انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 1 از 57:  1  2  3  4  5  ...  54  55  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)



 
ذرت برای مبتلایان به کم خونی مفید است

متخصصان تغذیه می گویند ذرت به دلیل اینکه غنی از ریزمغذی هاست می تواند یک میان وعده بسیار مطلوب و مفید باشد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ذرت یک منبع غنی از ویتامین B۱ است که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها استفاده می شود، سرشار از ویتامین B۵ است که به فعالیت های فیزیولوژیکی در بدن کمک می کند، حاوی فولیت است که در تولید سلولهای جدید نقش قابل ملاحظه ای دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که برای مقابله با بیماری ها مفید است. به دلیل این مزایای تغذیه ای، متخصصان تاکید دارند که ذرت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
به گزارش شبکه خبری تورنتو نیوز، ذرت علاوه بر اینها، سرشار از فیبر خوراکی است که به شما کمک می کند با مشکلات هاضمه و دستگاه گوارش مثل یبوست مقابله کنید.
فیبر خوراکی همچنین به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک می کند، احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد و در عین حال برای کمک به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید است.
بنابراین گزارش، اسید فولیک موجود در ذرت نیز در پیشگیری از نارسایی مادرزادی لوله عصبی موثر است.
کارشناسان توصیه می کنند افرادی که به کم خونی مبتلا هستند ذرت بخورند. مخلوط ذرت با فلفل سبز و پیاز ترکیب بسیار خوشمزه ای است که در عین حال خواص فوق العاده ای نیز دارد.
isna
hi dr!
     
  

 
شیر، معجونی با طعم زندگی

شیر به تنهایی می تواند یک غذای کامل به حساب آید، چراکه حاوی ۹ ماده مغذی لازم برای سالم و قوی نگهداشتن بدن انسان است. شیر منبع سرشاری از انرژی، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است که مصرف آن برای رشد، قدرت و داشتن بدنی سالم در تمامی سنین (از طفولیت تا کهنسالی) ضروری است.
اهمیت این ماده حیاتی باعث شده تا سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO ) ـ که تلاش می کند تمام مردم جهان به غذای سالم، کافی و باکیفیت دسترسی داشته باشندو ۱۹۱ عضو بین المللی در آن فعالیت می کنند ـ برای اولین بار اول ژوئن ۲۰۰۱ را به عنوان روز جهانی شیر اعلام کند. انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران نیز همراه کشور های بسیاری این روز را برگزار کرد. در سمیناری به همین مناسبت دکتر هدایت حسینی معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، دکتر محمدرضا وفا رئیس انجمن تغذیه ایران، دکتر عزیزالله کمال زاده جزو هیات علمی (دانشیار)، پژوهشگر و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر، دکتر ربابه شیخ الاسلامی رئیس موسسه غذا و تغذیه حامی سلامت و دکتر رامین خاکسار مدیر گروه صنایع غذایی و متخصص بهداشت مواد غذایی از فواید شیر و چگونگی بسته بندی شیر و باورهای غلط در جامعه در مورد شیر صحبت کردند.
به طور کلی میزان نیاز روزانه شیر برای افراد مختلف، متفاوت است. مادران باردار ۳ لیوان شیر کم چربی، شیرخواران از بدو تولد (تا ۶ ماهگی) فقط شیر مادر، شیرخواران ۶ ماهه تا یک ساله تا نصف لیوان (حرارت دیده با غذا مانند فرنی)، کودکان یک تا ۴ ساله ۲ لیوان، کودکان ۴ تا ۱۰ ساله ۵ / ۲ لیوان، نوجوانان ۱۱ تا ۱۹ ساله ۳ لیوان و بزرگسالان ۲۰ تا ۱۰۰ ساله ۲ لیوان کم چربی.
دکتر شیخ الاسلامی با اشاره به این نکته که متاسفانه در ایران به اشتباه شیر بسته بندی شده را حاوی مواد نگهدارنده می دانند، تاکید کرد، به هیچ وجه چنین نیست و این شیرها به نحو احسن پاستوریزه بسته بندی می شوند و بسیار سالم تر از شیر فله هستند. این در حالی است که برخلاف شیر فله، شیر بسته بندی به دلیل رعایت نکات بهداشتی مناسب است و خطر ابتلا به بیماری تب مالت از طریق شیر بسته بندی وجود ندارد. شیر بسته بندی شده در ۲ نوع استرلیزه و پاستوریزه در دسترس عموم است. شیر خام ممتاز و درجه یک برای تولید شیر مدت دار استفاده می شود.
شیر استریل فرا دما (UHT) یا به عبارتی شیر مدت دار به دلیل استفاده از شیر خام با کیفیت ممتاز و درجه یک و قرار گرفتن تحت فرآیند حرارتی ویژه و بسته بندی در پاکت های چند لایه در شرایط کاملا بهداشتی و استریل و بدون نیاز به هیچ گونه مواد افزودنی و نگهدارنده دارای زمان ماندگاری طولانی است. شیر استریل (فرا دما) در واقع همانند سایر شیرها دارای پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی است و این موضوع باعث شده تا در کشورهای اروپایی حدود ۶۰ درصد و در کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا و بلژیک حدود ۹۵ درصد شیر مصرفی مردم را شیر استریل فرا دما (UHT) به دلیل کیفیت بسیار بالا، سالم بودن، ایمنی بالا، قابلیت حمل و نقل و نگهداری بدون نیاز به زنجیره سرما تشکیل دهد. مصرف شیر حتی برای افرادی که دچار کمبود یا عدم وجود آنزیم لاکتاز هستند هم الزامی است. خوشبختانه این افراد که بعد از مصرف شیر دچار نفخ زیاد یا دل درد می شوند هم می توانند از شیر کم لاکتوز (قند شیر ) یا بدون لاکتوز استفاده کنند. گروهی که طعم شیر را دوست ندارند، می توانند شیر را همراه خرما، عسل، موز یا بستنی مصرف کنند یا از انواع آماده و بسته بندی شده شیرهای طعم دار استفاده کنند، البته برای جذب بیشتر کلسیم موجود در شیر کاکائو و شیرقهوه می توان شیر کاکائو یا شیرقهوه بسته بندی شده را با مقداری شیر ساده مخلوط کرد تا غلظت کاکائو یا قهوه آن کمتر شود. در واقع هر چه غلظت این مواد در شیر کمتر باشد، جذب کلسیم آن افزایش می یابد.

jamejamonline
hi dr!
     
  

 
مصرف کنجد برای رفع خستگی بسیار مفید است



مصرف کنجد به دلیل داشتن آهن برای رفع خستگی بسیار مفید است.

سید ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: کنجد یکی از بهترین دانه های روغنی است؛ دانه های کنجد به رنگ های سفید، خاکستری و سیاه هستند که نوع سفید این دانه ها از همه مرغوب تر است.

وی گفت: کنجد منبع غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه به کلسیم بدن است؛ مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵ درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می کند.

این متخصص تغذیه افزود: این دانه منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مؤثر باشد.

مظهری بیان داشت: دانه کنجد دارای ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است. کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می آید.

وی ادامه داد: کسانی که شیر دوست ندارند می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: جایگزین کردن کنجد و بیسکوئیت های کنجدی به عنوان میان وعده های بسیار مهم است و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است.

مظهری گفت: مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد همچنین کنجد موجب افزایش چربی خون نمی شود بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد.
farsnews
hi dr!
     
  

 
حذف مواد نشاسته ای باعث کاهش قدرت تمرکز و یادگیری می شود



افراد تحت رژیم های لاغری ممکن است در فصل امتحانات مواد نشاسته ای را از برنامه غذایی خود حذف کنند این در حالیست که حذف مواد نشاسته ای باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول های عصبی می شود.

برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: حذف مواد نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی و ماکارونی از برنامه غذایی باعث کاهش قند خون می شود که این اقدام بر قدرت یادگیری و تمرکز تاثیر منفی می گذارد.

وی در ادامه گفت: این گونه افراد به جای مواد نشاسته ای، مواد قندی زیادی مصرف می کنند این در حالیست که مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز چاقی می شود. از سوی دیگر قند به سرعت جذب خون می شود. در نتیجه فرد به سرعت احساس سیری می کند.

در این شرایط انسولین ترشح می شود و بعد از مدتی قند خون افت می کند. نتیجه این وضعیت افسردگی، گیجی و کاهش قدرت تمرکز و یادگیری است.

بزگمهر افزود: تغذیه در فصل امتحانات در همه مقاطع تحصیلی اهمیت زیادی دارد چرا که اختلالات تغذیه ای و تغذیه غلط باعث کاهش قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان می شود.

این در حالیست که این گروه هنگام امتحانات به تمرکز بالا و قدرت یادگیری زیاد نیاز دارند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به هیچ وجه نباید کم غذا بخورند یا وعده غذایی خود را حذف کنند چرا که یکی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش قدرت یادگیری و تمرکز، افت قند خون است که مصرف نکردن صبحانه یا حذف برخی مواد غذایی از دلایل آن به شمار می آید.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ویتامین های گروه B اظهار کرد: این ویتامین ها برای سلامت سلولهای عصبی لازم هستند و در غلات سبوس دار، جگر، گوشت قرمز و مرغ به میزان زیاد یافت می شوند.

وی ویتامین C را یکی دیگر از موادی برشمرد که باعث انتقال پیام به سلولهای عصبی می شود و گفت: ویتامین های گروه C در سبزیجات تازه دارای برگ سبز مانند سبزی خوردن و مواد غذایی دیگری مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه، توت فرنگی، کیوی و مرکبات یافت می شود.

بزرگمهر اسیدهای چرب از جمله امگا ۳ را از مواد موثر در افزایش قدرت یادگیری برشمرد و اظهار کرد: امگا ۳ و ویتامین های گروه D در ماهی و محصولات دریایی به وفور یافت می شود بنابراین به جوانان و کنکوری ها توصیه می شود که هفته ای دو تا سه بار ماهی را به صورت کباب شده یا بخارپز مصرف کنند و تا حد امکان آن را به صورت سرخ شده نخورند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: دانشجویان و دانش آموزان در فصل امتحانات لازم است صبحانه را به طور کامل مصرف کرده و وعده های غذایی را حذف نکنند. ورزش را فراموش نکرده و حداقل بین نیم تا یک ساعت پیاده روی کنند چرا که انجام این کارها باعث افزایش قدرت یادگیری می شود.

بزرگمهر در پایان در پاسخ به این پرسش که دانشجویان چگونه در فصل امتحانات می توانند ساعت های بیشتری از شب را بیدار بمانند، اظهارکرد: دانشجویان به هیچ وجه نباید تا دیروقت بیدار بمانند بلکه می توانند شب ها به موقع بخوابند و صبح ها زودتر بیدارشوند چون قدرت یادگیری افراد صبح ها بیشتر است.

isna
hi dr!
     
  

 
سبوس نان سنگک، جذب قند و چربی را متوقف می کند

سبوس یا فیبر موجود در نان(مخصوصا نان سنگک) جذب قند و چربی را آهسته یا حتی متوقف می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، برای حفظ تعادل و تنوع در برنامه غذایی باید علاوه بر صرف تمام گروه های غذایی به گروه غلات توجه ویژه ای داشت چرا که ۵۰ درصد کالری و پروتئین روزانه از نان تامین می شود.

بر اساس این گزارش، انتخاب نوع نان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در جامعه ما نان به عنوان قوت غالب محسوب می شود و نحوه مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین نان هایی که حاوی سبوس یا فیبر هستند از ارزش غذایی بالایی برخوردارند چرا که فیبر موجود در غذا معمولاً جذب قند و چربی را آهسته یا حتی متوقف می کند.

بر اساس این گزارش، مصرف نان های سبوس دار به جای نان های سفید به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت، چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سابقه خانوادگی سرطان های گوارشی، افراد با وزن بالا بسیار توصیه می شود و بهترین نان از نظر سبوس نان سنگک است.

میزان فیبر مورد نیاز برای هر فرد در یک روز ۳۰ گرم است که ۱۵ گرم آن از طریق نان و ۱۵ گرم دیگر از طریق سبزی، میوه و حبوبات باید دریافت شود.

این گزارش می افزاید: مقدار نان مصرفی و دریافت فیبر برای هر نفر ۳۵۰ گرم در هر روز است و هر فردی باید در یک روز ۱۳ گرم فیبر دریافت کند.

farsnews
hi dr!
     
  

 
گوجه فرنگی سپر دفاعی قلب است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر روزانه یک عدد گوجه فرنگی بخورید، می توانید بیماریهای قلبی را از خود دور نگه دارید.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این مطالعه حاکیست خوردن یک عدد گوجه فرنگی در روز می تواند کلسترول و همچنین سطح فشار خون را پایین بیاورد که در نتیجه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

این یافته حاصل مطالعات گروهی از متخصصان و کارشناسان بین المللی است که بررسی های خود را به طور گسترده در دانشگاه آدلاید در استرالیا انجام داده و این نتایج دست یافته اند.

به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، گوجه فرنگی حاوی نوعی رنگدانه مفید و قرمز رنگ موسوم به لیکوپن است که خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده زیادی دارد و در نتیجه برای سلامت بدن ضروری است.

این متخصصان و پزشکان بین المللی در واقع تاثیر لیکوپن روی کلسترول و فشارخون را در مجموعه نتایج حاصل از ۱۴ مطالعه مختلف که در طول ۵۵ سال گذشته انجام گرفته بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گزارش ایسنا، دکتر کارین راید که سرپرستی این تیم را برعهده داشته می گوید: مطالعات ما نشان می دهد که اگر فردی در روز بیش از ۲۵ میلی گرم لیکوپن مصرف کند مقدار کلسترول بد در خون وی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: گوجه فرنگی بویژه از منابع غذایی است که بالاترین ذخیره لیکوپن را دارد و مصرف نیم لیتر از آب گوجه فرنگی در روز یا ۵۰ گرم سس گوجه، روش بسیار موثری برای محافظت از قلب است.

دکتر راید تصریح کرد: این تاثیر گوجه فرنگی قابل مقایسه با مصرف دوزهای پایین داروهایی است که به طور معمول برای افرادی که تا حدودی کلسترول بالا دارند تجویز می شوند با این تفاوت که مصرف گوجه فرنگی دیگر عوارض جانبی مصرف داروها را نخواهد داشت.
isna
hi dr!
     
  

 
مادران مواظب اضافه وزن کودکان خردسال باشند
شاید شما هم تصور می‌کنید مادران و پدران جوانی که کودکان خردسال دارند ساعت‌های زیادی از روز و شب خود را سرگرم رسیدگی به کارهای آنها هستند و به‌دلیل همین فعالیت بالا لاغرتر از دیگر زن و شوهرها هستند.

اما تحقیقات نشان می‌دهد مادران و پدران بیشتر از زن و شوهرهای بدون فرزند غذاهای ناسالم می‌خورند و فعالیت بدنی کمتری دارند. مادران معمولا وزن بیشتری نسبت به زنان مجرد دارند و غذاهای چرب بیشتری مصرف می‌کنند. یکی از نکاتی که توجه محققان را به‌خود جلب کرد، این بود که بر‌خلاف تصور بسیاری از مردم، زنان دارای فرزند کوچک، تحرک بدنی کمتری نسبت به زنان بدون فرزند دارند.

محققان معتقدند این مادران به‌دلیل مشغله بالایی که دارند با احتمال بیشتری به سراغ غذاهای آماده و سریع می‌روند که اغلب دارای چربی‌ها و کالری زیادی هستند. به‌همین دلیل کارشناسان معتقدند دوره چند ساله بعد از بچه‌دار‌شدن می‌تواند بسیار مهم بوده و حتی خطرات بالایی به همراه داشته باشد.

مادران معمولا هر روز به‌طور متوسط ۲ هزار و ۳۶۰ کالری غذا مصرف می‌کنند که نسبت به زنان بدون فرزند ۳۶۰ کالری بیشتر است. به همین دلیل مادران باید فعالیت بدنی بیشتری نسبت به زنان بدون فرزند داشته باشند تا دچار اضافه وزن نشوند.

برای مثال آنها باید هر روز نزدیک به ۵ کیلومتر با سرعت متوسط پیاده‌روی کنند.

مادران به‌طور متوسط حدود ۲ ساعت در هفته فعالیت بدنی به شکل ورزش دارند اما این رقم در زنان بدون فرزند نزدیک به ۳ ساعت در هر هفته است.

به این ترتیب متوجه می‌شویم مادران نه تنها هر روز غذای بیشتری مصرف می‌کنند بلکه فعالیت بدنی کمتری دارند و این عوامل در مجموع منجر به اضافه وزن آنها می‌شود.
hi dr!
     
  

 
افراد هنگام خوردن غذا استرس نداشته باشند

۶۰ درصد افرادی که از درد معده رنج می برند بعد از انجام آندوسکوپی متوجه می شوند که این درد کاملا طبیعی بوده و مشکل حادی ندارند، این دردها مربوط به اختلالات حرکتی معده است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: مشکلات معده به سه دسته زخم معده، زخم اثنی عشر و ورم معده تقسیم می شود که زخم اثنی عشر همراه با درد موجب سوزش معده هم می شود.

وی با متفاوت دانستن نفخ معده و نفخ شکم افزود: نفخ معده ناشی از تجمع گاز در روده بزرگ است ولی نفخ شکم ناشی از دفع نشدن گاز معمولی است که در بدن همه افراد وجود دارد و موجب ورم و جلو آمدن شکم می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مبتلایان به نفخ شکم گفت: این افراد به چند دسته تقسیم می شوند دسته اول کسانی هستند که دائما از درد شکم به خود می پیچند و دچار برآمدگی شکم هستند و اسهال و یبوست متناوب دارند. این مشکل التهاب و یا زخم نیست بلکه مربوط به روده تحریک پذیر یا روده عصبی(کولیت) است.

دکتر ابراهیمی دریانی در رابطه با دسته دوم این بیماران افزود: با مصرف برخی از مواد که دارای رافینوز هستند، مواد قندی (کربوهیدرات) که باید در روده ی کوچک جذب شود در بعضی افراد این مواد در روده کوچک جذب نشده و در روده ی بزرگ به اسیدهای چرب و گاز هیدروژن تبدیل و افراد دچار نفخ شکم می شوند.

وی کمبود لاکتوز در روده ی کوچک را عامل دیگر نفخ شکم دانست و بیان کرد: لاکتوز در لبنیات وجود دارد و۴۰ تا۵۰ درصد افرادی که با خوردن شیر دچار نفخ می شوند به دلیل این است که قند موجود در شیر در روده ی کوچک جذب نمی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توضیح اینکه مصرف همه لبنیات به جز ماست در افردی که دچار کمبود لاکتوز هستند موجب نفخ شکم می شود، افزود: در ماست میکروب هایی به نام پروبیوتیک وجود دارد که برای بدن مفید است و افراد با خوردن ماست دچار اسهال و نفخ شکم نمی شوند.

وی استرس را برای نفخ شکم مضر دانست و ادامه داد: افراد باید هنگام خوردن غذا استرس نداشته باشند و از صحبت کردن بپرهیزند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به درمان نفخ معده اظهار داشت: برای درمان نفخ معده استفاده از عرق نعنا و افزودن زیره سیاه به برنج و کباب و همچنین عدم مصرف مواد غذایی نفاخ حبوبات و نوشابه های گازدار می تواند بسیار مفید باشد.

وی در خصوص درد معده که در بسیاری از افراد شایع است، گفت: ۶۰ درصد افرادی که از درد معده رنج می برند بعد از انجام آندوسکوپی درد آنها طبیعی است و فقط دچار اختلالات حرکتی معده هستند و در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد دارای حالت برگشت اسید معده هستند که در آن افراد احساس ترشی می کنند.

دکتر دریانی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دچار زخم معده و اثنی عشر هستند، گفت: زخم معده معمولا در زن و مرد یکسان است و این افراد از نظر سنی ده سال از کسانی که زخم اثنی عشر دارند پیرتر هستند. زخم اثنی عشر در مردان جوان، گروه خونی O و سیگاری ها شایع تر است.

وی با تاکید بر ممنوعیت مصرف قرص های مسکن بدون نسخه پزشک در افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر هستند، افزود: این تصور که مصرف قرص های مسکن مانند پروفن، دیکلوفناک سبب بهبود زخم معده و اثنی عشر می شود اشتباه است.
hi dr!
     
  

 
ارزش تغذیه ای و سلامت بخش ماست

امروزه به هر سوپرمارکتی که بروید با انواع فزاینده ای از ماست ها برای انتخاب کردن روبه ور می شوید. ماست که زمانی غذایی سالم شمرده می شد، اکنون به غذایی مد روز بدل شده است که با انواع رایحه ها، قوام ها، سبک ها، منابع شیر، محتوای چربی، و شیرین کننده ها عرضه می شود.
ارزش تغذیه ای و سلامت بخش ماست در کانون این گرایش به مصرف آن قرار دارد. گزارش جدید شرکت “سرویس های جهانی ac nielsen” حاکی از آن است ماست جزو رده های غذایی است که در جهان سریع ترین رشد را دارد. ماست با برآوردن نیاز مصرف کننده به غذاهای سالم، غذایی سریع، ساده و مطبوع برای اغلب افراد است. ماست به راحتی در دسترس و قابل حمل است، می توانید هنگامی که وقت ندارید آن را به بنوشید یا به شیوه قدیم ان را با قاشق بخورید. همه ماست ها از لحاظ تغذیه ای برتر نیستند برای یافتن سالم ترین ماست که چربی و قند کمی داشته باشید، باید برچسب تغذیه ای روی آن را چک کنید.

به یاد داشته باشید که قند در این برچسب شامل قندهای افزوده شده و لاکتوز، قند طبیعی شیر است. یک وعده ماست ساده حاوی ۸ تا ۱۲ گرم قند لاکتوز بدون قندهای اضافی است. در صورتی که ماست حاوی میوه، عصاره میوه، شربت ذرت پر فروکتوز، شربت نیشکر یا سایر شیرین کننده ها باشند، قند آنها هم را باید نظر بگیرید. به ماست اغلب شکر اضافه می شود و همچنین ممکن است روی آن لایه ای از مواد مختلف برای مخلوط کردن با ماست گذاشته شده باشد، که آن هم به کالری ماست اضافه می کند.

هنگامی موضوع افزودن شیرین کننده های مصنوعی به ماست مطرح است، می توانید با انتخاب آنها میزان کالری دریافتی تان را کاهش دهید. البته می توانید برای کاهش کالری دریافتی تان، به ماست کم چربی میوه های خودتان را اضافه کنید. محتوای چربی ماست به شیر آن بستگی دارد، که شامل شیر بدون چربی یا چرخ کرده، شیر ۱ درصد، ۲ درصد، شیر کامل، شیر کامل با اضافه کردن خامه می شود. اغلب کارشناسان تغذیه ماست کم چربی یا بدون چربی را توصیه می کنند. منافع تغذیه ای ماست ماست غنی از پروتئین، کلسیم، ویتامین های گروه b است و در بسیاری از موارد با ویتامین d هم غنی می شود. یک وعده ۲۵۰ گرمی از ماست حاوی ۸ تا ۱۲ گرم پروتئین است.

ماست یک منبع عالی کلسیم است، به طوری که یک بسته ۲۵۰ گرمی آن حاوی یک سوم میزان کلسیم لازم روزانه شما ست. ماست نسبت به میزان مشابه از شیر گاو اندکی بیشتر کلسیم دارد. ماست همچنین منبعی غنی از پتاسیم، ریبوفلاووین، ویتامین b12 و فسفر است. چند وعده خوردن ماست کم چربی یا بی چربی در روز می تواند کمبودی که اغلب کودکان و بزرگسالان در میزان لازم روزانه کلسیم، پتاسیم، و ویتامین d دارند، را برطرف کند. باکتری های مفید به عنوان یک مزیت اضافی ماست تازه حاوی باکتری های مفیدی است که دل آشوبه را برطرف می کنند و به حرکات معده نظم می دهند، و احتمالا ایمنی بدن را تقویت می کنند. اگر بخواهید از این مزیت استفاده کنید باید از ماست هایی استفاده کنید پس از فرآیند تخمیر گرما داده نشده باشند، چرا که حرارت اغلب باکتری های مفید فعال را می کشد. افرادی که دچار عدم تحمل به لاکتوز هستند و نمی توانند شیر بخورند، ممکن است ماست های تازه که حاوی باکتری های فعال هستند را تحمل کنند، زیرا فرآیند تخمیر تا حدی به هضم لاکتوز کمک می کند و آن برای این افراد قابل هضم تر می کند.

انواع ماست ها ماست یونانی:

ماستی که غلیظ تر و سفت تر از ماست های معمول است سعی کنید انواع کم چربی یا بدون چربی آن را انتخاب کنید، که نسبت به ماست های معمول دو برابر بیشتر پروتئین دارد و میزان قند آن نصف آنها است.

ماست شیر گوسفند:

ماست گوسفندی غنی تر و چرب تر از ماست گاوی است، میزان کلسیم آن دوبرابر آن است و پروتئین بیشتری هم دارد. این ماست برای موارد پخت و پز ایدئال است. این ماست نسبت به ماست های دیگر درجه حرارت های بالاتری را بدون وا رفتن تحمل می کند.

ماست شیر بز:

این ماست یکی از محبوب ترین ماست ها در سراسر جهان است. به طور معمول این ماست از شیر کامل بز تهیه می شود، نسبت به ماست گاوی قوام نرم تری دارد و اندکی مزه شیرین و شور دارد.

میزان کلسیم آن کمتر است و معمولا چربی بیشتری دارد، اما با چرخ کردن ان می توانید میزان چربی ان را کم کنید.

ماست سویا:

از لوبیای سویا ساخته می شود و چربی اشباع شده یا کلسترول ندارد، پروتئین آن کمتر است و معمولا با کلسیم غنی می شود تا بتواند با ماست شیر گاو رقابت کند. به گفته کارشناسان بهترین ماست ماست های ساده و کم چربی هستند که خودتان مطابق سلیقه تان به آنها میوه، مغزهای خوراکی، غلات سبوس دار یا غلات صبحانه دانه ای اضافه می کنید.

دستور العمل های ساده برای درست کردن مخلوط های ماست خودتان ماست کم چرب و کم قند مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

ماست را در صبحانه یا به صورت غذای حاضری به صورت یک مخلوط لایه لایه ماست با میوه و غلات کامل یا با قرار دادن لایه ای از عسل، دانه های انار و گردوی خردشده در راس بخورید.

مخلوط های سرد ماست و میوه که از مخلوط کردن تمشک و میوه های مشابه تازه یا منجمد شده، موز، چند مکعب یخ و ماست ساده کم چربی ساخته می شوند نیز می تواند یک غذای حاضری خوب یا یک صبحانه سریع باشند.

می توانید برای افزودن مواد مغزی به دستور پخت غذاهای تان، به جای خامه یا مایونز از مقدار مشابه ماست یونانی بی چربی در سالادها و سایر غذاها استفاده کنید.

می توانید به سس گوشت ماست ساده اضافه کنید تا به نرم شدن گوشت کمک شود.

سس یونانی “تزاتسیکی” برای ماهی یا مرغ را با افزودن خیار خردشده و نعنا به ماست بی چربی سبک یونانی درست کنید.

ماست کم چربی معمولی را با اضافه کردن آناناس خرد شده شیرین کنید و با قرار دادن خیار بر روی آن دسر “پینا کولادا” درست کنید.

سیب پخته شده را در بالای ماست مخلوط شده با ادویه پای سیب بگذارید.

راه بسیاری برای لذت بردن از ماست وجود دارد، که تنها محدوده آن خلاقیت و تخیل شماست.

احتمالا متوجه شده اید که مصرف ماست های یخچالی در سال های اخیر افزایش یافته و در حال حاضر نیز آن قدر پرتنوع شده است که نمی توان به راحتی، ماست انتخاب کرد؛ بی چربی یا کم چربی؟
ماست فرنی یا یونانی (ماست چکیده پرپروتئین)؟ طعم دار یا میوه ای مخلوط؟ پروبیوتیک یا معمولی؟ از آنجایی که ادعا می شود ماست های طعم دار برای سلامتی مفید است این نوع ماست تقریبا طرفداران بی شماری دارد. به گزارش هلث نیوز، ماست با بسته شدن شیر در اثر کشت باکتری ها تهیه می شود. این باکتری ها دارای انواع و اقسام گوناگون هستند و برخی از شرکت ها برای ساخت یک برند بسیار اختصاصی، باکتری های مخصوص به خود را تولید می کنند.

معمولا این باکتری ها شامل پروبیوتیک هایی هستند که برای هضم مواد غذایی مفیدند. اگرچه همه ماست ها قبل از مرحله فراوری حاوی این باکتری ها هستند، اما روش فراوری شدن ماست است که تعیین می کند این باکتری کشت شده در ماست باقی خواهد ماند یا خیر؟ پرچرب، کم چرب، بدون چربی تفاوت میان این سه نوع ماست در میزان چربی شیر و در نتیجه، کالری آن است.

ماست پرچرب یا ماست شیر کامل، تقریبا ۳/۵درصد چربی دارد و یک فنجان ماست ساده پرچرب دارای تقریبا ۲۲۵کالری است.

ماست کم چرب از شیر یک درصد یا ۲درصد تهیه می شود و حاوی ۲درصد تا ۵درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم چرب تقریبا ۱۵۰ کیلوکالری دارد. ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می شود و دارای مقدار اندکی چربی است.

یک فنجان ماست بدون چربی، دارای تقریبا ۵۰ کالری است. مقایسه ماست ساده و طعم دار این گزارش می افزاید: همه ماست ها ابتدا به صورت ساده و بدون طعم تهیه می شوند. طعم ماست ابتدا تقریبا ترش و تند است.

ماست ساده در مقایسه با ماست های طعم دار، کم کالری تر است. هر دو از شیر کامل، کم چرب و بدون چربی تهیه می شوند. شما می توانید ماست ساده را به تنهایی یا به صورت مخلوط با چاشنی های مورد علاقه تان مصرف کنید. اضافه کردن یک قاشق سوپخوری عسل یا مربای خانگی یا نصف فنجان میوه تازه به ماست ساده، خیلی بهتر از استفاده ماست های طعم دار کارخانه ای است زیرا آنها فاقد هرگونه طعم دهنده های مصنوعی هستند. میزان مواد نگهدارنده، رنگی و کالری هر دو نوع یکسان است.

سعی کنید ماست های ساده را انتخاب و خود آنها را طعم دار کنید. ماست های میوه ای مخلوط انتخاب ماست میوه ای مخلوط یا ماست با رومال میوه ای کاملا سلیقه ای است. هر دو نوع ماست حاوی مخلوطی از میوه های شیرین شده هستند و تفاوت آنها در این است که این میوه ها در کارخانه با ماست مخلوط می شوند یا اینکه هنگام مصرف مخلوط می شوند. برای راحتی شما ماست های میوه ای مخلوط در کارخانه مخلوط و برای جلوگیری از تغییر ظاهرشان موادرنگی به آنها اضافه می شود.

ماست های نوع رومال میوه ای حاوی ماست ساده با مقداری مخلوط میوه ای هستند که رویشان ریخته شده است. ماست های میوه ای مخلوط از ویژگی های یکسانی برخوردارند، اما شما می توانید کالری و قند موجود در ماست های رومال میوه ای را با مقدار میوه ای که با آن مخلوط می کنید، کنترل کنید.

ماست یونانی به دلیل روش ۳ مرحله ای طولانی که برای آبگیری ماست یونانی به کار برده می شود، این ماست بسیار غلیظ است. این نوع ماست می تواند یک ترکیب خوب در دستورالعمل های غذایی (اغلب به جای خامه ترش) باشد و درد سرهای سرد و گرم کیفیت خود را بهتر حفظ می کند.

کالری ماست یونانی در مقایسه با ماست های سنتی کمتر و به علت فرایند طولانی مدت تغلیظ آن با پروتئین های جامد موجود در سرم شیر، دارای پروتئین بیشتری است. یکی دیگر از مزایای ماست های سنتی یونانی این است که آنها حاوی ۵ تا ۶ نوع کشت باکتریایی هستند که به طور طبیعی آنها را به یک ماده میکروارگانیسمی (پروبیوتیک) تبدیل می کنند.

اساسا ماست یونانی ساده با مقداری عسل در کنارش عرضه می شود. بسیاری از تولید کنندگان دست به ابتکار زده اند و به علاوه عسل، به آن چاشنی های میوه ای نیز (که کالری آن را بیشتر می کند) اضافه کرده اند. یک فنجان ماست ساده یونانی دارای ۱۶۰ کالری و ۲۴ گرم پروتئین، ۳ گرم چربی، ۱۰ میلی گرم کلسترول، ۸۵ میلی گرم سدیم و تنها ۵ گرم قند است.

روی هم رفته این نوع ماست بیشتر از دیگر انواع ماست یونانی برای بدن مفید است. ماست فرنی همان طور که از اسم این نوع ماست معلوم است، از ماست معمولی غلیظ تر است.

برخلاف ماست یونانی، این نوع ماست تحت فرایند های طولانی تغلیظ نمی شود بلکه با اضافه شدن عوامل غلظت دهنده (معمولا آگار، ژلاتین، صمغ گوآر و صمغ لوبیای لوکاست) تغلیظ می شود. این ترکیبات بر مزیت ماست فرنی نمی افزاید و اساسا یک تغییر بافتی در آن ایجاد می کند که باعث می شود این نوع ماست با انواع دیگر ماست ها متفاوت باشد. پروبیوتیک یا باکتریایی این نوع ماست، بخش عمده بازار را به خود اختصاص داده و باعث به وجود آمدن رقابت تبلیغاتی قابل توجهی شده است. پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های مفید داخل ماست هستند که در بالا با نام باکتری معرفی شدند.

به طور طبیعی روده انسان دارای انواع خاصی باکتری است و اگر از طریق موادی مانند ماست، مقدار آنها افزایش یابد، هضم غذا تسهیل می شود و عوارض بیماری هایی نظیر کرون و سندرم روده تحریک پذیر (ibs) کاهش می یابد. این باکتری های مفید می توانند نقش تأثیر گذاری را در مقدار جذب اجزای مفید مواد غذایی مصرفی و کلا سلامت دستگاه ایمنی بدن ایفا کنند.

قطعا خوردن ماست پروبیوتیک مضر نیست و ماستی که حاوی مقادیر بیشتری کشت های باکتریایی باشد، برای سلامت مفید تر است. اما توجه داشته باشید که این نوع ماست ها گران تر از نوع معمولی هستند. کفیر کفیر، یک ماست نوشیدنی است؛ به ویژه نوع رقیق تری که معمولا به صورت لیوانی به بازار می آید. با این وجود « کفیر می تواند روده ها را تحت سیطره خود در آورد؛ شاهکاری که به هیچ وجه ماست یارای هماوردی با آن را ندارد. »

آن نوع باکتری که در کفیر به کار برده می شود با باکتری های ماست های سنتی تفاوت دارد و معمولا حاوی مخمرهای مفید است که مخمرهای مخرب بیماری زا را تحت تسلط خود در می آورند و آنها را کنترل و نابود می کنند. آنها با نفوذ در لایه مخاطی روده ها محل تجمع مخمر و باکتری های بیماری زا و تشکیل یک گروه ویژه، روده ها را خانه تکانی و تقویت می کنند، به همین دلیل، مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا نظیر باکتری e. coli و انگل های روده ای بیشتر می شود». کفیر با طعم میوه و به سادگی قابل هضم است.

یک فنجان کفیر حاوی تقریبا ۱۶۰ کالری با ۱۱ گرم پروتئین است. با آنکه اضافه کردن چاشنی میوه ای به کفیر بر کالری و قند آن می افزاید، اما آن دارای تنها ۲ گرم چربی، ۱۰ میلی گرم کلسترول و ۱۲۵ میلی گرم سدیم است.

ماست بدون لبنیات سویا ماستی که از سویا تهیه می شود بدون لبنیات، گلوتن و مورد علاقه گیاهخواران است. طعم و غلظت آن با ماستی که با شیر تهیه می شود متفاوت است اما اگر شما به فراورده های لبنی آلرژی دارید یا از این مواد یا گلوتن در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنید و یا یک ماده غذایی با منشأ غیرحیوانی می خواهید، ماست سویا همان محصولی است که به دنبالش هستید. قند این نوع ماست به همان اندازه ماست های لبنی، اما دارای فیبر و کربوهیدرات بیشتری است.

مقدار پروتئین ماست سویا مانند دیگر ماست های طعم دار ۶ گرم است. ماست سویا می تواند یک جایگزین خوب برای خیلی از مردم باشد اما احتمالا نخستین انتخاب طرفداران ماست نخواهد بود.
hi dr!
     
  

 
افراد باید از خوردن پوست مرغ و جیگر آن پرهیز کنند زیرا آنتی بیوتیک‌ها و چربی‌ها در این قسمت‌ها ذخیره می‌شوند

مصرف مرغ منجمد و مرغ گرم هیچ تفاوتی ندارد و تنها افراد باید از خوردن پوست مرغ و جیگر آن پرهیز کنند زیرا آنتی بیوتیک‌ها و چربی‌ها در این قسمت‌ها ذخیره می‌شوند که برای بدن بسیار خطرناک است.



‌ دکتر غریب مدیر کل اداره کل دامپزشکی این استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بهترین راه مصرف گوشت‌های دامی پخت کامل آن است که باعث از بین رفتن تمامی میکروب‌های گوشت می‌شود و گوشت‌هایی که به صورت روزانه مصرف می‌شوند باید کاملا استاندارد و بهداشتی بوده تا جلوی هر گونه انتقال بیماری گرفته شود.

دکتر غریب با اشاره به این که عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی دام ها می تواند عامل انتقال میکروب به انسان باشند، ابراز داشت: به دلیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین برای مقابله با برخی از بیماری‌های حیوانات از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که در صورت استفاده افراد از گوشت حیوانات، مقاومت بدن آنها نیز در مقابل میکروب‌ها زیاد می‌شود.

گفتنی است، بسیاری از بیمار‌ی های عفونی و میکروبی بین انسان و دام مشترک هستند که می‌توانند به راحتی به علت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل شوند.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 1 از 57:  1  2  3  4  5  ...  54  55  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA