انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 28 از 62:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
شاید باور نکنید اما حتی قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید و آزمایش بارداری بدهید، مغز کودک شما در حال شکل گیری است! لوله های عصبی و ساختمان هایی که برای رشد اعصاب و ستون نخاعی ضروری هستند، در هفته پنجم سیکل قاعدگی، پس از اینکه شما متوجه توقف قاعدگی تان شدید، شروع به شکل گیری می کنند....

سپس تکامل مغزی کودک به سرعت ادامه می یابد. به خاطر همین است که شما دراولین هفته های بارداری به شدت احساس خستگی می کنید. تا حالا به این فکر کرده اید که چگونه می توان از همان زمانی که جنین در شکم مادر است هوش او را افزایش داد؟ این نوشته، پاسخی است به همین سوال.

۱) مکمل روغن ماهی بخورید

اسیدهای چرب امگا ۳ حاوی DHA و AA هستند. حتما می پرسید اینها چه موادی هستند؟ این مواد در مغز سالم انسان فراوان هستند و از جمله اسیدهای چربی هستند که برای تکامل مغز در حال شکل گیری جنین ضروری اند. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دریافت مکمل اسیدچرب امگا۳ در دوران بارداری تاثیرات مثبتی در تکامل مغز کودکان دارد. در هفته های ۲۷ تا ۳۰ بارداری، زمانی که مغز به سرعت در حال رشد است، دریافت مکمل اسیدچرب امگا۳ تاثیر بسزایی در افزایش کارایی مغز او دارد، بنابراین باید سوخت بیشتری برای تکامل بهتر مغز به جنین برسد. طبق مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو، کودکانی که مقدار مناسبی DHA و AA دریافت کرده اند دارای ضریب هوشی بالاتری بوده و از قدرت بینایی بهتری هم برخوردار هستند. روغن ماهی یکی از بهترین منابع امگا۳ است. دانه های برخی گیاهان مانند آفتاب گردان و کتان هم دارای امگا۳ فراوانی است. البته پزشکان با مصرف میزان زیادی از این مواد در دوران بارداری موافق نیستند. بهترین راه دریافت مکمل روغن ماهی است. می توانید از پزشک خود در مورد بهترین و ایمن ترین نوع آن سوال کنید.

۲) چکاپ ها را جدی بگیرید

خیلی بهتر است که قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید از سلامت کلی خود مطمئن شوید. با انجام یک آزمایش خون و ادرار می توانید متوجه شوید که در کجای طیف سلامتی هستید. بعد از بارداری هم حتما با مراجعه به پزشک از سلامت خود و جنین تان مطمئن شوید. گاهی آزمایش ادرار برای آگاهی از مسمومیت بارداری لازم است. مسمومیت بارداری درصورتی که مورد غفلت واقع شود می تواند سبب زایمان زودرس شود.. اگر به طور پیشرونده شکم تان بزرگ نشود، ممکن است علامتی از این باشد که جفت خون و مواد مغذی کافی به جنین نمی رساند و ممکن است شما در معرض خطر مسمومیت بارداری باشید. کودکانی که خیلی زودتر از موعد متولد می شوند ممکن است در خطر عوارض جدی مغزی باشند.

۳) برایش آواز بخوانید

محققان معتقدند که جنین در شکم مادرش هر آنچه در دنیای بیرون اتفاق می افتد را می شنود و همه اینها به نوعی روی مغزش تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد نوزادان به طرف صدای مادر برمی گردند و این نشان می دهد نه تنها آنها دنیای بیرون را می شنوند، بلکه بین صداهای غریبه و آشنا را هم تمایز قایل می شوند. حتی اگر برایش کتاب نخوانید و موسیقی نگذارید، وقتی او در رحم مادر لگد می زند و می چرخد، چیزهایی در مورد محیط اطرافش یاد می گیردو این برای فرآیند یادگیری ضروری است. همه این تجربه ها رشد و تماس سلول های مغزی را تحریک می کند و تماس سلو ل های مغزی یعنی آمادگی برای آموختن. پس سعی کنید پس از هفته ۲۰ بارداری کتاب های شکسپیر برایش بخوانید و سمفونی های موتزارت را برایش بگذارید تا حس شنوایی او تقویت شود. برایش آواز بخوانید و در پایان روز لالایی بخوانید. این کار هم به خودتان و هم به او آرامش می دهد.

۴) آرام و صبور باشید

بارداری دوران پراسترسی است. شاید ممکن باشد کارهای زیادی را در یک دوره کوتاه انجام دهید، بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. زندگی بدون استرس نه تنها بارداری را راحت تر می کند بلکه برای کودک متولدنشده تان هم مفید است. گفته می شود، تولید هورمون های زیاد استرس در بدن مادر می تواند تاثیر منفی روی تکامل جنین داشته باشد. هورمون استرس با زایمان زودرس هم ارتباط دارد. حتی اگر شما تا زمان ترم کودک را در شکم خود داشته باشید، بین هورمون استرس و بارداری و اشکال در فرآیند یادگیری و توجه و اضطراب در کودک ارتباط وجود دارد.

۵) دور سیگار و الکل خط بکشید

اگر قبل از بارداری الکل و سیگار مصرف می کردید، وقتی خبر بارداری خود را می شنوید حتما باید نوشیدن الکل را کنار بگذارید و سیگارتان را هم ترک کنید. الکل قبل از اینکه کبد شما بتواند آن را از بین ببرد، از جفت عبور کرده و به جنین می رسد. کبد جنین شما هم هنوز آنقدر کارآمد نیست تا بتواند الکل را متابولیزه کند بنابراین دچار آسیب های جدی می شود. نوشیدن الکل علاوه بر اینکه جنین را در معرض خطر نشانگان الکل جنینی قرار می دهد بلکه می تواند سبب عقب افتادگی ذهنی و مشکلات یادگیری و رفتاری در جنین شود.

۶) رژیمی مناسب داشته باشید

بارداری زمانی برای رژیم گرفتن نیست. غذاهای سالم بخورید و رژیمی متعادل و متنوع انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزی باشد. گرسنگی به خود ندهید چرا که با این کار کودک خود را در معرض خطر تاخیر تکامل گفتاری و حرکتی و کاهش ضریب هوشی قرار داده اید.

۷) ویتامین ها را فراموش نکنید

مولتی ویتامین هایی که برایتان تجویز می شود سرشار از مواد مغذی و موادی است که جنین برای رشدونمو به آن احتیاج دارد. اسیدفولیک مهم ترین و بااهمیت ترین ماده برای تکامل مغزی جنین در حال رشد است چرا که این ماده خطر بیماری اسپانیا بیفیدا و سایر مشکلات عصبی را در کودک کاهش می دهد. همه زنان در دوران باروری باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنند تا مطمئن شوند که مقدار کافی از این ماده هنگام بارداری در بدنشان موجود است.

۸) زیر نظر پزشک تان ورزش کنید

ورزش استرس شما را کاهش می دهد. خطر مسمومیت بارداری که منجر به زایمان زودرس می شود هم با ورزش کردن کمتر می شود. طبق مطالعه محققان آمریکایی کالج پزشکی ورزش، کودکان مادرانی که در بارداری ورزش می کنند، مثلا یوگا انجام می دهند یا پیاده روی می کنند سیستم عصبی آنها بلافاصله بعد از زایمان سریع تر متکامل می شود. در سن ۵ سالگی نمره آنها در آزمون های هوش و زبان بالاتر است. پس وقتی باردارید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

۹) دوش آب داغ نگیرید

تحقیقات نشان می دهد گرمای زیاد و دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سبب نقایص لوله عصبی می شود. بنابراین از دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سونا و حمام بخار خودداری کنید. در اوایل بارداری تب بالا با بروز مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی جنین ارتباط دارد. بنابراین وقتی فردی دوش آب داغ هم می گیرد دمای بدنش بالا می رود. اگر دما بیش از ۸/۳۸ درجه بالا رود، می تواند چنین مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.
     
  
زن

 
تغییرات مایع آمنیون در دوران بارداری

مایع آمنیوتیک چیست؟

مایع آمنیوتیک ماده ای است که جنین رادر کیسه جنین احاطه کرده است .

در نیمه اول بارداری مایع آمنیوتیک دارای خصوصیات مایع خارج سلولی جنین است ودر نیمه دوم بارداری تکامل عملکرد کلیوی وتکامل مورفولوژیک پوست وغشاهای مخاطی را منعکس می کند .



وظایــف مایع آمنیوتیک :

1- به عنوان یک ضربه گیر جنین را در مقابل صدمات وبند ناف را در مقابل تحت فشار قرار گرفتن (در نتیجه اختلال در اکسیژن رسانی به جنین )محافظت می کند .

2- جنین ورحم را از عفونت محافظت می کند .

3- به عنوان یک منبع پشتیبان کوتاه مدت از مایعات ومواد غذایی عمل می کند .

4- به جنین برای تنفس وتحرک کمک می کند .

5- به تکامل مناسب سیستم های گوارشی , اسکلتی – عضلانی وتنفسی جنین کمک می کند .

6- تامین وحفظ درجه حرارت ثابت برای جنین



مایع آمنیوتیک در کجــــا تولید می شود؟

در طی شانزده هفته اول حاملگی جفت ,غشاهای آمنیوتیک , بند ناف وپوست جنین همگی مایعی تولید می کنند که همزمان با رشد جنین کیسه آمنیوتیک را پر می کند وبه تدریج مقدارش افزوده می شود تا در هفته 31-36 به هزار میلی لیتر رسیده واز آن زمان به بعد مقدارش به تدریج کم می شود.در حوالی ترم مایع آمنیوتیک شفاف ولیمویی رنگ با PH 7.1 - 7.3 است این مایع فعال بوده وروزانه حدود هزار میلی لیتر وارد کیسه آمنیوتیک وبه همان میزان خارج می شود وتشکیل ادرار را می دهد .



اندازه گیری مــــــایع آمنیوتیک :

به دو روش انجام می شود.

1- maximum vertical pocket (MVP) :

بیشترین قطر قدامی – خلفی بزرگترین کیسه عادی از اندام جنین یا بند ناف اندازه گیری می شود که مقدار طبیعی آن 2الی 8 سانتی متر است .

2- amuiotic fluide index (AFI) :

در این روش رحم به چهار قسمت مساوی تقسیم می شود که در هر یک از آنها قطر قدامی – خلفی بزرگترین کیسه اندازه گیری می شود. اعداد حاصل با هم جمع شده ومقدار طبیعی آن 5الی 24 سانتی متر است .



پلی هیدرآمنـــــیوس :


پلی هیدرآمنیوس عبارت است از تجمع مایع آمنوتیک بیش از 2000 میلی لیتر وAFI بیشتر از 24 سانتی متر وبیشتر در سه ماه سوم حاملگی ووجود mvp بیش تر از 8سانتی متر است .

شیوع : هیدرآمنیوس در حدود 1% حاملگی ها را شامل می شود .تشخیص معمولا به طور کلینیکی حدس زده می شود و بوسیله آزمایش سونوگرافیک تایید می شود .



دلایل افزایش بیش از حـــــــد مایع :

1- دیـــــــــــــــــابـــــــت مـــــــــادر

2- ماکروزومی یا حاملگی چندقلویی

3- ناهنجـــــــــاری های جنـــــــــینی



عـــــــوارض وخطـــــــــرات :

- اتساع زیاد رحم وپارگی پرده ها

- زایمان زودرس وخونریزی پس از زایمان

- افزایش فشار داخل شکمی

- کاهش ظرفیت تنفسی

- انسداد گوارشی یا ادراری وافزایش ریسک عفونت ادراری

- مرگ ومیر پری ناتال بین 15 الی 30 % به علت نواقص همراه با زایمان ,اختلالات کروموزومی , پارگی زودرس پرده ها و حوادث بند ناف .



تــــــشخیص :

بزرگ شدن رحم به همراه اشکال در لمس اجزا کوچک جنین وشنیدن صدای قلب معمولا اولین یافته بالینی هیدرآمنیوس است .در موارد شدید دیواره رحم آنقدر سفت است که لمس هیچ قسمتی از جنین مقدور نیست .از سونوگرافی ورادیوگرافی می توان در تشخیص کمک گرفت .



درمـــــــــان :

در حدود 50 %موارد به خصوص در موارد خفیف مشکل خودبخود حل می شود چنانچه تنگی نفس یا درد شکم وجود دارد یا حرکت کردن مشکل می باشد بستری کردن بیمار ضروری است.

استراحت مطلق وتسکین بیمار تا حدودی وضعیت را تحمل پذیر می کند ولی به ندرت روی مایع تاثیر می گذارد در صورتی که مایع خیلی زیاد باشد ویاسبب ناراحتی زیادی شود پزشک ممکن است بااستفاده از روشی به نام آمنیوسنتز درمانی مقداری از مایع را خارج کند



الیگوهیــــــدرآمنیــــــوس :

در موارد نادر ,حجم مایع آمنیونی بسیار پایین تر از حد طبیعی است وگاهی اوقات تنها به چند میلی لیتر محدود می گردد. در الیگوهیدرآمنیوس اندکس مایع آمنیونی کمتر یا مساوی 5سانتی متر است . به طور کلی الیگوهیدروآمنیوس در اوایل حامگی کمتر ایجاد می شود ومعمولا پیش آگهی بدی دارد

Gagnon وهمکارانش در سال 2002 دریافتند که نارسایی مزمن شدید جفتی ,سبب کاهش درحجم مایع آمنیونی می شود بدون این که کاهشی در تولید جنینی ایجاد گردد .



شروع زود هنگام الیگوهیدرآمنیوس :

الیگوهیدرآمنیوس تقریبا همیشه با انسداد دستگاه ادراری جنین یا آژنزی کلیوی جنینی مشاهده می شود , بنابر این آنوری تقریبا نقش اتیولوژیک در چنین موارد ی دارد . تراوش مزمن مایع از شکافهای موجود در پرده ها حجم مایع آمنیونی را به شدت کاهش می دهد.



پیــــش آگـــــــهی :

پیامد جنینی در موارد شروع زود هنگام الیگوهیدرآمنیوس بد است وبا وجود 50% مرگ ومیر همراه است .از سوی دیگر چسبندگی های بین آمنیون واندام های جنین ممکن است منجر به ناهنجاری های شدید شود .

وقتی که میزان مایع آمنیونی ناچیز است هیپوپلازی ریوی شایع است .



الیگوهیدرآمنیوس در اواخر حاملگی :

حجم مایع آمنیونی به طور طبیعی بعد از هفته35 کاهش می یابد .اداره کردن الیگو هیدروآمنیوس در اواخر حاملگی بستگی به وضیعت کلینیکی دارد .در یک حاملگی عارضه دار شده با الیگوهیدرآمنیوس ومحدودیت رشد جنینی به دلیل عوارض همراه ,مراقبت دقیق جنینی مهم است وزایمان به دلایل مادری وجنینی توصیه می شود .



عــــوارض :

- فشرده شدن بند ناف حین لیبر

- اندکس 5 سانتی متر یا کمتر همواره با افزایش 5 برابر میزان زایمان سزارین همراه است .

- افزایش 50 % افت متغیر صدای قلب در طی لیبر

- خطر دفع مکونیوم غلیظ



درمـــــــان :

شامل آمنیوانفوزیون محلول کریستالوئید جهت جایگزینی مایع کاهش یافته است .
     
  
زن

 
- سزارین یعنی چه؟

سزارین یعنی شکافتن شکم و ایجاد یک برش بر روی رحم زن باردار به منظور خارج کردن جنین از داخل رحم.



2- شایع‌ترین مواردی که باعث می‌شود پزشکان از این روش استفاده کنند، چه مواردی است؟

اگر بحث اصرارهای بیجای خانم باردار و خانواده‌اش را کنار بگذاریم، معمولا پزشکان به یکی از چهار دلیل زیر دست به سزارین می‌زنند:

ـ عدم پیشرفت زایمان یا بحرانی‌شدن شرایط زایمان

- سابقه سزارین در زایمان‌های قبلی زائو

- وضعیت قرارگیری نامناسب جنین در رحم مادر برای زایمان طبیعی (همانطور که می‌دانید بچه‌ها معمولا با سر از رحم بیرون می‌آیند، اما اگر شرایط استقرار جنین به نحوی باشد که مثلا بخواهد با پا از رحم خارج شود، آنوقت باید برای سزارین اقدام کرد)

- وضعیت نامناسب و بحرانی تنفس در جنین



3- معمولا سزارین در کدام دسته از خانم‌های باردار شایع‌تر است؟

میزان سزارین معمولا در خانم‌هایی که تا به حال زایمان نداشته‌اند و برای اولین بار می‌خواهند فرزندی به دنیا بیاورند، بیشتر است و البته این میزان با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد.



4- در شرایط غیر اورژانس، چه زمانی برای انجام سزارین مناسب‌تر است؟

مناسب‌ترین زمان در شرایط غیراورژانس، وقتی است که معیارهای بالینی و آزمایشگاهی برای بلوغ جنین به اثبات رسیده باشد و معمولا وقتی این اتفاق می‌افتد که سی و نه هفته کامل از تاریخ آخرین قاعدگی خانم باردار گذشته باشد.
میزان خونریزی در حین عمل سزارین به طور معمول، یک لیتر است و البته بعضی از خانم‌ها ممکن است خونریزی تا یک و نیم لیتر را هم تجربه ‌کنند

5- آیا برای انجام عمل سزارین نیز مانند سایر جراحی‌های بزرگ، ضرورت دارد که بیمار چند ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد؟

بله، در سزارین نیز ضرورت دارد که بیمار حداقل 8 ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد تا معده خالی شود و عوارض حین عمل مثل آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی از مری و ورود آن به مجاری تنفسی) اتفاق نیفتد.



6- حجم خونی که خانم‌ها در حین سزارین از دست می‌دهند، چقدر است؟

میزان خونریزی در حین عمل سزارین به طور معمول، یک لیتر است و البته بعضی از خانم‌ها ممکن است خونریزی تا یک و نیم لیتر را هم تجربه ‌کنند. به همین دلیل است که معمولا یک تا دو لیتر سرم رینگر لاکتات و یا سرم قندی نمکی در طی عمل و بلافاصله بعد از عمل به بیمار تزریق می‌شود.



7- مدت زمانی که لازم است زائو بعد از انجام عمل سزارین ناشتا باشد، چقدر است؟

معمولا بیمار باید 24 ساعت بعد از انجام این عمل جراحی، ناشتا باشد تا شانس بروز آسپیراسیون به حداقل برسد. همچنین، از آنجایی که احتمال بروز عوارض بعد از زایمان نیز طی 24 ساعت اول بعد از سزارین بالاست، بهتر است که بیمار در طی این 24 ساعت ناشتا بماند و غذایش را صرفا از طریق سرم‌های خوراکی دریافت کند.



8- پس از سزارین، زائو تحت چه شرایطی از اتاق ریکاوری خارج می‌شود؟

شرط اول خروج از ریکاوری این است که زائو کاملا به هوش آمده باشد و شرط بعدی این است که خونریزی‌اش به حداقل کاهش پیدا کرده باشد. ضمنا فشار خون بیمار نیز باید به شرایط پایداری رسیده و ادرارش هم باید جریان پیدا کرده باشد، حداقل به میزان 30 سی سی در ساعت.



9- آیا در شرایط معمول پس از سزارین باید داروی خاصی برای بیمار تجویز شود؟

بله، تا زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است، معمولا هر شش ساعت، آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت می‌کند و بعد از ترخیص از بیمارستان نیز می‌توان تا هفت روز برای بیمار آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کرد.



10- سوند ادراری را چه مدتی بعد از سزارین، بیرون می‌آورند؟

در شرایط طبیعی، سوند فولی را باید 12 ساعت بعد از عمل و یا صبح روز بعد از عمل خارج کرد.
نخستین ویزیت مادر بعد از زایمان با پزشک بهتر است سه هفته بعد از ترخیص باشد

11- پس از چه مدتی، بیمار می‌تواند از تخت پایین بیاید و شروع به راه رفتن کند؟

حرکت دادن بیمار را باید هر چه زودتر شروع کرد. در بیشتر موارد، درست روز بعد از عمل، بیمار باید حداقل دو بار و با کمک همراه از تخت خارج شود. در روز دوم بعد از عمل، بیمار می‌تواند با کمک همراه در بخش قدم بزند. با حرکت دادن زودرس بیمار، شانس ایجاد لخته‌های خونی در عروق بیمار و به حرکت افتادن این لخته‌ها در مسیر گردش خون به حداقل می‌رسد.



12- آیا بیمار می‌تواند غذا خوردنش را بلافاصله با صرف غذاهای معمولی شروع کند؟

نه، در اکثر بیماران رژیم مایعات روز بعد از عمل شروع می‌شود و در روز دوم بعد از عمل معمولا رژیم غذایی عادی آغاز می‌شود. اما در مواردی که داخل شکم، دستخوش دستکاری های شدید شده باشد و یا عفونت‌های گسترده‌ای اتفاق افتاده باشد، معمولا رژیم غذایی مایعات نیز با تاخیر آغاز می‌شود.



13- شستشوی محل بخیه‌ها از چه زمانی بلامانع است؟

از روز سوم به بعد، دوش گرفتن برای این محل نیز بلامانع است، اما تا قبل از آن، محل بخیه‌ها باید هر روز معاینه شود و با مواد ضدعفونی‌ کننده‌ای مانند بتادین شستشو داده شود و پانسمان گردد. بخیه‌ها را به طور معمول در روز چهارم بعد از عمل بیرون می‌کشند.



14- شایع‌ترین عوارض احتمالی سزارین چیست؟

عوارض بیهوشی نظیر آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی به مجاری تنفسی) و آسیب‌های ریوی ناشی از آن، عفونت‌های موضعی، عفونت‌های گسترده، خون‌ریزی شدید، لخته‌شدن خون در عروق خونی و به جریان افتادن این لخته‌ها در مسیر جریان خون که البته بسیار خطرناک است، صدمه دیدن دستگاه ادراری، وارد آمدن آسیب‌هایی به مغز یا نخاع بچه و شکستگی‌های استخوان جمجمه، ران و اعضای دیگر بچه.



15- معمولا چند روز بعد از سزارین، زائو ترخیص می‌شود؟

در صورتی که عوارض بعد از زایمان وجود نداشته باشد، مادر می‌تواند در روز سوم یا چهارم بعد از زایمان از بیمارستان مرخص شود. در نخستین هفته بعد از زایمان، فعالیت‌های مادر باید به مراقبت از خود و بچه‌اش محدود شود و نخستین ویزیت بعد از زایمان نیز بهتر است که سه هفته بعد از ترخیص باشد
     
  
زن

 
تاثیرات مضر اشعه‌ها بر زن باردار

تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض اشعه ها در دوران بارداری، اثرات بدی روی جنین در حال رشد می گذارد و عوارض جبران ناپذیری را برای مادر باردار و جنین به وجود می آورد.

اشعه های خطرناک

از زمانی که اشعه های مختلف برای عکسبرداری پزشکی (رادیوگرافی) و یا پرتودرمانی بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گرفتند، محققان تصمیم گرفتند تا اثرات این اشعه ها و پرتوها را بر افراد مختلف، به خصوص افراد در معرض خطر مثل سالمندان ، کودکان و خانم های باردار مورد بررسی قرار دهند.



تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض اشعه ها در دوران بارداری، اثرات بدی روی جنین در حال رشد می گذارد و عوارض جبران ناپذیری را برای مادر باردار و جنین به وجود می آورد.



با اینکه تاثیر دقیق این اشعه ها هنوز نامعلوم است، ولی باید متذکر شد که زنان باردار هرگز نباید خود را در معرض تابش این نوع اشعه ها قرار دهند .



کدام اشعه ها خطرناکند؟

شایع ترین اشعه ای که نباید در معرض آن قرار گرفت، اشعه ایکس است.

علاوه بر اشعه ایکس، زنان باردار باید از قرار گرفتن مستقیم در معرض اشعه های موبایل و تابش های هسته ای اجتناب کنند.

هر چند اشعه، بدون وزن و بو و نامرئی است، اما در حقیقت، یک انرژی در قالب امواج با ذرات کوچک است که می تواند بر جنین اثر کند و نقایص جنینی را ایجاد نماید.

اشعه های قوی مانند اشعه ایکس، گاما، آلفا و بتا توانایی تغییر در اتم ها را دارند. بنابراین می توانند با تاثیر بر سلول های جنینی، مشکلات ساختاری را برای جنین در حال رشد ایجاد کنند.



چه دوره ای بارداری حساس‌تر است؟

حساس ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری ها، از ابتدای حاملگی تا حدود 15 هفته پس از بارداری می باشد. اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد، دچار نقایص هنگام تولد و عقب ماندگی ذهنی می شود. کاهش رشد و آسیب های شدید مغزی جنین از عوارض تماس مستقیم با اشعه در 15 هفته اول بارداری می باشد.



پس از گذشت 26 هفته از بارداری، اگر جنین در معرض اشعه قرار گیرد، کمتر احتمال دارد دچار عوارض شدید شود، اما باز هم در معرض خطر می باشد و باید مراقب بود.
اگر در دوران بارداری، با توصیه پزشک مجبور به پرتو درمانی و یا استفاده از اشعه ایکس شدید، حتما محافظ محکمی بر روی ناحیه شکم و رحم خود قرار دهید تا جنین کمتر آسیب ببیند

اثرات ژنتیکی ناشی از اشعه در بارداری

نقایص ژنتیکی ناشی از تماس با اشعه در دوران بارداری کمتر از نقایص هنگام تولد، در نوزاد آشکار می شود، اما به همان اندازه مضر می باشد.

همان طور که می دانیدDNA مسئول رشد و نمو جنین است و اگر اشعه روی DNA نوزاد اثر کند و آن را تغییر دهد، رشد طبیعی جنین با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

DNA مسئول تعیین رنگ پوست، مو و هزاران ویژگی دیگر در جنین است که در صورت جهش DNA به علت تابش اشعه، احتمال سقط جنین بالا می رود و اگر هم منجر به سقط نشود، ناهنجاری‌های ژنتیکی زیادی برای نوزاد به وجود می آورد.

بروز سرطان

طبق تحقیقات متعدد مشخص شده است که قرارگیری جنین در معرض تابش اشعه، شانس ابتلای او را به سرطان افزایش می دهد.

طی یک بررسی معلوم شد، از بین 500 جنینی که در معرض تابش اشعه در دوران جنینی خود بودند، حدود 2 درصد احتمال ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی را نسبت به هم سن‌وسال های خود نشان دادند.

احتمالا تغییراتی که توسط اشعه در DNA فرد صورت می گیرد، در آینده او را به سرطان دچار می کند.



چند توصیه به مادران باردار

1- حتما از تابش اشعه های مختلف خود را دور نگه دارید.



2- اگر در دوران بارداری، با توصیه پزشک مجبور به پرتو درمانی و یا استفاده از اشعه ایکس شدید، حتما محافظ محکمی بر روی ناحیه شکم و رحم خود قرار دهید تا جنین کمتر آسیب ببیند.



3- باید از نزدیک شدن به نیروگاه های هسته ای خودداری کنید.



4- حتی المقدور از اشعه موبایل، ماکروویو و کامپیوتر دوری کنید و در مواقع لزوم و اضطرار از آنها استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگرچه دوری از وسایلی مانند موبایل بسیار بعید به نظر می رسد، اما آنچه که مهم است سلامتی فرزند شماست.
     
  
زن

 
مسمومیت بارداری در اثر سم نیست

مسمومیت‌ بارداری عبارت‌ است‌ از نوعی‌ اختلال‌ خطرناک‌ در فشار خون، کارکرد کلیه‌ و دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ که‌ ممکن‌ است در فواصل هفته‌ بیستم بارداری‌ تا روز هفتم پس‌ از زایمان‌ رخ‌ دهد. مسمومیت بارداری یکی از علل مرگ و میر مادران در تمام دنیاست و نشانه مهم آن فشار خون بالا است.

مسمومیت بارداری

در حالت طبیعی در فرد بارداری که در سه ماهه‌ی دوم حاملگی قرار دارد، فشار‌خون کمی‌کمتر از حد طبیعی است و به تدریج در باقیمانده‌ی دوران بارداری، به حالت طبیعی باز می‌گردد. با این وجود، در 10 درصد زنان باردار بعد از هفته‌ی بیستم بارداری، فشار خون شروع به افزایش می‌کند. این افزایش فشار خون در اثر بارداری ایجاد می‌شود که به آن پره‌اکلامپسی (‌مسمومیت بارداری) گفته می‌شود.



در موارد نادری این اتفاق در نخستین روزهای پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد.

ممکن است علت این فشارخون بالا، بارداری باشد که در این صورت گذرا خواهد بود و یا اینکه فرد قبلاً فشارخون بالا داشته و از آن مطلع نبوده ‌است که در این صورت در دوران پس از بارداری نیز فشار خون فرد بالا خواهد بود.



بالا بودن فشار خون به صورت مزمن (قبل از بارداری)، احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی را افزایش می‌دهد. بررسی ها نشان داده است 25 درصد زنانی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا بوده‌اند، طی حاملگی دچار پراکلامپسی می‌شوند. در حالی که تنها 5 درصد زنان باردار (بدون سابقه ابتلا به فشار خون بالا) ممکن است به پراکلامپسی مبتلا شوند.



به همین دلیل اگر برای اولین بار فشار خون در دوران بارداری بالا باشد، پزشک نمی‌تواند پیش بینی کند که آیا فشار خون در همین حدود باقی می‌ماند، افزایش پیدا می‌کند یا به سمت پراکلامپسی پیش می‌رود.
اگر فرد مبتلا به پراکلامپسی شود، پروتئین ادرار زیاد می شود و ورم پاها و دست ها رخ می‌دهد. این علامت نشان می‌دهد که کلیه‌ها‌ی فرد تحت تاثیر فشار خون بالا قرار گرفته‌اند

پره‌اکلامپسی بر روی ‌کبد، خون، کلیه‌ها، مغز و جفت تاثیر می‌گذارد. پراکلامپسی ممکن است خفیف یا شدید باشد. ممکن است سریعاً و یا به تدریج پیشرفت کند. در مواردی، مادر و جنین هر دو در معرض خطر جدی هستند.



اکلامپسی چیست؟

اکلامپسی آخرین و شدیدترین مرحله‌ی پره‌اکلامپسی است و زمانی رخ می‌دهد که پراکلامپسی درمان نشده باقی بماند. در اکلامپسی علاوه بر علائم پراکلامپسی، تشنج نیز رخ می‌دهد. ممکن است حتی منجر به کما و مرگ مادر و جنین شود.



علت ایجاد اکلامپسی و پراکلامپسی چیست؟

علت دقیق ایجاد اکلامپسی و پراکلامپسی هنوز مشخص نشده‌است. اگرچه برخی محققان تغذیه‌ی بد، چربی زیاد در بدن و نارسایی در جریان خون رحم را علت این مشکلات می‌کنند.



چه کسی در خطر ابتلا به پراکلامپسی قرار دارد؟

پراکلامپسی در اولین بارداری، در زنان با سن بسیار کم و نیز در زنان بالای 40 سال بیشتر دیده می‌شود. سایر عوامل خطر عبارتند از:

- سابقه‌ی فشار خون بالا پیش از بارداری

- سابقه‌ی پراکلامپسی در مادر و یا خواهر

- چاقی پیش از بارداری

- بارداری دو یا چند قلو

- سابقه‌ی ابتلا به بیماری دیابت، بیماری کلیوی، لوپوس و روماتیسم مفصلی



علائم پراکلامپسی کدامند؟

- بالا بودن فشار خون

- ورم صورت، پاها و دست ها که در صبح شدیدتر است

- وجود پروتئین در ادرار

- افزایش وزن ناگهانی (بیشتر از 4 کیلو گرم در ماه در سه ماهه آخر بارداری)

- درد شکمی

- سردرد شدید و یا سرگیجه

- کاهش میزان ادرار یا قطع شدن ادرار

- وجود خون در ادرار

- تهوع و استفراغ مفرط



آیا وجود ورم اندام ها نشان دهنده‌ی پراکلامپسی است؟

برخی موارد، ورم اندام ها طی حاملگی طبیعی است. اما اگر ورم با استراحت برطرف نشود و یا همراه با علائم گفته‌شده نیز باشد باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.



مسمومیت بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

فشار خون مادران باردار در هر مراجعه به پزشک، باید به دقت اندازه‌گیری شود. اگر فشار خون بالاتر از 14 یا پایین‌تر از 9 باشد، غیرطبیعی است و مادر باید تحت آزمایش ادرار قرار بگیرد.

آزمایش های تشخیصی شامل آزمایش خون، بررسی ادرار 24 ساعته و سایر موارد برای رد کردن عوارض است.



عوارض مسمومیت بارداری

چنانچه مسمومیت بارداری به موقع تشخیص داده نشود، روی همه اعضای بدن مادر از جمله قلب، کلیه و کبد تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است موجب مرگ جنین در رحم شود.
در موارد پیشرفته، اگر فشار خون بیش از حد افزایش یابد، ممکن است تشنج یا خطر جدی دیگری، برای مادر به وجود آورد

جلوگیری از مسمومیت بارداری

بنابراین توصیه می‌شود فشار خون زنان قبل و در حین بارداری کنترل شود.

همچنین نداشتن افزایش وزن زیادی و رعایت رژیم غذایی کم‌نمک نیز برای مادران باردار ضروری است.



درمان مسمومیت بارداری

مراقبت در منزل برای علایم خفیف، مراقبت در بیمارستان در صورت بدتر شدن شرایط و زایمان زودهنگام در صورت وخامت اوضاع از راه های درمان است که با توجه به صلاحدید و تشخیص پزشک انجام خواهد شد.



علائم و عوارض مسمومیت بارداری شدید

پره اکلامپسی شدید با افزایش مداوم فشار خون، ورم و پف کردن زیاد اندام ها، تاری دید، سردرد، تحریک پذیری و درد شکم نشان داده می شود.

نوع شدید و خطرناک آن یعنی اکلامپسی با بدتر شدن علایم فوق، کشیدگی عضلات، تشنج و اغما همراه است که منجر به عوارضی مانند سکته مغزی، افزایش خطر فشارخون بالا بدون ارتباط یا بارداری بعد از 35 سالگی، تشنج و ورم ریه می شود.



هشدار

زنان باردار باید مسمومیت حاملگی را مورد اهمیت قرار داده و به نکات ذکر شده توجه کنند که در صورت بی توجهی می تواند خطرات زیادی به بار آورد.
     
  
زن

 
تفاوت‌های بارداری اول و دوم

بارداری دوم تفاوت چندانی با بارداری اول ندارد و حالت‌هایی مثل تهوع و استفراغ ارتباط چندانی با دفعه بارداری ندارند.

بارداری دوم

معمولا خانم‌هایی که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند، تا شش الی هفت ماه باردار نمی‌شوند، اما بعد از این زمان که نوزاد خوردن غذای کمکی را آغاز می‌کند، تخمک‌گذاری هم آغاز می‌شود.



اگر خانمی بعد از این زمان ناخواسته باردار شد، لازم نیست به سرعت فرزند خود را از شیر بگیرد، اما باید مکمل‌های لازم (یعنی اسیدفولیک، مولتی‌ویتامین مینرال و مکمل آهن) را دریافت کند.



طعم شیر به دنبال بارداری و تغییرات هورمونی و افزایش استروژن و پروژسترون عوض می‌شود و خود نوزاد به تدریج میلی به نوشیدن آن نخواهد داشت، ولی ترکیب شیر برای نوزاد مضر نیست.



مادران شیرده و باردار باید بعد از هفته دوازدهم، غیر از اسیدفولیک، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم را حتما دریافت کنند، تغذیه مناسب داشته باشند و به اندازه کافی مایعات مصرف کنند.



مصرف کلسیم و ویتامین D موجود در مینرال مولتی‌ویتامین‌ها برای خانم‌های شیرده باردار کافی است.

البته اگر تغذیه مناسب نباشد و به اندازه کافی منابع کلسیم مصرف نکند یا دچار تهوع و استفراغ باشد، بهتر است مکمل کلسیم هم مصرف شود. دریافت لبنیات خانم‌های باردار باید حداقل یک لیوان شیر و دو لیوان ماست باشد.



خوشبختانه بیشتر خانم‌ها در کشور ما دچار سوءتغذیه نیستند و مکمل‌ها هم در دسترس است، اما در مناطقی که به دلایل فقر مادی خانم‌ها دچار سوءتغذیه هستند، همزمانی بارداری و شیردهی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و پزشک ممکن است به دلیل سوءتغذیه مادر یا مشکلات متابولیک از او بخواهد شیردهی را قطع کند.
بعضی عوارض و مشکلات، مخصوص بارداری اول است که از آن جمله می‌توان به مسمومیت بارداری اشاره کرد که در بارداری‌های بعدی وجود ندارد

عده‌ای اعتقاد دارند بارداری دوم بسیار ساده‌تر از بارداری اول است و عده‌ای نیز معتقدند شرایط بارداری اول و دوم تفاوت خاصی ندارد.



با دکتر ابوالفضل مهدی‌زاده، متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا بارداری اول و دوم با هم متفاوتند؟

بارداری دوم تفاوت چندانی با بارداری اول ندارد و حالت‌هایی مثل تهوع و استفراغ ارتباط چندانی با دفعه بارداری ندارند. ممکن است خانمی در بارداری دوم تهوع و استفراغ نداشته باشد، ولی در بارداری اول دچار این علایم باشد و برعکس. در واقع تهوع و استفراغ بیشتر علت روانی دارند و صبح‌‌ها شایع‌تر هستند. این حالت‌ها گاهی در بارداری دوم وجود دارند و گاهی نه و این مساله به سطح هورمون‌های بدن، شرایط زندگی، فاصله از بارداری اول و تغییرات سبک زندگی بستگی دارد.



این در تمام موارد صدق می‌کند؟

نه، بعضی عوارض و مشکلات، مخصوص بارداری اول است که از آن جمله می‌توان به مسمومیت بارداری اشاره کرد که در بارداری‌های بعدی وجود ندارد. این مشکل فقط در شرایطی که فرد زمینه فشار خون یا بیماری کلیوی داشته باشد، ممکن است در بارداری‌های بعدی هم وجود داشته باشد.



دلیل این موضوع چیست؟

در بارداری اول نیمی از کروموزوم‌های جنین متعلق به مرد است و برای بدن مادر غریبه محسوب می‌شوند و سیستم ایمنی بدن او آنها را نمی‌شناسد و ترشح برخی مواد، روی فشارخون و کبد و کلیه تاثیر می‌گذارد. اگر بارداری دوم از همان مرد باشد، بدن زن دیگر این ژن‌ها را می‌شناسد و مشکلی بروز نمی‌کند، ولی اگر خانم ازدواج مجدد کند و بارداری دوم از مرد دیگری باشد، باز هم ممکن است دچار مسمومیت بارداری شود.



برخی اعتقاد دارند در بارداری دوم بدن با هورمون‌ها سازگاری پیدا می‌کند و به همین دلیل تهوع و استفراغ در بارداری‌های بعد کمتر از بارداری اول است. آیا همین‌طور است؟

بدن به هورمون‌ها عادت نمی‌کند، بلکه این مسایل به زمینه روانی مادر بستگی دارد. یعنی مادری که قبلا تجربه یک بارداری داشته، نسبت به مادری که برای بار اول باردار شده، اضطراب کمتری دارد و با این مساله بهتر برخورد می‌کند، ولی به‌طور کلی قابل پیش‌بینی نیست و این حالت‌ها می‌توانند در بارداری دوم تشدید شوند یا کاهش پیدا کنند.



آیا شدت و نوع علایم بارداری به ژنتیک فرد هم بستگی دارد؟

ژن خاصی در این زمینه شناسایی نشده است، ولی تجربه‌های بالینی نشان می‌دهند معمولا دختران در بارداری تجربه‌هایی شبیه مادرشان خواهند داشت.
اگر خانمی زایمان اول را به روش سزارین انجام داده باشد و برش روی رحم او از نوع عمودی باشد، باید زایمان‌های بعدی را هم به روش سزارین انجام دهد

آیا مادری که فرزند اول خود را به روش سزارین به دنیا آورده، می‌تواند فرزند دوم را به روش طبیعی به دنیا بیاورد؟

این موضوع به دلایل انتخاب سزارین برای زایمان اول بستگی دارد. مثلا خانمی که به دلیل وارد شدن جنین با پا به لگن برایش سزارین انجام شده، اگر در بارداری دوم دچار همین حالت نباشد و شرایط دیگری مثل وزن نوزاد و ... مناسب باشد، مشکلی برای زایمان طبیعی نخواهد داشت، ولی در برخی موارد فرزند اول به علت تنگی لگن به روش سزارین به دنیا می‌آید و در این صورت از آنجا که گنجایش لگن مادر در بارداری دوم هم تغییری نخواهد کرد، امکان زایمان طبیعی هم وجود نخواهد داشت. در کل این باور که هر مادری که فرزند اول را به روش سزارین دنیا آورد، دیگر نمی‌تواند زایمان طبیعی را تجربه کند،‌ غلط است.



برخی از ماماها می‌گویند جهت برش در سزارین هم در این مساله تاثیرگذار است.

بله، اگر خانمی زایمان اول را به روش سزارین انجام داده باشد و برش روی رحم او از نوع عمودی باشد، باید زایمان‌های بعدی را هم به روش سزارین و حتی گاهی زودتر از موعد انجام دهد. البته امروزه استفاده از این نوع برش بسیار نادر است.



برای مادرانی که هنوز به فرزند اول خود شیر می‌دهند و باردار شده‌اند، چه توصیه‌هایی دارید؟

این فاصله بسیار کم است. در این حالت معمولا به دلیل تغییر طعم شیر مادر از همان ماه‌های اول بارداری به دلیل بالا بودن استروژن و پروژسترون، فرزند شیرخوار دیگر شیر مادر خود را نمی‌خورد. اگر هم بخورد، مشکلی نیست و مادر می‌تواند شیردهی را ادامه بدهد، ولی حتما باید تحت نظر پزشک، مصرف مکمل‌هایی مثل آهن و ویتامین‌ها را افزایش ‌دهد.



مصرف مکمل‌هایی مثل کلسیم برای مادر و جنین مضر نخواهد بود؟

نه، البته معمولا در سه ماهه اول بارداری، به دلیل حالت تهوع و استفراغ از تجویز کلسیم و آهن خودداری می‌شود، ولی در مادری که هنوز شیردهی دارد و دوباره باردار شده، باید تجویز شود و در صورت عدم تحمل قرص، باید به او افزایش مصرف منابع غذایی حاوی آهن و کلسیم مثل شیر، ماست، پنیر، گوشت، جگر و سبزی‌های برگ سبز را توصیه کرد.
     
  
زن

 
علل بی خوابی در بارداری

داشتن اضطراب، نگرانی، ترس و تشویش درباره تولد نوزاد باعث می شود زن باردار دچار مشکل در خوابیدن گردد. همچنین ممکن است از لحاظ جسمی ناراحتی داشته باشد، مانند کمردرد، سوزش معده و ... که نگذارد راحت بخوابید.

بی خوابی زنان باردار

برخی مشکلات در بارداری باعث بی خوابی می گردند، از قبیل: کمردرد، درد سیاتیک، درد مچ دست و یا سینوزیت. در دوران بارداری، معمولا موقع خواب شب، زن باردار نیاز به دفع ادرار پیدا می کند و این هم خود عاملی است برای خوب نخوابیدن.



چگونه می توانم خواب خوبی داشته باشم؟

- نگران بی خوابی خود نباشید. هر چند بی خوابی خوب نیست، اما ضرری به جنین نمی رساند و یکی از علائم شایع در بارداری می باشد.



- چرت بزنید. اگر برای شما امکان دارد، در طول روز کمی چرت بزنید. اگر در خانه هستید، در زمان چرت زدن، پای خود را در مکانی بالاتر قرار دهید. اگر در محل کار هستید، در زمان ناهار کمی چرت بزنید و برای مدت کوتاهی، به بیرون از محل کار بروید تا هوای تازه را استشمام کنید.



- اگر امکان دارد، یک روز در هفته بیرون از منزل کار کنید.



- ورزش کنید. سعی کنید هر روز حتی اگر خسته اید، ورزش کنید. شما می توانید آرام راه بروید، شنا کنید و یا به کلاس های ورزش مخصوص بارداری بروید.



- کارهای روزمره را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، مانند کتاب خواندن.



- یوگا و یا تمرینات تمدد اعصاب نیز ممکن است خلق و خوی شما را برای خواب بهتر آماده کند.
اتاق خوابتان باید از تهویه مناسب هوا برخوردار باشد و بیش از حد گرم نباشد

- کار خود را کنار گذاشته و به اتاق خواب بروید.



هنگامی که بی خواب شدید، چه باید انجام دهید؟

- از مصرف کافئین در اواخر شب خودداری کنید. ولی یک نوشیدنی گرم بدون کافئین مانند شیر گرم یا دم کرده بابونه ممکن است کمک کننده باشد.



- خیلی دیر شام نخورید، زیرا قبل از خواب، بدن نیاز به زمان لازم برای هضم غذا دارد.



- اگر رژیمتان حاوی مقدار کمی ویتامین B باشد، ممکن است باعث بی خوابی گردد. لذا از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید که شامل مقدار زیادی غذاهای غنی از ویتامین B باشد. غلات، عصاره مخمر، ماهی و سبزیجات سبز غذاهای غنی از ویتامین B می باشند.



- اگر سر و صدا و نور مزاحم خوابتان می شود، می توانید از گوش بند و چشم بند استفاده کنید.



- اگر همسرتان خروپف می کند و باعث بی خوابی شما می شود، اتاقتان را عوض کنید.



- اگر تشک‌تان ناراحت کننده است و یا بیشتر از هفت سال قدمت دارد، تشکتان را عوض کنید.



- در تخت، راحت باشید و مقداری بالش و یا کوسن در تخت داشته باشید.



- اگر شما در نیمه های شب بیدار شده و نمی توانید بخوابید، کارهای تکراری انجام دهید مانند: شستن لباس ها، در خانه راه رفتن و یا کتاب خواندن. بعد از این کارها، احساس خواب آلودگی خواهید کرد.



- از همسرتان بخواهید گردن، شانه و پای شما را ماساژ دهد.



- دراز بکشید و در حالی که تمرکز بر تنفستان دارید، تصور کنید در یک دشت سرسبز زیبا و یا در کنار دریا هستید.



هشدارها

- در زمان بارداری از محصولات خواب آور گیاهی استفاده نکنید.

- از نوشیدن دم‌کرده رازک دوری کنید، مگر با تجویز پزشک.



بو درمانی

بوی اسطوخودوس و بابونه ممکن است مفید باشند.

اسطوخودوس را با احتیاط در سه ماهه اول بارداری مصرف کنید و نباید بیشتر از 3 قطره استفاده کنید.

یک قطره از آن را بر روی یک دستمال بریزید و بدین وسیله شما از این بو در هر زمان، استفاده خواهید کرد.
     
  
زن

 
تغییرات بدن مادر در 9 ماه بارداری

همانطور که تغییراتی در بدن بوجود می آید، خانم باردار نیز باید تغییراتی را در برنامه روزانه خود ایجاد کند، مانند زود به رختخواب رفتن برای خواب شب و یا کوچک کردن وعده های غذایی (حجم کم و تعداد زیاد).

بارداری

بارداری سه مرحله دارد:

1- سه ماهه اول: از زمان لقاح تا دوازدهمین هفته بارداری.

2- سه ماهه دوم: از هفته 13 تا هفته بیست و هفتم بارداری.

3- سه ماهه سوم: از هفته 28 تا زمانی که نوزاد به دنیا بیاید.



سه ماهه اول (از هفته اول تا هفته دوازدهم)

در طول سه ماهه اول بارداری، خانم باردار دستخوش تغییرات زیادی در اندام های خود می شود. تغییرات هورمونی بر تمام اعضای داخلی بدن اثر می گذارد.

این تغییرات می تواند علائم شدیدی را در هفته های اول بارداری ایجاد کند.

وقتی خونریزی ماهانه قطع شود، می تواند علامتی از بارداری باشد.



زن باردار ممکن است برخی از این علائم را در سه ماهه اول تجربه کند:

- خستگی بیش از حد

- حساس و متورم شدن پستان

- برجسته شدن نوک سینه

- ناراحتی معده با تهوع و یا بدون تهوع

- هوس غذایی و یا بدآمدن نسبت به غذاها

- نوسانات خلقی

- یبوست

- نیاز بیشتر به دفع ادرار

- سردرد

- سوزش معده

- افزایش و یا کاهش وزن
اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد

همانطور که تغییراتی در بدن بوجود می آید، خانم باردار نیز باید تغییراتی را در برنامه روزانه خود ایجاد کند، مانند زود به رختخواب رفتن برای خواب شب و یا کوچک کردن وعده های غذایی (حجم کم و تعداد زیاد).

خوشبختانه، بیشتر این ناراحتی ها با جلو رفتن بارداری از بین می روند. البته لازم به ذکر است که تمام زنان این ناراحتی ها را احساس نمی کنند.



سه ماهه دوم (هفته سیزدهم تا هفته بیست و هشتم)

بیشتر زنان، سه ماهه دوم بارداری را راحت تر از سه ماهه اول طی می کنند.

ممکن است علائمی همچون خستگی و تهوع را در این دوره نداشته باشید.

شکم شما در حین رشد جنین، بزرگ تر می شود.

قبل از اتمام این دوره، حرکت جنین را در داخل شکمتان احساس خواهید کرد.
ملاسما

در هفته شانزدهم ممکن است دارای علائم زیر باشید:

- درد بدن مانند درد پشت، شکم و ران

- بزرگ شدن شکم، پستان، ران و باسن

- تیره شدن پوست اطراف نوک سینه

- تشکیل یک خط تیره پوستی در وسط شکم

- لکه های قهوه ای پوست (ملاسما) که معمولا در گونه ها، پیشانی، بینی و یا لب بالا وجود دارند. گاهی به این لکه ها، ماسک حاملگی می گویند.



- بی حسی و یا سوزن سوزن شدن مچ و انگشتان دست که به نام سندرم تونل کارپال خوانده می شود.

- خارش پوست خصوصا در قسمت شکم، کف دست و کف پا

- ورم بدن مثل مچ پا، انگشتان و صورت



سه ماهه سوم (هفته بیست و نهم تا هفته چهلم)

برخی از انواع ناراحتی های سه ماهه دوم، در این سه ماهه نیز وجود دارد.
بسیاری از زنان باردار در سه ماهه سوم از مشکلات تنفسی رنج می برند، خصوصا هنگامی که به حمام می روند، مشکل تنفسی شان بدتر می شود

این مشکل تنفسی به علت بزرگتر شدن جنین و افزایش فشار او بر اعضای داخلی بدن مانند مثانه، معده و ریه ها می باشد.


بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری

تغییرات جسمی و روحی زن باردار در سه ماهه سوم عبارتند از:

- تنگی نفس

- سوزش معده

- ورم مچ پا، انگشتان و صورت

- هموروئید (خونریزی مقعد)

- حساس شدن سینه ها و ممکن است شیر آبکی به نام آغوز از سینه ها بیاید.

- مشکلات خواب

- کودک در شکم شما، کمتر حرکت می کند.

- گرفتگی عضلانی که می تواند نشانه ای از زایمان طبیعی باشد.

- همانطور که به زمان زایمان نزدیک تر می شوید، دهانه رحم نازک تر و نرم تر می شود.



هشدار به زنان باردار

1- اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد.



2- اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.
     
  
زن

 
تغییرات بدن جنین در 9 ماه بارداری

در هنگام تولد، یک نوزاد سالم و طبیعی، 2 کیلو و 750 گرم تا 4 کیلو و 150 گرم وزن دارد و 48 تا 53 سانتیمتر قد دارد.

جنین انسان

بارداری سالم و طبیعی، سه مرحله دارد که به ترتیب عبارتند از:

1- سه ماهه اول که از زمان لقاح تا هفته 12 بارداری می باشد.

2- سه ماهه دوم که از هفته 13 تا 27 بارداری می باشد.

3-سه ماهه سوم از هفته 28 تا زمانی که نوزاد به دنیا بیاید، می باشد.

در این مقاله، تغییرات بدن جنین را در طی این سه مرحله بیان می کنیم.



تغییرات بدن جنین در سه ماهه اول (از هفته اول تا هفته دوازدهم)

1- در هفته چهارم:

- مغز و نخاع شروع به شکل گیری می کنند.

- قلب شروع به شکل گیری می کند.

- جوانه های دست و پا تشکیل می شوند.

- قد جنین 2 سانتیمتر می باشد.
رشد جنین در رحم مادر

2- در هفته هشتم:

- تمام اعضای اصلی و ساختار بیرونی بدن شروع به شکل گیری می کند.

- قلب نوزاد با یک ریتم معمولی می زند.

- دست ها و پاها بلندتر می شوند و انگشتان دست و پا شروع به شکل گیری می کند.

- اندام جنسی شروع به شکل گیری می کند.

- چشم ها به جلوی صورت می آیند و پلک ها تشکیل می شود.

- بند ناف به وضوح قابل رویت است.

- در پایان هفته هشتم، جنین بیشتر شبیه یک انسان می شود و نزدیک به 5/2 سانتیمتر قد و کمتر از 5/1 گرم وزن دارد.
رشد جنین در رحم مادر



3- در هفته دوازدهم:

- عضلات و اعصاب شروع به کار کردن می کنند. نوزاد می تواند مشت بزند.

- اندام جنسی خارجی نشان می دهد که نوزاد ، دختر است یا پسر.

- پلک ها برای رشد چشم ها، بسته می باشد.

- رشد سر خیلی کند است.

- در این مرحله جنین 5/7 سانتیمتر قد و 28 گرم وزن دارد.




تغییرات بدن جنین در سه ماهه دوم (هفته سیزدهم تا هفته بیست و هشتم)
رشد جنین در رحم مادر

1- در هفته شانزدهم:

- بافت عضلانی و استخوان ها شروع به شکل گیری می کنند.

- پوست شروع به شکل گیری می کند.

- مکونیوم (مدفوع جنین) در دستگاه گوارشی جنین رشد می کند. اولین حرکت روده جنین، توسط مکونیوم اعمال می شود.

- نوزاد رفلکس مکیدن را پیدا می کند.

- قد جنین 10 تا 5/12 سانتیمتر و وزن جنین 84 گرم می شود.


رشد جنین در رحم مادر

2- در هفته بیستم:

- جنین در این هفته، فعال تر می شود.

- جنین با موهای کرک و نرم به نام "لانوگو" و یک پوشش مومی به نام "ورنیکس" پوشیده می شود. این پوشش ها باعث می شوند که لایه های زیرین پوست تشکیل شوند.

- ابرو، مژه، ناخن دست و پا تشکیل می شود. نوزاد در این حال می تواند به راحتی خود را خارش دهد.

- نوزاد می تواند بشنود و بلع کند.

- قد نوزاد 24/15 سانتیمتر و وزن آن 244 گرم می شود.


رشد جنین در رحم مادر

3- در هفته بیست و چهارم:

- مغز استخوان شروع به ساخت گلبول های خونی می کند.

- جوانه های چشایی در زبان نوزاد شکل می گیرد.

- انگشتان دست و پا شکل می گیرد.

- موی سر شروع به رویش می کند.

- ریه شکل می گیرد، اما کار نمی کند.

- رفلکس اندام پیشرفت می کند.

- به طور منظم می خوابد و بیدار می شود.

- اگر نوزاد پسر باشد، بیضه ها از شکم به داخل کیسه های بیضه حرکت می کنند.

اگر نوزاد دختر باشد، رحم و تخمدان ها در جای خود قرار می گیرند و تخمک در تخمدان تشکیل می شود.

- نوزاد، چربی ذخیره می کند و مقداری به وزنش افزوده می شود. حدود 48/20 سانتیمتر قد دارد و 672 گرم وزن دارد.



تغییرات بدن جنین در سه ماهه سوم (هفته بیست و نهم تا هفته چهلم)
رشد جنین در رحم مادر

1- در هفته سی و دوم:

- تمام استخوان های نوزاد شکل گرفته است، اما هنوز نرم می باشند.

- ضربات نوزاد، قدرتمندانه می باشد.

- چشمان نوزاد با تغییرات نور، می توانند باز و بسته شوند.

- ریه ها به طور کامل شکل نگرفته اند، اما تنفس رخ می دهد.

- بدن شروع به ذخیره مواد معدنی می کند، از قبیل: آهن و کلسیم.

- لانوگو (موهای کرک و نرمی) شروع به ریزش می کند.

- کودک هر هفته 224 گرم افزایش وزن می یابد.

- قد نوزاد 38 تا 43 سانتیمتر و وزن آن 7/1 تا 6/2 کیلوگرم می باشد.


رشد جنین در رحم مادر

2- در هفته سی و ششم:

- پوشش مومی بدن که به نام "ورنیکس" خوانده می شد، ضخیم تر می شود.

- چربی بدن زیاد می شود.

- نوزاد روز به روز بزرگ تر می شود و جای کمتری برای حرکت خواهد داشت. حرکت نوزاد کمتر می شود، اما مادران همان حرکت کم را نیز احساس خواهند کرد.

- قد نوزاد 6/40 تا 48 سانتیمتر و وزن آن 6/2 تا 4 کیلوگرم می شود.


تولد نوزاد

3- در هفته سی و هفتم تا چهلم:

- در پایان هفته سی و هفتم، نوزاد کامل شده است. اندام های نوزاد آماده است تا به تنهایی عمل کند.

- با نزدیک شدن به زمان زایمان، نوزاد می چرخد و سر او در پایین قرار می گیرد.

- در هنگام تولد، نوزاد سالم و طبیعی 2 کیلو و 750 گرم تا 4 کیلو و 150 گرم وزن دارد و 48 تا 53 سانتیمتر قد دارد.
     
  
زن

 
تاثیر تغییرات بارداری بر ورزش

جنین در حال رشد و دیگر تغییرات داخل بدن در طی بارداری، نیاز به اکسیژن و انرژی را افزایش می دهند.

ورزش بارداری

هورمون های تولید شده در هنگام بارداری باعث می شود رباط هایی که مفاصل را نگه می دارند، بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار داشته باشد.



زیاد شدن وزن در بارداری، بر مفاصل و عضلات کمر و لگن فشار وارد می کند و باعث می شود که تعادل خود را از دست بدهید.



ورزش های کششی

ورزش های کششی باعث گرم و نرم شدن عضلات می شوند. چند نمونه از این ورزش ها را نام می بریم.



- چرخش گردن : گردن و شانه هایتان را شل کنید. سر خود را به طرف جلو ببرید. سپس به آرامی سر خود را به طرف شانه راست، به طرف پشت و به طرف شانه چپ ببرید.



- چرخش شانه: شانه ها را به طرف جلو بیاورید و سپس به سمت بالا و پایین ببرید. هر حرکت را 4 بار به صورت آرام انجام دهید.



- شنا کردن : بازوهای خود را در کنار بدن‌تان قرار دهید. بازوی راست خود را بالا آورده و بدن خود را به جلو بکشید. با دست چپ نیز این کار را تکرار کنید. این حرکت را 10 بار انجام دهید.



- کشش ران: بایستید. پاها را از هم دور کنید و انگشتان پا به یک جهت باشند. به طرف جلو خم شوید. در این حالت پای جلویی شما، وزنتان را نگه می دارد. تغییر جهت دهید و این کار را تکرار کنید. در هر جهت، 4 بار این حرکت را انجام دهید.



- حرکت پاها : بر روی زمین بنشینید و پاها را دراز کنید. پاهای خود را به طرف بالا و پایین ببرید.



- چرخش مچ پا: بنشینید. پاهای خود را دراز کنید و انگشتان پاها را شل نگه دارید. پای خود را به صورت دایره بزرگی بچرخانید. هر پا را 4 مرتبه بچرخانید.
برخی از ورزش های یوگا برای زنان باردار مناسب نیست. لذا اگر شما تصمیم به رفتن به یک کلاس یوگا را دارید، به مربی خود بگویید که باردار هستید. در این صورت مربی برنامه خاصی به شما می دهد

ورزش Kegel

این ورزش عضلات نگهدارنده مثانه، رحم و روده ها را تقویت می کند.

با تقویت این عضلات در زمان بارداری، شما توانایی کنترل عضلات در هنگام زایمان را دارید.

برای انجام این ورزش، مثل حالتی باشید که می خواهید جریان ادرار را متوقف کنید و یا سعی کنید گازی از شما دفع نشود. هنگامی که این عمل را انجام دهید، عضلات کف لگن را منقبض می کنید.

هنگامی که این ورزش را انجام می دهید، سعی کنید که عضلات پا، باسن و شکم خود را حرکت ندهید.

هر زمانی که عضلات کف لگن را منقبض می کنید، به آرامی تا 5 شماره آن را نگه دارید و سپس شل کنید. این حرکت را 10 بار انجام دهید.

زنان باردار می توانند این ورزش را پنج بار در روز انجام دهند.



ورزش Tailor

این ورزش، عضلات لگن، باسن و ران را تقویت می کند و به تسکین کمردرد کمک می کند.



- Tailor نشسته: بر روی زمین بنشینید. زانوهای خود را خم کنید و مچ پاها را به هم گره بزنید. به آرامی به جلو خم شوید، پشتتان باید صاف و شل باشد. این ورزش را در طول روز، هر زمانی که برای شما ممکن است، انجام دهید.



- Tailor فشاری: بر روی زمین بنشینید. زانوهای خود را خم کنید و کف پاهایتان را به هم بچسبانید. به آرامی پاها را به سمت بدن خود بکشید. دست های خود را زیر زانوها قرار دهید.

در حالی که زانوهای خود را به طرف پایین فشار می دهید، دست های خود را به طرف بالا فشار دهید.

تا 5 شماره در این حالت فشاری بمانید.



ورزش یوگا

برخی از ورزش های یوگا برای زنان باردار مناسب نیست. لذا اگر شما تصمیم به رفتن به یک کلاس یوگا را دارید، به مربی خود بگویید که باردار هستید. در این صورت مربی برنامه خاصی به شما می دهد.

برخی از کلاس های یوگا در اتاقی انجام می شود که گرما در آنجا جریان دارد، این کلاس ها برای زنان باردار خوب نیست.



تعادل بدن

تغییر مرکز ثقل بدن در طی بارداری به علت افزایش وزن شکم، موجب بروز مشکلات تعادلی می شود.

در نتیجه از فعالیت هایی که موجب افتادن می شوند، همانند ورزش هایی که با راکت انجام می شود، اسکیت و ژیمناستیک باید دوری کرد.

ورزش هایی که کمتر فشار وارد می آورند، بسیار خوب هستند، از جمله: راه رفتن آرام، راه رفتن سریع، دوچرخه سواری و شنا.
     
  
صفحه  صفحه 28 از 62:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA