انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 64 از 64:  « پیشین  1  2  3  ...  62  63  64

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
کاکائو و شکلات چه خواصى دارند؟

آیا شکلات براى بعضی ها غذایى عالى و ایده ال و براى بعضى دیگر غذایى مسموم است ولى حقیقت غیر از این است کاکائو و یا شکلات داراى مواد چربى و پر کالرى است و اگر آن را بعد از غذا بخورند مخصوصا اگر غذاها سنگین و پرچربى باشند دستگاه هاضمه را به زحمت مى اندازد.

ولى کسانى که در جاهاى سردسیر هستند و غذاى ساده اى مى خورند و شکلات و کاکائو را به خوبى هضم و تحمل مى کنند و عوارض ناگوارى از مصرف آن در خود نمى بینند.

شکلاتى که شما هم خورده اید مخلوطى است از آرد کاکائو و شکر با حجم کمى که دارد غذایى کامل است و شانزده گرم آن براى یک لیوان شیر کافى است ؛ زیرا صد گرم شکلات داراى پانصد کالرى حرارت است .

شکلات به علت چربى زیادى که دارد هضم آن مشکل است و چون قابض است تولید یبوست مى کند. کسانى که ورم مفاصل و رماتیسم دارند و یا از نظر کلیه ها و کبد علیل هستند نباید آن را بخورند.

دانه کاکائو داراى پنجاه درصد چربى است . کره کاکائو سفت است ؛ رنگ آن سفید مایل به زردى است ، براق و با بوى شکلاتى است که طب آن را براى تهیه شیاف به کار مى برند. براى خانمها از آن ماتیک ، کرم و محصولات زیبایى مى سازند، در صنایع عطرسازى هم آن را مصرف مى کنند.

اخیرا کشف کرده اند که شکلات سرشار از کلسیم و فسفات دوشو است . هم چنین داراى ویتامین Dمى باشد که این ویتامین براى تهیه کلسیم استخوانها نقش مهمى به عهده دارند. بنابراین شکلات غذایى است که ضد سستى استخوانها مى باشد و مى توان به بچه ها داد به شرطى که از مقدار معینى تجاوز نکند.

کاکائو داراى دو درصد ” نئوبرومین ” و ” کافئین ” است که مصرف آن براى تقویت اعصاب کسانى که کارهاى فکرى مى کنند مفید است و در عین حال داراى اوکسالات دوکلسیم است که این ماده ، شکلات را براى کسانى که نقرس دارند یا چاق هستند و یا امراض کبدى و یا رماتیسم دارند زیانبخش کرده است .

مصرف کاکائو و شکلات براى چه کسانى تجویز مى شود؟

ورزشکاران . کسانى که کارهاى سخت بدنى مى کنند و احتیاج به غذایى دارند که با حجم کم ، کالرى زیادى داشته باشد. کسانى که کارهاى فکرى دارند (به شرطى که کبد آنها سالم باشد و به مقدار خیلى کم مصرف نمایند.)
کودکان از سه سالگى به بعد (به شرطى که هر روز از ۲۵ گرم تجاوز نکند و آن هم باید حالت آنها را بررسى کرد که اگر عکس العمل بدى در آنها ظاهر نمى شود) مصرف نمایند.
کسانى که به بیمارى قند مبتلا هستند تقویت شوند، اگر دستگاه هاضمه آنها به خوبى کار مى کند مى توانند به اعتدال آن را مصرف کنند.
کاکائو و شکلات را چه کسانى نباید بخورند؟

کسانى که به بیمارى قند مبتلا هستند زیرا شکلات داراى مقدار زیادى مواد قندى است . (در حال حاضر شکلات هاى مخصوصى براى اشخاص مبتلا به دیابتیک مى سازند که مقدار قند آن کاهش یافته است .)
کسانى که عوارض کبدى دارند و از آن ناراحت هستند نباید کاکائو و شکلات بخورند.
کسانى که شکلات گردو یا بادام و یا پسته را شکلات ساده تر ترجیح مى دهند و عقیده دارند زودتر هضم مى شود اشتباه مى کنند زیرا شکلات مایع یعنى آمیخته با شیر و یا آب زودتر از شکلات سفت و مخلوط به بادام و پسته هضم مى شود.
بطور کلى شکلات و کاکائو را باید در فاصله غذا خورد و هر کس هم باید طبیعت خود را امتحان کند و ببیند شکلات و کاکائو با مزاج او سازگار است یا نه ؟
نوشابه مطبوع کاکائو براى تقویت استخوانها :

اگر پوست هسته کاکائو را دم کنند نوشابه مطبوعى از آن به دست مى آید که بوى شکلات دارد و داراى مقدار زیادى ویتامین است و بعلاوه براى تقویت استخوانها مفید است ، مخصوصا کسانى که دارى نرمى استخوان (راشیتیسم ) هستند این جوشانده را مصرف مى کنند.

تهیه : مقدار پوست هسته کاکائو براى تهیه این جوشانده یک قاشق سوپ خورى در یک پنجم لیتر آب است که باید پنج دقیقه آن را جوشانیده و ده دقیقه دم کرد و مصرف نمود.

توجه شود :

از کاکائو، کارامل ، کرم و بستنى هم درست مى کنند که مصرف آن براى اشخاصى که شکلات تجویز شده مجاز است . کاکائو و شکلات در مقابل هوا و یا طول زمان فاسد مى شود. باید توجه کنید که همیشه تازه آن را مصرف کنید.
علامت شکلات خوب این است که باید نرم و براق باشد. وقتى آن را مى شکنید داخل آن سوراخ ، سوراخ و ناهماهنگ نباشد. بوى آن باید مطبوع باشد. در آب کاملا حل شود و فضولاتى از خود باقى نگذارد.


به گفته یگ گروه از دانشمندان شکلات سیاه می تواند از شکلات شیری سالم تر باشد. محققان در اسکاتلند و ایتالیا می گویند خواص ضداکسیدی (آنتی اکسیدان) شکلات سیاه به مراتب مرغوب تر از شکلات شیری است.

خواص ضداکسیدی می تواند از قلب و عروق در مقابل مضرات اکسایش محافظت کند. تاثیر اکسایش بر بدن مشابه اکسیده شدن و یا همان زنگ زدن فلزات است.
این گروه از دانشمندان با انتشار مقاله ای در نشریه “نیچر” گفتند که افزودن شیر به شکلات ممکن است این خواص را خنثی کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که شکلات ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری های قلبی یا حتی سرطان کمک کند. درحالی که در برخی مطالعات بین شکلات سیاه و نوع شیری آن تمایز قائل شده اند، اما بسیاری از کارشناسان به این تفاوت اعتقاد ندارند.

در تازه ترین تحقیقات، پژوهشگران “دانشگاه گلاسکو” در بریتانیا و ” موسسه ملی پژوهش های مواد غذایی و تغذیه” در ایتالیا خواص هر دو نوع شکلات را آزمایش کردند. آنها ۱۲ داوطلب سالم، شامل هفت زن و پنج مرد، را استخدام کردند و از آنها خواستند شکلات سیاه و شیری بخورند.

دانشمندان دریافتند که داوطلبان برای کسب یک میزان از ضداکسیدها، باید دو برابر شکلات سیاه، شکلات شیری مصرف کنند.
شکلات سیاه سطح ضد اکسیدی خون را به میزان تقریبا ۲۰ درصد بالا می برد.
hi dr!
     
  

 
خواص سیر



سیر یک گیاه علفی دوساله و چند ساله است که از خواص دارویی زیادی برخوردار است از جمله مهمترین آنها تاثیر این گیاه در رفع گرفتگی عضلانی است.

سیر در کاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است. تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیر می‌تواند بسیاری از انواع باکتریها، برخی از ویروسها، عفونتهای قارچی و حتی انگلهای روده‌ای را از بین ببرد. سیر همچنین بطور سنتی جهت درمان برونشیت مزمن، سرماخوردگی، سیاه‌سرفه و آسم ناشی از برونشیت مصرف می‌شود.

موارد منع مصرف سیر :

سیر را در دوران شیردهی و بارداری نباید مصرف کرد.

مهمترین بخش این گیاه که مصرف دارویی و طبی دارد، هسته آن است هر هسته سیر از ‪ ۴‬تا ‪ ۲۰‬دانه تشکیل شده است و وزن هر دانه به حدود یک گرم می‌رسد.

سیر در قالب نواحی ایران بخصوص در نواحی شمالی کشور می‌روید و ارتفاع ساقه آن به ‪۳۰‬ تا‪ ۱۰۰‬سانتی متر می‌رسد.

گلهای سیر به رنگ صورتی کم رنگ یا سبز متمایل به سفید است که هر بوته آن هشت تا بیست حبه دارد.

یکی از راههای مصرف سیر استفاده از دانه خشک شده آن به میزان دو تا چهار گرم بصورت سه بار در روز است. در حال حاضر سیر در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود، پیازهای تازه خاصیت دارویی دارند که آنها را با زرد شدن برگها در اواخر تیر تا مهرماه برداشت می‌کنند. سیر اولین بار در آسیای مرکزی کشت شده است و قرن‌ها است که بعنوان ادویه، سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه‌ای تا آسیای مرکزی استفاده می‌شود.

مصرف خارجی آن باعث تحریک و سوزش پوست بدن شده و ممکن است باعث ایجاد التهاب و تاول شود. سیر عمدتا در درمان نفخ شکم، ورم روده و بعنوان خاصیت کرم‌کشی بصورت داخلی مصرف می‌شود.

سیر به عنوان ادویه در غذاهای گوشتی، سس و سوپ به کار می‌رود و بطور گسترده‌ای در کشورهای منطقه مدیترانه و در شرق استفاده می‌شود.

بوی سیر که برای برخی از افراد مشمئزکننده و زننده است جذب خون می‌شود و در نتیجه از طریق تنفس و حتی پوست بدن فرد به مشام می‌رسد.

کارشناسان گیاهان دارویی در سرتاسر جهان این گیاه را به عنوان یکی از مهمترین داروهای گیاهی تلقی می‌کنند. این گیاه در میان بسیاری از فرهنگها در طول هزاران سال هم مصرف غذایی و هم مصرف دارویی داشته است.

گفته می‌شود کارگران ساختمانی که اهرام مصر را می‌ساختند برای مراقبت از خود در قبال بیماریها سیر مصرف می‌کردند همچنین گورکنان فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم عصاره سیر مصرف می‌کردند تا از ابتلای آنها به طاعون که جان بسیاری از انسانها را در اروپا تلف کرد، پیشگیری کند
hi dr!
     
  

 
لیمو میوه ای سرشار از مواد مغذی و دارای خواص درمانی



لیموشیرین حاوی مواد مغذی مفیدی همچون ویتامین ‪ B‬و ‪ C‬و ریز مغذی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونویید است که کاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از سلامت ، ویتامین ‪ B‬و انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصر”سلنیوم” درلیموشیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال‌های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می‌شود.

دکتر”مسعود کیمیاگر” متخصص تغذیه می‌گوید لیمو شیرین غنی از عناصر قلیایی است و حالت تازه‌کننده دارد و اگر در چای ریخته شود طعم مطبوعی به چای می‌بخشد.

این میوه در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی ازبدن را دارد.

در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می‌شود.
ارزش غذایی لیموشیرین :
ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪ ۲۹/۸‬کالری، ‪ ۰/۷۴‬گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵‬گرم قند ‪ ۰/۱۴‬گرم چربی ‪ ۲/۸‬گرم فیبر ‪ ۱۰‬میکروگرم اسید فولیک ‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪ C‬است.
ترکیبات لیمو شیرین:
اسید سیتریک و ویتامین ‪ :C‬مهمترین ترکیبات قابل توجه لیموشیرین ، اسید سیتریک و ویتامین سی است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده‌است.

مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال، همان مقدرا ویتامی سی را به بدن می‌رساند.



نقش پیشگیری‌کننده ویتامین سی موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ها به اثبات رسیده است.

درصورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی مقدار ‪ ۷۷‬میلی گرم ویتامین سی به بدن می‌رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ‪۵۳‬ میلی گرم ویتامین سی است.

بنابراین توصیه شده است که لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند.

پتاسیم: پتاسیم به مقدار قال توجهی در لیموشیرین یافت می‌شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار نماید.

اسید فولیک: اسید فولیک موجود در لیموشیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می‌کند.

افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.

کلسیم : این میوه از میوه‌های پرکلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می‌کند.

همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.

پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به کلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌کنند و خوردن آن را بلافاصله پس از غذا منع کرده اند.


لیمو شیرین چرا تلخ است؟
علت تلخی لیموشیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است.

مهندس علیرضا پیوندپور کارشناس بیوشیمی و استاد دانشگاه درباره تلخی لیموشیرین می‌گوید: هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن به تلخی می‌گراید.

وی می‌گوید هنگامی که لیموشیرین را برش می‌زنیم، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود.

در بین مرکبات، نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند و هر چه درجه شیرینی یک میوه بیشتر باشد تلخی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

این کارشناس می‌گوید تلخی این میوه اثر منفی بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و این ویژگی جزء طبیعت این میوه محسوب می‌شود.

لیموشیرین مطلوب و خوب، پوست نرم دارد و هر چه سنگین‌تر باشد، پرآب تر است.
hi dr!
     
  

 
آلوئه ورا یا «صبرزرد» ، ” Aloe Vera ” ، گیاه درمانگر ، و یا ” یک داروخانه در یک گیاه ” ( مرجع کامل اطلاعات )

اسامی دیگر گیاه صبرزرد (آلوئه ورا)، “صبر تلخ” یا “شاخ بزی” است که در استان بوشهر با نام‌های محلی گل سگله، گل قبر یا چادروا شناخته می‌شود.نام های دیگر این گیاه “لاله بیابان” و «گیاه جاودانگى»، «گیاه دارویى»، «گیاه ملکه» است.گیاه صبر زرد دارویی با نام علمی ‪ Aloe Vera‬از جمله گیاهان دارویی با ارزش دنیا است که در فضای باز و در برخی مناطق دیگر کشور در گلخانه کاشت می‌شود.صبر زرد گیاهی است با ظاهر بوته‌ای انبوه، پایا، همیشه سبز، شاداب و پر طراوت و ارتفاع حدود ‪ ۶۰‬سانتی متراست که دارای ساقه چوبی کوتاه به ضخامت ‪ ۵‬الی ‪ ۱۰‬سانتی متر و برگ‌های نیزه‌ای شکل که مستقیما به محور ساقه متصل هستند می‌باشد.

گیاه دارویی صبر زرد با اقلیم جنوبی کشور ایران سازگار است و به خوبی در استان‌های جنوبی که دارای منابع آبی کمی هستند قابل پرورش است.

این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است که در استان‌های جنوبی کشور ایران به خصوص استان بوشهر و استان هرمزگان رشد می‌کند.

Aloe Vera چیست؟

این گیاه، خاص مناطق آفریقایى است که به آن زنبق بیابانى یا صحرایى هم مى گویند. در برخى کشورها با نام هایى چون «گیاه جاودانگى»، «گیاه دارویى»، «گیاه ملکه» و… نیز نامیده مى شود.
وقتى برگ آن بریده شود، ژلى از داخل گیاه خارج مى شود که اثر دارویى خارق العاده اى دارد. نام این گیاه از زبان عربى به سایر زبان ها آمده است. در زبان عربى Aloe به معناى «تند و تیز و تلخ» است. علت این نامگذارى به طعم و مزه مایع داخل برگ گیاه مربوط مى شود. نخستین بار مصرى ها این گیاه را براى درمان زخم ها، سوختگى ها و عفونت ها به کار مى گرفتند. پس از آنها یونانى ها، اسپانیایى ها و آفریقایى به شیوه ها و منظورهاى مختلف از این گیاه استفاده مى کردند. براى مثال شکارچیان آفریقایى از ژل آن بر بدن خود مى مالیدند تا عرق نکنند و بدنشان بوى بد نگیرد!

از دهه ۱۹۳۰ به بعد تحقیقات علمى و وسیعى بر روى ترکیبات و خواص دارویى این گیاه انجام شد و دریافتند ژل صاف شده این گیاه قدرت عجیبى در درمان زخم ها و سوختگى ها دارد.


معرفی گیاه:

Aloe vera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا ۴ پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ ترشح می شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک می شود، سبب تولید شیره Aloe می شود. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهرى شبیه به کاکتوس، گیاهى دائمى، گوشتى و آبدار است .گیاه آلوئه Aloe که به نام شاخ بزی معروف است، در منزل و آپارتمان قابل نگهداری است. آلوئه­ورا Aloe vera گونه­ وحشی این خانواده است که گرچه زینتی نیست اما معروف و پر بهاء است و یکی از منابع بسیار خوب مواد دارویی و بهداشتی است.

آلوئه ساپوناریا گونه دیگری از گیاه آلوئه است که برگ­های گوشتی، مثلثی شکل با نقش و نگارهای سبز رنگ پریده دارد. این گیاه بسیار زیبا بوسیله قلمه­های ساقه تکثیر می­شود و آن را در یک محیط پر نور پرورش می­دهند.آلوئه فِرَگرَنس یا آلوئه برگ درشت، و آلوئه درختی از دیگر انواع گیاه آلوئه بشمار می­روند.در میان آلوئه‌ها سایوناریا و آلوئه آربورسنس Aloe arboresence در منزل کشت و کار مناسب­تر و سریعتری دارند.

تکثیر گیاهان آلوئه بوسیله قلمه، ساقه و بذر امکان­پذیر است. گیاه آلوئه شاخه گل ­دهنده زیبا با گل­های نارنجی دارد وقتی گل­های نارنجی به بذر تبدیل می­شوند، قابل رویش و جوانه زدن هستند. آلوئه ­ورا Aloe vera بوسیله تقسیم بوته و بذر تکثیر می‌شود. در آلوئه‌های دیگر امکان بوجود آمدن پا جوش در روی ریشه­های اصلی­ کمتر از گیاه آلوئه­ ورا است.

تاریخچه :

آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند. داستان هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا و نفرتی تی از آلوئه ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه ای شان گفته می شود.کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است . اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کارى هاى روى ظروف در معابد باستانى مصر کشف شده است. در افسانه هاى به جاى مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهى چنان گرامى بوده که افراد براى حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه اى از برگ هاى آلوئه ورا تقدیم مى کردند.اما مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قدیمى ارسطو یکى از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.

اما مصریان باستان تنها ملتی نبودند که آلوئه ورا را می شناختند براساس منابع قدیمی ارسطو یکی از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است. او رایزن الکساندر کبیر نیز بوده است. قدر و ارزشی که او برای آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است که در سال ۳۳۳ قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند. این جزیره به دلیل رویش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می شد.
گونه شناسی:

اکسید معجزه آسای آلوئه ورا گیاه «آلوئه ورا» گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می کند. آلوئه ورا با اینکه به خانواده زنبق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاکتوس دارد. در بین بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخیص داده شده که دارای ارزش غذایی هستند.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ های پهن تیغ دار. اگر تیغ هایی را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است. از آلوئه که امروز در تمام دنیا کاشته می شود برای درمان گستره وسیعی از بیماری ها از انواع میگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگی استفاده می شود.
ژل آلوئه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، از آن جمله می توان به درمان اگزما و سایر مشکلات و حتی عفونت های پوستی، سرمازدگی، سوختگی، ترمیم جای عمل سزارین، هموروئید و انواع دیابت اشاره کرد.
آلوئه ورا در طب سنتی ۵ هزار ساله هندی، آیورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می شود. تمدن های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه ورا را گرامی می داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگ های آلوئه ورا را بالای در خانه هایشان آویزان می کنند.

اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی بدیل آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد. اغلب مردم به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضدآفتاب ها، مرطوب کننده ها و کرم های سوختگی با آلوئه ورا آشنا هستند. اما امروزه حضور رو به فزونی آلوئه در محصولات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم. تولیدکنندگان شامپو مدعی هستند که اسیدیته معادل ۵/۴ این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ایده آل کرده است. در حالی که متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه می کنند.


ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟

باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند. ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند. این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است. آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدها، روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند. کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.

حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است!

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B12 ، B6 ، B2 ، B1 ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست. بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است. تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را مى توان به جمع شدن تعدادى نوازنده در یک گروه بزرگ موسیقى تشبیه کرد. (همان طور که هر کدام آنها، هرگز و به تنهایى اثر و جاذبه اجراى گروهى و دسته جمعى را ندارند.)

ژل Aloe حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.از ژل Aloe برای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند.

شیرة ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمیشود. با میزان مصرف کمتر، شیرة Aloe می تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازة سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است.

عصارة Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است، از آن برای درمان عفونتهای میکروبی مجاری معده ای-روده ای نیز می توان استفاه کرد. چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخمها میشود کاهش می دهد برای درمان زخمهای معده نیز مؤثر است.تحقیقات اخیر نشان داده که “مانوز استیله” به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است. مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV) تا حد زیادی بالا میربرد. اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

ژل خوراکی آلوئه ورا شامل بیش از ۷۵ مواد مغذی از لحاظ غذایی و ۲۰۰ ترکیب فعال، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است. این ژل بی نهایت مطبوع است.

در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن طویل است. از بارزترین خواص آلوئه ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است. مصرف خوراکی آلوئه ورا نیز به گوارش غذا کمک می کند، سلامتی قلب و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می کند، تولید انرژی را افزایش داده، درد مفاصل را تسکین می دهد، شش ها را پاک می سازد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و زخم ها و جراحات را ترمیم می نماید. اما با وجود خواص بسیار آلوئه ورا و با آنکه تاکنون هیچ عوارضی از مصرف آن گزارش نشده است پزشکان مصرف خوراکی آن در طول دوران بارداری و شیردهی را برای خانم ها منع می کنند. آلوئه ورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام ها و القاب زیادی برای خود کسب کرده است از جمله: گیاه درمانگر، گیاه سوختگی، دکتر گلدانی و گرز بهشتی.

در حال حاضر محصولات مختلفی از این گیاه در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارویی در دنیا تولید و عرضه می‌شود.

در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی در کپسول ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است.
مرور کلی خواص داروئی :



صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .

۱)تقویت کننده بدن است

۲)یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند

۳)برای معالجه آسم مفید است

۴)سوء هاضمه را برطرف می کند

۵)در معالجه صرع مفید است

۶)اثر ضد کرم درد

۷)خون را تصفیه می کند

۸)برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید

۹)اگزما را درمان می کند

۱۰)برای معالجه اسهال خونی مفید است

۱۱)برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید

۱۲)گرفتگی کبدی را برطرف می کند

۱۳)برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید

۱۴)صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید

۱۵)مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند

۱۶)برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید


خواص درمانی گیاه صبر زرد :


قرنهاست که برگ‌های گیاه صبر زرد به طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می‌شود اثرات درمانی مختلفی که برای این گیاه عنوان شده غالبا بر اساس سابقه طب سنتی است اما مطالعات بالینی نیز در سالهای اخیر روی آن صورت گرفته است.

در یک مطالعه گسترده استفاده موضعی از ژل این گیاه موجب التیام زخم‌های به جا مانده از آکنه روی صورت شد.

این گیاه دارویی در درمان آرتریت، آسم، سندرم خستگی مزمن، سوء هاضمه و اختلالات روده‌ای، اختلالات پوستی، آسیب‌های ورزشی و زخم‌های داخلی و خارجی اثر بخش است.

ژل گیاه صبر زرد بصورت موضعی برای درمان سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی ها، آکنه و التهاب مخاط دهان کاربرد دارد.

کاربرد موضعی الوئه ورا بر روی زخم‌های جراحی مجاز نیست زیرا بهبود زخم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

برگ بوته‌های گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته‌ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می‌شود.

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است.

آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می‌میرد و محیط رشد آن معمولا باید بالاتر از دو درجه باشد و به‌همین دلیل‌مناطق جنوبی کشور که درجه حرارت دراین مناطق به صفر درجه‌نمی‌رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می‌شوند.

این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می‌شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می‌کند.

براساس مطالبی که توسط دانشگاه فلوریدا منتشر شده ، منشاء این گیاه که به علت رویش آن در مناطق بیابانی به ” لاله بیابان ” مشهور است آفریقا بوده و در ایران باستان از آن استفاده می‌شد.

در کشورهای کارائیب آلوئه‌ورا فقط به‌صورت برگ فروخته می‌شود و در خانه‌ها مردم به عنوان کمکهای اولیه از آن نگهداری می‌کنند.

یکی از دلایلی که این گیاه از آفریقا به مناطق دیگر جهان منتقل شده است موثر بودن آن در درمان برخی بیماریها بود و مسافرانی که با لنجها به سفر دریایی می‌پرداختند این گیاه را به‌ عنوان کمکهای ‌اولیه به‌همراه خود می‌بردند.

آلوئه ورا دارای هورمونها و ترکیباتی است که بلافاصله زخم را ترمیم می کند و برای بیماریهای گوارشی از جمله زخم معده موثر است.

هم اینک ‪ ۲۰۰ماده دارویی از گیاه آلوئه‌ورا تولید شده است و از پوست آن نیز مواد آنتی کانسر جدا شده است.

به‌گفته برخی اساتید و متخصصان از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می‌شود و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.

هم‌اینک کمپانیهای بسیاری در جهان از آلوئه‌ورا در تولید صنایع غذایی،مربا، نوشابه‌ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهای آلوئه‌ورا، مربا، چای، بستنی، عسل، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج و چای استفاده می‌کنند.

از محصولات آلوئه‌ورا در صنایع بهداشتی از جمله تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترمیم سریع پوست آنها ، استفاده می‌شود.

برای استفاده تجاری‌از این گیاه باید مسیر درست کار کردن آن را بدانیم یعنی به عنوان یک سرمایه‌گذار باید ببینیم که‌در چه مناطقی چه محصولاتی و چگونه باید تولید کنیم و برای کشت تجاری نیز باید کشاورزانی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند، آموزشهای لازم را طی کنند.
مرکز پژوهشهای بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم ایران ، تنها عضو منطقه خاورمیانه این انجمن است که مقر آن در تکزاس آمریکا می‌باشد.

دانشمندان اسپانیایی از گیاه آلوئه ورا ژلی ساخته‌اند که می‌تواند عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی‌تر کند.

‪ ، medlineplus.comبا استفاده از این ژل می‌توان میوه‌ها را پوشاند و زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی‌تر کرد.

از ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی و التهابات و حساسیت‌های پوستی استفاده می‌شود.

محققان اسپانیایی می‌گویند با استفاده از این ژل خوردنی می‌توان میوه‌ها را تازه نگه داشت.

این ژل که طعم و ظاهر غذاها را تغییر نمی‌دهد می‌تواند به صورت یک پوشش کاملا طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی شود که بعد از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود.



۵ دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه ورا:



۱) قالب های ساختاری بدن: آمینواسیدها، اجزا و قالب های ساختار بدن ما هستند. هشت آمینو اسید ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی شود. نوشیدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسید های ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ کنید. آلوئه ورا تنها گیاهی است که آمینو اسید های مشابه و ضروری بدن را می سازد.

۲) ضدالتهاب و عصبانیت: ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.

۳) ویتامین های موجود در آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا شامل ویتامین های A، B1، B2، B6، B12، C، E اسید فولیک و نیاسین است. بدن انسان به سادگی نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره کند، بنابراین نیاز داریم که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین ها را به طور مکمل بگنجانیم.

۴) میزان مواد معدنی: بعضی از مواد معدنی در آلوئه ورا یافت شده است که شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی است. نوشیدن ژل آلوئه ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی های بدن است.

۵) بهداشت و سلامت دندان : آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می کنند


«صبرزرد» در جزیره قشم :

تاریخچه گیاه «آلوئه ورا» یا «صبرزرد» و اثرات دارویی آن به ۶ هزار سال قبل باز می گردد. از گذشته های دور، ژل این گیاه برای درمان زخم های عفونی و ترمیم سوختگی و بریدگی مورد استفاده بوده است.
با پیشرفت علم دارو سازی و شناخت خواص دارویی گیاهان در نیمه قرن بیستم، ماده مسهل حاصل از عصاره برگ آلوئه شناخت شد و سالیان طولانی این گیاه برای استخراج مسهل قوی آن در جزایر کارائیب بطور مصنوعی کاشته می شد. براساس اظهار نظر سالخوردگان قشمی، گیاه آلوئه ورا یا «صبر زرد» از سالیان طولانی در جزیره قشم وجود داشته است و خاستگاه آن آفریقا است. به نظر می رسد، در طی قرون گذشته این گیاه توسط بازرگانان یا جهانگشایان به جزیره قشم حمل شده و با سازگاری با شرایط آب و هوای قشم و به علت اثرات شفابخش آن به گیاه معجزه گر مشهور شده است.

«صبر» نام فارسی آن است و صرفنظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن را روی قبرها می کارند و نشانه ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است . برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است. در جزیره قشم تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم شهر «سوزا» به صورت چند هکتار فشرده که عملاً قبرها را کاملاً در بر گرفته است، می توان مشاهده کرد.

آلوئه ورا نخستین بار با ارزش دارویی «ترمیم کننده زخم سوختگی و نیش حشرات» معرفی شده و اکنون صرفنظر از مصرف گسترده در تمامی مواد آرایشی، بهداشتی و داروهای ترمیمی، جایگاه مصرفی و سیعی را در نوشابه ها و مواد غذایی به دست آورده است. آلوئه و را گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می یابد و نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. بر اساس تجارب پژوهشی، مرکز پژوهشی های بیوتکنولوژی خلیج فارس منطقه آزاد قشم، کارخانه تولی
hi dr!
     
  

 
پرتقال را فراموش نکنید **(اثرات درمانی پرتقال)



* اثرات‌ درمانی‌ پرتقال‌:
بسیاری‌ از بیماری‌ها را می‌توان‌ باپرتقال‌ درمان‌ کرد:
الف‌ – اگزما: پوست‌ پرتقال‌ راتکه‌ کرده‌ به‌ شکل‌ ضماد درآورده‌ آن‌گاه‌ روی‌ ضایعه‌ پوستی‌ قرار دهید.
ب‌ – درمان‌ سرفه‌ با پوست‌پرتقال‌: پوست‌ پرتقال‌ را جوشانده‌ واز آن‌ استفاده‌ کنید.
ج‌ – پیشگیری‌ از چین‌ وچروک‌ صورت‌: برای‌ این‌ کار تخم‌پرتقال‌ را له‌ کنید و به‌ صورت‌ ضماددرآورید و شب‌ روی‌ پوست‌ صورت‌بگذارید.
د – درمان‌ و رفع‌ سکسکه‌:برگ‌ پرتقال‌ را در دهان‌ خوب‌ بجوید وآب‌ آن‌ را فرو ببرید.
ه – دفع‌ انگل‌ روده‌: یک‌ لیوان‌آب‌ پرتقال‌ را با کمی‌ نمک‌ مخلوط ومیل‌ کنید.
ت‌ – جوش‌ خوردگی‌استخوان‌: هنگام‌ شکستگی‌استخوان‌ از آب‌ پرتقال‌ به‌ مقدار زیاد وروزانه‌ استفاده‌ نمایید.
ث‌ – تقویت‌ اعصاب‌: پرتقال‌اعصاب‌ را تقویت‌ می‌کند و قدرت‌تمرکز به‌ وجود می‌آورد. سایربیماری‌هایی‌ که‌ می‌توان‌ با پرتقال‌درمان‌ کرد: درمان‌ نقرس‌ و روماتیسم‌ -درمانی‌ بی‌خوابی‌ – درمان‌ سرخچه‌ -پیشگیری‌ از بیماری‌های‌ قلبی‌ -پیشگیری‌ از سرطان‌ها (به‌ خصوص‌سرطان‌ نای‌ – لوزالمعده‌ – معده‌ )
hi dr!
     
  

 
تأثیر گل و گیاه روی حالت روحی افراد



طبیعت و زیبایی های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست، پس زیبا است اگر بتوانیم با شاخه ای گل و یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم. آغاز سال جدید فرصت خوبی برای این کار است.

گل در نگاه نخست

نتایج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسی دانشگاه روگرز (Rutgers) در نیوجرسی آمریکا نشان می دهد، ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما مهم جهت کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است که در این بین کاشتن گل و گیاه و یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد.
پژوهش ها نشان می دهد خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود.
پروفسور جنت هاویلند جونز- روانشناس- از دانشگاه روگرز می گوید: «نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی- روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند؛ در واقع گل عاملی جهت تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.»

یافته های جدید


ده ماه مطالعه مستمر پژوهشگران دانشگاه روگرز درباره رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد نتایجی را به این شرح نشان داد:


- گل و گیاه به ویژه دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل به سرعت می تواند روحیه شخص را تغییر داده و او را شاد و هیجان زده کند. لبخند، اولین و مهم ترین نشانه این تغییر است. احساس شادی و سرزندگی در همه افراد و در هر سنی به سرعت و به خوبی نمایان می شود.


- گل نگاه کردن یا دریافت گل- می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تأثیر گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون کند، به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان- منزل، محل کار و...- گل و گیاه وجود دارد بیش از دیگران- دو تا چهار برابر- آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند، بنابراین پژوهشگران توصیه می کنند همواره یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید خود داشته باشید.


- هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل می تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل کند که این به ویژه درباره همسران، فرزند و والدین بسیار با اهمیت است.


- گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش (well being)،احساس شادی و رضایت (happiness)، صمیمت (intimacy) و آرامش (calm) در افراد می شود. رنگ گل ها نکته بسیار پراهمیتی است، به طوری که گل ها با رنگ ملایم- صورتی، سفید، بنفش و...- حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل ها با رنگ های گرم و تند- قرمز، زرد، نارنجی و...- حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برد.


- گل نشانه مشارکت و دوستی است، چرا که با هدیه دادن گل، لذت بردن از زیبایی را با یکدیگر تقسیم می کنیم.


دکتر جونز می افزاید: «دریافتیم گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد که روی رفتارهای برونی و اجتماعی فرد نیز تأثیرگذار است.»


پژوهشگران دانشگاه داکوتای شمالی آمریکا با بررسی بیش از ده هزار نفر در طول یک سال دریافتند هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یک شاخه یا دسته گل و یا یک گلدان گل به عنوان هدیه، یکی از این سه عکس العمل را بروز می دهد:


- لبخند حاکی از ادب، احترام و تشکر
- لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت
- لبخند هیجان زده همراه با عکس العمل یا کلامی خاص


- هریک از این عکس العمل ها بسته به شخصی که گل را هدیه گرفته و یا شخصی که گل را هدیه داده است، متفاوت بوده و به حس شخص نیز مرتبط است. اما نکته مهم آن است که یکی از این سه نوع لبخند و گاهی تلفیقی از هر دو، درست ۵ ثانیه پس از دریافت گل، بدون اراده، بروز می کند که این نشان از تأثیر«زیبایی گل» روی مغز است.

چند نکته

یافته ها نشان می دهد، فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار گرفته و بخشی از فضای منزل به این مسأله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشتن گل در ایوان، پشت پنجره ها، کناره های اتاق و... ایجاد شود. استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است، به ویژه در باره ورودی منزل به طور غیرمستقیم خوشامدگویی به میهمانان را به همراه دارد... شاد باشید.

...

پرورش گل وگیاه تابیش از۸۰ درصدموارد دربهبود افسردگی موثراست

آمارها نشان داده است گروه باغبانان، ‌تولیدکنندگان گل و گیاه و حتی کسانی که به صورت غیرحرفه‌ای گیاه نگهداری می‌کنند کمتر به بیماری دچار می‌شوند.



مهندس علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌در آستانه ۲۵ خرداد روز ملی گل و گیاه با اشاره به این که پرورش گل و گیاه توسط بیماران افسرده پیش از ۸۰ درصد موارد در درمان و بهبود بیماری موثر است، در ادامه از انجام طرحی جدید خبر داد و گفت: در این طرح تلاش می‌شود تا بیماران بستری در بیمارستان در اوقات فراغت و بیکاری در محیط گلخانه‌ای به تولید، پرورش و آبیاری گیاهان بپردازند.

وی زبان نخست هر موجود زنده را زبان تشعشع (امواج) عنوان کرد و افزود: همه موجودات زنده و به ظاهر مرده، امواج و تشعشعات مثبت و منفی دارند امواج منفی ناشی از افکار منفی یاس آلود، بدخواهی و امواج مثبت حاصل افکار خوب و خیرخواهانه است.

این روانشناس بالینی کیفیت تشعشعات را برگرفته از نوع اندیشه انسانی عنوان کرد و افزود: بنابراین چون گیاهان اندیشه ندارند پس امواج و تشعشعات منفی هم ندارند و صرفا تحت تاثیر ترس، اضطراب و خشم حوزه انسانی امواج ساطع شده از گیاهان دستخوش تغییر می‌شود.

مهندس ابراهیمی با بیان اینکه اضطراب گیاهان صرفا از طریق دستگاه‌های خاصی چون پلی گرام و اهم متر قابل سنجش است، گفت: اما در عین حال این امواج در فضای اطراف جاری می‌شود.

وی این فواید را جدای از فواید علمی و مادی گیاهان نظیر تولید اکسیژن، تلطیف هوا و درجه حرارت برشمرد و در پایان یادآور شد: کسانی که در منازل گل و گیاه نگهداری می‌کنند، آرامش نسبی بیشتری دارند
hi dr!
     
  

 
استفاده از رشته های ظریف پروتئینی به جای پلاستیک



رسوب‌های آمیلوئیدی در بافت‌ها و اعضاء بدن مرتبط با بروز بیماری‌هایی هم‌چون آلزایمر، پارکینسون، دیابت نوع دو و بیماری‌های پریون‌ها مرتبط دانسته شده است. با این حال آمیلوئیدها فقط مواد بیماری‌زا محسوب نمی‌شوند و به‌عنوان نانو‌مواد، دارای قابلیت‌هایی هستند و کاربردهای احتمالی آنها از پلیمرهای مصنوعی بیشتر است.

به‌گفته یکی از محققان از دانشگاه تل‌آویو حتی در طبیعت آمیلوئیدها بندرت غیر عادی فرض می‌شوند و به‌عنوان بخشی فیزیولوژیک از موجودات محسوب می‌گردند. به‌عنوان مثال آنها مواد محافظ مهمی در پوشش تخم حشرات و ماهی‌ها هستند و در ساخت زیست لایه‌های بسیاری از باکتری‌ها که نقش محافظتی در سطح باکتری‌ها دارند و آنها را از اثرات ترکیبات ضدباکتری مصون می‌دارند، نیز دخالت می‌کنند.

فیبرهای آمیلوئیدی دسته‌هایی از رشته‌های پروتئینی بسیار منظم هستند که از رشته‌های شبه نردبانی ساخته شده و چند میکرومتر طول دارند. در برش‌های عرضی، رشته‌های آمیلوئیدی پروتئینی هستند، اما بیشتر شبیه پلیمرهای مصنوعی هستند تا شبیه پروتئین‌های معمولی. این ترکیبات خواص مکانیکی ویژه‌ای هم‌چون تار عنکبوت دارند.

تار عنکبوت از لحاظ وزنی از استیل قوی‌تر است و آن را بدون پاره شدن تا چندین برابر طول آن می‌توان کشید چیزی که در فیبرهای مصنوعی وجود ندارد. خاصیت خود سامانی آمیلوئیدی، همراه با خاصیت انعطاف پذیری آنها است که آنها را به‌عنوان ساختارهای طبیعی جذابی برای طراحی نانو ساختارها و نانو مواد جدید مطرح ساخته است.

این ساختارهای بنیادی را به‌راحتی با روش‌های ساده زیستی می‌توان تغییر داد. سطوح آنها را می‌توان به‌دلخواه تغییر داده و روکش‌های زیست سازگار ساخت. مثلاً می‌توان در ساخت ابزارهای ارزیابی جریان در فناوری‌های پزشکی، ساخت هیدروژل‌های آمیلوئیدی جهت کپسوله کردن و رها سازی کنترل شده داروها و همچنین به‌عنوان چهارچوبی در کشت سلول‌های سه بعدی استفاده کرد. پروتئین‌های دارای عملکرد مانند آنزیم‌ها را می‌توان به توالی‌های ایجاد شده آمیلوئیدی جهت تقلید از طبیعت متصل ساخت فیبرهای آمیلوئیدی ماتریس‌های مناسبی جهت نانوساختارها محسوب می‌شوند به‌عنوان مثال امکان تولید کابل‌های نانو با پر کردن نانولوله‌های آمیلوئیدی با نقره و روکش کردن آنها با طلا ممکن شده است.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 64 از 64:  « پیشین  1  2  3  ...  62  63  64 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA