‌های مناسب می‌توانند چقدر دوست‌داشتنی باشند. در سینمای جهان هم بسیاری از همکاری‌های مشابه تعدادی از بازیگران و ستاره‌ها با هم تکرارنشدنی و خاطره‌انگیز بوده است.

ترکیب بازیگرانی که این روزها روی پرده می‌روند فرصت و مجالی برای درخشش چهره‌های تازه فراهم نمی‌کند، در این سینما است که مهدی هاشمی پس از سال‌ها فرصت بازی در فیلمی را پیدا می‌کند یا مدت‌ها است نامی از رضا کیانیان، پرویز پرستویی یا بازیگران طراز اولی که بازی‌شان جلوه‌ای از توانایی‌های بازیگری در سینمای ایران است نمی‌شنویم. این گونه استفاده از بازیگران قابلیت‌های بازیگری در سینمای ایران را زیر سوال می‌برد. آیا همه سهم سینمای ایران از بازیگرانش این است؟

آیا تقلید، حرکت‌های چندش آور و بازی‌های ناشیانه را می‌توان تعریف بازیگری دانست؟ در میان این بازیگران پرکار سینمای عامه پسند گاهی چهره‌هایی دیده می‌شوند که حضورشان در این آثار مایه تعجب است. ترانه علیدوستی، نیکی کریمی و حتی حامد کمیلی که می‌تواند از چهره‌های شاخص بازیگری سال‌های آینده باشد در این فضا قرار گرفته و به ستاره این فیلم‌ها تبدیل شده‌اند.

فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد دوران طلایی‌شان تمام شده، مدت‌ها است فیلمی از این جریان فروش خوبی در گیشه ندارد، اما تولید این آثار قابلیت‌های تعدادی از سینماگران را کاهش می‌دهد، عواملی که در این پروژه‌ها همکاری می کنند و بازیگرانشان در چنبره‌ای از کاستی‌ها سهم خود را می‌خواهند، سهمی که نه برای سینمای ایران و نه برای تماشاگرانش چیزی به ارمغان نمی‌آورد.
     
  
مرد

 
فرامرز قريبيان در «بهشت اينجاست» جلوي دوربين رفت



فيلمبرداري در روستاي حيرت همچنان ادامه دارد و از روز گذشته فرامرز قريبيان براي ايفاي يكي از نقش‌هاي اصلي جلوي دوربين رفت.
وي ادامه داد: ضبط سكانس‌هاي شبانه فيلم در روستاي حيرت آغاز شده و تدوين تصاوير توسط سپيده عبدالوهاب در تهران انجام مي‌شود تا مراحل فني فيلم هرچه سريع‌تر انجام شود و فيلم براي نمايش در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر آماده نمايش شود.
پس از اتمام ضبط صحنه‌هاي روستا گروه در جنگل‌هاي چشمه سر (اطراف چالوس) فيلمبرداري را پي خواهند گرفت.
فيلمنامه «بهشت اينجاست» را حميد سليمي به رشته تحرير درآورده است و داستان پسري به نام علي را روايت مي‌كند، در خلاصه داستان فيلم آمده است: علي هفت ساله است اما روح بزرگش در جستجوي حرف‌هاي تازه‌اي است. جنگل كه همه را مي‌ترساند براي او دوست داشتني‌ترين پناهگاه مي‌شود...
در اين فيلم فرامرز قريبيان، نيره فراهاني، رويا شريف، محمدمهدي احدي، ياشار سليماني، صديقه رئيسي و... به ايفاي نقش‌هاي اصلي فيلم مي‌پردازند.
تعدادي از عواملي كه در ساخت فيلم همكاري دارند، عبارتند از:
نويسنده فيلمنامه: حميد سليمي/ كارگردان: حميد سليميان / تهيه كننده: محمدصادق آذين / مديرفيلمبرداري: حسن اسدي / صدابردار همزمان: فرخ فدايي/ طراح صحنه ولباس: محمد هادي قميشي/ طراح گريم: محسن بابايي/ مديرتوليد: مهدي بشكوفه / بازيگردان: مهتاب نصيرپور/ دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: شكوفا كريمي / دستيار توليد: مجيد نصيري/دستيار دوم كارگردان: پژمان مسعودي/ منشي صحنه: ياسمن كفايتي/ عكاس: حسام خلوصي/ دستيار اول فيلمبردار: رضا كارگاه/ دستيار دوم فيلمبردار: جعفر پوينده/ گروه فيلمبرداري: حميد خميس‌آبادي، سعيد خميس آبادي، مهدي اذاني، سامان بغلانيان/دستيار صحنه: حميد نظيفي/ دستيار لباس: سيما سلامي/ مجري صحنه: مهرداد كمري/ دكوراتور: ستار حيدري/ مجري دكور: وحيد عباسي، حسين عباسي، پرويز شيخ‌الاسلامي/دستيار صدا: روزبه علوي/ مجري گريم: ناصر آقاسي، مرضيه آشتياني/مديرتداركات: امير تجربه/ دستيار تداركات: اصغر پسندپور/ پذيرايي: حبيب‌الله عظيمي.
محمدصاق آذين «بهشت اينجاست» را با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه و توليد مي‌كند.
حميد سليميان پيش از اين ساخت فيلم‌هاي كوتاه بسياري از جمله چاه خيال، يك لحظه زيبا، يك لحظه مرگ، تو و... را تجربه كرده و در كشور فرانسه مستند «زندگي جاي ديگري است» را به سفارش شبكه چهار سيما كارگرداني كرده است كه از اين شبكه پخش شده است.
     
  
مرد

 
ناگفته های ساخت و آمار و ارقام تولید و اکران «ملک سلیمان»

ملك سليمان پس از مريم مقدس (سلام الله علیها) آخرين ساخته شهريار بحراني است و اگرچه يك فيلم با موضوع تاريخي و قرآني است، اما توانسته با بهره‎گيري از فيلم‎نامه خوب و استفاده از جلوه‌هاي ويژه تصويري، تحولات زيادي را در فيلم‎سازي ايران ايجاد كند. بحراني و گروه همكارانش در اين توليد بزرگ سينمايي سعي كرده‌اند قواعد فيلم‎سازي روز دنيا را رعايت كنند و از اين منظر بايد ملك سليمان را تنها فيلم ايراني بدانيم كه قابليت‌هاي سرمايه‎گذاري و پخش در عرصه بين‎المللي را هم دارد. فيلمي كه بحراني آن را سينماي آرماني خود مي‌داند و معتقد است كه بايد براي نشان دادن الگوهاي ديني و اسلامي از سبك و روش آن استفاده شود.

نخستين جرقه‎هاي ساخت فيلم ملك سليمان نبي (عليه‌السلام) كه امروز لقب عظيم‎ترين و پرهزينه‎ترين پروژه سينمايي ايراني را به همراه دارد، از سال 1383 در ذهن شهريار بحراني و همكارانش روشن شد؛ يعني همان وقتي كه دولت هشتم با ارائه لايحه‌اي به مجلس شوراي اسلامي خواستار اختصاص رديف بودجه ويژه‌اي براي ساخت آثار فاخر سينمايي شد و با مساعدت نمايندگان، مصوبه آن را دريافت كرد. با تصويب اين لايحه، گروه‌هاي مختلفي دست به كار ارائه طرح ساخت آثار سينمايي فاخر به معاونت سينمايي وزارت ارشاد شدند. در اين ميان اما گروه سه نفري شهريار بحراني، مجتبي آفريده و حميد قديريان، يك گام از ديگران جلوتر بودند؛ زيرا مدتي مي‌شد كه مشغول مطالعه و تحقيق درباره موضوعات مختلف تاريخي بودند. تحقيقاتي كه به گفته آفريده، تهيه‎كننده فيلم ملك سليمان(ع)، از دوران حضرت آدم (عليه‌السلام) تا پيامبر اسلام (صلي‌ا... عليه و آله) را شامل مي‌شد. آفريده درباره اين‌كه كار ساخت ملك سليمان چگونه به او و همكارانش سپرده شد، گفت: «بعد از تصويب آن لايحه، آقاي حيدريان، معاون سينمايي وقت تماس گرفت و پيشنهاد كرد كه طرح‎مان را براي ساخت اثر فاخري با محتواي قرآني ارائه كنيم كه ما زندگي حضرت سليمان را به‎دليل ويژگي‎هاي خاص مقطع زندگي ايشان پيشنهاد داديم و تصور مي‎كرديم به دليل نياز بالاي اين كار به امكانات و جلوه‎هاي ويژه مورد نياز با ساخت آن موافقت نشود، اما خوشبختانه دوستان پيشنهاد ما را پسنديدند و كار را براي توليد اين فيلم به‎صورت جدي پيگيري كرديم.»
بحراني هم در اين باره گفت: «بعد از ساخت و پخش سريال «مريم مقدس (سلام الله علیها)» با افراد گروه، شروع به ساخت مجموعه‌اي به نام «امام حسين(عليه‌السلام)» كرديم كه اين مجموعه بنا به دلايلي نيمه‌كاره ماند و به پايان نرسيد. بنابراين مدتي بيكار بوديم! در اين هنگام وزارت ارشاد، طرحي را در اختيار ما گذاشت و معاونت سينمايي وقت وزارت ارشاد از ما خواست تا ساخت يكي از داستان‌هاي قرآني را در قالبي فاخر آغاز كنيم. با كمك تهيه‌كننده كار، آقاي آفریده و طراح صحنه و مدير هنري كار، آقاي حميد قديريان، تحقيقاتي در اين‎باره انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه يكي از داستان‌هايي كه به‌عنوان موضوع روز مي‌تواند مطرح شود و قابليت اين را دارد تا مشكلات و موانع دنياي امروز در آن مورد بررسي قرار گيرد، داستان حضرت سليمان(عليه‌السلام) است.»




* طرح فيلم نامه
بلافاصله بعد از اعلام موافقت معاونت سينمايي ارشاد و بنياد سينمايي فارابي با طرح ساخت داستان حضرت سليمان(ع) و اختصاص بودجه به طرح، گروه تحقيقات فيلم كار خود را به‎صورت شبانه‎روزي آغاز كردند. سه گروه تحقيق در آيات قرآن، روايات و تحقيق در حوزه تاريخي همزمان كار خود را شروع كرده و به‎صورت موازي پيش مي‌رفتند. در پايان، مجموعه اين تحقيقات در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي زير نظر آقاي حميد محمدي پالايش شده و احاديث و رواياتي كه بيش از ديگر احاديث قابل استناد بودند از داخل آنها استخراج شد. گروه تحقيقات قرآني نيز زير نظر سعيد اصفهانيان، مجموعه آيات مربوط به حضرت سليمان (عليه‌السلام) و حضرت داود (عليه‌السلام) را از قرآن استخراج، دسته‎بندي و تاخر و تقدم آيات را مشخص كردند.

سعي شده بود در انجام تحقيقات تنها از منابع اسلامي و آيات و روايات استفاده نشده و به منابع تاريخي قوم يهود نيز توجه شود.
با تكميل تحقيقات اوليه، گروه سه نفري بحراني، آفريده و قديريان دوباره دست به كار شدند و كار تحقيقات را در سطح ديگري پيش بردند. آفریده در زمينه ميتراييسم و تمدن باستان و تأثيرش در آيين زرتشت، مسيحيت و نفوذش در دنياي غرب، قديريان در رابطه با معماري باستان و كليت تفكر هنري بني‌اسراييل و بحراني نيز در زمينه تمدن كهن در منطقه خاورميانه به‎خصوص بين‌النهرين تحقيق كردند. فرآيند تحقيقات براي ساخت ملك سليمان به اذعان بحراني، حدود يك سال و نيم طول كشيد. با اتمام اين مرحله، بحراني با همكاري آفريده و قديريان دست به كار نوشتن فيلم‎نامه شد. فيلم‎نامه‌اي 150 صفحه‌اي كه بعد از 39 بار بازنويسي به حدود 51 صفحه رسيد. آن‌چه امروز به‎عنوان ملك سليمان بر پرده سينماهاي كشور نشسته است، در واقع نخستين بخش از سه‎گانه‌اي است كه درباره تاريخ زندگي حضرت سليمان نبي (عليه‌السلام) ساخته شده است. در اين قسمت، داستان از مشاهدات حضرت سليمان(عليه‌السلام) شروع مي‌شود؛ او به واسطه نشانه‌ها درمي‌يابد كه خداوند ملك او را به جسدي بي‌جان و بي‌روح تشبيه مي‌كند و مي‌فهمد كه دليل نبود اين روح چيست و در نتيجه خداوند او را كمك مي‌كند تا ملك بي‌بديل خود را بنا كند. اولين قدم براي بنا كردن اين ملك، نزديك شدن به عالم اجنه و شياطين و در نهايت به تسخير درآودن آنان است. راهكاري كه خداوند در قرآن مطرح مي‌كند و در آن مردم را به رعايت تقوا و اطاعت از ولي خود رهنمون مي‌كند. اين راهي است كه مي‌تواند مردم را در دنياي مادي و در ميان سرگشتگي‌هاي دنيايي سالم نگه دارد و به سر منزل مقصود برساند. سليمان نبي (عليه‌السلام) موفق به تسخير فضاي شيطاني حاكم شده بر ملك خود و غلبه بر فضاي فتنه‌گون سرزمين و امت خويش مي‌شود.

قسمت بعدي فيلم، ماجراي «ملك» است كه حضرت سليمان (عليه‌السلام) با شكوه تمام آن را اداره مي‌كند، اما چون اجازه نابودي كامل شياطين را از سوي خداوند ندارد، اين بار اتفاق عجيبي مي‌افتد و مردم به سراغ شياطين مي‌روند و سحر و جادو طلب مي‌كنند. اين‎جاست كه درمي‌يابيم جهاد اول، جهاد اصغر بوده و حالا جهاد اكبر در راه است. متأسفانه براساس فرمايش قرآن، در آن مقطع همه كافر مي‌شوند غير از سليمان نبي (عليه‌السلام).



در قسمت سوم نيز شاهد ادامه برپايي ملك هستيم تا جايي كه اعمال مثبت انسان تبديل به وجوه مادي مي‌شود و برزخيات كمرنگ مي‌شوند و صور مثالي افعال را مي‌بينيم و در نهايت، فيلم با حضور بلقيس و ايمان آوردن او كه نماد ايمان آوردن بشر است، ادامه مي‌يابد و با ماجراي مرگ سليمان نبي(عليه‌السلام) به پايان مي‌رسد.

* توليد فيلم
تكميل و نگارش فيلم‎نامه كه توسط بحراني و همكارانش با دقت و وسواس زيادي انجام شد، حدود شش‎ماه طول كشيد. با نهايي شدن فيلم‎نامه، گروه وارد فاز بعدي كار يعني «پيش توليد» شد. هشت ماه اوليه بعد از نگارش فيلم‎نامه، به تحقيق درباره جلوه‌هاي ويژه تصويري و بررسي تكنولوژي روز دنيا اختصاص يافت. سعي گروه از همان ابتدا بر اين بوده كه خروجي كار چيزي باشد كه حداقل استانداردهاي جهاني را دارا بوده و براي پخش در كشورهاي خارجي نيز مناسب باشد. براي همين دقت و حساسيت ويژه‌اي درخصوص جلوه‌هاي ويژه فيلم انجام شد. حساسيتي كه در نهايت پاي «لئولو»ي هنگ كنكي را به پروژه ملك سليمان باز كرد. «لئولو» پيش از اين براي فيلم «ببر خيزان، اژدهاي پنهان» نامزد دريافت جايزه اسكار شده و به‎خاطر همان كار، جايزه بريتيش آكادمي لندن را دريافت كرده بود.

آفريده، كه كار تهيه‎كنندگي اولين محصول بزرگ سينمايي ايران (big production) را بر عهده داشته است، درباره حساسيتي كه او و همكارانش براي جلوه‌هاي بصري ملك سليمان داشته‎اند، گفت: «در ابتداي كار اين مسئله روشن بود كه بايد از جلوه‌هاي ويژه استفاده زيادي داشته باشيم، اما عملا اين امكانات در سينماي ايران موجود نبود؛ در نتيجه به‎دنبال تأمين آن رفتيم.»

او ادامه داد: «ابتدا در ميان هنرمندان ايراني اين مسئله را مطرح كرديم و بيش از 100 اتود از كارهاي افرادي كه تصور مي‌شد شايد بتوانند كاري براي فيلم انجام دهند جمع‎آوري شد، اما هيچ‎يك از آن‎ها در حد فيلمي سينمايي نبود؛ در نتيجه سراغ خارجي‌ها رفتيم.»

فرآورده اظهار داشت: «براي يافتن فردي كه بتواند كار ما را انجام دهد و دستمزد درخواستي‎اش با بودجه‌اي كه در اختيار داشتيم همخواني داشته باشد، جست‌وجوي زيادي كرديم. ابتدا با پيشنهادهاي بالايي روبه‎رو شديم تا اين‌كه در نهايت با مراجعه به هنگ كنگ، لئولو وارد پروژه شد.»

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: «شرط ما اين بود كسي كه كار را قبول مي‎كند با بچه‌هاي ايراني همكاري كند و علاوه‎بر آموزش به آنان، كار را پيش ببرد. خوشبختانه اين توافق صورت گرفت و حدود 10 نفر از بچه‌هاي ايراني كه نمونه كار خود را ارائه كرده بودند، وارد كار شدند و علاوه‎بر يادگيري، كارهاي مربوط به فيلم را انجام مي‌دادند.»

آفريده در گفتگوي ديگري پس از اكران فيلم درباره اينكه چرا كار ساخت جلوه‌هاي ويژه ملك سليمان به گروه خارجي سپرده شد، گفت: «متأسفانه نمي‌توانستيم كار را به متخصصان داخلي بسپاريم؛ زيرا تجربه اين كار در ايران وجود نداشت. آن چيزي كه به اسم جلوه‌هاي ويژه در ايران وجود داشت، در حد كارهاي تيزرسازي بود و البته در قطع تلويزيون. به نظر من هنر اين نيست كه بگوييم همه كارهاي مربوط به پروژه را خودمان يك تنه بدون كمك ديگران پيش برديم؛ هنر در اين است كه كار درست و در نهايت كيفيت انجام شود. به نظرم سپردن كار به متخصصان خارجي عقلاني‌ترين حركتي بود كه از سوي ما انجام پذيرفت. حضور آقاي لئو موجب شد تا مجموعه‌اي از بچه‌هايي كه به كار جلوه‌هاي ويژه علاقه‌مند بودند، بتوانند تجربيات و آموخته‌هاي خود را در اين زمينه افزايش داده و به‎روز كنند. ما حتي تعدادي از اين‌ها را به هنگ كنگ فرستاديم. اين دوستان تحت نام همان شركتي كه نامش را بردم، زير نظر آقاي لئو كار كردند و در اين كار پخته شدند.»

پس از امضاي قرارداد، لئولو و گروه 220 نفري‎اش در شركت شخصي او يعني legend toonland كار خود را براي جلوه‌هاي ويژه فيلم آغاز كردند. همان ابتدا شركتي با نام كاريز پارسه در ايران تأسيس شد تا كار انجام جلوه‌هاي ويژه فيلم را با نظارت و همكاري لو، پيش ببرد.



لئولوي بودايي كه اولين تجربه كاري‎اش را در همكاري با يك گروه مسلمان ايراني از سر مي‌گذراند، ظاهراً ارتباط خوبي با كار برقرار كرده بود. او مفهوم كار ديني را درك كرده و به اذعان بحراني در بسياري از صحنه‌هاي فيلم، كمك شاياني به او و تيم كارگرداني‎اش كرده بود. وي مدتي قبل در گفتگويي كه با فارس انجام داده بود، درباره سينماي ايران گفته بود: «فيلم‌هاي ايراني در سطح جهان، به‎خاطر داستان‌هاي زيباي‌شان و جوايزي كه برده‌اند، معروف هستند، اما از نظر استانداردهاي جهاني، سينماي ايران چندان قابل قبول نيست. بايد امكانات جديدي مثل تجهيزات ديجيتالي به سينماي ايران وارد شود و هزينه‌هاي زيادي هم در اين راه انجام گيرد و اين كاري است كه ما در پروژه ملك سليمان قصد انجام دادن آن را داريم.»

با نهايي شدن بحث جلوه‌هاي ويژه، عملاً مرحله پيش‎توليد كار آغاز شد و گروه براي ساخت دكورها كار خود را شروع كردند. حدود 18 هزار مترمربع دكور جديد در منطقه شهريار ساخته شد. بخش‎هايي از ساحل دريا در منطقه‌اي در گيلان نيز نياز به طراحي مجدد داشت. با تكميل مرحله پيش‎توليد، كار تصويربرداري آغاز شد و فيلم به‎طور رسمي در نيمه تيرماه سال 1386 كليد خورد. اما به هرحال بعد از شش ماه از آغاز تصويربرداري به دلايلي كه آفريده آن‎ها را مشكلات مالي و كمبود بودجه عنوان كرد، متوقف شده و بعد از 9 ماه مجددا آغاز شد.

* هزينه‌هاي توليد
تا پيش از ساخت ملك سليمان، «دوئل» احمدرضا درويش با حدود يك ميليارد تومان هزينه، گران‎ترين فيلمي بود كه در سينماي ايران ساخته شده بود. دوئل در زمان خودش توانست الگوهاي رايج فيلم‎سازي ايران را حداقل در سكانس‌هاي ابتدايي فيلم، از حيث جلوه‌هاي ويژه تصويري تغيير دهد و نام خود را در صدر فهرست فيلم‌هاي ايراني به لحاظ جلوه‌هاي بصري بنشاند. با ساخت ملك سليمان اما همه چيز عوض شد. بدون اغراق بايد گفت، ملك سليمان نبي، با تكيه بر محتواي خوب و جلوه‌هاي ويژه بي‎نقصش تمامي قواعد فيلم‎سازي ايران را تغيير داده و به آثار سينمايي فاخر دنيا پهلو زده است. بنابراين طبيعي است كه چنين فيلمي بتواند لقب گران‎ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را براي خود دست و پا كند. به گفته تهيه‎كننده فيلم، حدود 4 ميليارد و 600 ميليون تومان، خرج نقدي فيلم بوده و در حدود 400 ميليون تومان هم صرف خريد تجهيزات شده و نهايتا مي‌توان گفت 5 ميليارد تومان خرج اين فيلم شده است.

اگرچه مجتبي آفريده هنوز رقم نهايي را كه خرج جلوه‌هاي ويژه اين فيلم شده است اعلام نكرده، اما به نظر مي‌رسد بخش زيادي از بودجه 5 ميليارد توماني اين فيلم به جلوه‌هاي ويژه‎اش اختصاص يافته باشد. بخشي كه توانست جوايز اول جشنواره فيلم فجر و جشن خانه سينما را به خود اختصاص دهد.

به‎غير از بخش جلوه‌هاي ويژه، صداگذاري و ساخت موسيقي فيلم نيز در هنگ كنگ و چين انجام شده است. صداگذاري فيلم به شيوه دالبي توسط كينسون تسانگ در هنگ كنگ آغاز شد و با همكاري تيم 24 نفره‎اش به پايان رسيد و در نهايت يكي از زمينه‎هايي شد كه ملك سليمان را در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر به سيمرغ بلورين رساند.

موسيقي فيلم نيز توسط پانك چان در هنگ كنگ ساخته شد و درست مثل صداگذاري و جلوه‌هاي ويژه، يكي از بخش‎هايي بود كه در جشنواره فيلم فجر براي ملك سليمان، سيمرغ بلورين دريافت كرد.

* اكران و فروش
در ابتدا قرار بود فيلم ملك سليمان به جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر برسد، اما با قرار گرفتن تعطيلات سال نوي مسيحي و تعطيلات در چين و هنگ كنگ، كار آماده نشد و گروه فيلم‎ساز تصميم گرفت تا فيلم را براي جشنواره سال بعد آماده كند. ملك سليمان در جشنواره بيست و هشتم در 9 بخش نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد كه در اين ميان توانست در پنج بخش چهره‎پردازي، تصويربرداري، جلوه‌هاي ويژه، صداگذاري و ميكس و همچنين موسيقي متن اين جوايز را نصيب خود كند. ملك سليمان همچنين جايزه ويژه مصطفي عقاد را هم در بخش سينماي بين‎الملل به خود اختصاص داد. جايزه‌اي كه هر سال به بهترين فيلمي كه در حوزه ديني ساخته مي‌شود، تعلق مي‌گيرد.
آخرين فيلم شهريار بحراني، در چهاردهمين جشن خانه سينما هم چهار تنديس شايستگي براي فيلم‎برداري، طراحي صحنه و لباس و جلوه‌هاي ويژه بصري دريافت كرد.

ملك سليمان كه ارديبهشت امسال پروانه نمايش خود را دريافت كرد، قرار بود همزمان با عيد فطر در سينماهاي تهران روي پرده برود كه به دلايلي به تأخير افتاد و در نهايت از 14 مهرماه در 18 سينماي تهران و 28 سينما در شهرستان‎ها به نمايش درآمد و توانست در چهار روز اول نمايش، 25 ميليون تومان فروش داشته باشد. رقمي كه به نسبت هزينه و زماني كه براي ساخت فيلم گذاشته شده، چندان قابل‎قبول نيست. با اين حال ملك سليمان در اولين جمعه پس از اكران، 18 ميليون و 500 هزار تومان فروش داشته كه به گفته آفريده با اين تعداد سالني كه در اختيار دارد، حداكثر فروش را به‎دست آورده است.
     
  
صفحه  صفحه 6 از 58:  « پیشین  1  ...  5  6  7  ...  57  58  پسین » 
تالار تخصصی سینما و موسیقی

Iranian Cinema News | اخبار سینمای ایران

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA