انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 14 از 62:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
جراحي پرده بكارت , خودفريبي يا ديگر فريبي

چندي پيش در خبرها آمده‌بود كه آمار جراحي ترميم پرده‌ي بكارت در ميان دختران عرب متولد فرانسه و يا بزرگ‌شده در آنجا بالا رفته‌است. اما در ايران وضع چگونه است؟ دخترهاي ايران چه وضعيتي دارند؟


اين عمل تا چه حد در ايران زياد شده و آيا دخترها خودشان با ميل و رغبت دست به اين عمل مي‌زنند يا تحت فشار خانواده‌ها و احتمالا تحت فشار همسر آينده‌شان؟

*************
دوست داشتم گزارشم را با يك تصوير شروع كنم، تصوير دختري كه با ترس و لرز در مطب يك دكتر زنان نشسته و مدام دور و برش را نگاه مي‌كند تا مبادا آشنايي او را آنجا ببيند. منتظر است نوبت به او برسد تا با يك نخ و سوزن، پرده‌اي روي تمام گذشته‌اش بكشد و آن را براي هميشه از حالش جدا كند. اما هيچ‌كدام از دختراني كه مي‌توانستند اين تصوير را به من بدهند حاضر نشدند با من صحبت كنند. حق هم دارند، آنها با گذشته‌شان خداحافظي كرده‌اند و حالا پخش صداي آنها از راديو و يا نشر خاطراتشان در اينترنت مي‌تواند آن گذشته ‌را دوباره بيدار كند.
رفتم سراغ دختري كه خودش اين كار رانكرده و اعتقادي هم به اين كار ندارد، اما در خوابگاه دانشجويي او، پر بوده‌اند از دختراني كه دنبال اين نخ و سوزن جادويي تمام تهران را زير پاگذاشته‌اند.
به نظر مينا اكثر اين دخترها خودشان به اين كار اعتقادي ندارند و فقط به خاطر خانواده يا فرد مقابلشان است كه دست به اين كار مي‌زنند: «خوب اعتقاد را نمي‌دانم چگونه ميشود گفت. كسي كه بخواهد ترميم كند در واقع خودش مي‌شود گفت آن شجاعت يا جرأت را ندارد كه حالا بگويد من قبلا رابطه‌اي داشتم و يا اينكه به هر حال اكثرا موضوع اين است كه بعدا براي ازدواج، فرد مقابل و خانواده او چه فكر مي‌كنند. حالا اين كه خود دختر چه فكر مي‌كند معمولا خيلي نقش ندارد».
مينا مي‌گويد خيلي از پسرها هم به اين كار اعتقاد ندارند اما به خاطر خانواده‌ از همسر آينده‌شان مي‌خواهند كه پرده‌ي بكارتش را ترميم كند تا كسي متوجه نشود كه اين دختر قبلا طبيعي‌ترين خواستش را از يك راه نامشروع و غيرمعمول از نظر جامعه‌ي ايران، ارضا كرده است: «شايد پسري اطلاع داشته باشد از رابطه قبلي دختر، ولي به خاطر اينكه خانوده‌خودش متوجه نشوند از دختر مي‌خواهد كه اين كار را بكند».
ولي مگر خانواده‌ي پسر از اين موضوع خبردار مي‌شوند؟ اصلا مگر اين مسئله يك چيز خصوصي بين دختر و پسر نيست؟
يك تصوير ديگر جلوي چشمم ظاهر مي‌شود: تصوير اتاقي آراسته با گل و روبان و كاغذرنگي و لحافي سرخ و احتمالا يك پارچ آب خوردن و بوي اسپند و خيل زناني كه پشت در اين اتاق منتظر نشسته‌اند تا خبر فتح داماد را بشنوند و با افتخار به باكره بودن عروس و پرقدرت بودن داماد، كل‌كشان جشن هفت‌روزه‌ي عروسي را تمام كنند.
ولي ذهنم مي‌گويد اين تصوير حداقل متعلق به ۳۰ سال قبل است. لااقل در شهرهاي بزرگ ۲۰-۳۰ سالي ميشود كه از اين خبرها نيست. اما يك پزشك زنان مرا به دنياي واقعيت پرتاب مي‌كند: «حتي افراد تحصيل‌كرده هم قبل از ازدواج، دخترها را مي‌آورند براي معاينه پرده بكارت. خانواده‌ي پسر به اضافه افراد خانواده‌ي دختر، مي‌آيند براي گرفتن گواهي صحت پرده بكارت».
و مينا هم حرف اين خانم دكتر را تأييد مي‌كند: «متاسفانه هنوز خانواده‌ها انتظار دارند كه عروسي كه مي‌آورند باكره باشد و تمام آن چيزهاي سنتي و افكار سنتي همچنان وجود دارد. البته مسلما از قبل كم رنگ تر شده، در اين شكي نيست، مخصوصا در شهرهاي بزرگي مثل تهران ولي باز هم من نمي‌توانم بگويم كه از بين رفته. نه از بين نرفته، شما هنوز نمي‌توانيد مطمئن باشيد كه كسي كه در آينده مي‌خواهد شريك شما باشد، خانوده‌اش چطوري است، فرهنگش چطوري است. در نتيجه اكثر دخترها، اين مسئله را خودشان شخصا با مراجعه به پزشك حل مي‌كنند».
دكتر مصطفي اقليما رئيس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران اما معتقد است كه پسرها خودشان با اين قضيه مشكل دارند و اين كه مي‌گويند به خاطر خانواده‌مان از دختر مي‌خواهيم اين كار را انجام دهد، حرف بي‌ربطي است: «به خاطر خانواده حرف بي خودي است، براي اينكه الان ديگر در ايران شايد ۱۰ يا ۱۵ درصد كساني كه ازدواج مي‌كنند قبل از ازدواج دحتر را به دكتر مي‌برند و معاينه مي‌كنند. بيش از ۸۰ درصد اصلا ديگر معاينه نمي‌كنند. خود پسرها هستند كه غر مي‌زنند و ايراد مي‌گيرند و آنها هستند كه بعدا مي‌گويند تو دختر نبودي و تا آخر عمر مي‌خواهند به سر زن سركوفت بزنند و يا اينكه بعدا از اين قضيه استفاده كنند و دختر را طلاق بدهند. اصلا اين حرفي كه آقايان مي‌زنند حرف غلطي است و خانواده خود آن فرد است. هيچوقت پدر و مادر نمي‌گويند كه همسر تو دختر بود يا نبود، خود پسر است كه مي‌گويد».
مينا اما معتقد است كه دخترها و پسرها اعتقادي به اين كار ندارند و فقط به خاطر خانواده و اجتماع است كه دست به اين عمل مي‌زنند. او مي‌گويد: «اين موضوع واقعا موضوع خنده‌داري است يعني اين كه حالا يك نفر رابطه‌اي داشته و حالا براي پنهان كردنش ميرود دكتر خرج مي‌كند و يك عملي انجام مي‌دهد كه واقعا مضحك است و متاسفانه حالا به خاطر فرهنگ جامعه ما ممكن است نه دختر نه پسر هيچكدام چنين عقيده‌اي نداشته باشند ولي به خاطر خانواده، به خاطر جامعه، به خاطر فاميل مجبورند كه اين كار را بكنند».
قضيه وقتي جالب‌تر مي‌شود كه مي‌فهميم اصلا پرده‌ي بكارت از نظر پزشكي قابل ترميم نيست و بعد از اين عمل، يك پزشك ماهر يا متخصص پزشكي قانوني مي‌تواند تشخيص دهد كه اين پرده ترميم‌شده‌است. بنابراين انجام اين عمل مي‌تواند فقط يك «خودگول زنك» باشد: «پرده بكارت قابل ترميم نيست چون عروق ندارد، يك بافت مخاطي است. وقتي پاره مي‌شود دوباره نمي‌تواند به شكل اولش برگردد. ما كاري كه مي‌‌كنيم اين پرده بكارت را يك مقدار تنگ مي‌كنيم تا در نزديكي بعدي خونريزي داشته باشد و خيلي از پرده‌هايي هم كه ترميم شده‌اند در معاينه بعدي معلوم مي‌شود. پزشك قانوني كه حتما مي‌فهمد و گواهي نمي‌دهند و پزشك‌هاي ديگر هم اگر دقت كنند معمولا جاي ترميم معلوم است. فقط مريض به اين دل خوش مي‌كند كه با ازدواج بعديش خونريزي داشته باشد، چون تنگ مي‌شود و همان محلي كه دوخته شده دوباره پاره مي‌شود و خونريزي ايجاد مي‌كند».
مهدي جوان ديگري است كه صادقانه به من مي‌گويد حتي اگر قضيه باكره نبودن همسر آينده‌اش براي خانواده‌ي او مهم نباشد براي خودش خيلي مهم است. او مي‌گويد بالاخره سنتي كه او به آن احترام هم مي‌گذارد، نمي‌تواند اين مسئله را بپذيرد. بنابراين خود مهدي هم نمي‌تواند بپذيرد كه همسرش باكره نباشد: «براي من يكي صددرصد اين قضيه مهم است. حالا شايد اين بين كشورهاي دنيا مرسوم نباشد ولي خوب اين چيزي كه من مي‌دانم در ايران و در شهر ما اصفهان به عنوان يك ايراني اصفهاني و آن چيزي كه ازلحاظ خانوادگي و سنت به من مي‌گويد برايم خيلي مهم است كه آن دختري كه ميخواهم با او ازدواج كنم قبل از من با كسي رابطه نداشته باشد».
از مهدي مي‌پرسم براي دختري كه مي‌خواهد با تو ازدواج كند چطور؟ آيا او هم حق دارد كه درباره‌ي گذشته‌ي تو بداند؟ چطور مي‌تواند مطمئن شود كه تو قبل از او با دختر ديگري رابطه نداشتي؟ مهدي مي‌گويد: «من كه اين عقيده را دارم چون كه مي‌دانم خودم با كسي رابطه نخواهم داشت پس دوست دارم كه همسر آينده ام هم با كسي رابطه نداشته باشد».
اما دكتر اقليما معتقد است كه تمام مردان ايراني قبل از ازدواج حداقل يك بار رابطه جنسي را تجربه كرده‌اند، بنابراين نبايد از همسر آينده‌شان انتظار داشته‌باشند كه دست‌نخورده و باكره باشد: «مردي نيست در ايران تا موقعي كه مي‌خواهد ازدواج كند ارتباطي با زني نداشته باشد. حالا موقعي كه ازدواج مي‌كند چگونه دلش مي‌خواهد كه آن خانم اصلا با هيچكس رابطه نداشته باشد؟ پس خودش چطور با خانم‌ها رابطه داشته؟ اينجا مشكل، مردها، تفكر مردها و عقب ماندگي تفكر مرد ايراني در اين زمينه و خودخواهي آن مرد است».
دكتر اقليما به مردان ايراني كه سالها خارج از كشور بوده و انواع و اقسام رابطه‌ را تجربه كرده‌اند اشاره كرده و مي‌گويد همين مرد وقتي به ايران برمي‌گردد و مي‌خواهد ازدواج كند، انتظار دارد همسرش «آفتاب مهتاب‌نديده» باشد. به نظر دكتر اقليما مشكل اصلي، در اين ميان مردهاي ايراني هستند نه دخترها و نه خانواده‌ها: «بزرگترين مشكل در جامعه ما مردان هستند. اين مردان ما در ايران اگر در خارج از كشور باشند برايشان هيچ فرقي نمي‌كند كه با چه كسي ازدواج كنند اما وقتي وارد ايران مي‌شوند همان آقايي كه ده تا دوست زن داشته يا هزارتا كار خلاف كرده از دختر مي‌خواهد كه دختر باشد. مشكل، تربيت و فرهنگ ايراني است و آن مرد ايراني، مرداني كه خودشان باعث مي‌شوند پرده دختري از بين برود موقعي كه ازدواج مي‌كنند مي‌خواهند يك دختري باكره باشد».
دكتر اقليما مي‌گويد اين مشكل به شكل ديگري در مورد پسرهايي كه در ايران زندگي مي‌كنند هم وجود دارد. به نظر او پسرهاي داخل ايران هم خيلي كم پيش مي‌آيد كه با دوست دخترشان ازدواج كنند: «شايد نود درصد جوان‌هاي ما وقتي با دختري دوست مي‌شوند دو سال سه سال رابطه دارند و بعد كه مي‌خواهد ازدواج كنند، هيچوقت دختري را كه با او دوست بوده‌اند نمي‌گيرند، مي‌روند خواستگاري دختري كه نمي‌شناسند. چون نمي‌شناسند و دوستشان نبوده مي‌گويند خوب پس اين خوب است. اما آنهايي كه خودشان با آنها دوست بوده‌اند، رابطه داشته‌اند آنها رانمي‌گيرند. پس اين بر مي‌گردد به تفكرات ما. نياز به اين هست كه يك مرحله ديگر طي شود، يعني ۲۰ سال ۳۰ سال ديگر بگذرد تا اين تفكر و تربيتي كه در فكر جوان‌هاي ما هست عوض بشود. اين دوران گذر است».
يك تصوير ديگر جلوي چشمانم ظاهر مي‌شود. «تيم» پسر ۲۷ ساله‌ي آلماني، فارغ‌التحصيل رشته‌ي علوم سياسي و از يك خانواده‌ي‌ متوسط كه طبق تعاريف ما از رده‌بندي اجتماعي در طبقه «بافرهنگ» جا ميگيرند. تيم تا ۱۶ سالگي اجازه نداشته شب بيشتر از ساعت ۱۰ بيرون از خانه بماند و اجازه نوشيدن مشروبات الكلي را هم تا ۱۸ سالگي نداشته. تا اين سن، نه شب به خانه‌ي دوست دخترش رفته و نه او را به خانه آورده.
وقتي قضيه پرده بكارت و اهميت حياتي آن را در ايران براي تيم توضيح مي‌دهم، با تعجب مرا نگاه مي‌كند وتنها يك جمله مي‌گويد: «به هيچ وجه حاضر نيستم با يك دختر باكره ازدواج كنم چون او هيچ چيز از رابطه‌ي جنسي نمي‌داند. بنابراين يا من مجبور مي‌شوم به او ياد بدهم كه اصلا برايم خوشايند نيست و يا او مجبور مي‌شود مرا موش آزمايشگاهي خودش كند. به اين ترتيب بخش مهمي از زندگي‌مان خراب مي‌شود».
     
  
زن

 
رفتار پرخطر جنسي:عامل فعلي شيوع ايدز در ايران

مقام هاي بهداشتي ايران از افزايش شيوع بيماري ايدز در اين كشور از راه تماس جنسي ابراز نگراني كرده اند.
كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت ايران، گفت كه كشورش نگران موج سوم شيوع انتقال بيماري ايدز است كه با توجه به جوان بودن جمعيت كشور و تمايل برخي جوانان به رفتارهاي پرخطر جنسي سبب شده انتقال جنسي اين ويروس به جامعه آسيب برساند.
به گفته آقاي باقري لنكراني، وزارت بهداشت ايران در زمان حاضر در حال برنامه ريزي براي مقابله با موج سوم ويروس ايدز است.
پيش از اين عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت گفته بود كه در چند سال اخير تعداد موارد ابتلا به بيماري ايدز از طريق رابطه جنسي افزايش يافته است.
به گقته كارشناسان، بيماري ايدز در ايران تاكنون از دو راه فاكتور هاي خوني آلوده و استفاده از سرنگ مشترك توسط معتادان تزريقي شيوع پيدا كرده اما در هفته هاي اخير، كارشناسان نسبت به افزايش ابتلا به اين بيماري توسط ارتباطات جنسي پرخطر، هشدار داده اند.
وزير بهداشت ايران، اظهار اميدواري كرده است كه موج سوم اتفاق شيوع ايدز، همانند موج اول و دوم كنترل شود.
در ايران به دليل باورهاي عمومي غلط و تلاش مسئولان براي نشان دادن چهره اي موجه و پاك از جامعه،همچنان از طرح مسائل مرتبط با ايدز و ويروس اچ آي وي و آموزش شفاف و مستقيم راههاي انتقال خودداري مي شود


در ايران به دليل باورهاي عمومي غلط و تلاش مسئولان براي نشان دادن چهره اي موجه و پاك از جامعه،همچنان از طرح مسائل مرتبط با ايدز و ويروس اچ آي وي و آموزش شفاف و مستقيم راههاي انتقال خودداري مي شود.
به نظر مي رسد كه با افزايش آسيب هاي اجتماعي، درباره اين مسائل، از جمله شيوع بيماري ايدز از راه رفتار پر خطر جنسي، مقام هاي رسمي هم به سكوت در اين زمينه پايان داده اند.
در يكي از آمارهايي كه اخيرا از سوي وزارت بهداشت ايران منتشر شده، شمار مبتلايان به بيماري ايدز در اين كشور حدود شانزده هزار نفر اعلام شده اما برخي از كارشناسان و ناظران رقم واقعي را بيش از اين مي دانند.
كارشناسان معتقدند صدا و سيما و مطبوعات ابزار خوبي براي آموزش همگاني و ايجاد فرهنگ و آگاهي در باره اين بيماري هستند اما به اعتقاد اين افراد، سياستهاي ويژه و برخي پنهانكاري هاي مسئولان در مورد ايدز، عملا اين موقعيت ها را براي پيشگيري، از جامعه گرفته است.
بيماري ايدز، چهارمين بيماري كشنده در جهان است و هم اكنون بيش از ۴۰ ميليون نفر در سراسر جهان آلوده به ويروس اچ آي وي هستند.
     
  
زن

 
خلاصی از درد آمپول با الهام از نیش پشه‌ها


مهندسان با الهام از نیش پشه موفق به ساخت سوزن میكروسكوپی بدون درد شده‌اند.
مهندسان هندی و ژاپنی یك «میكروسوزن» طراحی كرده‌اند كه از روشی كه پشه ماده برای خون مكیدن به كار می‌برد، تقلید می‌كند و وقتی وارد پوست می‌شود هیچ دردی ایجاد نمی‌كند.
بر خلاف باور عمومی، نیش پشه آسیبی به قربانی وارد نمی‌كند، بلكه بزاق ضد انعقاد حشره است كه برای جلوگیری از لخته شدن خون وارد بدن شده و باعث بروز درد و التهاب می‌شود.
این میكرو سوزن زیستی جدید از سوی سومان چاكرابورتی، پژوهشگر موسسه فن‌آوری هند در خاراگپور و كازویوشی ستوچیا محقق دانشگاه توكای در ژاپن طراحی شده است.
پشه ماده با بی حس كردن و آرام كردن ماهیچه‌هایی خاص، خون را می‌مكد. در این روش یك سیستم مكش ایجاد می‌شود كه منجر به جاری شدن خون به داخل دهان حشره می‌شود.
در درون سوزن جدید عمل مكیدن توسط یك پمپ میكروالكترومكانیكی انجام می‌گیرد.
قطر داخلی سوزن جدید، حدود 25 میكرون و قطر خارجی آن 60 میكرون است كه تقریبا به همان اندازه دهان پشه است كه در این عمل نقش دارد.
اندازه سوزن و سیستم عملكرد آن به روش مكیدن باعث می‌شود كه دردناك نباشد.
قطر خارجی سوزن‌های عادی سرنگ‌ها حدود 900 میكرون است.
به گزارش ایسنا، برخلاف میكروسوزن‌های قدیمی تر كه از دی اكسید سیلیسیوم ساخته می‌شوند، این میكروسوزن جدید از آلیاژهای كمتر تیتانیوم ساخته می‌شود. به این ترتیب، خطر شكستن سوزن حین تزریق به میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.
این سوزن همچنین آنقدر محكم است كه بتواند تا عمق سه میلیمتری به درون پوست نفوذ كند و به دیواره رگ‌های خونی رسیده و بتواند در هر ثانیه 5 میكرولیتر از خون را خارج كند.
این میزان برای اندازه‌گیری میزان قند خون در بیماران دیابتی با استفاده از یك حسگر گلوكزی كه قابل نصب به سوزن است، كافی است.
     
  
زن

 
شرکت در جلسات مذهبی به ارتقاء سلامت روان زنان خانه دار کمک می کند

براساس نتایج یک تحقیق در استان سمنان:
شرکت در جلسات مذهبی به ارتقاء سلامت روان زنان خانه دار کمک می کند

اختلالات روانی در بین زنان خانه دار شرکت کننده در جلسات مذهبی از شیوع پائینی نسبت به جامعه برخوردار است .


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز بر اساس نتایج این تحقیق،تنها 12 درصد زنان شرکت کننده در این جلسات دارای مشکل روانی بودند که آمار فوق خیلی کمتر از آمار اختلالات روانی در کل جامعه است.
بر اساس این گزارش میانگین نمرات سلامت روان در بعد نشانه های جسمانی 72/8 ، اظطراب 67/4 ، عملکرد اجتماعی 48/6 ، افسردگی 28/2 و سلامت روانی 2/17 بوده است که نشان می دهد سلامت روانی زنان شرکت کننده در جلسات مذهبی به طور معنی داری با عمل به باورهای دینی رابطه دارد.


برنامه‌هاي ستاد كمك‌رساني به مردم غزه

دكتر امامي رضوي ـ معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ـ در گفت‌وگو با شبكه تلويزيون الجزايره و العالم برنامه‌هاي ستاد كمك‌رساني به مردم غزه را تشريح كرد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا،‌ معاون سلامت وزارت بهداشت در اين خصوص، گفت: به دنبال حملات رژيم صهيونيستي به مردم غزه و تشديد حملات آن‌ها در هفته گذشته، اين وزارتخانه آمادگي خود را براي كمك‌هاي بهداشتي و دارويي به مردم غزه اعلام كرد و با همكاري جمعيت هلال احمر يك كشتي حاوي دو هزار تن كمك‌هاي مردمي عازم منطقه شد.
وي از آمادگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي تاسيس يك بيمارستان دريايي در كشتي دومي كه به زودي به منطقه اعزام خواهد شد خبر داد و گفت: از آنجايي كه ظرفيت بيمارستان‌هاي غزه پاسخگوي مجروحان نيست و كشورهاي همجوار نيز تاكنون نتوانسته‌اند در اين خصوص كمك كنند، در صدد هستيم كه يك اورژانس دريايي شامل تجهيزات پزشكي كامل، در كشتي ديگري كه بزودي به منطقه غزه اعزام مي‌شود، راه‌اندازي كنيم.
دكتر امامي رضوي همچنين اعلام كرد: تاكنون يك فروند هواپيما شامل 24 تن اقلام مورد نياز به كشور مصر ارسال شده است تا در اختيار مردم غزه قرار گيرد.
وي گفت: علاوه بر كمك‌هاي مادي به اين منطقه از آنجايي كه با وقوع حملات رژيم صهيونيستي در اين منطقه نيازهاي اوليه بهداشتي، درماني و تغذيه‌اي كودكان، مردم و غيرنظاميان غزه به مخاطره افتاده است، با كشورهاي ديگر از جمله كشورهايي كه در كمك رساني به مردم غزه نقش دارند، وارد مذاكره و رايزني شده‌ايم.
معاون سلامت افزود: به منظور پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي واگيردار در اين منطقه كه معمولا به دنبال وقوع جنگ‌ها اتفاق مي‌افتد، از رييس دفتر منطقه‌اي سازمان جهاني بهداشت درخواست كرده‌ايم كه اجلاس فوق‌العاده‌اي با حضور وزراي بهداشت كشورهاي عضو كه مقر آن در مصر است، ترتيب دهد و طي آن براي رسيدگي به وضعيت بهداشتي مردم غزه اقدام عاجلي صورت گيرد.
وي همچنين از ساماندهي كادرهاي پزشكي و ثبت نام ده‌ها گروه مجرب پزشكي شامل گروه‌هاي جراحي، داخلي و پرستاري براي اعزام به منطقه غزه خبر داد و افزود: ما از طرف اين گروه‌ها براي اعزام به غزه تحت فشار هستيم كه متاسفانه تاكنون اجازه اعزام از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي داده نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: نيروهاي جمعيت هلال احمر و صليب سرخ نيز، نتوانسته‌اند در منطقه حضور يابند.
وي از سازمان‌هاي بين‌المللي و ديگر كشورها خواست تا با تلاش‌هاي انسان دوستانه خود، موجب شكسته شدن محاصره غزه شوند و از ادامه وقوع فاجعه انساني در اين منطقه جلوگيري كنند.
گفتني است، در پي حملات رژيم صهيونيتي به مردم بي‌دفاع غزه ستاد كمك رساني به مردم غزه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شد.
در دومين جلسه‌ اين ستاد كه با حضور نمايندگان جنبش حماس و وزارت امور خارجه تشكيل شد، نماينده جنبش حماس ضمن تشريح وضعيت نامناسب بهداشتي درماني غزه خواستار كمك جمهوري اسلامي ايران به مردم اين منطقه شد كه دكتر امامي رضوي آمادگي اين وزارتخانه را براي پذيرش مجروحان اعلام كرد
     
  
زن

 
روش جدید درمان سرطان سینه

يك پزشك ايرانی در انگليس، با ابداع روش جديدی برای جراحی سرطان سينه تحولی در اين نوع عمل جراحی ايجاد كرده است. به گزارش ایرنا به نقل از بی‌بی‌سی دكتر محمدرضا صفایی كشتگر ، فوق تخصص در جراحی سرطان سینه، جراح آنكولوژی در دو بیمارستان لندن و عضو هیات علمی دانشگاه یو سی ال‌لندن موفق شده است كه برای اولین بار در اروپا، با استفاده از سوراخ كوچكی در اطراف نوك سینه، بافتهای آسیب دیده را خارج كند.

این عمل برای اولین بار در بیمارستان رویال فری در لندن بر روی یك زن ‪۴۶ ساله و بعد بر روی هفت بیمار دیگر با موفقیت انجام شد.

خانم پائولا مك گینلی، اولین بیماری است كه در اروپا به این شیوه تحت عمل جراحی قرار گرفته است.


پائولا می‌گوید كه درباره دكتر كشتگر در اینترنت تحقیقاتی انجام می‌دهد و متوجه می‌شود كه وی قصد دارد عمل جراحی از طریق یك سوراخ كوچك را در انگلیس برای اولین بار انجام بدهد.
ام آر آی بر روی این بیمار نشان می‌داد كه حدود پنج سانتیمتر در اطراف توده سرطانی، بافتهای غیرعادی وجود دارد. دكتر كشتگر بعد از بررسی‌های لازم به او گفت كه می‌تواند از طریق ایجاد یك سوراخ كوچك، هم توده سرطانی را بیرون بیاورد و هم بافتهای اطراف آن را.
دكتر كشتگر در ژاپن آموزش دیده و بارها این عمل را در آنجا انجام داده است. اما این اولین بار بود كه در اروپا این عمل را انجام می‌داد و از نظر او، پائولا برای انجام آن از همه نظر مناسب بود. به اعتقاد دكتر كشتگر بیمارانی برای این نوع عمل مناسب هستند كه سرطان به بافتهای زیر بغل آنها منتشر نشده باشد.
در این شیوه جدید، سوراخ كوچكی در زیر بغل ایجاد می‌شود و دوربین فیلمبرداری كوچك و لوازم جراحی، از طریق آن به داخل اندام سرطانی فرستاده می‌شود.
پائولا بعد از جراحی چهار روز را در بیمارستان گذراند. او می‌گوید در ابتدا از اینكه زیر باندهای اطراف عمل را نگاه كند بسیار وحشت داشت و تصور می‌كرد كه با كبودی و زخم زیادی روبرو می‌شود، اما وقتی كه بالاخره بعد از سه روز به زیر باندها نگاه می‌كند بر خلاف تصورش، صحنه وحشتناك و چندش آوری نمی‌بیند.
پائولا بعد از مرخص شدن از بیمارستان ، چندین جلسه تحت شیمی درمانی قرار می گیرد و اكنون از داروهای مخصوص استفاده می‌كند.
از پروژه‌های بزرگ دیگری كه دكتر كشتگر و تیم او در دست دارند، پرتو درمانی در اتاق عمل است. به این معنا كه در بیماری كه نیازی به برداشته شدن تمام سینه نیست، وقتی توده سرطانی برداشته می‌شود ، رادیوتراپی همزمان در داخل اتاق عمل در اطراف محل عمل انجام می‌شود.
به گفته دكتر كشتگر هم اكنون ‪ ۱۳۵۰بیمار در این پروژه شركت كرده‌اند و نتایج بسیار قابل قبولی از این شیوه بدست آمده است. یكی از بزرگترین مزایای آن این است كه احتمال بازگشت سرطان بسیار كمتر می‌شود. همچنین در جراحی‌های متداول امروزی، بیمار مجبور است بعد از عمل بین ‪ ۲۵تا ‪ ۳۰بار برای انجام پرتو درمانی به بیمارستان مراجعه كند، اما بیمارانی كه در داخل اتاق عمل تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند، نیازی به بازگشت مجدد برای پرتو درمانی ندارند.
دكتر كشتگر می‌گوید در پرتودرمانیهای معمول، احتمال خطای ناچیزی وجود دارد كه این میزان خطا در این روش از بین می‌رود، چرا كه محل انجام پرتو درمانی، به دلیل باز بودن زخم، دقیقا مشخص است.
دكتر كشتگر امیدوار است كه این روش، تا یك سال دیگر در انگلیس، در اختیار همه بیماران سرطانی قرار بگیرد. این جراح ایرانی می‌گوید كه او در كنگره‌های علمی داخل ایران هم شركت می كند. كارگاه‌های زیادی در ایران ترتیب داده و همكاریهای نزدیكی از نظر علمی، پژوهشی و انتقال تكنولوژی با ایران دارد. در زمینه نمونه برداری از غده لنفاوی زیر بغل، كارگاه‌های آموزشی در مراكز استان‌های ایران گذاشته و این تكنولوژی را به متخصصان داخلی هم منتقل كرده است. دكتر كشتگر از جراحان داخل ایران هم دعوت به عمل می‌آورد و گاه بعضی از جراحی‌ها را با حضور و همكاری آنها در بیمارستان لندن انجام می‌دهد.
     
  
زن

 
كساني كه خود را جراحي كردند!



شايد باور كردنش براي شما دشوار باشد، ولي شرايط سخت يا ديوانگي و شيدايي افرادي را بر آن داشته است كه خودشان را عمل جراحي كنند. بعضي از اين افراد پزشك بودند، بعضي‌ها هم هيچ سررشته‌اي از طبابت نداشتند و فقط ميل به بقا در شرايطي سخت، آنها را وادار به چنين كار باورنكردني‌اي است.


اين ماجراهاي ده‌گانه را بخوانيد:


۱۰- دكتر جري نيلسون


نوع جراحي: بيوپسي (تكه‌برداري)


دكتر «جري لين نيليسون»، يك پزشك آمريكايي باتجربه است. در سال ۱۹۹۸ او به عنوان پزشك يك ايستگاه در قطب جنوب، موسوم به ايستگاه آموندسن- اسكات، استخدام شد. در طي فصل زمستان، او تنها پزشك مقيم در اين ايستگاه بود. در مارس سال ۱۹۹۹، او متوجه شد كه توده‌اي در پستان راستش دارد به همين خاطر از طريق ايميل و ويدئوكنفرانس مشاوره‌اي با پزشكان آمريكايي انجام داد و از توده، بيوپسي (تكه‌برداري) انجام داد.


نتيجه بيوپسي، دقيق نبود، چون موادي كه براي بيوپسي لازم هستند و در ايستگاه نگهداري مي‌شدند، تاريخ‌گذشته بودند و دقت تشخيصي را پايين مي‌آوردند. از آنجا كه در زمستان دسترسي به ايستگاه به هيچ عنوان وجود ندارد و هواپيماها هم جاي مناسبي براي فرود ندارند، تصميم گرفته شد كه با يك هواپيماي نظامي و از طريق چتر نجات، اسباب و مواد لازم براي اين پزشك فرستاده شود. خانم نيلسون يك بيوپسي ديگر انجام داد و وقتي تصوير لام‌ها براي پزشكان فرستاده شد، مشخص شد كه سلول‌هاي توده، سرطاني هستند. نيلسون مجبور شد كه با كمك ساكنان ايستگاه، در همان ايستگاه شيمي‌درماني را شروع كند تا اينكه در ماه اكتبر هواپيمايي براي بازگرداندن وي فرستاده شد.

بعد از رسيدن به آمريكا، چندين جراحي روي خانم نيسلون انجام شد و عمل ماستكتومي (قطع پستان) روي وي انجام شد.


جالب اينجاست كه بعد از بهبود، خانم نيسلون كتابي در مورد تجربه‌اش با عنوان Ice Bound نوشت. بعدها با استفاده از مطالب اين كتاب، يك فيلم تلويزيوني با بازي «سوزان ساراندون» ساخته شد:
سوزان ساراندون
۹- آماندا فيلدينگ


نوع جراحي: شكافتن جمجمه



«آماندا فيلدينگ»، يك پزشك نيست، او يك هنرمند و كارگردان فيلم‌هاي علمي است. در يك بازه زماني اين زن دچار ناراحتي روحي شد، طوري كه تصور مي‌كرد بايد حتما عمل شكافتن جمجمه رويش انجام شود تا بهبود پيدا كند. او مدت‌ها دنبال پزشك قابل اطميناني مي‌گشت كه حاضر به اين عمل باشد، ولي كسي را پيدا نمي‌كرد. افرادي كه به خاصيت درماني شكافتن جمجمه عقيده دارند، عقيده دارند كه ايجاد يك شكاف كوچك در جمجمه باعث گردش راحت‌تر خون در مغز مي‌شود.


سرانجام او تصميم گرفت كه خودش دست به كار شود. فيلدينگ وقتي ۲۷ ساله بود يك درل (مته) دندانپزشكي خريد كه با فشار پا، كنترل مي‌شد، سپس يك عينك تيره هم به چشم زد تا خوني كه از سرش مي‌آيد، جلوي ديدش را نگيرد. با چاقوي جراحي شكافي در پوست سرش داد و بعد شروع كرد به مته‌كاري!


در طي اين كار هراس‌انگيز، او يك ليتر خون از دست داد، اما او از نتيجه جراحي خودش راضي بود. در طي ۴ ساعت بعد از عمل، او احساس خوشحالي و آرامش مي‌كرد. خودش مي‌گويد: «(بعد از عمل) بيرون رفتم و براي شام گوشت كبابي خوردم، بعد از آن هم به مهماني رفتم.»


جالب اينجاست كه او فيلم كوتاهي در مورد شكافتن جمجمه هم تهيه كرد كه البته فقط براي افرادي كه دعوت كرده بود، نمايش داده شد. او آنقدر به خاصيت درماني شكافتن جمجمه عقيده داشت كه دو بار به پارلمان رفت تا تقاضا كند تحقيقات علمي براي جستجوي خواص درماني شكافتن جمجمه انجام شود!


۸- دبورا سامپسون (۱۷۶۰ تا ۱۸۲۷)


نوع جراحي: خارج كردن گلوله


داستان اين زن هم در نوع خود شنيدني است. در سال ۱۷۸۲، اين زن براي اينكه بتواند وارد ارتش شود، خودش را به عنوان مرد جا زد و با نام «رابرت شاتلفت» در هنگ چهارم ارتش نام‌نويسي كرد. از آنجا كه كه او قوي‌بنيه و بلندقد بود و ظاهر چندان زنانه‌اي نداشت، كسي شك نمي‌كرد كه او در واقع يك مرد است.


همه چيز خوب پيش مي‌رفت تا اينكه او در جريان يك درگيري نزديك نيويورك، مجروح شد. براي خارج كردن گلوله، ‌او به بيمارستاني برده شد. اما او از بيم اينكه حين عمل جنسيتش مشخص شود، خودش گلوله را از محل اصابتش كه در رانش بود، خارج كرد و بعد زخم را با يك سوزن خياطي دوخت. وقتي كه زخم‌هاي او بهبود پيدا كرد، او دوباره به ارتش برگشت.

تا سال ۱۷۸۳ كه سامپسون يك جراحت ديگر برداشت، كسي متوجه جنسيت واقعي نشد. وقتي ارتشي‌ها متوجه شدند كه او يك زن است، مرخصش كردند، ولي از آنجا كه در جريان خدمت نظامي زخمي شده بود، مقرري‌اي برايش در نظر گرفتند. در سال ۱۸۳۸، كنگره موافقت كرد كه به ورثه او هم مستمري پرداخت شود.


۷- دكتر اوان اونيل كين (۱۸۶۲ تا ۱۹۳۳)


نوع جراحي: برداشتن آپانديس و ترميم فتق كشاله ران


دكتر اوان اونيل كين، يك جراح پيشرو و پزشك برجسته يكي از بيمارستان‌هاي نيويورك بود. او تصميم گرفت كه به همه ثابت كند كه براي جراحي‌هاي كوچك نيازي به بيهوشي عمومي نيست. براي اين كار، او تنها با بيهوشي موضعي، آپانديس خودش را برداشت!


در حالي كه او روي تخت عمل دراز كشيده بود و با استفاده از يك آينه جاي عمل را مي‌ديد، سه پزشك ديگر به او كمك مي‌كردند. او خودش برش لازم براي جراحي را روي شكمش ايجاد كرد و آ‍پانديسش را برداشت و و كار بخيه را به دستيارانش سپرد.


دكتر اونيل كين، ‌در سال ۱۹۳۲ و در ۷۰ سالگي دست به ماجراجويي پيچيده‌تري زد، اين بار تصميم گرفت كه فتق كشاله رانش را عمل كند. به خاطر نزديكي شريان راني به محل عمل، اين عمل، كار ظريفي است.

اما دكتر اونيا كين، موفق شد، عمل را در كمتر از دو ساعت با موفقيت به پايان برساند. همان طور كه در تصوير بالا مي‌بينيد، اين پزشك در طي عمل خودش كاملا آرامش داشت و حتي در حالي كه تيغ جراحي چند ميليمتر تا شريان حساس، فاصله داشت با اطرافيان شوخي مي‌كرد!


۶- Joannes Lethaeus


نوع جراحي: برداشتن سنگ مثانه - سال ۱۶۲۰


تصور كنيد كسي جراح نباشد و ۴۰۰ سال پيش دچار رنج و عذاب سنگ مثانه باشد و بعد تصميم بگيرد، خودش، سنگ مثانه‌اش را بردارد.


دكتر «نيكولاس تولپ»، جراح هلندي و شهردار وقت آمستردام -كه در تصوير زير تابلويي را كه «رامبراند» از او در حين تشريح كشيده، مي‌بينيد-، در صفحاتي از كتاب «ملاحظاتي در پزشكي» ماجراي اين كار جنون‌آميز را اينچنين توصيف مي‌كند:

نعل‌بندي به نام «جوناس لتائوس» تصميم گرفت، خودش سنگ مثانه‌اش را دربياورد. براي همين، همسرش را به بهانه خريد ماهي به بيرون خانه روانه كرد و بعد با كمك برادرش مشغول كار شد. او ابتدا سنگ را با دستانش لمس كرد و بعد پوست و بافت روي سنگ را در محل پرينئوم (قسمت زير لگن در بين دو ران) را با چاقويي كه مخفيانه تهيه كرده بود، برش داد. او به تدريج برش را طويل‌تر كرد، آنقدر كه اندازه‌اش براي عبور سنگ مناسب شود. اما سنگ خيلي بزرگ بود، طوري كه او مجبور شد، محل برش را از دو طرف با فشار انگشتانش، گشادتر كند و با نيروي زياد زور بزند تا سنگ خارج شود. سرانجام سنگ با پاره كردن مثانه، خارج شد. سنگ بسيار بزرگ بود و حدود ۱۱۰ گرم وزن داشت. واقعا تعجب‌آور بود كه چگونه كسي بدون استفاده از ابزار مناسب توانسته، چنين سنگي را خارج كند.


۵- سامپسون پاركر


نوع جراحي: قطع كردن دست راست - سال ۲۰۰۷

پاركر، كشاورزي اهل كاروليناي جنوبي است، در سپتامبر سال ۲۰۰۷، هنگامي كه او مشغول دروي غله مزرعه‌اش بود، متوجه شد كه ماشين خرمنكوب به خاطر گير كردن ساقه گياهان، از حركت بازايستاده. او تصميم گرفت با خارج كردن آنها، ماشين را به كار بيندازد. اما ماشين را با بي‌احتياطي خاموش نكرد و در نتيجه دستش در ماشين گير كرد. متأسفانه كسي در اطرافش نبود كه به كمكش بيايد و تقلاي يك ساعته او هم نتيجه‌اي نداشت و هر لحظه قسمت بيشتري از دستش در ماشين فرو مي‌رفت.


او ابتدا با يك ميله آهني، به صورت موقت مانع حركت چرخ‌دنده‌هاي دستگاه شد و بعد با دست ديگرش كه هر لحظه بي‌حس‌تر مي‌شد يك چاقوي جيبي را درآورد و شروع به بريدن انگشت‌هايش كرد. اما اوضاع بعد از مدتي اوضاع براي او بدتر شد، چرا كه ماشين داشت آتش مي‌گرفت. هراس آتش، او را از شوك ناشي از قطع كردن انگشت‌هايش در آورد. او مي‌دانست اگر دستش را آزاد نكند، زنده زنده خواهد سوخت. براي همين وقتي چاقو به استخوانش رسيد، وزنش را روي دستش انداخت، تا استخوانش را بشكند.


سرانجام پاركر خودش را آزاد كرد و و با وسيله نقليه كشاورزي در طول جاده راند، تا بلكه بتواند جلوي اتوموبيلي را بگيرد. خوشبختانه او به موتورسيكلتي در جاده برخورد، بعد از اطلاع، هليكوپتر امداد از راه رسيد و او را به بيمارستان برد. پاركر قبل از اينكه به خانه برود، ۳ هفته تمام در بخش سوختگي بستري بود. در اين مدت ۲۵ نفر از همسايگانش، كار دروي مزرعه را برايش انجام دادند.


۴- دكتر لئونيد روگوزوف


نوع جراحي: برداشتن آپانديس


سال ۱۹۶۴، دكتر روگوزوف، در ۲۷ سالگي مقيم ايستگاهي در قطب جنوب بود. در اين زمان او تشحيص داد كه مبتلا به آپانديسيت حاد شده است. شرايط او داشت بدتر مي‌شد و به خاطر شرايط آب و هوايي، هواپيمايي نمي‌توانست فرود بيايد. به همين خاطر او تصميم گرفت، خودش را عمل كند.


او با بيهوشي موضعي عمل را شروع كرد، در حين عمل، هواشناس ايستگاه، ريتراكتور (وسيله‌اي كه دو سوي برش جراحي را مي‌گيرد و برش را باز نگه مي دارد) را برايش نگه داشت، راننده ايستگاه آينه‌ را براي او نگه داشته بود، دانشمندي هم وسايل عمل را به او مي‌داد.

دكتر روگوزوف در حالت خم‌شده به جلو، عمل را انجام داد و گرچه يك بار طي عمل از حال رفت، توانست عمل را كمتر از دو ساعت انجام دهد. بعد از دو هفته او كاملا بهبود پيدا كرد و به سر كارش در ايستگاه برگشت.


۳- دوگلاس گودال


نوع جراحي: قطع كردن دست راست


سال ۱۹۹۸، دوگلاس گودال ماهي‌گير ۳۵ ساله‌اي كه خرچنگ صيد مي‌كرد، به دريا رفته بود تا خرچنگ‌هايي را كه به دام افتاده بودند، در قايقش بار بزند. اما موج بزرگي ناگهان تعادل قايق او را به هم زد و باعث شد، دستش در بالابر كوچكي كه در قايق داشت و براي بالا آوردن تله‌ها از آن استفاده مي‌كرد، ‌گير بيفتد.


او تنها بود و تنها راه نجاتش اين بود كه خودش دستش را قطع كند، براي همين او با چاقويي دستش را قطع كرد. هوا و امواج سرد دريا، باعث مي‌شد كه شدت خونريزي او كم شود.

سرانجام او موفق شد به ساحل برگردد. او پس از بهبودي از كارش دست برنداشت و قايقش را هم تعمير كرد.


۲- آرون رالستون


نوع عمل: قطع كردن دست راست


رالستون يك مهندس مكانيك آمريكايي است، او كه عاشق كوهنوري است، كارش را به عشق كوهنوري رها كرده بود و قصد داشت به قلل مرتفع صعود كند. در يكي از همين كوهنوردي‌ها در سال ۲۰۰۲، تخته‌سنگي روي دست راست او افتاد. ۵ روز تمام او تلاش كرد كه تخته‌سنگ را جابجا كند، اما موفق نشد. گرسنگي و تشنگي توان را از او گرفت و سرانجام او تصميم گرفت با چاقويي، دستش را قطع كند.

او چاقوي كندي در اختيار داشت و با زجر بسيار بافت نرم دستش را بريد، كار قطع كردن تاندون‌ها دشوارتر بود و او مجبور شد با آنها را پاره كند. اما قطع كردن دست، هم پايان كار نبود، او با وسيله نقليه‌اش ۸ مايل فاصله داشت و مجبور بود با خونريزي و درد ۸ مايل را هم راه برود. سرانجام او به كوهنوردان ديگري برخورد كه نجاتش دادند.


اما اين واقعه تلخ، باعث نشد او دست از كوهنوردي بردارد، او با استفاده از يك دست مصنوعي همچنان كوهنوردي مي‌كند و از آن لذت مي‌برد.
او كتابي هم در مورد اين حادثه و بازگشتش به كوهنرودي با عنوان Between a Rock and a Hard Place نوشته است. او قصد دارد سال ۲۰۱۰ به كوه اورست صعود كند. هدف او از اين صعود، آگاهي دادن به مردمان زمين در مورد خطرات تغيير آب و هوا است.


۱- اينس راميرز


نوع عمل: سزارين


راميرز در دهكده كوچكي با تنها ۵۰۰ نفر جمعيت و يك خط تلفن زندگي مي‌كند. سال ۲۰۰۰ او براي هشتمين بار باردار شده بود تا صاحب فرزند هشتم شود! او در ان زمان ۴۰ سال سن داشت.


در يكي از روزها، زماني كه اينس راميرز در خانه‌اش تنها بود، درد زايمانش شروع شد. بعد از ۱۲ ساعت تحمل رنج، پيشرفتي در زايمان او حاصل نشد و او متوجه شد كه آخرين بارداري او ممكن است واقعا به قيمت جانش تمام شود. به همين خاطر تصميم گرفت، بچه‌اش را با سزاريني به سبك خود، خارج كند. مقداري الكل نوشيد و بعد با چاقويي شروع به بريدن شكمش كرد، بعد از يك ساعت او به رحمش رسيد و نوزاد پسرش را سالم خارج كرد. بند ناف را هم با چاقويي بريد و از حال رفت.
وقتي به هوش آمد، پارچه‌اي دور شكم خون‌آلودش پيچيد و از پسر شش ساله‌اش خواست كه كمك بياورد. چند ساعت بعد، او به بيمارستان منتقل شد، در آنجا عمل شد تا آسيبي كه به روده‌اش در طي سزارين شخصي‌اش انجام داده، ترميم شود. سرانجام او از بيمارستان مرخص شد و كاملا بهبود پيدا كرد.


راميرز تنها زني در تاريخ است كه توانسته است، خودش خودش را سزارين كند. داستان او آن قدر جالب و باورنكردني بود كه در شماره مارس ۲۰۰۴، مجله بين‌المللي مامايي و بيماري‌هاي زنان به چاپ رسيد.


در عكس چاقوي جراحي خانم راميرز را مشاهده مي‌كنيد!
     
  
زن

 
ریشه اصلی نارضایتی از پرستاران نبود استاندارد است

نارضایتی مردم از عملکرد پرستاران بیمارستان های دولتی به خاطر نبود استاندارد های جامع در حرفه پرستاری است.

غضنفر میرزا بیگی ، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با شبكه خبر در خصوص تعویق عمدی طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: به عقیده ما این طرح تاخیر عمده ای ندارد گرچه موضوع تعرفه گذاری و سهم پرستاران در این طرح مدتی به طول انجامیده است اما چون این طرح قبلا در كشور نبوده و قانون جدیدی است به نظر ما اتفاقا خیلی هم با سرعت پیش رفتیم.

وی ادامه داد: به خاطر اینكه در امور پرستاری قبل و بعد از انقلاب به مواردی توجه نشده بود ما باید چندین پیش زمینه را از قبل آماده می كردیم؛ یكی از این موارد بازنگری شرح وظایف حرفه پرستاری است كه قبلا شرح وظایف محدودی داشتیم و از لحاظ تحصیلی، مدیریتی، تخصصی و عمومی تفكیك شده نبود؛ این عاملی بود برای اینكه پرستاران از تعرفه گذاری بهره ای نبرند.

میرزابیگی افزود: به همین دلیل شرح وظایف برای اولین بار بعد از انقلاب در سه سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی كاملا باز نگری شد؛ به تایید وزیر بهداشت رسیده است و احتمالا تا چند روز آینده به مراكز بهداشتی و درمانی ابلاغ می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان این كه بحث استانداردهای خدمات پرستاری موضوع بسیار مهمی است افزود: ما اصلا تعرفه هایی را كه فقط به نفع پرستاران باشد قبول نداریم زیرا ما معتقدیم حتما قدم های اول را باید برای مردم، نظام سلامت و در نهایت برای نظام پرستاری برداشت.

وی ادامه داد: تعرفه های پزشكی هر سال دچار مشكلاتی است و ضرر كننده اصلی مردم هستند كه در این میان تعرفه های دولتی و خصوصی با هم تفاوت دارند؛ این قصه نباید در جامعه پرستاری هم تكرار شود و تنها راه آن، نوشتن استاندارد هایی است كه در همه جای كشور (با كمی انحراف معیار كمی) اعمال شود كه

خوشبختانه با حدود 513 خدمت تدوین و منتشر شده و در حال حاضر آخرین مراحل پوشش ادبیاتی مد نظر شورای عالی بیمه را طی می كند و باید به محض اجرا تحولاتی در نظام سلامت به نفع مردم و هم در بخش پرداخت پرستاران صورت بگیرد.

میرزا بیگی در خصوص نارضایتی مردم از عملكرد پرستاران اظهار داشت: بحث اصلی چند جانبه است و ما هم این موضوع را قبول داریم سه ریشه اساسی در این موضوع نقش دارند.

وی با بیان این كه تنها مطالبات پرستاران در عملكرد آنها نقش ندارد گفت: درست است كه پرستاران مطالباتی دارند اما در گرفتن مطالبات خودشان تا حدودی موفق بودند،( میانگین حقوق پرستاران بخش دولتی كه استخدام رسمی هستند در سال 83 حدود 130 هزار تومان بود كه با تعاملاتی كه صورت گرفته است در حال حاضر میانگین حقوق همین پرستاران به 450 هزار تومان افزایش یافته است كه این از درصدهای سالانه هم بیشتر است).

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: به تعبیر ما ریشه اصلی این نارضایتی ها نبود استاندارد های لازم برای این حرفه است، بالاخره ما باید به این موضوع برسیم كه چند پرستار به ازای هر تخت لازم است، توزیع نامناسب نیرو، سقف و كف دریافتی حقوق پرستاران، دریافتی ها و خدمتی كه باید انجام بدهند روشن شدن این موارد به بهبود عملکرد پرستاران کمک شایان توجه ای می کند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب عملکرد نامطلوب پرستاران شده است؛ تخصص پرستاران است زیرا ما از حضور پرستاران متناسب با علم و تخصص و علاقه استفاده نمی کنیم که توجه نکردن به این موضوع یك سری آشفتگی ها را به دنبال دارد

میرزابیگی افزود: ساماندهی حضور پرستاران در سه سطح پیشگیری، درمان و بازتوانی از دیگر موضوعاتی است که توجه به آن لازم است. وی گفت: مورد بعدی هم مربوط به مطالبات است كه خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است
     
  
زن

 
عادات غلط غذايي در شيوع سرطانهاي خاص در برخي مناطق كشورموثراست

رييس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اين که در بعضي مناطق که عادات غذايي يا رفتارهاي اجتماعي ويژه‌اي دارند بعضي از سرطان‌ها شيوع بيشتري دارد، گفت: استفاده از ترکيبات دخاني جويدني ناس که در مناطق گلستان و سيستان و بلوچستان وجود دارد، از عوامل موثر در ايجاد سرطان مري و دهان است.
دکتر محمد اسماعيل اکبري در گفت‌وگو با سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران با بيان اين مطلب گفت: سرطان مري و معده در شمال غرب کشور مانند استان اردبيل و تقريبا در حاشيه شمال شرق کشور در استان گلستان و بخشي از مازندران نسبت به استان‌هاي مرکزي شايع‌تر است.
وي در ادامه افزود: تقريبا ثابت شده است که رفتارهايي چون مصرف کم مواد فيبري، ميوه و سبزي، مصرف غذاهاي نمک سود، مصرف داغ غذا و استفاده از ترکيبي به نام «ناس» که از تنباکو و ترکيبات شيميايي ديگر تشکيل شده ( كه آن را زير زبان گذارده و در درازمدت مي‌مکند)، در شيوع برخي سرطان‌ها در اين مناطق موثر است.
     
  
زن

 
آماده باش مراكزدرماني واستقرار آمبولانس‌ها درميادين اصلي ومجاورت

معاون فني و عمليات مركز مديريت حوادث كشور از تدوين دستورالعمل فعاليت‌هاي اورژانس كشور در ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان و ابلاغ آن به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور خبر داد و گفت:‌ براين اساس تمام مراكز درماني در آماده باش كامل به سر مي‌برند و آمبولانس‌هايي در ميادين اصلي و مجاورت مساجد، تكايا، مسيرهاي پرتردد و هيات‌ها مذهبي مستقر مي‌شوند.
دكتر محمد سرور در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه طي مراسم مراكز درماني موظف به پذيرش بيماران اورژانس هستند، اظهار كرد: براساس سيستم فراخوان، نيروهاي بيشتري به كار گماشته شده‌اند.
وي، با تاكيد بر ضرورت وجود جعبه كمك‌هاي اوليه در مساجد و تكايا براي خودامدادي و ديگرامدادي گفت:‌ امداد هوايي نيز در برخي از استان‌ها كه با عدم امكان تردد زميني مواجهند، فعال است.
دكتر سرور با اشاره به انسداد مسيرهاي عبور و مرور توسط عزاداران در تاسوعا و عاشوراي حسيني بر ضرورت افزايش ناوگان موتوري براي ارايه سرويس دهي بيشتر به سوگواران تاكيد و خاطرنشان كرد: در شهرهاي پرجمعيت از حداكثر ظرفيت امداد موتوري استفاده مي‌شود.
معاون فني و عمليات مركز مديريت حوادث كشور، با بيان اين كه در اين ايام نظارت بر نحوه تهيه و توزيع غذا و نذورات تشديد مي‌شود به ايسنا گفت: براي كساني كه مايلند مراسم سوگواري را در زادگاهشان و يا شهرهاي مذهبي بگذرانند آمبولانس 115 در جاده‌ها و حاشيه آنان پيش بيني شده است؛ همچنين پايگاه‌هاي جاده‌اي از ساعت 8 تا 12 و 17 تا 21 براي پوشش حوادث احتمالي ناشي از بارش برف، بارندگي و يخ زدگي جاده‌ها فعال هستند.
وي، در پايان عزاداران حسيني را از قمه زني پرهيز داد و آن را عاملي براي انتقال انواع عفونت‌ها برشمرد.
     
  
زن

 
درآستانه انتخابات27دي ماه نظام پزشكي

رييس هيات اجرايي انتخابات نظام پزشكي با اشاره به تمهيدات در نظر گرفته شده به منظور حضور گسترده و همچنين برگزاري انتخاباتي سالم در 27 دي ماه، با اشاره به نقش تاثيرگذار انتخابات نظام پزشكي تهران در كل كشور و با بيان اين كه تلاش مي‌شود با كمك صدا و سيما، تبليغات وسيعي در سطح شهر تهران و بيمارستان‌ها صورت گيرد، گفت: محل برگزاري انتخابات، محلي براي تبليغ نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر لاريجاني، رييس هيات اجرايي انتخابات نظام پزشكي، با اشاره به برگزاري اين انتخابات در 27 دي ماه گفت: به نظر مي‌رسد با توجه به تعداد زياد گروه پزشكي به ويژه افزايش تعداد پزشكان عمومي و گروه‌هاي پزشكي عمومي، اين دوره از انتخابات گرم‌تر از دوره‌هاي گذشته برگزار شود. به اين ترتيب پيش بيني مي‌شود كه مشاركت گروه پزشكي در انتخابات نظام پزشكي سال جاري بيشتر از دوره‌هاي گذشته اين انتخابات باشد. بر اين اساس به منظور سهولت شركت پزشكان در انتخابات 27 دي ماه و مشاركت گسترده آنان، تمهيداتي در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به نقش تاثيرگذار انتخابات نظام پزشكي تهران در انتخابات كل كشور ادامه داد: تهران تنها از نظر ويژگي تعداد زياد شركت كنندگان در انتخابات نظام پزشكي اهميت ندارد بلكه انتخابات نظام پزشكي تهران به عنوان الگويي در انتخابات شهرستان‌ها، تاثيرگذار است. بر اين اساس تلاش مي‌شود تا با كمك صدا و سيما تبليغات وسيعي در سطح شهر و بيمارستان‌ها صورت گيرد. چرا كه تبليغ انتخابات نظام پزشكي در تهران، توسعه آن به شهرستان‌ها و در نهايت انتخابات گسترده در سطح كشور به دنبال دارد.
لاريجاني گفت: دبيرخانه هيات اجرايي انتخابات نظام پزشكي تلاش دارد با فراهم كردن شرايطي در محل انتخابات و واحدهاي نزديك آن، وسايلي را فراهم كند كه پزشكان با آسايش بيشتري در روز جمعه در انتخابات شركت كنند.
وي با تاكيد بر لزوم رعايت قوانين و مقررات گفت: 24 ساعت قبل از آغاز انتخابات، زمان تبليغات كانديداهاي شركت كننده در هيات مديره انتخابات نظام پزشكي به پايان مي‌رسد. در اين زمينه نيز تمهيداتي انديشيده شده است. بر اين اساس محل برگزاري انتخابات، محلي براي تبليغ افراد كانديدا نخواهد بود.
به گفته رييس هيات اجرايي انتخابات نظام پزشكي، در انتخابات اين دوره 10 پزشك، دو داروساز، دو دندانپزشك، يك نفر پروانه‌دار، يك نفر از علوم آزمايشگاهي و يك ماما با راي حرفه‌هاي مربوط به خود انتخاب مي‌شوند. مبناي شركت در انتخابات هم ارايه كارت نظام پزشكي است.
وي از پزشكان خواست كه به منظور جلوگيري از حجم بالاي رفت و آمد در روز انتخابات، از همان ساعات اوليه در انتخابات شركت كنند و تصريح كرد: به منظور كاهش حجم رفت و آمد در روز انتخابات، براي اخذ آراء هر كدام از گروه‌هاي شش گانه پزشكي مكان‌هاي مجزايي در محل برگزاري انتخابات نظام پزشكي در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايسنا، رييس هيات اجرايي انتخابات نظام پزشكي با بيان اين كه نقش اعضاي هيات اجرايي و نظارت با كارت‌هايي مشخص خواهد بود، گفت: انتخابات از 8 صبح 27 دي ماه آغاز شده و تا 18 بعد از ظهر ادامه دارد. اين در حالي است كه در صورت ازدحام شركت كنندگان مي‌توان با هماهنگي هيات نظارت انتخابات، مدت زمان در نظر گرفته شده را تمديد كرد.
دكتر لاريجاني با بيان اين كه تلاش مي‌شود تا انتخابات پرشور و سالمي برگزار شود گفت: از آنجا كه انتظار مي‌رود انتخابات اين دوره با وسعت بيشتري نسبت به دوره‌هاي گذشته برگزار شود، از وزارت بهداشت 10برابر تعرفه‌ (فرم راي براي انتخابات گروه پزشكي) انتخابات دوره گذشته، درخواست شده است
     
  
صفحه  صفحه 14 از 62:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA