انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 1 از 16:  1  2  3  4  5  ...  13  14  15  16  پسین »

Pahlavi | سلسله ی پهلوی


مرد

 
درود.‏‎‎درخواست دیگه ای داشتم با نام"سلسله ی پهلوی از تشکیل تا سقوط".که در این تاپیک به معرفی سلسله ی پهلوی از اولین پادشاه تا سقوط اون پرداخته میشه.‏‎
هله
     
  
مرد

 
‎درود بر همه ی دوستان عزیز!!‏
در این تاپیک به بررسی تحولات یکی از ماندگارترین دوران کشور ایران‎عصر پــهــلــوی‎‏ میپردازیم!!

پهلوی آخرین دوران شاهنشاهی ایران بود که این دوران شاهنشاهی از سال 1304 با به قدرت رسیدن رضا شاه به وجود آمد و با انقلاب در سال 1357 این دوره از شاهنشاهی هم از بین رفت.حالا یک به یک این دوران رو مرور میکنیم‎
هله
     
  
مرد

 
‎حکومت بزرگ پــهـلـــوی‎

‎اطـلاعـات کــلــی
‎پایتخت:‏‎‎تـــهـــران
‎زبان:‏‎‎پارسی
‎دولت مشروطه:‏‎
دولت پادشاهی مشروطه تا ۲۰ اوت ۱۹۵۳ میلادی
‎اقتدارگرایی‎
اقتدار گرایی تا ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ میلادی
‎شاه ها‎
رضا شاه پهلوی
‏ - ۱۹۲۵ - ۱۹۴۱

‎محمدرضا شاه
‏ - ۱۹۴۱ - ۱۹۷۹

‎نخست وزیر ها‎
- ۱۹۲۵ - ۱۹۲۶ محمدعلی فروغی (نخستین)

- ۱۹۷۹ ‎شاپور بختیار‎ (واپسین)

‎تاریخچه‎
‏ - ‎آغاز‎ ۱۹۲۵
‏ - ‎اشغال در جنگ جهانی دوم ‏‎ ۱۹۴۱
- ‎کودتا‎ ۲۸ مرداد ۱۹۵۳
- ‎کودتا‎ ۱۳۵۷ ایران
هله
     
  ویرایش شده توسط: mereng   
مرد

 
‎رضــاشــاه پــهلوی

‎اطــلاعــات کـــــلــی
شناسنامه ی رضاشاه

‎دودمان:‏‎ پهلوی
‎تاجگذاری:‏‎ ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵ خورشیدی
تهران ، کاخ گلستان

‎لقب ها‎ رضا شصت‌تیر، رضا ماکسیم، رضا خان، رضا خان میرپنج، رضا شاه بزرگ (کبیر)

‎زادروز‎ ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ خورشیدی
ایران ، مازندران ، آلاشت

‎پایان حکومت:‏‎ ۳ شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی

‎درگذشت:‏‎ ۴ مرداد ۱۳۲۳ خورشیدی
آفریقای جنوبی ، ژوهانسبورگ

‎نام پدر:‏‎ عباس علی داداش‌بیگ

‎شاهنشاه پیشین‎ احمد شاه قاجار
‎شاهنشاه پسین‎ محمد رضا شاه
‎دین‎ اسلام
‎همسران‎ تاج‌الملوک ، مریم سوادکوهی ، تورانامیرسلیمانی ، عصمت دولتشاهی

‎فرزندان:‏‎ همدم‌السلطنه ، شمس ، اشرف ، محمدرضا ، علیرضا ، غلامرضا ، عبدالرضا ، احمدرضا ، محمودرضا ، فاطمه ، حمیدرضا

‎وزیران سرشناس‎ محمدعلی فروغی ، حسن مستوفی ، مهدی‌قلی هدایت ، محمود جم ، احمد متین دفتری ، رجبعلی منصور
هله
     
  ویرایش شده توسط: mereng   
مرد

 
‎زنـدگـی نــــــامــــه

‎رضــــــاپــهـلـــوی

‎رضا پهلوی در ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ خورشیدی در آلاشت مازندران چشم به جهان گشود.به رضاخان ، رضاخان میرپنج، رضاخان سردارسپه و پس از پادشاهی به رضاشاه و رضاشاه کبیر، شاه ایران (از ۱۳۰۴خورشیدی تا ۱۳۲۰ خورشیدی ) و بنیانگذار دودمان پهلوی معروف بود.!!
پادشاهی رضا شاه پایان فرمانروایی قاجاریان و آغاز دوران رژیم پهلوی بود که با انقلاب ۱۳۵۷ ایران به پایان رسید.!
رضا که کودکی یتیم بود دوران خردسالی را در فقر گذراند. از نوجوانی به نظام پیوست و مدارج ترقی را طی نمود. در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ ، نیروهای قزاق به فرماندهی رضاخان تهران را اشغال کردند.! رضاخان ابتدا در مقام وزیر جنگ، بسیاری از ناآرامی‌ها و راهزنی‌ها را از بین برد. در سوم آبان ۱۳۰۲ رضاخان با فرمان احمدشاه قاجار به نخست‌وزیری منصوب شد و ابتدا تلاشی در جهت جمهوری‌خواهی کرد. ولی در سال ۱۳۰۴ به پادشاهی رسید. وی سرانجام در سال ۱۳۲۰ ، پس از اشغال‌شدن ایران بر دست متفقین، تحت فشار بریتانیا مجبور به ترک سلطنت گردید و سه سال بعد در شهر ‎ژوهانسبورگ‎ در آفریقای جنوبی به مرگ طبیعی درگذشت.
سلطنت رضا شاه شاهد ایجاد نظم نوین بود.او برای تضمین قدرت مطلق خود، روزنامه‌های مستقل را بست، مصونیت پارلمانی را از نمایندگان گرفت و مهمتر از آن، احزاب سیاسی رااز بین برد.!! حزب تجدد که صادقانه از رضاشاه حمایت کرده بود، نخست جای خود را به حزب ایران نو و سپس حزب ترقی – سازمانی به تقلید از حزب فاشیست بنیتو موسولینی و حزب جمهوری خواه ‎مصطفی کمال آتاتورک‎ – داد. ولی همین حزب ترقی نیز به زودی به گمان اینکه اندیشه‌های خطرناک جمهوری خواهانه دارد برچیده شد. او با بدست آوردن قدرت بلامنازع، اصلاحاتی اجتماعی را آغاز کرد. رضاشاه در دوران قدرت، اصلاحاتی انجام داد که هرچند قاعده‌مند نبود، نشان می‌دهد که وی خواهان ایرانی بود که از یک سو رها از نفوذ روحانیون، دسیسه بیگانگان، شورش عشایر و اختلافات قومی، و از سوی دیگر دارای موسسات آموزشی به سبک اروپا ، زنان متجدد و شاغل در بیرون از خانه، ساختار اقتصادی نوین با کارخانه‏های دولتی، شبکه‌های ارتباطی، بانکهای سرمایه‌گذار، و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد. او برای رسیدن به هدفش –بازسازی ایران طبق تصویر غرب- دست به مذهب‌زدایی، برانداختن قبیله‌گرایی، گسترش ملی‌گرایی ، توسعه آموزشی و سرمایه‌داری دولتی زد.‏‎!‎‏!
‎الــــــقــــــاب
‎رضاشاه در طول زندگی خود و حتی پس از آن به دلایل گوناگون به القاب مختلفی خوانده شده‌است. در جوانی به نام ناحیه‌ای که از آن برخاسته بود « ‎رضا سوادکوهی‎ » نامیده می‌شد. با ورود به نظامی‌گری به مناسبت استفاده از مسلسل ماکسیم به «‎رضا ماکسیم‎ » و بعدها به « رضاخان » و سپس، با ذکر درجه نظامی‌اش، به ‎رضاخان میرپنج‎ شناخته شد. پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و به دست‌گرفتن وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا ، او را « ‎سردار سپه‎ » می‌خواندند. پس از رسیدن به پادشاهی و گزیدن نام خانوادگی پهلوی به « ‎رضا شاه پهلوی‎ » (پیش از این نام خانوادگی در ایران کار نمی‌رفته‌است و رضا شاه برای اولین بار استفاده از نام خانوادگی را اجباری کرد) شناخته شد. در سال ۱۳۲۸ با تصویب مجلس شورای ملی به او لقب «‎رضا شاه کبیر‎ » داده شد
هله
     
  ویرایش شده توسط: mereng   
مرد

 
‎دوران تــبـــعــیـــــد
رضاشاه در ابتدا قصد داشت در یکی از کشورهای آمریکای لاتین و به احتمال زیاد کشور آرژانتین ساکن شود. وی به همراه یازده نفر از اعضای خانوادهٔ سلطنتی از جمله ‎شمس پهلوی‎ و ‎علیرضا پهلوی‎ و همچنین هشت نفر دیگر در شهر بندرعباس سوار کشتی انگلیسی شده و این شهر را به قصد بمبئی هند ترک کردند تا مدتی را در این شهر بگذرانند و پس از رفع خستگی به یکی از کشورهای شیلی یا آرژانتین برای سکونت بروند. اما پس از نزدیک شدن به ‎شهر بمبئی‎ , حکومت هند انگلیس به ویاطلاع داد که نمی‌توانند در این شهر اقامت کنند و باید به سمت جزیرهٔ موریس رهسپار شوند و این امرموجب برآشفتگی رضاشاه شد؛زیرا تا پیش از این واقعه وی و همراهانش گمان می‌کردند که پس از استعفا و ترک ایران می‌توانند آزادانه در هر جای دنیا که مایل باشند ساکن شوند اما بعد متوجه شدند که در واقع به نوعی زندانی دولت انگلیس هستند. به مسافران کشتی حتی اجازهٔ ورود به شهر بمبئی را نیز ندادند و مجبور شدند مدت پنج روز را وسط دریا در کشتی منتظر بمانند تا کشتی دیگری از راه برسد و با آن کشتی رهسپار ‎جزیره ی موریس‎ بشوند."‎سر کلارمنت اسکراین‎" کنسولیار انگلیس در کرمان که مامور انتقال رضاشاه و همراهانش به موریس بوده در کتاب "‎جنگ جهانی در ایران‎ "و همچنین شمس پهلوی در خاطرات خود دلیل اینکه به هیچ یک از مسافران اجازهٔ ورود داده نشد را این می دانند که ممکن بود ورود پادشاه یک کشور اسلامی به بمبئی منجربه بروز شورش مسلمانان در این شهر شود. رضاشاه پس از مدتی اقامت در این جزیره چندین بار دربارهٔ وضعیت آب و هوایی آنجا به حکمران انگلیسی این جزیره اعتراض نمود تا سرانجام با انتقال وی و همراهانش به مکانی بهتر در آفریقا موافقت شد.
هله
     
  
مرد

 
‎ســـیــــاســـــت و قدرت‎
در دوره زمامداری رضا شاه، ایران رابطه نزدیکی با کشور ‎آلمان‎ برقرار کرد بطوریکه این کشور به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شد و بیش از سه هزار کارشناس آلمانی در ایران استقرار یافتند.این افرایش رابطه با آلمان باعث تیرگی روابط با ‎انگلیس و شوروی‎ شد و یکی از علت‌های حمله این دوکشور در سال ۱۳۲۰ به ایران شد.
در دوره رضاه شاه روابط بین‌المللی ایران دچار فراز ونشیب‌هایی شد. در سال ۱۹۳۷ و در اعتراض به ‎چاپ عکسی‎ در یک نشریه فرانسوی، ایران سفیر خود را از فرانسه فراخواند.درسال ۱۹۳۵ نیز در پی دستگیری سفیر ایران درآمریکا به جرم ‎سرعت زیاد‎ در حین رانندگی در مریلند ایالات متحده آمریکا ، ایران روابط خود با آمریکا را قطع کرد.
هله
     
  
مرد

 
‎پــیــش از پــــادشــــاهــــــی
رضا شاه، تا پیش از پادشاهی، علایق مذهبی شدیدی داشت. او در دسته‌های عزاداری حسین و همچنین در تکایا و حسینیه‌ها بطور فعالی شرکت می‌نمود. لیکن در همان دوران (دوره وزارت جنگ) نیز اعتقاد عمیق به ‎جدایی دهن و سیاست‎ داشت. او در سفرنامه خوزستان (که در اواخر دوران رئیس الوزرا بودنش به رشته تحریر درآورده‌است)، به سختی از ‎‏///‏‎شاه اسماعیل صفوی بخاطر تکیه بر گروه شیعیان و احساسات شیعی‎‏///‏‎ انتقاد می‌کند. او همچنین پس از رسیدن به پادشاهی و در سال ۱۳۰۵ در‎‏///‏‎ سفرنامه گلستان شاه عباس یکم را بخاطر اختلاط مذهب و سیاست‎‏///‏‎ مورد انتقاد قرار داده‌است.
تحقیق ‎محمدفغفوری‎ در باره رابطه علما-دولت بین ۱۹۲۱ و ۱۹۴۱ نشان می‌دهد که رضاخان از هویت قومی/دینی برای دستیابی به اهداف سیاسی اش استفاده کرده بود. او تلاش کرد تا رقبا و شریک اش، ‎سیدضیا طباطبایی‎ را با استفاده از روابط اش با گروههای غیرمسلمان، به خصوص ارامنه حذف کند. رضاخان با تشکیل یک جبهه متشکل از ارامنه، بریتانیاییها وسید ضیا موفق شد حمایت علما را برای دور کردن رقبایش به دست آورد.
بی سبب نیست که او روابط مناسبی با روحانیون معاصرش نداشت. او با تصویب قانون مدنی و تربیت قضات، دست روحانیون را از محاکم سنتی کوتاه نمود. با طرح حجاب و لباس متحدالشکل مردان و محدود نمودن روحانیون (به غیر از علمای تراز اول) از پوشش سنتی، روحانیون را علنا به مبارزه طلبید و در واقعه مسجد گوهرشاد مشهد (۱۳۱۴) ، که چندین ماه پیش از تصویب قانون منع حجاب روی داد، با کشتار و سرکوب بست‌نشستگان در مسجد، این مبارزه را با قوهٔ قهریه به پیش برد. او حتی یک بار که یکی از دخترانش در حرم حضرت معصومه بصورت بدحجاب ظاهر شده بود و از این بابت مورد اعتراض واقع شده بود.
حکومت رضاشاه برای اقلیت‌های مذهبی آسودگی آورد.هرچند ‎آبراهامیان‎ ذکر می‌کند که در ۱۹۳۸، ارمنی‌ها اجازه مدارس شان را از دست دادند.
گرچه در دوره رضاشاه به ارامنه خودمختاری فرهنگی و دینی اعطا شد، وحق داشتند یک نماینده اضافه در مجلس داشته باشند، اما رضاشاه مدارس شان را در سالهای ۱۹۳۸-۱۹۳۹ بست و خودمختاری درونی شان را در خطر انداخت. مشاغل دولتی به ارامنه داده نشد. طی آن زمان، تهمتها و انتقادهادر رسانه‌های در کنترل دولت علیه جامعه مسیحی عمدتاً متوجه ارامنه و آشوریان بود.
هله
     
  
مرد

 
‎محمدعلی فروغی‎

‎شـــنـــــاســنـامـه
‎نام کامل‎ محمّدعلی فروغی دردشتی
‎لقب‎ ذکاءالملک
‎زادروز‎ ۱۲۵۴ خورشیدی
‎زادگاه‎ تهران ، ایران
‎تاریخ مرگ‎ پنجم آذرماه ۱۳۲۱ خورشیدی
‎جایگاه مرگ‎ تهران ، ایران
‎فرزندان‎ ‎‏///‏‎محمود فروغی ، محسن فروغی ، فرشته فروغی ، حمیده فروغی ، جواد فروغی، مسعود فروغی‎‏///‏‎
‎دانش آموخته‎ دارالفنون
‎اطلاعات سیاسی‎
‎حزب سیاسی‎ حزب تجدد
‎سمت پیشین‎ وزیر ایران
‎پستهای پیشین‎ ریاست دبیرخانه مجلس اوّل
نمایندگی تهران در دوره دوم و سوم مجلس
ریاست مجلس دوم
وزارت مالیه
وزارت عدلیه
وزارت دربار
ریاست دیوان عالی تمیز
‎کارهای مهم‎ انتقال سلطنت از قاجاریه به پهلوی وهم در جریان انتقال سلطنت از رضاشاه به پسرش
***
‎زنــــدگــی نـــامـــه
‎محمدعلی فروغی‎ ۱۳۲۱ - ۱۲۵۴ ) سرشناس به ‎ذکاالملک‎ ، روشنفکر ، مترجم ، ادیب و سخن‌شناس، روزنامه‌نگار ، سیاست‌مدار ، دیپلمات ، نماینده مجلس ، وزیر و نخست‌وزیر ایرانی .
محمّدعلی فروغی دردشتی که پس از مرگ پدرش ‎محمدعلی فروغی‎ (ذکاءالملک) از ادیبان و مترجمان دورهٔ قاجار، لقب ذکاءالملک (ثانی) را دریافت کرد، تحصیلات خود را در رشته ‎پزشکی‎ در دارالفنون آغاز ولی بعد به ادبیات رو آورد و فرهنگستان ایران را تاسیس کرد. وی چند بار وزیر، دو بار نماینده مجلس شورای ملی و یک باررئیس دیوان عالی تمیز (دیوان کشور) شد. در ۱۳۰۴ پس از تصویب انقراض دودمان قاجار ، که خود در آن نقش داشت، کفیل نخست‌وزیری شد. او نخستین و آخرین نخست‌وزیر رضاشاه بود.
هله
     
  ویرایش شده توسط: مدیر   
مرد

 
‎مــخــالـفـان
یکی از مخالفین فروغی، ‎عباس اسکندری‎ مدیر روزنامه سیاست ارگان نمایندگان اقلیت دوره پنجم مجلس بود که با مدرس نیز همکاری داشت. از مخالفین دیگر فروغی،‎محمدمصدق‎ نماینده مجلس در دوره ششم قانون گذاری بود. مصدق به همراهی فراکسیون اقلیت که آیت الله مدرس نیز عضو آن بود. در هنگام معرفی کابینه ‎حسن مستوفی‎ در شهریور 1305 مطالبی در مخالفت با دو وزیر پیشنهادی دولت، ‎حسن وثوق‎ و محمد علی فروغی، ابراز میدارد.
***
‎مــوافــقــان
‎‏///‏‎استاد ملك الشعرای بهار ، استاد مجتبی مينوی ، علامه قزوینی ، میرزا ابوالحسن جلوه ، میرزا طاهر تنكابنی ، استاد جلالهمایی ، حسین سمیعی ، حبیب یغمایی ، میرزا عبدالعظیم قریب ، داریوش آشوری ، موسی غنی نژاد و صدها دانشمند دیگر‎‏///‏‎ خدمات فرهنگی فروغی را ستوده اند.
‎علی اکبر سیاسی‎ شخصیت فروغی را مانند یک تابلوی نقاشی گرانبها می‌داند. برای اینکه بهتر به زیبایی آن پی ببریم باید چند قدم به عقب برویم. وی از فنون ادب بهره کافی و حظی وافر داشت. نویسنده و منشی کم‌نظیری بود. سخن‌سنج، سخن‌شناس، خطیب، ادیب، مورخ و دانشمند بود.
‎علی اصغر حقدار‎ در پیشگفتار کتاب آداب مشروطیت دول اشاره می‌کند که «فروغی یکی از نادرترین روشنفکران با بصیرت ایرانی بود که حلقه ارتباط میان گفتمان فرهنگی و کنش سیاسی را در خود بوجود آورد.»
هله
     
  
صفحه  صفحه 1 از 16:  1  2  3  4  5  ...  13  14  15  16  پسین » 
ایران

Pahlavi | سلسله ی پهلوی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA