انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 24 از 62:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
یک شیوه جالب درمانی:پیوند مدفوع!!!
«لارا تامپسون»، ۲۶ ساله بود که زندگی‌اش عوض شد. در ابتدای سال ۲۰۰۸، او مقیم «رُد آیلند» بود و در یک پژوهشکده پیشگیری از ایدز کار می‌کرد که ناگهان دچار بیماری اسهال و استفراغ شد.

او در ابتدا فکر کرد که دستگاه گوارشش دچار عفونت ویروسی شده یا نظم دستگاه گوارشش به خاطر استرس به هم ریخته و بنابراین تصور نمی‌کرد که مشکل‌اش، بیش از چند روز ادامه پیدا کند.

اما این طور نشد و لارا در عرض سه هفته، بین ۷ تا ۹ کیلوگرم از وزنش کم شد. به خاطر اسهال شدید، مجبور بود هر آن که احساس دفع به او دست می‌داد به دستشویی برود و نمی‌توانست سر کارش برود.



وقتی او با یک پزشک مشورت کرد متوجه شد که مشکل‌اش چیزی بیشتر از یک عفونت ساده ویروسی است. معلوم شد که دستگاه گوارش او با یک باکتری به نام کلستردیوم دیفیشیل Clostridium difficile آلوده شده است. به خاطر وجود مقاومت آنتی‌بیوتیکی، درمان عفونت با این باکتری دشوار است.

پزشکان، نخست او را با مترونیدازول درمان کردند که آثار جانبی نامطلوبی مثل تهوع و تشدید سردرد میگرنی را در لارا در پی داشت و منجر به درمان او نشد. داروی بعدی که برای تجویز شد، ونکومایسین بود که یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف به حساب می‌آید. این آنتی‌بیوتیک هم مؤثر نشد و درمان با ونکومایسین باعث شد که عفونت قارچی هم بگیرد.

اوضاع برای لارا بدتر می‌شد و مسئولان محل کار او، از آنجا که می‌ترسیدند او عفونت را به بیماران حساس مبتلا به ایدز منتقل کند و شرایط این بیماران را بحرانی کند، از او خواستند که در محل کار حاضر نشود.

چندین ماه، اوضاع به همین روال ادامه یافت، انواع رژیم‌های دارویی برای لارا تجویز می‌شد و هیچ کدام موثر واقع نمی‌شدند، موهای لارا شروع به ریزش کرد و عضلاتش تحلیل رفتند. تا تابستان سال بعد او ۱۸ کیلوگرم از وزنش را از دست داده بود و ناامید شده بود.

اینجا بود که او در اینترنت دنبال درمان‌های جایگزین جستجو کرد تا اینکه به توضیحاتی در مورد یک شیوه درمانی خاض برخورد که در آن از هیچ دارویی استفاده نمی‌شد. این درمان عجیب، عبارت بود از «پیوند مدفوع»!
بله! اشتباه نخواندید: پیوند مدفوع یعنی قرار دادن مدفوع صاف و رقیق‌شده فردی با روده سالم در روده بزرگ یک بیمار!

این کار به این منظور انجام می‌شود که کلونی یا جمعیت باکتریایی یک بیمار با یک کلونی تازه و متفاوت جایگزین شود.

لارا در این زمان چیزی برای از دست دادن نداشت و می‌خواست این درمان را امتحان کند. در این زمان او تقریبا بیشتر اوقات خود را در دستشویی می‌گذارند، گریه می‌کرد و دچار مشکل روحی شده بود.

او از چیزهایی که پیدا کرده بود، پرینت گرفت و پزشکی را پیدا کرد که آشنا باین شیوه درمانی بود. این پزشک «کالین کلی»، یک متخصص بیماری‌های دستگاه گوارش بود.

در اواخر اکتبر سال ۲۰۰۸، پیوند مدفوع به صورت سرپایی روی لارا انجام شد. مثل یک کولونوسکوپی، لارا قبل از پیوند، داروهای ملینی استفاده کرد که روده‌اش را پاک کرد. دوست پسر لارا هم دهنده مدفوع شد!

تنها در عرض دو ساعت بعد از پیوند مدفوع، لارا حس کرد که بهتر شده است و با گذشت سه سال از این پیوند، دیگر او دچار عفونت مجدد با کلستردیوم دیفیشیل نشده است.

روده بزرگ همه ما مملو از باکتری‌هایی است که با ما همزیستی دارند و بیماری‌زا نیستند، این باکتری‌های عرصه را برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا تنگ می‌کنند. این جمعیت باکتریایی سودمند که به آنها فلورای نرمال روده بزرگ هم گفته می‌شود، تا زمانی که ترکیب طبیعی خود را داشته باشند، باعث مقاومت ما نسبت به عفونت با باکتری‌های مثل کلستردیوم می‌شوند. اما هر زمان که به عللی این ترکیب طبیعی به هم بخورد، روده ما مستعد بیمار شدن با باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود.

اینجاست که «پیوند مدفوع» معنی پیدا می‌کند. دهنده نمونه مدفوع بهتر است یک آشنای نزدیک بیمار باشد، مدفوع صاف‌شده حاوی فلور میکروبی دهنده است که می‌توان آن را به شخص انما کرد یا با یک لوله بینی-معده وارد روده باریک شخص کرد.
البته پیوند مدفوع علاوه بر کاربرد درمانی در عفونت روده با کلستریدیوم در درمان بیماری کولیت اولسراتیو که شکلی از بیماری التهابی روده است، هم کاربرد پیدا کرده است.
دکتر الکساندر کروتس، یکی از پزشکانی است که تحقیقات زیادی در زمینه پیوند مدفوع انجام داده است

صحبت از باکتری‌ها مفید کردیم، آیا راهی نیست که بتوان این باکتری‌های مفید را به شکل دیگری به بدن انتقال داد؟ آیا فقط بیماران در موارد خاص باید به استفاده از باکتری‌های مفید روده‌ای فکر کنند؟

در اینجا لازم است، شما را با اصطلاحی به نام «پروبیوتیک» آشنا کنم، احتمال دارد که شما تبلیغات ماست‌های پروبیوتیک‌ را دیده باشید و این اصطلاح قبلا به گوشتان خورده باشد.
پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های غذایی هستند که حاوی میکروب‌های زنده‌ای سودمندی هستند که باعث تغییر مطلوب در توازن میکروبی روده می‌شوند.

فواید استفاده از پروبیوتیک‌ها متعدد هستند: جلوگیری از رشد باکتری‌های زیان‌آور – کاهش کلسترول خون – کاهش مشکلات گوارشی افرادی که نمی‌توانند قند شیر را تحمل کنند- جلوگیری از سرطان روده – افزایش قدرت پاسخگویی دستگاه ایمنی به تحریکات خارجی، تولید ریزمغذی‌ها و ...

لارا تنها بیماری نیست که تحت این پیوند خاص قرار گرفته است. در حال حاضر شماری از پزشکان و بیماران تلاش دارند که پژوهش‌های بیشتری در مورد پیوند مدفوع انجام دهند و این شیوه درمانی را استاندارد کنند.

اما جا انداختن این شیوه درمانی چندان ساده نیست و در حال حاضر درمانی است که توسط متخصصان بیماری‌های دستگاه گوارش فقط در مراکز درمانی خاص و برای بیمارانی که مسئله را درک می‌کنند، انجام می‌شود.
برای اینکه پیوند مدفوع از سوی جمعیت بیشتری مورد پذیرش قرار بگیرد، باید پژوهش‌های بالینی بیشتری صورت بگیرد تا نتایج درمانی دریافت‌کنندگان پیوند مدفوع با کسانی که بدون پیوند، درمان می‌شوند، مورد مقایسه قرار بگیرند. البته نخست باید سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز شروع این پژوهش‌ها را بدهد و از آنجا که این سازمان به صورت معمول فقط داروها، دستگاه‌ها و فراورده‌های زیستی و بافتی را مورد بررسی قرار می‌دهند، ممکن است پیوند مدفوع با هیچ یک از قوانین فعلی این سازمان همخوان نباشد.
دیگر هیچ مزه ای دلچسب نخواهد بود...
من تمام حس چشاییم را...
روی لبانت...
جا گذاشته ام
     
  
زن

 
استفاده از ضد دردها ممكن است بهبودي را به تأخير بيندازد .

براساس اظهارات محققان انجمن ارتوپدي آمريكا به كار بردن داروهاي استاندارد ضد درد كه به طور گسترده بعد از عملهاي جراحي كلاهك چرخاننده مورد استفاده قرار مي گيرند ممكن است روند بهبودي آنها را به تأخير بيندازد . كلاهك چرخاننده متشكل از عضلات و تاندونهايي است كه در قسمت فوقاني استخوان بازو قرار گرفته و آن را به مفصل شانه متصل مي كند . درحدود 2 ميليون نفر در آمريكا درگير مسائل و مشكلات مربوط به ضعف و يا پارگي كلاهك چرخاننده مي باشند كه ميزان آن در افراد بالاي 40 سال به مراتب بيشتر است . اين محققان افزودند اگر چه داروهاي NSAIDضد دردهاي مؤثري هستند اما مشخص شده كه اثرات منفي بر روي بهبود شكستگي استخوانها و اتصالات نخاعي دارند و ممكن است اثرات معكوس بر روي بهبودي ليگامانها داشته باشد .



=================================

هشدارهايي در مورد پوكي استخوان و عوارض ناشي از آن

پوكي استخوان حالتي است كه در آن استخوان شكننده مي شود و احتمال شكستگي با ضربات خفيف افزايش مي يابد . برخي صاحبنظران پزشكي و تغذيه معتقدند : درصورتيكه افراد جامعه نسبت به بيماريها ، موارد پيشگيري و عوارض ناشي از رعايت نكردن آنها مطلع باشند ، بسياري از بيماريها در جامعه قابل كنترل خواهد بود . اين گروه مي گويند : رعايت بهداشت ، رعايت اصول تغذيه اي ، ورزش در گروههاي مختلف سني از جمله مواردي است كه بدون صرف هزينه مي تواند در كاهش و يا عدم بروز برخي بيماريها مؤثر باشد .

براساس اطلاعات موجود حدود نيمي از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان بالاي 75 سال به بيماري پوكي استخوان مبتلا مي شوند . اين بيماري در مردان مسن كمتر از زنان بروز مي كند . معاون فني مركز بهداشت فارس گفت : افراد مسن ، زنان در دوران يائسگي ، افرادي كه تركيبات كورتني را بمدت طولاني استفاده مي كنند ، مستعد بيماري پوكي استخوان هستند . دكتر روينافسر كازروني در گفتگو با ايرنا اظهار داشت : زندگي بدون تحرك و ورزش ، پركاري تيروئيد و پاراتيروئيد ، رژيم غذايي بدون كلسيم و ويتامين D ، مصرف زياد سيگار ، قهوه نيز بدن را آماده پوكي استخوان مي كند . وي افزود : از عوارض اين بيماري شكستگي استخوان ران ، ستون فقرات در زنان بيش از 40 درصد

و در مردان 13 درصد اتفاق مي افتد و 12 تا 20 درصد از اين بيماران پس از يكسال بدليل مسائل ناشي از عمل جراحي مي ميرند . وي ادامه داد : بيشتر از نيمي از كساني كه زنده مي مانند قادر به راه رفتن يا حركت به آساني نخواهند بود و 25 درصد از آنان نياز به مراقبتهاي طولاني مدت خانگي دارند .

اين بيماري با مصرف داروهاي مؤثر و طول
درمان نسبتاً طولاني قابل درمان است.

كارشناس تغذيه مركز بهداشت فارس نيز گفت : مصرف زياد پروتئين ، نمك ، قهوه زندگي كم تحرك ، مصرف الكل و سيگار از ديگر عوامل مؤثر در ايجاد پوكي استخوان هستند . مرضيه وكيلي افزود : دريافت ميزان كافي كالري بطور متوسط در زنان و مردان بالغ نسبت به ميزان فعاليت و وزن افراد متفاوت است . وي دريافت كلسيم و ويتامين D به ميزان كافي ، استفاده از نور مستقيم خورشيد به مدت 15 تا 30 دقيقه در روز ، مصرف روغنهاي مايع مانند آفتابگردان ، ذرت ، زيتون ، استفاده از نوشابه هاي طبيعي بجاي نوشابه هاي كافئين دار را در پيشگيري از پوكي استخوان مؤثر دانست . وي اضافه كرد : قره قروت ، پونه خشك ، پنير ، نخود خشك و گردو به ترتيب سرشار از كلسيم
هستند . وي ادامه داد : زنان يائسه و افراد مسن به كلسيم بيشتري نياز دارند يعني معادل سه ليوان ماست كم چرب يا
4 ليوان شير كم چرب بايد در رژيم غذايي روزانه اين افراد گنجانده شود . وي همچنين گفت : در رژيم غذايي بيشتر از سبزيجات ، ميوه ها ، مانند شلغم ، كلم ، هويج ، پرتغال ، حبوبات ،غذاهاي دريايي ، استفاده شود . يك فوق تخصص روماتولوژي نيز گفت : بيماري پوكي استخوان يك بيماري خاموش بوده و قبل از ايجاد عارضه كه شكستگيهاي استخوان است هيچگونه علامتي ندارد . دكتر الهام افلاكي در گفتگو با ايرنا اظهار داشت : اين بيماري در مواردي مانند شكستگيهاي ستون فقرات كه از شكستگيهاي شايع در مبتلايان به پوكي استخوان است ممكن است بدون درد بوده و تنها با كوتاه شدن قد و قوز كردن آشكار شود . وي افزود درصورت ايجاد شكستگي ناشي از پوكي استخوان صدمات جبران ناپذير جسمي ، روحي و اقتصادي به فرد مبتلا و خانواده او و در نتيجه به جامعه وارد مي شود . وي
ادامه داد : بيماري پوكي استخوان بعنوان يك معضل بهداشت عمومي شناخته شده و شيوع آن با افزايش سن متوسط جامعه روز به روز بيشتر خواهد شد . اين استاديار دانشگاه اضافه كرد : پوكي استخوان قابل پيشگيري است . با توجه به اينكه توده استخواني از دوران جنيني شروع به افزايش كرده و در سن
35 سالگي به حداكثر ميزان مي رسد پيشگيري از پوكي استخوان بايد از ابتداي تولد آغاز شود . دكتر افلاكي تغذيه حاوي مقادير كافي كلسيم و ويتامين D ، ورزش و فعاليت فيزيكي ، پرهيز از استرس شديد و عادات بد سيگار كشيدن ، مصرف زياد
نوشابه هاي حاوي كافئين و الكل و مصرف بي رويه داروهاي حاوي كورتن را از مهم ترين راههاي پيشگيري اعلام كرد . وي گفت : عليرغم باورهاي غلط ، اين بيماري با مصرف داروهاي مؤثر و طول درمان نسبتاً طولاني قابل درمان است و در طول درمان
با تست سنجش تراكم استخوان مي توان پيشرفت درمان را بررسي كرد .
     
  
زن

 
تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر دستگاه عصبی



سلامت > عمومی - تحقیقات، نشان‌دهنده تأثیر بسیار متنوع و پیچیده انواع مختلف امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی بر ساختمان مولکول‌های حیاتی (DNA، کانال‌های یونی و سایر پروتئین‌های سلول‌های بدن) و بسیاری از فعالیت‌های بخش‌های مختلف سیستم عصبی و سایر دستگاه‌های بدن است.

طیف وسیعی از عوامل تولید‌کننده این امواج وجود دارند که بازه وسیعی از شدت و طول موج‌های متفاوت را تولید می‌کنند. این عوامل شامل تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیک، کابل‌های برق و به‌ویژه کابل‌های فشار قوی، گوشی و آنتن‌های تلفن همراه، سیستم‌های رادار، آنتن‌های رادیو، تلویزیون و مخابراتی و امواج ماهواره ای و... هستند. مطالعات گسترده سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی نقش این امواج بر زندگی انسان نشان‌دهنده توجه سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع است.

توجه به این نکته ضروری است که تقریباً در تمامی این مطالعات از مقادیر و شدت‌های بسیار کم در فرکانس‌های متداول امواج(60-50 هرتز) استفاده شده است و لذا با استناد به این شواهد علمی امکان ارزیابی دقیق تأثیر امواج با شدت و فرکانس‌های غیرمتعارف و زیاد بر سلامت انسان ممکن نیست. مطالعات علمی دلالت بر تأثیر بسیار مخرب این امواج حتی در شدت‌های بسیار کم دارند. از موانع ارزیابی نقش امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی (در هر بازه فرکانس یا شدت) تأثیر تدریجی اینگونه امواج و وابسته بودن میزان تأثیر به طول مدت در معرض اشعه قرار گرفتن است. شواهد بسیاری دلالت بر این موضوع دارند که تأثیر مخرب امواج بر سلامت انسان به سال‌ها زمان نیاز دارد.

تأثیر میدان‌های الکترومغناطیسی بر بافت‌های بیولوژیکی عبارتند از:
1- ایجاد گرما در بافت و نهایتاً تخریب و آسیب ملکولی
2- القای جریان الکتریکی در بافت‌های تحریک‌پذیر (عصب و عضله) و ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی آن
3- تأثیر بر همبستگی ملکولی و ساختار آن به‌دلیل وجود میدان‌های مغناطیسی طبیعی در ملکول‌های حیاتی
4- تأثیر بر میدان‌های الکترومغناطیسی طبیعی موجود در مغز و اختلال و تغییر عملکرد مدارهای عصبی که از این میدان‌های مغناطیسی طبیعی تأثیر می‌پذیرند
5- تغییر در جنبش مولکولی و حرکات ملکول‌های یونیزه حیاتی و ایجاد اختلال و تغییر در نقش طبیعی این ملکول‌ها در مغز و سایر دستگاه‌های بدن.

نکته مهم و قابل توجه در مورد آثار مخرب امواج و میدان‌های الکترو مغناطیسی پیچیدگی و تنوع عوامل مؤثر در نقش تخریبی این امواج است. این عوامل شامل شدت موج، فرکانس موج (و تغییرات فرکانس)، مدت و دفعات تأثیر موج، خصوصیات ژنتیک فرد، زاویه وجهت اثر امواج، خصوصیات جغرافیایی محل و فاصـله فرد از محـل تولیـد امواج (به‌دلیل امکان ایجاد تأثیرات گرمازایی امواج و تأثیر بر شدت موج دریافت شده) هستند. برای مثال تأثیر مخرب امواج در طول روز به‌دلیل تحرک افراد و تغییر زاویه قرار گرفتن فرد نسبت به میدان الکترو مغناطیسی و دور و نزدیک‌شدن به منشأ آن کمتر از زمانی است که فرد به‌طور ثابت و در یک جهت در طول خواب در معرض تشعشع قرار می‌گیرد. تنوع عوامل تأثیر‌گذار یکی از دلایل گزارش‌های ضد‌ونقیض در مورد نحوه تأثیر مخرب این امواج است.

تذکر یک نکته مهم در اینجا ضروری است و آن اینکه اگرچه اصل وجود آثار بسیار مخرب این امواج بر بدن انسان به اثبات رسیده است ولی مکانیسم تأثیر امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی بر بدن انسان مشابه بسیاری از مسائل علمی، موضوعی حل نشده و قابل مطالعه و بررسـی موشکافانه علمی است. آشنایی عمیق با این حوزه از دانش و تولید فناوری‌های مرتبط با آن، تنها از طریق ایجاد بستر علمی مناسب در کشور و توسعه تحقیقات علمی و تجربی منجر به تولید علم، ممکن است.

سازمان بهداشت جهانی به‌منظور ارزیابی خطرات ناشی از امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی برنامه بلندمدتی را تدوین کرده است. این برنامه تحت عنوان پروژه بین‌المللی میدان‌های الکترومغناطیسی در سال1996 تدوین شده است. در این برنامه مهم‌ترین هدف، مطالعه کامل مقالات علمی موجود است. به همین منظور در سال2002 واحد تشعشعات و بهداشت محیط‌زیست این سازمان ایجاد شد. تعیین اولویت‌های تحقیقاتی در زمینه آثار امواج الکترومغناطیسی و بررسی آثار میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بسیار کم تا 300 گیگاهرتز که توسط مجموعه وسیعی از عوامل تولید می‌شوند، از جمله تصمیمات سازمان بهداشت جهانی است.

با توجه به پیچیدگی موضوع و نیاز به سال‌ها مطالعه برای بررسی ابعاد مختلف آن، یکی از تصمیمات عاجل این سازمان ارزیابی فاکتورهای ریسک و تعیین استانداردهای لازم برای جلوگیری از بروز ضایعات سرطانی و سایر اختلالات ناشی از امواج الکترومغناطیسی است. لازم به ذکر است که در این زمینه طرح‌ها و گزارش‌های مختلفی منتشر شده‌اند و سازمان‌های دولتی در کشورهای صنعتی با استفاده از این گزارش‌ها در مورد شرایط استفاده از فناوری‌های منتشر‌کننده امواج الکترومغناطیسی تصمیم‌گیری می‌کنند.

به‌طور خلاصه اطلاعات علمی موجود دلالت بر آثار بسیار مخرب امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی بر سلامت انسان دارند و این موضوع هشداری برای استفاده بی‌رویه از فناوری‌های مولد این امواج در ایران است. این شواهد نشان‌دهنده نقش مهم امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی در ایجاد سرطان خون در کودکان است. همچنین تأثیر درازمدت حتی مقادیر بسیار کم این امواج می‌تواند به سرطان مغز و سایر ارگان‌ها، اختلالات شناختی در کودکان و بروز آلزایمر منجر شود. این موضوع به‌ویژه برای افرادی صادق است که در فاصله کم از تجهیزات تولید‌کننده امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی زندگی می‌کنند. جلوگیری از نصب و حذف اینگونه تجهیزات در مناطق مسکونی پرجمعیت و همچنین عدم‌استفاده از امواج با فرکانس و شدت غیرمتعارف که به‌طور متمرکز و به‌مدت طولانی به مناطق مسکونی تابانده شوند یک ضرورت انسانی و دینی است که نیازمند توجه جدی مسئولین ذی‌ربط است.
دیگر هیچ مزه ای دلچسب نخواهد بود...
من تمام حس چشاییم را...
روی لبانت...
جا گذاشته ام
     
  
زن

 
موها هم گرسنه می شوند؟

موها نیز گرسنه می شوند. مو اگر تغذیه نشود، هرگز رشد نخواهد كرد. موی گرسنه ظاهر شفاف و سالم موهای تغذیه شده را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز پوست سر برای تولید فولیكول ( جوانه ) مو نیاز به دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مخصوص دارد.
به منظور بررسی این نیاز با استفاده از اصول و تكنیك های علمی باید گفت : پوست سر برای تولید جوانه های تازه مو به مقدار فراوان اسید ریبونوكلئیك(RNA) جهت ساخت پروتئین های مناسب برا ی رشد مو نیاز دارد.
دستیابی به این هدف تنها زمانی میسر است كه فرد بتواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جهت ساخت این نوع اسید نوكلئیك یا همانRNA را تامین كند.
ویتامین ب – 12، روی و اسید فولیك برای رسیدن به این هدف از اجزاء ضروری هستند.
سایر مواد مورد نیاز نیز عبارتند از :
- منگنز و آهن كه هر دو برای تولید گلیكوژن كافی كه ماده مغذی و رشد دهنده مو است ضروری هستند.

چگونه می توان این مواد را دریافت كرد؟
شما قادر هستید تمام منگنز مورد نیاز خود را با مصرف غلات كامل مثل گندم كامل و دانه های خشك گیاهی مثل گردو، بادام ، فندق و ... كسب كنید.
از سایر منابع غذایی حاوی منگنز می توان به : صدف ماهی ، شیر و دل و جگر و قلوه اشاره كرد.
آهن كه جزء مهم و اساسی در ساختمان خون است برای سلامتی موها نیز ضروری است.
این ماده در اغلب منابع پروتئینی یافت می شود، مخصوصاً جگر یك منبع غذایی غنی از آهن است.
ازسایر منابع می توان به صدف ماهی اشاره كرد. اگر فردی خام خوار هستید می توانید آهن مورد نیاز خود را از سویا، لوبیا ، لوبیاچیتی ، نخودفرنگی ، عدس و مَلاس(1) ویژه قند كسب كنید.
میوه های خشك شده و غلات كامل به صورت نان نیز دارای آهن می باشند.
بهترین منابع غذایی ویتامینB12 نیز عبارتند از:
مواد پروتئینی كه منبع حیوانی دارند مثل گوشت قرمز، جگر، قلوه، شیر، تخم مرغ، ماهی
اسید فولیك بخشی ازگروه ویتامین ب – كمپلكس می باشد. بدن به این ماده نه تنها برای رشد مو بلكه برای بسیاری از اعمال حیاتی خود نیازدارد.
بهترین منبع غذایی اسید فولیك : جگر و صدف ماهی است . اگر چنین منابعی در دسترس شما نیست. از مصرف عدس و یا جوانه گندم غافل نشوید.
شما همچنین می توانید ویتامینB12 را در منابعی چون سبزی های پربرگ سبز، كلم بروكلی و گل كلم بیابید.
روی نیز از مصرف دانه های خشك گیاهی ، جگر، صدف ماهی ، سبوس گیاهان، و آب تره به دست می آید.

بنابراین هر زمان كه موهای خود را شستید یك ساندویچ سبزی هم مصرف كنید. شما خود را با اسفناج و یا جگر تغذیه كرده و سپس ببینید چگونه مویتان سالم، خوش حالت و شفافتر خواهد شد.
لازم به ذكر است كه درهفته مجاز به مصرف یك تا دو وعده جگر هستید.
دیگر هیچ مزه ای دلچسب نخواهد بود...
من تمام حس چشاییم را...
روی لبانت...
جا گذاشته ام
     
  
مرد

 
۱۰ عضو بدن که دیگر به آنها نیاز نداریم

۱۰. آپاندیس کرمی شکل (Vermiform Appendix)
آپاندیس کرم شکل قسمتی از سکوم (روده کور: بخشی از روده بزرگ) می باشد و عضوی است که برای هضم سلولز توسط اجداد انسان گیاهخوار استفاده می شده است. یک هدف بالقوه مطرح شده توسط چارلز داروین این بوده است که آپاندیس برای هضم برگ در پستانداران نخستین مورد استفاده قرار می گرفته است که ممکن است طی تکامل کارکرد خود را ازآنچه در نخستیان داشته، از دست داده باشد.
مدارک و شواهد را می توان در حیوانات گیاهخوار مانند کوآلا مشاهده کرد .سکوم کوآلا بسیار طولانی است، و میزبان باکتری های خاصی را قادر می سازد تا سلولز را تجزیه کنند. اجداد بشر ممکن است بر چنین سیستمی متکی بوده اند و در یک رژیم غذایی غنی از شاخ و برگ درختان زندگی می کردند. هنگامی که انسان ها شروع به خوردن مواد غذایی که به راحتی هضم می شدند، کرد، سکوم برای هضم کمتر لازم شد و جهش ها که قبلا زیان آور بودند دیگر در برابر آن انتخابگر نشدند. این آلل ها شایع تر شدند و سکوم به کوچک شدن خود ادامه دادند. پس از گذشت هزاران سال، سکوم که زمانی بسیار کارآمد بود، به آنچه امروز ما می بینیم، آپاندیس، تغییر یافت. ارگان های مشابه در حیوانات شبیه به انسان ، همچنان به انجام آن عمل خود ادامه دادند، در حالی که سایر حیوانات گوشتخوار به مانند انسان کارکرد آپاندیس آنها کاهش یافت. البته، برخی از تحقیقات حاکی از آن است که آپاندیس ممکن است به محافظت در برابر از دست رفتن باکتری های همزیستی که کمک به هضم غذا می کنند، می پردازد.

۹. پوست مرغی (Goose Bumps یا chicken skin)
پوست مرغی که اصطلاح پزشکی آن cutis anserina می باشد ، برجستگی هایی بر روی پوست انسان در قاعده موهای بدن می باشد که بطورناخواسته هنگامی که یک فرد احساس سرما و یا تجربه احساسات قوی مانند ترس، وحشت، تحسین و یا تحریک جنسی پیدا می کند، ایجاد می شود. این فرایند نه تنها در انسان بلکه در بسیاری از پستانداران دیگر نیز رخ می دهد که نمونه بارز آن خارپشت است. هنگامی که در معرض تهدید و خطر قرار گیرد تیغه های خود را بالا می برد. پوست مرغی در صورت ظاهر نمی شود.

در واکنش به سرما،در حیوانات دارای پوشش پوست و مو، موهای سیخ شده، هوا را به منظور ایجاد یک لایه عایق به دام می اندازد. این حالت می تواند در پاسخ به خشم یا ترس نیزباشد. موهای سیخ ، به منظور ترساندن دشمن حیوان را بزرگتر به نظر می رساند.

در انسان، آن را حتی می توانید به عنوان یک واکنش به شنیدن خراش ناخن بر روی تخته سیاه ، گوش دادن به موسیقی ترسناک، و یا احساس و یا به یاد آوردن احساسات قوی و مثبت (به عنوان مثال، پس از برنده شدن در یک رویداد ورزشی) مشاهده کنید. از آنجایی که ما تنها تعداد بسیار کمی از موی بدن خود را حفظ می کنیم، رفلکس در حال حاضر هیچ سود شناخته شده ای برای ما ندارد. انسان ها نیز دارای برخی از رفتار های ذره ای و رفلکسی هستند. تشکیل این برجستگی های پوست مرغی در انسان هنگام استرس یک رفلکس وستیجال است. عملکرد خود را در اجداد انسان به منظور بالا بردن موهای بدن، و بزرگتربه نظر رسیدن هنگام مواجهه با خطر ظاهر می شد. موهای برجسته برای به دام انداختن یک لایه اضافی از هوا و گرم نگه داشتن انسان نیز استفاده می شود.





۸. ماهیچه ها (Musculature)
تعدادی از عضلات در بدن انسان تصور می شود وستیجال هستند نظیر ماهیچه پشت سر که به طور معمول به عضلات گوش می پیوندد. این ماهیچه که در جمعیت های مختلف به صورت بسیار پراکنده وجود دارد – اغلب در همه مالزیایی ها ، در ۵۶ درصد از سیاه پوستان، ۵۰ درصد ژاپنی ها، ۳۶ درصد از اروپاییان وجود دارد و در مردم Khoikhoi در جنوب غربی آفریقا و در ملانسیان ها (مجمع الجزایری در اقیانوس آرام، شمال استرالیا) وجود ندارد. در بسیاری از پستانداران غیر انسانی لب فوقانی و ناحیه سینوس با سبیل و یا ریش که یک عملکرد حسی انجام می دهند، همراه است. به طور مشابه عضله لونگوس پالماریس (palmaris longus) در ساعد، ماهیچه پیرامیدالیس (pyramidalis) درشکم و ماهیچه پلانتاریس (plantaris) در پا بی فایده و یا وستیجال در نظر گرفته می شوند.

۷. ارگان Vomeronasal
جوندگان و پستانداران دیگر سیگنال های شیمیایی به نام فرومون ترشح می کنند که حامل اطلاعات در مورد جنسیت خود و یا تولید مثل هستند و رفتار دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند. فرومون ها توسط یک سیستم حسی تخصصی ، بنام ارگان vomeronasal (VNO)، که متشکل از یک جفت از ساختارهاست که در آستر مخاط بینی یا سقف دهان است، ترشح می شوند. اگرچه بسیاری از انسان های بالغ چیزی شبیه VNO در بینی خود دارند، دانشمندان علوم اعصاب هیچ تردیدی در رد آن به عنوان یک جزء ندارند. اگر شما در آناتومی ساختار نگاه کنید، هیچ سلولی که مانند سلول های حسی در VNOs دیگر پستانداران است نخواهید دید. شما هیچ فیبر های عصبی که ارگان را به مغز ارتباط می دهد نخواهید دید. شواهدی ژنتیکی نشان می دهد که VNO انسان غیر کارکردی است. تقریبا تمام ژن هایی که گیرنده های سطح سلول را کد گذاری می کنند ، سودوژن هستند و بصورت غیر فعال می باشند. پس چه پاسخی در مورد شواهد گیج کننده که انسان به بعضی از فرومون ها جواب می دهد وجود دارد؟ لری کاتز و یک تیم در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، دریافتند که علاوه بر VNO، سیستم بویایی در موش نیز به فرومون پاسخ می دهد. اگر چنین موردی در مورد انسان نیز صادق باشد ما هنوز هم ممکن است فرومون ترشح کنیم تا رفتار دیگران را بدون استفاده از VNO برای تشخیص آنها ، تحت تاثیر قرار دهیم.


۶. پلک سوم چشمی (Nictitating Membrane The Third Eyelid)
غشای چشمک زن پلک سوم شفاف یا نیمه شفاف موجود در برخی از حیوانات است که در سراسر چشم برای محافظت و مرطوب نگه داشتن چشم بکار میروند در حالی که همچنان میدان دید را حفظ می کنند. خزندگان، پرندگان، و کوسه های مختلف دارای یک غشای های کامل چشمک زن هستند، در حالی که در بسیاری از پستانداران از جمله انسان ، باقی مانده ذره ای کوچک از غشای موجود در گوشه داخلی چشم وجود دارد که هیچ عملکرد شناخته شده ای ندارد. بعضی از پستانداران، مانند شتر، خرس های قطبی و خوک آبی، همچنین دارای یک غشا کامل چشمک زن هستند که اغلب به نام پلک سوم معروف است.

۵. استخوان دنبالچه (Coccyx the Tailbone)
استخوان دنبالچه بخش نهایی از ستون مهره میمون است که شامل سه تا پنج مهره جداگانه و یا ترکیب شده (مهره دنبالچه ای) در زیر استخوان خارجی است. در انسان و سایر پستانداران بی دم (به عنوان مثال میمون) استخوان دنبالچه باقی مانده ی دم وستیجال است، اما هنوز به طور کامل غیر قابل استفاده نیست، چرا که اتصالی برای عضلات، تاندون ها و رباط ها می سازد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از ساختار سه رکنی تحمل کننده وزن است که به عنوان کمک در نشستن عمل می کنند. با وجود این استخوان دنبالچه ، یا tailbone، باقی مانده ی یک دم از دست داده، است. همه پستانداران دارای یک دم در یک نقطه از تکامل خود هستند. در انسان، برای یک دوره ۴ هفته ای ، در مرحله ۱۴ تا ۲۲ رشد جنین انسان وجود دارد. این دم در جنین انسان ۳۱-۳۵ روزه برجسته تر می باشد. دنبالچه که در انتهای ستون فقرات قرار گرفته است، کارکرد اصلی خود در کمک به تعادل و تحرک را از دست داده، هر چند که هنوز هم بعضی از عملکردهای ثانویه خود مانند نقطه پیوست عضلات حفظ کرده است.

۴. دندان عقل (Wisdom Teeth)
معمولا هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است. گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی (کم خونی، راشیتیسم) ،عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود. عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است. این دندانها نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، این دندان ممکن است توسط دندانپزشک از فک خارج شوند. البته خارج کردن بدون دلیل آن به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل از دهان، زیر ۲۰ سالگی است. البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن‌ها وجود دارد، ولی پس از ۴۰ سالگی کشیدن دندان عقل دشوارتر می‌شود.

پیشینیان ما،‌ آرواره‌های بزرگ‌تری داشتند. بنابراین فضای کافی برای رویش ۳۲ دندان وجود داشت؛ اما امروزه آرواره‌های ما کوچک‌تر شده است، درنتیجه فضای زیادی برای رویش ۳۲ دندان وجود ندارد. پس دندان عقل معمولا نهفته می‌شود و از رویش طبیعی محروم می‌ماند. در واقع از وقتی انسان‌های اولیه آموختند که تکه‌های بزرگ مواد غذایی را با دستشان خرد کنند، ارتفاع استخوانی فک کوتاه‌تر و برجستگی استخوان آرواره کم‌تر شد. به این ترتیب در خیلی از انسان‌های امروزی دندان عقل به دندانی بی‌کاربرد و نهفته تبدیل می‌شود؛ به طوری که گاهی باید به کمک روش‌های جراحی خارج می گردد.
شاید انسان‌های چندین نسل قبل از ما بیش از ۲۳ تا دندان داشته اند،‌ اما با تغییر شرایط محیطی و دگرگون شدن رژیم‌های غذایی و کوچک شدن فک‌ها،‌ امروزه حتی جا برای ۲۳ دندان هم در دهان باقی نمانده است. با تغییر این شرایط، دندان‌هایی به‌نام دندان‌های عقل، مظلوم و فراموش شده و گاهی بی‌جا و مکان مانده‌اند.





۳. گوش خارجی
گوش میمون ماکو (بوزینه‌ ی دم‌کوتاه‌ شبیه‌ انسان‌) و بیشتر میمون های دیگر، دارای عضلاتی بسیار بیشتر از انسان است و در نتیجه دارای توانایی حرکت دادن گوش خود برای شنیدن بهتر تهدیدات بالقوه دارند. انسان و سایر نخستیان مانند شامپانزه با این وجود دارای گوشی هستند که عضلات آن به ندرت تکامل یافته اند و غیر کاربردی هستند، اما با این حال هنوز هم به اندازه کافی بزرگ می باشند تا قابل شناسایی باشند. عضلات متصل به گوش نمی تواند گوش را حرکت دهند، به هر دلیلی، دیگر نمی توان گفت که دارای هر گونه عملکرد بیولوژیکی هستند. در انسان ، تنوعی در این عضلات وجود دارد، به طوری که برخی از افراد قادر به حرکت دادن گوش خود در جهات مختلف هستند، و گفته شده است که ممکن است برای دیگران نیز در صورت تکرار و آزمایشات مکرر ممکن شود. در چنین نخستیان ناتوانی در حرکت دادن گوش عمدتا توسط توانایی در چرخش سر بر روی یک سطح افقی، جبران می شود. عملی که یکبار توسط یک ساختار تامین می شد در حال حاضر توسط ساختار دیگر جایگزین شده است. ساختار بیرونی گوش، همچنین برخی از ویژگی های وستیجال مانند برآمدگی یا دماغه در مارپیچ گوش که به عنوان برآمدگی داروین شناخته می شود، دارد. این ویژگی در حدود ۱۰ درصد از جمعیت یافت می شود. دماغه داروین، و یا برآمدگی، ناهنجاری های جزیی موجود در اقلیت قابل توجهی از مردم است و شکل گره های غضروفی و یا برآمدگی در لبه گوش بیرونی به خود می گیرد.

۲. نوک پستان مردان (Male Nipples)
نوک پستان مردان، به عنوان ساختار وستیجال ذکر می شود، و شبیه به ساختارهای وستیجال مثل بقایای استخوان های لگن بی فایده در نهنگ هستند، اما درواقع وستیجال نمی باشند چرا که آنها باقی مانده نوک سینه های های عملکردی مرد در گونه های اجدادی نیستند. نوک پستان در مردان وجود دارد زیرا پیش سازهای نوک پستان در اوایل توسعه جنین انسان، قبل از تمایز جنسی رشد می کنند. بعدها در زندگی این ساختارها به طور کامل در زنان توسعه می یابند. حضور نوک پستان در پستانداران نر معماری ژنتیکی محصول جانبی از نوک سینه ها در زنان است. پس چرا مردان نوک سینه دارند؟ زیرا زنان دارند!!!!!!!!!!!

۱. رفلکس چنگ زنی کف دستی (Palmar Grasp Reflex)
رفلکس چنگ زنی کف دستی ، که درواقع یک ساختار نیست و یک رفتار وستیجال است، در بدو تولد ظاهر می شود و تا پنج یا شش ماهگی ادامه دارد. زمانی که یک شی در دست نوزاد قرار داده می شود و کف دست او را لمس می کند انگشتان دست بسته خواهند شد و آن شیء را چنگ می زنند. این گرفتن قوی اما غیر قابل پیش بینی است، هر چند که ممکن است قادر به پشتیبانی از وزن کودک باشد، آنها همچنین چنگال خود را به طور ناگهانی و بدون هشدار آزاد می کنند. حرکت معکوس می تواند با نوازش پشت یا کنار دست القا شود. رفلکس کف دست به عنوان یک رفتار وستیجال در نوزادان انسان وجود دارد. هنگام قرار دادن انگشت یا یک شیء در کف دست نوزاد، آن شیء را بطور محکم با چنگ می گیرد. برخی از نوزادان (۳۷ درصد با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۱۹۳۲) با این حرکت قادر به تحمل وزن خود از روی یک میله هستند
     
  
مرد

 
عکسهایی از ختنه دختران جوان

شیلان دختر ۷ ساله خجالتی کرد در خانه همسایه اش دنبال مهمانی می گشت که مادرش وعده داده بود ، اما در آنجا جشنی نبود ، شیرینی و مهمانی نبود ، تنها درد بود و وحشت ، و خاطره ای تلخ که روحش را تا ابد عذاب خواهد داد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از واشنگتن پست، برای دختران کرد مخصوصا در شمال عراق یک درد باستانی و قدیمی که مردم فکر می کنند وابسته به عقاید مذهبی است کابوس کودکی آنان است .

ختنه دختران در کشورهای آفریقایی و شرق آسیا رسمی است که بسیار رواج دارد اما در شمال عراق ؟! هیچ کس نمی داند چگونه این رسم به این نقطه از جهان راه یافته است . آنچه بر زنان کرد عراق می گذرد بیشتر کابوس است تا نشانه ای از پاکی و عفت !

شیلان تنها هفت سال سن دارد در یک اتاق دربسته با یک تیغ ژیلت ختنه شد! او ختنه شد در حالی که صدای جیغش تمام محله را پر کرده بود و درد صورت معصوم و کودکانه اش را در بر گرفته بود.

در منطقه شمال عراق ۶۰ درصد زنان ختنه می شوند و پارلمان نیز برای پایان دادن به این سنت رغبتی ندارد . و جالب آن که رهبران کرد عراق نیز در عمل مخالفتی با این عمل ندارند.


شیلان انور عمر دخترک هفت ساله کرد در حالی که لبخند تمام صورتش را پر کرده است به امید دیدن میهمانی ای که مادرش به او وعده داده بود به خانه همسایه می رود . او وقتی وارد خانه همسایه شد از مهمانها و جشن خبری نبود دخترک گیج به نظر می رسید و وقتی مادرش با تحکم گفت که زیرشلوارىاش را در بیاورد. شیلان شروع به ناله کرد دخترک از ترس بدنش می لرزید . مادرش او را به روی زمین خواباند و با کمک زنهای دیگر به زور پاهایش را از هم باز کرد .شیلان تلاش می کرد پاهایش را ببندد …..

یک زن که وظیفه ختنه کردن را برعهده داشت با یک تیغ ژیلت فولادی ضدزنگ در مقابلش ظاهر شد او تیغ را بالا برد و با صدای بلند گفت : «این کار را برای خدا انجام می دهم.!!!!» و صدای فریاد شیلان تا انتهای محله شنیده شد .





بعد از پایان کار، در حالی که شیلان گریه کنان در آغوش مادش بود و به سوی خانه شان برده می شد ، مادرش با رضایت خاطر می خندد . مادر شیلان نمی داند که واقعا چرا دختران کرد ختنه می شوند او فکر می کند که این فرمان خداست و باید امر خدا را اطاعت کرد.

پیرزنی ۹۱ ساله از ساکن کرد عراق می گوید : «از دست زنی که سنت نشده است غذا نمی خورم!»

پاکشان زنگنه رئیس کمیسیون زنان پارلمان کردستان عراق از مبارزه برای ممنوعیت ختنه زنان در شمال عراق و درخواست ۱۰ سال حبس برای عاملان این کار خبر می دهد. مجازاتی که بیشتر به یک خواب و خیال شبیه است تا واقعیت ، زیرا این طرح پارلمان، یک سال است که دارد خاک می خورد. چون رهبران کرد اعتقاد دارند مجلس و مسئولین حکومت نباید درگیر چنین مسائل کوچکی ! شوند

دخترانی همچون شیلان می گوید: ” اگر آنان می خواهند از دستان من غذا نخورند هرگز نخورند ، کاش این همه درد را هیچ وقت نمی کشیدم! ”

یک روشنفکر ! می گوید : ما نمی دانیم چرا این کار را انجام می دهیم اما هرگز این کار را متوقف نخواهیم کرد براى اینکه اسلام و پیرترهایمان آن را لازم می دانند .

کردستان تنها بخش شناخته شده در عراق ( و یکى از معدود مکان‌هاى جهان) است که ختنه زنان به طور گسترده انجام می شود . بیشتر از ۶۰ درصد زن‌ها در مناطق کرد نشین شمال عراق ختنه شده اند ، بر طبق یک مطالعه در یکی از مناطق کرد نشین شمال عراق ، حداقل ۹۵ درصد زنان ختنه شده اند گروه‌های حامی حقوق بشر این کار را نابودی روح زنان می دانند .

این عمل خشونت بر ضد زن‌ها است ولی متاسفانه مردمی که این عمل را انجام می دهند آن را به اسلام نسبت می دهند در حالی که روشنفکران با این عقیده مخالف هستند زیرا این عمل در بین شیعیان جهان رواج ندارد و قشر عظیمی از اهل سنت این عمل را انجام نمی دهند . غیر واقعی بودن این ادعا زمانی ثابت می شود که آن را با ختنه پسران مقایسه کنیم ، عملی که اکنون فواید آن برای سلامت و جلوگیری از عفونت ثابت شده است .

آنچه مهم است این است که این عمل تصفیه معنوى برای زن‌ها نیست و جامعه های مرد سالارانه و سخت گیر بر آن تاکید دارند . براستی چه زمانی مادرو پدر شیلان خواهند فهمید که او تصفیه روحی نشده است بلکه آزار روانی دیده است ؟
     
  
مرد

 
دانشمندان دانشگاه تگزاس قاتل سرطان سینه را شناسایی كردند

دو میوه‌ای كه قادر به از بین‌بردن مهاجم‌ترین نوع سرطان هستند توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس شناخته شدند.
گزارش 'هلث'، آلو و هلو قادر به انهدام مهاجم‌ترین نوع سلول‌های سرطان سینه هستند. این دو میوه خطرناكترین سلول‌های سرطانی را ازبین می برند ولی جالب است بدانید كوچكترین آسیبی به سلول‌های سالم مجاور وارد نمی‌كنند.* *طبق گزارش محققان دو پلی فنول ( مواد شیمیایی گیاهی ) منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. فنول ها تركیبات آلی هستند كه به طور خاص در میوه‌ها یافت می‌شوند.* *آنتی‌اكسیدان‌های موجود در آلو و هلو و همچنین زغال‌اخته و تمشك برای درمان سرطان بسیار مفید هستند و استفاده از این منابع طبیعی درمانی توصیه می‌شود.* *مزیت این روش نسبت به شیمی درمانی در این است كه استفاده از این دو ماده غذایی بر خلاف شیمی ‌درمانی هیچ آسیبی به سلول‌های سالم وارد نمی كند.* ****
مقصر منم که خیال کردم هیچکس باز عاشق نمیشه
حواسم نبود شاه توی دست آخر یا ماته یا کیشه
     
  
زن

 
کزاز نوعی بیماری عفونی است که از طریق ورود نوعی باکتری به بدن ایجاد می‌شود. این باکتری در خاک، کودهای حیوانی و فلزات پوسیده بیشتر دیده می‌شود و با ورود آن به بدن، باکتری مزبور رشد و تولید سم خواهد کرد.

علت این بیماری خود باکتری نیست، بلکه سمی است که به محض ورود به بدن ترشح می‌کند.

با آزاد شدن تدریجی سم در بدن انسان، گرفتگی عضلانی دردناک و شدید که علامت عمده بیماری کزاز است، بروز می‌کند. گرفتگی عضلانی با پیشرفت سم در بدن به تدریج گسترش می یابد و با درگیر کردن عضلات تنفسی و انسداد راه تنفس، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.



علایم و نشانه ها

- گرفتگی فک ، گردن و دیگر عضلات

- تحریک پذیری

- تب

وقتی که سم به اعصاب می رسد، عضلات صورت و فک دچار گرفتگی های شدید می شوند. به همین علت یکی از مشکلات شایع، قفل شدن فک است. همچنین گرفتگی عضلات گردن، بلع مشکل و تحریک پذیری نیز رخ می دهد. به علاوه عضلات قفسه سینه ، شکم و پشت نیز ممکن است دچار گرفتگی شوند. گرفتگی شدید عضلات تنفسی منجر به تنفس مشکل برای بیمار می گردد.

علائم و نشانه های کزاز چند روز تا چند هفته بعد از صدمه ظاهر می شوند. دوره نهفتگی برای این بیماری 5 روز تا 15هفته می باشد. میانگین دوره نهفتگی 7 روز می باشد.



علت بیماری

نام باکتری عامل بیماری "کلستریدیوم تتانی" است که در خاک، غبار و مدفوع حیوانات یافت می شود.

این باکتری از طریق یک بریدگی یا زخم باز به بدن وارد می‌شود. اغلب این باکتری از طریق زخم سوراخ ‌شده عمیق ناشی از اشیایی تیز مانند چاقو یا ناخن، فرد را آلوده می‌‌کند. هنگامی که باکتری وارد زخم تازه عمیق می گردد، اسپورهای باکتری یک سم قدرتمند به نام "تتانواسپاسمین" را تولید می نمایند. این سم بر عملکرد سیستم عصبی اثر می کند و باعث گرفتگی عضلانی شدید (شایع ترین علامت تتانی) می شود.



چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

بیماری کزاز اغلب گروه‌هایی از جامعه که سر و کارشان با خاک و فلزات آلوده است از جمله کشاورزان و آهنگران را تهدید می‌کند.

همچنین نوزادانی که هنگام تولد، بند ناف شان با اشیای آلوده و بدون ضد عفونی کردن بریده می‌شود، امکان ابتلای آن ها به این بیماری وجود دارد.



چه زمانی به درمان نیازمندیم ؟

در زخم‌های سطحی و تمیز، سابقه واکسیناسیون بیمار بررسی می‌شود. اگر از آخرین نوبت تزریق واکسن کمتر از 10 سال سپری شده باشد، هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و اگر بیش از 10 سال باشد، واکسن تزریق می‌شود.

در زخم‌های عمیق و کثیف، اگر سابقه واکسیناسیون بیش از پنج سال باشد، واکسن تزریق می‌شود.

به افرادی هم سابقه واکسیناسیون کزاز ندارند یا از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستید، هر نوع زخمی (چه سطحی و چه عمیق) که داشته باشند، بدون استثنا واکسن زده می‌شود.



غربالگری و تشخیص

پزشک، کزاز را بر اساس معاینه بدنی و نشانه هایی نظیر اسپاسم عضلانی، گرفتگی و درد تشخیص می دهد. تست های آزمایشگاهی عموما در تشخیص کزاز غیر مؤثر هستند.



درمان

درمان شامل مصرف یک ضد سم نظیر TIG می باشد، هر چند که ضد سم تنها می تواند سموم غیر متصل به بافت عصبی را خنثی نماید.

پزشک ممکن است برای مقابله با باکتری کزاز، آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی تجویز کند.

همچنین تجویز واکسن کزاز، از عفونت آینده با کزاز جلوگیری می نماید. عفونت کزاز نیازمند یک دوره طولانی درمان در یک مرکز بهداشتی می باشد. داروهایی جهت آرام بخشی و فلج عضلانی تجویز می شوند که در این صورت شما نیازمند روش های حمایتی از مجاری هوایی می باشید.

در اکثر موارد، بیماری کزاز شدید بوده و علی رغم درمان منجر به مرگ می گردد. مرگ اغلب در اثر انقباض مجاری هوایی، عفونت های تنفسی و اختلال در سیستم عصبی خودکار رخ می دهد. سیستم عصبی خودکار قسمتی از سیستم عصبی است که کنترل عضلات قلبی، عضلات غیر ارادی و غدد را بر عهده دارد. بیماران بهبود یافته از کزاز گاهی به مشکلات روانی مبتلا می شوند و به مشاوره روانپزشکی نیازمند می گردند.



پیشگیری

شما از طریق ایمنی بر علیه سم می توانید از کزاز پیشگیری نمایید. اکثر موارد کزاز در افراد غیر ایمن و کسانی که واکسن یادآور کزاز را طی 10 سال گذشته دریافت نکرده اند، رخ می دهد.



* تزریق واکسن

واکسن کزاز اغلب به عنوان جزئی از واکسن DPT (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه) یا سه گانه به کودکان تزریق می شود. این تزریق فرد را در برابر سه بیماری، دیفتری، سیاه سرفه و کزاز ایمن می کند.

آخرین مدل این واکسن شامل دیفتری، شبه سم کزاز و سیاه سرفه بدون سلول (DtaP) می باشد. DtaP شامل پنج دوز می باشد که به طور معمول در بازو یا ران اطفال تزریق می شود. سنین تزریق واکسن عبارتند از: 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 15 تا 18 ماهگی، 4 تا 6 سالگی.

بزرگسالان باید به طور مرتب هر 10 سال یک بار، یک دوز واکسن یادآور کزاز را تزریق نمایند. در صورت مسافرت های بین المللی (خارج از کشور) بهتر است یک دوز جدید واکسن کزاز تزریق شود. دوز یادآور واکسن کزاز به طور معمول همراه با دوز یادآور واکسن دیفتری به صورت واکسن نوع بالغین یا (Td ) تزریق می شود.

ابتلا به کزاز منجر به ایجاد ایمنی در برابر بیماری نمی شود. بنابراین توصیه به واکسیناسیون جهت جلوگیری از عود مجدد بیماری کاملا منطقی به نظر می رسد. اگر دوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکرده اید، به پزشک مراجعه کنید و واکسن نوع بالغین یا Td را تزریق نمایید.



* تمیز نگه داشتن زخم

ابتدا زخم را با آب تمیز بشویید. سپس زخم و اطراف آن را با آب و صابون به دقت تمیز نمایید.



* توجه به منشا زخم

زخم های ناشی از سوزن یا دیگر برش های عمقی، گزیدگی حیوانات و به ویژه زخم های کثیف، شما را در گروه پر خطر برای ابتلا به عفونت کزاز قرار می دهند. در این صورت پزشک زخم شما را تمیز می نماید و پس از تجویز آنتی بیوتیک، دوز یادآور واکسن کزاز را به شما تزریق می نماید.



* مصرف آنتی بیوتیک

در مورد هر زخم شدیدی با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود آیا به مصرف آنتی بیوتیک نیازی هست یا نه.

بعد از شستن و تمیز کردن زخم، یک لایه از آنتی بیوتیک هایی ( کرم یا پماد) نظیر نئوسپورین یا پلی سپورین را بر روی زخم قرار دهید. این آنتی بیوتیک ها بهبود زخم را تسریع نمی کنند، اما با مهار رشد باکتری ها و ایجاد مصونیت، بدن را در ترمیم زخم یاری می نمایند. برخی اجزای این پمادها باعث ایجاد لکه های پوستی خفیف می شوند. در صورت بروز لکه های پوستی، مصرف پماد را متوقف سازید.



* پانسمان زخم

در معرض هوا بودن زخم به بهبودی آن کمک می نماید، اما پانسمان، زخم را تمیز نگه می دارد و از ایجاد عفونت های مضر جلوگیری می کند. تاول های تخلیه شده باید تا زمان بهبودی پانسمان شوند.

پانسمان باید روزانه و در صورت مرطوب بودن، سریع تر تعویض شود. در صورت حساسیت به برخی از باندها و چسب ها، از گاز استریل و چسب های کاغذی استفاده کنید.
     
  
زن

 
قوز قرنیه چیست ؟
قوز قرنیه یک بیماری دو طرفه غیر التهابی است که به صورت اتساع و برجسته تر شدن قرنیه بروز می نماید . میزان بروز آن در جامعه حدود یک در دو هزار نفر می باشد هر چند که فرم مخفی آن ( Forme fruste ) ممکن است شایعتر باشد .
قوز قرنیه با افزایش پیشرونده قوس قرنیه همراه با نازک شدن راس قرنیه و آستیگماتیسم نامنظم قرنیه مشخص می گردد . در فرم پیشرفته ی آن یک برجستگی مخروطی شکل در سطح قرنیه ایجاد می شود . قوز قرنیه معمولا در دوره نوجوانی و جوانی تظاهر می نماید و به طور کلاسیک تا دهه ی سوم و چهارم زندگی پیشرفت می نماید و پس از آن روند بیماری یا متوقف می شود یا پیشرفت آن بسیار کند می شود .


علت شناسی یا اتیولوژی

پاتوفیزیولوژی بیماری که چگونه ایجاد و پیشرفت می نماید به خوبی شناخته نشده است . یکی از عوامل اصلی در ایجاد و پیشرفت آن عوامل ژنتیکی است که به نظر چند عاملی است ، هرچند اختلال مولکولی یا ژنتیکی شناخته نشده است .
قوز قرنیه همراه با بعضی بیماریها مثل بیماریهای حساسیتی ( Atopic ) ، اختلالات ژنتیکی تریزومی 21 و سندرم ترنر و تعدادی از اختلالات بافت همبند ، همچنین مالیدن طولانی چشم ، استفاده طولانی از لنزهای سخت یا پس از ترومای چشمی دیده شده است .
در قرنیه های دچار قوز قرنیه تجمع مواد زائد سیتوتوکسیک ناشی از مسیرهای پراکسیداسیون چربی و اسید نیتریک ، آنزیمهای غیر طبیعی ضد اکسیدان و افزایش سطح DNA متیوکندری صدمه دیده شده است که بیانگر تاثیر استرسهای اکسیداتیو در بروز آن است .


علائم و نشانه ها

مرحله ی اولیه: در مراحل بسیار اولیه بیماری ، اختلال دید ایجاد شده توسط عینک یا لنزهای تماسی قابل اصلاح است . فرم پیشرونده با افزایش در میزان نزدیک بینی همراه با آستیگماتیسم بخصوص همراه با کراتومتری steep در توپوگرافی مشخص می گردد . هنگامیکه بیماری پیشرفت مینماید تعیین میزان عیب انکساری و همچنین ایجاد دید شفاف و کامل با عینک یا لنز تماسی نرم مشکل می گردد .

مرحله ی متوسط: هنگامیکه بیماری به مرحله متوسط پیشرفت می نماید دید کاهش یافته و دیگر با عینک یا لنز تماسی نرم قابل اصلاح نمی باشد . در بعضی موارد لنز توریک نرم ممکن است کمک کننده باشد ولی معمولا باید از لنز هارد جهت ایجاد دید شفاف استفاده نمود . در بعضی بیماران نیاز به لنز piggy back که از یک لنز هارد که روی لنز نرم قرار دارد تشکیل شده برای بدست آوردن دید کافی و راحت است .

مرحله پیشرفته: در مراحل پیشرفته بیماری ، تحمل لنز سخت نیز مشکل می گردد و عدم تحمل لنز به علت پیشرفت قوز قرنیه است و یکی از علل شایع پیوند فرنیه در این بیماران است .


تشخیص

مرحله ی اولیه:

توپوگرافی قرنیه که بر اساس آنالیز شعاع انحناء قرنیه است و همچنین توموگرافی قرنیه که بر اساس میزان برآمدگی قرنیه (elevation based) است مثل Orbscan یا پنتاکم از حساس ترین روشهای تشخیص در مراحل اولیه قوز قرنیه است .

قبل از اینها حساس ترین روشها شامل:

1) خارج شدن از مرکز نوک برآمدگی قرنیه بر روی کراتومتر که با استفاده از سوپر توپوگومتر مشخص می شد .
2) تغییرات خیلی کم در انعکاس رتینوسکوپ که به سمت حالت قیچی وار پیشرفت می کند .
3) تغییرات در توانایی دیدن انعکاس سلولهای اندوتلیوم در رابطه با انعکاس سلول های اپیتلیوم در معاینه با اسلیت لامپ .
عناصر روشهای اولیه مانند کراتومتری و صفحه صاف که بر اساس کراتوسکوپی انجام می شد نیز در سیستمهای جدید کامپیوتری گنجانده شده که بر اساس آنها نقشه های رنگی از انحنای قسمت های مختلف تهیه می کنند . این فن آوری های پیشرفته باعث افزایش احتمال تشخیص با استفاده از روشهای اسکن اسلیت و شیمپ فلاگ می گردند و در پایش افراد با احتمال اکتازی قرنیه بسیار مفیدند .
تعدادی الگوریتم تشخیصی برای کمک در تشخیص قوز قرنیه در مراحل اولیه ابداع شده اند که البته مورد توافق همه نیست . معمولا تغییرات انحناء در سطح پشتی قرنیه زودتر از سطح قدامی اتفاق می افتد . یافته های دیگر شامل خارج شدن قله قرنیه از مرکز ، نازک شدن قرنیه ، افزایش آستیگماتیسم نامنظم است.
مرحله ی متوسط :

حتی در این مرحله نیز ممکن است تغییرات قرنیه به حدی کم باشد که با معاینه ی معمولی با نور اسلیت قابل تشخیص نباشد . در معاینه با رتینوسکوپ تقاطع نوری قیچی وار مشاهده می شود که آنرا با اصلاح شماره چشم نمی توان از بین برد . توپوگرافی کامپیوتری قرنیه و توموگرافی آن با وسایلی مثل ارب اسکن و پنتاکم هم در تشخیص اولیه و هم در بررسی سیر پیشرفت آن بطور گسترده استفاده می گردند .
مرحله پیشرفته :

در این مرحله با نشانه های تشخیصی میتوان به وجود آن پی برد . مانند :
- نازکی قرنیه که معمولا قسمت پایین آن است .
- از مرکز خارج شدن قله ی قرنیه و بیرون زدگی مخروطی .
حلقه ی فلیشر که یک خط آهنی در عمق اپیتلیوم اطراف پایه ی مخروط می باشد
خطهای وگت :

خطاهای افقی در عمق استروما و لایه ی دسمان که با فشار خیلی کم از بین می روند .
علاوه بر علائم قرنیه ای بالا علائم خارج قرنیه ای زیر نیز هستند .
علامت مانسون :

وقتی بیمار با قوز قرنیه ی پیشرفته به پائین می نگرد پلک پائینی بیرون زدگی پیدا می کند .
هیدروپس قرنیه :

گاهی بیماران دچار هیدوپس حاد قرنیه می شوند که نفوذ مایع از میان شکست های لایه ی دسمه باعث ورم استروما می گردد . شروع این مشکل با علائم کاهش دید با و بدون اصلاح ، قرمزی چشم ، درد و حساسیت به نور می باشد . ورم قرنیه ممکن است برای هفته ها و ماه ها غیر قابل پیش بینی باقی بماند و با بهبود شکست های خلفی با بافت کلاژنی اسکار کاهش یابد . قطره های اسموتیک مانند سالین هیپوتونیک می توانند بهبودی دید را سریع تر نمایند که البته این درمان در کم کردن ورم سطح قدامی و اپیتلیوم مفیدتر هستند .

درمان :

هیچ داروی شناخته شده ای برای برگرداندن یا پیشگیری از قوز قرنیه وجود ندارد اما بیماران می توانند با خودداری از مالیدن چشم روند پیشرفت آن را کندتر کنند .

عینک

لنز تماسی

(Toric ICL) لنزهای داخل چشمی توریکPosterior chamber Toric Implantable Collamer Lens

اخیرا" استفاده از لنزهای داخل چشمی توریک به عنوان روشی کاملا" موثر ، سالم و موفق مطرح گردیده است .



Toric ICL

یک لنز فیکیک اتاق خلفی می باشدوطوری طراحی شده که نسبت به عدسی طبيعي قوس قدامی مي يابد.

اين لنز از الياف كلاژن هيدروفيليک و سازگار با بدن (بافت اسكراخوك) ساخته شده است .
و داراي نفوذ پذيري بالا نسبت به اكسيژن و مواد مغذي مايع زلاليه است
است ICL توریک از نظر ساختار ، اندازه و ضخامت کاملا" مشابه اسفریک ICL
گزارشات در مورد مطالعه کاربرد ICL در اصلاح نزدیک بینی بالا حاکی از اثر بالای این لنز در اصلاح دید و همچنین بهبودي بهترين دید اصلاح شده همراه با حداقل عوارض حین عمل یا پس از عمل بوده است و توانسته یک دید سریع و پایدار همراه با قدرت بالای پیش بینی ایجاد نماید.



وقتی که عینک و لنز در اصلاح دید موثر نباشند چند گزینه جراحی شامل موارد ذیل وجود دارند :



پیوند قرنیه کامل :

PK پیوند کل ضخامت قرنیه شایعترین روش پیشنهادی است . حدود 95 درصد افراد پس از 5 سال پیوند شفاف ، واز نظر بینایی موثر دارند . احتمال پس زدن پیوند قرنیه در مقایسه با دیگر پیوندها کمتر می باشد . به دنبال عمل جراحی موفق ، میزان آستیگماتیسم و شماره چشم باقیمانده به حدی است که توسط عینک اصلاح می شود و برخی موارد احتیاج به لنز تماسی می باشد . عوارض پس از پیوند PK شامل آستیگماتیسم نامنظم ، پس زدن پیوند ، مردمک باز و ثابت و گاهی بازگشت قوز قرنیه می باشد . علل این بازگشت مشخص نیست اما ممکن است بدلیل وجود بیماری زمینه ای در بافت پیوندی و یا پیشرفت بیماری خود فرد باشد .



پیوند قرنیه لایه ای :

برای بیماران با قوز قرنیه ی متوسط و بدون وجود اسکار در قرنیه میتوان از این روش بهره جست که در آن لایه ی اندوتلیوم حفظ شده و سطح قرنیه پیوند می شود . راحتی و موفقیت بیشتر این عمل بدنبال استفاده از لیزر فمتوسکند امکان پذیر است .



رینگ داخل قرنیه :

رینگ داخل استروما یا Intacs یک روش انتخابی بخصوص در افرادی است که دچار جابجایی قله قرنیه می باشند . این قطعات رینگ شامل دو کمان 150 درجه از جنس PMMA میباشند که با روش جراحی از میان یک برش 1.8 تا 2 میلیمتر در ضخامت استرومای قرنیه در محور با انحنای بیشتر ( steep ) قرار داده می شوند . قرار دادن در ضخامت بین مرکز و محیط ایجاد یک کمان کوتاه شده می کند که باعث مسطح شدن مرکز قرنیه می شود . قرنیه نازک ، اکتازی و قوزدار از این اثر بهره می برند .
عوارض این عمل به دنبال روش قرار دادن رینگ است که امروزه به دنبال ابداع وسایل جدید ، احتمال قرار گرفتن ناصحیح رینگ کاهش یافته است . هرچند این روش ضریب اطمینان بالایی ندارد اما بیماران ، به دنبال استفاده از این روش دید بدون اصلاح بهتری پیدا می کنند و به دلیل بهبود توپوگرافی لنز تماسی بهتر روی قرنیه آنها قرار می گیرد .
مطالعات اخیر نشان داده اند که قرار دادن رینگ داخل قرنیه یک عمل بی خطر و موثر در درمان قوز قرنیه می باشد که بهبودی پایدار و مشخص در دید و تحمل لنز تماسی را ایجاد می کند . مطالعات همچنین قرار دادن یک حلقه ( رینگ ) را با دو حلقه مقایسه کرده اند . در برخی افراد قرار دادن یک حلقه باعث بهبود آستیگماتیسم می گردد اما اثر آن قانع کننده نیست . همچنین مطالعاتی درباره اثر استفاده ی همزمان از رینگ و تقویت قرنیه با ریبوفلاوین (Collagen cross-linking ) در دست اقدام می باشد .



جراحی هایی که نباید انجام شود :

عمل جراحی لیزیک بدلیل اینکه ممکن است شدت بیماری و اکتازی قرنیه را افزایش دهد در افراد مبتلا به قوز قرنیه نباید انجام شود . همچنین جراحی های در سطح قرنیه مانند PRK و لازک نیز نباید انجام شود . هرچند انجام این نوع جراحی برای افراد با قوز قرنیه کم و متوسط که ثابت هستند در دست مطالعه است .



اکتازی پس از جراحی:

Laser vision correction (LVC)

الف) سابقه این بیماری Laser Vision Correction
ب) عوامل خطر

نزدیک بینی خیلی بالا

باقی ماندن استرمای بستر قرنیه کمتر از 250 میکرون

پکی متری قبل از عمل کمتر از 500 میکرون

کراتومتری استیپ ( D 50-45 )

توپوگرافی غیر طبیعی ← الف) انحنای بالای، پایین قرنیه ب) آستیگماتیسم نامنظم ج) آستیگماتیسم غیر قرینه د) سطح خلفی غیر طبیعی قرنیه

جراحی مجدد ( ترمیمی )

سن کمتر

درمان اکتازی :

کاهش دادن فشار داخل چشمی

تقویت قرنیه با ریبوفلاوین ( CCL )

حلقه داخل قرنیه

پیوند قرنیه

پیشگیری از اکتازی :

اجتناب از عمل جراحی لیزیک در موارد حد مرز

جراحی های در سطح ( مانند پی آر کی و لازک )

پکی متری ضمن عمل ( اندازه گیری ضخامت قرنیه )

انتخاب جایگزین برای بیمارانی که گزینه های مناسبی برای عمل نیستند.

موارد شایع افزایش خطر ایجاد اکتازی پس از عمل لیزیک در بررسی مقالات :

غیر طبیعی بودن توپوگرافی قرنیه قبل از عمل

بستر باقی مانده کمتر از 300 میکرون ضمن عمل

نزدیک بینی خیلی بالا و نزدیک بینی و آستیگماتیسم

سن بیمار کمتر از 25 سال

ضخامت قرنیه قبل از عمل کمتر از 500 میکرون

مشاهدات منتشر نشده و جمع آوری شده از 9800 بیمار ریسک های بالقوه ذیل را اضافه می کند :

سابقه خانوادگی قوز قرنیه

افزایش میزان اعوجاجات رده بالا

بهترین دید کمتر از 25/20

ناپایداری توپوگرافی و شماره چشم

نقش تقویت قرنیه (CXL) در درمان قور قرنیه و اکتازی :

اتصال عرضی کلاژن با ریبوفلاوین به یکدیگر یک روش جدید درمانی است که باعث افزایش سفتی با افزایش اتصالات عرضی می شود . این روش درقرنیه خوک و انسان موثر بوده است و در درمان قوز قرنیه ، کلاژن تحلیل رفته به دنبال زخم قرنیه و اکتازی به دنبال عمل لیزیک به کار رفته است .



چگونگی عملکرد :

ریبوفلاوین یا ویتامین به عنوان یک واسطه نوری عمل کرده و نور ماوراء بنفش 370 نانومتر را جذب می کند . رادیکال های آزاد ایجاد شده باعث تغییر در گروه آمینودر اسید آمینه کلاژن می گردند . این تغییرات باعث افزایش پیوند کووالانسی میان کلاژن های قرنیه شده لذا ضخامت بافت کلاژنی و نیروی کشش قرنیه افزایش می یابد .
نهایت اثر اتصال عرضی crosslinking نور ماوراء بنفش 370 نانومتر تا 300 میکرون قدامی قرنیه می باشد.



چگونگی انجام عمل :

هدف اصلی اطمینان از نفوذ ریبوفلاوین به قرنیه است . چون مولکول ریبوفلاوین بزرگ است لذا نفوذ آن از میان اپی تلیوم قرنیه مشکل است لذا باید یا آن را برداشت و یا به وسیله ای مثل استفاده از تتراکائین اتصال میان سلولی را بشکنیم و بهتر است هر دو با هم به کار ببریم . پیشنهاد می شود قطره ریبوفلاوین هر 5 دقیقه به مدت 30 دقیقه استفاده شود . هرچند که با تعداد دفعات کمتر ، با چشم بسته و بیمار در حالت طاق باز هم جذب کافی دارد. برای اطمینان از جذب، بیمار با اسلیت لامپ معاینه می شود تا از زرد رنگ شدن قرنیه و وجود ریبوفلاوین در اتاق قدامی اطمینان حاصل شود . برای جلوگیری از آسیب اندوتلیوم باید ضخامت قرنیه ای که با ریبوفلاوین همراه با دکستران استفاده می شود بیش از 400 میکرون می باشد . در قرنیه های نازکتر از ریبوفلاوین بدون دکستران استفاده می گردد . این محلول هیپوتون بوده و پس از جذب شدن توسط قرنیه باعث ضخیم تر شدن آن می گردد و قبل از شروع تاباندن شعه UV ضخامت قرنیه با پکی متری چک می شود تا به 400 میکرون رسیده باشد . اسپکولوم چشمی گذاشته شده و از بی حسی موضعی به طور متناوب استفاده می گردد . سپس اشعه UV با وسیله خاص آن که با نور ماوراء بنفش 370 نانومتر با درخشندگی 3w/cm2 کالیبره گردیده ، تابانده می شود . یک لنز تماسی جهت پانسمان روی چشم قرار داده می شود و پس از اطمینان از درست قرار گرفتن یک قطره سیپروفلوکساسین در چشم ریخته می شود . بیمار قطره سیپروفلوکساسین را هر 6 ساعت می ریزد و 24 تا 48 ساعت بعد برای برداشتن لنز مراجعه می کند . در چند روز نخست ممکن است یک تیرگی در سطح دیده شود که در مدت چند هفته برطرف می گردد .


نقش آن در درمان اکتازی :

این روش در تعدادی از افراد مبتلا به اکتازی پس از لیزیک با موفقیت انجام شده است . اتصال عرضی (Crosslinking) سیصد میکرون جلوی قرنیه را درگیر می کند ، و هرچند چون اکتازی به دلیل عمل افراد مستعد قوزقرنیهKCN fruste یا برداشن فلپ ضخیم غیر عمدی ایجاد می شود این امر کاملا" مناسب نیست ولی هر دو فلپ و بستر باقی مانده تحت اتصال عرضی قرار می گیرند . ارزیابی موردهای عمل شده به دلیل تعداد کم و پیگیری کوتاه مدت مشکل است اما به هر حال بهبود نسبی دردید سابجکتیو و کاهش تغییرات در طول روز توسط بیماران ابراز می شود . کمی نازکی قرنیه پس از عمل مشاهه می شود که احتمالا" به خاطر ضخیم شدگی فیبریلهای کلاژن و به دنبال آن کوتاه شدن آنها و همچنین کاهش گذاری کراتوسایتهاست . هر چند گزارشاتی از بهبود کراتومتری مشاهده شده است اما این امر توسط نویسنده تجربه نشده است . در مجموع احساس می شود که قرنیه ثابت شده و حداقل از پیشرفت آن پیشگیری می شود .
اتصال عرضی کلاژن در قرنیه که با استفاده از ریبوفلاوین (B2 ) و اشعه ماوراء بنفش انجام می شود باعث افزایش واضح در سفتی قرنیه می شود .
سختی تا 300 درصد افزایش می یابد.
ضریب افزایش در جوانان 5/4 برابر است .



طرز عمل CCL UVX :

افزایش باندهای کوولانسی بین و داخل فیبریلارها با اکسیداسیون حساس به نور

نفوذ حدود 300 میکرون

برداشتن بافت اپتیلیوم بعد از بی حسی موضعی

ریبوفلاوین (B2) حساس به نور یک درصد در محلول اکستران 20 درصد

اشعه UVA 370 نانومتر

تاباندن اشعه 3mw/cm2 برای نیم ساعت

دوز 5.4 ژول بر سانتی متر مربع

گذاشتن لنز تماسی و ریختن قطره آنتی بیوتیک

اثرات جانبی :

آسیب به کراتوسایت ها

آسیب به اندوتلیوم

عمق بدون خطر 400 میکرون است .

موارد انجام این عمل : (اندیکاسیونها)

در بیماریهایی که بیومکانیک قرنیه تغییر می کند مثل : قوز قرنیه ، melting قرنیه و کراتواکتازی به دنبال عمل جراحی (Iatrogenic)



روش های درمان :

در مراحل اولیه عینک ، پس از آن لنزهای سخت ( RGP ) ، اپی کراتوپلاستی ، رینگ داخل قرنیه و نهایتا" پیوند قرنیه می باشد .
CXL از پیشرفت آن جلوگیری می کند حداکثر کراتومتری تا 2 دیوپتر کاهش می یابد ، تا حدی باعث بازگشت قوز می شود .
     
  
زن

 
دیابت بارداری

دیابت بارداری به شرایطی گفته می شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریبا در 4 درصد از بارداری ها بروز می کند. علت دقیق دیابت باردای مشخص نیست، ولی وجود برخی از سر نخ ها، شما را در تشخیص زودرس این بیماری کمک می نماید. با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری ضروری است.

دیابت بارداری، حالت عدم تحمل گلوکز است و با وجود ناسازگاریش با بدن در زنان باردار بدون سابقه دیابت ظاهر می¬شود. بعد از دو بار آزمایش در صورتی که میزان گلوکز موجود در خون سیاهرگی فرد ناشتا بالاتر از 1.26 گرم در لیتر باشد، فرد مبتلا به دیابت است. اما این مورد، نوعی ساده از عدم تحمل گلوکز است که می¬بایست تحت مراقبت قرار گیرد. این مسئله¬ای رایج در دیابت است که (تقریبا در 5% بارداریها) منجر به بروز مشکلات کاملا جدی برای مادر و جنین می¬شود. این بیماری معمولاً بین هفته-های 24 و 28 بی¬قاعدگی ظاهر می¬¬شود و همزمان با آن هورمون لاکتوژن جفتی توسط جفت ترشح شده که باعث ایجاد کاهش حساسیت به انسولین در مادر می¬شود
محتویات

۱ علل
۲ عوارض دیابت بارداری
۳ افراد در معرض خطر
۴ کنترل و درمان دیابت بارداری
۵ پایش قند خون
۶ رژیم غذایی
۷ منبع

علل

تقریبا در اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی ای که در طی بارداری ایجاد می گردد، درجاتی از اختلال عدم تحمل گوکز مشاهده می گردد. بدین معنا که مقدار قند خون آنها افزایش می یابد، ولی به اندازه ای افزایش نمی یابد که بتوان آن را بیماری دیابت در نظر گرفت.

در طی سه ماهه سوم بارداری، تغییرات هورمونی مذکور، زن باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می دهد. در طی بارداری افزایش یک سری از هورمون های مترشحه از جفت (جفت، اندام ارتباطی ای در ناحیه ناف نوزاد می باشد که همانند یک ریسمان، نوزاد را به رحم مادر متصل می کند)، به انتقال مواد غذایی از مادر به جنین و در نتیجه به پیشرفت رشد جنین کمک می کنند. بخش دیگری از هورمون هایی که در جفت تولید می شوند در جهت پیشگیری از افت قند خون مادر فعالیت می کنند که این دسته از هورمون ها از طریق ممانعت از عملکرد انسولین، عمل می کنند. لذا در طی بارداری، این هورمون ها زمینه اختلال عدم تحمل گلوکز (افزایش قند خون) را فراهم می کنند. در مقابل، بدن شما برای جلوگیری از افزایش قند خون مجبور خواهد بود انسولین بیشتری ترشح نماید تا قند به درون سلول ها منتقل شود و برای تولید انرژی در اختیار سلول های بدن قرار گیرد. سلول های موجود در لوزالمعده مادران، اغلب توانایی تولید انسولین بیشتر (در حدود 3 برابر حد طبیعی) را برای غلبه بر اثر هورمون های بارداری افزایش دهنده قند خون دارند. اگر چنانچه لوزالمعده نتواند انسولین را به میزان کافی ترشح کند، میزان قند خون افزایش می یابد و در نهایت منجر به بروز دیابت بارداری می گردد.
عوارض دیابت بارداری

دیابت می تواند برای روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می تواند منجر به بروز نقص های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین گردد. بسیاری از نواقص مادرزادی، اثرات نامطلوبی را بر ارگان های مهم بدن مانند مغز و قلب دارند.

در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت مادر می تواند منجر به تغذیه و رشد زیاد از حد کودک گردد. داشتن نوزاد بزرگ و با وزن بالا، خطر زایمان های پردرد و سخت را افزایش می دهد؛ مثلا نوزادهای بزرگ اغلب برای تولد نیاز به عمل سزارین دارند و اگر به طور طبیعی متولد شوند، خطر آسیب به ناحیه شانه آنها وجود دارد و وزن بالای نوزاد همچنین باعث تاخیر در زمان زایمان و خطرات کمبود اکسیژن برای مغز نوزاد می شود.

به علاوه وقتی جنین بیش از حد تغذیه گردد و در نتیجه به دنبال آن سطح انسولین خونش افزایش یابد، پس از زایمان، احتمال افت شدید قند خون در نوزاد وجود دارد، زیرا دیگر آن مقادیر بالای قند را از خون مادر دریافت نخواهد کرد.

با توجه به عوارض فوق، بهترین اقدام پیشگیری از وقوع دیابت بارداری است. ولی اگر به هر دلیل به دیابت بارداری مبتلا شدید، با یک درمان مناسب می توانید علی رغم ابتلا به دیابت، یک نوزاد سالم به دنیا آورید.
افراد در معرض خطر

عوامل زیر خطر ابتلا به دیابت بارداری را در طی دوره بارداری افزایش می دهند:

- داشتن اضافه وزن قبل از بارداری (چنانچه وزن قبل از بارداری از وزن ایده آل به میزان 20% و یا بیشتر، بالاتر باشد.)

- وجود قند در ادرار

- اختلال تحمل گلوکز و اختلال در گلوکز ناشتا (در این شرایط قند خون بالا است، ولی به حدی بالا نیست که بتوان آن را دیابت در نظر گرفت. به این حالت مرحله پیش از دیابت گفته می شود)

- سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت (اگر مادر و پدر یا برادر و خواهر شما دیابت داشته باشند.)

- سابقه تولد نوزاد بیش از 4 کیلوگرم در گذشته

- سابقه تولد نوزاده مرده در گذشته

- سابقه ابتلا به دیابت بارداری در بارداری قبلی میزان خطر دیابت بارداری را در دفعه بعد 2 تا 3 برابر می نماید.

- داشتن مایع آمنیوتیک بیش از حد (شرایطی که پلی هیدرآمینوس نامیده می شود).

به یاد داشته باشید بسیاری از زنانی که دیابت بارداری در آنها پیشرفت می کند، هیچ یک از عوامل خطر شناخته شده ابتلا به دیابت بارداری را ندارند. تشخیص

زنانی که در معرض خطر دیابت بارداری هستند، باید هرچه سریع تر به منظور تشخیص دیابت بارداری غربالگری گردند و سایر زنان نیز می بایست در هفته 24 تا 28 بارداری به منظور بررسی دیابت بارداری غربالگری گردند.

به منظور غربالگری دیابت، یک آزمایش به نام "تست تحمل گلوکز خوراکی" انجام خواهد گرفت. این آزمایش شامل نوشیدن سریع یک محلول شیرین که حاوی 50 گرم گلوکز است، می باشد. بدن این گلوکز را به سرعت جذب می کند که موجب افزایش قند (گلوکز) خون در طی 30 تا 60 دقیقه می گردد. یک ساعت پس از نوشیدن محلول شیرین، یک نمونه خون از بازوی شما می گیرند. نمونه خون نشان می دهد که چه میزان از محلول قندی توسط بدن استفاده شده است. اگر مقدار قند خون، برابر و یا بیشتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد، به عنوان مقادیر غیر طبیعی و نامناسب در نظر گرفته می شود. اگر جواب تست تحمل گلوکز خوراکی نامناسب باشد، تست دیگری پس از 8 تا 10 ساعت ناشتا بودن (تست قند خون ناشتا) انجام خواهد شد.

با توجه به عوارضی که دیابت بارداری می تواند به همراه داشته باشد، در زنانی که در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت بارداری هستند؛ به دنبال مشاهده نتایج طبیعی تست غربالگری، به منظور کسب اطمینان، مجددا یک تست غربالگری دیگر نیز در هفته 24 تا 28 بارداری انجام خواهد گرفت.
کنترل و درمان دیابت بارداری

برای کنترل دیابت بارداری اقدامات زیر توصیه می گردد:

- پایش منظم سطح قند خون در طی روز (در مراحل اولیه توصیه می گردد که 4 بار در روز قند خون را با دستگاه های اندازه گیری قند خون کنترل نمود: قبل از صبحانه و 2 ساعت پس از هر وعده غذایی. برخی مواقع ممکن است پایش قند خون قبل از همه وعده های غذایی نیز لازم گردد. البته بعد از طی مرحله حاد، نیاز به این میزان اندازه گیری نخواهد بود).

- بررسی ادرار به منظور وجود کتون ها (یک نوع اسید که وجود آن در ادرار نشان می دهد دیابت کنترل نشده است).

- پیروی از توصیه های غذایی پزشک معالج : نظم غذایی یکی از مهم ترین موارد در کنترل قند خون در طی ساعات روز است. بر همین اساس پزشک معالج، از بیمار درخواست می کند دریافت کالری اش را در چند نوبت منظم در طی روز توزیع کند.

- فعالیت بدنی و ورزش پس از کسب اجازه و تایید پزشک معالج: داشتن پیاده روی منظم در کنترل سطح قند خون بسیار مفید است. برای جلوگیری از بروز عوارض مرتبط با فعالیت بدنی، حتما باید بیمار با پزشک خود مشورت نماید.

- بررسی نمودن روند افزایش وزن: میزان افزایش وزن در طی دوران بارداری باید حدودا بین 7 تا 14کیلو باشد. در افرادی که بارداری را با چاقی و افزایش وزن آغاز می نمایند، این میزان افزایش وزن به ویژه در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید کمترین مقدار باشد.

- مصرف انسولین در صورت نیاز: انسولین تنها داروی دیابتی است که مصرف آن در طی بارداری در صورت عدم کنترل قند خون توصیه می گردد.

- کنترل افزایش فشار خون بیمار.
پایش قند خون

پایش سطح گلوکز خون در طی روز کمک می کند تا مشخص شود که آیا برنامه غذایی و فعالیت بدنی بیمار برای کنترل قند خون وی موثر بوده است؟ و یا برای حفظ رشد و نمو صحیح در فرزند وی، نیاز به تجویز انسولین اضافی است ؟

پزشک معالج از بیمار می خواهد که مصرف غذای روزانه خود را یادداشت کند. همچنین یادداشت نمودن مصرف قند و شکر خانگی، به پرهیز از مصرف بی رویه قندهای ساده کمک می نماید.

پایش قند خون مراحل پیچیده ای ندارد:

با ایجاد خراش کمی در نوک انگشتان با یک ابزار نوک تیز (لانست: ابزاری شبیه یک سوزن کوچک و نوک تیز که دردی به همراه نخواهد داشت) و چکاندن یک قطره خون بر روی صفحه باریک تست و استفاده از یک گلوکومتر (وسیله سنجش قند خون) می توان میزان قند خون خود را به راحتی تعیین نمود.

بیمار نتایج را در دفترچه گزارش روزانه خود ثبت می نماید و سپس ابزارهای یک بار مصرف استفاده شده مثل سر سوزن و صفحه تست را دور می ریزد (در یک کیسه یا قوطی پلاستیکی محکم و مناسب).

بیمار باید در هنگام مراجعه مجدد به پزشک خود، دفترچه ثبت قند خونش را به همراه داشته باشد. بر اساس آن، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا قند خون بیمار به خوبی کنترل شده است یا خیر، و نیز می تواند تخمین بزند که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه درمانی بیمار هست یا خیر؟

در هنگام خرید گلوکومتر، پزشک یا داروساز داروخانه به بیمار نشان خواهند داد که چگونه از گلوکومتر استفاده کند. هدف از این بررسی ها و پایش ها این است که قند خون بیمار تا حد امکان، در محدوده طبیعی و مطلوب حفظ شود. مقادیر طبیعی قند خون در دوران بارداری با مواقع دیگر متفاوت است.

میزان طبیعی این مقادیر به شرح زیر است:

مقادیر طبیعی قند خون زمان آزمایش

گلوکز پلاسمای خون کمتر از 105

گلوکز خون کامل کمتر از 95 ناشتا (قبل از صبحانه)

گلوکز پلاسمای خون کمتر از 140

گلوکز خون کامل کمتر از 120 دو ساعت پس از صرف وعده غذایی

اگر با اجرای برنامه درمانی، نتایج بالا حاصل نگردند، آن موقع پزشک انسولین درمانی را شروع می نماید.
رژیم غذایی

رژیم غذایی صحیح در دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامت و تغذیه صحیح مادر است. یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری تقریبا مشابه رژیم های مناسب برای دیگر دیابت ها(دیابت نوع1 و یا 2) می باشد. به عبارت دیگر یک رژیم مناسب برای دیابت بارداری نیز شامل مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب، پر نمک و یا حاوی شکر است.

رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری شامل مصرف طیف متنوعی از غذاهای سالم است. این رژیم حاوی مقادیر مکفی از تمام گروههای غذایی ( اعم از: غلات، سبزیجات، میو ها، لبنیات، پروتئین و چربیهای سالم) می باشد.

بر اساس نظر متخصصین دیابت و بویژه انجمن متخصصین دیابت آمریکا رژیم غذایی یک فرد دیابتی با یک رژیم غذایی سالم که برای عموم جامعه توصیه می شود تفاوت چندانی نخواهد داشت. همه ما برای تامین و نگهداری سلامتی خود باید بیشتر از غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات استفاده نماییم. و در مقابل مصرف چربی های اشباع شده و نیز اسید چرب ترانس را باید به حداقل برسانیم و به جای آنها از چربی های غیر اشباع مفید نظیر امگا3 و امگا6 و روغن زیتون بهره مند شویم.

گنجاندن اقلام فیبر دار در رژیم غذایی دیابت بارداری مفید است، و توصیه می شود به جای منابع کربوهیدرات ساده، از انواع غلات سبوس دار مصرف شود. اخیرا برخی پژوهشگران دریافتند که زنان مبتلا به دیابت بارداری با صرف وعده غذایی بر پایه غذاهای با نمایه گلیسمی پایین( غذاهایی که حاوی فیبر و سبوس هستند)، می‌توانند قند خون بعد از غذا را کاهش دهند. رژیم با نمایه گلیسمی پایین شامل غلات سبوس‌دار، سبزیجات و بسیاری از میوه‌جات که دارای فیبر فراوان اند، می باشد؛ که قند موجود در این اقلام فیبر دار یا سبوس دار به آهستگی جذب و مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد.

البته دوران بارداری، دوران خاصی است و رژیم غذایی صحیح در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامت و تغذیه مناسب مادر اوست. لذا یک مادر باردار که دچار دیابت بارداری شده است باید حتما تحت نظر یک متخصص تغذیه، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی نماید. رژیم غذایی او باید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو جنین را در برداشته باشد و به موازات آن به کنترل دیابت بارداری اش نیز کمک نماید. همچنین در صورت نیاز به مصرف انسولین در دوران بارداری، یک متخصص تغذیه می تواند تطابق های لازم بین دوز انسولین مصرفی با رژیم غذایی خانم باردار را ایجاد نماید، و نکات غذایی مرتبط با بیماری را به وی آموزش دهد.
     
  
صفحه  صفحه 24 از 62:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA