انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 32 از 62:  « پیشین  1  ...  31  32  33  ...  61  62  پسین »

Medical News | اخبار پزشکی


زن

 
قرص‌ های ضدبارداری؛ چاقی یا لاغری؟
قرص های ضد بارداری


قرص‌ های پیشگیری از بارداری به عنوان یکی از موثرترین روش‌ های اثبات شده در دنیا مورد استفاده قرار می‌ گیرند حال می خواهیم بدانیم که آیا قرص‌ های پیشگیری از بارداری سبب چاقی یا لاغری می شود و آیا چاق یا لاغر بودن ربطی به تاثیر بیشتر این قرص ها در زنان دارد؟ به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است توجه فرمایید.

تاثیر قرص‌ های پیشگیری از بارداری ارتباطی به چاقی و لاغری زنان ندارد

در بین زنانی که از قرص پیشگیری از بارداری استفاده می‌ کنند، درصد شکست در بین زنان چاق خیلی بیشتر است،‌ تا جایی که تصور می ‌شد چاقی تاثیر قرص را کم می ‌کند، ‌اما مطالعات جدید حرف دیگری دارند.

برخی از مطالعات چنین عنوان کرده ‌اند که تاثیر قرص‌ های پیشگیری از بارداری در زنان چاق، ‌کمتر از زنان لاغر است. اما آیا این یافته درست است؟

بر اساس این مطالعات، در بین زنانی که از قرص‌ های پیشگیری استفاده می ‌کنند، زنان چاق با احتمال 30 تا 40 درصد باردار می‌ شوند. این در حالی است که طیف شکست استفاده از این قرص ‌ها در جامعه کلی تنها بین 2 تا 8 درصد در سال است،‌ تفاوت قابل ملاحظه ‌ای است نه؟

اما بر اساس گزارش رویترز، مطالعات جدید این ادعا را رد کرده ‌اند. به گفته محققین مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، مادامی که قرص‌ ها به صورت منظم مصرف شوند، چه در زن‌ های چاق و چه در زن‌ های لاغر، به یک اندازه از تولید تخمک در تخمدان بازداری خواهد شد.

این محققین در بررسی ‌های جدید خود به این نتیجه رسیده‌ اند که دلیل شکست بیشتر زنان چاق در پیشگیری از بارداری با استفاده از قرص، ‌این است که این دسته از زنان بیشتر احتمال دارد که قرص ‌ها را به صورت نامنظم مصرف کنند. بر اساس یافته‌ های جدید، 97 درصد کسانی که به طور منظم قرص می‌ خورند، در پیشگیری از بارداری با این روش موفق هستند، ‌چه چاق باشند و چه لاغر. بنابراین دلیل این که زنان چاق در مصرف قرص ناموفق ‌تر هستند، ‌این است که به اندازه افراد لاغر نظم در مصرف را رعایت نمی‌ کنند و ‌نه چیز دیگری.

بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص های ضدبارداری باعث اضافه وزن نمی شود.

قرص‌های پیشگیری از بارداری و نازایی

50 سال از ورود این قرص‌ ها به بازار می‌ گذرد و امروزه انواع و اقسام قرص‌ های پیشگیری از بارداری عرضه می ‌شوند که نسبت به انواع اولیه نوع و میزان هورمون‌ هایش عوض شده ‌اند تا تحمل آن برای مصرف‌ کننده راحت ‌تر باشد.

در ضمن، قرص‌های جدید عارضه‌ هایی چون حالت تهوع و دیگر موارد را کمتر دارند. مصرف قرص می‌ تواند تا 99 درصد از باردارشدن فرد جلوگیری کند.

یکی از محاسن استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری این است که باعث نازایی نمی ‌شود و برخلاف تصور عامه که می‌ گویند نازایی می ‌آورد کاملا از این قضیه مبرا است.

این روش بهترین توصیه و مناسب‌ ترین گزینه ‌ای است که ما به زوج‌ های جوان تازه ازدواج کرده پیشنهاد می ‌کنیم.

به دلیل این که آن ها به محض قطع قرص می‌ توانند باردار شوند. دلیل این مدعا هم مواردی است که خانم اظهار می ‌کند 2 یا 3 شب قرص خود را فراموش کرده و حالا باردار شده است. یعنی به محض قطع مصرف، مقدار هورمون موثر (که مانع بارداری می ‌شود) از خون پاک شده و تخمک ‌گذاری انجام می ‌شود و بارداری رخ می‌ دهد.

اما دلیل این که باورهای نادرستی در مورد قرص ضدبارداری و نازایی وجود دارد این است که چون اکثر خانم ‌ها بلافاصله پس از ازدواج و شروع رابطه جنسی به‌ عنوان روش پیشگیری، مصرف قرص را شروع می ‌کنند و هیچ اطلاع یا ارزیابی از باروربودن یا نبودن خود ندارند، پس از قطع مصرف قرص و تلاش برای بارداری، عدم موفقیت در باروری را به قرص نسبت می ‌دهند؛ در حالی که قرص‌ ها به هیچ‌ وجه چنین عارضه‌ ای ندارند و اگر آن ها از هیچ روشی استفاده نمی‌ کردند نیز به دلیل مشکلات احتمالی این خانم، بارداری اتفاق نمی ‌افتاد. به هر حال، حالا این زوج ناباروری خود را به قرص نسبت می ‌دهند و به دیگران می ‌گویند: شما نیز از قرص استفاده نکنید چون نازایی می ‌آورد.
چاقی در زنان

آیا قرص های ضدبارداری باعث چاقی می شوند؟

بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص های ضدبارداری باعث اضافه وزن نمی شود.

همیشه این باور وجود داشته است که مصرف قرص ضدبارداری چند کیلو به وزن شما اضافه می کند اما مجله ی Human Reproduction در شماره ی فوریه ی خود نوشته است که این باور اشتباه است. چندین دانشمند دانشگاه Oregon Health & Science روی گروهی از میمون هایی که سیستم تولید مثل شان شبیه انسان است آزمایشاتی انجام دادند.

آزمایش روی این میمون ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین چاق شدن و مصرف داروهای ضدبارداری وجود ندارد. محققان معتقدند سنی که زنان معمولا شروع به استفاده از این قرص ها می کنند باعث اضافه وزن می شود. دکتر ژودی کامرون در این باره می گوید: "این احتمال وجود دارد، اضافه وزنی که به طور طبیعی به مرور زمان به وجود می آید به استفاده از این قرص ها نسبت داده می شود." مجله ی Parisien تاکید می کند اگرچه امکان دارد، مطالعاتی که روی پستانداران انجام شده است صد در صد قابل اعتماد نباشد اما با وجود این نتایج آن قابل قبول است؛ زیرا نتایج چهل و چهار پژوهش در این خصوص نشان داده است که رابطه ایی بین مصرف قرص های ضدبارداری و اضافه وزن وجود ندارد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که قرص ها شما را چاق نمی‌ کنند اما این خاصیت را دارند که موجب افزایش اشتها می‌ شوند بنابراین شما بیشتر غذا می ‌خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم‌ ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می ‌کنند.

شاید بهتر باشد این بهانه مصرف قرص ها را با اصلاح عادات زندگی رفع کنید یعنی اولا ورزش را به زندگی‌ تان راه بدهید. ثانیا افزایش اشتهای ایجاد شده ناشی از قرص ها را با مصرف مواد کم‌ کالری و پرحجم یا میوه‌ ها و سبزیجات جبران کنید.

شما می ‌توانید با پیاده ‌روی از خانه تا محل خرید یا نرمش کردن در خانه نه تنها مانع اضافه وزن و چاقی شوید بلکه روحیه شاد و سلامتی و دیگر فواید ورزش را به خود هدیه دهید. نباید به جای یافتن راه‌ حل و اصلاح روش زندگی، خود را از مزایای مصرف قرص محروم کنید.
     
  
زن

 
قرص‌ هاي ضدبارداري و بافت مغزي زنان

قرص‌ هاي ضدبارداري، بافت مغزي زنان را تغيير مي ‌دهند
قرص‌ هاي ضدبارداري

بسياري از زنان مدعي ‌هستند که مصرف قرص ‌هاي پيشگيري از بارداري، آن‌ ها را به شخص ديگري تبديل مي‌ کند. ظاهرا حق با آن‌ ها است چون مطالعات جديد تغييراتي را در بافت بخش پيش ‌پيشاني مغز اين زنان نشان مي ‌دهد.



شايد شما هم جز خانم ‌هايي باشيد که از قرص‌ هاي پيشگيري از بارداري استفاده مي ‌کنند، يا دست کم با خانم‌ هايي که از اين قرص ‌ها استفاده مي‌ کنند در ارتباط نزديک قرار داريد. آيا تا به حال متوجه تغييري مشهود شده ‌ايد؟ برخي خانم ‌ها مدعي‌ هستند که با مصرف اين نوع قرص‌ ها ديگر خودشان نيستند، شما هم با آن‌ ها موافقيد؟



50 سال از استفاده اين قرص‌ ها در بين خانم‌ ها مي ‌گذرد و ما هنوز اطلاعات کمي در مورد اثرات جانبي آن ‌ها داريم. اگرچه شرکت‌ هاي توليدکننده دارو مکررا ميزان هورمون ‌هاي موجود در قرص‌ هاي پيشگيري از بارداري را کم کرده‌ اند تا از عوارض جانبي آن‌ ها بکاهند، اما همچنان شکايات فراواني در مورد آثار اين داروها بيان مي ‌شود: تغيير خلق، افسردگي و کاهش انرژي زندگي. در واقع برخي از انواع اين قرص‌ ها نه تنها احتمال بارداري را کاهش مي ‌دهند،‌ بلکه تمايل زنان به برقراري ارتباط جنسي را هم کاهش مي ‌دهند و يا با تغييرات شديد خلق خانم‌ ها، گرايش همسران‌ شان را به برقراري ارتباط با آن ‌ها کاهش مي ‌دهند و از اين طريق هم،‌ شانس بارداري را کم مي‌ کنند.



اما اين همه داستان نيست. به گزارش پاپ ‌ساينس، مطالعات جديد نشان مي ‌دهند در زناني که از قرص‌ هاي پيشگيري استفاده مي‌ کنند، منطقه قشري پيش ‌پيشاني مغز بزرگ ‌تر مي‌ شود. اين منطقه مسئول فعاليت ‌هاي شناختي مغزي از جمله تصميم ‌گيري است. شايد در نگاه اول بتوان نتيجه گرفت که پس،‌ زناني که از اين قرص ‌ها استفاده مي‌ کنند باهوش ‌تر مي ‌شوند و فعاليت‌ هاي شناختي بهتري از خود نشان مي‌ دهند.



اما به گفته محققين، مغز مانند يک کندوي زنبور است. تغيير در هر بخشي از آن، روي ساير بخش‌ ها تاثير مي ‌گذارد. بنابراين حتي ممکن است زناني که از قرص ‌هاي پيشگيري استفاده مي ‌کنند،‌ رفتارهاي غير عاقلانه بيشتري داشته باشند و يا حتي پُرتنش تر و خطرناک‌ تر رفتار کنند.



بررسي تاثير واقعي مصرف قرص ‌هاي پيشگيري، نياز به مطالعات دقيق رفتاري دارد. آن چه مشخص است،‌ اين است که اين قرص ‌ها، مغز خانم‌ هاي مصرف‌کننده را از نظر فيزيکي تغيير مي‌ دهند.
     
  
زن

 
چرا بعضی زنان از آی‌یودی می‌ترسند؟
آی یو دی برای جلوگیری از بارداری


می‌خواهم درباره باورهای غلطی که درباره استفاده از آی یو دی در ذهن برخی خانم ها وجود دارد، حرف بزنم. باورهای غلطی که گهگاه باعث ترس آنها از گذاشتن آی‌یودی می‌شود.

آی یو دی (IUD) وسیله کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری، توسط پزشک یا ماما در داخل رحم زنان قرار داده می شود.

برخی خانم‌ها از گذاشتن آی‌یو‌دی، به این دلیل که نخ آن آویزان است، می‌ترسند. از آنجا که گذاشتن آی‌یو‌دی توسط ماماهای تحصیل‌کرده، باتجربه و دوره‌دیده انجام می‌شود، بنابراین مشکلی به وجود نمی آورد.

ممکن است بعضی خانم‌ها در حین کارگذاری این وسیله، درد مختصری را احساس کنند که سریعا برطرف می‌شود.

طول نخ آی‌یو‌دی پس از گذاشتن آن در درون رحم کوتاه شده و انتهای آن در خارج از دهانه رحم و در داخل واژن قرار می گیرد و به مرور توسط ترشحات آن ناحیه نرم می‌شود. دیدن نخ در معاینه‌های دوره‌ای کمک می‌کند تا مطمئن شویم که آی‌یو‌دی در جای خود قرار دارد.



برخی خانم ها هم می‌ترسند با داشتن آی‌یو‌دی نتوانند کارهای معمولی خود را انجام دهند.

به این گروه می‌گویم که آی‌یو‌دی هیچ دخالتی در انجام کارهای روزانه ندارد، زیرا رحم داخل لگن قرار دارد و توسط آن محافظت می‌شود، بنابراین در حین انجام کار (کارهای معمولی یا کارهای سنگین) نیرو و یا فشاری نمی‌تواند موجب تغییر شکل و موقعیت آی‌یو‌دی در رحم شود. به دلیل این که آی‌یو‌دی نیاز به استفاده روزانه ندارد و مراقبت‌های آن در مقایسه با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری، در فواصل طولانی‌تری انجام می‌شود، بنابراین برای افرادی که مشغله زیاد دارند می‌تواند روش مناسبی باشد. وضعیت قرارگیری آی‌یو‌دی در داخل رحم به نحوی است که در حالت‌های مختلف بدن (نشستن، ایستادن، خم شدن) هیچ ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آورد.

همه خانم‌های شاغل، چه قالیباف و کشاورز و چه کارمند باید بدانند که انجام این کارها بدون رعایت وضعیت صحیح قرارگیری بدن، می‌تواند مشکلاتی را برای کمر، گردن و ستون فقرات ایجاد کند، اما این مساله هیچ ارتباطی به استفاده کردن یا نکردن از آی‌یو‌دی ندارد.


آی یو دی برای جلوگیری از بارداری

سئوالاتی که درباره آی ‌یو‌ دی می‌پرسند

1- آیا خانم هایی که سزارین شده اند می‌توانند آی‌یو‌دی بگذارند یا نه؟

باید بگویم نوع زایمان هیچ ربطی به گذاردن آی‌یو‌دی ندارد. با گذشت شش هفته از سزارین، رحم آمادگی لازم را برای کارگذاری آی‌یو‌دی پیدا می‌کند.



2- آیا افرادی که آی‌یو‌دی دارند می‌توانند دارو مصرف کنند؟

کارگذاری آی‌یو‌دی تداخلی با مصرف دارو ندارد. در واقع مصرف داروها روی عملکرد آی‌یو‌دی تاثیری ندارد و در صورت نیاز و با تجویز پزشک می‌توان از داروهای لازم استفاده نمود.



3- آیا آی ‌یو ‌دی (IUD) ممکن است در بدن حرکت کرده و به قسمت‌های بالایی شکم، معده و قلب کشیده شود؟

خیر. آی‌یو‌دی وسیله متحرکی نیست که بتواند حرکت کند و معمولا در جای خود باقی می‌ماند. از طرف دیگر مسیری در رحم برای حرکت آی‌یو‌دی به سمت بالا وجود ندارد. تنها امکان جابه‌جایی آی‌یودی به طرف پایین و داخل واژن است که خطری برای سلامت فرد ندارد.



4- آیا آی‌یو‌دی باعث عفونت رحم و در نتیجه چسبندگی و خشکی رحم می‌شود؟

خیر. آی‌یو‌دی باعث ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی زنان نمی‌شود، بنابراین مشکلات چسبندگی، خشکی ‌رحم و بیماری‌های زنانگی را به وجود نمی‌آورد. با توجه به این که تا مدتی پس از گذاشتن آی‌یو‌دی، ترشحات طبیعی دهانه رحم کمی‌ زیاد می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی باید از عفونی شدن آن جلوگیری کرد.



5- آیا آی‌یو‌دی باعث به وجود آمدن دردهایی مانند درد کمر، درد هنگام خون‌ریزی ماهیانه، درد زیر شکم، ساق پا، ران، استخوان و دیسک کمر می‌شود؟

خیر. آی‌یو‌دی اندازه کوچکی دارد و فشاری به هیچ ناحیه‌ای از بدن مانند استخوان، ساق پا، ران و کمر وارد نمی‌کند. ممکن است طی دو تا سه ماه اول پس از گذاشتن آی‌یو‌دی، درد کمی‌ در ناحیه کمر، زیر شکم و هنگام قاعدگی ایجاد شود که در صورت نیاز با مسکن‌های معمولی برطرف خواهد شد.



6- آیا آی‌یو‌دی باعث لکه ‌بینی و نامنظم شدن قاعدگی می شود و با زیاد کردن مقدار خون‌ریزی، کم‌خونی به وجود می‌آورد؟

آی‌یو‌دی در بعضی از افراد ممکن است باعث افزایش میزان خون‌ریزی عادت ماهیانه و لکه‌بینی شود که این مشکل معمولا طی دو تا سه ماه بعد از گذاشتن آی‌یو‌دی برطرف می‌شود.

برای برطرف کردن لکه‌بینی ناشی از آی‌یو‌دی، نیازی به خوردن قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری نیست. کم‌خونی هم در افرادی دیده می‌شود که با گذاشتن آی‌یو‌دی دچار خون‌ریزی شدید می گردند. مشکل کم‌خونی در معاینه‌های دوره‌ای‌ آی‌یو‌دی بررسی می‌شود و اگر وجود داشته باشد با قرص آهن به راحتی قابل درمان است.



7- آی‌یو‌دی باعث ایجاد مشکلات رحمی‌ مانند افتادگی رحم و کوچک شدن اندازه رحم می‌شود؟

خیر. آی‌یو‌دی با توجه به اندازه و نحوه اثر و جنس آن نمی‌تواند باعث افتادگی رحم و یا تغییرات اندازه رحم شود. عوامل اصلی افتادگی رحم تعداد زیاد بارداری‌ها، زایمان‌های سخت و ... است.



8- آی‌یو‌دی باعث به وجود آمدن سرطان رحم می‌شود؟

خیر. عفونت‌های درمان نشده و مسایل ژنتیکی از عوامل بروز سرطان رحم هستند و آی‌یو‌دی احتمال به وجود آمدن سرطان‌های رحم و دهانه رحم را کاهش می‌دهد.



9- آی‌یو‌دی حالت گزیدگی ایجاد می‌کند؟

خیر. آی‌یو‌دی قدرت گزیدن ندارد. از طرفی، رحم عضو بی‌حسی است، به طوری که فرد در هنگام بارداری درد یا خارش ناشی از بزرگ شدن رحم را حس نمی‌کند.
     
  
زن

 
مادر شدن بعد از 40 سالگی
نوزاد و مادر


گاهی پیش می‌آید که خانم‌ ها پس از 40 سالگی تصمیم می‌گیرند باردار شوند. بارداری در سن بالا همیشه خطرناک نیست و به مسائلی از جمله این که آیا قبلا بچه ‌دار شده‌اند یا خیر، یا این که در چه محیطی زندگی می‌کنند، بستگی دارد.

اکثر بارداری‌های دیرهنگام اگر تحت نظر دایمی پزشک باشند، بی خطر و کاملا طبیعی به اتمام خواهند رسید، البته در سه ماهه نخست احتمال سقط جنین بسیار زیاد است و به بیش از 20 درصد پس از 40 سالگی می‌رسد.

در صورتی که خانمی پس از 40 سالگی باردار شده باشد، پزشک آزمایشاتی را برای تشخیص مشکلات کروموزومی جنین در سه ماهه نخست تجویز می‌کند.



مشکلات بارداری بعد از 40 سالگی

از مشکلات شایعی که در خانم‌های باردار بالای 40 سال دیده می‌شود، دیابت بارداری است. این مشکل به ویژه در خانم‌های چاق بیشتر است. در این خانم‌ها انسولین تزریقی به طور طبیعی قادر به فعالیت نیست، در نتیجه قند وارد خون شده و سبب می‌شود جنین بیش از حد بزرگ شود. وقتی متخصص زنان، دیابت یک خانم باردار را تشخیص دهد، با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح آن را برطرف خواهد کرد.

نکته دیگر در رابطه با پرفشاری خون است که در خانم‌های 40 ساله، دو تا سه برابر دیگر زنان است. در پرفشاری که با وجود پروتئینی به نام آلبومین در ادرار تشخیص داده می‌شود، رشد جنین کم شده و احتمال زایمان زودهنگام افزایش می‌یابد.

نکته آخر این که احتمال اینکه یک زن باردار بالای 40 سال مجبور به سزارین شود، دو برابر زنان باردار زیر این سن است، زیرا در اکثر موارد به دلیل دیابت بارداری، بیرون آمدن جنین از راه طبیعی سخت می شود، یا گاهی به دلیل پرفشاری خون، جنین ضعیف‌تر و کوچک‌تر از آن است که بخواهد به طور طبیعی متولد شود.

در ضمن بعد از زایمان نیز احتمال خون‌ریزی شدید، به دلیل جمع شدن سخت‌تر فیبرهای رحمی، در زنان بالای 40 سال بیشتر است.



احتمال بارداری بعد از 40 سالگی

به دلیل اختلالاتی که در روند تخمک‌گذاری پس از 40 سالگی پیش می‌آید، احتمال نابارور شدن زنان افزایش می یابد. به عبارت دیگر از این سن به بعد تخمک‌ گذاری یا انجام نمی‌شود، یا خیلی بد انجام می‌شود.

شاید در 40 سالگی شما هنوز زیبا و جوان به نظر برسید، اما تخمدان‌ها 40 سالشان است.

از 25 سالگی به بعد، قدرت باروری تخمک به 25 درصد، در 30 سالگی به 12 درصد و در 40 سالگی به 6 درصد می‌رسد.



مشاوره با پزشک قبل از بارداری

اگر شما به سن 40 سالگی رسیده‌اید و می‌خواهید بچه‌ دار شوید، پیش از هر کاری ابتدا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و تصمیم خود را با او در میان بگذارید تا احتمال وجود دیابت یا پرفشاری خون را در شما بررسی کند و در صورت نیاز راه‌ حل مناسبی پیشنهاد دهد.



آزمایش آمنیوسنتز

این آزمایش برای تشخیص تریزومی 21 یا نشانگان (سندروم) داون با نمونه‌ برداری از پرزهای جنینی موجود در آمنیون انجام می‌شود، ولی اندکی خطر سقط جنین را بالا می‌برد.

امروزه دو نوع آزمایش غیر تهاجمی دیگر برای تشخیص نشانگان داون (منگولیسم) در جنین وجود دارد:

1) اندازه ‌گیری قطر گردن جنین در اولین اکوگرافی

2) آزمایش سه‌گانه با اندازه‌گیری چند ماده در خون مادر
     
  
زن

 
تشنج در بارداري
فشارخون بالا، بارداري



تشنج در دوران بارداري وضعيت بسيار خطرناکي است که با بالا رفتن فشار خون مادر صورت مي ‌گيرد و در نيمه ي دوم بارداري اختلالات زيادي را ايجاد مي ‌کند.

طبق بررسي ‌هاي صورت گرفته تقريبا 5 درصد از مادراني که براي اولين بار باردار مي‌ شوند به اين بيماري مبتلا مي ‌شوند که نه ‌تنها براي مادر دردسرساز است بلکه سلامت جنين را نيز تهديد مي ‌کند.

دکتر فرشته معاون، متخصص زنان و زايمان در تعريف اين بيماري، به جام‌ جم مي ‌گويد: تشنج به معني انقباضات عضلاني غير قابل کنترل است که در اغلب موارد با کاهش سطح هوشياري همراه بوده و طي آن بيمار حرکاتي پرشي و انقباضي متناوب همراه با خيره شدن چشم‌ ها به سمت بالا دارد که گاهي به دليل قفل شدن دندان ‌ها به زبان فرد نيز صدماتي وارد مي ‌شود.

به گفته وي، نکته مهم در حين تشنج انقباض و اسپاسم عضله ديافراگم و قطع حرکات تنفسي مطلوب و اختلال در اکسيژن‌ رساني به ارگان‌ هاي بدن است که جنين در اين جريان دچار هيپوکسي(کاهش اکسيژن خون شرياني) مي ‌شود.

علل بيماري

اين متخصص زنان و زايمان ،علل تشنج در بارداري را شامل تومورهاي مغزي، صرع، تب شديد، نارسايي کليه، افت شديد قند خون، مسموميت ‌ها، مننژيت و مسموميت حاملگي مي‌ داند که هر يک از علل، درمان مطلوب خود را مي‌ طلبد.

دکتر معاون با اشاره به زنان بارداري که سابقه ي بيماري صرع داشته‌ اند، اظهار مي ‌کند: اين دسته از بيماران مي ‌توانند با کنترل شديد و ايمن(تغيير نوع و دوز دارو توسط پزشک متخصص) از بروز ناهنجاري ‌ها در جنين و حملات تشنجي در امان بمانند.

وي درخصوص زنان بارداري که تحت درمان با انسولين هستند، مي ‌افزايد: گاهي عدم کنترل قند خون و افت شديد قند خون منجر به تشنج و کاهش سطح هوشياري مي ‌شود، ولي اين موضوع را نيز نبايد فراموش کرد که اين بيماري از نشانه‌ هاي يک بيماري زمينه ‌اي وخيم است و نياز به بستري اورژانس و بررسي علت دارد.

به گفته اين متخصص زنان و زايمان، تشنج در هر زمان از حاملگي و حتي در مراحل زايمان، مي ‌تواند رخ دهد، ولي در واقع تشنج‌ هاي مخصوص حاملگي(اکلامپسي) به ندرت قبل از ماه ششم بارداري رخ مي ‌دهند که اغلب علت اصلي آن افزايش فشار خون در حاملگي، همراه با دفع پروتئين زياد در ادرار است که به دليل تغيير نفوذپذيري عروق در سراسر بدن و از جمله مغز، منجر به خونريزي مغزي و به دنبال آن تشنج مي‌ شود.

دکتر معاون شروع تشنج در زنان باردار را به صورت احساس سردرد، سرگيجه، خستگي شديد و رويت لکه‌ هاي سفيد به هنگام زايمان ذکر و خاطرنشان مي ‌کند: حملات تشنجي مي ‌تواند براي مادر و جنين کشنده باشد يا اين که مادر را به کما برده و کاهش شديد اکسيژن‌ رساني را براي جنين به علت جفت نارسا و نيز اسپاسم ديافراگم، قطع حرکات تنفسي مادر و نيز بروز دکولمان(کنده شدن جفت از محل خود قبل از زايمان) به دليل انقباضات رحم داشته باشد.

بارداري بدون تشنج

وي با اشاره به اين که مي ‌توان با روش‌ هايي هرچند ساده، از بروز تشنج در دوران حاملگي خودداري کرد، برخي از اين اقدامات را شامل کاهش وزن در زنان چاق، کنترل و بررسي وضعيت قند خون در بيماران با سابقه ي ديابت حاملگي يا بيماري مرض قند(ديابت نوع يک و 2 )، کاهش مصرف نمک و چربي، خودداري از مصرف غذاهاي آماده و کم ‌محتوا دانسته و يادآور مي ‌شود: با مصرف ميوه و سبزي تازه و ورزش مداوم و آهسته، قبل از اقدام به بارداري مي‌ توان راهي هموار براي دوران بارداري مهيا کرد.

اين پزشک متخصص مي ‌افزايد: در طول دوران بارداري، ويزيت‌ هاي مکرر توسط پزشک زنان، مصرف امگا 3، استراحت رواني و جسمي، کاهش مصرف نمک و در صورت صلاحديد پزشک، مصرف آسپيرين و کلسيم و بررسي وضعيت رشد جنين توسط معاينه و سونوگرافي، لازم و ضروري است.

وي اظهار مي‌ کند: در بيماري که فشار خون افزايش يافته در بارداري دارد، افزايش سردرد در جلوي پيشاني يا پشت ‌سر، درد ناحيه سمت راست بالاي شکم، روي محل کبد و احساس رويت لکه‌ هاي نوراني جلوي چشم و فشار خون بيش از 160 بر 110 mmhg به معناي پرکلامپسي شديد و تشنج قريب ‌الوقوع است، که در اين زمان بستري و کنترل فشار خون با داروهاي پايين ‌آورنده فشار خون و استفاده از سولفات منيزيم براي جلوگيري از تشنج و بررسي وضعيت انعقاد و کبد، ضروري است و بايد به دنبال بهبود وضعيت مادر، ختم حاملگي در اسرع وقت به عنوان درمان قطعي پرکلامپسي ـ اکلامپسي صورت بگيرد.
     
  
زن

 
رانندگی در حاملگی
رانندگی در بارداری


این روزها اگر تعداد رانندگان خانم بیشتر از آقایان نباشد، کمتر هم نیست. بیشتر خانم ‌ها ترجیح می ‌دهند ماشین شخصی داشته باشند و حتی در دوران بارداری هم خودشان رانندگی کنند؛ اما این کار بر خلاف نظر پزشکانی است که اعتقاد دارند خانم‌ها باید در دوران بارداری، دور رانندگی را مخصوصا در سه ماهه سوم حاملگی خط بکشند.

در هر صورت، اگر شرایط زندگی‌تان به نحوی است که مجبورید خودتان در زمان بارداری رانندگی کنید، بد نیست با مرور این متن سعی کنید رانندگی را برای خودتان و جنین‌تان کم‌ خطرتر کنید.

کمربند ایمنی را حتما ببندید

یک خانم باردار به هیچ عنوان نباید از بستن کمربند ایمنی به بهانه بزرگ بودن شکم یا فشار آمدن به جنین خودداری کند. شما چه راننده باشید و چه روی صندلی کنار راننده نشسته باشید، باید برای محافظت از جان خود و فرزندتان هنگام ترمزهای ناگهانی و حتی تصادف‌ها، کمربند ایمنی‌تان را ببندید.

همچنین استفاده از کمربند ایمنی سبب می‌شود که یک فاصله معقول بین شکم مادر باردار و فرمان ماشین به وجود آید و وقتی کمربند بسته باشد، دیگر راننده نمی‌تواند بیش از اندازه بدن‌اش را به سمت جلو متمایل کند و باعث شود که فرمان بیش از حد به شکم‌اش فشار بیاورد.

راستی، حواس‌تان باشد که در طول مدت بارداری شما فقط مسوول حفظ سلامت خودتان نیستید، بنابراین برای حفظ سلامت خود و جنین‌تان، حتی اگر روی صندلی‌ عقب ماشین هم نشسته اید، از بستن کمربند ایمنی غافل نشوید.

بهترین حالت بستن کمربند ایمنی برای یک خانم باردار این است که بخش پایینی کمربند را زیر شکم و روی استخوان‌های لگن و بخش بالایی آن را هم بین سینه‌هایش قرار دهد و از بستن بخش پایینی رو و بالای شکم و بخش بالایی روی گردن و زیر بازوها خودداری کند. اگر هم احساس کردید که بخش پایینی کمربند اذیت‌تان می‌کند، یک بالشتک نازک پنبه‌ای تهیه کنید و آن را بین کمربند و بدن‌تان قرار دهید.



استفاده از کیسه هوا هم ضروری است

یکی از خطاهای رایج در دوران بارداری،‌ از کار انداختن سیستم خودکار باز شدن کیسه هوا هنگام تصادفات رانندگی است. اما بهتر است بدانید که استفاده از کیسه هوا هم به اندازه کمربند ایمنی ضروری و مهم است. فقط کافی است که در استفاده از آن یک نکته کوچک را رعایت کنید.

در دوران بارداری چه خودتان رانندگی کنید و چه در صندلی کنار راننده بنشینید، بهتر است صندلی‌تان را جوری تنظیم کنید که بیشترین فاصله را نسبت به داشبورد داشته باشید، این طوری هنگام تصادف و ضربه‌های ناگهانی وقتی کیسه هوا باز می‌شود، باعث حفاظت از سلامت شما و فرزندتان می‌گردد، نه فشار آمدن به جنین و به دردسر افتادن شما.



در ماه‌های آخر بارداری رانندگی نکنید

حتی اگر شما هیچ مشکل خاصی هم در طول دوران بارداری نداشتید، بهتر است از رانندگی کردن در سه ماهه آخر بارداری خودداری کنید. احساس خستگی و خواب‌آلودگی در ماه‌های آخر بارداری به خاطر افزایش دمای بدن یکی از دلایل توصیه به عدم رانندگی در این ماه‌ها است. یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود پزشکان، رانندگی را در سه ماهه سوم بارداری ممنوع کنند این است که قرار گرفتن پاها در یک حالت خاص سبب گرفتگی عضلانی و ورم کردن آنها می‌شود. بنابراین ممکن است شما ساعت‌ها در ترافیک بمانید و پاهای‌تان با ثابت ماندن دچار گرفتگی شوند و در نتیجه به راحتی نتوانید در مواقع ضروری از کلاچ و ترمز استفاده کنید و به دردسر بیفتید.



اگر می‌خواهید در دوران بارداری رانندگی کنید ...

اگر به هر دلیلی مجبور به رانندگی در دوران بارداری هستید، این نکات را رعایت کنید:

* شب‌ها رانندگی نکنید.

* وقتی پشت چراغ قرمز یا در ترافیک گیر کردید، پاها و زانوهایتان را تکان دهید و بچرخانید.

* اگر مسیرتان طولانی است، هر نیم ساعت یک بار ماشین را نگه دارید، پیاده شوید و 5 دقیقه راه بروید و حرکات کششی انجام دهید.

* از صحبت کردن با تلفن همراه حتی با هندزفری و سر و کله زدن با رادیوپخش حین رانندگی خودداری کنید.

* اگر فرزند دیگری دارید و او هنگام رانندگی شما، در حال غرغر کردن ست، یا سر به سرش نگذارید یا کناری پارک کنید و بعد از حل شدن مشکل‌تان به رانندگی ادامه دهید.

* به هیچ عنوان در ده روز آخر بارداری رانندگی نکنید.

* یبوست یکی از عوارض رانندگی‌های مداوم و هر روزه در دوران بارداری است. بنابراین همیشه یک بطری آب و چند میوه ی آب‌دار در ماشین بگذارید و حین رانندگی از خوردن‌ آنها غافل نمانید.

* در طول دوران بارداری، از روز اول تا آخر، تنها و با ماشین شخصی‌تان به مسافرت نروید.

* اگر مدام تهوع و سرگیجه دارید، رانندگی نکنید.

* اگر کمردرد ناشی از بارداری دارید، دور رانندگی را خط بکشید.

* هنگام رانندگی به سمت جلو متمایل نشوید و کاملا صاف به صندلی تکیه دهید.

* صندلی‌تان را تا جایی که می‌توانید از فرمان ماشین دور کنید.

* همیشه تلفن همراه‌تان کنارتان باشد تا بتوانید در مواقع ضروری از افراد خانواده یا اورژانس کمک بگیرید.

* اگر قرار است به روش سزارین زایمان کنید، یک هفته قبل از زایمان رانندگی نکنید.

* برای جلوگیری از کمردرد، یک بالشتک کوچک پنبه‌ای پشت کمرتان قرار دهید.

* اگر سابقه سقط جنین دارید، به هیچ عنوان رانندگی نکنید.

* اگر از هر نوع مشکلی در دوران بارداری رنج می‌برید، بهتر است قبل از اقدام به رانندگی با پزشک خود مشورت کنید.

* سعی کنید کارت خون و کارت ویزیت پزشک‌تان را همیشه همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی افتاد، دیگران بتوانند بهتر به شما کمک کنند.

* اگر تصادف کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است در اثر تکان‌های شدید حین تصادف، جفت از رحم جدا شده باشد و شما مجبور به زایمان زودرس شوید.
     
  
زن

 
نگرانی مردان درباره وازکتومی
رابطه عاطفی پدر و فرزند


برخی آقایان وقتی به تعداد دلخواه فرزندان خود می‌رسند، به فکر روشی برای پیشگیری دایمی می‌افتند. وازکتومی، انتخاب خوبی برای آنهاست، اما 6 نگرانی زیر، جلوی برخی از آنها را برای انجام این کار می‌گیرد.



1- وازكتومی پیری زودرس می‌آورد؟

اگر منظور از پیری زودرس، سفید شدن زودرس موهاست که باید گفت این مساله بیشتر علت ارثی دارد و در برخی از بیماری‌ها نیز دیده می‌شود. با توجه به اینکه در وازكتومی فقط راه خروج اسپرم‌ها از بیضه بسته می‌شود، هیچ‌گونه اختلالی در عملكرد عمومی ارگان‌های بدن و سیستم بدن ایجاد نمی‌گردد و به همین دلیل باید گفت پیری زودرس هیچ ربطی به وازكتومی ندارد.



2- وازكتومی سرطان‌زاست؟

با توجه به تحقیقات فراوان علمی انجام شده، احتمال بروز سرطان پروستات و بیضه بعد از وازكتومی افزایش نمی‌یابد و ارتباطی بین آنها وجود ندارد.



3- وازكتومی اختلالات ادراری می‌آورد؟

سیستم ادراری از نظر آناتومی کاملا جدا از سیستم تناسلی است. در وازكتومی کار روی سیستم تناسلی انجام می‌شود و سیستم ادراری کاملا دست نخورده باقی می‌ماند، بنابراین پس از وازکتومی هیچ مشکل ادراری به وجود نخواهد آمد.



4- وازكتومی در درازمدت باعث بیماری قلبی و فشار خون می‌شود؟

پس از وازكتومی، استرس‌های زندگی فرد (كه خود یکی از عوامل تشدیدكننده بیماری‌های قلبی‌ عروقی و فشار خون بالا است) كمتر می‌شود. از طرف دیگر، در جوامع پیشرفته وازكتومی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که استفاده از آن در حال افزایش است.



5- وازكتومی كمردرد می‌آورد؟

بر خلاف تصور برخی از مردم كه جریان مایع منی و تشكیل نطفه را مرتبط با كمر می‌دانند، جریان مایع منی مربوط به بیضه‌ها، كیسه‌های منی و پروستات بوده و ارتباط خاصی با كمر و بیماری‌های آن ندارد.



6- وازكتومی ریزش مو می‌آورد؟

وازکتومی هیچ‌ گونه تغییری در هورمون‌های مردانه به وجود نمی آورد و باعث ریزش مو نمی‌شود.
     
  
زن

 
اصول تنظیم خانواده در کم ‌خون‌ ها
تنظیم خانواده


اگر پزشک برای شما تشخیص کم‌ خونی داده و تحت درمان هستید شاید این پرسش را مطرح کنید که کدام‌ یک از روش‌ های تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری برای تان مناسب ‌تر است.



البته بحث ما در مورد کسانی است که با معاینه و نظر پزشک به کم‌ خونی مبتلا هستند نه به تشخیص و ارزیابی خودشان.



در مورد استفاده از قرص، همه مبتلایان به کم‌ خونی باید آسوده خیال باشند. حتی برای تالاسمی نیز ضرری در استفاده از قرص ضدبارداری گزارش نشده است.



در مورد آمپول‌ های یک ماهه نیز همانند قرص منعی وجود ندارد؛ زیرا منافعی که عاید خانواده‌ ها می ‌شود، از مضرات احتمالی بسیار بیشتر است.

در آمپول ‌های سه ماهه نیز نه تنها منعی وجود ندارد بلکه در کم‌ خونی ‌های فقر آهن، کم‌ خونی داسی شکل و تالاسمی به دلیل ماهیت این آمپول ‌ها منفعت بزرگی هم به مصرف ‌کنندگان می ‌رسد؛ زدن این آمپول‌ ها موجب کاهش خون ‌ریزی قاعدگی و حتی در مواردی قطع آن می ‌شود که این کاهش خون از دست رفته در افراد کم‌ خون مهم تلقی می ‌شود.



روش بعدی، آی ‌یو ‌دی است. تصور برخی از خانم‌ ها این است که استفاده از آی ‌یو‌ دی باعث به وجود آمدن کم‌ خونی در آن ها و یا تشدید آن می‌ شود. ضمن این که این تصور اشتباه را اصلاح می ‌کنم، به همه خانم‌ ها توصیه می ‌کنم واقعا به دنبال شناسایی و درمان علل کم‌ خونی خود باشند.



روش دیگری که وجود دارد، کاندوم است. همان طور که در مطالب قبل هم گفته شد، تنها روشی که در همه افراد، با هر بیماری که دارند و با هر دارویی که مصرف می ‌کنند بلامانع است، کاندوم است که اتفاقا علاوه بر اثر بخشی بالا، دو منظوره نیز هست، یعنی پیشگیری از بارداری و پیشگیری از انتقال بیماری ‌های مقاربتی.



بعد از این، می‌ رسیم به روش بستن لوله‌ ها در خانم‌ ها و آقایان، وقتی قرار باشد بستن لوله‌ ها برای خانم‌ ها در نظر گرفته شود، حتما در بیمارستان و توسط متخصص بی‌ هوشی، متخصص زنان یا جراح، نظارت کامل و معاینات صورت می ‌گیرد که از این بابت جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در مورد بستن لوله‌ ی آقایان نیز که عمل، سرپایی است و بدون ریختن قطره ‌ای خون امکان ‌پذیر است.
     
  
مرد

 
قوي ترين داروي سرماخوردگي و گلودرد

پزشکان به افرادي که دچار "گلودرد غير چرکي" هستند مصرف ماده خوراکي را به عنوان يک داروي تسکين دهنده "التهاب" توصيه مي کنند.

پزشکان به افرادي که به دليل "سرماخوردگي" دچار مشکل سرفه مزمن شده اند اما دچار چرک گلو نيستند شکلات را به عنوان يک دارو براي رفع مشکل سرفه مزمن پيشنهاد مي کنند.

گفتني است يک عنصر مشتق شده از "کاکائو" به نام "تئوبرومين" مي تواند کمک به کاهش فعاليت "عصب و رگ"، که بخشي از "مغز" است که مسئول ايجاد سرفه است منجر شود.

بررسي ها نشان مي دهند اين نتايج با بررسي بر روي 300 نفر که "سرفه" مدام داشته اند به مدت 14 روز بدست آمده است.

پزشکان به اين افراد روزي 2 نوبت شکلات داده اند و دريافته اند که بهبودي افراد از سرفه مزمن در حدود 60 درصد بوده است.

پژوهشگران همچنين دريافته اند که مصرف شکلات مي تواند باعث افزايش "قدرت بينايي" در افراد شود، زيرا شکلات جريان خون به مغز را بهبود بخشيده و با افزايش جريان خون به "شبکيه ي چشم"
، افراد ديد قوي تري نسبت به گذشته بدست مي آورند.

===============================

آلوئه ورا را به پوستتان نزنید

یک متخصص پوست، مو و زیبایی و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص خواص آلوئه ورا بر پوست گفت: گیاه آلوئه ورا بیشتر نقش مرطوب کننده برای پوست دارد و این گفته ها که ژلاتین این گیاه برای جوانسازی موثر است صحت ندارد، اما در داروهایی که برای جوان سازی استفاده می شود، یک دوزاژی از عصاره آلوئه ورا در آن موجود است.

وی اظهار داشت: بیشترین اثر آلوئه ورا در آبرسانی به پوست است و باعث رطوبت رسانی به پوست و مو می شود و مانع از خشکی و ترک خوردگی پوست می شود.

وی در ادامه گفت: در کتابهای قدیم اثری از آلوئه ورا برای جوان سازی پوست قائل بودند و می گفتند؛ موادی درآلوئه ورا موجود است که مانع چروک پوست می شود، ولی اینها بیشتر در طب سنتی مطرح است و در طب نوین نقش این گیاه فقط به عنوان مرطوب کننده مطرح است.

این متخصص پوست گفت: ما هرگز به بیمار توصیه استفاده از ژلاتین این گیاه بر روی پوست نمی کنیم، زیرا یکسری مواد شیمیایی و عناصر دیگری هم در این گیاه است که امکان ایجاد حساسیت روی پوست می کند.

وی در پایان گفت: آلوئه ورایی مفید است که در کارخانه فرآوری شده و مواد مضری که ممکن است تحریک پوستی ایجاد کند از آن جدا شده باشد.
     
  
مرد

 
اگر غلظت خون دارید، بخوانید

بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودکار بالاست.

در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود.

خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند.



در صورت عدم کنترل و درمان غلظت خون، بیماری هایی مانند زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی بروز می کنند.

در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف برخی داروها است. در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود. برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند.

در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم
     
  
صفحه  صفحه 32 از 62:  « پیشین  1  ...  31  32  33  ...  61  62  پسین » 
علم و دانش

Medical News | اخبار پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA