انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 31 از 62:  « پیشین  1  ...  30  31  32  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
بیماری‌های کبدی در بارداری

کبد و کیسه صفرا مثل سایر اندام‌ها در دوران بارداری تغییراتی می‌کنند. این تغییرات ناشی از تغییرات هورمونی به علت بارداری است.

بارداری و کبد

در زمان بارداری، برخی آنزیم‌های کبدی کم و برخی زیادتر می‌ شوند. هرچند این تغییرات منجر به ایجاد بیماری خاصی در مادر نمی‌شود، اما در بررسی آزمایشگاهی این تفاوت‌ها در خون مادران باردار مشاهده می‌گردد.



زردی در بارداری

از بیماری‌های شایع کبدی در بارداری، یرقان عودکننده بارداری یا زردی بارداری است که در اثر تغییرات هورمونی، میزان اسیدهای صفراوی در خون افزایش یافته و منجر به خارش شدید می‌گردد. این خارش به خصوص در کف پاها رخ می‌دهد، اما می‌تواند در تمام بدن حس شود.

به دنبال آن، زردی به علت افزایش بیلی‌روبین خون رخ می‌دهد. بیماری اغلب در سه ماهه آخر بارداری و به خصوص در کسانی که چند قلو باردار هستند رخ می‌دهد. این بیماری زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و گاه در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

جهت تشخیص این بیماری از بیماری‌های دیگری مثل پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، هپاتیت یا بیماری‌های پوستی شایع در بارداری که با خارش همراه هستند، باید از آزمایش‌های خونی مثل بررسی آنزیم‌های کبدی و کلسترول، تحت نظر پزشک استفاده کرد.

پس از تشخیص، از داروهایی برای کاهش خارش پوستی استفاده می‌شود، اما مهم‌تر آن که این مادران در اواخر بارداری باید تحت نظارت شدید پزشک باشند، چون احتمال زایمان زودرس و مرگ جنین و دفع مکونیوم (مدفوع جنین) در مایع آمنیوتیک (آب اطراف جنین)، در این افراد بیشتر است و در اولین فرصتی که جنین رسیده شد، باید اقدام به زایمان کرد تا از این عوارض جلوگیری شود.
پس از زایمان، بیماری زردی و خارش ناشی از آن از بین می‌رود، اما احتمال عود آن در حاملگی بعدی وجود دارد

همین طور احتمال بروز بیماری زردی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن نیز وجود دارد.



هپاتیت در بارداری

از دیگر بیماری‌های کبدی معروف، هپاتیت است که از طریق ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شود، مثل ویروس A، B، C، D و E که در مورد بیماری حاد، علائم همگی شبیه هم هستند، اما در مورد عواقب بیماری و مزمن شدن آن و روش‌های پیشگیری با هم متفاوتند.

بیماری هپاتیت ویروسی حاد با علائم تهوع و استفراغ و بی‌حالی و بی‌اشتهایی و درد بدن آغاز می‌شود و در مواردی با تب نیز همراه است. پس از یکی ‌دو هفته، این علائم کاهش می یابند، ولی زردی آغاز می‌شود و تغییرات آزمایشگاهی در آنزیم‌های کبدی رخ می‌دهد.

در موارد شدید هپاتیت، علائم دیگری مثل خونریزی و اختلالات مغزی و تغییرات آزمایشگاهی مربوطه رخ می‌دهد که در این شرایط بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

به هر حال در شرایط حاد بیماری، باید مراقب انتقال از طریق ترشحات بیمار باشیم، یعنی نباید با ملحفه و لباس و حوله بیمار تماس مستقیم داشت. همین طور ترشحات دهان و واژن و خون بیمار قابلیت انتقال بیماری را دارند و باید از آن ها پرهیز کرد. در دوران بارداری هم مراقبت‌ها به همین شکل است.

تنها هپاتیت نوع B و C می‌توانند منجر به هپاتیت مزمن شوند. اصولا به باقی ماندن ویروس در بدن بعد از بهبود هپاتیت حاد، هپاتیت مزمن می‌گویند كه این حالت می‌تواند منجر به بیماری‌های متفاوتی مثل سیروز (نارسایی كبدی)، تخریب سریع كبد (هپاتیت نكروزان فولمینانت) و سرطان كبدی شود كه همگی این بیماری‌ها كشنده هستند.

در مورد هپاتیت B تنها حدود 10 درصد بیماران هپاتیت حاد، سرانجام به نوع مزمن مبتلا می‌شوند كه از این تعداد، بیماری معمولا نشانه‌ای ندارد و تنها در بررسی آزمایشگاهی از خون آ‌نتی ژن اچ‌بی‌اس مثبت تشخیص داده می‌شود.

در این صورت برای پیشگیری از ابتلای نوزاد، مراقبت منظم مادران ضروری است، به این ترتیب كه در زمان تولد و حداكثر تا 72 ساعت پس از تولد، ایمونوگلوبولین و واكسن هپاتیت B و سه دوره تزریق واكسن به نوزاد توصیه می‌شود و به این ترتیب از ابتلای اكثر نوزادان به هپاتیت B مزمن جلوگیری خواهد شد.

متاسفانه نوزادان به این ویروس فوق‌العاده حساسند و در صورت انتقال ویروس، حدود 85 درصد آن ها به نوع مزمن مبتلا می‌شوند. بنابراین حتما باید با بررسی‌های دوره بارداری كه شامل آنتی‌ژن اچ‌بی‌اس است، مادران آنتی‌ژن مثبت را دریافت کرده و با تزریق واكسن و ایمونوگلوبولین در زمان تولد به نوزاد از این مشكل پیشگیری كرد.

در مادرانی كه مبتلا به نوع حاد بیماری شده‌اند، احتمال زایمان زودرس و بروز بیماری در نوزاد هست، اما احتمال انتقال بیماری بسیار كم است، زیرا ویروس تنها هنگام زایمان منتقل می‌شود و نوع زایمان سزارین و طبیعی تاثیری در این انتقال ندارد.
بیماری کبد چرب بیشتر در زایمان اول که جنین آن پسر است شایع است

اما در مورد مبتلایان به هپاتیت C باید گفت این افراد 80 درصد مبتلا به نوع مزمن بیماری خواهند شد و درصد بالاتری از آنان سرانجام دچار سیروز، سرطان كبدی و سایر عواقب بد هپاتیت مزمن می شوند. بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا به هپاتیت مزمن C اصلا باردار نشوند.

از طرفی چون هیچ راه پیشگیری مناسبی برای جلوگیری از ابتلای نوزاد وجود ندارد، بررسی آزمایشگاهی غربالگری برای این نوع عفونت به صورت عادی در زنان باردار انجام نمی‌شود و تنها در كسانی كه زندگی پرخطر داشته و احتمال بروز این عفونت در آنان زیاد است، آزمایش انجام می‌شود. نوزادان این افراد هم باید تحت مراقبت و پیگیری باشند تا در صورت ابتلا به هپاتیت C مزمن، درمان آنها آغاز شود.



کبد چرب

كبد چرب غیرالكلی بیماری دیگر كبدی است كه به خصوص در زنان چاق و دیابتی و با چربی خون بالا دیده می‌شود. در این افراد، آزمایشات كبدی نشان‌دهنده بیماری است كه می‌تواند در درازمدت منجر به تخریب كبد شود.

راه درمان، كاهش وزن و كاهش چربی خون و كنترل دیابت است و در این زنان، بارداری با عواقب بدی برای جنین همراه نیست.

کبد چرب بیشتر در زایمان اول که جنین آن پسر است شایع است و در هفته 28 با زردی مادر تظاهر می‌کند كه علت این امر هنوز نامشخص است. در این بیماری تمام سطح کبد پوشیده از چربی می‌شود، به طوری که قطرات چربی در نمونه برداری کاملاً مشخص است.

زایمان طبیعی مناسب‌ترین نوع زایمان برای زنان مبتلا به این بیماری است.



دلایل ابتلا به بیماری‌های کبدی در بارداری

ابتلا به بیماری‌های کبد در دوران بارداری به دو علت است:

1- تاثیر مستقیم جنین بر مادر

2- ابتلای مادر به بیماری‌های کبدی قبل از بارداری

درصد ابتلای زنان باردار به بیماری‌های کبدی بسیار پایین است.



درمان بیماری‌های کبد در زنان باردار

اولین قدم در درمان این افراد، بستری، مراقبت‌های آی سی یو و ختم بارداری است.

علی رغم در خطر بودن جان مادر و جنین، زایمان طبیعی مناسب‌ترین روش است، زیرا ماده بیهوشی (در سزارین) در کبد متابولیزه شده و خود باعث تشدید بیماری و مرگ بیمار می‌شود.
     
  
زن

 
سن شروع قاعدگی مهم است

سن متوسط شروع قاعدگی حدود 12 سالگی است، اما این بدان معنی نیست که همه دختران در سن 12 سالگی قاعده می‌شوند. یک دختر در فاصله سنی 8 تا 16 سالگی ممکن است قاعده شود.

جنین انسان

سن شروع پریودهای ماهانه به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست، اما در اغلب موارد تابع الگوی خانوادگی است، یعنی اگر پریود مادر زود شروع شده باشد، این احتمال وجود دارد که فرزند دختر هم زود پریود شود.



دیرتر شروع شدن عادت ماهیانه به عواملی دیگر هم بستگی دارد، مثل لاغری شدید، کم‌خوری عصبی (آنورکسیا)، ورزشکار بودن (ورزش شدید و دائمی)، استرس‌های شدید یا بعضی بیماری‌های خاص.



مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که در سن کم‌تر از 12 سالگی برای اولین بار عادت ماهانه را تجربه کرده‌اند، با احتمال بالاتری صاحب فرزند دختر می‌شوند. دلیل، تفاوت میزان هورمون‌های زنانه در بدن این زنان است.



جنسیت جنین، اغلب موضوع جذابی برای والدین و اطرافیان آن‌ها است. اما آیا قبل از شکل‌گیری جنین می‌توان حدس زد که زنی دختر به دنیا خواهد آورد یا پسر؟

بر اساس مطالعات جدید، به نظر می‌رسد که این حدس چندان هم غیرممکن نیست.
زنانی که در سن کم‌تر از 12 سالگی برای اولین بار عادت ماهانه شده‌اند، با احتمال بالاتری صاحب فرزند دختر می‌شوند

گروهی از محققان ژاپنی، ارتباطی بین جنسیت جنین و سنی که مادر برای اولین بار عادت ماهانه را تجربه کرده، یافته‌اند.

این محققان در مطالعه خود از 10 هزار زن، سنی را که در آن برای اولین بار عادت ماهانه شده اند و جنسیت فرزندشان را پرسیدند. نتایج مطالعه نشان می‌داد که فرزند 46 درصد از زنانی که در سن 10 سالگی برای اولین بار عادت ماهانه را تجربه کرده بودند،‌ پسر است.

احتمال پسردار شدن وقتی سن اولین تجربه عادت ماهانه در زن به 12 سال می‌رسید،‌ به 50 درصد و وقتی سن اولین عادت ماهانه مادر به 14 می‌رسید، به 53 درصد افزایش می‌یافت.



برای مقایسه بهتر نتایج مطالعه را در جدول می‌بینیم:

سن اولین عادت ماهانه مادر احتمال پسردار شدن

10 سالگی 46 درصد

12 سالگی 50 درصد

14 سالگی 53 درصد



مطالعات قبلی نشان داده‌اند که میزان هورمون زنانه اوسترادیول در زنانی که قبل از سن 12 سالگی برای اولین بار عادت ماهانه را تجربه می‌کنند،‌ بالاتر است. شاید همین امر باعث از بین رفتن خود به خودی نطفه‌های پسر در بدن این زنان شود.



به اعتقاد والری گرانت از دانشگاه اوکلند نیوزلند،‌ نتایج به دست آمده از این مطالعه قابل باور و پذیرفتنی است، زیرا ما می‌دانیم که جنین‌های پسر نسبت به عدم تعادل در هورمون‌ها آسیب‌پذیرتر از جنین‌های دختر هستند.



این محققین چنین نتیجه می‌گیرند که زنانی که در سن کم‌تر از 12 سالگی برای اولین بار عادت ماهانه شده‌اند، با احتمال بالاتری صاحب فرزند دختر می‌شوند.
     
  
زن

 
نکته برای حفظ سلامت جنین

اگر می خواهید مادر شوید و نوزادی سالم به دنیا بیاورید، توجه به یک سری نکات در حین بارداری برای حفظ سلامت جنین لازم است.

جنین انسان

1- جنین و کتاب خواندن

جنین می‌تواند لرزش صدای مادر را تشخیص دهد، بنابراین صحبت کردن یا خواندن کتاب برای او می‌تواند فوایدی در بر داشته باشد. برخی از این فواید عبارتند از:

آرامش

جنین می‌تواند صدای خارج از رحم را بشنود. این صدا از طریق استخوان، بافت و مایع اطراف و داخل رحم به جنین منتقل می‌شود. جنین 6 ماهه قادر است صدای مادر خود را تشخیص دهد و با شنیدن آن آرام می‌گیرد.



پیشرفت مغزی

میان حس شنوایی و توانایی یادگیری در کودک ارتباطی برقرار است. این شواهد اثبات می‌کند که جنین توانایی یادگیری دارد. خواندن کتاب می‌تواند در پیشرفت مغز و زبان، در سال‌های اولیه زندگی بسیار مفید باشد.



پیوند میان والدین و کودک

برقراری ارتباط با جنین برای بسیاری از افراد کاری دشوار است. خواندن کتاب روش بسیار خوبی برای برقراری این ارتباط است. کتابی را انتخاب کنید و در اوقات فراغت با صدای بلند برای جنین خود بخوانید.
اکوکاردیوگرافی جنین در هفته 18 بارداری، برای تشخیص زودهنگام بیماری قلبی مادرزادی لازم است

2- جنین و ورزش مادر

ورزش در بارداری، رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را به جنین می‌رساند. ورزش مادر در بارداری، به ضربان قلب جنین و وزن او به هنگام تولد آسیبی وارد نمی‌کند.

زنان باردار می‌توانند در حین حاملگی ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا انجام دهند، ولی از انجام ورزش‌های رزمی و سنگین باید پرهیز کنند.

شنا در زمان بارداری به زایمان راحت‌تر و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک می‌کند.



3- جنین و تشخیص بیماری قلبی

نواقص دریچه‌ای قلبی از جمله بیماری‌های شایع قلبی مادرزادی است. اکوکاردیوگرافی جنین در هفته 18 بارداری، برای تشخیص زودهنگام بیماری قلبی مادرزادی است. البته این امکان را داریم که زودتر از این زمان به روش اکوکاردیوگرافی جنینی، وجود بیماری را تشخیص دهیم.



4- جنین و آلودگی هوا

رشد طبیعی جنین به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای آلوده کاهش می‌یابد. در طی اولین و سومین دوره سه ‌ماهه حاملگی، این خطر افزایش می‌یابد. افزایش اکسید نیتروژن از عوامل عمده این معضل است. آلودگی هوا، فعالیت سلولی جنین را کاهش می‌دهد یا منجر به اختلال در رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به او می‌گردد.



5- جنین و اسپری مو

این اسپری‌ها حاوی موادی هستند که عملکرد طبیعی سیستم هورمونی بدن را مختل می‌کنند و کارایی آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

درصد بالایی از مادرانی که در سه ماهه اول بارداری‌شان از اسپری‌های مو استفاده می‌کردند، پسرانشان دچار هیپوسپادیاس شده بودند.

زمانیکه آلت تناسلی جنین پسر شکل می‌گیرد، مجاری ادراری از مثانه تا سر آلت امتداد می‌یابند. در بیماری هیپوسپادیاس، مجاری ادراری آن گونه که باید رشد نمی‌یابد و ممکن است در میانه راه تمام شود و فرد بیمار مجبور باشد از زیر آلت تناسلی ادرار کند. نقطه خروج ادرار در کنار مقعد یا کیسه بیضه هم مشاهده شده است.



6- جنین و کم خونی مادر

کم‌خونی در زنان باردار، باعث تاخیر در رشد رحم، تولد نوزادان با وزن کم و کاهش شدید هموگلوبین و هماتوکریت و در نهایت افزایش مرگ و میر می‌شود. در کم خونی ناشی از فقر آهن، ممکن است دریافت آهن کافی باشد، ولی جذب آن کم باشد. در اغلب موارد فراهمی زیستی آهن کم است و به همین دلیل جذب نمی‌شود. عفونت‌های انگل روده‌ای در فقر آهن دخالت دارد. مواد غذایی حاوی تانن‌ها (مانند چای) و وجود فیتات در نان تخمیر نشده، جذب آهن را مختل می‌کند. غذاهای حاوی ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد.



7- جنین و دود سیگار

عوارض دود سیگار برای کودکان از زمان بارداری شروع می‌شود، یعنی زمانی که دستگاه تنفسی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. در طی این دوران، با استعمال هر نخ سیگار توسط مادر و یا اطرافیان، عوارض زیادی در جنین به وجود می‌آید.
سیگار کشیدن در طول حاملگی موجب بیماری‌های زیادی مانند مرده زایی، سقط خود به خود، مرگ جنین و مرگ در دوران نوزادی می‌شود

وزن نوزادان مادران سیگاری حدود 170 تا 200 گرم کمتر از نوزادان مادران غیرسیگاری است.

پیدایش برونشیت و عوارض تنفسی در سال اول زندگی در کودکانی که یکی از والدین آن‌ها سیگار می‌کشد شایع‌تر است.

میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند، بیش از کودکانی است که والدین غیر سیگاری دارند.



8- جنین و کافئین

ماده کافئین که در نوشیدنی‌های بسیاری همانند قهوه، چای یا کوکاکولا وجود دارد، محرک است و فعالیت ماهیچه‌های دیواره‌ لوله تخمدان را متوقف می‌کند. همین امر باعث کاهش حرکت تخمک از تخمدان به سمت رحم مادر می‌شود. مصرف بالای کافئین می‌تواند مانع رشد جنین و حتی سقط جنین شود.



9- جنین و مواد پلاستیکی

افزایش مقدار ترکیب موجود در مواد پلاستیکی موسوم به بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزاردان افزایش می‌دهد.

افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران، احتمال نارسایی‌های عصبی – رفتاری را در نوزادان آن‌ها تشدید می‌کند.

غذا مهم‌ترین منبع ورود این ماده شیمیایی به بدن است. BPA یک ماده شیمیایی مصنوعی است که در آستر داخلی قوطی‌های کنسرو، پلاستیک‌های خشک پلی کربناتی مثل شیشه شیر نوزادان و لیوان‌های چند بار مصرف و مواد پرکننده دندان‌ها استفاده می‌شود.



10- جنین و مواد شیرین

مصرف مواد شیرین به مقدار زیاد، در زمان بارداری، می‌تواند تاثیرات مضری بر جنین دختر داشته باشد. این مواد تاثیر چندانی بر جنین پسر ندارند.

آزمایشات دیگر بر روی سایر پستانداران نشان داد که مصرف مواد شیرین، تاثیرات متفاوتی بر روی نوزادان ماده و نر دارد.

این تحقیقات نشان داد که جنین‌های ماده موش‌هایی که به آن‌ها روزانه 26 قاشق چای‌خوری محلول فروکتوز (قند طبیعی) داده می‌شد، از جفت کوچک‌تری نسبت به جنین‌های دیگر برخوردار بودند.

دانشمندان بدین ترتیب دریافتند که شکر، مواد مغذی را مسدود می‌کند.
     
  
زن

 
چرا جنین مرده به دنیا می‌آید؟

آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که در هر روز بیش از 7200 نوزاد مرده در جهان به دنیا می‌آیند.

جنین

10 عامل موثر بر مرده‌زایی جنین عبارتند از :

1- سیگار کشیدن

مصرف سیگار خطر تولد زودرس، سقط جنین و مرده زایی را افزایش داده و موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به کودک می‌شود. استعمال سیگار در مادران باردار باعث کم بودن وزن کودک و کاهش رشد بدنی و ذهنی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند موجب افزایش بروز مشکلات ریوی در کودک شود.



2- مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی عوارض بسیار خطرناکی برای رشد کودک دارد. سندرم الکل جنینی، یک اختلال جسمانی و ذهنی جدی است که ناشی از خوردن مشروبات الکلی است.

همچنین مادران باردار باید از پرتوهای اشعه X و از مصرف مواد مخدر نظیر هرویین، تریاک، حشیش و ... اجتناب کنند چون باعث بروز نارسایی‌هایی در کودک می‌شود.



3- کمبود ید

کمبود ید یک مشکل بهداشتی جدی محسوب می‌شود و بیماری‌هایی که با عوارض کمبود ید ایجاد می‌شود در سنین مختلف بروز پیدا می‌کند. سقط جنین، مرده‌زایی و کندذهنی کودکان از جمله عوارض کمبود ید در زنان باردار و کودکان است.



4- اعتیاد به مرفین

اعتیاد پدران به مرفین، باعث عوارض شدیدی در جنین می‌شود. در این افراد، افزایش مرده زایی و کاهش وزن نوزادان نسل اول در مقایسه با افرادی که به این ماده معتاد نیستند از افزایش چشمگیری برخوردار است. کاهش دوره جنینی و افزایش تعداد فرزندان مذکر و نیز افزایش پلاک واژینال در مادران، از عوارض اعتیاد پدران به مرفین است.



5- سیفلیس

هر روز هفت هزار نوزاد مرده به دنیا می‌آیند و بیشترین این موارد، در کشورهای فقیر و بر اثر ابتلای مادر باردار به سیفلیس اتفاق می‌افتد. سیفلیس از جمله بیماری‌های قدیمی است که هنوز هم در عصر مدرن شایع است.



6- فیبروم رحم

زنانی که دچار فیبروئید یا فیبروم رحمی هستند، در معرض خطر بیشتر مرده‌زایی جنین هستند. فیبروئید بسیار شایع است، اما اغلب زنان مبتلا به آن، نمی‌دانند که فیبروئید دارند. فیبروئید، یعنی تومورهای عضلانی در دیواره رحم که معمولا خوش‌خیم هستند.



7- خوابیدن روی پهلوی راست و یا پشت

مادرانی که در ماه‌های پایانی دوران بارداری، روی پهلوی راست یا به پشت می‌خوابند، در مقایسه با مادرانی که روی پهلوی چپ می‌خوابند، بیشتر با خطر احتمالی مرده‌زایی مواجه می‌شوند.
خوابیدن به مدت طولانی روی پهلوی راست یا به پشت باعث می‌شود که جریان خون کمتری به جنین برسد و احتمال اینکه جنین مرده به دنیا بیاید، افزایش می‌یابد

8- زنان دیابتی

در 60 درصد زنان دیابتی باردار، امکان سقط مکرر، مرده‌زایی و بروز مشکلاتی در ارگانیسم مادر وجود دارد. دیابت دوران بارداری، دیابتی است که فرد به دلیل شرایط خاص این دوران و استرس‌های مختلف به آن مبتلا می‌شود.

اگر زنی که مبتلا به دیابت است به موقع و به طور صحیح درمان شود و با آموزش‌های لازم، قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارد، این دوران به خوبی طی می‌شود و نوزاد و مادر هر دو سالم خواهند بود.

زنانی که سابقه به دنیاآوردن فرزندان بالای 4 کیلو یا سابقه دیابت در بارداری قبلی داشته باشند و کسانی که سن بالای 30سال دارند و دارای قند خون و چربی بالایی هستند، باید قبل از بارداری تحت نظر پزشک متخصص باشند.



9- زنان چاق

زنان باردار چاق با خطر مرگ جنین در اواخر بارداری روبرو هستند و در این زمینه زنان سیاه پوست بیشتر در معرض خطرند.

زنان چاق نسبت به زنان با وزن طبیعی، 40 درصد بیشتر در معرض خطر مرده‌زایی در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن هستند. بخشی از ارتباط چاقی و مرده‌زایی مربوط به این است که زنان چاق بیشتر در معرض خطر دیابت و فشار خون بالا در بارداری هستند.

در زنان چاق چربی‌های خون مانند کلسترول، بالاست و این چربی‌ها ماده‌ای به نام پروستاسیکلین را مهار می‌کنند که در نتیجه به تنگ شدن عروق و تشکیل لخته در عروق تغذیه کننده جنین منجر می‌شوند.

صرف نظر از دلیل مرده‌زایی در اثر چاقی، بهترین راه برای کاهش این خطر، تنظیم وزن پیش از بارداری است. کاهش وزن پیش از بارداری، اساسی‌ترین راهکار برای جلوگیری از تولد نوزاد مرده است. خطر مرده‌زایی در زنان چاق تقریباً دو برابر سایر زنان است.



10- رژیم گرفتن

خطر مرده زایی، زایمان زودرس و همچنین افزایش فشار خون در زنان بارداری که در دوران بارداری رژیم لاغری می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کند.

زنان باید یک وزن سالم و یکنواختی را قبل، در حین و بعد از بارداری حفظ کنند. رژیم گرفتن می‌تواند به تدریج توانایی بدن را برای حفظ یک ذخیره مناسب از مواد مغذی برای حمایت از رشد و سلامت جنین تحلیل ببرد. زنانی که در حین بارداری 5 واحد یا بیشتر کاهش شاخص توده بدنی (BMI) داشته‌اند، با خطر زایمان زودرس و پیش از موعد مواجه هستند.
     
  
زن

 
مراقب بار شیشه باشید

این مقاله مخصوص مادرانی است که به واقع "مادر" شده اند ، اما هنوز آن موجود شیرین ، از درون و بطن آنان به بیرون و جهان خارج پا نگذاشته است . این مقاله مخصوص مادرانی است که میوه ی دلشان را بارور می سازند و چه بهتر که این باغبانان دلسوز، از چگونگی رشد گل وجودشان به خوبی آگاه باشند و بدانند که حمل این نوگلان لطیف ، از حمل بار شیشه هم دقیق تر و حساس تر است.

بار شیشه

در این مقاله برآنیم تا به بهانه ی 9 ماه انتظار ، 9 عامل موثر در رشد جنین را مورد بررسی قرار دهیم .



عواملی چون :

"سن مادر ، استرس وحالات هیجانی وعاطفی مادر، تغذیه و بیماری های مادر، مصرف داروهای شیمیایی توسط مادر ، مصرف مواد مخدر ودخانیات ، مصرف سیگار و الکل و مضرات اشعه ."



** اولین عامل که می تواند بسیار موثر باشد ، سن مادران است . بهترین سن بارداری 29-23 سالگی است وسن قابل قبول 35-20 سالگی می باشد.





** عامل بسیار مهم دیگر ، استرس و حالات هیجانی وعاطفی مادر می باشد .اضطراب شدید با میزان بیشتر سقط ، زودرسی،کم وزنی هنگام تولد وبیماری تنفسی نوزاد ارتباط دارد.

یکی از نقایص جسمانی شدید که نوزاد با آن درگیر است، کام شکافته وتنگی باب المعده یا تنگ شدن خروجی معده ی نوزاداست.مواجه ی دراز مدت با هورمون های استرس،سبب تند خویی واختلال های گوارشی شده واز سویی دیگر استرس باعث ضعیف شدن دستگاه ایمنی می شود ومادران باردار را نسبت به بیماری عفونی آسیب پذیر می سازد.

هورمون های استرس به دلیل این که از جفت رد می شوند ، باعث افزایش ضربان قلب وسطح فعالیت جنین می شوند.

حالات عاطفی مادرممکن است به طور غیر مستقیم در عملکرد فیزیولوژیکی جنین تاثیر بگذارد . عواطف وهیجانات مادر در دوران بارداری از طریق غدد درون ریز بر جنین تاثیر می گذارند.



** ازعوامل مهم دیگر مصرف مواد مخدر ودخانیات است. این مواد برقلب،وسایراعضاء تاثیردارند.نوزادانی که از مادران معتاد به کوکائین،هروئین یامتادون متولد می شوند ، بامشکلاتی مثل زودرسی،کم وزنی هنگام تولد،نارسایی های جسمی،مشکلات تنفسی ومرگ در حدود زمان تولد،مواجه هستند.

مهمترین نکته در مورد این نوزادان آن است که این نوزادان معتاد به دنیامی آیند و هنگام تولد رفتارهایی مثل سراسیمگی وتندخویی داشته وبا مشکل خوابیدن مواجه بوده وگریه آن ها به صورت غیر عادی،گوش خراش وگزنده است،این نشانه ی آخرازعلایم مهمی است که دربین نوزادان تحت فشارروانی شایع است

ازعلایم دیگراین نوزادان: رشد حرکتی کند و توجه بسیارکم به محیط است.مصرف ماری جوانا،باواکنش های یکه خوردن،خواب آشفته و بی توجهی شدید در نوباوگی کودکی در ارتباط است . نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که کراک مصرف کرده اند،ازنظرکم وزنی وآسیب وارده به دستگاه عصبی مرکزی،دروضع بدتری قرار دارند.



** عامل دیگری که اکثر افراد فکر می کنند خیلی هم تاثیرگذار نیست ، مصرف سیگارمی باشد .نیکوتین که ماده اعتیاد آور در توتون است ، باعث می شودجفت به صورت غیر عادی رشد کند واین امر،انتقال مواد غذایی را کاهش می دهد وباعث کم وزنی جنین شده وازسوی دیگر،سیگار کشیدن،تراکم مونوکسیدکربن درجریان خون مادر را افزایش می دهد.

مشخص ترین اثر سیگار کشیدن تاخیر رشدجسمی کودک وکم وزنی درهنگام تولد است،همچنین موجب کاهش مقاومت در برابربیماری ها می گردد.
بار شیشه

**
مصرف الکل درطول بارداری سبب عقب ماندگی ذهنی،ناهماهنگی حرکتی،حافظه وزبان معیوب واز همه مهمتر بیش فعالی می شود.



** عامل دیگرتغذیه مادران است. ازمهمترین نکات درمورد تغذیه آن است که،کودکان در دوره پیش از تولد از هردوره ی دیگری،سریع تررشد می کنند وهمین امربه اهمیت توجه به تغذیه دراین دوره اشاره دارد. سوء تغذیه قبل از تولد می تواند بیشترین آسیب را به دستگاه عصبی مرکزی وارد کند و منجر به کاهش تعداد سلول های مغزی ،وزن مغز کمتر ازمتوسط (36%کمتر)،اختلال درلوزالمعده،کبد ورگ های خونی،شود.کودکانی که پیش از تولد به سوء تغذیه دچار شده اند مشکلات جدی در زمینه ی بیماری های تنفسی دارند.زیرا سوء تغذیه از رشد دستگاه ایمنی جلوگیری می کند.

یکی از ویژگی های اصلی این دسته از نوزادان آن است که معمولا تندخوبوده وبه تحریک پاسخ نمی دهند .آن ها مانند نوزادان معتاد به مواد مخدر ،گریه ی جیغ مانندی دارند و در بزرگسالی به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا می شوند.



برخی بیماری های مادر، می تواند در سرنوشت کودک تاثیرگذار باشد مثل:

سرخجه

هیچ زنی نباید باردارشود مگر اینکه قبلا به سرخجه مبتلاشده باشد،دردوران بارداری و در صورت مبتلا نبودن نمی توان از واکسن سرخجه استفاده کرد حتی تا2یا3ماه قبل از بارداری.

دربین بیماری های عفونی، سرخجه،انواع اختلال ها را ایجادمی کند ولی تاثیر ان بر حسب این که در چه زمانی از حاملگی،جنین رامبتلا کند متفاوت است.

اشعه ، عامل دیگری است که به خصوص درسه ماهه ی اول می تواند زیان بار باشد.نقایص جسمانی،اختلال های زبان وهیجانی،نمرات کمتردر آزمون هوش،مغزرشد نایافته،ورشد جسمانی کم،از نشانه های این دسته از نوزادان است

بیماری قند

این بیماری موجب اختلال دردستگاه گردش خون وتنفس می شود.درمراقبت های ویژه دوران بارداری توجه به قند مادر اهمیت به سزایی دارد زیرا قند اضافی(در مادران مبتلا به دیابت) درجریان خون مادر باعث رشد بیش ازحد متوسط جنین ودرپی آن، مشکلات حاملگی وزایمان می شود.

یکی دیگر از مشکلات این دوران مسمومیت یا توکسمی است که به آن تشنج حاملگی (اکلامپسی)هم گفته می شود وطی آن فشار خون بالا می رود.



ویروس نقص دستگاه ایمنی (ایدز)
بار شیشه

این بیماری دستگاه ایمنی رانابود می کند و در نوباوگانی که در6 ماهگی هستند،کاهش وزن،اسهال وبیماری های تنفسی مکررشایع است. این ویروس،آسیب مغزی هم وارد می کند که حملات صرع،کاهش تدریجی وزن ومغز و تاخیر رشد ذهنی وحرکتی از نشانه های ان است وبیشتر نوزادان مبتلا به این ویروس،فقط 5 تا 8 ماه زنده می مانند.



** یکی ازآسیب های دوران بارداری واز عوامل تاثیرگذاربررشد قبل ازتولد،مصرف خودسرانه وبدون تجویز دارو ازسوی مادران باردار است.

یکی از رایج ترین این داروها،آسپیرین است که مصرف منظم آن با کم وزنی هنگام تولد،مرگ نوزاد درحدود تولد،رشد حرکتی ضعیف و نمرات هوشی پایین همراه است.

قهوه،چای،کولا ، کاکائو ، حاوی کافئین بوده ونشانه های ترک دارو در نوزاد مثل تحریک پذیری واستفراغ وهمچنین سقط وکم وزنی را در پی دارد.

مصرف داروی تالیدومید ، باعث آسیب مستقیم به دستگاه عصبی مرکزی شده و بدشکلی دست ها و پاها را به دنبال دارد

** اشعه ، عامل دیگری است که به خصوص درسه ماهه ی اول می تواند زیان بار باشد.نقایص جسمانی،اختلال های زبان وهیجانی،نمرات کمتردر آزمون هوش،مغزرشد نایافته،ورشد جسمانی کم،از نشانه های این دسته از نوزادان است.

یکی ازخطرهایی که پرتو نگاری(اشعه x) دوران بارداری برای کودک ایجاد می کند،به ویژه در فاصله ی لقاح تا قرار گرفتن تخم دررحم، از بین رفتن تخمک بارور شده و خطرنقص می باشد . درسه ماهه ی اول باردای به هیچ وجه نباید ازعکسبرداری با اشعه x استفاده کرد.
     
  
زن

 
مراقبت‌های قبل از بارداری

اگر می‌خواهید مادر شوید، اگر می‌خواهید نوزادی سالم به دنیا بیاورید و اگر دوست دارید خودتان هم پس از زایمان مادری سالم باشید، مراقبت‌های قبل از بارداری را نادیده نگیرید.

مراقبت‌های قبل از بارداری

اغلب مادران جوان می‌دانند چگونه باید در دوران بارداری از خود و فرزند دلبندشان مراقبت کنند، ولی متاسفانه خیلی از آن‌ها از کنترل‌های قبل از بارداری غافلند.



دکتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اهمیت مراقبت‌های پیش از بارداری تاکید می‌کند:

«همه خانم‌ها باید قبل از بارداری برای کنترل و بررسی‌های لازم از نظر وجود مشکلات احتمالی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

پزشک نیز باید به کمک معاینات و آزمایشات قبل از لقاح، از سلامت کامل مادر مطمئن شود. وجود هر گونه مشکل پزشکی قبل از بارداری باید تشخیص داده شود و کنترل‌های لازم در مورد آن صورت پذیرد.

خانم هایی که سابقه فشار خون بالا دارند، افراد دیابتی، کسانی که دچار مشکلات تیروئیدی، قلبی، کلیوی، ریوی، کم خونی، بیماری‌های روماتیسمی و... هستند، باید قبل از بارداری به منظور کنترل بیماری کاملا بررسی شوند.»



دارو مصرف کنیم یا نه؟

به طور حتم برای درمان هر بیماری باید اقداماتی صورت گیرد و در صورت نیاز داروهایی طبق نظر پزشک مصرف شود، اما همیشه در این‌باره سوالی برای مادران مطرح است؛ مصرف دارو در دوران بارداری خطرناک است یا نه؟!

دکتر ثناگو با اشاره به این‌که خانم‌ها به هیچ‌وجه نباید در دوران بارداری خودسرانه داروهای خود را قطع کنند، هشدار می‌دهد و می‌گوید:

«مصرف برخی از انواع داروها حین بارداری الزامی است. بعضی از داروها هم در این دوران با داروهایی امن و مناسب برای جنین جایگزین می‌شوند؛ مانند داروهای خوراکی قند خون که در دوران بارداری، انسولین جایگزین آن می‌شود.

در اغلب موارد مقدار داروهای تیروئید در دوران بارداری تغییر می‌کند، پس اگر پزشک میزان مصرف آن را کم یا زیاد کرد، در مصرف مقدار جدید دقت کنید.

همچنین بیماران قلبی یا افرادی که دچار درجاتی از نارسایی کلیوی هستند نیز حتما باید قبل و حین بارداری تحت آزمایش و معاینات لازم قرار گیرند. در مورد این بیماران، بارداری حتما باید با اجازه و نظر پزشک باشد.»



دردسر بیماری‌های مادر برای جنین

مادران دلسوز باید دقت کنند، گاهی بیماری آن‌ها گریبان جنین را هم می‌گیرد. دکتر ثناگو با اشاره به این نکته می‌گوید:

«وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا اگر در دوران بارداری کنترل نشود، ممکن است باعث کاهش رشد جنین در رحم و حتی مرگ او شود. این بیماری‌ها علاوه بر جنین برای مادر نیز مشکلاتی جدی ایجاد خواهند کرد.

قبل از بارداری باید سلامت دهان و دندان بررسی شود و برای درمان پوسیدگی‌های دندانی اقدامات لازم صورت گیرد. ثابت شده است عدم رعایت بهداشت دهان و وجود دندان‌های پوسیده می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.»



دکتر مظهری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز درباره کم‌خونی در خانم‌ها می‌گوید:

«مشکل کم‌خونی زنان باید قبل از بارداری برطرف شود. مصرف مکمل‌های آهن با تجویز پزشک از زایمان‌های زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و به ‌خطر افتادن سلامت مادر و کودک جلوگیری می‌کند.

هیچ زنی نباید قبل از درمان کم‌خونی خود اقدام به بارداری کند، زیرا در دوران بارداری به خصوص در اواسط و اواخر این دوره در معرض کم‌خونی قرار می‌گیرد.

اگر زنی با زمینه کم‌خونی‌های قبلی باردار شده باشد، طی بارداری مایعات کلی بدن و حجم خون افزایش پیدا کرده و اندام‌های بدن مادر به موازات رشد جنین، نیاز بیشتری به آهن پیدا می‌کند.

گاهی در 3 ماهگی، 6 ماهگی و 9 ماهگی مقدار نیاز بدن به آهن به 5 برابر قبل از بارداری می‌رسد که تأمین چنین نیاز افزوده‌ای تنها از طریق بهبود کیفیت تغذیه مادر امکان‌پذیر نخواهد بود.»
خانم از سه ماه قبل و در یک ماه اول بارداری باید قرص اسید فولیک مصرف کنند. از ماه چهارم به بعد نیز مصرف قرص آهن برای خانم‌های باردار الزامی است

خانم‌های شاغل و دوستداران ورزش دقت کنند

خیلی از خانم‌های باردار، شاغل هستند و باید در طی بارداری در محل کار خود حاضر شوند. به گفته دکتر ثناگو بارداری منعی برای کار کردن خانم‌های شاغل ندارد، ولی ایستادن به مدت طولانی و انجام فعالیت‌های بدنی و ذهنی شدید که منجر به خستگی بیش از حد شود می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند زایمان پیش از موعد و حتی بالا رفتن فشار خون حاملگی شود. دکتر ثناگو در این زمینه توصیه می‌کند:

«در این دوران باید فعالیت‌های بدنی در حدی باشد که منجر به خستگی بیش از حد مادر نشود.

ورزش کردن در دوران حاملگی ممنوع نیست. پس خانم‌هایی که ورزشکار هستند می‌توانند در این ماه‌ها هم به فعالیت ورزشی خود ـ البته با شدت متوسط ـ ادامه دهند. بهترین ورزش برای خانم‌های باردار ورزش‌های هوازی (ایروبیک) است. اما انجام ورزش‌هایی که در آن‌ها احتمال زمین خوردن و صدمات بدنی وجود دارد، توصیه نمی‌شود. البته ورزش کردن برای گروهی از خانم‌های باردار ضرر دارد که تشخیص این مورد با پزشک متخصص است.

رانندگی کردن در این دوران مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی کمربند ایمنی حتماً باید بسته باشد.»



تغذیه در دوران بارداری

تغذیه مناسب یکی از موضوعات مهم و اساسی در این دوران است که معمولاً بیش از بقیه موارد مورد توجه خانم‌های باردار قرار می‌گیرد. دکتر ثناگو در این‌باره یادآور می‌شود:

«به طور معمول از سه ماه قبل و در یک ماه اول بارداری خانم‌ها باید قرص اسید فولیک مصرف کنند. از ماه چهارم به بعد نیز مصرف قرص آهن برای تمامی خانم‌های باردار الزامی است. مصرف سایر مکمل‌ها و ویتامین‌ها در دوران بارداری ضرورتی ندارد. اما در افراد خاص مثل گیاهخواران، کسانی که سوءتغذیه دارند و حاملگی‌های دوقلو مصرف آن‌ها نیز الزامی است.»



دکتر اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر ویتامین اسیدفولیک در جلوگیری از بروز نقص مادرزادی لوله عصبی می‌گوید:

« مصرف قرص اسید فولیک برای زنان در دوران بارداری برای جلوگیری از ناهنجاری نقص لوله عصبی در نوزادان کافی نیست و میزان این ویتامین در خون مادر باید قبل از بارداری افزایش یابد.

نقص لوله عصبی نوزاد در اثر کمبود اسید فولیک در بدن مادر به وجود می‌آید که در صدر ناهنجاری‌های مادرزادی است. در نقص لوله عصبی، کاسه سر و یا لوله عصبی (از سر تا کمر) کاملا بسته نمی‌شود و اعصاب از این مناطق بیرون می‌زند و نوزاد دچار صدمات بسیار زیادی می‌شود.

بسیاری از این نوزادان در ماه‌های ابتدایی جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری از نوزادانی هم که به نقص در ناحیه کمر مبتلا هستند، با ناهنجاری‌های زیادی از جمله فلج پاها و بی‌اختیاری ادرار روبه‌رو می‌شوند.

میزان بالای اسید فولیک هیچ ضرری برای سلامت انسان ندارد. بنابراین زنان باردار علاوه بر غذاهای دارای اسید فولیک، باید در دوران بارداری قرص اسید فولیک را نیز مصرف کنند. علاوه بر آن، لازم است همواره در رژیم غذایی زنان، میزان مناسبی از سبزیجات و برگ‌های سبز و تازه وجود داشته باشد.»



بیماری‌هایی در دوران بارداری

خانم‌های باردار معمولا از مشکلاتی مانند کمر درد، تهوع، پا درد، معده درد و... شکایت دارند. اما باید بدانیم گاهی خود حاملگی عامل اصلی بروز چنین مشکلاتی است و مادران نباید خیلی نگران شوند. دکتر ثناگو در این‌باره می‌گوید:

«70 درصد خانم‌های باردار، درد تحتانی کمر را تجربه می‌کنند که اغلب، شرایط حاملگی دلیل بروز آن است. ولی در موارد شدیدتر حتما باید از نظر مشکلات ارتوپدی بررسی‌های لازم صورت گیرد.

حالت تهوع و استفراغ کردن در اوایل بارداری میان خانم‌ها شایع است که 90 درصد تا شروع نیمه دوم حاملگی بهبود می‌یابند.»
     
  
زن

 
برنزه کردن پوست در بارداری خطری ندارد؟

برنزه کردن فرایندی است که طی آن سلول‌های پوست برای حفاظت از خود در برابر اشعه مضر فرابنفش تلاش می‌کنند. در معرض آفتاب بودن برای هر کسی می‌تواند خطرناک باشد. برنزه کردن توسط سولاریوم و یا زیر نور آفتاب خیلی مناسب نیست، چه برسد به اینکه فرد باردار هم باشد، زیرا عوارضی مانند سرطان پوست و پیری زودرس را ممکن است همراه داشته باشد. اشعه‌های مضر خورشید، مشکلاتی در رشد جنین به وجود آورند.

بارداری

استفاده از ضد آفتاب برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. زنان باردار باید از کرم ضد آفتاب در فواصل منظم استفاده کنند تا از پوشش ثابت در برابر نور خورشید اطمینان حاصل کنند و SPF حداقل 40 برای آن‌ها توصیه می‌شود.



خانم‌های باردار در طول این دوران، متوجه تغییر رنگ پوست خود می‌شوند. این مسئله به خاطر هورمون‌هایی (هورمون محرک ملانوسیت) است که در طول دوران بارداری بیشتر می‌شوند و باعث می‌گردند خانم باردار لکه‌های تیره‌ای را در صورت خود (کلاسما) یا شکم خود ببینند.



در معرض آفتاب قرار گرفتن موجب کلاسما و ملاسما می‌شود که این‌ها بیماری هستند که در آن پیشانی، گونه‌ها و لب فوقانی زن باردار به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این بیماری ممکن است پس از بارداری ناپدید شود. دوری از آفتاب به جز در مواقع ضروری و استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود.



بسیاری از متخصصان بر این باورند جنین مادرانی که حین بارداری برنزه می‌کنند نسبت به اشعه فرابنفش بسیار حساس‌ترند، همانطوری‌که تأثیر الکل و سیگار بر روی جنین بسیار شدیدتر از والدین آن‌ها خواهد بود.



تحقیقات نشان داده که برنزه کردن سبب ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی شده و میزان مرگ و میر جنین را در موش‌ها افزایش داده است. همچنین برنزه کردن میزان جهش در DNA سلول‌ها را در طیف وسیعی از دوزیستان افزایش داده است.



اگر پزشکتان شما را از برنزه کردن منع نکرد، آگاه باشید که خطرات بالقوه‌ای می‌تواند در آینده گریبان‌گیر نوزاد شما شود؛ برای مثال اگر شما در زمان بارداری به علت برنزه کردن مبتلا به مشکلات پوستی و یا سرطان پوست شدید، درمان شما با توجه به شرایطتان محدود می‌شود و اگر تصمیم جدی برای درمان سرطان پوست داشته باشید، ممکن است به جنین‌تان آسیب برسد.
حساسیت پوست در دوران بارداری نسبت به نور خورشید زیاد می‌شود. لذا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث تغییر رنگ شدیدتر پوست می‌گردد

دلایل عدم برنزه کردن

بهتر است که خانم‌های باردار از برنزه کردن به دلایل زیر دوری کنند:



افزایش دمای بدن

نور آفتاب دمای بدن را بالا می‌برد که می‌تواند سبب سقط جنین غیر عمدی و ایجاد نقص در مغز و نخاع جنین شود. در نهایت افزایش دمای بدن موجب سکته در اثر گرما می‌شود که سبب از دست دادن هوشیاری ، تشنج و حتی مرگ می‌شود.



از دست دادن آب بدن

برنزه کردن در آفتاب سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود، بدون آنکه متوجه آن باشید. از دست دادن آب بدن برای شما و جنین مضر است و می‌تواند سبب زایمان زودرس شود.



ظاهر پوست

تغییر سطح هورمون‌ها در طول بارداری سبب می‌شود تا پوست خانم‌های باردار لک و پیس دار شود. برنزه کردن سبب بدتر شدن این حالت می‌گردد.



کاهش سطح اسیدفولیک بدن

میزان مناسب اسیدفولیک بدن در طول دوران بارداری مهم است. اسید فولیک در برابر اشعه‌ی قوی خورشید شکسته می‌شود و اشعه فرابنفش سبب افت و کاهش سطح اسیدفولیک بدن می‌شود.

دریافت کافی اسیدفولیک در بارداری، از ابتلای جنین به نقص‌های سیستم عصبی مثل اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند.



آفتاب سوختگی

خانم‌های باردار بیشتر از بقیه، از آفتاب سوختگی رنج می‌برند، زیرا تغییر میزان هورمون بدن آن‌ها، پوستشان را نسبت به آفتاب حساس‌تر می‌کند. همراه با ضد آفتاب، خانم‌های باردار می‌توانند موارد احتیاط دیگری را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی به کار گیرند. آن‌ها باید زمان کمتری را در معرض آفتاب قرار بگیرند و از لباس‌های محافظ مثل کلاه لبه‌دار استفاده کنند.



در آخر...

حال ممکن است شما پزشکی را پیدا کنید که آسیب‌های گفته شده در اثر برنزه کردن حین بارداری را قبول نداشته باشد و یا فکر کند از سه تا شش ماهه بارداری می‌توانید برنزه کنید، در این صورت باید تمام خطرات ذکر شده را بپذیرید.

اگر در دوران بارداری مصمم به برنزه کردن هستید، از لوسیون های برنزه استفاده نمایید. در ابتدا لوسیون را روی قسمت کمی از پوست خود تست کنید که مبادا حساسیت داشته باشید، حتی اگر قبل از بارداری این لوسیون را استفاده می‌کرده‌اید، چون پوست شما در این دوران حساس‌تر می‌شود.
     
  
زن

 
سرخجه و تاثیرش بر بارداری

همه زنان باردار باید قبل از حاملگی واکسن سرخجه را بزنند یا با تست سرولوژی آنتی بادی روبلا (سرخجه) ، وضعیت خود را بررسی کنند.

عوارض سرخجه در دوران بارداری

سرخجه چیست؟

بیماری سرخجه یکی از بیماری های ویروسی شایع در کودکان است. مشخصات این بیماری، ظهور دانه‌هایی بر روی پوست صورت و بدن می‌باشد. شیرخواران به علت ایمنی مادری، معمولا تا شش ماهگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. پس از آن، در هر سنی آمادگی دارند، ولی اغلب در سنین 5 تا 14 سالگی به بیماری سرخجه مبتلا می‌گردند.

علائم بیماری سرخجه در کودکان در مقایسه با بیماری سرخک خفیف است.

تشخیص بیماری سرخجه از این نظر اهمیت دارد که اگر خانم بارداری قبلا به سرخجه مبتلا نشده باشد و در سه ماه اول دوران بارداری مبتلا به سرخجه گردد، ویروس سرخجه بر روی جنین داخل رحم او اثر می‌کند و سبب بروز ناهنجاری هایی از قبیل عقب افتادگی ذهنی، کوری، کری، بیماری های قلبی ، خونی و مغزی نوزاد می‌گردد.

سرخجه مادرزادی، یک عارضه خطرناک و کشنده می‌باشد. نوزادان مبتلا به این بیماری تا مدت ها (6 تا 8 ماه) ویروس را در بدن خود پرورش داده و انتشار می‌دهند.



نشانه‌های بیماری سرخجه

کودک ابتدا کمی تب می‌کند و آب ریزش مختصری از بینی خواهد داشت. سپس دانه‌های صورتی رنگی در بدن او ظاهر می‌شود.

مشخصات بیماری سرخجه این است که 24 ساعت قبل از پیدایش دانه‌های پوستی ، غدد لنفاوی پشت گوش و گردن کودک، بزرگ و متورم می‌گردند. دانه‌های بیماری سرخجه معمولا ریز، صورتی رنگ و کمی برجسته اند و ابتدا از صورت شروع می‌شوند و در طی 24 ساعت به تمام بدن منتشر می‌گردند.

بعضی از کودکان ممکن است در دوران بیماری دچار درد و ورم مفاصل مخصوصا مفصل زانو گردند.

کودک پس از یک دوره کمون (نهفته) 14 تا 21 روزه، یک مرحله پیش درآمد کوتاه و نسبتا خفیف را تجربه می‌کند که با علائم لوزه دردناک پشت گوش ، گردن پشتی و پس‌سری مشخص می‌شود. بعد از 24 ساعت از التهاب لوزه‌ها ، یک دانه پوستی در سر و گردن ظاهر می‌شود‌ و سریعا در بدن گسترش پیدا می‌کند.

سرخجه بر خلاف سرخک در مدت 24 ساعت به سرعت به تمام بدن انتشار می‌یابد و در عرض دو روز محو می‌گردد. پوسته‌ریزی این بیماری چندان واضح نیست. بیماران مبتلا به سرخجه برخلاف سرخک سرفه نمی‌کنند، ولی ممکن است گلو و لوزه‌ها و مخاط دهان آنها کمی قرمز باشد.

گاهی اوقات سرخجه عوارض مغزی خطرناکی در بردارد.
اگر مادر حامله در سه ماه اول بارداری مبتلا به سرخجه گردد احتمال دارد که فرزند کر، لال، کور و ... به دنیا آورد. بنابراین باید مادران باید سه ماه قبل از بارداری، حتما واکسن سرخجه را بزنند

بیماری سرخجه ممکن است علائم فوق را نداشته باشد یا علائم آنقدر خفیف باشد که پزشک و مادر نتوانند تشخیص دهند.



چطور مادر باردار مبتلا به سرخجه می‌شود و چطور جنین او دچار ناهنجاری می‌گردد؟

اگر زن بارداری که قبلا به سرخجه مبتلا نشده و واکسن هم نزده باشد با فرد مبتلا به سرخجه تماس پیدا کند، ویروس سرخجه از راه بینی و حلق او وارد بدنش می‌شود و در بدن او تکثیر می‌یابد. سپس ویروس از راه جفت به جنین می‌رسد.

سن بارداری به هنگام ابتلا مهم است. اگر ابتلای مادر به سرخجه در طی 8 هفتگی دوران آبستنی باشد، 50 تا 80 درصد امکان دارد جنین او مبتلا شود. در سه ماهه دوم دوران بارداری، 10 تا 20 درصد و در سه ماهه سوم دوران بارداری، ابتلا کمتر می‌باشد.

اگر جنین در سه ماهه اول دوران جنینی مبتلا شود، چون در این دوران اعضای جنین در حال شکل گرفتن می‌باشند، موجب ناهنجاری های مختلف جنینی می‌شود و نوزاد پس از تولد دچار ناهنجاری های قلبی ، کبدی ، عارضه چشم (آب مروارید و آب سیاه) ، عارضه گوش (کری) و خونی (خونریزی پوست) می گردد و بالاخره ویروس، مستقیما اعصاب مرکزی را مبتلا می‌سازد و نوزاد پس از تولد دچار عقب افتادگی مغزی و گاهی تشنج می‌گردد.



اگر زن آبستنی با کودک مبتلا به سرخجه تماس پیدا کرد چه باید کند؟

اگر خانم بارداری در سه ماهه اول دوران بارداری خود با بیمار مبتلا به سرخجه تماس پیدا کند و از ابتلای خود به بیماری سرخجه در گذشته اطلاعی نداشته باشد و واکسن سرخجه هم به او تزریق نشده باشد، باید بلافاصله و به صورت اورژانسی، از او آزمایش خون از نظر پادتن سرخجه به عمل آید و عیار آن تعیین شود. اگر پادتن به حد کافی در خون او وجود دارد، جای نگرانی نیست، ولی اگر آثاری از پادتن نیست و یا عیار آن کم است امکان ابتلای به سرخجه در او وجود دارد.

به چنین خانمی باید به مقدار کافی آنتی کورپگاماگلوبولین در خلال 7 تا 8 روز بعد از تماس تزریق گردد. با این وجود امکان ابتلای جنین به سرخجه وجود خواهد داشت.

اگر تزریق گاماگلوبولین انجام نگرفت، چنین خانمی باید تحت نظر پزشک باشد. این خانم اگر از نظر بالینی، مبتلا به بیماری سرخجه شد و یا این که در آزمایش خون مجددی که چهار تا شش هفته بعد از او انجام می‌شود، عیار پادتن سرخجه افزایش قابل توجهی پیدا کرد و امکان ناهنجاری در جنین او بوجود آمد، در چنین شرایطی می‌توان به حاملگی او خاتمه داد.

اغلب نوزادانی که مادرشان در طی بارداری سرخجه داشته، می توانند آن را به دیگران منتقل کنند، لذا باید جدا شوند.



درمان سرخجه مادر باردار

هیچ درمان اختصاصی ندارد. پیشگیری با واکسیناسیون است که در حین بارداری نباید انجام شود (حداقل سه ماه قبل از حاملگی انجام شود).
     
  
زن

 
بايد و نبايدهاي آرايش در دوران بارداري

بيشتر خانم‌ هاي باردار از ترک‌ ها و تيرگي پوست بدن و صورت‌ شان خسته مي شوند و وقتي سراغ کيف آرايش ‌شان مي ‌روند، نگران اين مي شوند که آيا استفاده از اين مواد آرايشي و بهداشتي در دوران بارداري، خطري براي جنين آن ها ايجاد نمي‌ کند؟

لوازم آرايشي

تا کنون هيچ شواهد ثبت ‌شده‌ اي وجود ندارد که مواد شيميايي موجود در کرم‌ هاي ضدآفتاب که از طريق پوست جذب مي‌ شوند، به مادر يا به جنين آسيبي رسانده باشد. اگر مي خواهيد خيلي محتاط باشيد، بهتر است از يک کرم ضدآفتاب غيرشيميايي استفاده نماييد.

بارداري و برنزه ‌کننده‌ ها

استفاده از لوسيون‌ هاي حمام آفتاب (برنزه‌ کننده‌ ها) کمتر از خود آفتاب گرفتن ضرر دارد. سوختگي ‌ها و برنزه کردن پوست احتمال ايجاد چين و چروک را در پوست زياد مي‌ کند. تابش مستقيم خورشيد روي پوست صورت و پيشاني سبب ايجاد لکه‌ هايي در صورت مي ‌شود که در زنان باردار که به دليل تغييرات هورموني مستعد به وجود آمدن لک هستند، بيشتر ظاهر مي شود.

بنابراين به زنان باردار توصيه مي ‌شود که در معرض آفتاب و نور مستقيم خورشيد قرار نگيرند.

بارداري و کرم ‌هاي ضدترک

در ماه چهارم بارداري به تدريج روي پاها، شکم و دستان راه‌ راه‌ هاي سفيد يا صورتي ‌رنگي ايجاد مي شود. البته اين حالت در تمامي‌ زنان باردار وجود ندارد و به ميزان کشش پوست بدن آن ها بستگي دارد. براي جلوگيري از به وجود آمدن اين راه ‌راه‌ ها که ديگر ناپديد هم نخواهند شد، بايد ازهمان ماه اول بارداري از کرم ‌هاي ضدترک ويژه زنان باردار استفاده نماييد.

بارداري و رنگ مو

- از موادي که موها را صاف، بي‌ رنگ، رنگ يا فر مي‌ کنند، تا سه ماهه دوم بارداري استفاده نکنيد.

- استفاده از اين مواد در را بايد جايي با تهويه خوب انجام دهيد.

- موها و پوست سرتان پس از استفاده از اين مواد بايد کاملا شسته شوند.

- براي اين که مطئن شويد که به اين مواد‌‌ آلرژي نداريد، ابتدا آن ها را روي دسته کوچکي از موهاي‌ تان آزمايش نماييد.

بارداري و کرم‌ هاي ضدآکنه

چنانچه از لوازم آرايش استفاده مي ‌کنيد از محصولاتي استفاده کنيد که به جاي روغن بر پايه آب ساخته شده باشند و روي آن برچسب "غير کومدون ‌زا" داشته باشد که به اين معنا است که منافذ پوست را مسدود نمي کند و آکنه را تشديد نمي کند. پيش از خوابيدن حتما آرايش را پاک کنيد. با مشورت پزشک از ژل‌ هاي دارويي براي درمان آکنه استفاده نماييد زيرا ممکن است آکنه پوست شما شديد باشد.

برخي از محصولات که بـدون نسـخه به فـروش مي‌ رسند و يا داروهايي که براي تهيه آن ها نسخه لازم است، به از بين بردن آکنه کمک مي‌ کنند اما استفاده بعضي از موادي که داخل آن ها به کار رفته ‌اند به خوبي در دوران بارداري مطالعه نشده است. بنابراين بدون تأييد پزشک از داروهاي ضدآکنه استفاده ننماييد.

استفاده از داروي ايزوترتينوئين خوراکي در دوران بارداري اکيدا ممنوع است زيرا به ناهنجاري جنين منجر مي ‌شود (از مصرف ترتينويين موضعي نظير Retin-A نيز بپرهيزيد). مصرف کرم‌ هاي حاوي آنتي ‌بيوتيک نظير اريترومايسين و کليندامايسين در دوران بارداري کاملا مجاز است اما استفاده کرم هاي حاوي تتراسيکلين مجاز نمي باشد.
عسل

آرايش در سه‌ ماهه اول و سه‌ ماهه دوم بارداري

در سه‌ ماهه اول و سه‌ ماهه دوم بارداري دو دوره ‌اي هستند که خانم باردار بايد بسيار مراقب باشد. سوالي که در ذهن بيشتر خانم هاي باردار مي باشد اين است که آيا مي‌ توانند در اين دو دوره بارداري از لوازم آرايشي مختلف استفاده نمايند؟

يکي از معضلاتي که بيشترخانم‌ ها در دوران بارداري با آن مواجهه هستند ايجاد لک بارداري در صورت آن ها است و براي کاهش اين لک ها و بهبود نسبي آن ها استفاده از ضدآفتاب‌ ها ضروري مي باشد.

توصيه مي شود که ازضدآفتاب‌ هاي فيزيکال جايگزين ضدآفتاب ‌هاي شيميايي در دوران بارداري استفاده شود. در مورد کرم‌ هاي لايه ‌بردار نيز توصيه مي شود که از کرم‌ هاي ترتينوئين که احتمال تاثير ناخوشايند بر روي جنين در صورت جذب دارو دارد استفاده نشود.

اما استفاده از کرم‌ ها و لوسيون ‌هاي که حاوي اسيد ميوه هستند، اشکالي ندارد، البته به شرط آن که به هنگام روز از کرم ضدآفتاب‌ هاي فيزيکي استفاده ‌شود.

از رنگ کردن موها مخصوصا رنگ ‌هاي تيره در سه ماهه اول و حتي سه ماهه دوم بارداري جدا خودداري کنيد زيرا مواد شيميايي موجود در اين رنگ ‌ها به ويژه پارافنيلن دي‌ آمين قابل جذب هستند و براي جنين خطرناک هستند.

بهترين روش در اين دوران استفاده از هاي‌ لايت است که خطر تماس مواد شيميايي رنگ با کف ‌سر بسيار کم است. البته تاکنون مطالعات علمي را اثبات نکرده‌ اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداري باعث بروز مشکلات براي جنيني مي شود اما بهتر است از مصرف هرنوع ماده شيميايي قابل جذب که احتمال مضر بودن آن براي سلامت جنين وجود دارد، پرهيز شود.

برخي مواد آرايشي‌ حاوي مواد ضدآفتاب هستند که ميزان آن به هيچ وجه براي پيشگيري يا درمان لک‌ بارداري کافي نمي باشند لذا اين کرم‌ پودرها نبايد جايگزين مصرف ضدآفتاب ‌هاي فيزيکي گردند.

کساني که مستعد جوش صورت هستند و يا احتمال تشديد شدن آکنه صورت آن ها در دوران بارداري زياد است نبايد از کرم‌ پودرهاي چرب استفاده کنند زيرا باعث وخيم تر شدن جوش‌ هاي صورت‌ آن ها مي گردد.

استفاده کم از کرم پودر و پنکيک براي کساني که عادت به آرايش کردن دارند کمترين خطر را دارد. برخي از مواد آرايشي مانند برخي از رژلب‌ ها حاوي مقادير بيش از حد فلزات سنگين مانند سرب هستند که امکان جذب مخاطي و پوستي آن ها وجود دارد و لذا در دوران بارداري از مصرف اين لوازم آرايشي تا حد امکان اجتناب کنيد، مخصوصا انواع غيراستاندارد آن ها که حاوي مقدار نامتعارف سرب هستند و ممکن است که خطرناک ‌تر باشند.

بنابراين توصيه مي ‌شود که تا حد امکان از مصرف لوازم آرايشي به خصوص انواع غيراستاندارد به شدت خودداري کنيد، زيرا سلامت جنين از زيبا بودن صورت مادر مهم تر است.

در هواي آلوده کمتر آرايش کنيد

دبير انجمن پوست و موي ايران گفت: آرايش کردن به ويژه از نوع غليظ آن در هواي آلوده شهرها اثرات سويي در روند تکثير و بازسازي سلول‌ هاي اپيدرم به همراه دارد.

دکتر محمد گلشني، با اعلام اين خبر گفت: "ميزان بالاي غلظت مونواکسيدکربن و دود حاصل از سوخت‌ هاي فسيلي علاوه بر تاثيرات زيانبار قلبي و ريوي موجب اختلال در کارکرد سلول‌ هاي پوست و ايجاد چهره‌ اي غيرشاداب و کدر در افراد مي ‌شود." وي با اشاره به اين که سلول ‌هاي اپيدرم (لايه سطحي) هر 28 روز يک بار بازسازي کاملي انجام مي‌ دهد افزود: "در صورت نارسايي اکسيژن به اين سلو‌ل ‌ها، شاهد اثرات سوء در پوست بدن به ويژه صورت، گردن و دست ‌ها خواهيم بود."

دکتر گلشني با هشدار به افرادي که در اين روزها از لوازم آرايشي با ميزان بالا استفاده مي‌ کنند توصيه کرد: "با تهيه پاک ‌کننده‌ هاي غيرصابوني با PH اسيدي سازگار با پوست که به Syndet Bar معروف ‌اند (از داروخانه‌ ها) به حفظ سلامت و شادابي پوست بدن خود کمک کنند. اين پاک ‌کننده‌ ها در مقايسه با صابون ‌هاي جامد و مايع علاوه بر امکان استفاده مکرر در طول شبانه‌ روز، به دليل سازگاري چربي‌ هاي طبيعي پوست از جمله سراميدها را کمتر برداشته و اثرات خشکي پوست و تحريکي کمتر خواهند داشت."

دبير انجمن پوست ايران استفاده از کرم‌هاي درماني تجويز شده از سوي پزشکان همچنين مصرف کرم ضدآفتاب و کرم ‌هاي مرطوب ‌کننده پوست را در روزهاي آلودگي هوا مورد تاييد قرار داد و گفت: "هموطنان پس از بازگشت به منزل، در پي شست ‌وشوي سريع، حتما از مرطوب‌ کننده پوست ‌هاي خشک و يا چرب استفاده کنند.

وي در پايان گفت: "استحمام و شست‌ وشوي موها با شامپوهاي معمولي به صورت روزانه جهت حذف آلاينده ‌هاي هوا و محيط ‌زيست از مهم‌ ترين نکات بهداشتي در ايام آلودگي هوا است که به نشاط و شادابي پوست و موها کمک فراواني مي ‌کند."
     
  
زن

 
کمبود ماما خطرآفرین است

پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت امسال، "روز جهانی ماما" نامگذاری شده است. برای اولین بار در سال 1980 این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد گردید و سپس از سال 1992 به صورت رسمی اعلام شد. هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات مابین ایشان در راستای سلامتی مادر و نوزاد است.

به دنیا آمدن نوزاد

به نقل از بی بی سی نتیجه بررسی هایی که بنیاد خیریه نجات کودکان انجام داده است، نشان می دهد سالانه بیش از یک میلیون مادر و نوزاد به دلیل کمبود ماما (پرستار قابله) جان خود را از دست می دهند.

گزارشی که بنیاد خیریه نجات کودکان، انتشار داده نشان می دهد که 48 میلیون زن در سال، یا به عبارتی یک زن از هر سه زنی که زایمان می کند، این کار را بدون کمک ماما انجام می دهد.

به گفته این بنیاد خیریه، جهان با کمبود 350 هزار ماما روبروست و در صورت جبران این کمبود، بسیاری از موارد مرگ و میر نوزادان قابل اجتناب است.

این بنیاد خیریه در گزارش خود نوشته است که روزانه هزار زن و دو هزار کودک، در حین زایمان جان خود را از دست می دهند. این گزارش نشان داده است که اتخاذ تدابیر ساده بهداشتی یا آموزشی درباره خطرات زایمان می تواند از بسیاری از این مرگ و میرها جلوگیری کند.

بنیاد خیریه نجات کودکان از رهبران جهان خواسته است تا اراده سیاسی خود را برای به اجرا درآوردن طرح های آموزشی ماماها و بهبود وضعیت بهداشت جهانی نشان دهند.

این بنیاد خیریه که برنامه ای در جهت تلاش برای آموزش و استخدام ماماها به راه انداخته گفته است تعداد نوزادانی که در کشورهای فقیر از کمبود اکسیژن جان خود را از دست می دهند بیشتر از تعداد نوزادانی است که در اثر ابتلا به بیماری مالاریا می میرند.
احتمال حضور یک ماما در حین زایمان زنان در کشورهای فقیر بسیار پایین تر است، در نتیجه احتمال مرگ و میر مادران یاد شده و کودکانشان بسیار بالاتر است

بر اساس آماری که این بنیاد خیریه منتشر کرده تنها در اتیوپی 94 درصد از زنان بدون کمک ماما زایمان می کنند، در حالی که در بریتانیا این میزان به یک درصد کاهش می یابد.

در بریتانیا که سالانه 749 هزار نوزاد به دنیا می آید، 26 هزار و 825 ماما مشغول به کار هستند. اما در روآندا که در سال 400 هزار کودک متولد می شود، تنها 46 ماما مشغول به کار هستند.

افغانستان دارای بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از زایمان نامناسب است. نتایج این گزارش نشان می دهد از هر یازده زن افغان، یک زن در اثر بیماری های مرتبط با بارداری و یا در حین زایمان، با خطر مرگ مواجه است.

بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل وجود باورهای سنتی و خرافی جان خود را از دست می دهند، مانند این باور خرافی که نوزاد را برای بیرون راندن ارواح خبیثه از وجودش روی زمین می گذارند که می تواند باعث بیماری و عفونت نوزاد شود.

همچنین از هر پنج کودک افغان، یک کودک تا قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می دهد.

جاستین فورسایت، مدیر عامل بنیاد نجات کودکان می گوید هیچ زنی نباید بدون کمک افراد آموزش دیده زایمان کند.

او گفت: "این خیلی چیز پیچیده ای نیست. اگر کسی بداند که چطور نوزاد را خشک کند و یا پشت او را ماساژ دهد تا راحت نفس بکشد، می تواند بین مرگ و زندگی فاصله ایجاد کند. هیچ کودکی به دنیا نمی آید تا بمیرد."

فورسایت از دولت های سراسر جهان خواسته است تا موضوع افزایش کارمندان امور بهداشتی را در راس برنامه های خود قرار دهند.

او گفت: "رهبران کشورهای جهان سال گذشته وعده دادند که این کار را خواهند کرد، اما حال باید اراده سیاسی و کمک های مالی خود را برای تحقق بخشیدن به این وعده ها به کار گیرند. در غیر این صورت مادران و کودکان هر روزه جان خود را از دست می دهند."


مامایی در ایران
به مخاطره افتادن استقلال حرفه مامایی از مهم ترین مشکلات کنونی جامعه مامایی در ایران است و این در حالی است که بنا بر تعاریف سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل های وزارت بهداشت، رشته مامایی کاملا مستقل تعریف شده است و می تواند بدون نیاز به سرپرست وظایف خود را انجام دهد. اموری که در حیطه کاری ماماها قرار دارد شامل تمامی مراقبت های عادی دوران بارداری، مشاوره های دوران بلوغ، تشخیص و درمان بیماری های شایع دستگاه تناسلی و مشکلات دوران پیری می شود.
     
  
صفحه  صفحه 31 از 62:  « پیشین  1  ...  30  31  32  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA