انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
مناسبتها
  
صفحه  صفحه 1 از 5:  1  2  3  4  5  پسین »

۳۱ اکتبر روز هالووین Halloween گرامی باد


مرد

 
31 اکتبر (نهم آبان ماه) روز هالووین مبارک Happy Halloween

2

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  ویرایش شده توسط: e_h_s_a_n   
مرد

 
هالووین یکی از جشنهای سنتی مغرب‌زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیرمرسوم میپوشند و کودکان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک داده می‌شود.

جشن هالووین که از دوهزار سال قبل تاکنون در چنین روزی میان غربیان برگزار می‌شود، بیان کننده اعتقاد پیشینیان آنان به جهان آخرت است. آخرین روز ماه اکتبر (نهم آبان ماه) زمان برگزاری یکی از جشن‌های مذهبی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است که به نام هالووین (Halloween) یعنی روز همه مقدسین معروف است. بنیانگذاران این جشن قوم سلتی بودند که سال‌ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. به روایت این قوم آغاز سال میلادی اول نوامبر است و با این اعتقاد آخرین شب سال یعنی سی و یکم اکتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب جشنی برپا می‌کردند، همگی دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می‌کردند و هر کس هر غذایی داشت با دیگران قسمت می‌کرد و همگی بر سر یک سفره می‌نشستند چراکه بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگان‌شان نیز در این جمع حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌کنند؛ پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت می‌کردند مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند.

از دیگر مراسمی که در این بخش برگزار می‌شد که البته هر کدام بعدها تغییر کرده و به شکلی کاملاً دگرگون درآمد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط کشیشان، خوردن سیب که سمبل پومانا (خدای میوه و درخت) بود و بردن باقی مانده‌های آتش و خاکستر به خانه‌ها با این نیت که آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی که در پیش بود در امان بدارد. در انتها کشیش‌ها با شب زنده‌داری، دعا و نماز آخرین شب سال را به پایان برده و ارواح مقدس را از برزخ به بهشت رهمنون می‌کردند. پس از گذشت سالیان دراز و با حمله رومی‌ها به این منطقه آیین هالووین دچار تغییراتی شد که ورود مسیحیان کریستین به این سرزمین و اختلاط عقاید آنها به یکدیگر در این تغییرات بی‌تأثیر نبود تا آنجا که کم‌کم «شب همه مقدسین» دیگر تنها متعلق به ارواح پاک نبود بلکه شیاطین و ارواح خبیثه را نیز در این جشن حاضر می‌دانستند. از این رو برخی از مردم در جشن هالووین لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی کنند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده و از میان خود برانند. رفته رفته با شکل گیری زندگی شهری، کشاورزان تنها قشری شدند که مصرانه این جشن را برگزار می‌کردند و برای آن به در خانه‌ها می‌رفتند و طلب غذا و خوراک برای پذیرایی در جشن می‌کردند. در همین دوران موضوع تریت (رفتار نیک: treat) و تریک (حیله و نیرنگ: trick) پیش آمد، به این صورت که اگر کسی سخاوت به خرج می‌داد و چیزهای بیشتری به هالووین اهدا می‌کرد برای او یک کار نیک انجام می‌دادند و هر کس کالا یا خوراک قابل توجهی نمی‌داد او را به سخره و بازی می‌گرفتند. اوایل سده ۱۹ بسیاری از ایرلندی‌ها به آمریکا مهاجرت کردند و به این ترتیب بسیاری از آیین‌ها و اعتقاداتشان بار دیگر دچار تغییر و تحول شد به عنوان مثال آمریکایی‌ها حضور شیاطین و ارواح گناهکار در هالووین را بیشتر مورد استقبال قرار دادند و بیشتر سمبل‌هایی که برای آن در نظر گرفتند ترسناک و خشن بود تا آنجا که شرارت و شیطنت در این شب کاملاً عادی و معمولی به نظر می‌رسید. گاه پیش می‌آمد که راه مردم را می‌بستند، به در خانه‌ها سبزی و میوه پرتاب می‌کردند، با سنگ و کلوخ دودکش خانه‌ها را مسدود می‌کردند و دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند با این عنوان که این اتفاقات ناشی از حضور ارواح موذی و شیاطین است و آنها هستند که مرم را «تحریک» می‌کنند. این اعمال باعث شد برگزاری هالووین در آمریکا برای مدتی متوقف و مسکوت بماند و پس از آن برای اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۲۰ به شکلی متعادل در آمریکا، هالووین جشن گرفته و به عنوان یک روز مذهبی شناخته شد. هر چند که باز هم این مراسم با آنچه در ذهن و نیت پدیدآورندگان قدیمی آن بود بسیار متفاوت برگزار شد.

هالووین در کشورهایی چون ایرلند و اسکاتلند همچنان یکی از روزهای مذهبی و محترم به شمار می‌رود و با برگزاری این جشن کم‌کم به استقبال کریسمس و میلاد عیسی می‌روند.

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  ویرایش شده توسط: e_h_s_a_n   

 
این قشنگ تر نیست

1
جنین ارزوهایم بخاطر مشت های ظالمانه ی غرورت سقط شد
نترس دیگر از باتو بودن باردار نمیشوم غرور تو نازایم کرد
     
  ویرایش شده توسط: sozan_panter   
مرد

 
در قرون وسطا، ترس فراوانی از جادوگران وجود داشت. به خصوص که مردم اعتقاد داشتند جادوگران می‌توانند با جاروهای پرنده خود به همه جا بروند و با ارواح خبیث ملاقات کنند...

گستردگی بیش از حد رسانه‌ها، سهولت دسترسی و نفوذ آنها به زندگی مردم سراسر جهان، برای انسان امروزی فرصت شناخت خصوصیات فرهنگی مردم سایر نقاط جهان را فراهم کرده است. به هر صورت ضمن تاکید به حفظ و نگهداری از سنت‌های زیبا و پر معنای تمدن و کشورعزیز خودمان توجه شما را به مطلبی که درباره ‌هالووین، یکی از این رسوم تهیه شده است، جلب می‌کنیم.
طی چند سال اخیر اجرای بعضی از آداب و رسوم شادی آور کشورهای دیگر جهان در ایران باب شده است و این ماجرا از طرفی خوب است چون اجرای این رسوم - هر چند در اندازه ای بسیار کوچک و در حد خانه، مدرسه و مهد کودک - به هرحال می‌تواند بهانه ای برای شادمانی مردم باشد و از طرفی بد است، چون ما معمولا بدون اطلاع از اصل و ریشه آن که لطف این مراسم را صد چندان می‌کند، فقط ظاهر ماجرا را از روی فیلم‌ها یا کانال‌های ماهواره کپی می‌کنیم و کم کم مصداق ضرب المثل "کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد" می‌شویم.

تاریخچه و آداب ‌هالووین
آیا می‌دانید این شب سراسر خنده و شوخی که کوچک و بزرگ در انتظار آن هستند چه ماجرایی دارد؟
تاریخ این روز به بیش از 2000 سال گذشته بازمی‌گردد و آغاز آن درواقع بسیار جدی بوده است. شب 31 اکتبر که به‌هالووین (Halloween ترکیب دو کلمه Hallow مقدس و E’en که همان Evening به لهجه ایرلندی است، به معنای سر شب) شهرت دارد، ریشه در رسوم سلتیک (ساکنان اولیه جزایر بریتانیا) دارد و آداب آن بیشتر از ایرلند و اسکاتلند آمده است.
این شب در اصل از جشنی مذهبی پایه گرفته است که از قرن نهم بعد از میلاد مرسوم بوده و "روز تمام مقدسین" یا All Hallows Day نام داشته است. مسیحیان در این روز که مطابق با اول نوامبر است، به افتخار تمام قدیسین جشنی برپا می‌کنند که امروز به نام All Saints Day شهرت دارد و‌ هالووین، شب قبل این جشن است.

اما رسوم این شب، تاریخچه ای بسیار دورتر دارد و به یکی از تعطیلات سلتیک برمی‌گردد. بیش از 2000 سال پیش، راهبان سلت که Druid نامیده می‌شدند، جشنواره ای را پایه گذاری کردند که سمهین (Samhain) نام داشت و اعتقاد داشتند که در این شب دروازه بین دو دنیا گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیوها به روی زمین می‌آید.
مردم سلت در این شب لباسهایی از پوست حیوانات می‌پوشیدند و سر آنها را هم مانند کلاه خودی بر سر می‌گذاشتند تا از ارواح خبیث پنهان شوند و با کوبیدن بر طبل و اشیایی مانند دیگ و بشقابهای فلزی، صداهایی ایجاد می‌کردند تا اجنه و دیوها را فراری دهند. در این میان راهبان آتشی می‌افروختند و قربانی می‌کردند تا ارواح را آرام کنند.

امروزه رنگهای محبوب ‌هالووین یعنی نارنجی و سیاه، نشانه ای از رنگ آتش راهبان در آسمان تیره شب است. پوشیدن لباس مبدل هم، از پوشیدن پوست حیوانات به لباسهایی مانند جادوگران، هیولاها، شخصیتهای مشهور و هر چه تصور کنید، درآمده است.
از طرفی، علاوه بر تاثیر این مراسم، جشنواره روز برداشت محصول رومیان نیز، که از قرن اول میلادی آغاز شد، به خصوص جشنی که در ستایش پومونا (Pomona) الهه میوه جات بوده است، بر جشن ‌هالووین تاثیر فراوانی گذاشته است.
گرفتن سیب از آب و دویدن در هزارتوهای مزارع ذرت و البته استفاده‌های مختلفی که از کدو می‌شود، همه نشانی از جشن رومیان دارند که در طی آن برداشت محصولی خوب را جشن می‌گرفتند.

trick-or-treat یا همان قاشق زنی!
یکی از آداب بسیار رایج در‌ هالووین trick-or-treat نام دارد و بسیار شبیه به قاشق زنی خودمان است، به این ترتیب که افراد- به خصوص کودکان - در گروه‌هایی کوچک به در خانه‌ها رفته و می‌گویند trick-or-treat به این معنی که: "چیزی بده تا اذیتت نکنیم" و صاحبخانه که به همین مناسبت خوراکی‌هایی تهیه کرده، چیزهایی در سبد آنها می‌گذارد.
این رسم در واقع بازسازی اتفاقی است که در دوران گذشته و در روز "تمام مقدسین" روی می‌داد و در طی آن فقرا به درب منزل ثروتمندان می‌رفتند و از آنها پول یا غذا می‌گرفتند و اگر کسی از کمک به آنها سرباز می‌زد، ارواح خبیث به سراغش می‌آمدند و خانه اش را ویران می‌کردند.

کدوی نارنجی رنگ، جاودگر سوار بر جارو و ...
جک فانوسی یا Jack-o'-lantern: کدوهای نارنجی رنگی که به اشکال مختلف بریده می‌شوند و با شمعی در داخلشان، به عنوان فانوسهای شب ‌هالووین در همه جا دیده می‌شوند، جک فانوسی نام داشته و پیشینه ای سلتی دارند.

صندوق‌های کوچک یونیسف برای‌ هالووین
بنا بر این داستان، مردی به نام جک، محکوم شده بود تا پس از مرگ در دنیا سرگردان باشد. او فانوسی را که با کنده کاری بر روی ترب در دست داشت و به جک فانوسی معروف بود.
هنوز هم در ایرلند و اسکاتلند این فانوسها از ترب ساخته میشود اما مهاجرین ایرلندی، پس از رسیدن به آمریکا، کدو را برای این منظور مناسبتر و زیباتر دیدند و پس از مدتی، کدو تنبلهای بزرگ و زیبا جای ترب را گرفت.

جادوگرانی با جاروهای پرنده و گربه سیاه: در قرون وسطا، ترس فراوانی از جادوگران وجود داشت. به خصوص که مردم اعتقاد داشتند جادوگران می‌توانند با جاروهای پرنده خود به همه جا بروند و با ارواح خبیث ملاقات کنند. عده ای هم گربه سیاه را جادوگری می‌دانستند که تغییر شکل داده یا حتا مرده ای است که به زندگی بازگشته است.

هالووین و عطسه! در اعتقادات سلتی، باید به کسی که عطسه می‌کند بگویند: خدا حفظت کند! "God bless you". زیرا آنها اعتقاد دارند که هنگام عطسه، روح از بدن به بیرون پرتاب می‌شود و در شب‌ هالووین، باید حتما مراقب بود تا اگر کسی عطسه کرد به او بگویند "خدا حفظت کند" تا مبادا شیطان روح آنها را تسخیر کند.

كیك هالووین
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
بترس و خوش باش

«كمي بترس، كمي بترسان و لذت ببر» اين فلسفه اصلي جشن هالووين است، جشني كه مي‌گويند قديمي‌ترين جشن در حال برگزاري در جهان غرب است. مورخان مي‌گويند كه جشن و مراسم هالووين توسط اقوام سلت پايه‌گذاري شده است، سلتي‌ها كه...


«كمي بترس، كمي بترسان و لذت ببر» اين فلسفه اصلي جشن هالووين است، جشني كه مي‌گويند قديمي‌ترين جشن در حال برگزاري در جهان غرب است.

مورخان مي‌گويند كه جشن و مراسم هالووين توسط اقوام سلت پايه‌گذاري شده است، سلتي‌ها كه ساكن شمال اروپا بودند و برخي مورخان مبدا آنها را از دشت‌هاي سيبري –و در نتيجه نزديك به آريايي‌ها – مي‌دانند، حدود 2500 سال قبل به شمال جزيره انگلستان مهاجرت كردند و در سرزمين‌هايي كه در حال حاضر در اسكاتلند و ايرلند و شمال انگلستان هستند ساكن شدند (البته گروهي از آنها هم در شمال و جنوب فرانسه پخش شدند). اين قوم بسيار به طبيعت و نيز به ماوراءالطبيعه وابسته بودند و مراسم مختلفي در اين موردداشتند كه يكي از مهمترين آنها مراسم سواين يا سوم‌اين (somhein) بودكه در روزهاي آغاز سال نو برگزار مي‌شد. سلتي‌ها مثل آريايي‌ها آغاز پاييز را به عنوان شروع سال جديد جشن مي‌‌گرفتند و مبدا سال جديد آنها هم روز اول پاييز بود، آنها طي سال‌ها دريافته بودند كه ميزان مرگ و مير در روزهاي آغازين پاييز از ساير مقاطع زماني بيشتر است و براي همين اعتقاد داشتند كه در اين روزها ارواح با جهان زندگان ارتباط برقرار مي‌كنند و افرادي كه در انتظار ديدن درگذشتگان خود باشند مي‌توانند با برگزاري مراسم خاص با اين متوفي‌ها تماس برقرار كنند. مهمترين مراسم اين مدت همين جشن «سوم‌اين» بود كه در شب آخرين روز تابستان برگزار مي‌شد. در اين روز آتش‌هاي عظيم دور تا دور دهكده‌ها و شهرها برافروخته مي‌شد تا ارواح خبيث را دور كنند. در داخل خانه‌ها هم آتش‌هاي كوچكي برافروخته مي‌شد و ظرفي كوچك از آتش روي ميزها قرار مي‌گرفت و ظرفي غذا در كنار آن تا روح درگذشتگان خانه به ديدن اعضاي خانواده‌اش بيايد. در اين روز جوانان سلت ماسك‌ها و كلاه‌هايي – معمولا ساخته شده از سر حيوانات شكار شده – بر سر مي‌گذاشتند و به دور آتش‌ها جمع مي‌‌شدند و داستان‌هاي ترسناك براي همديگر تعريف مي‌كردند، كوچكترها هم در داخل خانه‌ها پاي داستان‌هاي بزرگترها مي‌نشستند.

پس از آنكه بسياري از سرزمين‌‌هاي سلت‌ها توسط رومي‌ها فتح شد، دو مراسم خاص رومن‌ها طي ساليان طولاني با مراسم «سوم‌اين» در هم آميخت، اولين آنها «فراليا» بود كه در فرهنگ رومي روز مردگان بود و روزي در اواخر تابستان بود و ديگري هم روز «پومونا» بودكه روز ميوه‌ها و سبزيجات بود و زمان آن در اوايل پاييز. اين مراسم مختلف با هم در آميخته شد تا روز ساماهين (samahin) هم روز ارواح باشد و مراسم خاص مردگان و دوري از ارواح خبيث برگزار شود و هم روز محصولات و ميوه‌ها، تا درآن روز بهترين ميوه‌ها خورده شودو مسابقاتي در رابطه با خوردن ميوه‌ها با دست‌هاي بسته، ياتيراندازي با كمان به ميوه‌هاي كوچك برگزار شود.

اما مهمترين اتفاق در زمينه تاريخ جشن هالووين در حدود سال هشتصد ميلادي اتفاق افتاد؛ زماني كه پاپ بانيفاس چهارم تصميم گرفت كه مراسم سنتي سلتي‌ها را با مراسم مذهب مسيحيت در هم بياميزد. مسيحيان يك جشن مذهبي داشتند به نام «روز قديسان» يا روز«مردان مقدس»
- All saints Day كه درآن قديسان و قديسه‌‌ها مورد ستايش قرار مي‌گرفتند و براي روح آنان دعا خوانده مي‌شد. در نهايت همه اين مراسم سنتي با هم در آميخته شد و مراسم هالووين، كه در نهايت «روز مردگان» است شكل گرفت.

قاعدتا روزي كه «روزمردگان» و «روز ارواح» است بايد روزي ترسناك و نه‌چندان خوشايند باشد اما چرا هالووين اين همه محبوب است؟ مساله اين است كه در گذر اين سال‌ها، هالووين به فستيوالي از جشن‌‌ها، تفريحات و بازي‌هاي مختلف بدل شده است كه براي پير و جوان لذتبخش است كه در آغاز در ايرلند، اسكاتلند، شمال انگلستان و آمريكا جشن گرفته مي‌شد و حالا در كانادا، مكزيك، آمريكاي جنوبي، اروپاوحتي در چين و ژاپن و استراليا و برخي كشورهاي آفريقايي جشن گرفته مي‌شود. البته هنوز هم ايرلندي‌ها معتقدند كه اين جشن درواقع متعلق به آنها است و آنها بهترين و بزرگترين جشن‌هاي هالووين در جهان را برگزار مي‌كنند. در اين روز پير و جوان ايرلندي‌ لباس‌هاي مخلوقات دنياي زيرزميني و ارواح را مي‌پوشند و ماسك آنها را بر صورت مي‌زنند (ارواح، خون‌آشام‌ها، غول‌ها و ديوها محبوب‌ترين انتخاب‌هاي مردم در اين روز هستند). اين لباس‌ها و ماسك‌ها منشاء بازي‌هاي زيادي است كه يكي از جذاب‌ترين آنها بازي ترساندن و غافلگير كردن ساير اعضاي خانواده است. يك بازي ديگر محبوب هم‌بازي پنهان شدن در خانه‌ها يا باغ‌هاي متروك است كه در آن جوانان به اتفاق هم به اين مكان‌ها مي‌روند و درآن پنهان مي‌شوند و يكي، دو نفر از آنها مسوول پيدا كردن ديگران مي‌شوند (همان قايم‌باشك ايراني منتها در جاهاي ترسناك). خيلي از بازي‌هاي اين روز هم مربوط به بچه‌ها است. يكي از اين بازي‌ها بازي «حقه و جايزه» است، در اين بازي كودكان شنل و ماسك‌هاي مختلفي به تن مي‌كنند و بر صورت مي‌زنند و به در خانه همسايه‌ها يا اعضاي فاميل مي‌روند و در مي‌زنند، اگر صاحبخانه آنها را بشناسد كودك از بسته آجيل يا ميوه‌اي كه همراه دارد به آنها مي‌دهد و اگر صاحبخانه او را نشناخت آن وقت اين صاحبخانه است كه به كودك شكلات يا ميوه يا هداياي ديگر مي‌دهد (معلوم است كه بزرگترها غالبا در اين بازي از عمد خود را مي‌بازانند). نوع ديگر اين بازي هم اين است كه كودكان، يك پرسش را از اهالي خانه‌اي كه در آن را زده‌اند، مي‌پرسند و اگر اهالي خانه جواب چيستان را ندانند به اوجايزه مي‌دهند(باز هم مطابق معمول بزرگترها معمولا جواب چيستان را نمي‌دانند).

ساير بازي‌ها بازي سيب و آب است (كه بازمانده از همان جشن ميوه رومي‌ها است) ودر آن سيب‌هايي روي سطح آب رها مي‌شوند و كودكان بايد بدون استفاده از دست سعي كنند سيب‌ها را بخورند، نوع ديگر اين بازي هم اين است كه سيب‌ها با نخ از درخت آويزان مي‌شوند و كودكان بايد بدون استفاده از دست آنها را گاز بزنند و به كودكي كه اولين سيب را كامل بخورد جايزه داده مي‌شود.

در اسكاتلند بازي‌هاي كودكان به صورت گروهي برگزار مي‌شود و مثلا سه يا چهار كودك يك نمايش يا يك پانتوميم بازي مي‌كنند تا سايرين به سوال نمايش آنها يا موضوع پانتوميم اشاره كنند و التبه گاهي هم جريان برعكس مي‌شود و بزرگترها نمايش‌هايي براي كوچكترها اجرا مي‌‌كنند. جالب بودن ماجرا اين است كه اغلب بزرگترها سعي مي‌كنند با استفاده از هالووين مساله مرگ و روح و زندگي بعد از مرگ را براي كوچكترها توضيح بدهند و ترس آنها را از ارواح و مرگ و اين جور مسائل بريزند.

هالووين شبيه جشن‌هاي خودمان

اگر دقت كرده باشيد متوجه مي‌شويد كه هالووين شبيه برخي جشن‌هاي خود ما ايراني‌ها است. گفتيم كه بالاخره سلتي‌ها يك جورهايي با آريايي‌ها همنژاد بوده‌اند و بالاخره اين نزديكي باعث مي‌شود كه يك ريشه‌هاي مشتركي در اين جشن‌ها باشد. درست است كه ما در جشن‌هاي خودمان جشني مربوط به ارواح و مردگان نداريم، اما حساب اين را بكنيد كه رفتن كودكان به در خانه همسايه‌ها ودوست‌ها و آشتي و طلب شيريني و شكلات و ميوه در قبال ارائه يك بازي شبيه سنت قاشق‌زني چهارشنبه‌سوري نيست؟ و آتش‌بازي گسترده در اين شب هم عين آتش‌بازي‌هاي چهارشنبه‌سوري نيست؟ تازه در اين روز تقريبا تمامي خانواده‌ها ظروف آجيل وميوه‌هاي خاص فصل را در خانه‌هاي خود وحتي ظرف‌هايي براي ميهمانان خوانده و ناخوانده قرار مي‌دهند كه خيلي شبيه ظروف آجيل و ميوه شب يلداي ما است (و البته مهمترين خوردني‌ اين شب آن طرف آبي‌ها كيك‌هاي مخصوصي است كه آنها مي‌پزند و بامزه‌اش اين است كه در زمان پختن يك سكه يا انگشتر در داخل آن قرار مي‌دهند و بعد از تكه‌تكه كردن كيك، اين سكه يا انگشتر سهم آدم خوش‌شانس فاميل مي‌شود)، شايد جالب باشد بدانيد كه هنوز هم برخي از ايرلندي‌ها و اسكاتلندي‌ها عادت دارند كه در شب هالووين- كه طبق تقويم سلتي‌ها آغاز سال جديد محسوب مي‌شد – ماهي بخورند براي شام.

اما هنوز نفهميده‌ايم كه چرا هالووين كه يك جور جشن مختص يك نژاد خاص بود و بعد در چند كشور فراگير شد تازگي‌ها اين قدر در جهان محبوب شده و سال به سال هم بيشتر محبوب مي‌شود؟ يك حقيقت غيرقابل انكار اين است كه در جهان مدرن آدم‌ها و سيستم‌ها به شدت به دنبال يافتن بهانه‌هايي براي جشن‌ گرفتن و تفريح كردن هستند. در واقع ساختار اداري - اقتصادي جهان غرب انسان‌ها را مشغول و منزوي كرده و بهانه‌هايي مثل هالووين فرصت‌هاي بسيار مناسبي براي جمع شدن گروه‌هاي خانوادگي يا دوستانه است و فرصتي براي تفريح كردن و ارتباط برقرار كردن و در عين حال فرصت دادن به كودكان، هالووين هم كه به هر حال آداب خاص خودش را دارد و جا هم در آن براي ابداع كارهاي عجيب و غريب و سرگرمي‌هاي غيرمنتظره باز است و مي‌توان حسابي از خلاقيت استفاده كرد به همين دليل در خيلي از نقاط جهان مورد استقبال قرار گرفته است (همين سه سال قبل چند جوان مكزيكي با صورت‌هاي ماسك‌زده و نقاب در شكل و شمايل دزدان به يك ميهماني در مكزيكوسيتي وارد شدند و با تهديد ميهمانان با اسلحه‌هاي اسباب بازي خواستند آنها را بترسانند و البته خوش‌شانس بودند كه دو فرد مسلح كه در ميان ميهمانان بودند اول تيراندازي هوايي كردند و بعد اسلحه‌هاي خود را به سمت اين به ظاهر دزدان گرفتند.)

اما جنبه ديگر محبوبيت هالووين، تبليغات جهاني اين مراسم توسط صنعت سرگرم‌سازي، غرب است. در حال حاضر فيلم‌هاي ترسناك زيادي در هاليوود ساخته مي‌شوند كه مخصوص اكران در شب هالووين هستند و در سرتاسر جهان در روز هالووين يا يكي دو روز مانده به آن اكران مي‌شوند و جدا از آنها كتاب‌ها، كميك‌استريپ‌‌ها و گيم‌هاي كامپيوتري زيادي هم در همين ايام سال به بازار عرضه مي‌شود كه بالاخره خيلي از مردم جهان را در حس و حال هالووين قرار مي‌دهد. علت اين مساله هم مشخص است؛ سود بيشتر. حالا همه كارشناس‌ها مي‌دانند كه فيلم‌هاي ترسناك در اين ايام خيلي خوب مي‌فروشند و تهيه‌كننده‌هاي لباس‌ها و ماسك‌هاي مبدل (مثل خون‌آشام‌ها و...) مي‌دانند كه در هيچ موقع سال اين بازار براي آنها اين قدر پردرآمد نخواهد بود (آمريكايي‌ها سال قبل بيشتر از يك ميليون عدد ماسك يا لباس مخصوص هالووين ساختند و فروختند، اما اين فقط آمار توليد داخلي آنها بود چرا كه براساس گزارش‌ها آنها چند ميليون عدد لباس وارداتي – به خصوص از چين – هم در اين روز خريدند)، جدا از اين بازار، بازار لوازم آتش‌بازي و كيك و آجيل و ميوه و شمع هم در اين روزها داغ داغ است و طبيعي است كه سعي مي‌شود جشن تجارت پرسودي در سرتاسر جهان گسترش يابد، حالا پرويي‌ها و شيليايي‌ها و ژاپني‌ها و هنگ‌كنگي‌ها كه احتمالا يك قطره خون سلتي هم ندارند با جديت و حدت مراسم هالووين مي‌گيرند، به همين سادگي.

ايران و هالووين؟

يعني ممكن است روزي هالووين در ايران هم جشن گرفته شود؟ قبل از اينكه نه غليظ بگوييد فقط به اين مساله فكر كنيد كه اگر بيست سال قبل كسي از يك ايراني مي‌پرسيد: «ممكن است ايراني‌ها يك روزي روز ولنتاين بگيرند؟» او با چه غلظتي مي‌گفت: نه!

كدوی هالووین
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
کلمه Halloween در اصل از عبارت All-Hallow-Even اومده. کلمه Hallow به معنای تقدیس شده و مقدسه. جشن Halloween از حدود ۵ قبل از میلاد در ایرلند و توسط قوم سلت (Celt) ابداع شد و بعدها در اوایل قرن نوزدهم به آمریکای شمالی اومد. این روزها بیشتر این جشن رو یک سنت آمریکایی میشناسن. بیش از همه، کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، ایرلند و پورتوریکو از این جشن استقبال می کنن ولی میشه گفت که در بیشتر کشورهای دنیا این جشن کم و بیش با استقبال مواجه میشه.


سنتها و باورها در مورد Halloween در کشورهای مختلف متفاوته ولی به طور کلی این جشن شب آخر ماه اکتبر (یعنی ۳۱ اکتبر) برگزار میشه چرا که معتقدند در روز Halloween امکان ارتباط ارواح با آدمها برقرار میشه و همین طور امکان کارهای خارق العاده و جادویی هم وجود داره. گویا کلیسا نیز تا حدودی به این باورها جنبه مذهبی داده (در این مورد کاملا مطمئن نیستم).

هم بچه ها و هم خیلی از بزرگترها از این جشن استقبال می کنن.


برای بچه ها سه چیز خیلی جالبه اول پوشیدن لباسهای عجیب و غریب یا به قول اینها
Halloween Costume. دوم شرکت در جشنهایی که ممکنه به این مناسبت بهش دعوت بشن و سوم که شاید از همه مهمتر باشه به قول من قاشق زنی و به قول اینها Trick or Treat. بچه ها در این شب لباسهای هالووینشون رو می پوشن و به در خونه ها میرن. مردم هم که از قبل کلی شکلات خریدن بهشون شکلات تعارف می کنن.

بزرگترهایی که به این جشن اعتقاد دارن به چند صورت با اون برخورد می کنن. خیلی ها خونه شون رو با انواع چیزهای ترسناک مثل اسکلت و روح و تابوت و امثال اون تزئین می کنن. مثلا بعضی ها حیات جلوی خونه شون رو به صورت یه قبرستون درمیارن (عین این همسایه بغلی ما). خیلی ها هم تو خونه شون می شینن تا به بچه ها شکلات بدن. در ضمن در همین راستا! کلی پارتی های بزرگسالانه برگزار میشه که مردم به این هوا لباسهای ترسناک و یا سکسی می پوشن و تا می تونن می خورن و می نوشن و حال می کنن.



دو تا از کارهایی که در این ایام رایجه یکی گذاشتن مترسک دم در خونه است (شاید به عنوان یک موجود وحشتناک) و دیگه درست کردن jack-o'-lantern. این jack-o'-lantern در واقع یک کدو تنبل مخصوص هالووینه که توش رو خالی می کنن، روش رو کنده کاری می کنن و بعد داخلش یه شمع روشن می کنن. Lantern یعنی فانوس.

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
ترسناک ترین موجودات جشن هالووین
3

هالووین یکی از جشنهای سنتی مغرب ‌زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود.

بسیاری از افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیرمرسوم میپوشند و کودکان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند.

جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک داده می‌شود. در سالهای اخیر در این فرهنگ سنتی مردم غرب موجودات ترسناکی نیز وارد شده اند که تقریباً جدید محسوب می شود.

در زیر ترسناک ترین موجوداتی که برای این جشن خلق شده اند را مشاهده می کنید:
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
هالووین یکی از جشنهای سنتی مغرب زمین است که...

مراسم آن در شب 31 اکتبر برگزار میشود. در آن شب معمولاً کودکان لباسهای عجیب و ترسناك میپوشند و برای جمع آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران میروند. یکی از نمادهای هالووین یک كدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوهای ترسناک داده میشود. جشن هالووین که از دوهزار سال قبل تاکنون در چنین روزی میان غربیان برگزار میشود، بیان کننده اعتقاد پیشینیان آنان به جهان آخرت است. به روایتی آخرین شب سال کیانا !!!یعنی سی و یکم اکتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب جشنی برپا میکردند، همگی دور هم جمع میشدند، آتش می افروختند، قربانی میکردند و هر کس هر غذایی داشت با دیگران قسمت میکرد و همگی بر سر یک سفره می نشستند چراکه بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز میشود و ارواح درگذشتگانشان نیز در این جمع حاضر میشوند و ارتزاق میکنند؛ پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت میکردند مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدیها و بلاها در امان میماندند.هالووین یکی از روزهای مذهبی و محترم به شمار میرود و با برگزاری این جشن کم کم به استقبال کریسمس و میلاد حضرت عیسی میروند.


بنا به همین گزارش
تاریخ این روز به بیش از 2000 سال گذشته بازمی‌گردد و آغاز آن درواقع بسیار جدی بوده است. شب 31 اکتبر که به‌هالووین (Halloween ترکیب دو کلمه Hallow مقدس و E’en که همان Evening به لهجه ایرلندی است، به معنای سر شب) شهرت دارد، ریشه در رسوم سلتیک (ساکنان اولیه جزایر بریتانیا) دارد و آداب آن بیشتر از ایرلند و اسکاتلند آمده است.
این شب در اصل از جشنی مذهبی پایه گرفته است که از قرن نهم بعد از میلاد مرسوم بوده و "روز تمام مقدسین" یا All Hallows Day نام داشته است. مسیحیان در این روز که مطابق با اول نوامبر است، به افتخار تمام قدیسین جشنی برپا می‌کنند که امروز به نام All Saints Day شهرت دارد و‌ هالووین، شب قبل این جشن است.

اما رسوم این شب، تاریخچه ای بسیار دورتر دارد و به یکی از تعطیلات سلتیک برمی‌گردد. بیش از 2000 سال پیش، راهبان سلت که Druid نامیده می‌شدند، جشنواره ای را پایه گذاری کردند که سمهین (Samhain) نام داشت و اعتقاد داشتند که در این شب دروازه بین دو دنیا گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیوها به روی زمین می‌آید.
مردم سلت در این شب لباسهایی از پوست حیوانات می‌پوشیدند و سر آنها را هم مانند کلاه خودی بر سر می‌گذاشتند تا از ارواح خبیث پنهان شوند و با کوبیدن بر طبل و اشیایی مانند دیگ و بشقابهای فلزی، صداهایی ایجاد می‌کردند تا اجنه و دیوها را فراری دهند. در این میان راهبان آتشی می‌افروختند و قربانی می‌کردند تا ارواح را آرام کنند.

امروزه رنگهای محبوب ‌هالووین یعنی نارنجی و سیاه، نشانه ای از رنگ آتش راهبان در آسمان تیره شب است. پوشیدن لباس مبدل هم، از پوشیدن پوست حیوانات به لباسهایی مانند جادوگران، هیولاها، شخصیتهای مشهور و هر چه تصور کنید، درآمده است.
از طرفی، علاوه بر تاثیر این مراسم، جشنواره روز برداشت محصول رومیان نیز، که از قرن اول میلادی آغاز شد، به خصوص جشنی که در ستایش پومونا (Pomona) الهه میوه جات بوده است، بر جشن ‌هالووین تاثیر فراوانی گذاشته است.
گرفتن سیب از آب و دویدن در هزارتوهای مزارع ذرت و البته استفاده‌های مختلفی که از کدو می‌شود، همه نشانی از جشن رومیان دارند که در طی آن برداشت محصولی خوب را جشن می‌گرفتند.

trick-or-treat یا همان قاشق زنی!
یکی از آداب بسیار رایج در‌ هالووین trick-or-treat نام دارد و بسیار شبیه به قاشق زنی خودمان است، به این ترتیب که افراد- به خصوص کودکان - در گروه‌هایی کوچک به در خانه‌ها رفته و می‌گویند trick-or-treat به این معنی که: "چیزی بده تا اذیتت نکنیم" و صاحبخانه که به همین مناسبت خوراکی‌هایی تهیه کرده، چیزهایی در سبد آنها می‌گذارد.
این رسم در واقع بازسازی اتفاقی است که در دوران گذشته و در روز "تمام مقدسین" روی می‌داد و در طی آن فقرا به درب منزل ثروتمندان می‌رفتند و از آنها پول یا غذا می‌گرفتند و اگر کسی از کمک به آنها سرباز می‌زد، ارواح خبیث به سراغش می‌آمدند و خانه اش را ویران می‌کردند.

کدوی نارنجی رنگ، جاودگر سوار بر جارو و ...
جک فانوسی یا Jack-o'-lantern: کدوهای نارنجی رنگی که به اشکال مختلف بریده می‌شوند و با شمعی در داخلشان، به عنوان فانوسهای شب ‌هالووین در همه جا دیده می‌شوند، جک فانوسی نام داشته و پیشینه ای سلتی دارند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
زن

Princess
 
آیین های هالووین


1.باج یا تهدید (trick-or-treat)

واژه treat در معنای خاص به خوراک رایگان اتلاق می شود ( چیزی شبیه مراسم قاشق زنی ) در این آیین، بچه ها به در خانه ها می روند و با پرسیدن سوال “?Trick or treat” صاحبخانه را به نوعی تهدید به آزار و اذیت ( معنای لغوی trick حقه و نیرنگ است ) یا نوعی شیطنت می کنند.
برای مثال در صورتی که صاحبخانه به آن ها شیرینی ندهند دودکش را مسدود می کنند ، زباله جلو خانه می ریزند و … ، در هر صورت همه این ها در یک جشن اتفاق می افتد و در آن شب خاص کسی ناراحت نمی شود.

2. آتش بازی (bonfire)

bonfire به یک آتش کنترل شده در فضای باز گفته می شود، bonfire مصارف مختلفی دارد، در جشن ها ، بزرگداشت اشخاص ، جشن فارغ التحصیلی کالج و صد البته هالووین!

3.خواندن و دیدن کتاب ها و فیلم های وحشتناک!

این جشن به نوعی به ارواح و حتی در تعابیری به شیاطین و موجودات خبیث مربوط می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، بنا بر ابن بی مناسبت نیست اگر در این روز از مسایل اینچنینی یاد شود و فیلم های وحشتناک تماشا شوند!

4.پوشیدن لباس های عجیب

پوشیدن این نوع لباس ها به شکل امروزی حاصل تحریف ها و تغییرات بوجود آمده در این مراسم است که عمدتا اوسط آمریکایی ها اتفاق افتاده است.

گاهی برخی از این لباس ها توسط گروه های شیطان پرستی و با اهداف خاص استفاده می شوند.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
تاریخچه

گفته می شود هالووین توسط مهاجران ایرلندی به آمریکای شمالی برده شد و در آنجا با تغییرات زیادی مواجه شد، اساس این جشن یاد کردن از ارواح گذشتگان است و پیشینیان اعتقاد داشتند که در چنین روزی در های دو جهان به یکدیگر باز است و ارواح پیشینیان آن ها سر سفره هایشان حاضر می شوند، پس با اشتراک غذاهایشان با یکدیگر و سخاوتمندی موجب رضایت ارواح شده و از حمایت انها در طول سال بهره می بردند، زیرا که گمان داشتند بلایا و مریضی هایشان حاصل از خشم ارواح است.

هالووین از آن جهت مورد توجه است که عده ای میلاد حضرت مسیح را در این شب می دانند ، بنابر این این شب برای آنها حکم آخرین شب سال را دارد.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
صفحه  صفحه 1 از 5:  1  2  3  4  5  پسین » 
مناسبتها

۳۱ اکتبر روز هالووین Halloween گرامی باد


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA