انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 7 از 62:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
حسگر بي‌سيم با قابليت اندازه‌گيري اكسيژن مغز ابداع شد

دانشمند‌ان با هدف كاربردهاي پزشكي موفق به ساخت نخستين حسگر بي‌سيم مينياتوري براي كنترل لحظه‌يي سطح اكسيژن مغز شدند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين حسگر كه كوچكتر از يك سكه است، مي‌تواند لحظه لحظه ميزان اكسيژن مغز را اندازه‌گيري كرده و اعلام كند.

پژوهشگران خاطر نشان كردند از اين ميكروحسگر جديد مي‌توان به عنوان ابزاري در آزمايشات دارويي و ساير روش‌هاي درماني براي بيماران مبتلاء به آسيب‌هاي مغزي جدي، مبتلايان به آلزايمر و ساير بيماريهاي مغزي استفاده كرد.

پيير آندرا سرا ــ محقق اصلي اين پژوهش و دستياران وي در ايتاليا و آلمان درباره ابداع اين وسيله جديد و كاربردي خاطر نشان كردند كه معمولي‌ترين روش كنترل سطح نور شيميايي مغز ميكرو دياليز است، اما اين تكنيك نكات مضرر و نقطه ضعفهايي دارد كه از جمله آن نرخ پايين نمونه‌برداري و ضرورت انجام تجزيه و تحليل‌هاي پيچيده است كه از عهده تكنيك ميكرودياليز بر نمي‌آيد.

دكتر سرا و همكاران وي با توليد اين حسگر و آزمايش آن روي موش‌هاي آزمايشگاهي دريافتند كه مي‌تواند نقاط ضعف تكنيك‌هاي فعلي را بپوشاند.

شرح اين تحقيق از سوي انجمن شيمي آمريكا منتشر شده است

======================================

يك تحقيق آماري جديد نشان داد: ‌٥/٥ ميليون نفر در آمريكا فلج هستند

در يك تحقيق آماري جديد مشخص شد: در حال حاضر 5/5 ميليون نفر در آمريكا فلج هستند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، بر اساس اين تحقيق، نزديك به دو درصد از مردم اين كشور كه حدود 5/5 ميليون نفر مي‌شود به نوعي فلج دچار هستند و اين آمار بيشتر از دانسته‌هاي قبلي پزشكان و متخصصان است. در اين تحقيق كه نتيجه تلاش دكتر آنتوني كاهيل پژوهشگر دانشگاه نيومكزيك و همكاران وي است تاكيد شده كه بيشتر اين افراد يعني حدود 29 درصد از آنان در اثر سكته مغزي دچار فلج كامل يا نيمه فلج شده‌اند.
همچنين اين تحقيق تلفني از 33 هزار نفر نشان داد: صدمات و آسيب‌هاي نخاعي 23 درصد از موارد فلج را تشكيل مي‌دهد.
پژوهشگران خاطرنشان كردند: 36 درصد از افراد فلج اظهار داشته‌اند كه براي حركت كردن با مشكلات زيادي مواجه هستند در حالي كه 16 درصد از آنها به طور كامل قادر به حركت نبودند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارش خود آورده است: بر اساس اين تحقيق جديد شمار مبتلايان به فلج نخاعي در آمريكا پنج برابر بيشتر از آمار قبلي پزشكان است؛ به طوري كه در آمار قبلي تعداد اين بيماران نزديك به 3/1 ميليون نفر گزارش شده بود.
بر اساس اين گزارش، پس از سكته مغزي مشكلات و نارسايي‌هاي عصبي ديگري مانند ام اس،‌عامل فلج افراد هستند.
به گفته محققان؛ اين يافته به مقامات و مسوولان بهداشتي كمك مي‌كند كه در نهايت ميزان كمك رساني به اين جمعيت نهفته و آسيب ديده را تخمين بزنند.
به گفته محققان؛ اين افراد نه تنها ممكن است به درمانهاي پزشكي و توان بخشي احتياج داشته باشند بلكه درعين حال به دليل ناتواني‌هايي كه دارند از داشتن يك زندگي اجتماعي عادي بي بهره هستند و بنابراين فراهم كردن شرايط بهتر زندگي براي اين بيماران امري ضروري و قابل توجه است
     
  
زن

 
نخستين مركز جامع ديابت کشور تا پايان ارديبهشت به بهره‌برداري مي‌رسد

نخستين دوره جامع آموزش ديابت با هدف آموزش علمي و عملي پزشكان و پرستاران درمواجهه با بيماران ديابتي در مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران به مدت يك ماه در حال برگزاري است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، دكتر باقر لاريجاني رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران درحاشيه اين دوره آموزشي با تاكيد بر نقش آموزش علمي و عملي گروه هاي پزشكي در برخورد با بيماران ديابتي گفت: اين دوره يكي از جامع ترين دوره هاي آموزش ديابت در كشور است كه شركت كنندگان در درمانگاه هاي ديابت به طور عملي با نحوه مناسب برخورد با بيماران ديابتي آموزش مي بينند.
وي همچنين با اشاره به گستردگي ارايه خدمات به بيماران ديابتي در دانشگاه گفت: با توجه به ميزان شيوع اين بيماري در كشور علاوه بر ارايه خدمات درماني به بيماران، نياز به برگزاري دوره هاي آموزشي براي گروه پزشكي و ارايه آموزش هاي لازم به بيماران نيز وجود دارد.
دكتر لاريجاني همچنين از بهره برداري مركز جامع ديابت در دانشگاه علوم پزشکي تهران خبر داد و گفت: اين مركز نخستين مركز جامع ديابت در كشور است كه با همت خيرين و بنياد بيماريهاي خاص براي ارايه كليه خدمات به بيماران ديابتي در ضلع جنوبي بيمارستان شريعتي در نظر گرفته شده كه اميدوارم تا اواخر ارديبهشت ماه نيز به بهره برداري برسد.
اين گزارش حاكيست دكتر خوش نيت عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز به ويژگي ها و مباحث مورد بررسي در اين دوره پرداخت و گفت: از ويژگي هاي اين دوره، مدت زمان طولاني آن و بررسي مباحثي نظير اخلاق پزشكي، اصول طب مبتني بر شواهد، آموزش آمار و اپيدميولوژي است كه براي نخستين بار در كشور برگزار مي شود.
وي افزود: آنجه كه اهميت دارد اين است كه يك پزشك هنگام مطالعه كتاب يا مقاله اي مرتبط با موضوع ديابت بتواند مطالب آن را به خوبي تجزيه تحليل نموده و درست را از نادرست تشخيص دهد.
دكتر خوش نيت با اشاره به آموزش شركت كنندگان در ثبت كامپيوتري اطلاعات درماني بيماران ديابتي گفت: با توجه به اينكه پرونده بيماران ديابتي در مركز ديابت به صورت كامپيوتري و توسط نرم افزار حكيم ثبت مي شود در اين دوره به شركت كنندگان نحوه كاربرد اين نرم افزار نيز آموزش داده مي شود
     
  
زن

 
هلند بهترين و انگليس بدترين کشورهاي اروپايي براي زندگي کودکان

بر اساس نتايج يك مطالعه در انگليس، کودکان در هلند شادتر از ساير کودکان اروپايي زندگي مي کنند و انگليس يکي از نامناسب ترين کشورها براي کودکان است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران، در رتبه بندي ميان 29 کشور اروپايي، هلند شادترين کشور براي جوانان است؛ بعد از هلند، سوئد و نروژ در مکان هاي بعدي قرار دارند در حالي که انگليس در رتبه 24 اين جدول رده بندي قرار دارد.
اين رده بندي بر جوانان زير 19 سال تمرکز دارد و 43 معيار مختلف را از جمله مرگ و مير نوزادي، چاقي، فقر و مسکن جوانان در بر دارد.
در اين رده بندي کشورهاي هلند، سوئد، نروژ، ايسلند و فنلاند در مکان هاي اول تا پنجم قرار دارند.
انگليس، روماني، بلغارستان، لتوني، ليتواني و مالت 6 کشور انتهاي اين ليست هستند

======================

اولین داروی تولید مژه‌های بلند تایید شد

از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا؛ اولین داروی تولید مژه‌های بلند تایید شد
سازمان غذا و داروی آمریكا، نخستین داروی تولید مژه‌های بلندتر را تصویب كرد. داروی جدید كه اخیرا تصویب شده كمك می‌كند كه مژه‌های بلندتری روی پلك تولید شوند.
این دارو تحت عنوان لاتیس (Latisse) تولید شركت آلرگان است و برای درمان افراد مبتلا به عارضه هایپوتریكوز تهیه شده است.
در عارضه هایپوتریكوز، بیمار به میزان كافی و طبیعی مژه ندارد.
سازمان غذاو داروی آمریكا اعلام كرد كه داروی لاتیس از سه ماهه نخست سال 2009 توزیع خواهد شد و تهیه آن تنها با نسخه پزشك امكانپذیر خواهد بود.
به گزارش ایسنا، براساس این گزارش، تركیب فعال در این داروی جدید تجویزی «بیماتروپروست» نام دارد و همان تركیبی است كه در تولید داروی لومیگان ساخت همین شركت بكار می‌رود. داروی لومیگان برای درمان گلوكوم تجویز می‌شود.
به گفته متخصصان دوز مصرف لاتیس یك نوبت در روز است.شركت آلرگان نیز در بیانیه‌ای اعلام كرد: مصرف كنندگان لاتیس می‌توانند در كمتر از هشت هفته پس از مصرف دارو، مژه‌های بلندتر، پرتر و مشكی‌تری داشته باشند و نتایج كامل درمان پس از 16 هفته بروز می‌كند.
این شركت تاكید كرد: لاتیس نخستین و تنها روش درمانی علمی است كه برای تقویت مژه‌ها از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا تایید شده است و هیچ نمونه مشابه دیگری در این زمینه وجود ندارد.
     
  
زن

 
ديجيتال شدن راديولوژي، مصوبه‌اي كه هرگز به اجرا درنيامد
همشهری آنلاین :
نزديك به يك سال از زماني كه وزارت بهداشت تصميم گرفت سيستم راديولوژي كشور را با حذف كردن دستگاه‌هاي راديولوژي با فيلم ديجيتال كند، مي‌گذرد. اين تصميم در حالي در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته بود كه در همان زمان كارشناسان اعلام كردند امكان استفاده از روش راديولوژي ديجيتال به خاطر نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان به اين زودي‌ها ميسر نخواهد شد.
ظاهرا اين نظر كارشناسان غيرمنطقي هم نبوده چون طي روزهاي اخير رئيس انجمن راديولوژي با انتقاد شديد از اجرا نشدن مصوبه وزارت بهداشت از حذف نشدن فيلم از چرخه فعاليت راديولوژي خبر داد.
دكتر عبدالرسول صداقت با بيان اينكه حذف نشدن فيلم علاوه بر گراني هزينه‌هاي درماني، آلودگي‌هاي زيست‌محيطي را تشديد مي‌كند، مي‌افزايد: هم اينك به‌دليل گراني روز افزون فيلم‌هاي راديولوژي، رويكرد جهاني اين‌رشته به سمت «اديولوژي بدون فيلم» در حال حركت است.
اما به گفته كارشناسان، اگرچه همگام شدن با پيشرفت‌هاي روز دنياي پزشكي، به‌نظر اتفاق فرخنده‌اي است اما شايد چنين بحث‌هايي در شرايط موجود كه مشكلات اساسي نظام بهداشت و درمان، حل‌نشده باقي مانده است، چندان با خوش‌بيني كارشناسان همراه نباشد، چنانكه كارشناسان معتقدند كه ما در حال حاضر فقط مي‌توانيم روي ورود سيستم ديجيتال راديولوژي مطالعه كنيم و توان اجرايي كردن آن فعلا وجود ندارد.
فيلم‌هاي فرسوده!
با اين حال بحث ديجيتال شدن سيستم راديولوژي در حالي مطرح مي‌شود كه گروهي سيستم راديولوژي آنالوگ را داراي نقص‌هاي زيادي مي‌دانند به‌طوري كه هرچه زمان مي‌گذرد ديگر نمي‌توان استفاده از اين سيستم را ادامه داد؛ علاوه بر اينكه خيلي از اين دستگاه‌ها فرسوده و از رده خارج هستند.
دكتر ابراهيم متوليان، رئيس مركز مديريت بازرگاني و تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: ما اكنون دستگاه‌هاي راديولوژي فرسوده‌اي در برخي بيمارستان‌ها مانند بيمارستان امام داريم كه 55 سال پيش خريداري شده است و نه تنها استاندارد نيست بلكه هزينه تعمير و نگهداري آنها نيز مقرون به صرفه نيست.
وي مي‌افزايد: در سيستم راديولوژي فعلي ما، از فيلم‌هاي يكبار مصرف استفاده مي‌شود، در اكثر موارد اين فيلم‌ها كه گران قيمت هم هستند، دور انداخته مي‌شوند، در حالي كه در سيستم راديولوژي ديجيتال اولاً كيفيت تصوير بسيار بالا و غير‌قابل مقايسه با راديولوژي آنالوگ است و دوم اينكه امكان نگهداري عكس‌ها در پرونده ديجيتال بيمار براي مدت طولاني وجود دارد.
دكتر متوليان معتقد است: با استفاده از راديولوژي ديجيتال امكان اينكه بتوان وضع يك بيمار را از شهري به شهر ديگر يا حتي خارج كشور براي يك پزشك ديگر تشريح كرد وجود دارد.
دكتر صداقت نيز مي‌گويد: از مضرات استفاده از فيلم اين است كه ما ناچاريم از داروهاي ظهور استفاده كنيم كه به محيط‌زيست هم لطمه‌ مي‌زند.
معمولا هم بيماران فيلم‌هاي خود را گم مي‌كنند يا در جاهاي گرم و مرطوب نگه‌ مي‌دارند، براي همين اين فيلم‌ها اكثر مواقع خراب مي‌شوند و ما مجبوريم براي اينكه از وضعيت بيمار با خبر شويم، دوباره راديولوژي تجويز كنيم كه هم هزينه‌بر است و هم باعث تابش اشعه اضافي به بيمار مي‌شود.
وي در پايان خاطر‌نشان مي‌كند: اگر برنامه‌ريزي درست و اصولي داشته باشيم مي‌توانيم با هزينه‌ كمتري به راديولوژي ديجيتال دست پيدا كنيم ولي بي‌برنامگي در اين زمينه فقط براي ما اتلاف هزينه را خواهد داشت.
پيشنهاد ما به وزارت بهداشت اين است كه اين موضوع در كارگاه‌هاي ويژه آموزشي متعدد با حضور صاحب‌نظران وزارت بهداشت و انجمن راديولوژي و مراكز تحقيقات تصوير‌برداري، همچنين دانشكده‌هاي فني مهندسي و شركت‌هاي تجهيزات پزشكي بررسي‌ شود تا بتوانيم به يك تعريف درست از راديولوژي ديجيتال دست پيدا كنيم
     
  
زن

 
قلب، موتوري كه بي‌وقفه كار مي‌كند

قلب مانند موتوري است كه نيروي لازم براي عملكرد ساير قسمت‌ها را فراهم مي‌سازد.
اين موتور داخلي بدن يك پمپ عضلاني است كه جريان خون و اكسيژن را در سراسر بدن حفظ مي‌كند. هر روز اين اندام حدود 2‌ هزارگالن خون را پمپاژ مي‌كند. مانند هر موتور ديگر، اگر مراقبت كافي از قلب صورت نگيرد، دچار اختلال شده و پمپاژ خون كافي انجام نمي‌شود و اين همان حالتي است كه نارسايي قلب گفته مي‌شود. تا‌كنون تنها انتخاب براي بيماران مبتلا به نارسايي شديد قلب، پيوند قلب بوده است.
اما براي مثال در ايالات متحده سالانه، كمي بيش از 2 هزار پيوند قلب صورت مي‌گيرد؛ به اين معني كه ده‌ها هزار نفر در انتظار‌دهنده قلب جان خود را از دست مي‌دهند. در جولاي سال 2001 با انجام اولين پيوند قلب مصنوعي تقريبا در دهه پيش، بيماران دچار نارسايي قلب اميد تازه‌اي براي بهبودي يافتند. ايمپلنت ( AbioCore) نخستين قلب مصنوعي كامل است و انتظار آن مي‌رود كه اميد بيماران قلبي را براي درمان لااقل 2برابر كند. قلب يك انسان بزرگسال به‌طور متوسط خون را در 60 تا 100 ضربان در دقيقه پمپ مي‌كند.
قلب در 2مرحله منقبض مي‌شود: 1- در مرحله اول دهليز راست و چپ همزمان منقبض مي‌شوند و خون را به بطن‌هاي راست و چپ پمپ مي‌كنند. 2- درمرحله دوم بطن‌ها باهم منقبض مي‌شوند تا خون را از قلب خارج كنند. سپس عضله قلب پيش از ضربان بعدي، شل مي‌شود كه امكان پر شدن مجدد قلب از خون را فراهم مي‌سازد. در بيماران داراي قلب مصنوعي ( AbioCore) دهليز‌ها داراي ضربان همزمان هستند، اما قلب مصنوعي كه جايگزين هر 2 بطن مي‌شود تنها مي‌تواند در يك زمان مشخص، خون را از يك بطن خارج كند.
بنابراين متناوبا خون را به شش‌ها و سپس به بدن مي‌فرستد، به‌جاي آنكه مانند قلب طبيعي خون را همزمان به ريه و بدن بفرستد. AbioCore قادراست بيش از 10 ليتر خون را در دقيقه پمپ كند كه اين ميزان براي فعاليت‌هاي روزانه كافي است. AbioCore يك وسيله پزشكي بسيار پيشرفته است اما مكانيسم اصلي آن پمپ هيدروليكي است كه مايع هيدروليك را از سمتي به سمت ديگر حركت مي‌دهد. براي آشنايي با نحوه عملكرد آن در اينجا با اجزاي مختلف آن آشنا مي‌شويم: - پمپ هيدروليك: اساس اين ابزار مشابه با پمپ‌هاي هيدروليكي در تجهيزات سنگين است.
نيرويي كه در يك نقطه به‌كار مي‌رود با استفاده از يك مايع تراكم‌ناپذير به نقطه ديگر منتقل مي‌شود. يك چرخ در داخل پمپ با 10هزار چرخش در دقيقه ايجاد فشار مي‌كند. - دريچه ورودي: اين دريچه باز و بسته مي‌شود و به مايع هيدروليك اجازه عبور از يك سمت به سمت ديگر قلب مصنوعي را مي‌دهد. زماني كه مايع به سمت راست حركت مي‌كند، خون از طريق يك بطن مصنوعي به ريه‌ها پمپ مي‌شود. هنگامي كه مايع به چپ حركت مي‌كند، پمپاژ خون به بقيه اعضاي بدن صورت مي‌گيرد. - سيستم بي‌سيم انتقال انرژِي: نام ديگر آن سيستم انتقال انرژِي از پوست (TET) است و داراي 2مارپيچ داخلي و خارجي است كه نيرو را از طريق نيروي مغناطيسي از يك باتري خارجي از طريق پوست بدون سوراخ كردن سطح آن منتقل مي‌كنند.
مارپيچ داخلي نيرو را دريافت كرده و آن را به باتري داخلي ابزار كنترل‌كننده مي‌فرستد. - باتري داخلي: يك باتري قابل شارژ شدن در داخل شكم بيمار كار گذاشته مي‌شود كه بدون اتصال به بسته اصلي باتري، امكان 30 تا 40 دقيقه فعاليت‌هاي خاص مانند دوش گرفتن را به بيمار مي‌دهد. - باتري خارجي: اين باتري روي يك بسته Velcro-belt دور كمر بيمار قرار داده مي‌شود. هر باتري قابل شارژشدن حدود 4تا 5 ساعت نيرو ايجاد مي‌كند. - كنترل كننده: اين ابزار كوچك الكترونيكي در ديواره شكم بيمار كار گذاشته مي‌شود و سرعت پمپاژ خون توسط قلب را نشان داده و كنترل مي‌كند. قلب AbioCore كل سيستم در حدود
2 پوند (معادل با 0.9 كيلوگرم) وزن دارد. اين سيستم كه مركب از تيتانيوم و پلاستيك است به 4قسمت متصل مي‌شود: ‌دهليز راست ، دهليز چپ، آئورت و سرخرگ ريوي. جراحي براي قرار دادن قلب مصنوعي ‌ بسيار حساس است.
جراحان نه تنها بايد بطن‌هاي راست و چپ را بردارند، بلكه يك شيء خارجي را در قفسه سينه بيمار جاي ‌دهند. بيمار بايد روي يك ماشين قلب-ريه قرارداده شده و سپس از آن جدا شود. اين جراحي نيازمند صدها بخيه است تا قلب را به بطن‌هاي مصنوعي محكم نگه دارد. پيوندها AbioCore را به ساير بخش‌هاي قلب طبيعي متصل مي‌كنند. اين پيوندها نوعي بافت سنتتيك هستند كه براي اتصال وسيله مصنوعي به بافت طبيعي بيمار به كار مي‌روند. بسته به پيچيدگي جراحي، تعداد زيادي پرسنل پزشكي طي عمل همكاري مي‌كنند. نكته حائزاهميت اين است كه AbioCore تنها براي بيماراني طراحي شده كه پيش از جراحي تنها به‌مدت يك ماه شانس زنده بودن داشتند و قلب مصنوعي ‌ اين مدت را به 2برابر مي‌رساند. بيماراني كه تحت اين عمل قرار گرفتند همگي تا چند ماه بعد زنده ماندند.
شركت سازنده اين قلب مصنوعي پارامتر‌هايي را براي دريافت اين قلب براي بيماران در نظر گرفته است به‌طوري‌كه آنها بايد: - در مرحله آخر نارسايي قلبي قرار داشته باشند - اميد زنده ماندن آنها تنها 30روز باشد - داوطلب دريافت پيوند قلب طبيعي نباشند - تحت هيچ درمان خاص ديگري براي زنده‌ماندن نباشند. از شرايط ديگر اين است كه اين وسيله كه به اندازه يك گريپ‌فروت است بايد كاملا در داخل قفسه سينه بيمار جاي گيرد. براي تعيين آن بيمار بايد تحت سي‌تي‌اسكن و عكسبرداري قفسه سينه قرار گيرد. سپس با استفاده از يك برنامه كامپيوتري قلب طبيعي به‌طور مجازي از قفسه سينه برداشته شده و AbioCore به جاي آن قرارداده شود.
اگر برنامه كامپيوتري نشان دهد كه اين قلب مصنوعي به خوبي در قفسه سينه جاي مي‌گيرد، پزشكان مي‌توانند عمل را براي ايمپلنت آن انجام دهند. اميد زنده‌ماندن براي اكثر مبتلايان به نارسايي قلب حدود 5سال است و معمولا نيازمند دريافت پيوند قلب هستند تا شانس زنده‌ماندن را افزايش دهند. اما بسياري از بيماران هر ساله در انتظار پيوند، جان خود را از دست مي‌دهند. پزشكان هنوز هم مردم را به اعطاي عضو ترغيب مي‌كنند اما AbioCore ممكن است جان بسياري از افرادي كه موفق به دريافت پيوند طبيعي نمي‌شوند را نجات بخشد
     
  
زن

 
منشور حقوق بيمار از ديوار بيمارستان‌ها به بالين بيماران مي‌آيد

دهمين اجلاس آسيايي اخلاق زيستي و چهارمين نشست آسيايي اقيانوسيه يونسکو در حوزه اخلاق از 6 تا 9ارديبهشت ماه سال جاري توسط مرکز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران و همکاري وزارت بهداشت برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، دکتر عليرضا باقري، متخصص اخلاق پزشکي و دبير علمي اجلاس آسيايي اخلاق زيستي در نشست خبري در مرکز تحقيقات اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران از بازنگري و تغيير منشور حقوق بيمار خبر داد و ابراز اميدواري کرد: از تابستان جاري منشور حقوق بيماران از ديوار بيمارستان‌ها بر بالين بيماران آورده مي‌شود.
وي افزود: تلاش بر اين است که تحقق اين منشور در بخش ارزيابي کيفي بيمارستانها گنجانده شود.

دکتر باقري با اشاره به لحاظ شدن تکاليف بيمار در اين منشور خاطرنشان کرد: تدوين اين منشور در راستاي ارتقاء رضايت‌مندي بيماران است و رضايت بيماران نشانگر مثبت بودن کيفي ارائه خدمات درماني است.
وي به جزئيات دهمين کنگره اجلاس آسيايي اخلاق زيستي پرداخت و گفت: در فراخوان اوليه کنگره، 147 مقاله از داخل و 97 مقاله از انديشمندان کشورهاي خارجي به دبيرخانه اجلاس ارسال شد که همگي قابليت ارائه در کنگره را داشتند اما به علت محدوديت زماني، بخشي از اين مقالات جهت ارائه پذيرفته شد.
دبيرعلمي همايش به اخلاق زيستي در آسيا، ديدگاه‌هاي اسلام در مباحث اخلاق زيستي، شيوه‌هاي آموزش در اخلاق پزشکي، نقش اخلاق در مصرف انرژي و محيط، چگونگي حفظ محيط زيست و حقوق بيمار به عنوان محورهاي مورد بحث در اين همايش اشاره کرد و گفت: اين همايش فرصت ايجاد گفتگوهايي را حول مباحث آگاهي کادر پزشکي در ارائه خدمات، عوامل تاثيرگذار در سلامت انسان و نيز سلامت شهرها و عدالت در توزيع خدمات در شهرها را در چارچوب اخلاق زيستي فراهم مي‌کند
     
  
زن

 
آزمايشگاه مرجع ايران، پايگاه منطقه‌يي سازمان بهداشت جهاني درمنطقه است

مديركل آزمايشگاه مرجع سلامت كشور، با اشاره به بازديد نمايندگان سازمان بهداشت جهاني از آزمايشگاه مرجع سلامت ايران گفت: در گزارش نهايي اين سازمان آزمايشگاه مرجع سلامت ايران به عنوان فوكال پوينت نه تنها كشورهاي منطقه بلكه براي كشورهايي چون تاجيكستان شناخته شد.
به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهدوي جامعه علوم آزمايشگاهي ايران را پرچمدار استانداردسازي خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشكي برشمرد و افزود: از 39 موسسه پزشكي ايران، جامعه آزمايشگاهي ايران نخستين موسسه‌اي است كه در اين زمينه داوطلبانه قدم برداشته و هم اكنون در مرحله عظيمي قرار دارد.
وي، با بيان اين كه طي دو سال گذشته برنامه استانداردسازي آزمايشگاه‌ها تدوين و ابلاغ شد، گفت: هم اكنون در مرحله استقرار آزمايشگاهي هستيم. اين در حالي است كه در نيمه دوم سال هم به اعتباربخشي آزمايشگاه‌ها مي‌پردازيم.
مديركل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، گفت: همكاران آزمايشگاهي و معاونت سلامت با ديد كامل و ملاحظات بين‌المللي و قوانين الزام آور در نظر دارند در طرحي زمان بندي شده تا سال 2012 به سقفي از اطمينان سازي براي جامعه جهاني برسند.
دكتر مهدوي، از تغيير رويكرد آزمايشگاه مرجع سلامت در خصوص واگذاري اعتبار بخشي به انجمن‌هاي علمي و تخصصي خبر داد و گفت: طي 2 سال گذشته در جهت نهادينه سازي اين امر آيين نامه‌ها و ضوابطي تدوين شد.
وي، آموزش پرسنل را در جهت توانمندسازي بدنه آزمايشگاهي الزامي برشمرد و افزود: به درخواست وزير بهداشت مميزي و بازرسي از آزمايشگاه‌ها به ngo ها واگذار مي‌شود كه هم اكنون مقدمات آن در تهران فراهم شده و بودجه اوليه‌اي هم از سوي معاونت سلامت براي اين امر منظور شده است.
مدير كل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، واگذاري بخشي از مشاوره و امور اجرايي به ngo ها را از ديگر برنامه‌هاي كشوري برشمرد و افزود: متاسفانه انجمن‌هاي علمي در سطح شهرستان‌ها فعاليت مناسبي ندارند تا اين رسالت به انجمن‌ها واگذار شود.
دكتر مهدوي، اين امر را در جهت كمك بيشتر و پوشش طيف وسيع‌تر مسئولان فني آزمايشگاه سودمند عنوان كرد و يادآور شد: همكاران بايستي در بخش لجستيكي استانداردسازي هم نظير تهيه نرم افزار برنامه كمك كنند.
وي، با تاكيد بر اين كه آزمايشگاه‌ها در بيش از 70 درصد موارد در تشخيص باليني صحيح به پزشكان كمك ‌كننده هستند، افزود: با پيشرفت علم و تكنولوژي امكان غربالگري، پايش بيماري‌هاي متابوليك در سنين مختلف و افراد پرخطر چون نوزادان و مادران باردار فراهم شده است.
مديركل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، با بيان اينكه آزمايشگاه‌ها در نظام سلامت از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند كه براي حفظ و ارتقا آن بايد كوشيد، گفت: با حفظ وحدت بين رشته‌اي و رفع موانع مي‌توان به اين ارتقا دست يافت.
دكتر مهدوي، با استناد به اطلاعات موجود در اين اداره افزود: حدود دو سوم تا سه چهارم از پرسنل آزمايشگاه تشخيص پزشكي مقطع كارداني هستند؛ اين در حالي است كه منابع انساني از مهمترين منابع به شمار مي رود و براساس هماهنگي به عمل آمده با حوزه آموزش رويكرد معاونت آموزشي در پذيرش دانشجو و براي تحصيلات تكميلي با هدف افزايش دانش فني تغيير كرده است
     
  
زن

 
ايجاد يك فرماندهي مشخص براي مديريت بلايا در كشور ضروري است

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشكي تهران، حل مشكلات مديريتي بحران را نيازمند زمان و تابع آهنگ رشد و توسعه در كشور دانست.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، دكتر ابوالحسني رييس كميته تخصصي بهداشت و درمان مديريت بحران تهران در سيمنار يكروزه سلامت در حوادث و بلايا، ايران را كشور حادثه خيزي دانست و گفت: كشور ما درمنطقه‌اي حادثه‌خيز قرار دارد و در زمان وقوع بحران مردم ما همه براي كمك آماده هستند و اين احساس همدردي از خصلت‌هاي پسنديده ايرانيان است.
وي ادامه داد: مسئولان ما نيز از اين خصلت مستثني نيستند، اما در زمان بحران عدم وجود وحدت فرماندهي و موازي كاري‌هاي فراوان و هماهنگ نبودن توزيع امكانات و نيروها موجب بروز مشكلات عديده‌اي مي‌شود و بسياري از امكانات به هدر رفته و باعث معلوليت‌هاي بسياري مي‌شود.
دكتر ابوالحسني اظهار داشت: ايجاد يك فرماندهي مشخص، آماده سازي نيروهاي فني و دوره ديده در زمان بحران (كه بسيار اندك هستند و فاصله بسياري از استانداردهاي جهاني دارند) و همچنين استفاده صحيح و به موقع از منابع، امكانات و تجهيزات در زمان بروز حادثه از مسائل فوق العاده مهمي است كه بايد در رأس كارهاي مهم كشوري قرار گيرد.
معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه تصريح كرد: براي اين كه در زمان بحران و همچنين مواقع عادي در ارتباط بيشتري با حادثه ديدگان باشيم بايد حرفهاي يكديگر را بفهميم و اين موضوع بستگي به اين دارد كه ما در شرايط عادي چقدر آمادگي‌هاي لازم را كسب نموده و چقدر به مديريت بحران بها داده‌ايم.
رييس كميته تخصصي بهداشت و درمان مديريت بحران تهران در خصوص مشكلات مديريتي بحران خاطرنشان کرد: مشكل مديريت بحران هم در جوامع توسعه يافته و هم در جوامع توسعه نيافته به نوعي وجود دارد و حل اين مشكل نيز تابع آهنگ رشد و توسعه آرام و تدريجي است.
     
  
زن

 
تعرفه‌هاي جديد بخش خصوصي تا قبل از تعيين تعرفه‌هاي دولتي اعلام نمی شود

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي با اشاره به زمان اعلام تعرفه‌هاي درماني بخش خصوصي براي سال جاري گفت: تعرفه‌هاي بخش خصوصي پيش از تشكيل شوراي عالي جديد نظام پزشكي و مشخص شدن تعرفه‌هاي دولتي، اعلام نمي‌شود.
دكتر احمدرضا جمشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با زمان اعلام تعرفه‌هاي درماني بخش خصوصي در سال جاري گفت: از آنجا كه شوراي عالي جديد نظام پزشكي هنوز تشكيل جلسه نداده است، نمي‌توان در مورد تعرفه‌هاي سال 88 تصميمي گرفت. بنابراين حداقل تا تشكيل اولين جلسه شوراي عالي نظام پزشكي امكان اعلام تعرفه‌ها وجود ندارد.
وي با بيان اين كه اولين جلسه شوراي عالي جديد نظام پزشكي پنجم ارديبهشت تشكيل مي‌شود؛ ادامه داد: از طرف ديگر پيش از اعلام تعرفه‌هاي درمان بخش دولتي نمي‌توان تعرفه‌هاي بخش خصوصي را اعلام كرد. اين در حالي است كه اقدامات كارشناسي تعيين تعرفه‌هاي بخش خصوصي ميان كارشناسان سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت پيگيري و انجام شده است.
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي در رابطه با افزايش ميزان سرانه در روزهاي پاياني سال گذشته و تاثير آن در ميزان تعرفه‌هاي درمان سال جاري گفت: وزارت رفاه در برابر ميزان سرانه اعلامي جديد مقاومت كرده و بر سرانه 6500 توماني خود اصرار دارد. بنابراين هنوز از اين نظر نتيجه‌اي حاصل نشده است

========================

رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران منصوب شد

طي حكمي از سوي وزير بهداشت، رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران منصوب شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، طي حكمي از سوي دكتر لنكراني، دكتر حميد محمد جعفري به عنوان رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران منصوب شد.
گفتني است دكتر حميد محمد جعفري پيشتر سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران بوده است
     
  
زن

 
فوايد و عوارض تهويه مكانيكي توسط روش‌هاي تهاجمي و غيرتهاجمي بررسي شد

در نخستين سمينار دو روزه تهويه مكانيكي در كشور، فوايد و عوارض اين شيوه تهويه توسط روش‌هاي تهاجمي و غيرتهاجمي به بحث و بررسي گذاشته شد.
دكتر سيدمحمدرضا هاشميان، مسئول آموزش فلوشيپ مراقبت‌هاي ويژه در حاشيه اين سمينار به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به همكاري گروه بيهوشي و مراقبت‌هاي ويژه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با مركز درماني مسيح دانشوري در برگزاري اين سمينار گفت: اين سمينار با استقبال خوبي از سوي همكاران متخصص و فوق تخصص و حتي پرستاران همراه شد.
وي، با بيان اينكه رشته مراقبت‌هاي ويژه به مدت 3 سال در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي راه اندازي شده است، افزود: تاكنون فارغ التحصيلان فراواني را نيز داشته است.
مسئول آموزش و پرورش فلوشيپ مراقبت‌هاي ويژه، به پيشرفت‌هاي فراوان تهويه مكانيكي در دنيا اشاره كرد و يادآور شد: هدف از برگزاري اين سمينار آشنايي پرستاران و پزشكان با آخرين تكنيك‌هاي تهويه مكانيكي است.
دكتر هاشميان، در ادامه توضيح داد: چون نحوه اكسيژن رساني و تهويه مكانيكي در بيماري‌هاي مختلف متفاوت است از اين رو لازم است پزشكان با متدهاي مختلف تهويه مكانيكي آشنا شوند.
وي، در پايان يادآورشد: چه بسا بسياري از بيماران به علت عدم تهويه رساني مناسب و علمي در كشور به عوارض فراواني از جمله جراحات و آسيب‌هاي عمومي ناشي از حجم بالاي اكسيژن به ريه‌ها و نيز عفونت‌هاي مختلف و مقاوم ناشي از عدم رعايت اصول استاندارد در نحوه پرستاري راه‌هاي هوايي دچار شوند.

==============================================

عمل پيوند همزمان قلب و ريه براي نخستين بار در کشور انجام شد

رييس پژوهشکده سل و بيماري‌هاي ريوي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از انجام اولين پيوند همزمان قلب و دو ريه در يک دختر نوجوان خبر داد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر علي اکبر ولايتي طي نشستي خبري با بيان اينکه اين پيوند 48 ساعت پيش انجام شده و حال عمومي بيمار تا اين لحظه خوب گزارش شده است، ابراز اميدواري کرد تا اين موفقيت استمرار يابد.
وي خاطرنشان كرد: پيوند قلب و دو ريه بر روي يک دختر 12 كه قلب و ريه وي بر اثر بيماري پيشرفته قلب تخريب شده بود در بيمارستان مسيح دانشوري انجام شد.
رييس پژوهشکده سل و بيماري‌هاي ريوي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه پيوند ريه در ايران ابتدا در مرکز مسيح دانشوري انجام شد، ادامه داد: از آنجا که ريه و قلب نزديکي بسياري دارند در بسياري از اوقات دچار مشکل شدن هر يک مي تواند ديگري را نيز تحت تاثير قرار دهد.
دکتر ولايتي افزود: چنانچه بخواهيم به فرد مبتلا به ناهنجاري يا بيماري مزمن ريه يا قلب خدمتي بکنيم بايد اين کار به صورت کامل انجام شده و هر دو ريه و قلب همزمان تعويض شود؛ چرا که در غير اين صورت ممکن است قلبي که به واسطه ريه معيوب دچار مشکل شده است موجب به دست نيامدن نتيجه ايده‌آل شود.
وي در پايان با بيان اينکه انجام اين عمل و نيز نگهداري اين بيماران بسيار مشکل است، گفت: به هر حال اين کار مهم بايد انجام شود و اميدواريم که در آينده خبرهاي بهتري در اين زمينه داشته باشیم
     
  
صفحه  صفحه 7 از 62:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA