انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 62:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
فواید مزوتراپی :
مزوتراپی روشی است که در آن مقادیر ناچیز دارو به منظور اهداف درمانی گوناگون در لایه های مختلف پوست وارد می شود. این روش دردناک نبوده و تاکنون عوارض خاصی از آن گزارش نشده است. آیا می دانید قدمت مزوتراپی به سال 1952 میلادی برمی گردد ؟
مزوتراپی برای اولین بار حدود 56 سال قبل در فرانسه انجام شد و اخیراً در اروپا و آمریکا نیز کاربرد بیشتری پیدا کرده است.معمولاً کرم های ضد چروک و ضد لک که به سطح پوست مالیده می شود، جذب کاملی نداشته و بیمار پس از مصرف تغییر قابل توجهی مشاهده نمی کند و این به دلیل عدم جب کافی دارو در عمق پوست است ولی در روش مزوتراپی داروها کاملاً وارد عمق مورد نظر پوست شده و بلافاصله اثر درمانی خود را اعمال می کند.
مزوتراپی برای درمان چین و چروک سطحی، شلی پوست، درمان منافذ باز و شفاف شدن پوست با استفاده از انواع ویتامین ها، آمنواسیدها، کوآنزیم ها و مواد معدنی به کار می رود.
مزوتراپی همچنین در درمان لک های پوستی که به درمان موضعی مقاومند کاربرد دارد. یکی از دلایل عدم تأثیر داروهای موضعی بر لک ها این است که دارو به عمق لک نمی رسد اما در روش مزوتراپی داروی ضد لک به عمق لک وارد شده و تأثیر به سزایی خواهد داشت و نتیجه درمان نیز بسیار سریعتر خواهد بود.
آیا می دانید جنس، ضخامت، رشد و تراکم موها را با مزوتراپی می توان بسیار بهبود بخشید؟
مزوتراپی را می توان در درمان ریزش مو نیز بکار برد. در این روش ضد ریزش مانند ماینوکسیدیل بیوتین، فیناستراید و ویتامین ها به صورت مستقیم وارد ریشه مو شده و بلافاصله اثر می کند. ضمن اینکه این داروها فقط در ریشه مو اثر می کنند و عوارض سیستمیک نخواهند داشت. مزوتراپی همچنین در درمان چاقی های موضعی مانند غبغب، پهلوها، شکم، ران ها و بازوها کاربرد دارد. به این ترتیب که طی چندین جلسه که به صورت ده تا چهارده روز فاصله تکرار می شود داروهای حل کننده چربی توسط دستگاه با سوزن بسیار ظریف که درد چندانی ایجاد نمی کند وارد عمق چربی شده و اثر خود را اعمال می کند.
این روش همچنین می تواند سلولیت ( که همان ناصافی های موجود در سطح ران اکثر خانمهاست ) را از بین ببرد. در روش مزوتراپی مراقبت خاصی پس از آن مورد نیاز می باشد و فقط در محل مورد نظر تا چهار ساعت از مواد آرایشی نباید استفاده شود و فرد می تواند بلافاصله به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد.
جهت تکمیل درمان مزوتراپی لازمست چند هفته بنا به تشخیص پزشک تکرار شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد و در صورت تمایل بیمار می تواند هر 3 الی 4 ماه یکبار درمان را بصورت تک جلسه تکرار نماید.
     
  
زن

 
مزوتراپی

مزوتراپی یک روش درمانی جدید می‌باشد. در این روش دارو در قسمتهای مختلف پوست تزریق می‌شود. در واقع دارو به بجای اینکه از راه دهان خورده شود، مستقیماً به داخل پوست تزریق می‌شود. تزریقهای متعدد توسط دستگاه مزوتراپی در فواصل منظم در پوست صورت میگرد. در حال حاضر از این روش برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود:

نمونه های کاربرد مزوتراپی در زیبایی:

* کشیدن پوست صورت ( لیفتینگ ) و درمان افتادگی صورت

* رفع پف دور چشم و افتادگی پلک

*رفع تیرگ‍ی دور چشم

* درمان چاقی موضعی بدن، اندام و صورت

* درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت

* درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت

* درمان ریزش مو و تقویت موها

* درمان استریا(ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)

* رفع غبغب زیر چانه و گردن



مزوتراپی و جوان‌سازی پوست صورت و گردن (مزولیفت): کشیدن پوست صورت بدون جراحی

زمانی که پوست چروک می‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم‌ها و درمان‌های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می‌توانند از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌های به ‌وجود ‌آمده نیاز به درمان‌های سریع و تهاجمی‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق‌های مزوتراپی می‌توانند بسیار کمک‌کننده‌تر باشند.

جوان‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین ‌و چروک و آسیب‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌شود. درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو‌رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده، سلول‌های قدیمی‌ به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.

برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت چروک‌ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین ‌و چروک‌ها کمک کرد.

برخی از دارو‌هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند‌ از: انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک.

مقایسه با لیفتینگ

جلوی پیری و کهولت سن را با هیچ روشی نمی‌توان گرفت، برای همین افرادی که لیفتینگ جراحی صورت انجام داده‌اند بعد از مدتی دوباره دچار افتادگی پوست می‌شوند و چون یک‌بار پوست صورت آن‌ها کشیده شده است، نمی‌توانند برای بار دوم از این روش استفاده کنند، در حالی‌ که در مزوتراپی چنین محدودیتی وجود ندارد. در ضمن در لیفتینگ جای بخیه‌ها به زیبایی فرد لطمه می‌زند.

مزوتراپیست‌ها می‌گویند معمولاً در جوان‌سازی ‌پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می‌شود. (مشاهده تغییرات از جلسه سوم)

مزوتراپی و چاقی موضعی صورت : ‌پف زیر چشم و غبغب زیر چانه

در بسیاری از موارد فقط با استفاده از کرم‌ها نمی‌توان به ‌طور کامل پف زیر چشم‌ها را از بین برد، در این موارد در مزوتراپی می‌توان با تزریق دارو‌هایی که برای لاغری موضعی بدن استفاده می‌شود، البته با دوز کمتر و در نقاط خاص، پف‌ها و حتی غبغب‌ را در چهار، پنج جلسه برطرف کرد. سوزنی که در این موارد استفاده می‌شود بسیار ظریف است و عمق تزریق بیشتر از دو تا چهار میلی‌متر نیست.

مزوتراپی : درمان تیرگی دور چشم:Eye Circle

متخصصان می‌گویند تیرگی دور چشم دلیل بروز بیماری نیست بلكه در اغلب موارد، یک عامل ارثی و ژنتیكی در بروز آن نقش دارد. دكتر علوی، متخصص ژنتیك در این خصوص می‌گوید: «تیرگی دور چشم معمولاً به بیماری جسمی خاصی مرتبط نیست، بلكه عوامل آناتومیك با منشأ ارثی و ژنتیكی منجر به بروز تیرگی دور چشم می‌شود. او با اشاره به این‌كه در افراد دچار تیرگی دور چشم، پوست دور چشم تیره‌تر به نظر می‌رسد، می‌افزاید: «این امر به دلیل آن است كه پلك‌ها پوست نازكی دارند و حاوی مقدار كمی بافت چربی هستند؛ خونی كه از داخل وریدهای بزرگ نزدیك این بخش پوست دور چشم می‌گذرد، باعث می‌شود پوست این ناحیه سیاه مایل به آبی به نظر برسد. »

خستگی و رنگ‌پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است این مشکل در برخی زنان، طی دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود. افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دور چشم است.

مزوتراپی و چاقی موضعی بدن (مزولیپو): شکم، پهلو ها، ران، باسن، بازو

یکی از مهم‌ترین مسائل در درمان چربی‌های موضعی به وسیله مزوتراپی عمق درمان (تزریق) است. در مزوتراپی برای درمان چاقی موضعی از دارو‌هایی استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش گردش خون در آن منطقه باعث سوخت ‌و ‌ساز بیشتر و اصطلاحاً آب شدن چربی‌ها و دفع آن‌ها نیز می‌شود. نکته حائز اهمیت در این روش عدم استفاده از دارو‌های هورمونی و نیز جلوگیری از شل‌شدگی و افتادگی پوست است، زیرا مزوتراپی علاوه بر از بین بردن چربی‌ها پوست را نیز محکم و سفت می‌کند.

چند توصیه

* بعد از مزوتراپی حتماً از ورزش‌های موضعی، حتی در حد ماساژ استفاده کنید.

* رژیم حاوی پروتئین را رعایت کنید.

* از پوشیدن شلوار تنگ بپرهیزید زیرا تجمع دارو در یک قسمت و عدم پخش آن در بدن می‌تواند باعث دردناک شدن ناحیه مورد تزریق شود.

* حد‌اقل در روز 6 لیوان آب بنوشید. این کار به دفع مواد حاصل از سوختن چربی‌هایتان کمک می‌کند.

* قبل از جلسات درمانی از مصرف محرک‌ها مانند کافئین پرهیز کنید.

مقایسه با لیپو‌ساکشن

* هزینه کمتر

* استفاده از دوز دارویی پایین

* عدم نیاز به بیهوشی و خطرات عمل جراحی

* عدم وجود دوره نقاهت بعد از عمل

* در مزوتراپی به جای برداشتن چربی، متابولیسم بدن و سلول‌ها تحریک می‌شوند و بدن به ‌طور طبیعی برای از بین بردن چربی‌ها شروع به فعالیت می‌کند. (مشاهده تغییرات از جلسه دوم یا سوم شروع می‌شود. )
     
  
زن

 
قرصهاي پيشگيري از بارداري


چند نكته مهم:
اولين مقاربت نيز مي تواند منجر به حاملگي شود.
دوش گرفتن و شستشو پس از نزديكي نمي تواند از حاملگي جلوگيري كند.
حاملگي حتي با داشتن پرده بكارت ( در دوران عقد) نيز احتمال دارد


قرصهاي خوراكي جلوگيري از حاملگي نوع تركيبي:
اين قرصها داراي هورمونهاي ساختگي زنانه شبيه استروژن و پروژسترون طبيعي است. قرص اگر بقاعده خورده شود، در جلوگيري از حاملگي تاثير فراوان خواهد داشت. 9/99 درصد از زوجهايي كه اين شيوه را براي جلوگيري از حاملگي انتخاب كرده و از آن بطور منظم و درست استفاده مي كنند، در طول يك سال، از حاملگي ناخواسته مصون بوده اند.
بهترين و مطمئن ترين روش پيشگيري از حاملگي در ابتداي ازدواج، استفاده از قرصهاي خوراكي جلوگيري از حاملگي است و برخلاف بعضي از شايعات خرافي و نادرست، باعث نازايي نمي شود. بهتر است يك تازه عروس از يك ماه قبل از عروسي مصرف قرص را شروع كند تا شب عروسي آسوده خاطر باشد.
مزايا: قرص كاملا موثروبي خطر است. در قرصهاي جديد مقدار هورمون را كمتر كرده اند. اگر زني علاقمند به داشتن فرزند باشد، بسادگي با قطع قرص قدرت باروري خود را باز مي يابد.

قرص علاوه بر خاصيت جلوگيري از حاملگي چند اثر بهداشتي عمده نيز دارد:
كاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان
محافظت در برابر بيماريهاي عفوني و التهابي لگن خاصره و بيماريهاي خوش خيم پستان
محافظت در مقابل كم خوني (فقر آهن) به علت كم شدن حجم خون عادت ماهانه
كاهش ميزان بروز حاملگيهاي خارج از رحم
منظمتر شدن عادت ماهانه و كاهش دردهاي اين دوران ( از جمله سردرد و تحريك پذيري قبل از قاعدگي)
كمك به درمان جوشهاي صورت
بهتر شدن بيماري رماتيسم مفصلي

موارد منع مصرف قرصهاي تركيبي:
بيماري قلبي- عروقي ، بيماري عروقي مغز، بيماري حاد كبد، سرطان پستان و رحم، خونريزي رحمي با علت ناشناخته، شك به وجود بارداري

عوارض جانبي:
وجود هورمون استروژن در قرص سبب افزايش مختصر فشار خون مي شود كه البته خطري عمده به حساب نمي آيد.لذا تجويز قرصها از 35 سالگي به بالا با احتياط باشد. در غير اين موارد، مصرف LD محدوديت سني ندارد و حتي تا 40 سالگي هم مي توان ادامه داد. زناني كه سيگار مي كشند اگر از قرصهاي با هورمون كم استفاده كنند معمولا با خطر بيماريهاي قلبي عروقي مواجه نمي شوند. قرص اثر بعضي از داروها مانند داروي ضد افسردگي و آرام بخشها را زيادتر مي كند.
از جمله عوارض احتمالي قرصهاي تركيبي عبارتست از: لكه بيني و بي نظمي عادت ماهانه، تهوع، سردردهاي خفيف، دردناك شدن پستانها، مختصري افزايش يا كاهش وزن و تغيير خلق و خو. علائمي مانند تهوع، استفراغ و سردرد، دو سه ماه پس از خوردن قرص به تدريج كم مي شود و از ميان مي رود. خوردن قرص بعد از شام و قبل از خواب معمولا به جلوگيري از بروز اين عارضه ها كمك مي كند. بيشتر اين عارضه ها موقت است و در صورتيكه هر يك از اين عوارض بيش از 3 ماه ادامه يابد، توصيه مي شود به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه شود.مصرف قرص در زن سالم به هيچوجه موجب پيدايش بيماري قند در هنگام مصرف يا پس از قطع قرص نمي شود ولي ممكن است در زنان مبتلا به بيماري قند موجب تشديد بيماري شود. قرصهاي تركيبي حجم شير مادر را كم مي كنند. بنابراين، زنان شيرده در 6 ماهه اول بعد از زايمان نبايد از اين قرصها استفاده كنند.
روش استفاده از قرص:
قرص را بايد هر روز و معمولا در ساعتي معين خورد ( بهتر است قرص پس از شام و قبل از خواب خورده شود). زنان كشورمان معمولا با گذراندن قرص در معرض ديد خود، در كنار مسواك، يا درون جانماز، به نظم در خوردن قرص و تداوم اين كار كمك مي كنند. قرصها نبايد يكماه در ميان يا دو ماه در ميان و يا چند روز در ميان مصرف شوند.
در خوردن قرص اولين روز قاعدگي، روز اول محسوب مي گردد و بر اين اساس در روز پنجم قاعدگي خواه خونريزي تمام شده يا هنوز ادامه داشته باشد، اولين قرص خورده مي شود. پس از 21 روز قرص ها به پايان مي رسد. سپس هفت روز كامل خورده نشودو از روز هشتم خوردن بسته بعدي قرص آغاز گردد.( اينكه در اين 7 روز، چه زماني عادت ماهانه شروع شده باشد و اينكه بعد از 7 روز هنوز خونريزي ادامه داشته باشد يا نه، مهم نيست) مهم آنست كه بين مصرف دو بسته قرص، 7 روز كامل فاصله باشد. اگر بعد از تمام شدن 21 قرص و در طول 7 روز قرص نخوردن، عادت ماهانه برقرار نشود، براي اطمينان از حامله نبودن بايد به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه كرد.
در موارد زير بايد به پزشك مراجعه شود تا احتمال حاملگي رد گردد:
مصرف نامرتب قرص
ابتلا به اسهال و استفراغ
مصرف بعضي آنتي بيوتيكها مثل آمپي سيلين، تتراسايكلين و داروهاي ضد سل و ضد تشنج
در هفته اول استفاده از "قرص" كه هنوز مقدار هورمون در خون به حد مطلوب نرسيده است براي اطمينان بيشتر، علاوه بر "قرص" بايد از روش ديگري نيز (مثل كاندوم) استفاده كرد.

علائم هشدار دهنده:
اگر در حين مصرف قرصهاي ضد بارداري دچار علائم زير شديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد:
سرفه همراه با خلط خوني ، تنگي نفس، احساس فلجي يكطرفه بدن يا دست و پا، تورم يا درد غيرطبيعي در پاها، سردرد شديد يكطرفه، كوري گذرا، درد سينه اي و شكمي، زردي پوست يا چشم.
فراموشي قرصهاي LD- HD :
به نسبتي كه زن ، خوردن قرص را فراموش كند و برحسب اينكه چه وقت فراموش كرده باشد، احتمال حامله شدن او در ميان خواهد بود.اگر زني يك شب خوردن قرص را فراموش كند به محض اينكه متوجه اين نكته شد بايد قرص را بخورد. اگر تا شب بعد به يادش نيامد، (فراموشي دو شب )شب بعد سه قرص بخورد و براي اطمينان تا تمام شدن قرصهاي آن بسته از روش ديگري (كاندوم) نيز استفاده كند. اگر سه شب پشت سرهم ( يا بيشتر ) خوردن قرص فراموش شده باشد بايد از خوردن بقيه قرصها خودداري گردد و از روش ديگري براي جلوگيري از حاملگي استفاده شود تا قاعدگي آغاز گردد. سپس از روز پنجم قاعدگي خوردن قرصهاي بسته جديد آغاز شود.
مراقبتهاي لازم حين مصرف قرصها:
در خانمهايي كه به طور مرتب قرص مي خورند معاينات باليني(مثل اندازه گيري وزن و فشار خون)، معاينه پستان، معاينه لگن و لمس كبد ابتدا سه ماه پس از شروع قرص و پس از آن هر سال يك بار ضرورت دارد. در آغاز مصرف قرص، پاپ اسمير لازم است . در موارد سن بالاي 35 سال ، سابقه ديابت بارداري و چاقي، آزمايش قند خون و چربيها قبل از تجويز قرص ضروري است.
فراموشي قرصهاي تركيبي چند مرحله اي:
اگر يك قرص فراموش شود و اگر در مدتي كمتر از 12 ساعت از زمان هميشگي مصرف به خاطر آمد، قرص فراموش شده مصرف شود. اگر پس از 12 ساعت بخاطر آمد، نيازي به مصرف آن نيست. بقيه قرصها را همراه كاندوم تا پايان بسته ادامه دهد.

قرصهاي دوران شيردهي ( قرصهاي خوراكي كه فقط پروژستين دارند):
اين قرصها به جاي هر دو هورمون پروژسترون و استروژن، فقط حاوي هورمون شبه پروژسترون هستند. ميزان اثر قرصهايي كه فقط پروژستين دارند اندكي كمتر از قرصهاي خوراكي تركيبي است. اين نوع قرص، اگر بدرستي و بطور مستمر مصرف شود 5/99 درصد و اگر بطور معمول خورده شود تا 95 درصد از حاملگي(طي 6 ماه اول پس از زايمان) جلوگيري مي كند.
زنان شيرده مي توانند از قرصهايي كه فقط پروژستين دارند استفاده كنند زيرا برخلاف قرصهاي تركيبي، بر كميت و كيفيت شير مادر اثر ندارد. در واقع، اگر شيردادن به طور انحصاري و مستمر و حتي در طول شب انجام گيرد، خود بتنهايي قادر است زن را تا مدتي از حاملگي مجدد محافظت كند. در غِير اينصورت استفاده از قرصهاي ميني پيل در طول مدت شيردادن، احتمال حامله شدن مادر را از ميان مي برد.
عوارض قرصهاي دوران شيردهي:
اختلال قاعدگي بصورت لكه بيني، قطع قاعدگي و يا خونريزي طولاني است. معمولا مقدار خونريزي كم است.
نحوه مصرف:
بسته هاي اين قرص 28 تايي است. هر روز در ساعت معين (بهتر از همه، شبها بعد از شام) يك قرص خورده مي شود. با تمام شدن هر بسته، از شب بعد، بدون فاصله، خوردن قرص هاي بسته بعد آغاز مي گردد. در 6 ماه اول بعد از زايمان، حتي اگر عادت ماهانه برقرار شود، خوردن قرصها ادامه مي يابد. لازم است 6 هفته پس از زايمان اولين قرص مصرف شود ولي اگر زير 6 هفته قاعدگي رخ داد از اولين روز خونريزي، اولين قرص مصرف شده و هر شب ادامه يابد.
شيردادن و جلوگيري از حاملگي:
شير مادر غذاي مطلوب نوزاد است و در عين حال سبب جلوگيري موقت از حاملگي مي شود مشروط بر آنكه 3 مورد زير رعايت شود:
اول: تغذيه انحصاري كودك فقط با شير مادر تا 4 الي6 ماهگي
دوم : اينكه مادر هنوز قاعده (پريود) نشده باشد
سوم: از آخرين زايمان بيش از 6 ماه نگذشته باشد
زنانيكه به كودك خود مايعات يا غذاي كمكي مي دهند بايد حتما به طور همزمان از روش ديگري هم براي جلوگيري از حاملگي استفاه كنند.
مراقبتهاي لازم:
اگر حين مصرف قرص دچار اسهال و استفراغ شديد، حتما قرص را تكرار كرده و تا دو روز از كاندوم استفاده نماييد.
فراموشي قرصهاي شيردهي:
اگر مصرف يك قرص براي مدت بيشتر از 3 ساعت بعد از زمان معين فراموش شود، در همان لحظه قرص فراموش شده را بخورد. ولي اگر بيشتر از 3 ساعت فراموشي طول كشيد، قرص فراموش شده را بلافاصله مصرف و تا 2 روز از كاندوم استفاده كند.
موارد منع مصرف:
شك به بارداري ، بيماري شديد كبدي، سرطان پستان، سابقه حاملگي خارج رحمي، خونريزي رحمي با علت ناشناخته.
روش قطع قاعدگي در شيردهيL.A.M) ( : در صورت 3 شرط:
1- تغذيه انحصاري با شير مادر
2- فاصله شير دهي كمتر از 4 ساعت
3- شيردهي در شب
احتمال حاملگي در 6 ماه اول زايمان نادر بوده و در اين مدت نياز به استفاده از روش ضد بارداري هورموني نيست و مي توان فقط از كاندوم استفاده كرد. ولي در صورت وقوع قاعدگي طي اين مدت حتما از روش مطمئن ديگر ضد بارداري مثل IUD، قرص شيردهي، آمپول تزريقي استفاده نماييد.
     
  
مرد

 
طاسی مردانه درمان می شود؟

"بیماتوپروست" داروی تایید شده سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا(FDA) برای گلوکوما، توانسته است موجب رشد دوباره مو و افزایش طول مژه ها شود.

محققان در مطالعه جدیدی نشان داده اند چگونه دارویی که معمولا برای گلوکوما تجویز می شود می تواند در درمان الگوی طاسی مردانه و دیگر اشکال ریزش مو موسوم به آلوپسی موثر واقع شود.

"بیماتوپروست" داروی تایید شده سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا(FDA) برای گلوکوما، توانسته است موجب رشد دوباره مو و افزایش طول مژه ها شود.

اما این داده ها نخستین نتایجی است که نشان می دهد این دارو می تواند رشد دوباره موی سر را نیز درپی داشته باشند.

والری راندال از دانشگاه بردفورد انگلیس گفت: امیدواریم این تحقیق به ارائه درمان جدیدی برای طاسی منجر شود که می تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد دچار طاسی را بهبود بخشد.

مطالعات بیشتر می تواند شناخت ما را از چگونگی فعالیت فولیکول های مو افزایش داده و راهبردهای درمانی جدیدی را برای بسیاری از اختلالات رشد مو فراهم سازد.

راندال و همکارانش برای این کشف، سه مجموعه آزمایش انجام دادند. دو آزمایش با استفاده از سلول های انسانی و یکی نیز با سلول های موش. آزمایش های انجام شده بر روی سلول های انسانی از فولیکول های مو رشد داده شده بر روی کشت عضو و همچنین مستقیما بر روی جمجمه انسان صورت گرفت.

در هر دوی این آزمایش ها دانشمندان دریافتند بیماتوپروست موجب رشد مو شده است.

مجموعه سوم آزمایش ها که شامل استفاده از این دارو بر روی نقاط طاس پوست موش بود نیز مانند سلول های انسانی موجب رشد مو شد.

استفاده از این دارو و بی خطری آن برای انسان تایید و نتایج این تحقیقات در نشریه FASEBمنتشر شده است.
     
  
زن

 
تداخل استرس و افسردگی با مصرف قرص ضدبارداری

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افسردگی و استرس می‌تواند باعث وقفه در مصرف درست قرص‌های ضدبارداری شود.

به گزارش لایو ساینس در این بررسی زنانی که دچار افسردگی متوسط تا شدید و نشانه‌های استرس بودند- با احتمال کمتری نسبت به زنان با علائم خفیف یا بدون علامت قرص‌های ضدبارداری را به طور مداوم مصرف می‌کنند- یعنی تنها هنگام مقاربت آن را مصرف می‌کنند.

زنان دچار افسردگی یا استرس همچنین با احتمال بیشتری نسبت به زنان با علائم کمتر شدیدتر ممکن است در هفته گذشته اصولا قرص ضدبارداری‌شان را مصرف نکرده باشند.

این یافته‌ها در اجلاس سالانه انجمن بهداشت عمومی آمریکا منتشر شد، نگران‌کننده است، زیرا به گفته دکتر کلی استیدهام هال، سرپرست این پژوهش، پیشگیری از نابارداری ناخواسته ممکن است به خصوص برای زنان دچار مشکلات بهداشت روانی اهمیت داشته باشد.

هال که پژوهشگر مرکز بررسی‌های جمعیتی دانشگاه میشیگان است، گفت: " شاید بارداری ناخواسته برای این زنان وضعیت را حتی بدتر کند."

به گفته هال مشاوران تنظیم خانواده باید هنگام دادن مشاوره علائم مشکلات روانی زنان را در نظر داشته باشند.

به علاوه زنانی دچار افسردگی و استرس که نمی‌خواهند در آینده نزدیک بچه‌دار شوند، ممکن است نامزد مناسبی برای روش‌‌های ضدبارداری درازمدت برگشت‌پذیر، روش‌های بسیار موثر کنترل بارداری که نیازی به خاطر داشتن کاربرد روزانه یه هنگام مقاربت آنها نیست، مانند آی یو دی باشند.

به گفته هال زنان مبتلا افسردگی و استرس ممکن است مشکلاتی اجتماعی مانند بیکاری داشته باشند که با توانایی‌شان شان برای استفاده موثر از قرص‌های ضدبارداری تداخل کند. به علاوه مشکلات بهداشت روانی ممکن است توانایی شخص برای تصمیم‌گیری را مختل کند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
امروز شعار عالم جراحي انجام عمل‌هاي بزرگ از طريق شكاف‌هاي كوچك است.
در اين راستا عمل‌هاي لاپاراسكوپي روز به روز جايگاه خاص خود را پيدا مي‌كنند. لاپاراسكوپي كه براي معاينه و بررسي اعضاي شكمي و لگني و به‌منظور تشخيص برخي بيماري‌ها به كار مي‌رود، مي‌تواند براي انجام جراحي نيز كاربرد داشته باشد. در حوزه طب زنان، لاپاراسكوپي كاربرد زيادي در معاينه قسمت‌هاي خارجي رحم، لوله‌هاي فالوپ و تخمدان‌ها دارد و خصوصاً در موارد دردهاي لگني در جايي كه با استفاده از روش‌هاي تصويربرداري تشخيصي (سونوگرافي و توموگرافي كامپيوتري) نتوان علت زمينه‌اي را تشخيص داد، مورد استفاده زيادي دارد. به عنوان نمونه تعدادي از بيماري‌هاي زنان كه با استفاده از لاپاراسكوپي تشخيص داده مي‌شوند عبارتند از: اندومتريوز، حاملگي نابجا، كيست‌هاي تخمداني با بيماري‌هاي التهابي لگن (PID)، ناباروري و سرطان.

مزيت عمل لاپاراسكوپي نسبت به عمل جراحي باز چيست؟
در روش لاپاراسكوپي عمل‌هاي جراحي بدون شكاف بزرگ پوستي تنها با چند بخيه انجام مي‌شود. علاوه بر اين زيبايي پوست، درد كمتر و مدت بستري كمتر در بيمارستان و برگشتن سريع به كار و زندگي روزمره از محاسن لاپاراسكوپي نسبت به عمل جراحي باز است.

• روش انجام اين عمل :
ابتدا با بيهوشي عمومي يا نخاعي بسته به نوع جراحي، استفاده از سوزن مخصوص يا تروكار كه ابتدا در ناحيه ناف وارد شكم مي‌شود، گاز را وارد حفره شكمي مي‌كنيم و سپس با عبور دوربين به داخل شكم و بزرگ‌نمايي چند برابر آن در تلويزيون، لوله‌هاي تروكار بعدي بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته مي‌شود و با عبور وسايل جراحي مخصوص لاپاراسكوپي از قبيل قيچي، كوتر، پنس و... تمام مراحل عمل جراحي به روش بسته انجام مي‌شود.

•مدت زمان عمل لاپاراسكوپي چقدر است؟
بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل، از چند دقيقه براي عمل‌هاي تشخيصي مانند: بيضه پايين نيامده، كيست و واريكوسل،‌ 5 تا 3 ساعت براي عمل‌هاي بزرگ مثل جراحي سرطان پروستات و تومورهاي بيضه متغير است.

•بيمار بايد پس از اين عمل منتظر عوارض آن هم باشد؟
ببينيد، مثل تمام عمل‌هاي جراحي، لاپاراسكوپي نيز عوارض خودش را دارد كه اغلب ناچيز و قابل كنترل هستند، از جمله: آسيب به احشاء مجاور از قبيل روده، كبد و طحال كه بسيار ناچيز و با درصد پايين همراه هستند و خونريزي از رگ‌هاي بزرگ و تبديل به عمل جراحي باز كه با افزايش مهارت جراح از درصد آن كاسته مي‌شود.

•با اين حال درصد موفقيت‌هاي عمل لاپاراسكوپي چقدر است؟
با افزايش مهارت جراح و گذراندن دوره تكميلي آموزش لاپاراسكوپي اغلب عمل‌ها با درصد بالا و معادل عمل‌هاي جراحي باز انجام مي‌شود.

• چه عمل‌هايي در رشته اورولوژي يا جراحي كليه و مجاري ادراري با لاپاراسكوپي انجام مي‌شود؟
خب امروزه بيش از 90درصد عمل‌هاي جراحي ناحيه لگن و شكم با لاپاراسكوپي قابل انجام است كه در اورولوژي شامل برداشتن كليه‌هاي سرطاني، برداشتن كليه‌هايي كه خاموش هستند، رفع محل تنگي حالب و كليه‌ها كه يكي از شايع‌ترين ناهنجاري‌ها در كليه‌هاست، خارج كردن سنگ‌هاي بزرگ حالب، كاشتن مجدد حالب‌ها در مثانه، برداشتن غده سرطاني پروستات، عمل جراحي واريكوسل كه شايع‌ترين علت ناباروري مردان است، كيست‌هاي بزرگ كليه و عمل جراحي RPLND كه براي درمان سرطان بيضه انجام مي‌شود.

•لاپاراسكوپي نفركتومي هم در مورد كليه‌هاي سرطاني كاربرد دارد؟
در اين روش كليه‌هاي سرطاني و غيرسرطاني كه كار نمي‌كنند را بدون شكاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده‌ها- كه خود باعث افزايش درد پهلو و گهگاهي فتق محل عمل مي‌شود، از شكافي باريك و كوچك خارج مي‌كنيم. در ضمن به‌علت شكاف كوچك محل عمل، پس از جراحي بيمار درد كمتري نسبت به عمل جراحي باز داشته و سريع‌تر از بيمارستان مرخص مي‌شود. بخيه‌هاي محل عمل 5-3 روز بعد خارج مي‌شود و به بيمار توصيه مي‌شود درصورت داشتن هر گونه مشكلي با محل جراحي با تيم پزشكي در ارتباط باشد.

•پس كليه‌ سرطاني در مراحل ابتدايي سرطان با روش لاپاراسكوپي كاملا قابل درمان است؟
بله چون در بسياري از مواقع فقط قسمت سرطاني برداشته مي‌شود و نياز به برداشتن كل كليه‌ها نيست.كليه‌هاي خاموش هم كه باعث فشار خون و عفونت‌هاي ادراري مي‌شوند با اين روش بدون شكاف بزرگ خارج مي‌شوند.

• لاپاراسكوپي واريكوسل براي چه بيماري‌هايي كاربرد دارد؟
خب ابتدا بايد توضيح بدهيم كه اصلا واريكوسل چيست؟ به گشادشدگي غيرطبيعي شبكه وريدهاي بيضه واريكوسل گفته مي‌شود.واريكوسل در 15‌درصد مردان بالغ و در سن باروري ديده مي‌شود. در 35‌درصد مردان با ناباروري اوليه و 80درصد مردان با ناباروري ثانويه واريكوسل در معاينه مشاهده مي‌شود.

•علت ايجاد واريكوسل چيست؟
علت واقعي آن نامشخص است ولي نارسا‌بودن دريچه‌هاي لانه كبوتري و اثر فشاري روي وريدهاي بيضه را از علل ايجاد واريكوسل ذكر مي‌كنند.

•و علامت وجود اين مشكل؟
واريكوسل در بيضه چپ شايع است و ممكن است بي‌علامت يا درد بيضه با فعاليت‌هاي سنگين، سرپا بودن طولاني و ورم بيضه خود را نشان دهد.

•شما با چه روشي واريكوسل را تشخيص مي‌دهيد؟
اغلب در معاينه باليني توسط پزشك به‌صورت شبكه وريدي گشاد و درهم كه با گرفتن و فشار‌دادن، گشاد‌شده و بيشتر مي‌شود. امروزه اغلب از سونوگرافي رنگي يا كالر داپلر در تأييد بيماري واريكوسل استفاده مي‌شود.

•با اين حال واريكوسل به درمان دارويي پاسخ مي‌دهد يا اينكه تنها بايد به جراحي متوسل شد؟ روش‌هاي درماني واريكوسل كدامند؟
ببينيد، هيچ درمان دارويي‌اي براي واريكوسل وجود ندارد. با اين حال تكنيك عمل‌هاي جراحي اين بيماري عبارتند از: عمل جراحي باز و لاپاراسكوپي. عمل جراحي باز با برش در محل عبور وريدها با ديد مستقيم يا با استفاده از ميكروسكوپ انجام مي‌شود. در عمل جراحي به روش لاپاراسكوپي نيز سه سوراخ نيم سانتي در ناف و كناره‌هاي شكم جهت عبور لوله تروكار و دوربين و وسايل‌هاي جراحي ايجاد مي‌شود و وريدهاي واريس با بزرگنمايي چندين برابر در تلويزيون‌ها مشخص و قطع مي‌شوند. البته درصد موفقيت به اندازه عمل جراحي باز است ولي درد آن كمتر از عمل جراحي باز است و بيمار به‌صورت سرپايي و بدون نياز به بستري، همان شب بيمارستان را ترك مي‌كند.

•با اين روش ناباروري هم 100‌درصد درمان مي‌شود؟
در اين مورد بايد بگويم عمل جراحي واريكوسل فقط در 60-50درصد موارد باعث بهبودي كيفيت اسپرم مي‌شود. بارزترين تغييرات پس از عمل هم در حركت اسپرم به وجود مي‌آيد كه باعث تقويت حركت اسپرم خواهد شد.
     
  
زن

 
نقش لاپاراسکوپی در درمان بیماری های زنان و نازایی :
لاپاراسکوپی عمل جراحی است که با کمترین جراحت برای بیمار همراه است . وقتی که ما عمل جراحی معمول را انجام می دهیم شکم را حدود ده سانت باز کرده و لایه های شکم را کنار می زنیم تا به داخل آن رسیده و عمل لازم را انجام دهیم . ولی در لاپاراسکوپی ما نیازی به این شکاف بزرگ نداریم . بلکه سه یا چهارشکاف نیم سانتی بر روی شکم می دهیم و ازطریق یکی از این شکافها لنزو دوربین را وارد می کنیم . در واقع تصویر شکم بر روی مونیتور قرار گرفته و ما تمامی اعضاء شکم را با بزرگ نمایی چندین برابر بر روی مانیتور می بینیم . این کار به ما کمک می کند تا خیلی بهتر لایه ها را تشخیص دهیم . با استفاده از سوراخ های کوچک دیگر، وسایل وارد می شود . با این وسایل ظریف در داخل شکم عمل جراحی را انجام می دهیم . البته این عمل برای جراح مشکل است به این خاطر که تصویر آینه ای است . یعنی تصویر شکم در داخل مونیتور است و ما عمل می کنیم در حالی که مونیتور را نگاه می کنیم . بنابراین این عمل برای جراح مشکل است اما برای بیمار مزایای خاصی دارد . ما دراین عمل لایه های شکم را باز نمی کنیم بنابراین خون ریزی کمتر است . وقتی که خون ریزی کمتر است به دنبال آن عفونت کمتر است . علت کم بودن عفونت هم به این خاطر است که خون ریزی کمتر است و هم به این خاطر که چون ما شکم را باز نمی کنیم اعضاء شکم در معرض هوا قرار نمی گیرند . در ضمن ایجاد درد در عمل جراحی باز به این خاطر است که لایه ها باز شده و اعصاب تحریک می شود . اما در عمل لاپاراسکوپی ما تحریک اعصاب را نداریم . در این عمل بعد از دو یا سه روز بیمار می تواند به کار و زندگی عادی خود باز گردد. البته این عمل جراحی بسیار برای بیمار مفید است. اما اگر جراح مهارت نداشته باشد ممکن است با یک حرکت اشتباه، مشکلات عدیده ای برای بیمار ایجاد شود . در عمل باز وقتی که فیبروم از رحم خارج شد، جای آن را دوخت و دوز می کنیم . در این عمل نیز جراح باید بتواند با همان وسایل مربوط به این نوع جراحی جدار رحم را بدوزد . یعنی از این نظر هیچ فرقی با عمل باز ندارد . فقط فرقی که دارد این است که قسمت عمده ای از شکم باز نشده و می توان با استفاده از وسایل پیشرفته و ظریف کار جراحی را انجام داد . عمل لاپاراسکوپی نیاز به یک تیم مجهز دارد . تیمی که در این زمینه تجربه ی کافی داشته باشد . لاپاراسکوپی می تواند عمل خوبی باشد در صورتی که تیم جراحی در این زمینه تجربه ی کافی داشته باشند . چون فیبروم یک جسم سختی است و در داخل آن مایع است. یک دستگاهی مانند چرخ گوشت از یکی از سوراخ ها وارد شده و فیبروم را خرد کرده و بیرون می آورد . گاهی در عمل های جراحی لاپاراسکوپی کمتر از پنجاه تا صد سی سی خون از مریض خارج می شود که این مسئله خیلی به مریض در کاهش عفونت و مشکلات بعدی کمک می کند.
چه نوع اعمال جراحی را ما می توانیم از طریق لاپاراسکوپ انجام دهیم؟
ما می توانیم بیش از نود درصد از بیماری های زنان را از طریق لاپاراسکوپ انجام دهیم . از جمله خارج کردن رحم ، خارج کردن فیبروم و... بنابراین اکثر اعمال جراحی از طریق لاپاراسکوپ قابل انجام است . ولی باید تأکید کرد که این کار نیاز به تجربه دارد . گاهی اوقات مریضی مراجعه می کند که دارای کیست ده یا بیست سانتی است و می خواهد بداند چطور ما می توانیم این کیست به این بزرگی را از این سوراخ کوچک خارج کنیم . ما می توانیم کیست های بزرگ را هم خارج کنیم به این علت که داخل کیست ها معمولاً مایع است . اما گاهی اوقات مریض هایی مراجعه می کنند که دارای کیست هایی هستند که در داخل آنها مو است . در خصوص این نوع کیست ها ترجیح داده می شود که در داخل شکم باز نشده و به صورت سالم خارج شوند . در این نوع کیست ها نیز با همین عمل لاپاراسکوپی و با وسایلی بسیار دقیق کیست از تخمدان جدا می شود . بعد از اینکه کیست از تخمدان جدا شد، یک ساک های ظریف و خاصی است که از طریق همان سوراخ های موجود وارد شکم می شود . بعد از آن کیستی که به صورت سالم از تخمدان جدا شده در داخل ساک قرار می گیرد . بعد از اینکه کیست در داخل ساک قرار گرفت مایع درون آن ساکشن می شود . بعد از آن خیلی راحت کیست جمع شده و جدار آن به همراه کیسه از سوراخ خارج می شود . البته در مورد سرطان ها ما یک محدودیت خاص داریم . ولی در خصوص کیست های معمولی هرچقدر اندازه ی آن بزرگ هم باشد قابل انجام است . بعد از اینکه کیست خارج شد باید جدار تخمدان دوخته شود .
نازایی یکی از مسائلی است که در بین زوجین وجود دارد . تقریباً پانزده درصد از زوجین به نوعی درگیر این مشکل هستند . قرن ها است که داروهای گیاهی برای حل ناباروری انسان مصرف می شوند . الان داروهای زیادی در این زمینه درست شده که متأسفانه خیلی از آنها غیر قابل اعتماد هستند . اگر افراد می خواهند از این نوع داروهای گیاهی استفاده کنند حتماً باید با نظر پزشک اینکار را انجام دهند . عصاره ی خیلی از داروهای گیاهی تأثیر مثبت بر روی اندام های تناسلی ، سیستم هورمونی و میل جنسی مردان و زنان دارد . و می توانند برای مقابله با مشکلاتی مانند عدم تعادل هورمونی و یا قاعدگی نامنظم مفید باشند . شبدر قرمز گیاهی علفی و چند ساله است که بیشتر در مناطق معتدل آب وهوایی رشد پیدا می کند . ارتفاع آن بسیار کوتاه بوده و معمولاً بیشتر از پانزده سانت رشد نمی کند . شبدر قرمز برگ های خاص بیضی شکل و دراز دارد . معمولاً سه عدد برگچه دارد که در قرون وسطی مسیحیان به خاطر داشتن همین سه برگچه آن را سمبل خداوند و روح القدس می دانستند . به عنوان علوفه برای حیوانات نیز استفاده می شود . و یکی از محبوب ترین گیاهان برای درمان ناباروری است . شبدر قرمز املاح معدنی بسیار زیادی دارد . مانند آهن ، فسفور ، گوگرد ، منیزیم ، پتاسیم ، روی و ... این مواد برای تغذیه ی رحم و آرامش سیستم عصبی بسیار کارآمد هستند . از نظر طب قدیم ایران، گیاهی سرد است که باعث قلیایی شدن بدن می شود و محیط سالمی را در رحم ایجاد می کند که می تواند به تعادل هورمون ها کمک کند . البته ضد سرطان وتصفیه کننده ی خون هم است . می تواند سرفه و دردهای عضلانی را برطرف کند . برای درمان آسم در گذشته از آن استفاده می شده . شما می توانید به صورت دم کرده و یا جوشانده از این گیاه استفاده کنید . البته مصرف زیاد آن می تواند خطرناک باشد .
[font#01DF01]چگونه می توان با لاپاراسکوپی رحم را خارج کرد؟[/font]
عمل خارج کردن رحم از طریق لاپاراسکوپ قابل انجام است و خیلی هم مشکل نیست . خیلی از کشورهای دنیا برای خارج کردن رحم، شکم را باز نمی کنند . این عمل یا از طریق واژینال انجام می شود و یا از طریق لاپاراسکوپ . این عمل نسبت به عمل باز مزایای بسیار زیادی را دارد که خوب است در کشور ما نیز این عمل جا بیفتد . همانطور که می دانید رحم از طریق رباط هایی به لگن و اعضاء مجاور آن مانند روده و مثانه متصل است . ابتدا باید با آرامش رحم از لگن و اعضاء مجاور آن جدا شود . در هنگام جدا کردن مثانه اگر دقت نشود ممکن است دچار پارگی شود . هنگامی که رحم جدا شد واژن باز می شود و به راحتی می توان از طریق آن رحم را خارج کنیم . بنابراین در مورد رحم ما نیاز به دستگاهی که وارد شکم شده و فیبروم را خورد کرده و خارج کند نداریم . در مورد رحم خیلی راحت واژن باز شده و می توان از طریق آن رحم را خارج کرد . چون این عمل بسیار دقیق و ظریف است جراح تنها یک عمل در یک روز می تواند انجام دهد . پس از اینکه رحم خارج شد جای آن مانند عمل باز، دوخته می شود .

کاربرد لاپاراسکوپی در نازایی چیست؟
ما با استفاده از لاپاراسکوپی می توانیم تشخیص دهیم . مثلاً اگر با استفاده از عکس رنگی تشخیص داده شد که لوله ها بسته است ما با این کار می توانیم تشخیص دهیم که لوله ها واقعاً بسته است یا خیر. غیر از عمل تشخیصی می تواند حالت درمانی هم داشته باشد . مثلاً اگر لوله ها چسبندگی داشته باشد با استفاده از لاپاراسکوپی می توانیم این چسبندگی ها را باز کنیم . و یا در زمینه ی بیماری آندومتریوز که می تواند ضایعاتی را کف لگن و یا روی تخمدان ایجاد کند و معمولاً خود این ضایعات باعث نازایی می شوند ، از طریق لاپاراسکوپی به راحتی این ضایعات قابل برداشت است . در خیلی از بیماران که آندومتریوز دارند از طریق لاپاراسکوپی این ضایعات برداشته شده و قدرت باروری باز می گردد . اگر فیبروم ها باعث ناباروری شده باشند بهتر است که برداشتن آنها از طریق لاپاراسکوپی انجام شود . البته این فیبروم ها باید به طور کامل برداشته شده و محل آن بخیه شود تا احتمال چسبندگی را پایین بیاورد. بعد از عمل لاپاراسکوپی احتمال چسبندگی بسیار پایین است و خانم می تواند باروری خود را حفظ کند . در مورد خانم هایی که در سنین باروری هستند و قرار است عملی در ناحیه ی لگن برای آنها انجام گیرد ، بهتر است این عمل از طریق لاپاراسکوپ باشد که چسبندگی کمتر باشد و قدرت باروری در آینده حفظ شود .
     
  
زن

 
اندومتریوز
در بیماری اندومتریوز ، بافت های نرمال پوششی لایه داخلی رحم ( آندومتر ) در سایر قسمت های بدن رشد می کنند . این اختلال بطور شایع تخمدانها و روده بزرگ و دیواره لگن را درگیر می سازد . ندرتا" بافت آندومتر به خارج از ناحیه لگن منتشر شده و سبب چسبندگی احشا و ارگانها به هم می شود .بر طبق آمار انیستیتو طب آمریکا ، حدود 10 تا 15 % از خانم ها دارای این بیماری هستند و شیوع این بیماری در افراد مبتلا به نازائی به 30% می رسد .

نشانه ها و علائم بیماری

درد قبل و در طول پریود( دیسمنوره ) ، شایع ترین نشانه بیماری است . در برخی از افراد مبتلا این درد ممکن است بسیار شدید و ناتوان کننده شود . درد حین رابطه جنسی و پس از آن و نبز درد هنگام دفع ادرار و مدفوع نیز ممکن است رخ دهد . این درد گاهی به فرم درد های مزمن لگنی و یا قسمت تحتانی پشت تظاهر میکند. گرچه اکثریت خانم های دارای این بیماری ، درد مختصری ذکر می کنند .
اختلالات پریود به صورت خونریزی شدید پریود ( منوراژی ) و لکه بینی بین دو پریود ( منو متروراژی ) از دیگر علائم این بیماری می باشند .
نکته : اگر درد پریود شما بیش از 2 روز طول کشید و یا به حدی شدید بود که با فعالیت های روزمره زندگیتان تداخل حاصل کرده بود و یا درد پس از اتمام پریود نیز ادامه پیدا کرد ، حتما جهت مشاوره به دکتر متخصص زنان مراجعه فرمائید .

اندومتریوز و نازائی

گاهی تنها علامت اندومتریوز ، نازائی و ناباروری می باشد . تخمین زده می شود که حدود یک سوم مبتلایان به این بیماری ، دچار کاهش قدرت باروری بدلیل اختلال ایجاد شده در حرکت لوله های رحمی بر اثر چسبندگی های لگنی می باشند .
امروزه ، خوشبختانه با کمک داروهای تحریک تخمک گذاری نظیر کلومیفن سیترات و لتروزول و روش های لقاح مصنوعی نظیر آی وی اف ، پیشرفت های چشمگیری در درمان نازائی ناشی از آندومتریوز انجام شده است . بروز حاملگی در مبتلایان به این بیماری ، در برطرف کردن علائم و درد های ناشی از آن بسیار موثر است .

علت بیماری

علت دقیق بیماری اندومتریوز هنوز نا شناخته است ولی تئوری قاعدگی رتروگرید یا پس زدن خون قاعدگی از طریق لوله های رحمی به داخل لگن و یا مهاجرت غیر طبیعی سلول های آندومتر رحم حین اعمال جراحی از قبیل سزارین به داخل لگن می باشد . ضعف سیستم ایمنی فرد مبتلا در از بین بردن این سلولها نیز نقش دارد .
افراد در معرض خطر بیماری
افراد در سنین 25 تا 35 سال
کسانیکه تا بحال بچه دار نشده اند
دارای پریود طولانی تر از 7 روز
دارای سیکل ماهیانه کوتاهتر از 27 روز
سن شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی
وجود بیماری در خواهر ، مادر و یا خاله

تشخیص بیماری

با معاینه دو دستی لگن توسط پزشک و لمس آدنکس ها ( تخمدان ها و لوله های رحمی ) و رحم می باشد . گاهی مواقع کیست های تخمدانی حاوی آندومتریوز ( کیست شکلاتی یا آندومتریوما ) در هنگام معاینه لمس می شوند . فورنیکس خلفی رحم نیز گاهی دارای ضایعات گره مانند در لمس می باشد . حرکت جانبی رحم در لمس نیز اکثرا بر اثر چسبندگی های ناشی از بیماری محدود و دردناک است . در موارد ضایعات مشکوک در لمس ، پزشک اسکن لگن شامل سونوگرافی ترانس واژینال و سی تی اسکن و یا ام آر آی در خواست میکند گرچه باید در نظر داشت که ضایعات کوچک با این روش ها قابل مشاهده نمی باشند .
امروزه از لاپاراسکوپی برای تشخیص بیماری استفاده زیادی می شود . در این روش تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی کمری ، برشهای کوچکی در دیواره شکم بیمار داده شده و یک لوله بلند که نوک آن یک دوربین کوچک تعبیه شده ، وارد محوطه شکم و لگن بیمار می شود و از ضایعات مشکوک نمونه گیری بعمل آمده و چسبندگی های موجود نیز با کمک لیزر و یا کوتر برطرف می شوند .
تست خونی CA-125 گاهی موارد برای کمک به تشخیص و نیز ارزیابی درمان بکار می رود .
تشخیص قطعی بیماری با انجام آزمایش پاتولوژی روی نمونه بافت های برداشت شده حین لاپاراسکوپی و یا عمل جراحی باز شکم ( لاپاراتومی ) می باشد .

درمان دارویی اندومتریوز

برای درمان موارد خفیف بیماری ، قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن و مفنامیک اسید کاربرد دارند . جهت درمان فرم های شدید تر بیماری ، قرص های ضد بارداری خوراکی ( ارجحا نوع مداوم آن ) و نیز آگونیست های GNRH نظیر دکاپپتیل یا لوپرون استفاده می شوند . عوارض دکاپپتیل شامل گر گرفتگی و خشکی واژن و تغییرات خلق و خو و پوکی استخوان در موارد مصرف بیش از 6 ماه می باشد . دکاپپتیل با ایجاد یائسگی کاذب و مصنوعی ، کمک زیادی به رفع علائم بیماری می کند و در موارد مصرف طولانی آن مصرف قرص استروژن – پروژسترون جهت پیشگیری از عارضه پوکی استخوان ضروری است . قرص دانازول یا Danocrine نیز با کاهش هورمون استروژن نقش بسزایی در کنترل علائم بیماری در مرحله خفیف و متوسط بیماری دارد ولی عوارض آن از قبیل آکنه و رشد موها زائد وکاهش سایز سینه ها و تغییرات صدا را نیز باید در نظر گرفت البته این عوارض ذکر شده در تمامی مصرف کنندگان رخ نمی دهد . اخیرا" از یک نوع آی یو دی هورمونی بنام میرنا در درمان خونریزی و درد ناشی از آندومتریوز استفاده زیادی می شود .

درمان جراحی

به دو روش جراحی باز ( لاپاراتومی ) و جراحی بسته ( لاپاراسکوپی ) می تواند انجام شود . معمولا برای درمان ضایعات وسیع بیماری و یا درد های بسیار شدید و مواردی که زن مایل به بارداری در آینده نباشد درمان جراحی باز با انجام هیسترکتومی ( برداشت رحم و تخمدانها ) انجام می شود . درمان کیست های شکلاتی یا آندومتریوما ( سایز از چند میلی متر تا بیش از 10 سانتی متر ) نیز فقط با درمان جراحی ( باز یا بسته ) میسر است و درمان دارویی برای آنها تاثیری ندارد . ریسک عود بیماری در طی سال اول جراحی لاپاراسکوپی حدود 45% است و به مرور زمان افزایش می یابد . این ریسک در مورد جراحی باز با هیسترکتومی 15 % است .

نکته : گرچه هیچ راه قطعی برای پیشگیری از آندومتریوز وجود ندارد ولی ثابت شده است که تغییرات در نحوه زندگی کمک زیادی به رفع علائم بیماری می کند .
پزشکان توصیه به انجام ورزش های روزمره و نیز یوگا و در برخی موارد طب سوزنی به منظور افزایش خونرسانی به بافت های لگنی و نیز آزاد سازی اندورفین ( ضد درد های طبیعی بدن ) می کنند . درمان انتظاری بیماری در مورد بیماران حول و حوش سن یائسگی انجام می شود زیرا با بروز یائسگی بسیاری از علائم بیماری خود به خود برطرف می شوند .
     
  
مرد

 
سردی هوا و خشکی پوست

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور گفت: هوای خشک منازل پوست را از جذب رطوبت کافی محروم کرده و سبب ایجاد خشکی، قرمزی و حتی چروک در پوست می‌شود.

دکتر عاطفه امیری بیان داشت: خشک شدن بیشتر پوست نیاز پوست را به کرم‌های مرطوب ‌کننده دو چندان می‌کند. کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور ادامه داد: در اثر خشکی لایه شاخی روی پوست ترک خورده و پوسته پوسته می‌شود و کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده می‌توانند این خشکی را درمان کنند.

دکترامیری عنوان کرد: بهتر است همیشه قبل از خروج از خانه پوست صورت را با کرم مرطوب کننده بپوشانید و در صورت خشکی شدید پوست، این کار روزانه چندین نوبت تکرار شود. وی توضیح داد: باید کرم‌های مرطوب‌کننده به آسانی جذب پوست شده و اثری از چربی بر روی پوست باقی نگذارد.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور گفت: استفاده هفتگی از ماسک‌های مرطوب کننده و نیز داشتن دستگاه مرطوب کننده هوا در محیط منزل به منظور تامین رطوبت یکنواخت در محیط، می‌تواند در مرتفع کردن این مشکل موثر باشد. دکتر امیری اظهار داشت: مصرف آب در درمان خشکی پوست ضروری و بهتر است برای شستشوی صورت از صابون‌های ملایم که فاقد pH قلیایی هستند، استفاده شود.



وی خاطرنشان کرد: مقادیر کافی از پروتئین، میوه و سبزیجات می‌تواند سلامت پوست را تامین کند، همچنین مصرف میوه‌ و سبزیجات حاوی ویتامین C برای پوست بسیار مفید است. کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور یادآور شد: هویج به‌عنوان منبع مهم بتاکاروتن و ویتامین C بهتر است در برنامه غذایی گنجانده شود، همچنین ویتامین‌های گروه B نیز برای ساخت چربی‌های مورد نیاز پوست لازم است.



دکتر امیری بیان کرد: مصرف متعادل تخم مرغ و گوشت به تامین اسید آمینه‌های لازم برای سلول‌سازی پوست کمک می‌کند. وی اضافه کرد: گل همیشه بهار، اسطوخدوس، نعناع و بابونه از میان گیاهان دارویی، برای درمان خشکی پوست در اولویت قرار دارند که به صورت دم کرده یا به شکل بخور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
YEMARD

ز چشمت چشم آن دارم ، که از چشمم نیاندازد
به چشمانی که چشمانم ، به چشمان تو مینازد
زکات چشم ، چشمی سوی چشم ما کن
که چشمم را بجز چشمت ، دگر چشمی نمی سازد . . .
     
  
زن

 
روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان



مطالعات بر روي 9هزار مادر و كودك‌هايشان نشان داده است، مادراني كه امگا 3 كمتري دريافت كرده‌اند، فرزندانشان از ضريب هوشي پايين‌تري برخوردارند. اين مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگي بين چشم‌ها، دست‌ها و مهارت‌ اجتماعي در اين كودكان بهتر بوده است و سرعت عمل بالا‌تري دارند. محققان مي‌افزايند،ضريب هوشي اين كودكان 6 مرتبه از حالت عادي كمتر است. به علاوه، اين كودكان در فعاليت‌هاي اجتماعي خود (مانند دوستيابي) ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاري در بزرگسالي روبه‌رو خواهند بود.آنها در ادامه مي‌افزايند،60 درصد ‌از ‌مغز ‌را‌ چربي‌ها ‌تشكيل مي‌دهند كه‌30‌درصد از آن اسيدهاي چرب ضروري و اسيد چرب امگا‌3 است كه اغلب از طريق امگا 3 اي كه مادر در دوران بارداري مصرف مي كند، به نوزاد مي‌رسد. به اين دليل مصرف روغن ماهي به صورت ماهي‌هايي كه روغن بالاتري دارند، در دوران بارداري توصيه مي‌شود.حتي در مطالعه‌اي ديگر ديده شده است كه مي‌توان با دادن مكمل روغن ماهي به بچه‌هاي دبستاني تا حدودي در رفتارهاي بد آنها تغييراتي ايجاد كرد. محققان در اين مطالعه به اين نتيجه دست يافته‌اند كه كمبود امگا 3 در بچه‌ها‌و حتي در دانش آموزان بزرگ تر10(تا16‌ساله) نيز موجب بروز مشكلات رفتاري مي‌شود كه با دريافت روغن ماهي مي‌توان به ميزان قابل توجهي از مشكلات روحي، رفتاري و اجتماعي آنها كاست.

بچه‌هاي سالم تر با روغن ماهي

جالب است بدانيد كه اين روغن در دوران بارداري نه تنها بر ضريب هوشي نوزادان اثر دارد، بلكه داراي فوايد ديگري نيز هست. به تازگي مطالعات نشان داده‌اند، مادراني كه در دوران بارداري از اين روغن استفاده كرده‌اند به احتمال كمتر كودكاني با وزن كم را به دنيا خواهند آورد. از آنجايي كه كمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت رابطه مستقيمي دارد، از اين رو جلوگيري از بروز اين بيماري‌ها در حفظ سلامت كودك حتي در بزرگسالي نيز اهميت بالايي دارد. به علاوه چون ماهي‌ها سرشار از امگا‌3 هستند، داشتن يك بارداري سالم مي‌تواند با مصرف اين ماده غذايي ميسر شود. از اين رو دانشمندان ماهي را به عنوان جزء مهمي از رژيم غذايي انسان‌ها خصوصاً در اين دوران به حساب مي‌آورند. محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهي در دوران بارداري عقيده دارند كه دريافت مناسب امگا‌3 مي‌تواند از بروز بيماري فشار خون و ساير مشكلات ناشي از آن در ميانسالي بكاهد و به اين دليل است كه به مادران باردار توصيه مي‌شود حداقل دوبار در هفته از ماهي استفاده كنند .با وجود تمامي فوايدي كه روغن ماهي دارد، نبايد آن ‌را بي مورد و بدون حساب و كتاب مصرف كرد. گاهي مصرف زياد اين ماده كمبود ويتامين E را به همراه دارد كه افراد را با كم خوني مواجه مي‌سازد. گاهي نيز مصرف بي‌رويه اين روغن‌ها موجب بروز خونروي شده كه بر اثر ضربه، عمل جراحي و يا اعمال دندانپزشكي آشكار مي‌شود. پس خودسرانه از روغن ماهي به ميزان بالا استفاده نكنيد. به علاوه ، به ياد داشته باشيد كه اين روغن نيز مانند روغن‌هاي ديگر داراي كالري بالايي است كه مصرف بي‌رويه آن مي‌تواند انرژي مازادي را به بدن رسانده و موجب چاقي شود.
     
  
صفحه  صفحه 26 از 62:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA