انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 5 از 64:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  64  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)



 
قرص‌های ترک اعتیاد می‌تواند اعتیاد فرد را شدیدتر کند



قرص‌های ترک اعتیاد می‌تواند اعتیاد فرد را شدیدتر کند .
یک روانپزشک گفت:«قرص‌های ترک اعتیاد موجود در بازار، در ترک اعتیاد دایم مؤثر نیست و می‌تواند عواقب بدتری برای معتاد داشته باشد.»


دکتر آذرخش مکری در گفتگو با خبرنگار سامانه خبری «سلامت‌نیوز»، اظهار داشت:«در ترک اعتیاد دائم، بهترین روش بحث نمی‌شود و بستگی به ظاهر روانی افراد روش درمانی خاص انتخاب می‌شود.»

وی افزود:«یک روش ترک اعتیاد دائم باید در درازمدت برنامه‌ریزی شود تا بتواند شیوه و سبک زندگی معتاد را تغییر دهد.»

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد، تصریح کرد:«بسیاری از مردم فکر می‌کنند وقتی فردی مصرف مواد را قطع کرد یعنی به طور کامل خوب شده است، در صورتی که این نوع نگرش اشتباه است و فرد باید از نظر ذهنی و روانی آمادگی ترک را داشته باشد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:«روش‌های کوتاه مدت و فوری به نوعی فقط موجب قطع مصرف مواد می‌شوند، معتادانی هستند که در طول دوران زندگی‌شان شاید ده‌ها بار مصرف مواد را کنار گذاشته‌ ولی موفق به ترک دایم نشده‌اند.»

مکری تصریح کرد:«هر چقدر شیوه ترک اعتیاد از لحاظ اجتماعی، خانوادگی و مدنی گسترده‌تر و جامع‌تر باشد، می‌تواند مؤثرتر واقع شود.»

وی افزود:«با تغییر در سبک زندگی و دور شدن از عوامل مشکل‌زا و بیمار گونه می‌توان به ترک اعتیاد دائم در معتادان امیدوار بود.»

این روانپزشک گفت:«در بعضی مواقع رفتار بیمارگونه در خانواده است و بدون حذف آن و اصلاح رفتار دیگر اعضا نمی‌توان به ترک دائم امیدوار بود.»

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به داروهای ترک اعتیاد موجود در بازار، ادامه داد:«وقتی اطلاعات درباره اعتیاد کم باشد، ناخودآگاه بعضی از افراد با استفاده از قدرت تبلیغات سوءاستفاده می‌کنند و برای کسب درآمد بیشتر دروغ می‌گویند و افراد را از درمان و پزشک بیزار می‌کنند.»

مکری تاکید کرد:«داروهای موجود در بازار چه داروهایی که توسط شرکت های بزرگ تهیه شده و چه آنهایی که دست‌ساز و گیاهی است، مورد تایید نیست و نمی تواند در ترک اعتیاد دایم مؤثر باشد.»

وی افزود:«آیا می‌توان قبول کرد دارویی بدون ایجاد تغییر و اصلاح در شیوه و سبک زندگی معتاد مؤثر باشد؟»

این روانپزشک تصریح کرد:«بسیاری از این داروها رقیق شده یا نوع ناشناخته مواد مخدر می‌باشد و با عناوین تجاری روانه بازار می‌شود که می تواند وابستگی و اعتیاد شدیدتری را ایجاد کند.»

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:«البته بعضی از این داروها اثر نامطلوبی ندارند و تنها انرژی‌زا و تقویت کننده هستند که نمی‌تواند در شیوه زندگی فرد تغییر ایجاد کنند.»
hi dr!
     
  

 
مسمومیت با قرص برنج

تماس انسان با قرص برنج می تواند عوارض شدید و کشنده ای در بر داشته باشد .

بر اساس گزارشات , فسفیدها ( فسفید آلومینیوم … ) باعث تحریک شدید دستگاه گوارش , اختلالات قلبی عروقی , هیپوتاسیون , شوک , آرتیمی , نارسایی قلبی , ادم ریوی , اسیدوز متابولیک , آسیب کبدی و کلیوی , ترومبوسیتوپنی و نشنج نهایتا کما و مرگ تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف می گردد .


عوارض گوارشی ۵ الی ۱۰ دقیقه پس از مصرف حادث شده و سپس سایر علائم ظاهر می گردد تسریع در درمان حتی در بیماران به ظاهربی علامت اهمیت بارزی در بهبود بیماران دارد .

قرص برنج چیست ؟

قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست که جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده , مصرف می گردد . فسفیدها همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی و جونده کش و غیر نیز مصرف می گردد .

با تماس این ماده با رطوبت با اسید , گاز خطرناک فسفین آزاد می گردد که علت اصلی توکسیسیتی این ماده است و هر چه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطر ناک تر هستند .

مکانیزم اثر :

مکانیزم احتمالی اثر این مواد ( فسفین ) بلوک سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نتیجه مرگ سلولی است . بنابراین دستگاههایی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیازدارند نسبت به این سم حساس تر و آسیب پذیر تر باشند این ارگانها عبارتند از :مغز , قلب و کبد و کلیه

عوارض ناشی از مصرف قرص برنج یا فسفین :

عوارض حاد : استنشاق فسفین باعث ایجاد سردرد , گیجی , خستگی سرفه همراه با خلط ( سبز رنگ ) , اختلال در حرکت , صحبت کردن , تهوع و استفراغ , درد معده اسهال , سردرد و…

مصرف خوراکی : تهوع , درد معده , استفراغ , اسهال , تنگی نفس , احساس سرما , عطش , سر درد , تشنج و کما می باشد مرگ بعد از ۴ روز یا حداکثر ۲ هفته با نارسایی قلبی حادث می گردد .

استنشاق مزمن : کاهش اشتها , کاهش وزن , آنمی , شکستگی خود بخود استخوان , دندان درد و تورم ونکروز فک

دوز سمی : با مصرف ۴/۱ قرص سمیت ایجاد می گردد .

در بزرگسالان خوردن این ماده یکی از علل خودکشی می باشد برای مثال شایعترین عامل خودکشی در هند خوردن یا استنشاق اتفاقی این ماده سمی می باشد ( مصرف حتی ۵/۱ گرم از این قرص باعث مرگ می شود ).

درمان

اقدامات اولیه : بعد از مشاهده علائم , بیمار را به هوای آزاد برده و در صورت هوشیاری و در صورت مصرف خوراکی , با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی از معده می نماییم .

الف : درمان علامتی : البته باید متذکر شویم درمان علامتی بوده بطور مثال : در صورت خورده شدن ماده سمی ( فسفیدآلومینیوم ) : ایجاد تهوع فوری در بیماران ( لاواژ ) و بعد از آن شستشوی معده با ۲ الی ۴ لیتر آب : تجویز ذغال فعال , اقدامات حمایتی و نگهدارنده که بر اساس شرایط بیمار متفاوت است .

درمان ادم دریه : مصرف اکسیژن

ب : درمان اختصاصی

درمان اختصاصی سولفات منیریم وریدی می باشد .

نکته :

در خصوص استفاده از قرص برنج و مسمومیت ناشی از فسفین (PH3 ) چندین نگرش و فرضیه وجود دارد که در تیم های تخصصی و کارشناسای همچنان در حال بررسی موضوع هستند .

اولین فرضیه :

مصرف قرص برنج ( فسفیدالومینیوم ) صرفا ً جهت خودکشی

دومین فرضیه : مصرف اشتباه قرص برنج به جای قرصهای روانگردان ( اکستازی ) بدلیل شباهت ظاهری این دو قرص به یکدیگر .

سومین فرضیه : وجود ناخالصی در قرصهای اکستازی که در پروسه سنتز این قرصها ایجاد می گردد که یکی از این ناخالصی ها سم فسفین می باشد ( در تولید قرص اکستازی از ماده پایه ( آمفتامین ) فسفر قرمز مصرف شده که فسفین یکی از مواد باقی مانده از این واکنش می باشد .

اسامی مشابه:
فسفید آلومینیوم , هیدروژن فسفید ( فسفروس تری هیدرید , فسفرتید هیدروژن )

فسفید آلومینیوم : در مجاورت رطوبت و آب به فسفید هیدروژن تبدیل می گردد.

خصوصیات فیزیکی : گازی بدون رنگ , قابل اشتغال , بوی شبیه به ماهی گندیده , حلالیت مناسب در آب و الکل به صورت قرص یا پودر در بازار یافت می شود .

سمیت : گازی با سمیت بالا که بر سیستم گوارشی و سیستم اعصاب اثر می گذارد .

فسفین بعنوان یک حشره کش برای جلوگیری از آلودگی غلات , خوراک دام , تنباکو استفاده می گردد که به صورت قرصهای فسفید ( فسفید روی , فسفید کلسیم و فسفید آلومینیوم ) که موسوم به قرص برنج می باشد موجود است .

این ماده سمی به راحتی جذب گوارشی گشته و بعد از حل شدن در مایعات بدن , به صورت ماده سمی فسفین در می آید سایر متابولیت ها عبارتند از فسفریک اسید , فسفات , که از طریق ریه رفع می گردند .

نکته قابل توجه این است که فسفین در بافتهای بدن مجتمع نمی یابد .

دورهای سمی

مدت : مقدار دوز خوراکی ۴۱mg/kg باعث ایجاد سمیت قوی و مرگ حیوان می گردد .

انسان : از طریق استنشاق :

مقدار۹٫۸mg/m3 فسفین : ایجاد عوارض خطرناک بعد از چند ساعت

مقدار۲۸۰mg/m3 فسفین : ایجاد عوارض خطرناک بعد از یک ساعت

مقدار۵۶۰mg/m3 فسفین : مرگ مصرف کننده در ۶۰ دقیقه اول

گزارشات رسیده بیانگر مطلب بود که در ۵۶% موارد مسمومیت با این ماده مقدار ۱۴-۷ ۳ cm mg/ در هوا دوز کشنده می باشد و

با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت اثر بر سلامتی وابسته به دوزماده سمی می باشد .

از طریق گوارشی : خوردن ۵/۱ گرم آلومینیوم فسفید باعث مرگ انسان می شود.

پاتولوژی فسفین :

پاتولوژی فسفین شامل جلوگیری از فرآیند اکسیداز در سیتوکروم بوده که این امر باعث افزایش رادیکالهای آزاد و آسیب بافتی می گردد .

با توجه به این مطلب ارگانهایی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساس تر و آسیب پذیر تر می باشند این ارگانها عبارتند از مغز , کلیه , قلب و کبد .

استنشاق این ماده باعث بروز نارسایی ریوی , سرفه شدید همراه با خلط سبز رنگ , سرد رد , تنگی نفس , گیجی , خواب آلودگی , گشادی قلب , تشنج و کوما خواهد گردید.

عوارض جانبی :

عوارض جانبی از ساعات اولیه بعد از استنشاق فسفین نمایان می گردد طبق مطالعات انجام شده در ۹۲ درصد مصرف کننده آلومینیوم فسفید , ۶۶ مورد مرگ (۷۲% ) مشاهده گردید که ۶۰ نفر در ساعات اولیه بعد از مصرف این ماده فوت شده اند .

عوارض مزمن عبارتند از از انمی , برونشیت , اختلال گوارشی , نارسایی ریه عدم تعادل در تکلم و حرکت ,

عوارض جانبی :

الف . قلبی عروقی : تا کی کاردی ، افت فشار خون , عدم فعالیت ماهیچه قلب , نارسایی احتمالی قلب و شوک که از عوارض کشنده ناشی از مصرف فسفین می باشد .

A ) اختلالات هدایتی در قلب : دیس ریتمی , تپش قلب :

دیس ریتمی : مشکلات در سیستم هدایت الکترولیتی قلب که از عوارض معمولی ناشی شده از مسمومیت با فسفین می باشد مطالعات انجام شده در ۴۱۸ نفر مصرف کننده فسفید الومینیوم نشان داد که ۲/۳۸ % آنها دچار مشکل فوق گشته اند ( سال ۱۹۹۱ میلادی )

تپش قلب : در تحقیق دیگری که انجام گردید ۵۴% از موارد بررسی شده دچار این مشکل گردیده اند ( تاکی کاردی )

درمان : مصرف سولفات منیزیم وریدی

B) افت فشار خون : کاهش فشار خون در ۳۵% موارد مسمومیت با الومینیوم فسفید مشاهده شده است .

ب ) ریوی : تحریک غشا موکوسی دهان , گلو , مجاری تنفسی که باعث تنگی نفس , تنفس ضعیف و سطحی , سرفه و در نهایت ادم ریه

A ) dyspnea : علائم دیس پنی شامل سرفه در اثر خلط سبز رنگ که ۱/۲ درصد از مسمومین دچار این عارضه گشته اند .

B ) آسیب ریوی حاد : آسیب ریه با استنشاق گاز فسفین ایجاد می گردد که با ادم ریه همراه است که ۸% از مسمومین دچار این عارضه گشته اند .

تمام افراد متوفی در اثر مسمومیت با گاز فسفین دچار ادم ریه شده اند .

ج ) گوارشی : تهوع , استفراغ , درد معده , اسهال

A : تهوع : تهوع و استفراغ بعد از مصرف خوراکی فسفید آلومینیوم ایجاد می شود . تمام افراد که این
ماده را مصرف کرده اند دچار عارضه فوق شده اند .

B : درد معده : ۶۰ % از مسمومین با این سم دچار درد معده شده اند .

C : اسهال : در ۶۰ % موارد مشاهده شده است .



د : نو رولوژیک : گیجی , سر درد و خستگی , خواب آلودگی ـ دلشوره و اضطراب و تشنج و کوما و مرگ



A : مقادیر زیادی از سم فسفین باعث ایجاد علائمی از قبیل : سردرد , گیجی , ضعف و خستگی , خواب آلودگی , احتلال حرکتی وتکلم اختلال دربینایی می گردد .



B : حملات ناگهانی : حملات شبیه صرع و تشنج که منتهی به کما و مرگ می گردد .تمام موارد مسموم شده با فسفین با ایجاد نشنج به بیمارستان منقل شده اند و

C : اضطراب و تشویش : ۷۹ % از مسمومین دچار اضطراب و دلشوره بوده اند .

هـ کبدی . یرقان , زردی و آسیب کبدی بسیار قابل توجه است .

خوردن مقادیر زیاد سم فسفین یا فسفید آلومینیوم باعث ایجاد یرقان و افزایش سطح سرمی ترانس آمیلاز می گردد . ۳۰ % افرادی که با فسفید آلومینیویم مسموم شده اند دچار یرقان گردیده و ۲۰% از ‌‌آنهادچارافزایش غلظت سرمی ترانس آمیناز می گردند ۸% از مسمومین افزایش بیلی روبین داشته اند .

و کلیه :

A ) فعالیت غیر نرمال کلیه و دفع پروتئین : با آسیب کلیه , دفع پروتئین ایجاد می گردد .

B ) نارسایی حاد کلیه :۴۰ % از مسمومین دچار نارسایی حاد کلیه شده اند .

ز : اسیدوز :

اسیدوز متابولیک و تنفسی : ۳۲ % از مسمومین دچار اسیدوز متابولیک شده و همین امر باعث کاهش ثانویه فشار خون می گردد .

ح : هماتولوژی : از عوارض نادر می باشد که شامل همولیزومت هموگلوبینمیا می باشد .

A : همولیز : مسمومین بالا ۲۸ سال بعد از ۲۴ ساعت دچار استفراغ شدید درد و گوارشی اسیدوزمتابولیک , کاهش ثانویه فشار خون می گردد . که حاکی از همولیز است علائم همولیز عبارتند از : یرقان , افزایش سطح سرمی بیلی روبین , کم خونی , افزایش هموگلوبین خون و هموسید ری در ادرار

B : مت هموگلوبینمیا : با مصرف ۶ گرم آلومینیوم فسفید ایجاد شده علائم , استفراغ شدید و غیر قابل کنترل , درد معده , کاهش فشار خون , خواب آلودگی , همولیز , دیرسیون بافت قطب که ۲۴ ساعت بعد از مسمومیت ایجاد شده , ۱۷ % دچار عارضه فوق گشته اند ( بعنوان فاکتوری جهت تشخیص با فسفین می توان در نظر گرفت ) .

ط . پوستی : تعریق , زردی , سیانوز , پوست

A ) تعریق ۸۲ % مسمومین دچار تعریق مفرط می گردد .

B ) : سیانوز ۳۷% دچار عارضه فوق می گردد .

ی : سایر عوارض :

کاهش قند خون: قند خون بشدت پایین آمده ۳۰واحد بعد از ۱۱ روز در بیمار مشاهده شده است .

کاهش پتاسیم : ۳۶% مسمومین دچار هیپوکالمی شده اند .

کاهش یا افزایش منیریم : کاهش منیزیم گاهاً ایجاد شده اما در ۸۵ % از مسمومین افزایش مسمومین دیده شده است .

تناسلی : هنوز مشخص نگردیده است .

کارسینوژن : در انسان باعث افزایش تورمورها لنفوم می گردد .

درمان

بعد از مشاهده اولین علائم که شامل تهوع : استفراغ , درد شکم, تنگی نفس می باشدمسموم را به هوای ‌آزاد برده و در صحت هوشیار بودن و مصرف خوراکی با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی می نمائیم و بعد از آن شستن معده بیمار با ۲ الی ۴ لیتر آب , دادن زغال فعال می باشد .

در مورد افرادی که دچار تنگی نفس شده اند باید اکسیژن رسانی صورت گیرد . در صورت مشاهده تا کی کاردی تزریق منیریم سولفات وریدی به مسموم ,مصرف داروی Trimetazidin ۲۰mg ( باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت قلب می گردد ) ۲ بار در روز باعث کاهش دیس ریتمی قلب می گردد سایر درمانها بسته به علائم مشاهده شده در مسموم صورت می گیرد.

بهبودی و زنده ماندن بیمار برای ۴ روز به درمان به موقع بیمار بر می گردد . با این وجود زندن ماندن بسیار و سلامت او وابسته به میزان ‌آسیب کلیه و کبد می باشد که در اصل وابسته به میزان سم مصرف شده است .

تست آزمایشگاهی :

متاسفانه در ساعات اولیه امکان تشخیص سریع سم در بدن وجود ندارد و صرفاً با مشاهده با علائم
می توان میزان مسمومیت را تخمین زد . بعد از ۲۴ ساعت با اندازه گیری مت هموگلوبین , مسمومیت با فسفید آلومینیوم تائید می گردد .
hi dr!
     
  

 
محاسن و معایب قرص ضدبارداری




رابطه قرص ضدبارداری و پریود ماهانه
در مورد اثرات قرص های ضد بارداری و محاسن و معایب آن صحبت کردید و گفتید که این قرص ها به صورت دوره ای مصرف میشوند، یعنی شخص برای ۲۱ روز روزی یک قرص مصرف می کند و در هفته چهارم هیچ قرصی مصرف نمی کند.


و گفتید که اگر خانمها تمام ۲۸ روز را قرص بخورند، دیگر دچار خونریزی نمی شوند و پریودی در کار نخواهد بود. حال سئوال این است: آیا نداشتن پریود ضرر و زیان دارد؟
دکتر بیژن پردیس: خیلی از امراض جدی باعث قطع عادت ماهانه می شوند. اما قطع پریود لزوما به معنای بیماری خاصی نیست. برای همین الان خیلی از خانم ها به صورت مداوم از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و دیگر مشکل خونریزی ندارند.
‌ میزان اثربخشی ‌Effectiveness
این قرصها چقدر است؟
دکتر بیژن پردیس:اگر به طور مرتب مصرف شود ۷/۹۹ درصد موثر است که این ایده آل است.
اما اشخاص گاهی فراموش می کنند که قرص را بخورند. بنابراین در واقعیت میزان موثر بودن آن ۹۲ درصد بوده است. برتری دیگر این تکنیک این است که برگشت پذیر است، یعنی هرگاه قطع شود بعد از مدتی شخص می تواند حامله شود.
یک سری محاسن دیگر هم (غیر از بارداری) دارد. مثلا اشخاصی که پریود آنها نامنظم است، قرص ضدبارداری به عنوان دارو به آنها تجویز می شود.
مثلا در بعضی از دختران نوجوان و یا در خانم ها در سنین قبل از یائسگی نظم خونریزی ها به هم می خورد و تخمک ها ممکن است به صورت مرتب رها نشوند و پریود نامرتب باشد. در این صورت قرص ضد بارداری می تواند به آنها تجویز شود.
درد زیر شکم به هنگام پریود از مشکلات دیگر خانمها است. اگر این درد پریود شدت زیادی داشته باشد، باید معاینات لازم صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که بیماری دیگری در کار نیست و در این صورت قرص ضد بارداری به آنها تجویز می شود. از اثرات مثبت دیگر این قرصها بالا رفتن تراکم استخوانهاست.
حسن دیگر در بعضی از خانمها که دچار موهای زائد و یا جوش های غرور جوانی می شوند، استفاده از بعضی از قرص های ضد بارداری باعث کمتر شدن موهای زائد بدن و جوش های غرور جوانی می شود.
یکی دیگر از فوائد آن این است که کسانی که از این قرص ها استفاده می کنند خطر سرطان تخمدان در آنها کمتر می شود، زیرا تخمدان ها از فعالیت می افتند.
همینطور سرطان دیواره رحم و شاید بعضی دیگر از سرطان ها مثل سرطان دیواره رحم و شاید بعضی دیگر از سرطان ها مثل سر طان روده و سرطان مقعد هم می تواند کمتر شود.
همچنین می تواند باعث کاهش کیست های درون تخمدان شود.
همینطور تحولات خلقی و ناهنجاری های رفتاری خانمها که در ایام پریود پیدا می کنند، کاهش می یابد. اثرات ثانویه و خطرات قرصهای ضد بارداری چیست؟
دکتر بیژن پردیس: در دهه های اخیر و در نسل های جدیدتر این قرصها میزان ایستروژن پایین آمده است. این قرصها ترکیبی از دو هورمون زیر هستند:
‌‌‌‌‌Estrogen & Progestin
پایین آمدن مقدار ایستروژن در این قرصها باعث می شود که خیلی از اثرات ثانویه این قرصها کم شود. ولی با کم شدن غلظت ایستروژن درصد خانم هایی که دچار خونریزی های مقطعی ‌Spotting
در میانه سیکل خود می شوند بیشتر می شود. اما حالت تهوع و سردرد کمتر می شود.
مهمترین آثار منفی آن، لخته شدن خون در سیاهرگ های پا است که می تواند برود و به رگ های ریه برسد و مرگ آور شود.
اشخاصی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند سه تا چهار برابر بیشتر از دیگران دچار این حالت می شوند. در ازای ده هزار نفری که از این قرصها استفاده می کنند یک نفر در سال دچار لخته شدن خون می شود. عده ای گفته اند که استفاده از این قرصها خطر سکته قلبی یا مغزی را زیاد می کند، اما در خانم هایی که سالم هستند این خطرات ثابت نشده.
سرطان سینه را چطور؟ آیا ریسک این سرطان را بیشتر می کند؟
دکتر بیژن پردیس:بله ریسک سرطان سینه را چهار درصد اضافه می کند.
ریسک سرطان سینه در خانمها ده درصد است. اما این قرصها این میزان را از ده درصد به چهارده درصد می رسانند.
‌ آیا چاقی ایجاد می کند؟
خیلی ها می گویند که این قرصها سبب اضافه وزن می شود. بله، ۲۰ درصد اشخاص دچار اضافه وزن می شوند. برای استفاده از این قرصها محدودیت زمانی وجود ندارد و می توانند سالهای سال از آن استفاده کنند.
این قرصها قابلیت بچه دار شدن شخص در آینده را تهدید نمی کند.
برای خانم هایی که بالا‌ی ۳۵ سال هستند و سالم هستند و سیگار هم نمی کشند، قرص های ضد بارداری می توانند بسیار بی خطر باشند.
تصور غلط دیگر این است که اگر شخص قرص های ضد بارداری را در زمان حاملگی به صورت ناخواسته بخورد، بچه ناهنجار به دنیا می آید. این اشتباه است و چنین خطری وجود ندارد.
hi dr!
     
  

 
سوء مصرف دارو و مصرف افراطی آرام بخش

سوء مصرف آرام بخشها چیست؟

سوء مصرف آرام‌بخشها به صورت مصرف بیش از حد یا سوء مصرف داروهای قانونی است که موجب تسکین یافتن یا بهبود خواب می‌شوند. در این بروشور درمان مصرف بیش از حد این داروها مورد بحث قرار می‌گیرد.



می‌گیرد.

آرام بخش‌ها داروهایی هستند که از طریق کاهش ( خمودگی ) فعالیت سیستم عصبی مرکزی نوعی تسکین به بار می‌آورند. این داروها شامل مسکن‌ها ، داروهای ضد اضطراب و قرصهای خوا ب می‌باشند. مشهورترین مسکن‌ها عبارتند از: بنزودیازپین‌ها،

باربیتوراتها و داروهای خواب آور .مشهورترین مسکن‌های مورد سوء مصرف را باربیتوراتهای سریع العملی از قبیل آموباربیتال، فنو باربیتال وسکوباربیتال تشکیل می‌دهند.



چگونه سوء مصرف ایجاد می‌شود؟

سوء مصرف ارادی زمانی بوقوع می‌پیوندد که شما بطور دانسته و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف کرده و یا بدون اجازه طبی میزان و یا زمانهای مصرف را بیشتر کنید.

سوء مصرف غیر ارادی زمانی ایجاد می‌شود که شما زمان و مقدار داروی مورد مصرف را فراموش کنید و یا نظام دقیقی برای مصرف آن نداشته باشید.
نشانه‌های سوء مصرف چیستند ؟

نشانه‌های مسمومیت حادآرام بخشها عبارت هستند از :

· خواب آلودگی و خواب

· کاهش حافظه و توانایی تفکر

· بی ثباتی جسمانی واشکال در ایستادن و راه رفتن

· تغییرات خلقی

· عدم وضوح دیداری ( تیرگی بینایی)

· تکلم کند ونامفهوم

· فقدان بازداری یا گفتن و انجام دادن چیزهایی که در مواقع معمول شرم آور هستند

· فقدان جهت یابی

نشانه های مصرف بیش از حد عبارتند از:

· کاهش تنفس ( کاهش توانایی نفس کشیدن )

· کاهش فعالیت معدی ـ روده ای

· سندرم شوک

· مرگ

· کاهش شدید یا فشار خون

· بهت

· اغما
چگونه می‌توان سوء مصرف را تشخیص داد؟

دکتر با شما حرف می‌زند، سابقة طبی‌تان را بررسی می‌کند وشما را معاینه می‌نماید. به خاطر داشته باشید که پزشک به این دلیل در آنجاست که به شما کمک کند. به هر حال، برای دریافت این کمک شما باید رفتار خود را با دقت هرچه بیشتر توضیح دهید. دکترتان ممکن است تستهای آزمایشگاهی هم بخواهد.

در مواردی جهت کمک به تشخیص EEG 0 نگارة برقی مغز ) گرفته می‌شود.EEG روشی بدون درد برای ثبت تکانه‌های برقی مغزاست. در این روش الکترودها بر روی سر شما قرار گرفته و به دستگاه ثبت کننده تکانه‌های مغز متصل می‌شوند.
چگونه دورة حاد مصرف بیش از اندازه آرام بخشها درمان می‌گردد؟

دروهلة اول پزشک شما را تحت نظر دائمی قرار می‌دهد تا خطر ناتوانی تنفسی وضعف دورهای برطرف گردد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

· ایجاد استفراغ

· تجویز داروی ادرارآور جهت خالی کردن مثانه از ادرار

· مراقبت روانپزشکی در مورد افراد خودکشی کننده

· شستشوی معده

· تجویز دارو جهت کمک به دفع دارو از طریق روده‌ها

· تنظیم مایعات بدن از طریق وریدی

اگر مورد شما شدید باشد می توانید از دستگاه تنفس برای بهبود تنفس و دستگاه دیالیز برای دفع مواد ناخواسته از خون استفاده کنید.



چگونه سوءمصرف آرام بخشها درمان می‌شود؟

شما به ترک تدریجی مسکن‌ها نیاز دارید. ترک آرام بخشها کاری خطرناک است و باید به تدریج صورت پذیرد. خطرناکترین مسکن‌ها عبارتند ار: باربیتوراتها، گلوتمید، اتکلورونیول، متی پریلون ومتاکوالون.ترک باربیتوراتهای تند عمل در مقایسه با بنزودیازپین‌های طولانی اثر خطرناکتر است.. اگر به سرعت دارو را ترک کنید، حملات تشنجی ایجاد می‌شوند.
نشانه های محرومیت ( ترک) باربیتوراتهای تند عمل عبارتند از:

· بی قراری و عصببیت

· اضطراب

· ضعف عضلانی

· دلیریوم همراه با توهمات، فقدان جهت یابی و افکار پارانوئیدی ( گزند و آسیب)

· تشنج‌های فراگیر

· لرز

· عدم تحمل سرو صدا ونور

· کاهش فشار خون وضعیتی (افت فشاربه هنگام بلند شدن سریع )

کناره‌گیری از (ترک ) آرام بخشهای طولانی اثر، دورة درمانی طولانی‌تری داشته ونشانه‌هایش خفیف تر است برای پیشگیری از تشنج، برنامه ترک باید تدریجی باشد. پزشک به شما جهت کمک به ترک تدریجی بنزودیازپین تجویز می‌کند و به تدریج از میزان دارو می‌کاهد.

روان‌درمانی بخش مهمی از درمان است. روان‌درمانی قبل از کامل شدن ترک باید شروع شود. هدف درمان ارزیابی مشکلات دراز مدتی است که موجب سوء مصرف دارو شده است، همچنین یک هدف دیگر درمان بهبود احساس ارزشمندی و لذت بردن از زندگی بدون نیاز به دارو می‌باشد.



اثرات تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

تداوم اثرات آرام بخشها به میزان مصرف داروها توسط شما بستگی دارد . طول دوره ترک نیز به وسعت ومدت سوء مصرف داروها بستگی دارد.

در طی زندگی ممکن است تمایل به سوء مصرف مواد در شما وجود داشته باشد. شما باید از این مشکل آگاه بوده و از مسکن ها وتا حد امکان سایر مواد اعتیاد آور دوری نمائید.



چگونه می توانم از خودم مراقبت کنم؟

درمان تجویز شده توسط دکترشامل مشاوره و برنامه‌های پیگیری را دنبال کنید. علاوه برآن، تغییرات زیر را اگر بتوانید در شیوه زندگی خود به عمل بیاورید به سلامتی‌تان کمک زیادی خواهد کرد.

· به مدت ۲۰ دقیقه و در هر هفته ۳یا ۴ بار ورزش کنید.

· از تغذیه مناسب استفاده کنید.

· مصرف قهوه و سایر داروها را کم کنید.

· هر شب ۶ الی ۸ ساعت بخوابید.

· هفته‌ای یک یا دو بار به تفریح بپردازید.

· سرگرمی‌هایی را برای خودتان انتخاب کنید.

· به موسیقی گوش دهید.

· بطور روزانه از تمرینات آرامش آموزی و تصویرهای ذهنی در مورد تجارب مثبت زندگی استفاده کنید.

· در مواقع فشار از تمرینات تنفس دیافراگمی استفاده کنید.

· با دوستانتان صحبت کرده و از سایر نظامهای حمایتی کمک بگیرید.

· جهت مقابله با اضطراب وایجاد روشهای مقابله‌ای مثبت بدنبال کمک‌های حرفه‌ای باشید.

· این نگرش را در خود ایجاد کنید که مشکلات تمام خواهند شد.

· وقتی فشار بر رویتان زیاد می‌شود از اعضای خانواده و محل کار کمک بگیرید.


چگونه می‌توانم از سوءمصرف آرام بخشها جلوگیری کنم ؟

از مصرف داروها اجتناب کنید مگر اینکه توسط یک پزشک متخصص تجویز شده باشد و شما میزان و دفعات مصرف را بدقت متوجه شده باشید. همچنین از موقعیت‌هایی که در آنها دارو مصرف می‌شود اجتناب نمائید. از مصرف الکل خودداری کنید زیرا کنترل شما بررفتارتان راسست کرده و موجب آغاز مصرف مجدد دارو و یا افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود.
hi dr!
     
  

 
قرص‌های چربی سوز را با آگاهی مصرف کنید!

به گفته یک استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، همه قرص‌های چربی سوز خطرناک نیستند ولی باید با آگاهی آنها را مصرف کرد.


دکتر پروانه رحیمی مقدم در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، با اشاره به این که داروهای چربی سوز به صورت مختلف در بدن اثر می‌کنند و همه آنها مضر نیستند؛ گفت: به عنوان مثال داروهایی هستند که موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و باعث تولید اسهال چرب می‌شوند. البته این داروها در طولانی مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوء تغذیه روبرو می‌کند.

وی تصریح کرد: گروه دیگری از داروهای چربی سوز هم هستند که مهار کننده جذب چربی دارند و باعث می‌شوند چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود اما به طور کلی داروهای چربی سوزی که سوخت و سوز بدن را بالا می‌برند چند مشکل ایجاد می‌کنند که بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آنها می‌تواند موجب مرگ شود.

دکتر رحیمی مقدم افزود : داروهایی که بر روی غده تیروئید اثر کرده سوخت وساز را از آن طریق بالا می‌برند. همچنین در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند می‌تواند موجب مرگ شود.



وی گفت: از سوی دیگر این داروها باعث از بین رفتن چربی‌های سلولی شده و به بدن آسیب می‌رسانند. همچنین بالا رفتن سوخت و ساز بر روی دستگاه گوارش نیز اثرگذار بوده و باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.



این استاد دانشگاه اظهار داشت: پزشکی که برای افراد چاق (BMI بالاتر از ۳۰) این داروها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌کند باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی سوزها را انتخاب کند.
hi dr!
     
  

 
برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری و شیردهی


تغذیه درست و مناسب به معنی زیاد خوردن نیست و خانم های باردار و شیرده می‌توانند بدون داشتن رژیم غذایی مخصوص و جداگانه مقدار بیشتری از غذای خانواده را نسبت به قبل از دوران بارداری مصرف نمایند. خانم های باردار و شیرده نیز باید همانند بقیه افراد خانواده روزانه از شش گروه غذایی اصلی استفاده نمایند. آنچه که در تغذیه خانم های باردار مهم است رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی است



بهترین روش برای اطمینان از استفاده متعادل و متنوع مواد غذایی در روز مصرف همه گروه های اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها و سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ حبوبات، و مغزها می باشد. تعادل به معنای استفاده کافی از مواد غذایی است و تنوع یعنی مصرف انواع مواد غذایی که در گروه های غذایی مختلف وجود دارند. در هر گروه غذایی ،‌مواد غذایی با ارزش غذایی تقریبا یکسان وجود دارد و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده نمود .در زیر مهمترین توصیه های متخصصان تغذیه برای خانم های بارداری که وزنشان در حد طبیعیمی باشد،ذکر شده است.

میزان توصیه شده مواد غذایی

۱) گروه نان و غلات

این گروه تامین کننده انرژی مورد نیاز روزانه هستند و شامل انواع نان ها، برنج، ماکارونی،‌رشته، گندم، جو، ذرت و … می‌باشد.

میزان مصرف این گروه برای خانم های باردار و شیرده:

روزانه ۷ تا ۱۱ سهم یا واحد که هر سهم معادل با یک برش نان سنگک، تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست ( حدود ۱۰ در ۱۰ سانتی متر مربع یا حدود ۳۰ گرم) یا ۴ برش نان لواش به همین میزان و یا نصف تا سه چهارم لیوان غلات پخته شده مانند برنج یا ماکارونی می باشد.

۲) گروه میوه ها و سبزی ها

منبع عمده ویتامین ها به خصوص ویتامین های A , C و املاح معدنی و فیبر می باشد.

میوه ها: میوه هایی مانند سیب، انگور، گیلاس، گلابی، طالبی، هندوانه، انواع مرکبات و … است. خانم های باردار باید از میوه های متنوع و مختلف به طور میانگین۳ تا ۴ سهم در روز استفاده نمایند. هر سهم از میوه ها معادل یک عدد سیب یا پرتقال یا موز متوسط یا نصف لیوان کمپوت یا میوه پخته یا سه عدد زردآلو یا نصف لیوان حبه انگور( معادل یک خوشه کوچک انگور)‌یا یک چهارم طالبی متوسط یا نصف لیوان آب میوه یا یک سوم لیوان آب لیمو ترش یا دو قاشق غذاخوری میوه خشک( مانند انواع برگه ها) است.

سبزی ها: سبزی های برگی،‌هویج، گوجه فرنگی، کدو، سیب زمینی، خیار، کلم، قارچ، شلغم،‌چغندر،‌انواع جوانه ها و … می باشند. میزان توصیه شده از سبزی ها برای خانم های باردار و شیرده روزانه به طور میانگین ۴ تا ۵سهم می باشدکه هر سهم معادل با یک لیوان سبزی خام برگ دار یا سالاد سبزی ( گوجه فرنگی،‌کاهو، کلم، فلفل سبز دلمه ای و…) یا نصف لیوان سبزی های پخته شده می باشد.

۳) گروه شیر و لبنیات

این گروه منبع غنی از کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامینهای A , B2 می باشند که برای رشد و استحکام دندان ها و استخوان ها ضروری هستند. مواد غذایی این گروه شامل شیر، ماست، پتیر، بستنی و کشک است.

در دوران بارداری و شیردهی مصرف روزانه ۳ تا ۴ سهم از مواد غذایی این گروه توصیه می‌شود. هر سهم معادل است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر (معادل ۲ قوطی کبریت) یا یک لیوان کشک یا ۵/۱ لیوان بستنی می باشد.

۴) گروه گوشت، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها

این گروه منبع غنی از پروتئین و املاحی همانند آهن و روی هستند. موادغذایی این گروه شامل انواع گوشت سفید و قرمز،‌ماهی،‌دل، جگر، تخم مرغ، عدس، حبوبات مانند نخود و لوبیا و مغزها مانند پسته، بادام، گردو و … می باشند.

میزان توصیه شده مصرف این گروه برای خانم های باردار و شیرده روزانه در حدود سه سهم می باشد. که هر سهم معادل ۶۰ گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ یا نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته شده یا دو عدد تخم مرغ یا نصف لیوان از مغزهاست.

۵) به غیر از گروه های غذایی اصلی،‌ یک گروه غذایی متفرقه نیز وجود دارد که عبارتند از انواع قندها و چربی ها مانند قند و شکر،‌ شیرینی، روغن،‌کره ،‌خامه، نمک، سس مایونز، انواع مرباها، نوشابه های گازدار، انواع ترشی ها و شورها و غیره هستند . مصرف اینگونه از مواد به میزان حداقل توصیه می‌شود. نمکی که در پخت غذا و سر سفره استفاده می شود باید حتما یددار باشد.

به خانم های باردار توصیه می‌شود که روزانه از هر ۴ گروه غذایی اصلی به میزان کافی و متنوع استفاده نمایند. صبحانه را به طور کامل بخورند. صبحانه می‌تواند نان و پنیر،‌ نان و کره و مربا، نان و کره و عسل یا نان و تخم مرغ همراه با یک لیوان شیر باشد. خوراک هایی مانند عدسی و یا انواع آش ها که در برخی مناطق کشور مرسوم می باشند همراه با نان نیز غذای خوب و مناسبی برای صبحانه می باشد.

می توانیداز سبزی هایی مانند گوجه فرنگی، خیار و یا میوه هایی مانند هندوانه ،‌خربزه،‌و انگور همراه با نان و پنیر در وعده صبحانه استفاده نمایید. مصرف میوه ها و آب میوه های طبیعی مانند آب پرتقال نیز برای صبحانه مناسب است.

توصیه های مربوط به گروه نان و غلات

از نان و غلات روزانه به طور میانگین ۷ تا ۱۱ سهم استفاده نمایید.

بهتر است از نان های سبوس دار مانند سنگک و بربری به جای نان های سفید استفاده نمایید.

مخلوط غلات و حبوبات مانند عدس پلو، لوبیا پلو، عدسی با نان ، پروتئین مناسبی را برای خانمهای باردار تامین می نماید.

توصیه های مربوط به گروه میوه ها و سبزی ها:

از میوه های مختلف روزانه به طور میانگین ۳ تا ۴ سهم استفاده نمایید.

از انواع میوه های تازه یا میوه های خشک مانند کشمش، خرما، توت خشک، انجیر خشک، برگه هلو، زردآلو یا آلوی خشک می‌توانند به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

چون خود میوه حاوی فیبر بیشتری نسبت به آب میوه است، بنابراین ‌در صورت ابتلا به یبوست به جای آب میوه از خود میوه ها استفاده نمایید.

از سبزی های تازه روزانه به مقدار ۴ تا ۵ سهم استفاده نمایید.

از سبزی هایی کهبرگ سبز تیره دارند ( مانند جعفری)‌به عنوان منبع غنی آهن و ویتامین A و از مرکبات به عنوان منابع خوب ویتامین C استفاده نمایید.

توصیه هایمربوط به گروه لبنیات

از شیر وفراورده های لبنی در دوران بارداری روزانه حدود ۳ تا ۴ مصرف نمایید.

شیر را می‌توان به طور ساده یا داخل فرنی و یا شیربرنج به عنوان میان وعده میل کنید.

کشک منبع غنی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد. در مناطقی که کشک در دسترس می باشد توصیه می‌شود همراه با غذاهایی مانند آش و یا بادمجان استفاده نمایید.

باید از کشک پاستوریزه استفاده کنید و قبل از مصرف حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بجوشانند. اگر به کشک پاستوریزه دسترسی ندارید؛ کمی‌آب به کشک های خشک اضافه کنید و آن را رقیق کنید سپس آن را حرارت داده و پیش از مصرف بجوشانید.

اگر خوردن شیر باعث ایجاد نفخ و مشکل گوارشی در شما می‌شود، توصیه شود به جای آن از ماست یا پنیر استفاده نمایید.

توصیه های مربوط به گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها

از این گروه روزانه حدودا سه سهم استفاده نمایید.

از مرغ یا جوجه به شکل کبابی یا آب پز شده به همراه برنج و انواع سبزی های پخته شده، مانند هویج، نخودفرنگی،‌سیب زمینی، اسفناج ، کدو، لوبیا سبز،‌کرفس و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس وجود دارد و یا به صورت سوپ مرغ و جوجه استفاده نمایید.

تخم مرغ را ترجیحا به صورت آب پز سفت استفاده نمایید و از مصرف زرده آن به صورت خام یا نیم بند خودداری کنند. حداکثر می‌توان ۴ تا ۵ تخم مرغ در هفته استفاده کرد.

ماهی را به صورت کبابی یا بخارپز حدود یک تا دو وعده در هفته استفاده نمایید زیرا ماهیها به خصوص به علت دارا بودن اسید چرب امگا ۳ در تکامل سیستم عصبی و افزایش قوای ذهنی جنین بسیار مفید و موثر می باشند.

انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق منابع خوب پروتئین و آهن می باشند و می‌توانید از آنها به عنوان میان وعده از نوع خام آنها (که نمک کمتری دارد) استفاده نمایید.

توصیه های مربوط به گروه متفرقه

در مصرف مواد قندی، چربی ها و انواع شیرینی ها زیاده روی نکنید.

سالاد را همراه آب لیمو، آب نارنج آب غوره کم نمک با کمی‌روغن زیتون استفاده نمایید. اگر دوست دارید که با سالاد سس استفاده نمایید، به جای سس مایونز که دارای مقادیر زیادی چربی است،‌مقداری ماست، آب لیمو یا آب نارنج، سرکه و کمی‌ روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و به عنوان سس سالاد استفاده نمایید.

در مصرف چای افراط نکنید. یک ساعت قبل از غذا و یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا چای ننوشید تا آهن موجود در غذا بهتر جذب بدنتان گردد
hi dr!
     
  

 
باید و نبایدهای آرایش در دوران بارداری


بیشتر خانم‌های باردار است از ترک‌ها و تیرگی پوست بدن و صورت‌شان خسته می شوند و وقتی سراغ کیف آرایش‌شان می‌روند، نگران این می شوند که آیا استفاده از این مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری، خطری برای جنین آنها ایجاد نمی‌کند؟


تا کنون هیچ شواهد ثبت‌شده‌ای وجود ندارد که مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب که از طریق پوست جذب می‌شوند، به مادر یا به جنین آسیبی رسانده باشد. اگرمی خواهید خیلی محتاط باشید، بهتر است از یک کرم ضدآفتاب غیرشیمیایی استفاده نمایید.

-بارداری و برنزه‌کننده‌ها

استفاده از لوسیون‌های حمام آفتاب (برنزه‌کننده‌ها) کمتر از خود آفتاب گرفتن ضرر دارد. سوختگی‌ها و برنزه کردن پوست احتمال ایجاد چین و چروک را در پوست زیاد می‌کند. تابش مستقیم خورشید روی پوست صورت و پیشانی سبب ایجاد لکه‌هایی در صورت می‌شود که در زنان باردار که به دلیل تغییرات هورمونی مستعد به وجود آمدن لک هستند، بیشتر ظاهر می شود.. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود که در معرض آفتاب و نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.

-بارداری و کرم‌های ضدترک

در ماه چهارم بارداری به تدریج روی پاها، شکم و دستان راه‌راه‌های سفید یا صورتی‌رنگی ایجادمی شود. البته این حالت در تمامی‌زنان باردار وجود ندارد و به میزان کشش پوست بدن آنها بستگی دارد. برای جلوگیری ازبه وجود آمدن این راه‌راه‌ها که دیگر ناپدید هم نخواهند شد،باید ازهمان ماه اول بارداری از کرم‌های ضدترک ویژه زنان باردار استفاده نمایید

- بارداری و رنگ مو

- از موادی که موها را صاف، بی‌رنگ، رنگ یا فر می‌کنند، تا سه ماهه دوم بارداری استفاده نکنید.

- استفاده از این مواد در را باید جایی با تهویه خوب انجام دهید.

- موها و پوست سرتان پس از استفاده از این مواد کاملا شسته شده‌اند.

-برای اینکه مطئن شوید که به این مواد‌‌ آلرژی ندارید، ابتدا آنها را روی دسته کوچکی از موهای‌تان آزمایش نمایید.

-بارداری و کرم‌های ضدآکنه

چنانچه از لوازم آرایش استفاده می‌کنید از محصولاتی استفاده کنید که به جای روغن برپایه آب ساخته شده باشند و روی آن برچسب «غیر کومدون‌زا» داشته باشد که به این معناست که منافذ پوست را مسدود نمی کند و آکنه راتشدید نمی کند.پیش از خوابیدن حتما آرایش را پاک کنید. با مشورت ازژل‌های دارویی برای درمان آکنه استفاده نمایید زیراممکن است آکنه پوست شما شدید باشد.برخی از محصولات که بـدون نسـخه به فـروش می‌رسند و یا داروهایی که برای تهیه آنها نسخه لازم است، به از بین بردن آکنه کمک می‌کنند اما استفاده بعضی از موادی که داخل آنها به کار رفته‌اند به خوبی در دوران بارداری مطالعه نشده است. بنابراین بدون تأیید پزشک از داروهای ضدآکنه استفاده ننمایید. استفاده از داروی ایزوترتینوئین خوراکی در دوران بارداری اکیدا ممنوع است زیرا به ناهنجاری جنین منجر می‌شود (از مصرف ترتینویین موضعی نظیر Retin-A نیز بپرهیزید). مصرف کرم‌های حاوی آنتی‌بیوتیک نظیر اریترومایسین و کلیندامایسین در دوران بارداری کاملا مجاز است اما استفاده کرم‌های حاوی تتراسیکلین مجاز نمی باشد.

-باید و نبایدهای آرایشی در دوران بارداری

درسه‌ماهه اول و سه‌ ماهه دوم بارداری دو دوره‌ای هستند که خانم باردار باید بسیار مراقب باشد. سوالی که در ذهن بیشتر خانم های باردار می باشد این است که آیا می‌توانند در دوره بارداری از لوازم آرایشی مختلف استفاده نمایند؟

یکی از معضلاتی که بیشترخانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجهه هستند ایجادلک بارداری درصورت آنها است و برای کاهش این لک ها و بهبود نسبی آن ها استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری می باشد. توصیه می شود که ازضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری استفاده شود. در مورد کرم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می شود که از کرم‌های ترتینوئین که احتمال تاثیر ناخوشایند بر روی جنین در صورت جذب دارو دارداستفاده نشود. اما استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های که حاوی اسید میوه هستند ،اشکالی ندارد، البته به شرط آن که به هنگام روز از کرم های ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود.

از رنگ کردن موها مخصوصا رنگ‌های تیره در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری جدا خودداری کنید زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین قابل جذب هستند و برای جنین خطرناک هستند. بهترین روش در این دوران استفاده از های‌لایت است که خطر تماس مواد شیمیایی رنگ با کف‌سر بسیار کم است. البته تاکنون مطالعات علمی ز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداری باعث بروز مشکلات برای جنینی می شود اما بهتر است از مصرف هرنوع ماده شیمیایی قابل جذب که احتمال مضر بودن آن برای سلامت جنین وجود دارد، پرهیز شود.

برخی مواد آرایشی‌ حاوی مواد ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نمی باشند لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی گردند. کسانیکه مستعد جوش صورت هستند ویا احتمال تشدید شدن آکنه صورت آنها در دوران بارداری زیاد است نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا باعث وخیم تر شدن جوش‌های صورت‌ آنها می گرددد.

استفاده کم از پن‌کیک برای کسانی که عادت به آرایش کردن دارند کمترین خطر را دارد. برخی از مواد آرایشی ماند برخی از رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین مانند سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی تا حد امکان اجتناب کنید، مخصوصا انواع غیراستاندارد آنها که حاوی مقدار نامتعارف سرب هستند و ممکن است که خطرناک‌تر باشند. بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان از مصرف لوازم آرایشی به خصوص انواع غیراستاندارد به شدت خودداری کنید، زیرا سلامت جنین از زیبا بودن صورت مادر مهمتر است
hi dr!
     
  

 
خطر مرگ مادر با سقط جنین غیرقانونی

دکتر فرشته معاون ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی در این باره به جام‌جم می‌گوید: کورتاژهای تشخیصی بیشتر در مورد زنانی که دچار اختلالات و نامنظمی‌های پریودی هستند و بخصوص آن دسته‌ای که دارای سن بالای ۳۵‌سال هستند به کار می‌رود.

وی با اشاره به این که زنان با اختلال تخمک‌گذاری از قبل با یک سری پریودهای نامنظم مراجعه می‌کنند یا‌ آن دسته‌ای که در آزمایش‌های سونوگرافی‌شان گزارش فیبرم رحمی می‌شود، به دلیل این که دچار یک سری اختلالات خونریزی‌های نامنظم هستند، پزشک جهت اطمینان از این که سلول‌های جداره داخلی رحم یا درواقع لا‌یه آندومتر آنها دارای سلول‌های مشکوک یا سرطانی است یا خیر، عمل کورتاژ را انجام می‌دهد تا بدین وسیله مشخص شود هیچ مشکلی وجود ندارد.

دکتر معاون با بیان این که اگر در سونوگرافی گزارشی از کولیک یا فیبرم‌های زیرمخاطی بسیار ریز وجود داشته باشد باز هم ناچار به انجام کورتاژ و عمل تخلیه می‌شوند، درخصوص کورتاژهای درمانی اظهار می‌کند: این نوع کورتاژ بیشتر در حاملگی‌ها انجام می‌شود و در مواردی که سقط جنین (به صورت سقط اجتناب‌ناپذیر یا جنین در حال خروج از رحم) انجام شده است کورتاژ در سن زیر ۲۰ هفتگی صورت می‌گیرد.

این جراح متخصص با اشاره به این که کورتاژ در حاملگی‌های پایین‌تر از ۱۳ تا ۱۴ هفتگی به نام «دی‌اندسی» معروف است، ‌یادآور می‌شود: در این نوع از کورتاژ ابتدا باید دهانه رحم باز شود و سپس محصولات حاملگی تخلیه شود ولی در کورتاژ «دی‌ اند ای» فرد در سنین بالای ۱۴ هفتگی حاملگی است و استخوان‌بندی جنین تشکیل شده است.

دکتر معاون ضمن اشاره به مضرات و خطرات عمل کورتاژ عنوان می‌کند: افراد باید بدانند که معمولا پزشکان در مواقعی که جنین فاقد قلب است یا حاملگی پوچ رخ داده و جنینی تشکیل نشده از کورتاژ استفاده می‌کنند.

وی اذعان می‌کند: گاهی در حین کورتاژ پزشکان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند که جان مادر به خطر می‌افتد. به عنوان مثال گاهی اوقات پزشکان در حین کورتاژ در زیر بیهوشی با دهانه بسته رحم مواجه می‌شوند و در مواقعی دهانه رحم (گردن رحم) بسته و یا زوایه‌دار می‌شود که با ریسک پارگی رحم مواجه می‌شوند.

به گفته این پزشک، بنابراین افرادی که قصد ختم بارداری آن هم به صورت غیرقانونی را دارند، باید بدانند که خطرات زیادی همچون سوراخ شدن رحم، پارگی روده و بدنه عروق لگن، یا باعث خونریزی‌های مرگبار یا عفونت‌های شدید می‌شود که در هر دو صورت موفق به تخلیه کامل نشده و بقایایی از محصولات حاملگی در رحم باقی می‌ماند که باید مجددا عمل جراحی تکرار شود که هم هزینه‌بر و هم از نظر سلامتی بسیار خطرناک است.

پیشگیری از کورتاژ

این متخصص زنان ضمن اشاره به این که تمامی مراکز درمانی دولتی و خانه‌های بهداشت، روش‌های پیشگیری از بارداری را به صورت رایگان در اختیار زوجین قرار می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: افرادی که در این زمینه با پزشک خود در مشورت هستند، می‌توانند قبل از حاملگی از مشاوره خوبی برخوردار شوند و توسط پزشک بهترین روش جهت جلوگیری از بارداری به آنها پیشنهاد شود تا بدین وسیله کمترین عارضه برای آنها ایجاد شود.

دکتر معاون می‌افزاید: افرادی که دارای سابقه فشارخون، وزن بالا و بیماری‌های عروقی هستند، نمی‌توانند از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند و اگر به طور نابجا فرد شروع به‌مصرف این قرص‌ها کند یا بدون مشورت با پزشک مصرف آن را کنار بگذارد با عواقب خطرناکی مواجه خواهد بود.

اشتباه خطرناک

وی تصریح می‌کند: اشتباهی که اغلب بین عوام صورت می‌گیرد آن است که همه کورتاژها به یک روش صورت می‌گیرد، در صورتی که نوع کورتاژ بستگی به سن حاملگی دارد و اگر استخوان‌بندی جنین شکل گرفته باشد، به هیچ عنوان نمی‌توان با روش‌های رایج، جنین را از رحم خارج کرد و این امر باعث لطمه زدن به مادر، پارگی رحم، عفونت و خونریزی‌های شدید، عوارض نارسایی دهانه رحم، چسبندگی‌های داخل رحم، نازایی و به جا ماندن بقایای حاملگی می‌شود که هریک به تنهایی می‌تواند خطرات جدی و حتی فوت مادر را به‌همراه داشته باشد.
hi dr!
     
  

 
مروری بر تغییرات پستان




تغییرات پستان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- برآمدگی غیرعادی در پستان مشاهده شود.
- ترشح خودبه‌خود، پوست زبر با منفذهای بزرگ، لکه‌های قرمز، یا برجستگی یا فرورفتگی در یک یا هر دو پستان دیده شود.

- تغییرات پستان نشانهٔ چیست؟
پستان‌ها چون از یک بافت نرم و گوشتی ساخته شده‌‌‌اند دائماً در حال تغییر شکل هستند. کاهش یا افزایش وزن در اندازه و شکل پستان تغییر ایجاد می‌کند. پیش از شروع هر چرخهٔ قاعدگی ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث احتباس مایع و رشد بافت پستان می‌گردد. هر ماه پستان ممکن است بزرگ شود و سفت و توده‌ای شکل شود. و وقتی یائسی آغاز می‌شود، پستان‌ها سفتی خود را از دست می‌دهند.
تمام این تغییرات طبیعی هستند و علامت بیماری نیستند. تغییرات ناگهانی یا غیرعادی در شکل یا بافت پستان، یا احساس وجود آنها را باید علامت اخطار به‌حساب آورد.
گود افتادن پستان یا نوک آن ممکن است به‌علت کاهش کشسانی رباط‌های نگاهدارنده آنها در اثر بالا رفتن سن باشد. اما ممکن است نشاندهندهٔ وجود یک تومور در میان بافت پستان نیز باشد که پوست یا نوک پستان را به درون می‌کشد. در حالت اخیر، این گودی خیلی زودتر از احساس وجود تودهٔ تومور خود را نشان می‌دهد.
- بررسی تغییرات پستان
در اینجا نکاتی در مورد یافتن و اطلاع دادن تغییرات پستان به پزشک توضیح داده می‌شود.
با دقت تمام پستان خود را نگاه کنید. در جلو یک آینه ایستاده و دست‌ها را روی نشیمنگاه خود بگذارید. به‌آرامی به دوطرف بچرخید و دقت کنید آیا یک پستان از دیگری بزرگ‌تر است یا نه. همچنین پف‌کردگی یا برآمدگی، قرمزی یا لکه‌های رنگ‌رفته روی پوست، نواحی ضخیم شده با منافذ بزرگ، و ترشح بی‌رنگ، خونی، چسبناک یا زرد رنگ از نوک پستان را نیز در نظر داشته باشید.
دست‌ها را پشت سر ببرید. قرار دادن دست‌ها در پشت سر بافت پستان را کشیده و تورم، فرورفتگی، یا برجستگی‌ آن را مشخص‌تر می‌کند. با گذاشتن دست‌ها روی نشیمنگاه و جلو دادن شانه‌ها نیز بررسی تغییرات پستان را دقیق‌تر می‌کند.
تمام پستان را دست لمس کنید. کشیدن آرام دست بر روی پستان مرطوب راه سریع احساس وجود تغییر در آن است. مطمئن شوید که تمام آن را تا حد استخوان چنر و زیر بغل معاینه کنید. برای توضیح بیشتر در مورد معاینه پستان به بخش برآمدگی‌های پستان مراجعه کنید.
هر تغییر غیرعادی را به پزشک اطلاع دهید. اگر در معاینهٔ یک پستان چیزی یافتید که در پستان دیگر نیست یا آن را عادی نمی‌دانید، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. او معاینه دقیق‌تر کرده و شما را از بابت طبیعی بودن یا نبودن آن مطمئن می‌کند.
رجوع کنید به: مشکلات شیردهی؛ برآمدگی‌های پستان؛ حساسیت پستان؛ ترشح از نوک پستان.
hi dr!
     
  

 
مغز هم ویتامین می خواهد

بدن و مغز ما برای رشد به ویتامین های گوناگونی نیاز دارند و کمبود بعضی ویتامین ها و تامین نشدن نیاز بدن می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد . مغز انسان هم برای عملکرد صحیح به ویتامین ها احتیاج دارد و از آنجایی که بدن نمی تواند این ویتامین ها را بسازد ، باید از منابع غذایی خارجی تامین شوند . بسیاری از افرادی که نمی توانند یک رژیم غذایی مناسب و پر از ویتامین های گوناگون داشته باشند ، به مصرف مکمل های ویتامین ها روی می آورند . باید دقت کرد که همه ی ویتامین های مورد نیاز ، چه به صورت بهره مندی از غذاهای حاوی ویتامین های گوناگون و چه به صورت مکمل ، به مقدار کافی به بدن برسند ، چرا که بعضی ویتامین ها برای کارکرد درست مغز و مقابله با علائم ADHD (اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی )ضروری هستند . مغز ما برای کارکرد درست و انجام فعالیت های حیاتی به ویتامین های زیر احتیاج دارد :

ویتامین E :

پژوهش ها نشان داده اند که ویتامین E در پیشگیری یا به تاخیر انداختن روند بیماری دمانس ( زوال عقل ) و آلزایمر نقش مهمی دارد ، چرا که این ویتامین می تواند با صدمات طبیعی که بر اثر گذشت زمان در سلول های مغزی روی می دهند ، مقابله کند و اثر آنتی اکسیدانی دارد . غذاهای بسیاری حاوی منابع غنی ویتامین E هستند ، مانند : سبزیجات با برگ های سبز ، بادام ، بیشتر روغن های گیاهی و آرد تهیه شده از گندم کامل . ویتامین E چند ایزومر دارد . وقتی یک مکمل ویتامین E می خرید دقت کنید که همه ایزومرهای آن یعنی «آلفاتوکوفرول » تا « گاما توکوفرول » را در خود داشته باشد .

ویتامین B:

وقتی از ویتامین های مورد نیاز مغز صحبت می کنیم ، نمی توانیم ویتامین های گروه B را نادیده بگیریم . همه انواع ویتامین B برای مغز لازمند و در تولید ماده ای به نام دوپامین در مغز نقش بسیار موثری دارند . تولید سروتونین و اپی نفرین نیز به وجود ویتامین B بستگی دارد . این مواد به اصطلاح « نوروترانسمیتر » نام دارند که همان انتقال دهنده های پیام های عصبی هستند . گروه های اصلی ویتامین B عبارتند از : ویتامین B12 که در تولید غلاف میلین در سلول های عصبی نقش دارد و در حفاظت از سلول های عصبی موثر است . دلایل اصلی نقش حافظه ، نوسانات خلقی و اشکال در استدلال ، به صدمه دیدن یا ناکافی بودن غلاف میلین ارتباط دارد . گوشت بهترین منبع برای ویتامین B12 است . اگر گیاهخوار هستید و گوشت نمی خورید باید از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید تا مغزتان سالم بماند .

اسید فولیک :

این گروه از ویتامین های گروه B از زمان کودکی و در تمام عمر در خدمت مغز است . وقتی بزرگتر می شوید ، اسید فولیک به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید ، به خاطر بیاورید ، حفظ کنید و هوشیار بمانید . این ویتامین با کاهش آمینواسیدهایی به نام «هموسیستئین » در مغز ، آن را جوان و سالم نگه می دارد . این آمینواسیدها برای مغز بسیار مضرند . لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات برگ سبز و عدس ، از منابع غنی اسید فولیک هستند .

ویتامین B6 :

تولید سروتونین که یکی از مهمترین انتقال دهنده های پیام های عصبی در مغز است ، به وجود این ویتامین بستگی دارد . B6 در تولید دوپامین هم نقش دارد . رژیم غذایی شما حتماً باید ویتامین B6 را در خود داشته باشد . فلفل ، زغال اخته ، گل کلم ، سیر و ماهی تن ، از جمله غذاهایی هستند که ویتامین B6 بسیاری در خود دارند .

ویتامین C :

ویژگی های آنتی اکسیدانی ویتامین C ، مهم ترین وجه این ویتامین است که برای عملکرد صحیح مغز ضروری است . بدن ما از ویتامین C برای مقابله با رادیکال های آزادی استفاده می کند که معمولاً از طریق اکسیداسیون ، به بدن صدمه می زنند . پژوهش های بسیاری نشان داده اند که ویتامین C در مقابله با رادیکال های آزاد نقش بسیار موثری دارد . همچنین در به تاخیر انداختن روند بیماری آلزایمر هم نقش دارد . مرکبات ، کلم بروکلی ، لوبیا ، سیب زمینی و توت فرنگی حاوی ویتامین C هستند .

منیزیم :

مهمترین نقش منیزیم در مغز ، محافظت از سلول های عصبی در مقابل مواد سمی ( نوروتوکسین ها ) است . مغزها ، دانه ها ، موز و گندم کامل ، حاوی منیزیم می باشند . ویتامین های دیگری هم هستند که بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت دارند ، ولی هر رژیم غذایی باید مقادیر کافی از ویتامین هایی که در بالا ذکر شد را در خود داشته باشد . این نکته در مقابله با علائم بیماری ADHDو ADD(اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی ) بسیار اهمیت دارد
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 5 از 64:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  ...  64  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره یک)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA